E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Yazar Arama
Uzmanl─▒k Alanlar─▒
............
Ahilik K├╝lt├╝r├╝ Uzman─▒
Akaid
Antropoloji
Arap Dili ve Bela─čat─▒
Arap├ža
Ara┼čt─▒rmac─▒-Yazar
Arkeoloji
Asker
Astroloji
Astronomi
Atat├╝rk ─░lkeleri
Beste
Bestekâr
Bibliyografya
Bilgi ve Belge Y├Ânetimi
Bilim Tarihi
Biyografi
B├╝rokrat
Co─črafya Bilgini
Cumhuriyet Tarihi
Çeviri
├çocuk Edebiyat├ž─▒s─▒
Deneme Yazar─▒
Deniz, Harita
Devlet Adam─▒
Dil Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
din
Din Bilimleri
Din E─čitimi
Din Felsefesi
Din Musikisi
Din Psikolojisi
Din Sosyolojisi
Dini Gruplar
Dinler Tarihi
Divan ┼čiiri
Dramaturg
Ebru Sanat─▒
Edebiyat
Edebiyat Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Edebiyat Tarihi
E─čitimci, Yazar
Ejiptoloji
Ekonomist
Eski├ža─č Tarihi
Fars Dili Edebiyat─▒
Felsefe
Felsefe Tarihi
Felsefe ve Din Bilimleri
Fen ─░limleri
Feraiz
F─▒k─▒h
Filoloji
Fizik
Folklor Ara┼čt─▒rmalar─▒
Foto─čraf Sanat├ž─▒s─▒
F├╝t├╝roloji
Gazeteci, yazar
Grafiker
Haberci
Hadis
Halk Bilimi
Halk Ozan─▒
Halk ┼×airi
Halkla ─░li┼čkiler
Hat Sanat─▒
Hekim ve fikir adam─▒
Hikâye ve Roman Yazarı
Hikâye Yazarı
Hititoloji
Hukuk
H├╝k├╝mdar
─░ktisat
─░lahiyat
─░slam Bilimleri
─░slam Felsefesi
İslâm Hukuku
─░slam ─░ktisad─▒
─░slam Mezhepleri Tarihi
─░slam Sanat─▒
─░slam Tarihi
─░slam Tarihi ve Sanatlar─▒
─░sl├ómi Bilimler Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
─░slami ─░limler
─░slam-T├╝rk Medeniyeti Tarihi
Kelam
Kelam ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K─▒raat ilimleri
Kimya
Kuran-─▒ Kerim
K├╝lt├╝r Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
K├╝rdistan Ehli S├╝nnet Alimi
K├╝t├╝phanecilik
Latin Dili ve Edebiyat─▒
Mant─▒k
Matematik
Mevlevi ┼×eyhi
Mevlidhan
Mezhepler Tarih├žisi
Mezhepler Tarihi
Mimarl─▒k
Mitoloji
Mûsîki
Mutasavvıf, İslâm Bilgini
M├╝ft├╝
M├╝zik
M├╝zikoloji
Nakka┼č
Nesih
Nestalik
N├╝mizmatik
Orta├ža─č Tarihi
Oryantalist
Osmanl─▒ ─░dari ve ─░ktisadi Tarihi
Osmanl─▒ M├╝ellifi
Osmanl─▒ Tarihi
Oyun ve Roman Yazar─▒
├ľyk├╝ Yazar─▒
Papaz
Politika
Psikoloji
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Resim
Sanat Tarihi
Sanat├ž─▒
Saz ┼×airi
Senarist
Ses Sanat├ž─▒s─▒
Sihirbaz
Siyaset
Siyaset Adam─▒
Siyaset Bilimi
Sosyal Bilimler
Sosyal Psikoloji
Sosyolog
Sosyoloji
S├Âzl├╝k
S├╝merolog
S├╝ryani Dili ve Edebiyat─▒
┼×ark─▒ S├Âz├╝ Yazar─▒
┼×iir
┼×iir
T. E.
Tarih
Tarih ve Halkbilimi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Tasavvuf
Tefsir
Temel ─░slam Bilimleri
Teoloji
Tezhip Sanat─▒
Tezkire Yazar─▒
T─▒b
Tiyatro
Toplumbilim Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk Dili ve Edebiyat─▒
T├╝rk Din Musikisi
T├╝rk ─░slam Edebiyat─▒
T├╝rk ─░slam Sanatlar─▒ Tarihi
T├╝rk Leh├želeri Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
T├╝rk├že
T├╝rkoloji
Yak─▒n├ža─č Tarihi
Yak─▒n├ža─č Tarihi ve ─░ktisat Tarihi Ara┼čt─▒rmac─▒s─▒
Yeni ├ça─č Tarihi
Y├Ânetmen

G├Ârevler
......
Akademisyen
Allame
Arap din bilgini
Ara┼čt─▒rmac─▒
Arkeolog
Arkeoloji
Ar┼čiv uzman─▒
Asker-Komutan
Ate┼če (Din Hizmetleri)
Atom m├╝hendisi
Avukat
Bakan
Bankac─▒
Ba┼čbakan
Ba┼čdan─▒┼čman
Belediye Ba┼čkan─▒
Bestekâr
Bilim adam─▒
B├╝rokrat
Cemaat Lideri
Çevirmen
Dan─▒┼čman
Defterdar
Dekan
Dekan Yrd.
Dersiam
Devlet Adam─▒
Devlet Ba┼čkan─▒
Din Hizmetleri M├╝┼čaviri
Din ─░┼čleri Y├╝ksek Kurulu ├ťyesi
Din Psikolojisi
Dinî musiki
Diplomat
Divan Katibi
Divan ┼×airi
Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkan─▒
Eczac─▒
Edebiyat Tarih├žisi
Edebiyat├ž─▒
Edit├Âr
Ekonomist
el Ezher ┼×eyhi
El├ži/Sefir
Fakih
Filozof
Gazeteci
Halife
Hanende
Harema─čas─▒
Hatip
Hattat
Hekim
Hekimba┼č─▒
Hoca
Hukuk├žu
H├╝k├╝mdar
─░lahiyat├ž─▒
─░lim Adam─▒
─░mam
─░mar M├╝d├╝r├╝
Jeolog
Kad─▒
Kad─▒asker
Kaptan-─▒ Derya
Karikat├╝rist
Kâtip
Kaymakam
Kelâmcı
Kimya M├╝h.
Kur'an m├╝tercimi
K├╝lt├╝r Bak. D─▒┼č ─░li┼čkiler Gnl M├╝d.Yard.
K├╝t├╝phaneci
Memur
Mesnevi Yorumcusu
Milletvekili
Milli E─čitim M├╝d├╝r├╝
Mimar
Molla
Muallim
Muhabir
Muhaddis
Muhasebeci
Mutasarr─▒f
Mutasavv─▒f
M├╝ctehid
M├╝derris
M├╝d├╝r
M├╝ezzin
M├╝fessir
M├╝ft├╝
M├╝ft├╝ Yrd.
M├╝hendis
M├╝h├╝rdar
M├╝┼čavir
M├╝zehhip
M├╝zikolog
Neyzen
N├╝mizmat
Okutman
Oryantalist
Osmanl─▒ M├╝ellifi
├ľ─čretim G├Ârevlisi
├ľ─čretim ├ťyesi
├ľ─čretmen
Padi┼čah
Pa┼ča
Pedagog
Pilot
Piskopos ( Hristiyan Din Adam─▒)
Psikolog
Redakt├Âr
Reisu'l-Hattatin
Reis├╝'l-Kurra
Reis├╝lk├╝ttab
Rekt├Âr
Ressam
Sadrazam
Sanat Tarihi
Seyyah (Gezgin)
Sinema
Siyaset├ži
Sosyolog
S├╝ryani Din Adam─▒
┼×air
┼×eyh
┼×eyh├╝lislam
Tabip/Doktor
Tarih├ži
Tasavvuf ┼×eyhi
Terc├╝man
Te┼črifat├ž─▒
Ulum-i Diniye
Vaiz
Vakan├╝vist
Vali
Veteriner
Veziriazam
Yarg─▒├ž
Yazar


┼×eyh Galib

 Yazar Detay─▒ Yazar No : Y- 1408  
K├╝nyesi/Titri Lakab─▒ Tabakas─▒ E-mail
18yy.
Do─čum Yeri Tarihi ├ľl├╝m Yeri Tarihi
─░stanbul 1757 ─░stanbul 3 Ocak 1799
G├Ârev Ald─▒─č─▒ E─čitim Kurumu Mezun Oldu─ču E─čitim Kurumu
   
G├Ârevi Uzmanl─▒k Alan─▒
┼×air, Tasavvuf ┼×eyhi, Mutasavv─▒f, ┼×iir, Tasavvuf,
Bildi─či Diller Mezhebi
Arab├ža, Fars├ža, Osmanl─▒ca, ─░tikad─▒: Ehli S├╝nnet, Ameli: Hanefi, Ahlaki: Mevlevi,
       
Yazar No: 1408 Hit : 10667 Hata Bildirimi Tavsiye Et

   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler ┼×iirler Hikayeler Fetvalar
   Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒ Tan─▒t─▒m Makaleleri        

Yazar─▒n Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒
1 H├╝sn├╝ A┼čk

Yazar─▒n E-Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar─▒n Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Yazar─▒n ┼×iirleri

Yazar─▒n Hikayeleri
Yazar─▒n Fetvalar─▒
# Fetva Ba┼čl─▒k

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Hayat Hikayesi

┼×eyh Galib
As─▒l ad─▒ Mehmet'tir. Galib Dede olarak tan─▒n─▒r.
Mustafa Re┼čid Efendi adl─▒ ┼čair ve bilgin bir Mevlevi dervi┼činin o─čludur. Yenikap─▒ Mevlevihanesi civar─▒nda bir evde do─čdu. Mevlevi ├ževrelerinde, ├Âzellikle Mevl├óna Celaleddin'in eserlerini okuyarak yeti┼čti. Bir m├╝r┼čid olarak g├Ârd├╝─č├╝ babas─▒ndan T├╝rk├že ve Fars├ža ├Â─črendi. Hoca Ne┼čat Efendi'den dil ve edebiyat dersleri ald─▒. Divan-─▒ H├╝mayun (Osmanl─▒ Saray─▒)'da memurluk yapt─▒. Ayn─▒ y─▒llarda ┼čiirde b├╝y├╝k ilerleme g├Âstererek Esad ve Galib mahlaslar─▒yla yazd─▒─č─▒ ┼čiirleri toplayarak yirmi d├Ârt ya┼č─▒nda iken Divan'─▒n─▒ (1780) meydana getirdi. 1782 y─▒l─▒nda, bir toplulukta ┼čair Nabi'nin Hayrabad mesnevisinin okunarak ├Âv├╝lmesine kar┼č─▒l─▒k, bu eserin fazla ├Ânemli bir eser olmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyince, daha ├╝st├╝n├╝n├╝ yazmaya davet edilmi┼č ve kendisine b├╝y├╝k bir ├╝n kazand─▒ran en ├Ânemli eseri H├╝sn-├╝ A┼čk adl─▒ mesnevisini alt─▒ ayda yazm─▒┼čt─▒. Otuz ya┼člar─▒nda iken Mevl├óna Derg├óh─▒m ve t├╝rbesini ziyaret ederek Konya'da ├žileye girdi (1784), fakat ailesinin ─▒srar─▒ ├╝zerine ─░stanbul'a d├Ânerek ├žilesini Yenikap─▒ Mevlevihanesinde (1787) tamamlad─▒. Bir s├╝re S├╝tl├╝ce'deki evinde inziva hayat─▒ ya┼čad─▒ktan sonra otuz d├Ârt ya┼č─▒nda Galata Mevlevihanesine (1791) ┼čeyh tayin edildi. Onun ┼čeyh tayin edilmesi ├╝zerine, harap durumdaki Galata Derg├óh─▒, Galib Dedeye ve Mevlevili─če yak─▒nl─▒─č─▒ ile bilinen Sultan III. Selim taraf─▒ndan tamir ettirildi. Padi┼čah─▒n buraya yapt─▒─č─▒ s─▒k ziyaretler ├ťzerine mevlevihaneye bir ┼čad─▒rvan yap─▒ld─▒, h├╝k├╝mdar ile ┼×eyh Galib'in sohbetleri i├žin de bir h├╝nk├ór mahfili in┼ča ettirildi. ┼×airin III. Selim i├žin kasideleri, onun faaliyetleri hakk─▒nda s├Âylenmi┼č tarih manzumeleri, padi┼čah─▒n k─▒z─▒ Beyhan Sultan i├žin yaz─▒lm─▒┼č ┼čiirleri vard─▒r. Osmanl─▒ saray─▒ ile Galib Dede aras─▒ndaki bu yak─▒nl─▒k baz─▒ ├ževrelerin k─▒skan├žl─▒─č─▒na sebep oldu. Ahmet ve Mehmet ad─▒nda iki o─člu, Z├╝beyde ad─▒nda bir k─▒z─▒ olan ┼čeyh, hen├╝z k─▒rk iki ya┼č─▒nda hastalanarak (bir rivayete g├Âre veremden) vefat etti. ┼×air i├žin ─░stanbul'da b├╝y├╝k bir cenaze t├Âreni yap─▒ld─▒. T├╝rbesi, 27 Aral─▒k 1976 tarihinde Divan Edebiyat─▒ M├╝zesi haline getirilen T├╝nelba┼č─▒'ndaki eski mevlevihanenin bah├žesindedir.
┼×eyh Galib, T├╝rk Edebiyat─▒nda Fuzuli'yi, Nabi'yi, Nedim'i en iyi anlayan ┼čair olarak bilinir. Eserlerinde bu ┼čairlerden kuvvetli izler g├Âr├╝l├╝r. Fakat onlardaki dil ve ┼čekil unsurlar─▒n─▒n ├╝st├╝nde yeni bir hayal ├ólemi olu┼čturmu┼č ve ayn─▒ divan ┼čiiri malzemesiyle yeni bir dil kullanmay─▒ ba┼čarm─▒┼čt─▒r. ┼×eyh Galib, ┼čiirlerinde Sebk-i Hindi (hind ├╝sl├╗bu) ad─▒ verilen ince ve uzak ├ža─čr─▒┼č─▒mlara dayal─▒ anlat─▒m yolunun en ba┼čard─▒ ├Ârneklerini vermi┼č olup, hayalinin zenginli─či, ├╝slubunun inceli─či, duygular─▒n─▒n i├žtenli─či ve sembollerinin ├Âzellikleri bak─▒m─▒ndan anla┼č─▒lmas─▒ g├╝├ž fakat renkli bir ┼čiir tarz─▒ ortaya koymu┼čtur.
Divan Edebiyat─▒n─▒n son b├╝y├╝k ┼čairi olarak kabul edilen ┼×eyh Galib'in H├╝sn ├╝ A┼čk'─▒, tasavvufi a┼čka ula┼čman─▒n g├╝├žl├╝klerini anlatan alegorik bir eser olup, konusu ve yaz─▒l─▒┼č tekni─či bak─▒m─▒ndan ├Ânemini g├╝n├╝m├╝ze kadar s├╝rd├╝rm├╝┼čt├╝r.   H├╝sn ├╝ A┼čk, "mef'├╗l├╝   mef├óil├╝n   faul├╝n"   vezniyle yaz─▒lm─▒┼č, 2000 beyti a┼čan bir mesnevidir. Bu mesnevinin kahramanlar─▒ v├╝cudu olan, tarih├« ve menk─▒bev├« kahramanlar de─čil; do─črudan do─čruya H├╝s├╝n (g├╝zellik) ile bu g├╝zelli─če meyleden A┼čk'─▒n kendisidir. Hik├óyede H├╝sn ve A┼čk'─▒n mensup olduklar─▒ kabilenin ad─▒ Beni Muhabbet (sevgi o─čullar─▒) kabilesi; gittikleri okulun ad─▒ Mekteb-i Edeb (edebiyat okulu), ders g├Ârd├╝kleri hocan─▒n ad─▒ Mollay─▒ C├╝nun (mecnun hoca)'dur. Bu eserin dil bak─▒m─▒ndan ├Ânemli bir ├Âzelli─či, i├žinde; "Bir s├╝r├žen at─▒n ba┼č─▒ kesilmez'', "Can vermek olur da d├Ânmek olmaz" gibi sade bir T├╝rk├že ile s├Âylenmi┼č ├Âzdeyi┼č t├╝r├╝nde m─▒sralar─▒n da olmas─▒d─▒r. ┼×eyh Galib bu eserinin en b├╝y├╝k kayna─č─▒m "Esrar─▒n─▒ Mesnevi'den ald─▒m / ├çald─▒msa da miri mal─▒ ├žald─▒m" diyerek haber verir ve bununla ├Âv├╝n├╝r.
Galib'in Dilara'n─▒n manzumeleri i├žinde en tan─▒nm─▒┼č─▒ Hz. Muhammed (sav) i├žin s├Âylenmi┼č bir Naat-─▒ ┼×eriftir. Bu ┼čiir, bir├žok din├« toplant─▒larda ve camilerde bile okunmu┼čtur. Divan─▒n gazeller b├Âl├╝m├╝ genellikle a┼čk, tefekk├╝r ve tasavvuf ┼čiirleridir. Bu gazellerde Divan ┼čiirinin klasik mazmunlar─▒ ┼čaire mahsus bir dille s├Âylenmi┼čtir. Mevl├óna sevgisi ile ilgili olanlar yan─▒nda ┼čairin Orta Asya ┼čiirine de a┼činal─▒─č─▒n─▒ ortaya koyan, Ali ┼×ir Nevai tesirinde bir gazel de vard─▒r. Gazeller b├Âl├╝m├╝n├╝n sonunda ┼čairin yak─▒n dostu Esrar Dede i├žin s├Âylenmi┼č bir mersiye bulunmaktad─▒r.
┼×airin Divan ve H├╝sn ├╝ A┼čk'─▒ndan ba┼čka ┼×erh-i Cezire-i Mesnevi ve Es-Sohbet├╝'s Safiyye adl─▒ iki eseri daha vard─▒r. Bunlardan birincisi Mevl├óna Celaleddin'in Mesnevisi'nin her cildinden y├╝zer beyit se├žilerek tertiplenmi┼č Yusuf Sine├žak'─▒n Cezire-i Mesnevi adl─▒ eserinin ┼čerhidir. ─░kincisi Trabzonlu Kusec Ahmed Dede'nin Er-Risalet├╝'l-Behiyye adl─▒ eserinin ┼čerhidir. Eser, Allah'a irfan yoluyla var─▒labilece─či d├╝┼č├╝ncesi ├╝zerine yaz─▒lm─▒┼čt─▒r. ┼×eyh Galib; Ziya Pa┼ča, Abd├╝lhak Hamit, Ke├žecizade ─░zzet Molla, Yeni┼čehirli Avni ve Ahmet Ha┼čim gibi pek ├žok ┼čairi etkilemi┼č, ┼čiirlerine nazireler yaz─▒lm─▒┼čt─▒r. Be┼čir Ayvazo─člu bir kitab─▒nda bu etkileri ┼č├Âyle ├Âzetler:
"Tanzimat'tan sonra da, H├╝sn-├╝ A┼čk'─▒n eri┼čilmez bir eser oldu─ču hususunda g├Âr├╝┼č birli─či var gibidir. Galib'in divan─▒n─▒ pek de─čerli bulmamakla beraber, bir gazelim tanzir etmekten kendini alamayan Ziya Pa┼ča, Harabat Mukaddimesi'nde, ┼×eyh Galib'i '┼č├óir-i yeg├óne' olarak nitelendirir ve onun H├╝sn ├╝ A┼čk'─▒ yazmak i├žin d├╝nyaya gelmi┼č oldu─čunu s├Âyler:
Gelmi┼čdir o ┼čair-i yeg├óne G├╝ya bu kit├ób i├ž├╝n cih├óne
"Kendisini ├ódeta divan ┼čiirini y─▒kmakla g├Ârevlendirmi┼č bir yenilik├ži olan Nam─▒k Kemal ise, ┼×eyh Galib'in H├╝sn ├╝ A┼čk'─▒ d─▒┼č─▒nda, Selim-i S├ólis devrinde yeti┼čmi┼č ┼čairlerin hi├ž bir eserini ├Ânemli g├Ârmez. Ancak H├╝sn ├╝ A┼čk'─▒n da Rec├ó├«z├óde'nin Kudem├ódan Birka├ž ┼×air'de y├╝celtti─či kadar b├╝y├╝k bir eser olmad─▒─č─▒ d├╝┼č├╝ncesindedir.Bununla beraber, Cezmi adl─▒ tarih├« roman─▒n─▒n kahramanlar─▒ndan ├édil Giray, Tanp─▒nar'a g├Âre, ┼×eyh Galib'in y─▒ld─▒z─▒ alanda do─čmam─▒┼čsa da, orada b├╝y├╝m├╝┼čt├╝r: 'G├╝ya ki ┼×eyh Galib, H├╝sn ├╝ A┼čk'─▒nda ziynet veren ninnisinin kendini Adil Giray'─▒n dayesi lisan─▒ndan s├Âylemi┼čtir: 'Ey m├óh uyu bu az zamand─▒r'' Cezmi, dostu Adil Giray'─▒ ├Âl├╝m├╝nden sonra da ├ódeta ┼×eyh Galib'in dilinden ├Âvm├╝┼čt├╝r:
Ey zübde-i san 'at-ı ilâhî İnsan idi fıtratın kemâhî
"Yeni T├╝rk ┼čiirinin ilk b├╝y├╝k temsilcilerinden Abd├╝lhak Hamid'de ise ┼×eyh Galib tesiri ├žok belirgindir. Onun, Ebuzziya ile birlikte Maliye Kalemi'nde ├žal─▒┼č─▒rken Hac─▒ Edhem Pa┼čazade Kadri Bey'den H├╝sn ├╝ A┼čk okudu─čunu biliyoruz. Nitekim Fevziye Abdullah Tansel Makber'deki H├╝sn ├╝ A┼čk tesirini a├ž─▒k bir ┼čekilde g├Âstermi┼čtir.
"Servet-i F├╝nun d├Âneminde ┼×eyh Galib ┼čiirinin yans─▒malar─▒ ├Âzellikle Cenah ┼×ahabeddin'in ┼čiirinde g├Âr├╝l├╝r.
"As─▒l ┼×eyh Galib modas─▒, Servet-i F├╝nun edebiyat─▒n─▒n bir uzant─▒s─▒ say─▒lan Fecr- i Ati ┼čairleri taraf─▒ndan ba┼člat─▒lm─▒┼čt─▒r. Grubun ├Ânemli temsilcilerinden K├Âpr├╝l├╝z├óde Mehmed Fuad, Meh├ósin'de yay─▒mlanan ┼×eyh Galib adl─▒ manzumesinde, H├╝sn ├╝ A┼čk ┼čairini tebcil eder. Ayn─▒ gruptan Tahsin Nahifin ise Galib'in '┼×em├«m-i g├╝l get├╝-r├╝r ba─ča k├órb├ón-─▒ bahar' m─▒sra─▒ndan yola ├ž─▒karak yazd─▒─č─▒ Bahar adl─▒ bir ┼čiiri vard─▒r.
"Asnn bas─▒nda ┼×eyh Galib ad─▒ etraf─▒nda uyanan bu ilgi, ihtifal d├╝zenlemeye merakl─▒ oldu─ču i├žin '─░hti-falci' lakab─▒yla an─▒lan Mehmed Ziya Bey'i de harekete ge├žirmi┼čtir.' Galata Mevlevihanesi'nde, 11 Te┼črinievvel 1328 (1912) g├╝n├╝, Hak gazetesinin de yard─▒m─▒yla ger├žekle┼čtirilen 'Galib Dede ├«htifali'nde S├╝leyman Nazif, Rec├ó├«zade Mahmut Ekrem, ┼×ahabeddin S├╝leyman ve K├Âpr├╝l├╝z├óde Mehmed Fuad Bey'ler, ┼čairin hayal─▒ ve edeb├« ┼čahsiyeti hakk─▒nda konu┼čurlar. Ayr─▒ca ├«l├óve-i Hak'ta Veled ├çelebi ile Ahmed Hikmet'in, Servet-i F├╝nun'da K├Âpr├╝l├╝z├óde Mehmed Fuad'─▒n Galib hakk─▒nda birer makalesi yay─▒nlan─▒r. (...)
"Mustafa Seyit Sut├╝ven, Mahir ─░zle birlikte Galib'in 'g├Ârm├╝┼č├╝z' redifli gazeline bir nazire s├Âylemi┼č, R─▒fk─▒ Melul Meri├ž ise A┼čk ┼čiirinde 'Bir ┼čulesi var ki ┼čem'-i can─▒n / Fanusuna s─▒─čmaz asman─▒n' m─▒sralar─▒n─▒ epigraf olarak kullanm─▒┼čt─▒r. Ayn─▒ m─▒sralar, Attila ─░lhan tarafindan da Yasak Sevi┼čmek'in ┼×ehnaz Fasl─▒ b├Âl├╝m├╝n├╝n ba┼č─▒nda epigraf olarak yer al─▒r. ├ésaf Halet ├çelebi'nin ┼čiirinde ┼×eyh Galib'in do─črudan etkisi yok gibidir; fakat onun da ┼čairinin hayat─▒, eserleri ve edeb├« ┼čahsiyeti hakk─▒nda, T├╝rk Yurdu dergisinde yay─▒mlanm─▒┼č ├Ânemli bir makale serisinin bulundu─čunu belirtelim.
"Beh├žet Necatigil, ├Âl├╝ adl─▒ ┼čiirini, H├╝sn ├╝ A┼čk'tan ald─▒─č─▒ 'Ate┼č denizlerinde mumdan kay─▒klar' imaj─▒ ├╝zerine kurmu┼čtur. Hilmi Yavuz'un Kalp Kalesi adl─▒ ┼čiiri ise H├╝sn ├╝ A┼čk atmosferini g├╝n├╝m├╝ze ta┼č─▒r. Kalp Kalesi 'at─▒m ge├ž ate┼či ve.. H├╝s├╝n' gibi a├ž─▒k├ža Galib'in damgas─▒n─▒ ta┼č─▒yan imajlar─▒n yan─▒s─▒ra, Dayan─▒r m─▒ ┼či┼čedir bu' s├Âyleyi┼čini alarak 'dayan─▒r m─▒ H├╝sn ├╝ A┼čk bu' ┼čeklinde yeniden s├Âyleyen Yavuz'un gelene─če dayal─▒ b├╝t├╝n ┼čiirlerinde ┼×eyh Galib etkisi barizdir. Hilmi Yavuz, dublaj T├╝rk├že'sinin yayg─▒nla┼čt─▒rd─▒─č─▒ 'Kendine iyi bak' yerine Galib'e uyarak 'Ho┼č├ža bak zat─▒na' tabirinin kullan─▒lmas─▒n─▒ da teklif etmi┼čtir.
"Sezai Karako├ž'un bir bak─▒ma ├╝topyas─▒n─▒ veren Fecir Devleti'nde yeni olu┼čumun yap─▒ ustas─▒ ┼×eyh Galib'tir." (Be┼čir Ayvazo─člu, ┼×eyh Galib Kitab─▒)
"Galib Dede, hik├óyesini yazma esnas─▒nda kalemini tavsif ederken, onu ya "hayal Leylas─▒"n─▒n pe┼čine d├╝┼čm├╝┼č bir Mecnun, ya da feyzim ┼×ems-i Tebriz├«'den alan bir "ney" yerine ikame ediyor. Ve esere b├Âylece ney ┼čekline d├Ân├╝┼čm├╝┼č bir kalemin, insanda hilkati icab─▒ var olan ve metindeki ┼čekliyle y├╝ksek bir uyana ile ortaya ├ž─▒kar─▒lan a┼čk duygusunun, yani "d├ósit├ón-─▒ a┼čk─▒n'' ezgili anlat─▒m─▒na ink─▒l├ób ediyor:
"Bu resme koyup bey├╝n-─▒ a┼čk─▒
S├Âyler bana d├ósit├ón-─▒ a┼čk─▒" (Necmettin Turinay)
"┼×eyh Galib, yepyeni imajlar─▒, zengin hayalleri ve p─▒r─▒lt─▒l─▒ tasvirleriyle XVIII. y├╝zy─▒lda Divan ┼×i├«ri'ne daha geni┼č ve renkli bir d├╝nyan─▒n kap─▒lar─▒n─▒ a├žarken, bug├╝nk├╝ edebiyat─▒m─▒z i├žin ├žok ├Ânemli bir a┼čamaya da ├Ânc├╝l├╝k etmi┼čtir. Kendi ┼čiir dilimizi bulmam─▒z yolunda at─▒lm─▒┼č ilk ba┼čar─▒l─▒ ad─▒mlar onundur. Yani, ge├žmi┼čten ├ža─čda┼č T├╝rk edebiyat─▒na uzanan ─▒┼č─▒kl─▒ yolun ba┼člang─▒c─▒nda ┼×eyh Galib vard─▒r. (...) Yepyeni bir ┼čiir dili olu┼čturmak, ├Âyle bir tek ┼čairin ├╝stesinden gelebilece─či bir i┼č de─čildir. Bir kere, kelimeler ve tamlamalar de─či┼čirken, Arap├ža ve Fars├ža kelimelere daha uygun bir vezin olan aruz'un da yeniden ele al─▒nmas─▒ icabedecektir. Sonra muhteva ├že┼čitlenecek, Divan Edebiyat─▒'na temel olan mazmun, mecaz ve istiareler birer birer eski a─č─▒rl─▒klar─▒n─▒ kaybedeceklerdir. B├╝t├╝n bunlar─▒n olmas─▒ i├žin de y─▒llar ge├žmesi, y├╝zlerce ┼čairin bu y├Ânde ├žaba harcamas─▒ gerekecektir. Evde, sokakta konu┼čulan dilin ┼čiir dili haline gelmesi i├žinse yirminci y├╝zy─▒l─▒n ilk yar─▒s─▒na, Yahya Kemal'e kadar beklenecektir.
"┼×eyh Galib'in Divan ┼×iiri'nde yapt─▒─č─▒ as─▒l yenilik, kelimelerin ├╝zerinde eskilerde rastlanmayan bir ─▒srarla durmas─▒, m─▒sra─▒n b├╝t├╝n y├╝k├╝n├╝ onlara ta┼č─▒tmas─▒d─▒r.─░┼čte bu yakla┼č─▒md─▒r ki, onun, ┼čiir gelene─čimizde ├Âteden beri kli┼če gibi tekrarlanan ├ža─čr─▒┼č─▒mlar─▒n ├žo─čunu k─▒rmas─▒ sonucunu do─čurmu┼čtur. Eski kelimeleri kulland─▒─č─▒ zaman bile yeni ve farkl─▒ g├Âr├╝nm├╝┼čt├╝r. (...)
"Galib'in bir zenginli─či de Mevlevi ┼čeyhi olmas─▒d─▒r ki bu ona tasavvufi l├╝gatin istiare ve mecaz imk├ónlar─▒ndan bol bol yararlanma f─▒rsat─▒ vermi┼čtir. Ayr─▒ca ┼čiirine hem sosyal, hem psikolojik bir derinlik kazand─▒rm─▒┼čt─▒.'' (Ali Budak)

ESERLER─░:

  • Diyar─▒ (Bulak, 1836, 1937, Abd├╝lbaki G├Âlp─▒narl─▒k tar. Se├žmeler, 1971; ┼×eyh Galib Divan─▒ haz. Muhsin Kalk─▒┼č─▒m, l994
  • H├╝sn ├╝ A┼čk (1887,l923,A. G├Âlp─▒narl─▒ tar. sadele┼čtirilerek 1968, Orhan Okay ve H├╝seyin Ayan tar. 1975)
  • ┼×erh-i Cezire-i Mesnevi (Yusuf Sine├žak'─▒n mesnevisinden se├žmeler ve ┼čerhleri)
  • Es-Sohbet├╝'s-Safiyye.

HÂRÂBAT MUKADDİMESİ
Ziya Pa┼ča

Hayriyye kem├óli anda g├ó'ib Hakl─▒ g├Âr├╝l├╝r biraz da Galib
Za'f─▒n g├Âr├╝b anda ┼č├«r-i nazm─▒n S├╝rm├╝┼č ├╝zerine p├«r-i nazm─▒n
Ol ┼čevk ile H├╝sn ├╝ A┼čk'─▒ yapm─▒┼č Elhak Dede can k├╝lah─▒ yapm─▒┼č
Sarfeyley├╝b ana c├╝mle t├ób─▒ Pek ┼čiveli yazm─▒┼č ol kitab─▒
Gelmi┼čtir o ┼č├óir-i yeg├óne Guya bu kitab i├ž├╝n cih├óne (...)

┼×EYH GAL─░B
GAZEL

Yine zevrak-─▒ der├╗num k─▒r─▒p ken├óre d├╝┼čt├╝ Dayan─▒r m─▒ ┼či┼čedir bu reh-i seng-s├óre d├╝┼čt├╝
O zaman k├« bezm-i canda b├Âl├╝┼č├╝ld├╝ k├óle-i k├óm Bize hisse-i muhabbet dil-i pare pare d├╝┼čt├╝
Geni zir-i serde desti gen aya─č─▒ koltu─čunda D├╝┼če kalka hasta-i gam der-i l├╝tf-i y├óre d├╝┼čt├╝
Eri┼čip bahara b├╝lb├╝l yenilendi sohbet-i g├╝l Yine nevbet-i tahamm├╝l dil-i bi-kar├óre d├╝┼čt├╝
Meh-i b├╝rc-i ar─▒z─▒nda g├Ân├╝l oldu h├óle mail Bana kendi tali'mden bu siyeh sit├óre d├╝┼čt├╝
S├╝z├╝l├╝p o ├že┼čm-i ├óh├╗ dedi zevk-i vasla Ya H├╗ Bu de─čildi n'eyleyim bu yolum intiz├óre d├╝┼čt├╝
Reh-i Mevlevi'de Galip bu s─▒fatla kald─▒ hayran Kimi terk-i n├óm ├╝ ┼č├óne kimi i'tib├óre d├╝┼čt├╝

┼×EYH GAL─░B
GAZEL

Vard─▒k der-i saadetine y├óri g├Ârmedik Girdik bini┼čte hayf ki d├«d├ór─▒ g├Ârmedik
Gitdik sipihr-i ├ž├ór├╝me dek ├ž├óre-h├óh olub Derd├ó ki ts├«yy├╝ dil-i b├«m├ór─▒ g├Ârmedik
Bak devr-i v├ójg├╗n felek neyledi bize Cem meclisinde s├ógar-─▒ ser-┼č├ón g├Ârmedik
Olduk har├«m-i Kabe'ye Mecnun-ve┼č revan Ge├ždi du├ó-y─▒ hayr─▒m─▒z ├ós├ór─▒ g├Ârmedik
Mir'├óta girdi aks gibi mahv olub g├Ân├╝l Hayretdeyem ki suret-i dil-d├ór─▒ g├Ârmedik
Bu t├óli ile h├óhi┼č-i feyz eylemez dahi H├óver-i zeminde mihr-i p├╝r-env├ór─▒ g├Ârmedik
G├ólib neh├ónde kald─▒ bizim arzuhalimiz D├«v├ón-─▒ a┼čka geldik v├╝ h├╝nk├ór─▒ g├Ârmedik

┼×EYH G├éL─░B
E. J. Wilkinson Gibb

(....) Bu m├╝kemmel ┼čiirin ┼ča┼č─▒lacak bir di─čer y├Ân├╝ ise ┼čairinin, bu eseri yirmi bir ya┼č─▒nda iken tamamlam─▒┼č olmas─▒d─▒r. Gen├ž ┼čair bu harikalar diyar─▒na nas─▒l seyahat etmi┼č, hi├ž kimsenin hayal bile etmedi─či, kimseden ├Â─črenmedi─či bu diyar─▒. Ekrem Bey'in s├Âyledi─či gibi benzerlerini 19. asr─▒n ┼čaheserlerinden olan Victor Hugo'nun eserlerinde g├Ârebilece─čimiz, tehlikelerle dolu acaib ├ólemi nas─▒l ke┼čfetmi┼č?
┼×airin, kendisine model olarak Fettah-i Ni┼č├ópur├«'nin H├╝sn ├╝ Dil isimli mesnevisini ald─▒─č─▒n─▒ iddia eden Von Hammer yan─▒lmaktad─▒r ve bu g├Âr├╝┼č yanl─▒┼čt─▒r. Bu iki eser aras─▒nda kad─▒n kahraman─▒n─▒n isminin benzerli─či ve her iki eserin de allegorik olmas─▒ d─▒┼č─▒nda bir umum├« benzerlik s├Âz konusu de─čildir.                                                     
G├ólib de hatimede ifade etmi┼č oldu─ču gibi, baz─▒lar─▒ mesnevilerinde hi├žbir ├╝stad─▒ taklit etmeyen Gencev├«'nin metoduyla ili┼čkili g├Ârseler de, eserini seleflerininkinden tamam─▒yla farkl─▒ bir ├╝slupla ele alm─▒┼čt─▒r. ┼×airin dudaklar─▒ndan ├ž─▒kan bu s├Âzler bo┼č ├Â─č├╝nmeler de─čildir; kendi kabiliyetinin bilincindedir, ve o zamana kadar milletinin ┼čiir tarihinin kay─▒tlar─▒nda duyulmam─▒┼č bir cesaretle s├Âzde rehberlere veda eder; sa─č─▒na soluna bakmaks─▒z─▒n b├╝y├╝k bir emniyet ve cesaretle yaln─▒zca kendi zekas─▒n─▒n ─▒┼č─▒─č─▒nda yoluna devam eder. Mesih├«, Az├«z├«. Sabit, Beli─č hepsi de T├╝rk ┼čiirini esareti alt─▒na alan sab─▒k feti┼čizme kar┼č─▒ ba┼č kald─▒rma cesaretini g├Âstermi┼člerdir. Fakat onlar─▒n ba┼č kald─▒r─▒┼č─▒, ┼čiirin d├╝nyev├«le┼čmesi ve s├╝fl├«le┼čmesi ┼čeklinde tezah├╝r etmi┼čti: oysa G├ólib, ┼čiiri g├Âklerin ta ├Âtesindeki ├óleme ├ž─▒karmaya ├žal─▒┼čm─▒┼čt─▒r.
┼×air, hatimenin daha ileriki k─▒s─▒mlar─▒nda ilham─▒n─▒ Mesnevi'den ald─▒─č─▒n─▒ s├Âyler. Ger├žekten de onun ilham─▒n─▒n Mevlevi tarikat─▒n─▒n pirinin b├╝y├╝k eserinden geldi─činde ku┼čku yoktur. Tab├« ki bu bir minnettarl─▒k ifadesidir; ne mesnevisindeki konuyu ne de tasarlad─▒─č─▒ ilgin├ž sahneleri Cel├óleddin'in eserlerinde bulmak m├╝mk├╝nd├╝r. Pek├žok ba┼čka mutasavv─▒flar─▒n da kulland─▒─č─▒ tasavvuf felsefesi ise kendisinden ├Âncekilere bor├žlu oldu─ču tek ortak y├Ând├╝r.
┼×airin ├╝slubuna gelince burada da herhangi bir ├╝stad─▒ kendisine rehber edinmedi─či g├Âr├╝l├╝r. Fuz├╗l├« ve Nef├«'den takdirle bahseder, fakat hi├žbirini de kopya etmemi┼čtir. Hayal g├╝c├╝ onun hususiyetinin nas─▒l ├Ânemli bir y├Ân├╝ ise asaleti de ├╝slubunun ├Ânemli bir ├Âzelli─čini te┼čkil etmektedir. Bir na't─▒nda oldu─ču gibi bu asalet bazan ├Âyle y├╝celir ki, herbiri bir ├Âncekinden daha muhte┼čem olan bu m─▒sralar, Ekrem Bey'in ifadesiyle herbiri mavi g├Â─č├╝n derinliklerine do─čru y├╝kselen m├╝teselsil da─člar─▒n zirvelerini and─▒rmaktad─▒r.
Eserine bu b├╝y├╝kl├╝─č├╝, asaleti veren hemen hemen mesnevinin tamam─▒n─▒ kaplam─▒┼č olan iyi tasarlanm─▒┼č ve mant─▒kl─▒ bir ┼čekilde ├Âr├╝lm├╝┼č olan ifade tarz─▒d─▒r. Bu asaleti son ─░ran tarz─▒ ┼čiirlerin zoraki a┼č─▒r─▒l─▒klar─▒yla, cans─▒z bilgi├ž├že tavr─▒yla ya da son d├Ânemin T├╝rk├žecilik hareketiyle, konu┼čma dili ├╝slubuyla sa─članmas─▒ m├╝mk├╝n de─čildi. G├ólib, Nab├«'nin Hayrabad'─▒ ve benzer eserlerin taklit├ži tav─▒rlar─▒ndan sak─▒nm─▒┼č orta bir yol bulmu┼č, di─čer taraftan da Ha┼čmet ve K├óm gibi romantiklerin eserlerinin bir hususiyeti olan garib, kaba ve zoraki ifadelerden sak─▒nm─▒┼čt─▒r.
Eserinin di─čer hususiyetleri gibi ┼čairin ifade tarz─▒ da tamamen ┼čahs├«dir. Devrinin T├╝rk├žele┼čmi┼č ifadelerini kendisine temel olarak al─▒r, fakat sa├žma ve hantal olan her ┼čeyi bunlar─▒n aras─▒ndan se├žer atar. Buna Osmanl─▒can─▒n ruhuyla ahenk i├žerisinde oldu─čunu d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝ ├Âyle ─░ran─▒ bir tarz ve ├╝slup katar ki b├Âylece zarifle┼čen ve m├╝kemmelle┼čen dili.
g├╝nl├╝k konu┼čma dilinin seviyesini a┼čarak mesnevisinde i┼čledi─či ulv├« temaya en uygun bir vas─▒ta haline gelir. Bu tarz─▒yla G├ólib, zaman─▒m─▒z─▒n edebiyat dilini ├Ânceden tahmin etmi┼č gibidir; ┼čimdiye kadar herhangi bir yazar ya da bir eser onun yapt─▒─č─▒ i┼či yapamad─▒─č─▒ i├žin h├ól├ó bir k─▒lavuz olma, bir k├Â┼če ta┼č─▒ olma ├Âzelli i─čini s├╝rd├╝rmektedir.
┼×airin ├╝slubunu belirleyen ketum ve kendini s─▒n─▒rland─▒r─▒c─▒ tavr─▒ mecaz dilini kullan─▒rken de kendisini g├Âstermektedir. 'Bu y├Ândeki fantazilerden ve a┼č─▒r─▒l─▒klardan da tamamen kurtulamad─▒─č─▒ do─črudur, ancak burada bile bu a┼č─▒r─▒l─▒klar─▒ affolunabilecek kadar azd─▒r.Zira ba┼čkas─▒ndan yard─▒m g├Ârmemi┼č herhangi bir do─čulu ┼čairin muvaffakiyetlerinin de ├Âtesinde bir ba┼čar─▒ oldu─čunu ─▒sbat etmi┼čtir- Tazeli─či ve cesaretiyle tamamen kendi icad─▒ olan mecaz ve te┼čbihlerle s─▒k s─▒k dikkatimizi ├žeker. Bazan eski zaman─▒n y─▒pranm─▒┼č hayallerini ele alarak bunlara yeni bir ruh verir ve ya┼čayan birer unsur olarak bize takdim eder.
G├ólib'in bu eseri T├╝rk edebiyat─▒nda ┼čimdiye kadar ula┼č─▒lmam─▒┼č bir derecede orijinallikle asaleti, suskunlukla a├ž─▒kl─▒─č─▒ bir araya getirmi┼č olmakla birlikte hi├žbir nih├ó├« ya da ideal m├╝kemmellik iddias─▒n─▒ hak etmemi┼čtir. Aksine inkar edilemeyecek kadar mu─člak k─▒s─▒mlar ve az miktarda abes ve zorlama kavramlar da ihtiva etmektedir. ┼×airin, vezin bak─▒m─▒ndan bir edeb├« eser olarak ┼čiirin niteli─čini azaltacak olan, o d├Ânemde yayg─▒n olan ve bir ruhsat olarak kabul edilen vezin kusurlar─▒na a┼č─▒r─▒ bir d├╝┼čk├╝nl├╝k g├Âsterdi─či g├Âr├╝l├╝r. Zevkine yap─▒lan ve bir miktar ├Âl├ž├╝y├╝ a┼čan bu t├╝r kusurlara, ├Ânemsiz de olsa biraz l├╝zumsuzca yer verildi─či g├Âr├╝lmektedir. Memduh Bey'in ifade etti─či gibi ay ─▒┼č─▒─č─▒yla ayd─▒nlanm─▒┼č bir gecede ince bulutlar ufku g├Ârmemize nas─▒l mani de─čilse, bu kusurlar da ├Âyle ├Ânemsiz bir┼čeydir.
Bir tek muhalif ses olmaks─▒z─▒n b├╝t├╝n Osmanl─▒ tezkirecileri ve m├╝nekkitleri bu m├╝kemmel eserin medhinde hemfikirdirler. ┼×airin muas─▒r─▒ olan tarih├ži Nuri Bey, onun bu allegorik T├╝rk├že ┼čiiriyle ┼×evket-i Rum oldu─čunu s├Âyler ve medihlerin en b├╝y├╝─č├╝n├╝n ona ait oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝r. Ziya Pa┼ča, N├ób├«'ye olan tavr─▒ dolay─▒s─▒yla G├ólib'i tenkit ederken, kendi ifadesiyle, Dede Can'─▒n, H├╝sn ├╝ A┼čk mesnevisiyle bu sahan─▒n doru─čuna yerle┼čti─čini s├Âyler ve b├╝t├╝n g├╝c├╝n├╝ bu ┼čiirde g├Âsterdi─čini, ├╝slubunun cazibeyle dolu oklu─čunu ilave eder. Ekrem Bey'in, onun eserindeki baz─▒ k─▒s─▒mlar─▒ Victor Hugo'nun eserlerindeki baz─▒ g├╝zelliklerle k─▒yaslad─▒─č─▒n─▒ g├Ârm├╝┼čt├╝k. Bu yazar, Talim-i Edebiyat'─▒n─▒n pek ├žok yerinde onu Fuz├╗l├«, Nef'├« ve Nedim'le birlikte anarak eri g├╝zel ifadelerle ├Âver ve hayal g├╝c├╝yle asaletine ├ľrneklik te┼čkil etmesi bak─▒m─▒ndan da s─▒k s─▒k H├╝sn ├╝ A┼čk'tan al─▒nt─▒lar yapar. Profes├Âr Naci de m├╝stesna kabiliyetlerden biri olarak g├Ârd├╝─č├╝ ┼čairi, muhtemelen zihninde Les Nuits'deki renkli hayaller bulunan yazar, Alfred de Musset'le bir tutar ve H├╝sn ├╝ A┼čk'─▒n kl├ósik edebiyatta yaz─▒labilmi┼č en g├╝zel mesnevi oldu─čunu kendi g├Âr├╝┼č├╝ olarak ifade eder.
Hammer de ┼čairin b├╝y├╝kl├╝─č├╝n├╝ tam manas─▒yla anlamam─▒┼č g├Âr├╝nmekle birlikte, zaman─▒n ├Ânde gelen ┼čairlerinden oldu─čunu kavram─▒┼č ve ┼čaheserini farkl─▒ k─▒lan orijinalitesinin bunun delili oldu─čunu ifade etmi┼čtir. G├ólib'in, kendisine, Fettah├«'nin H├╝sn ├╝ Dil'ini model ittihaz etti─čini s├Âyleme yanl─▒┼čl─▒─č─▒na d├╝┼čm├╝┼č olmakla birlikte ├╝slubunun ve konuyu i┼čleyi┼č tarz─▒n─▒n tamamen kendisine ait oldu─čunu a├ž─▒k bir ┼čekilde ifade etmi┼čtir. Ayn─▒ ┼čekilde tasvirlerinde g├Âzetilen ─▒l─▒ml─▒l─▒k ve okuyucular─▒n al├ókas─▒n─▒ uyand─▒rd─▒─č─▒ i├žin de ┼×eyh G├ólib'e hak etti─či k─▒ymeti verir ve s├Âzlerini, Fazl├«'nin G├╝l ├╝ B├╝lb├╝l'├╝ m├╝stesna ecneb├« diline terc├╝me edilebilecek ve onun kadar iyi adapte olabilecek ba┼čka bir T├╝rk├že mesnevi olmad─▒─č─▒n─▒ belirterek bitirir. (....)
(Osmanl─▒ ┼×iir Tarihi, 1999)


┼×EYH G├éL─░B
H├ťSN ├ť A┼×K

Bir p├«r-i civan zam├«r-i ayyar Olmu┼čidi o yerde mihmandar
Nam─▒ s├╝han u az├«z z├ót─▒ Mesbuk idi ├žerhdan hayat─▒
M├óhiyyet-i h├╝sn ├╝ a┼čka arif H├ósiyyet-i germ ├╝ serde v├ók─▒f
End├«┼česi ┼čeb ├žer├óg-─▒ irfan S─▒rda┼č-─▒ zam├«r-i c├óri u c├ón├ón
Hem mes'ele hem kitab─▒ m├╝nzel Hem mucize hem Nebiyy-i m├╝rsel
─░zl├ól ├╝ h├╝d├óda misli n├ódir Her ve├žhile kabz u basta kadir
Kasd eylese b├«-sil├óh u cev┼čen Eyleridi sulh─▒ cenge rehzen
Eylerdi idince lutf u ihsan M├╝rgile hayat─▒ can u canan
Geh div oluridi gah perî Geh bahrî oluridi gâh berrî
G├╝mreblere h─▒zr-─▒ r├óh olurd─▒ B├«keslere p├ód┼č├óh olurd─▒
Geh ├ólim olurd─▒ g├óh ┼č├óir Geh z├óhid olurd─▒ g├óh s├óhir
Ferman─▒na ye's ├╝ ┼čevk mahkum ├ťm├«d ├╝ reca yan─▒nda mazlum
Emrile olur revan demadem Geh e┼čk-i s├╝r├╝r u g├óh matem
Mesrur ider idi s├╗gv├ór─▒ Mahmur ider idi h├╗┼čy├ór─▒
Evsaf-─▒ zek├ós─▒ s├Âylenilmez Man├ólar─▒ var ki kimse bilmez
Muhtâc ana cümle halk-ı âlem Anunla bulur hayatı âdem
R├╗┼čengir-i h├╝sn-i m├óhr├╗y├ón H├ókister-i ├že┼čm-i k├órac├╗y├ón
Dil-┼č├ódlara en├«s ├╝ ho┼čdem B├«marlara lib├ós-─▒ matem
Efk├óra g├Âre vir├╝r teselli Mir'ata g├Âre ider tecell├«
Kasd eyleyicek ider ne minnet Bir anda z─▒dd─▒ z─▒dda illet
G├óh olmu┼č es├«r-i ├ž├óh-t mihnet K├óh olmu┼č aa├«z-i M─▒sr-─▒ devlet
┼×├ón-─▒ s├╝hane bu paye d├╗ndur Evs├óf-─▒ d├╝rugdan efz├╗ndur

 


Dipnotlar

Hocalar─▒    

├ľ─črencileri    

Eserleri    
1. H├╝sn├╝ A┼čk

H. Bilgi Kaynaklar─▒
Muallim Naci / Mehmed Muzaffer Mecmuas─▒ (A. Hamdi Tanp─▒nar'a g├Âre bu eser ┼×eyh Galib'in hayat hik├óyesidir, 1889), Sadettin N├╝zhet Erg├╝n / ┼×eyh Galib (1932), Fevziye Abdullah / Makber'de Leyla v├╝ Mecnun ile H├╝sn ├╝ A┼čk Tesirleri II ( ├ťlk├╝ Mecmuas─▒, ┼×ubat 1938), Veled ├çelebi / ┼×eyh Galib Kimdir? (─░lave-i Hak, say─▒: 11, h. 1328), Mehmet Fuat K├Âpr├╝l├╝zade / ┼×eyh Galib'e Kadar Osmanl─▒ ┼×iiri (Servet-i F├╝nun, c. 44, h. 1328), Abd├╝lbaki G├Âlp─▒narl─▒ / ┼×eyh Galib (1953), Asaf Halet ├çelebi / Eski T├╝rk ┼×iirinde Reform: Galib Dede (T├╝rk Yurdu, say─▒: 263-269, Aral─▒k 1956), ┼×edit Y├╝ksel / ┼×eyh Galib / Eserlerinin Dil ve Sanat De─čeri (1963), Bursal─▒ Mehmed Tahir / Osmanl─▒ M├╝ellifleri II (1972), Orhan Okay / ┼×eyh Galib-H├╝sn ├╝ A┼čk (1975), Ahmet Hamdi Tanp─▒nar / 19. As─▒r T├╝rk Edebiyat─▒ Tarihi (1976), Sezai Karako├ž / Zamana Adanm─▒┼č S├Âzler (1985), H├╝srev Hatemi / Ho┼č├ža Bak Zat─▒na (1989), Be┼čir Ayvazo─člu / ┼×eyh Galib Kitab─▒ (yazar ve edit├Âr olarak, 1995), Beh├žet Necatigil / Edebiyat─▒m─▒zda ─░simler S├Âzl├╝─č├╝ (18. bas. 1999), ┼×├╝kran Kurdakul / ┼×airler ve Yazarlar S├Âzl├╝─č├╝ (gen. 6. bas. 1999).
all wives cheat online women who cheated

Yazara Ait Ses Dosyalar─▒
# Media Ad─▒

Yazara Ait Videolar
# Media Ad─▒

Yazara Ait G├Ârsel Eserler
# Media Ad─▒
1 Naat - Sen Ahmed├╝ Mahmud├╝ Muhammedsin Efendim
2 Naat - Kemali Zat─▒n─▒n Nat─▒ An─▒lmaz
3 Naat - Ervah ki Tuhfei Hudad─▒r
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Serkan Boztilki / 1.02.2008



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...