f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Kelam T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 246 Hit : 5294 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Ger├žek h├╝rriyeti insanl─▒─ča ilk defa il├ón eden, insanlar─▒n hukuk ve adalette birbirine m├╝s├óvi olduklar─▒n─▒ vicdanlara duyuran, ├╝st├╝nl├╝─č├╝ ahl├ók, fazilet ve takvada arayan, zalime ve zalim d├╝┼č├╝nceye kar┼č─▒ hakikati hayk─▒rmay─▒ ibadet sayan, Hz. Muhammed (sallall├óhu aleyhi ve sellem) olmu┼čtur.
husbands who cheat open dating for married men
link how many women cheat on husbands why do wifes cheat
married men affairs i cheated on husband my boyfriend cheated on me with a guy
what are aids symptoms symptoms for aids/hiv new hiv treatment
bystolic copay savings card go bystolic manufacturer coupon
progesterone progesterone progesterone
cialis coupon cialis coupon cialis coupon

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

En M├╝kemmel Ahl├ók Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
 
 Allah TealaÔÇÖn─▒n terazisinde m├╝kemmel ahl├ók─▒n pek b├╝y├╝k ├Ânemi vard─▒r. OÔÇÖnun, mutlak res├╗l├╝, evrensel el├žisi Hz. Muhammed (sallallahu aleyhi ve sellem)ÔÇÖi m├╝kemmel ahl├ók sahibi olarak nitelendirmesi ve bu ├Âzelli─čini, peygamberli─činin ba┼čl─▒ca delili k─▒lmas─▒ bu ger├že─či g├Âstermektedir.1 M├╝kemmel ve muazzam ahl├ók, yani "huluk-i az├«m" g├╝zel ahl├óktan daha ileri oldu─čundan Cenab-─▒ Allah bu s─▒fat─▒ kullanm─▒┼čt─▒r. B├╝t├╝n ├ólemlere ve insanl─▒─ča rahmet olarak g├Ânderilen il├óh├« rehberin ba┼čl─▒ca vasf─▒, O'nun bu m├╝kemmel ahl├ók─▒d─▒r.

Tebli─č etti─či dinde oldu─ču gibi, o dini tebli─č eden peygamberin ┼čahsiyetinde de m├╝kemmel ahl├ók ├Ân plandad─▒r. ─░sl├óm dininde en ├žok vurgulanan hususlar; tevhid, manen k├Ât├╝l├╝klerden ar─▒nma, maddi temizlik, adalet, sevgi, ┼čefkat, d├╝r├╝stl├╝k, ihlas, s├Âz├╝nde durma, davran─▒┼člar─▒n s├Âyleme uygun olmas─▒d─▒r. ┼×irk, yalan, zul├╝m, hile, aldatma, insanlar─▒n hakk─▒n─▒ yeme, fitne ├ž─▒karma ba┼čta gelen haramlardand─▒r. Bu dinin h├╝k├╝mleri, insanlar─▒n bilin├žlerinde, vicdanlar─▒n derinli─činde, fert, toplum ve devletleraras─▒ ili┼čkilerde g├╝zel ahl├óka uygunlu─ču hedeflemektedir. Bu dinin Peygamber'i (sallallahu aleyhi ve sellem) "Ben, sadece g├╝zel ahl├ók─▒ kemale erdirmek i├žin g├Ânderildim"2 buyurur. B├Âylece O, risaletinin ba┼čl─▒ca gayesinin m├╝kemmel ahl├ók─▒ ger├žekle┼čtirmek oldu─čunu a├ž─▒k├ža bildirmi┼č olmaktad─▒r. Bir ba┼čka deyi┼čle, peygamberli─čini b├Âylece ├Âzetlemi┼č olmaktad─▒r. O'nun ahl├ók telakkisi, e┼či bulunmaz bir ahl├ók anlay─▒┼č─▒d─▒r.

├ç├╝nk├╝ bu ahl├ók O'nun kendi muhitinden veya d├╝nyan─▒n herhangi bir b├Âlgesinden, ├Ârf ve ├ódetlerden gelen bir ahl├ók de─čildir. Bu ahl├ók, semav├« vahiyden kaynaklanmaktad─▒r. Ondan kaynakland─▒─č─▒ gibi, yine ona dayanmakta, yapt─▒r─▒mlar─▒n─▒ da ondan almaktad─▒r. AllahÔÇÖ─▒n ahl├ók─▒ndan kaynaklanarak, insanlar─▒n da takatleri ├Âl├ž├╝s├╝nde, o il├óh├« ahl├ók─▒ uygulamalar─▒n─▒ istemektedir. B├Âylece insanl─▒klar─▒n─▒n en y├╝ce hedefini ger├žekle┼čtirerek Y├╝ce Yarat─▒c─▒ÔÇÖn─▒n, kendilerini ├ž─▒kard─▒─č─▒ "Ahsen-i Takvim", en g├╝zel yarat─▒l─▒┼č ve yery├╝z├╝ halifeli─či makam─▒na lay─▒k olduklar─▒n─▒ ortaya koymalar─▒n─▒ beklemektedir. 3 ─░┼čte bu ahl├ók, kemali ile, cemali ile, dengesi ve ideal ┼čekli ve devaml─▒l─▒─č─▒ ile Hz. Peygamber (sallalahu aleyhi ve selem) EfendimizÔÇÖde tecelli etmi┼čtir.

Fikren y├╝kselip OÔÇÖnun siretine toplu bir bak─▒┼č yapacak olursan─▒z y├╝ce ahl├ók─▒ndan meydana gelen nice parlak deliller bulursunuz. ┼×imdilik az miktarda baz─▒ ├Ârneklerle yetinebilirsiniz. Sadece bunlar─▒ g├Âz ├Ân├╝ne getirmekle tertemiz, d├╝r├╝st, a─č─▒rba┼čl─▒, bilmedi─či hususta tek s├Âz s├Âylemeyen, g├Ârd├╝─č├╝n├╝ gizlemeyen, kendisini ├Âvenlere kulak vermeyen ve b├╝y├╝klerin s├╝s├╝ olan tevazuu, liderlerde e┼čine nadiren rastlanacak derecede a├ž─▒k s├Âzl├╝l├╝─č├╝, ├ólimlerde bile az rastlanacak derecedeki titizli─či ile arz-─▒ endam eden bir ┼čahsiyet kar┼č─▒s─▒nda oldu─čunuzu anlamakta gecikmezsiniz. B├Âyle bir zat ne aldan─▒r, ne de aldat─▒r! Ha┼ča!

Bir insan ne kadar sunÔÇÖi davran─▒rsa davrans─▒n; k─▒zd─▒r─▒ld─▒─č─▒, zorland─▒─č─▒, darald─▒─č─▒, muhta├ž oldu─ču, arzusuna kavu┼čtu─ču veya g├╝vendi─či biriyle ba┼č ba┼ča kald─▒─č─▒ zaman, i┼člerinde ve s├Âzlerinde, esas f─▒trat─▒n─▒ g├Âsteren, ÔÇťne mal oldu─čunuÔÇŁ ortaya koyan birtak─▒m davran─▒┼člardan h├óli olmaz. ┼×airin dedi─či gibi:

ÔÇťBir huy insanda bulununca, ba┼čkalar─▒n─▒n fark etmedi─čini zannetse de bir ┼čekilde bilinir.ÔÇŁ Hayat─▒n─▒n her safhas─▒nda, sahibinin ┼čahsiyetini parlak bir ayna gibi g├Âsteren bu ÔÇťPeygamber ya┼čay─▒┼č─▒n─▒ÔÇŁ ne zannediyorsunuz? Bu ├Âyle bir aynad─▒r ki d─▒┼č─▒ndan i├žini g├Âsterir. OÔÇÖnun her bir s├Âz├╝nde, her bir davran─▒┼č─▒nda, do─čruluk ve samimiyetin tezah├╝r etti─čini g├Âsterir. Hatta OÔÇÖna bakan zeki ve anlay─▒┼čl─▒ bir kimse, konu┼čmad─▒─č─▒ ve bir i┼č yapmad─▒─č─▒ zaman bile, O'nun gidi┼čat─▒nda kendini g├Âsteren y├╝ce ahl├ók─▒n─▒ tema┼ča edebilir. ─░┼čte bundand─▒r ki Y├╝ce AllahÔÇÖ─▒n, kalblerini ─░sl├ómÔÇÖa a├žt─▒─č─▒ Ashab-─▒ Kiram'─▒n (radiyallahu anhum) ├žo─ču, OÔÇÖndan s├Âylediklerine delil istememi┼č, buna l├╝zum hissetmemi┼člerdi. Onlardan bir k─▒sm─▒, beraber ya┼čayarak siretini, gidi┼čat─▒n─▒n y├╝celi─činde bulmu┼č, bir k─▒sm─▒ ise uzaktan gelip de m├╝barek simas─▒nda O'nu tan─▒m─▒┼člard─▒. 4 Abdullah ibn Selam (radiyallahu anh) anlat─▒yor: ÔÇťRes├╗lullah (sallallahu aleyhi ve sellem) MedineÔÇÖye geldi─či s─▒ra, halk OÔÇÖna do─čru ko┼ču┼čtu. ÔÇťRes├╗lullah geldi! Res├╗lullah geldi!ÔÇŁ diye ba─čr─▒┼čt─▒lar. Ben de gidenlere kat─▒ld─▒m. Derken kalabal─▒k aras─▒nda OÔÇÖnun simas─▒n─▒ se├žince anlad─▒m ki bu y├╝z, bir yalanc─▒n─▒n y├╝z├╝ olamazÔÇŁ 5

Hz. Peygamber (aleyhisselam)ÔÇÖ─▒n n├╝b├╝vvetinin delilleri pek ├žoktur. Ya┼čad─▒─č─▒ d├Ânem itibar─▒yla hem ge├žmi┼č zamandan hem ya┼čad─▒─č─▒ d├Ânemden hem de gelecek zamandan peygamberli─čini ispatlayan al├ómetler vard─▒r. B├╝t├╝n bunlar─▒ ayr─▒ bir tarafa b─▒raksak bile sadece kendisinin zat─▒, peygamberli─čini ispata k├ófidir. Bunu anlamak i├žin ┼ču d├Ârt esas─▒ g├Âz ├Ân├╝nde bulundural─▒m:

1- SunÔÇÖi (yapay) bir ┼čey ne kadar ba┼čar─▒l─▒ olursa olsun, tabi├« olan─▒n yerini tutamaz. Arada bir meydana ├ž─▒kan ba┼čar─▒s─▒zl─▒klar, verilen a├ž─▒klar dikkatli ele┼čtirmenlerin g├Âzlerinden ka├žmaz.

2- Y├╝ksek ahl├ók, hakikat topra─č─▒nda ancak ciddiyet ile k├Âk salar. Onun, hayat─▒n─▒ devam ettirmesi de ancak do─črulukla m├╝mk├╝n olur. D├╝r├╝stl├╝k ortadan kalkar kalkmaz kuvvetli bir r├╝zgar─▒n savurdu─ču kuru yapraklar gibi u├žar gider.

3- Aralar─▒nda uyum olan varl─▒klar birbirini cezb eder, onlar─▒n duygular─▒ birbiriyle b├╝t├╝nle┼čir. Z─▒t ┼čeyler ise birbirini iter, birbirinden uzakla┼č─▒r.

4- Tek tek par├žalarda bulunmayan ├Âzellik, b├╝t├╝nde bulunur; y├╝zlerce zay─▒f, ince ipten meydana gelen sa─člam urgan gibi.

Bu prensiplerin ─▒┼č─▒─č─▒nda Peygamber EfendimizÔÇÖin hayat─▒n─▒n ak─▒┼č─▒n─▒ inceledi─činizde siz de m├╝kemmel ahl├ók─▒n b├╝t├╝n dallar─▒n─▒n onda topland─▒─č─▒n─▒, hatta kendisine muhalif olanlar─▒n bile buna tan─▒kl─▒k ettiklerini g├Âreceksiniz. Bu kadar g├╝zel meziyetin bir arada bulunmas─▒ insanda ├Âyle g├╝├žl├╝ bir ┼čahsiyet ve ├Âzg├╝ven meydana getirir ki b├Âyle bir ki┼čilik sahibi de─čersiz ve k├╝├ž├╝k ┼čeylere asla tenezz├╝l etmez.

Melaikelerin y├╝celi─či, onlar─▒n aras─▒na ┼čeytanlar─▒n kar─▒┼čmas─▒na imkan vermedi─či gibi, bu m├╝kemmel ahl├ók─▒n te┼čkil etti─či g├╝├žl├╝ ki┼čili─če de hile ve yalan asla yol bulamaz. G├╝zel ahl├ók─▒n y├╝z kadar dal─▒ndan biri olan ÔÇť┼čecaetÔÇŁi ele alal─▒m. Cesurlu─ču dillere destan yi─čit bir ki┼činin, yalan s├Âylemeye tenezz├╝l edece─či kolay kolay d├╝┼č├╝n├╝lemez. ├ç├╝nk├╝ yalan, korkaklar─▒n i┼čidir. Hele yi─čitli─čin yan─▒nda, di─čer g├╝zel ahl├ók ├že┼čitlerine de sahip olan bir zat─▒n yalana tenezz├╝l etmesi hi├ž mi hi├ž d├╝┼č├╝n├╝lemez. 6

Anla┼č─▒laca─č─▒ ├╝zere, Peygamberimiz (sallallahu aleyhi ve sellem), G├╝ne┼č gibidir. Berrak bir g├Âky├╝z├╝nde parlayan G├╝ne┼čÔÇÖin varl─▒─č─▒na, kendisinden ba┼čka bir delil aranmaz. Onun d├Ârt ya┼č─▒ndan k─▒rk ya┼č─▒na kadar ge├žirdi─či ├žocukluk, gen├žlik, olgunluk gibi hayat─▒n─▒n b├╝t├╝n safhalar─▒n─▒ inceleyiniz. Daima d├╝r├╝st, dengeli, iffetli, vakarl─▒, m├╝tevaz─▒ bir hayat ge├žirdi─čini g├Âreceksiniz.

K─▒rk ya┼č─▒ndan ├Ânceki hayat─▒ b├Âyle oldu─ču gibi, ondan sonra d├╝nyada benzeri g├Âr├╝lmemi┼č ink─▒lab─▒ ger├žekle┼čtirdikten sonra da ayn─▒ tutumu devam ettirdi─čini g├Âreceksiniz. Mesela kendisine ve m├╝ÔÇÖminlerine ├žektirmedikleri i┼čkence ve d├╝┼čmanl─▒k kalmayan, onlar─▒ vatanlar─▒ndan kovan, ├Âld├╝ren zalim m├╝┼čriklerin bulundu─ču MekkeÔÇÖye zaferle girerken tevazudan ba┼č─▒n─▒ ├Ân├╝ne indirip m├╝stahak olduklar─▒ idam cezas─▒n─▒ bekleyenlere ÔÇťBug├╝n sizleri k─▒nam─▒yor, Allah i├žin serbest b─▒rak─▒yorum!ÔÇŁ deyi┼čine bak─▒n─▒z! Bu, peygamber olmayan bir insanda g├Âr├╝lmesi m├╝mk├╝n olmayan bir mazhariyettir. ┼×u halde o, Allah TealaÔÇÖn─▒n, insanlar─▒ ir┼čad i├žin g├Ânderdi─či bir peygamberden ba┼čka biri de─čildir.

Her insan, ┼čahs├« hayat tecr├╝besiyle ┼čunu gayet iyi anlam─▒┼čt─▒r ki m├╝kemmel ahl├ók dallar─▒ndan birinde zirveye ula┼čmak son derece g├╝├žt├╝r. Bunlardan mesela ÔÇťd├╝r├╝stl├╝kÔÇŁ├╝ ele alal─▒m. Bir ay boyunca s├Âyledi─či binlerce s├Âzde, yapt─▒─č─▒ binlerce i┼čte, binlerce davran─▒┼čta, bu m├╝ddet zarf─▒nda kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒ binlerce insanla olan ili┼čkilerinde hi├ž yalan s├Âylemeyen, d├╝r├╝stl├╝─č├╝n zirvesinde devam eden ka├ž insan vard─▒r? Binde bir, hatta milyonda bir zor bulunur. Elimizi vicdan─▒m─▒za koyarak s├Âylersek, b├Âyle oldu─čunu kabul ederiz. Hele bu s├╝reyi bir y─▒la, on y─▒la, ├Âm├╝r m├╝ddetine ├ž─▒kar─▒rsak do─črulu─čun zirvesinde devam edenin bulunamayaca─č─▒n─▒ s├Âyleyebiliriz. ┼×imdi d├╝r├╝stl├╝─č├╝n yan─▒na tevazu, adalet, ┼čefkat, sevgi, vefa gibi hasletleri de koyal─▒m. Bunlar─▒n her birinde zirveye ├ž─▒kmak ve hayat─▒n─▒n b├╝t├╝n dakikalar─▒nda, binlerce insanla m├╝nasebetlerinde bu ├╝st├╝nl├╝─č├╝ devam ettirmek ├ódeta imkans─▒zd─▒r. Demek ki y├╝zlerce m├╝kemmel ahl├ók─▒ zat─▒nda toplay─▒p bunlar─▒ hep zirvede temsil etmek, ancak Res├╗lullahÔÇÖa verilecek il├óh├« bir mazhariyettir.

B├╝t├╝n ├ólemi bir insanda toplamak ve onu ├ólemlere rahmet yapmak, Rabbul├ólemin i├žin zor de─čildir. Bu mazhariyet, OÔÇÖnun, El├žisine verdi─či ba┼čta gelen mucizelerindendir. ─░┼čte ├žok ├že┼čitli karakterlere sahip on binlerce insan─▒ etraf─▒nda toplayan, kendisini onlara sevdiren, OÔÇÖnun yolunda mallar─▒n─▒ ve canlar─▒n─▒ feda ettiren s─▒r, OÔÇÖnun bu m├╝kemmel ahl├ók─▒ olmu┼čtur.

Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem)ÔÇÖin, m├╝kemmel ahl├ók sahibi olmas─▒ndan ba┼čka, bu kabilden ba┼čka bir mucizesi daha vard─▒r. O da ashab─▒n─▒ g├╝zel bir tarzda e─čitmesi ve onlar─▒ di─čer insanlar i├žin numune-i imtisal k─▒lmas─▒d─▒r. Evet, o Y├╝ce Peygamber m├╝kemmel ahl├ók─▒n zirvesine ├ž─▒kmakla yetinmemi┼č, ├Âteki insanlar─▒ da d├╝┼č├╝nm├╝┼č, ashab─▒n─▒ da g├╝zel ahl├ók yolunda ilerletmi┼č, nesilleri yeti┼čtirmeyi metot olarak benimsemi┼čtir. 7 Hz. Ebu Bekir, Hz. ├ľmer, Hz. Osman, Hz. Ali (radiyallahu anh├╝m) bu binlerce ashab─▒n ba┼č─▒nda gelir.

Bilindi─či gibi, sigara i├žmek gibi k├╝├ž├╝k bir al─▒┼čkanl─▒─č─▒, k├╝├ž├╝k bir toplumdan, tam olarak kald─▒rmak son derece zordur. B├╝y├╝k ve pek otoriter bir devlet, pek b├╝y├╝k bir gayretle, son derece s─▒k─▒ bir takiple belki netice alabilir. Oysa Hz. Peygamber (aleyhisselam) ├žok k├Âkle┼čmi┼č al─▒┼čkanl─▒klar─▒, ├ódetlerine taassupla ba─čl─▒, inat├ž─▒ ve pek b├╝y├╝k toplumlardan kald─▒rm─▒┼čt─▒r. Hem de zahiri az bir kuvvetle, k├╝├ž├╝k bir gayretle, k─▒sa zamanda o kemikle┼čmi┼č as─▒rl─▒k ├ódetleri s├Âk├╝p atm─▒┼č ve onlar─▒n yerine g├╝zel hasletleri yerle┼čtirmi┼čtir.

Cehalet, puta tap─▒c─▒l─▒k, ─▒rk├ž─▒l─▒k, anar┼či, kan davas─▒, ya─čmac─▒l─▒k, fuhu┼č, tefecilik gibi y├╝zlerce k├Ât├╝ ├ódeti kald─▒r─▒p yerlerine tevhid, ihlas, ilim, ├Âzg├╝rl├╝k, ┼čefkat, e┼čitlik, karde┼člik, adalet, tevazu gibi faziletleri benimsetmi┼čtir. OÔÇÖnun Asr-─▒ Saadetini g├Ârmek istemeyenlere diyoruz ki: ─░┼čte meydan! ─░┼čgal, ─▒rk ayr─▒m─▒ ve ter├Âr├╝n etkisine maruz Filistin gibi bir ├╝lkeye gidiniz, y├╝zlerce dan─▒┼čman ve uzman da al─▒n─▒z. O zat─▒n o zamanda ger├žekle┼čtirdi─či olumlu d├Ân├╝┼č├╝m├╝n y├╝zde birini yap─▒p yapamayaca─č─▒n─▒z─▒ g├Ârelim.

Bundan ├Ât├╝r├╝d├╝r ki Hz. Peygamber (aleyhisselam)ÔÇÖ─▒n ┼čahsiyetinde kendisini g├Âsteren bu m├╝kemmel ahl├óktan, gayr-i m├╝slimlerin bile etkilendi─čini g├Âr├╝yoruz. ÔÇťAs─▒l fazilet, d├╝┼čmanlar─▒n dahi tan─▒kl─▒k etti─či meziyettir.ÔÇŁ Y├╝zlerce ecnebiden iki ki┼čiyi dinleyelim. Bunlardan birisi ├╝nl├╝ Rus d├╝┼č├╝n├╝r ve edebiyat├ž─▒ L. TolstoyÔÇÖdur. O ─░sl├óm ahl├ók─▒na dair 93 hadis-i ┼čerif toplay─▒p (─░ngilizce ├ževirisinden) Rus diline terc├╝me etmi┼č ve 1908 y─▒l─▒nda bunu yay─▒mlam─▒┼čt─▒r. TolstoyÔÇÖu cezbeden ─░sl├ómÔÇÖ─▒n f─▒trata uygun inan├ž esaslar─▒ ile g├╝zel ahl├óka verdi─či ├Ânem olmu┼čtur.

Yelena YetimovnaÔÇÖya (Vekilova) yazd─▒─č─▒ 15 Mart 1909 tarihli mektubunda8 Tolstoy ┼ču ifadeye yer vermi┼čtir: ÔÇťBunu s├Âylemek ne kadar tuhaf olsa da, benim i├žin Muhammed├«ÔÇÖlik, Ha├ža tapmaktan (H─▒ristiyanl─▒kÔÇÖtan) mukayese edilemeyecek kadar y├╝ksekte duruyor. E─čer insan, se├žme hakk─▒na sahip olsayd─▒ akl─▒ ba┼č─▒nda olan her Provaslav (H─▒ristiyan) ve her bir insan, ┼č├╝phe ve teredd├╝t etmeden Muhammed├«ÔÇÖli─či, tek AllahÔÇÖ─▒ ve OÔÇÖnun Peygamberini kabul ederdiÔÇŁ 9

─░ngiliz ┼čarkiyat├ž─▒ H. A. R. Gibb de ┼č├Âyle der: ÔÇťDi─čer peygamberler gibi MuhammedÔÇÖin nazar─▒nda da ger├žek iman─▒n ba┼čl─▒ca ├Âl├ž├╝s├╝ faziletler ve davran─▒┼člard─▒r. Herhangi biri ├ž─▒k─▒p da KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n, ahl├ók├« faziletler hususunda pek ─▒srarl─▒ olmad─▒─č─▒n─▒ iddia edecek olursa onun hatal─▒ oldu─čunu kesinlikle s├Âyler ve ┼ču y├╝ce ├óyette faziletin pek kapsaml─▒ tarifine kulak vermesini isteriz: ÔÇťFazilet (iyilik) y├╝zlerinizi do─čuya ya da bat─▒ya do─čru ├ževirmek de─čildir. As─▒l iyilik AllahÔÇÖa, ahiret g├╝n├╝ne, meleklere, kitaplara ve peygamberlere iman eden, ho┼čland─▒─č─▒ mal─▒n─▒ AllahÔÇÖ─▒ ho┼čnut etmek i├žin yak─▒nlara, yetimlere, yoksullara, yolda kalan gariplere, isteyenlere ve boyunduruk alt─▒nda bulunup h├╝rriyetine kavu┼čmak isteyen k├Âle ve esirlere veren, namaz─▒ hakk─▒yla ifa edip zekat─▒ veren, s├Âzle┼čti─či zaman s├Âz├╝nde duran, hele hele s─▒k─▒nt─▒ ve hastal─▒k hallerinde, sava┼č─▒n ┼čiddetleri esnas─▒nda sabreden kimselerin davran─▒┼č─▒d─▒r. ─░┼čte onlard─▒r imanlar─▒nda samimi olanlar ve i┼čte onlard─▒r AllahÔÇÖ─▒ say─▒p g├╝nahlardan korunan takval─▒larÔÇŁ 10

┼×u halde fazilet, ger├žek iman─▒n tac─▒d─▒r. M├╝sl├╝man, yapt─▒─č─▒ b├╝t├╝n i┼čleri AllahÔÇÖ─▒n g├Ârd├╝─č├╝n├╝n bilincinde olup b├╝t├╝n niyet ve davran─▒┼člar─▒nda OÔÇÖnun g├Âzetimi alt─▒nda oldu─čuna g├Âre hareket eder.ÔÇŁ 11

Res├╗l-i Ekrem Efendimiz (sallallahu aleyhi ve sellem) geldi─činde insanlar fazileti mal ve nesepte biliyorlar, takvan─▒n lezzetinden ve ruhun hazz─▒ndan bir ┼čey anlam─▒yorlard─▒. Z├╝hd, kanaat ve d├╝nyay─▒ k├╝├ž├╝mseme ├Ârne─čini de bizzat O verdi. ─░nsanlar─▒ bu durumdan kurtard─▒. Onlar─▒n i├žinden, ruh├« hayata ├Âncelik veren, d├╝nyay─▒ daha ulv├« bir hayata vas─▒ta k─▒lan zahid ashab─▒n─▒ yeti┼čtirdi. O, fakirli─činde, zenginli─činde; kuvvetli iken, zay─▒f iken, mahallesinde ├╝├ž y─▒l boyunca b├╝t├╝n akrabalar─▒yla beraber boykota maruz kald─▒─č─▒nda, MedineÔÇÖye iltica ederken, ─░sl├óm devletini kurarken ve kurduktan sonra, b├╝t├╝n Arap ├╝lkesinin mal ve m├╝lk├╝ne sahip olduktan sonra da hep bu ├Ârne─či vermeye devam etti. Sultanlar gibi verip atiyyeleri ile fakirleri zengin ederken yata─č─▒ has─▒r, yiyece─či arpa ekme─či olan evine yine ├Âylece d├Ânerdi.

ÔÇť─░┼čte bu, B├╝y├╝kler B├╝y├╝─č├╝'n├╝n d├╝nyaya bak─▒┼č─▒d─▒r. O y├╝ksek bak─▒┼čt─▒r ki madd├« hayat─▒n ger├žek y├╝z├╝n├╝ ├Ârten perdeleri y─▒rtm─▒┼čt─▒r. Kendisine t├óbi olanlar ├žo─čal─▒p dini yay─▒l─▒nca da yine o bak─▒┼č, g├Ân├╝lleri; a─č─▒z, burun ve kar─▒n zevkinden daha y├╝ce olana a├žm─▒┼č, insan ruhu bu perdeleri a┼čarak y├╝kselmi┼č, onda il├óh├« nur tecelli etmi┼č ve ufuklar geni┼člemi┼čtir. Y├╝ksek f─▒tratl─▒ ruhlar, Res├╗lullah (aleyhisselam)ÔÇÖ─▒n terbiyesiyle bu varl─▒─č─▒ ayd─▒nlatm─▒┼č; d├╝nya, ilk ─░sl├óm devletinde z├╝hd├╝n, kanaatin, adaletin, e┼čitli─čin, iyili─čin ve temiz ya┼čay─▒┼č─▒n en g├╝zel ├Ârneklerini g├Ârm├╝┼čt├╝r. Yamal─▒ elbiseler i├žinde ─░ran ve Roma krallar─▒n─▒ k─▒skand─▒ran Hz. Ebu Bekir (r.a.) ve Hz. ├ľmer (r.a.) bunun misalleridir.ÔÇŁ 12

Makalemizi ┼č├Âyle ├Âzetleyebiliriz:
1- Bu g├╝zel hasletler ve ahl├ók─▒n b├╝t├╝n dallar─▒ndaki m├╝kemmellik, sahibini k├Ât├╝lerin ├ódeti olan yalan ve riyadan korur. ┼×u halde ahl├ók─▒ bu mertebede y├╝ksek olan ve ba┼čka mucizeleri de bulunan bu zat, en do─čru s├Âzl├╝ insand─▒r. Al├žaklar─▒n ├ódeti olan yalan ve hileye tenezz├╝l etmez.

2- ─░sl├ómÔÇÖ─▒ iyi ├Â─črenmek ve iyi anlamak isteyenler, OÔÇÖnun bildirdi─či ahl├ók├« faziletlere bakarak bu dini daha kolayca tan─▒ma imkan─▒ bulurlar.

3- B├╝t├╝n bunlardan ba┼čka, herhangi bir ahl├ók├« fazileti ├Â─črenen insan, onu kendi hayat─▒nda uygulama imkan─▒na sahiptir. Oysa PeygamberimizÔÇÖin di─čer mucizeleri i├žin bu durum s├Âz konusu de─čildir. Dolay─▒s─▒yla, EfendimizÔÇÖi, ahl├ók├« faziletleri y├Ân├╝ ile tan─▒maya da ├Âzel bir ihtimam g├Âstermek gerekir.

4- Bundan ├Ât├╝r├╝ ─░sl├ómÔÇÖ─▒ her ┼čeyden ├Ânce, onun Y├╝ce Peygamberi (sallallahu aleyhi ve sellem)ÔÇÖin ┼čahsiyetinde g├Âr├╝nen m├╝kemmel ahl├ók vas─▒tas─▒yla tan─▒tmam─▒z m├╝nasip olur. Bu da yetmez; o m├╝kemmel ahl├ók─▒ kendi ya┼čay─▒┼č─▒m─▒zda uygulamam─▒z da laz─▒m gelir. E─čer M├╝sl├╝manlar, Peygamberlerinin ├Â─čretti─či m├╝kemmel ahl├ók─▒ tatbik ederlerse ecnebilerin kafileler halinde ─░sl├ómÔÇÖa girecekleri kesindir. Tevfik AllahÔÇÖtand─▒r.

Dipnotlar:
1. OÔÇÖna -ha┼ča- delilik isnad ederek peygamberli─čini ink├ór eden m├╝┼čriklere, OÔÇÖnun el├žili─čini ispat i├žin ÔÇťRabbinin l├╝tfuyla sen deli de─čilsin (PeygambersinÔÇŽ) ├ç├╝nk├╝ ve elbette sen, m├╝kemmel ahl├ók sahibisinÔÇŁ (Kalem S├╗resi, 68/2-4) buyurmu┼čtur.
2. ─░mam Malik, MuvattaÔÇÖ, H├╝sn├╝ÔÇÖl-huluk 8.
3. Seyyid Kutub, Fi Z─▒l├óliÔÇÖl-KurÔÇÖ├ón, Kamer S├╗resi 55. ├óyetinin tefsirinde.
4. Muhammed A. Draz, En M├╝him Mesaj: KurÔÇÖ├ón s. 55 (terc. Suat Y─▒ld─▒r─▒m), 3. bas─▒m, I┼č─▒k Yay., ─░stanbul, 2003.
5. Tirmizi, sahih bir senetle, K─▒yame 42; ─░bn Mace, ─░kame 174; Darimi, Salat 156.
6. B. Said Nursi, ─░┼č├ór├ótuÔÇÖl-─░ÔÇÖcaz, Bakara S├╗resi 23. ├óyetin tefsirinde, s.168-169.
7. Mira├žta Cenab-─▒ AllahÔÇÖ─▒n OÔÇÖna ÔÇťEs-sel├ómu aleyke eyyuheÔÇÖn-Nebiyyu ve rahmetullahi ve berek├ótuhuÔÇŁ buyurarak verdi─či en y├╝ce makamla doymay─▒p di─čer iyi insanlar─▒ da bu il├óh├« l├╝tuftan yararland─▒rmak i├žin ÔÇťEs-sel├ómu aleyn├ó ve al├ó ib├ódillahiÔÇÖs-s├ólih├«nÔÇŁ diye niyazda bulunmu┼čtur (Kurtub├«, el-C├ómi li-ahk├ómiÔÇÖl-KurÔÇÖan, 3/425; Bursev├«, R├╗huÔÇÖl-beyan, 5/121.
8. Mektubun asl─▒ Y. YetimovnaÔÇÖn─▒n (Vekilova) o─člu Boris taraf─▒ndan 1978ÔÇÖde MoskovaÔÇÖda Lev Tolstoy m├╝zesine hediye edilmi┼čtir. Bu mektubun terc├╝mesi ile asl─▒n─▒n fotokopisi L. Tolstoy, Muhammed adl─▒ kitab─▒n ekinde s. 48 vd. da yer almaktad─▒r.
9. L. Tolstoy, Muhammed, s. 48 . (Azeri leh├žesine terc├╝me: Prof. Dr. Telman Hur┼čido─člu Aliyev. T├╝rkiye T├╝rk├žesine aktaran: Arif Arslan), Karakutu Yay, ─░stanbul, 2005.
10. Bakara S├╗resi, 2/177.
11. Gibb, Studies On The Civilization Of ─░sl├óm s. 253-254 (Ar. Terc. ─░hsan Abbas, Dirasat fi Had├ór├ótiÔÇÖl-─░sl├óm, Beyrut, 1979.
12. Abdurrahman Azam, Res├╗l-i EkremÔÇÖin ├ľrnek Ahl├ók─▒ s.44-45 (Ar.dan terc. Hayreddin Karaman, Ya─čmur Yay., 7. bas─▒m, ─░stanbul, 1985.
 

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...