f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Tefsir T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 243 Hit : 6045 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
1980ÔÇÖli y─▒llarda Mekke-i M├╝kerremeÔÇÖde el-HeyÔÇÖetuÔÇÖl-├élemiyye liÔÇÖl-─░ÔÇÖc├óziÔÇÖl-─░lm├« fiÔÇÖl-KurÔÇÖ├ón veÔÇÖs-Sunne (Uluslararas─▒ KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnette Fenni ─░ÔÇÖcaz M├╝essesesi) kuruldu.

─░lk sempozyumunu PakistanÔÇÖ─▒n ─░sl├ómabad ┼čehrinde 1987ÔÇÖde yapt─▒. Bu sat─▒rlar─▒n yazar─▒ da KurÔÇÖ├ón ayetleriyle tabii ilimlerdeki baz─▒ ke┼čifler aras─▒nda irtibat kurman─▒n dini temelleri konusunda bir tebli─č verdi. Daha sonra bu tebli─č, ba┼čka iki tebli─č ile birlikte Mekke-i M├╝kerremeÔÇÖde ÔÇťTaÔÇÖsiluÔÇÖl-─░ÔÇÖcazil─░lmiÔÇŁ 3 ad─▒ ile bas─▒ld─▒. O zaman bu Kurulun genel sekreterli─čini YemenÔÇÖli de─čerli Prof. Dr. Abd├╝lmecid Zendan├« deruhde ediyordu. 1990ÔÇÖl─▒ y─▒llardan beri Suudi ArabistanÔÇÖdan de─čerli Prof. Abdullah el-Muslih y├╝r├╝tmektedir. Bu KurulÔÇÖun internet adresi www.nooran.org olup Arap├ža, T├╝rk├že, Urduca, Fars├ža, ─░ngilizce, Frans─▒zca, Almanca, ─░spanyolca dillerinde yay─▒n yapmaktad─▒r.
open go how many guys cheat
link why do women cheat why do wifes cheat
abortion pills over the counter how much do abortions cost when is it to late to get an abortion
progesterone progesterone progesterone
abortion pill abortion pill abortion pill
sumatriptan succinate http://sumatriptannow.com/succinate sumatriptan succinate

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Kuveyt Bilimsel ─░ÔÇÖcaz Sempozyumu

Osmanl─▒ devletinin son d├Âneminde ├╝lkemiz ├ža─čda┼čl─▒k ile gelenek aras─▒nda gidip geliyordu. Bir├žok g├Âr├╝┼čler ileri s├╝r├╝l├╝yordu. Sultan II. Abd├╝lhamidÔÇÖin padi┼čahl─▒─č─▒n─▒n sonlar─▒na do─čru VanÔÇÖdan ─░stanbulÔÇÖa gelen Said Nursi de medreselerin programlar─▒n─▒n iyile┼čtirilmesini ┼čart g├Âr├╝yor ve Do─ču AnadoluÔÇÖda bir ├╝niversite a├ž─▒lmas─▒n─▒ teklif ediyordu. O ÔÇťVicdan─▒n ziyas─▒ ul├╗m-i diniyedir. Akl─▒n nuru f├╝n├╗n-i medeniyedir. ─░kisinin imtizac─▒yla hakikat tecelli eder. ─░ki cenah ile talebenin himmeti pervaz eder. ─░ftirak ettikleri vakitte birincisinde taassub, ikincisinde hile, ┼č├╝phe tevell├╝d ederÔÇŁ diyordu. Yani din ilimleriyle tabiat ilimlerini birlikte okutacak bir ├╝niversite arzu ediyordu.

A├ž─▒lacak ├╝niversite Kur'├ónÔÇÖdaki tevhid inanc─▒n─▒n gere─či olarak bilimlere b├╝t├╝nc├╝l a├ž─▒dan bakacakt─▒. Tekliflerinden biri de ┼ču idi Modern e─čitim veren Dar├╝ÔÇÖl-Muallimin (Y├╝ksek ├ľ─čretmen Okulu) ile kurulacak bu ├╝niversite aras─▒nda s─▒k─▒ bir i┼čbirli─či olmal─▒, b├Âylece birincisindeki intizam ve tefeyy├╝z ├Âb├╝r├╝ne, ikincisindeki diyanet ve fazilet de birincisine ge├žsin, her ikisi de z├╝lcenaheyn olsun.1 Zira KurÔÇÖ├ón Allah Tealan─▒n kelam s─▒fat─▒ndan gelen tenzili, metl├╝v (tilavet edilen, okunan) bir kitap oldu─ču gibi k├óinat kitab─▒ da OÔÇÖnun irade s─▒fat─▒ndan gelen tekvini, manzur, yani g├Âr├╝l├╝p bak─▒lan bir kitab─▒d─▒r. Zaten KurÔÇÖ├ón ─▒st─▒lah─▒nda her iki kitab─▒n da birimi ÔÇťayetÔÇŁ olarak adland─▒r─▒lmaktad─▒r. Bu kelime KurÔÇÖ├ónÔÇÖda iki y├╝zden ├žok ge├žmektedir. Kullan─▒ld─▒─č─▒ ba┼čl─▒ca manalar KurÔÇÖ├ón ayeti, muÔÇÖcize, delil ve kainat kitab─▒n─▒n ayetidir. Mesela Rum suresi 21, 22, 23, 24, Yasin suresi 33, 37, 41; Fussilet suresi 37, 39, 53; Casiye suresi 3,4, 5. ayetlerinde son grupta yer alan k├óinat kitab─▒n─▒n ayetleri manas─▒nda kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. Bu ├Ârnekler hasr i├žin olmay─▒p misal vermek kabilinden zikredilmi┼čtir. Her iki kitab─▒n ayetleri de insan─▒, Yarat─▒c─▒s─▒na g├Ât├╝ren bir i┼čaret, bir delil, bir belge durumundad─▒r.

A├žt─▒─č─▒m─▒z bu parantezden sonra, merhum Bedi├╝zzamanÔÇÖ─▒n te┼čebb├╝s├╝ne d├Ânelim. Bu zat, o d├Ânemin b├╝y├╝k sosyal ve siyasi sars─▒nt─▒lar─▒ i├žinde sesini duyuramad─▒, teklifini ilgililere anlatamad─▒. Daha sonra Sultan Re┼čad d├Âneminde kabul g├Ârmekle beraber bu sefer de Cihan harbi sebebiyle ba┼člat─▒lamad─▒. O, ─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒n ortas─▒nda bir yerde olmas─▒ d├╝┼č├╝ncesiyle bu ├╝niversitenin Diyarbak─▒r ve VanÔÇÖda kurulmas─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝yordu. M─▒s─▒rÔÇÖdaki CamiuÔÇÖl-EzherÔÇÖin k─▒zkarde┼či olmas─▒ temennisiyle de Medreset├╝ÔÇÖz-Zehra ad─▒n─▒ uygun buluyordu. ├ťniversitenin program─▒n─▒n esas─▒n─▒ te┼čkil eden prensipler, sonraki d├Ânemlerde umuma mal olan bir fikir olmakla beraber, ilk ortaya at─▒ld─▒─č─▒ d├Ânemde uygulanmas─▒ halinde, ├╝lkemizin gidi┼čat─▒na etki etmesi beklenen bir rol oynayabilirdi. Zira umuma mal olmas─▒na ra─čmen, yakla┼č─▒k y├╝z y─▒l sonra, yani g├╝n├╝m├╝zde bile uyguland─▒─č─▒n─▒ s├Âylemek zordur. 1983ÔÇÖde a├ž─▒lan Malezya ─░sl├óm ├ťniversitesi, bu b├╝t├╝nc├╝l ilim prensibini ancak mahdut bir ┼čekilde uygulayabilmektedir.

Derken kendisi de talebelerinden te┼čkil etti─či g├Ân├╝ll├╝ alay kumandan─▒ olarak vatan savunmas─▒na kat─▒ld─▒, Ruslara esir d├╝┼čt├╝. ├ťlkemiz bir├žok badirelerden ge├žti. Cumhuriyet d├Âneminden sonraki ┼čartlar Bedi├╝zzaman Said NursiÔÇÖyi, KurÔÇÖ├ón hidayetini eserleriyle toplumun geni┼č kitlesine mal etme, tahkiki iman ├žal─▒┼čmas─▒na sevk etti.

KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n baz─▒ ayetleriyle tabiat bilimleri aras─▒nda irtibat kuran a├ž─▒klamalara da ├Âl├ž├╝l├╝ bir ┼čekilde, kitaplar─▒nda yer verdi. T├╝rk ├óleminde yaz─▒lan en ├Ânemli tefsirlerden olan M. Hamdi Yaz─▒r da o s─▒ralarda yazd─▒─č─▒ tefsirinde, fenn├« (bilimsel) tefsir diyebilece─čimiz bu uygulamay─▒ yap─▒yordu. Daha sonralar─▒ ─░sl├óm d├╝nyas─▒nda ├ža─čda┼č m├╝fessirlerden S. Kutub, Mevdudi, ─░bn A┼čur, Mera─či, ┼×aÔÇÖravi, Tabatabai, S. Ate┼č, KurÔÇÖ├ón Yolu2 kitab─▒ yazarlar─▒ gibi m├╝fessirler de bu i┼či mutedil olarak uygulad─▒lar. Fenn├« tefsirin T├╝rkiyeÔÇÖdeki tarih├žesine k─▒saca de─čindikten sonra ─░sl├óm alemindeki tezah├╝r├╝ne g├Âz atal─▒m.

1980ÔÇÖli y─▒llarda Mekke-i M├╝kerremeÔÇÖde el-HeyÔÇÖetuÔÇÖl-├élemiyye liÔÇÖl-─░ÔÇÖc├óziÔÇÖl-─░lm├« fiÔÇÖl-KurÔÇÖ├ón veÔÇÖs-Sunne (Uluslararas─▒ KurÔÇÖ├ón ve S├╝nnette Fenni ─░ÔÇÖcaz M├╝essesesi) kuruldu.

─░lk sempozyumunu PakistanÔÇÖ─▒n ─░sl├ómabad ┼čehrinde 1987ÔÇÖde yapt─▒. Bu sat─▒rlar─▒n yazar─▒ da KurÔÇÖ├ón ayetleriyle tabii ilimlerdeki baz─▒ ke┼čifler aras─▒nda irtibat kurman─▒n dini temelleri konusunda bir tebli─č verdi. Daha sonra bu tebli─č, ba┼čka iki tebli─č ile birlikte Mekke-i M├╝kerremeÔÇÖde ÔÇťTaÔÇÖsiluÔÇÖl-─░ÔÇÖcazil─░lmiÔÇŁ 3 ad─▒ ile bas─▒ld─▒. O zaman bu Kurulun genel sekreterli─čini YemenÔÇÖli de─čerli Prof. Dr. Abd├╝lmecid Zendan├« deruhde ediyordu. 1990ÔÇÖl─▒ y─▒llardan beri Suudi ArabistanÔÇÖdan de─čerli Prof. Abdullah el-Muslih y├╝r├╝tmektedir. Bu KurulÔÇÖun internet adresi www.nooran.org olup Arap├ža, T├╝rk├že, Urduca, Fars├ža, ─░ngilizce, Frans─▒zca, Almanca, ─░spanyolca dillerinde yay─▒n yapmaktad─▒r.

Fenn├« iÔÇÖcaza dair uluslararas─▒ sempozyumlar─▒n sekizincisi 26-29 Kas─▒m 2006 tarihlerinde KuveytÔÇÖte yap─▒ld─▒. Toplant─▒y─▒ bu Kurul ile Kuveyt Devleti Vak─▒flar ve Diyanet ─░┼čleri Bakanl─▒─č─▒ ortakla┼ča d├╝zenlemi┼člerdi. Bu toplant─▒ya sunulan d├Ârt y├╝z kadar tebli─čden 66 tanesi sunulmaya lay─▒k g├Âr├╝lm├╝┼č. Bu Kuveyt Bilimsel ─░ÔÇÖcaz Sempozyumu Ocak  ┼×ubat  Mart - 2007  75 YENi ├ťMiT Prof. Dr. Suat YILDIRIM 8 tebli─čler d├Ârt g├╝n boyunca sunulup vaktin elverdi─či nisbette m├╝zakere edilmeye ├žal─▒┼č─▒ld─▒. T├╝rkiyeÔÇÖden yaln─▒z bu sat─▒rlar─▒n yazar─▒ kat─▒lm─▒┼čt─▒. A┼ča─č─▒da bu tebli─člerden birka├ž tanesini ├Âzet halinde tan─▒tmaya ├žal─▒┼čaca─č─▒m. ┼×unu pe┼činen arz edeyim ki ben, genel ifadelerle tan─▒tmaya ├žal─▒┼čaca─č─▒m. Yoksa ihtisas ├žal─▒┼čmas─▒ olmalar─▒ sebebiyle, ├že┼čitli uzmanl─▒k alanlar─▒nda yaz─▒lan tebli─člerin as─▒llar─▒n─▒ bulmak isteyenler, onlar─▒ siteden veya bas─▒lm─▒┼č kitaplardan4 okumal─▒d─▒rlar. As─▒l o zaman ├Âne s├╝r├╝len tezleri, ara┼čt─▒rma verilerini, delil, belge ve bilimsel referanslar─▒, ara┼čt─▒r─▒c─▒lar─▒n konular─▒n─▒ sunmalar─▒ndaki ba┼čar─▒lar─▒n─▒n derecesini de─čerlendirme imkan─▒ bulabileceklerdir.

ÔÇťRabbin, bal ar─▒s─▒na ┼č├Âyle vahyetti (ÔÇŽ) Onlar─▒n kar─▒nlar─▒ndan, ├že┼čit ├že┼čit bir ┼čerbet ├ž─▒kar ki onda insanlar i├žin ┼čifa vard─▒rÔÇŁ5 ayeti hakk─▒nda ÔÇťPropolisteki s─▒rlarÔÇŁ adl─▒ tebli─č6 ├Âzetle ┼čunu dile getirdi Bal ar─▒s─▒n─▒n i├žinden yaln─▒z bal de─čil, ayr─▒ca en az d├Ârt ┼čifal─▒ ila├ž daha ├ž─▒kmaktad─▒r. Propolis, balmumu, ┼čifal─▒ zehir bunlardand─▒r. Burada sadece, bal ar─▒s─▒n─▒n a─ča├ž usarelerinden toplad─▒─č─▒ propolis (Arap├žas─▒ ikbir)den s├Âz edece─čiz. Ar─▒ propolisin malzemesini ├Âzellikle kavak, ├žam, k─▒z─▒la─ča├ž, ladin, k├Âknar gibi a─ča├žlar─▒n tomurcuklar─▒ndan ve kabuklar─▒ndan toplar. Ar─▒ toplad─▒─č─▒ bu maddeyi i├žindeki balkeseci─činde ├Âzel salg─▒ ve biraz da balmumu ile mezc ederek, re├žinemsi ve zamk─▒ms─▒ ┼čifal─▒ bir ├╝r├╝n haline getirir. Bile┼čiminde %30 balmumu, %50 re├žine ve balsam, %10 u├žucu ya─člar bulunur Propolisin rengi a├ž─▒k sar─▒dan siyaha kadar de─či┼čik ┼čekillerde olabilir. Ar─▒lar, kovandaki ├žatlaklar─▒ t─▒kamak, petekleri yap─▒┼čt─▒rmak, ├žeperleri cilalamak ve d─▒┼čar─▒dan giren ve kendileri taraf─▒ndan imha edilen ha┼čaratlar─▒ mumyalay─▒p zararlar─▒n─▒ ├Ânlemek i├žin bu maddeyi kullan─▒rlar. Propolis uzun as─▒rlardan beri d├╝nyan─▒n hemen her taraf─▒nda, as─▒rl─▒k tecr├╝belere dayan─▒larak halk hekimli─činde kullan─▒lm─▒┼čt─▒r.

Fakat son y─▒llarda bir k─▒s─▒m t─▒p ve botanik uzmanlar─▒ bu maddeyi ├Âzellikle incelemi┼čler, insan bedeni i├žin ├žok faydal─▒ olmas─▒yla beraber yan tesiri bulunmad─▒─č─▒n─▒ da tesbit etmi┼člerdir. Propolisin antibiyotik, antitoksin ├Âzelli─činden ba┼čka ├╝lserleri ve ├že┼čitli kanserleri tedavi etmede etkili oldu─čunu vurgulam─▒┼člard─▒r. Bu maddenin t─▒p alan─▒ndaki bu i┼člevlerine dair sadece 2005 ve 2006 y─▒llar─▒nda uluslararas─▒ akademik t─▒p dergilerinde yap─▒lm─▒┼č yay─▒nlar b├╝y├╝k bir yekun te┼čkil etmektedir (Ara┼čt─▒rmac─▒ bu referanslar─▒ tebli─činde zikretmektedir).

ÔÇťYerde hareket eden hi├žbir canl─▒, kanatlar─▒yla u├žan hi├žbir ku┼č t├╝r├╝ yoktur ki sizin gibi birer toplum te┼čkil etmesinler.ÔÇŁ7 Bu ayet, biyoloji uzmanlar─▒n─▒n ├že┼čitli ┼čekillerde tasnif ettikleri kanatlar─▒yla u├žan veya di─čer hayvanlar─▒n birer topluluk te┼čkil ettiklerini bildirmektedir.8 Ayet bu ├╝mmetlerin insanlara benzediklerini bildirip bu benzerlik ba┼čl─▒ca ┼ču hususlarda tezah├╝r etmektedir 1-Ba┼člang─▒├žtaki embriyolojik a┼čamalarda d─▒┼č b├╝nyede (morphology external). 2-Dokularda, organlarda ve cihazlar─▒ meydana getiren h├╝cre d├╝zeninde benzerlik 3-Molecular biyoloji, veraset ┼čifrelerinde benzerlik oldu─čunu ispat etmi┼čtir. B├Âylece yery├╝z├╝ndeki hayvanlar─▒n ve g├Âkteki ku┼člar─▒n birer ├╝mmet te┼čkil ettikleri bilimsel verilerle ortaya konulmu┼čtur. KurÔÇÖ├ón-─▒ Hakim 14 as─▒r ├Ânce mikroskobik incelemelerin, gen ve kromozom haritalar─▒n─▒n bilinmedi─či bir zamanda bunlar─▒ bildirmi┼čtir. Uzmanlar bu bakir alanda yo─čun ├žal─▒┼čmalar yapmaktad─▒rlar.

ÔÇťO, g├Âkten ya─čmur indirir de vadiler, dereler kendi ├Âl├ž├╝lerince dolup sel olur akar. (ÔÇŽ)K├Âp├╝k yok olup gider. ─░nsanlara faydas─▒ olan cevher k─▒sm─▒ ise dipte kal─▒r. Allah, i┼čte b├Âylece misaller verirÔÇŁ9 ayetine dair ÔÇťSellerin akmas─▒yla madenlerin yer kabu─čunda olu┼čmas─▒ÔÇŁ ba┼čl─▒kl─▒ tebli─č10 ├Âzetle ┼ču hususlar─▒ dile getirdi K├Âp├╝k ile dibe ├ž├Âken maden, gerek karada gerek denizde, yer kabu─čunda meydana gelen jeolojik ameliyeler sonucu olup ayet-i kerime, su unsurunun bu i┼čte oynad─▒─č─▒ role dikkat ├žekmektedir. Ger├žekten madenlerin ├že┼čitlerinin ve renklerinin ├žoklu─čunda, madenleri ar─▒nd─▒rmada, onlar─▒ nakletmede, ├ž├Âkeltmede, maden kristallerinin kalitesini etkilemede vb. ameliyelerde, su unsurunun temel bir rol├╝ vard─▒r. Jeokimyasal mekanizmalarla denize yak─▒n su havzalar─▒nda madenlerin dibe ├ž├Âkmesinde, denizlerde petrol alanlar─▒n─▒n olu┼čmas─▒nda da suyun rol├╝ a┼čik├órd─▒r.

ÔÇťGe├žmeye ba┼člad─▒─č─▒ dem gece hakk─▒ i├žinÔÇŽ Nefes almaya ba┼člad─▒─č─▒ an sabah vakti hakk─▒ i├žin ki KurÔÇÖ├ón, de─čerli bir El├žinin (CebrailÔÇÖin) getirdi─či s├Âzd├╝rÔÇŁ11 ayet-i kerimesine dair sunulan bir tebli─č12 ┼ču hususu dile getirdi Bu ayette sabah─▒n nefes almas─▒, genellikle mecazi manada yorumlan─▒r. Fakat ara┼čt─▒rmac─▒ya g├Âre bu ayet, ayn─▒ zamanda, ancak son y─▒llarda tesbit edilen bilimsel bir ger├že─či ihtiva etmektedir. Burada havan─▒n sat─▒htaki ve y├╝ksekteki hareketine, havan─▒n ├Âzelliklerine, yery├╝z├╝nde ya┼čayan canl─▒ varl─▒klar─▒n solunumlar─▒ ile yak─▒n ili┼čkisine i┼čaret vard─▒r. Sabah, ger├žekten nefes alan bir b├╝y├╝k akci─čer h├╝km├╝ndedir ve onun nefesleri, hava molek├╝llerinin, g├╝nd├╝z├╝n enerji seviyesinin y├╝kselmesi, geceleyin ise azalmas─▒ itibar─▒yla, y├╝kseli┼č ve d├╝┼č├╝┼č g├Âsterir. Keza ayet, hava k├╝resinde canl─▒ varl─▒klar─▒n i├žlerine ├žekti─či oksijen vas─▒tas─▒yla kanlar─▒n─▒ temizlediklerine de i┼čaret etmektedir. ├ľte yandan gece ile g├╝nd├╝z aras─▒nda a┼čik├ór bir fark vard─▒r. Sabah─▒n ilk saatleri daha saf, daha ar─▒ duru, daha hayat vericidir. Ozon gaz─▒ nisbeti ve bitkilerdeki fotosentez ameliyesi nisbeti sabahleyin daha y├╝ksektir. Bu ger├žekler KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n nazil oldu─ču d├Ânemde bu tafsilatla bilinmiyordu, ancak son y├╝zy─▒lda ├Â─črenilen ger├žekler olmas─▒ itibar─▒yla KurÔÇÖ├ón─▒n fenni iÔÇÖcaz─▒n─▒ g├Âsterir.

─░nsan─▒n ana karn─▒nda yarat─▒l─▒┼č─▒ndan bahs eden bir ayette ┼č├Âyle buyurulur ÔÇťSonra onu nutfe (sperm) halinde sa─člam bir yere yerle┼čtiririz. Sonra nutfeyi, (rahim cidar─▒na) yap─▒┼čan bir h├╝creye, bunu da mud─čaya (yani bir ├ži─čnem et g├Âr├╝n├╝m├╝ndeki varl─▒─ča), mud─čay─▒ kemiklere d├Ân├╝┼čt├╝r├╝r, sonra da kemiklere et giydirip, derken yeni bir yarat─▒l─▒┼ča mazhar ederizÔÇŽÔÇŁ13 Toplant─▒da, kemiklerden sonra adalelerin yarat─▒lmas─▒na dikkat ├žeken bir tebli─č14 ┼ču hususa yer verdi KurÔÇÖ├ón-─▒ Hakim, a├ž─▒k├ža kemiklerin adalelerden ├Ânce yarat─▒ld─▒─č─▒n─▒ bildiriyor. Oysa orta ├ža─člardaki bilgiler bunun aksine idi. KurÔÇÖ- 9 ├ón nutfe, alaka, mud─ča, kemikler a┼čamalar─▒n─▒, takip (pe┼č pe┼če olma) ifade eden ÔÇśfaÔÇÖ edat─▒ kullanarak bildiriyor. Biraz daha fazla zaman alan a┼čamay─▒ ise arkas─▒ndan ÔÇťs├╝mmeÔÇŁ edat─▒n─▒ kullanarak bildiriyor. Bu ayet, fizyolojik y├Ânden et ile kemik aras─▒ndaki s─▒k─▒ ili┼čki ve ihtiyac─▒ vurgulam─▒┼čt─▒r. Keza KurÔÇÖ├ón halk, tesviye ve tam dengeleme15 merhalelerinin sonunda y├╝z kemiklerinin adale ile kaplanmas─▒na ├Âzel yer vermi┼čtir. Y├╝z kaslar─▒ sayesinde insan─▒n y├╝z├╝, ruhunun ger├žek bir aynas─▒ olur. Modern t─▒p, embriyodaki rahats─▒zl─▒k, h├╝z├╝n, mutluluk gibi durumlar─▒ y├╝z├╝n durumundan te┼čhis etmektedir.

G├Âkten su indirilip yeralt─▒nda depolanarak sonra su kaynaklar─▒n─▒n ├ž─▒kar─▒lmas─▒16 (Yusri Ahmed ed-Dak┼či), da─člar─▒n hareketi17 ( Dr. Abdulilah Ahmed ─░bn Misbah), G├Âlgenin hareketi18 (Dr. Yahya Hasan Veziri), karada ve denizde bozuklu─čun ortaya ├ž─▒kmas─▒19 (Dr. Zekeriya Muhammed Tahun), k├óinattaki ├Âr├╝mcek a─č─▒n─▒ and─▒ran kozmik doku (cosmic web)20 (Dr. Abd├╝ddaim el-Kuheyl), Demir madeninin indirilmesi21 ve n├╝kleer fizik (Dr. Abdullah Muhammed el-Baltaci) sunulan tebli─čler aras─▒nda yer ald─▒. Ayr─▒ca t─▒bb-─▒ nebeviye dair iÔÇÖcaz ├Âzelli─či ta┼č─▒yan ├žal─▒┼čmalar sunuldu. Ezc├╝mle t─▒bb-─▒ nebeviden al─▒narak terkib edilmi┼č (iÔÇÖcaz 1) kod ad─▒ verilen bir ilac─▒n kanserli h├╝creleri tedavisi (Dr.S├╝fyan el-Asuli ve Dr.Abd├╝lcevad), t─▒bb-─▒ nebeviden al─▒narak terkib edilmi┼č (iÔÇÖcaz 3) kod ad─▒ verilmi┼č bir ilac─▒n AIDS hastal─▒─č─▒n─▒ tedavi edici ├Âzelli─či (Dr. Hasan el-Cev┼čaÔÇÖi), t─▒bb-─▒ nebeviden al─▒narak terkib edilmi┼č (iÔÇÖcaz 2) kod ad─▒ verilmi┼č bir ilac─▒n karaci─čer hastal─▒klar─▒n─▒ tedavide etkili oldu─ču (Dr. Halid Zelta, Dr. Ahmed Abdullah ve Dr. M├╝cahid EbuÔÇÖl-Mecd) vakalara ve verilere at─▒flar yap─▒larak, g├Ârsel bir ┼čekilde sunuldu.

Bu tarz ├žal─▒┼čmalar─▒, her ┼čeye hakk─▒n─▒ vermeye ├žal─▒┼čan bir hikmetle de─čerlendirmekte isabet vard─▒r. Allah Teala KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ veya Peygamberinin s├Âzlerini, tabiat bilimleri denilen ve yine OÔÇÖnun kanunlar─▒ndan ibaret olan bilim dallar─▒ndaki ├žal─▒┼čmalar─▒ azaltmak veya onlar─▒n de─čerini d├╝┼č├╝rmek i├žin bildirmemi┼čtir. Fakat insanlar, bu ilahi kaynaklardaki i┼čaretlerden yola ├ž─▒karak yapacaklar─▒ ara┼čt─▒rmalarda motivasyon y├╝ksekli─či, kolayl─▒k bulup dikkate de─čer neticelere ula┼čabilirler. Bu i┼čaretlerden hareket edilerek yap─▒lan ara┼čt─▒rmalar─▒n neticesi, yine AllahÔÇÖ─▒n koydu─ču s├╝nnetullaha tabi olarak zuhur edecektir. Hi├ž ┼č├╝phe yok ki; bilimsel metodlara uygun hareket, ciddiyet ve titizlik ba┼čar─▒y─▒ belirleyen ba┼čl─▒ca etkenler olacakt─▒r. Yoksa bunlar, KurÔÇÖ├ón ve Hadiste haz─▒r bir ┼čekilde bulunmamaktad─▒r. ─░lahi hikmet, insanlar─▒n saÔÇÖy ve gayretleriyle netice elde etmelerini istemektedir. Yaln─▒z, kayna─č─▒n kudsiyetinin verdi─či ┼čevk ve motivasyonun da ├Ânemli oldu─čunu unutmamak gerekir.

Toplant─▒da programa sad─▒k kal─▒narak zamana riayet edilmesi takdire de─čerdi. Genelde M├╝sl├╝manlar─▒n, ├Âzelde Arap karde┼člerimizin -yayg─▒n oldu─ču ileri s├╝r├╝len- gev┼čekli─činin bu toplant─▒da g├Âr├╝lmedi─čini belirtmem gerekir. Yaln─▒z zaman zaman konu d─▒┼č─▒ duygusal davran─▒┼člar yer ald─▒. Mesela tesett├╝r, laiklik, ha├žl─▒ zihniyeti, misyonerlik gibi hassas konular ge├žince salonu ÔÇťtekbirÔÇŁ getirmeye davet gibi tezah├╝rler konu d─▒┼č─▒na ├ž─▒kma olarak de─čerlendirilebilir. M├╝zakerelerin nisbeten faydal─▒ ge├žti─čini s├Âyleyebilirim. Tebli─člere son ┼čekilleri verilerek m├╝kemmel bir tarzda bas─▒lm─▒┼č olarak kat─▒l─▒mc─▒lara da─č─▒t─▒lmas─▒ takdire de─čer. Fakat tart─▒┼čmalar ve sorular, onlara verilen cevaplar─▒n bu tebli─člere girme imkan─▒n─▒n olmamas─▒ da bir kay─▒p say─▒l─▒r. Tamam─▒ kayda al─▒nan tart─▒┼čmalar─▒n ak─▒betini merak etmekteyim. Bunlar─▒n de─čerlendirilece─čini umar─▒m. KurÔÇÖ├ón hakikatleri ile tabiat bilimlerinde ula┼č─▒lan ger├žekleri irtibatland─▒rman─▒n g├Âzle g├Âr├╝l├╝r ├Ânemli bir sonu├ž ortaya ├ž─▒kard─▒─č─▒n─▒ s├Âyleyebiliriz. O da ┼čudur Son birka├ž as─▒rda M├╝sl├╝manlar tabiat bilimlerine yeterince ├Ânem vermediklerinden, Avrupai zihniyetin etkisinde kalan sathi ilerlemeciler, dindarlar─▒ geri kalmakla ittiham ediyorlard─▒. ÔÇťNi├žin bu ├ža─čda┼č e─čitime bigane kal─▒yor, ├╝lkeyi geri b─▒rak─▒yor, ayd─▒nlanmay─▒ engelliyorsunuzÔÇŁ diyorlard─▒. Ama son d├Ânemde dindarlar─▒n bu alanda dikkate de─čer a├ž─▒l─▒mlar─▒ kar┼č─▒s─▒nda ÔÇťSiz bu i┼člerle ni├žin me┼čgul oluyorsunuz ki Siz gidin tesbih ├žekin, evinizde oturun!ÔÇŁ demeye ba┼člad─▒lar. M├╝spet ilimlerle kar┼č─▒la┼čman─▒n dindarl─▒─č─▒ zay─▒flataca─č─▒ beklentisinde olan Avrupa k├ófirleri ve Asya m├╝naf─▒klar─▒, M├╝sl├╝man gen├ž nesillerin ÔÇťiman ile bilimÔÇŁi beraberce y├╝r├╝tmeleri kar┼č─▒s─▒nda ┼ča┼č─▒r─▒p kald─▒lar. Bu tezah├╝r, g├Âz ard─▒ edilemez. Netice itibar─▒yla bu ├žal─▒┼čmalar─▒n, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ ya┼čad─▒klar─▒ ├ža─č ile, ├Âzellikle birtak─▒m bilimsel geli┼čmelerle irtibatland─▒rma, b├Âylece yakinlerini art─▒rma, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ d├╝nyan─▒n g├╝ndeminde tutma a├ž─▒s─▒ndan, M├╝sl├╝manlar i├žin faydal─▒ ve Rabbimizin r─▒zas─▒na muvaf─▒k olaca─č─▒n─▒ umar─▒m. VÔÇÖAllahu aÔÇÖlem.

Dipnotlar:

1. M├╝nazarat, s.577-578, Asar-─▒ Bediiye i├žinde, ─░stanbul, ─░ttihad matb., 1999.
2. T.C. Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒nca 2003 y─▒l─▒nda yay─▒nlanan tefsir.
3. TaÔÇÖsiluÔÇÖl-─░ÔÇÖcaziÔÇÖl-─░lmi, HeyÔÇÖetu ─░ÔÇÖcaziÔÇÖl-─░lmi fiÔÇÖl-KurÔÇÖanÔÇŽ yay─▒nlar─▒ndan, MekketuÔÇÖl-Mukarrama, 1987.
4. Bu tebli─čler BuhusuÔÇÖl-MuÔÇÖtemeriÔÇÖ-Alemi es-Samin liÔÇÖl-─░ÔÇÖcaziÔÇÖl-─░lmi fiÔÇÖl-KurÔÇÖan veÔÇÖs-Sunne ad─▒ ile alt─▒ cilt halinde Kuveyt Vak─▒flar Bakanl─▒─č─▒nca bas─▒lm─▒┼č ve sempozyumda da─č─▒t─▒lm─▒┼čt─▒r.
5. Nahl, 1668-69.
6. Bu tebli─čin sahibi Dr. Hassan ┼×emsiba┼ča olup Cidde Kral Fehd hastanesinde dahiliye uzman─▒d─▒r.
7. EnÔÇÖam, 638.
8. Bu konudaki tebli─čin sahibi Prof. Dr. Menal Celal Muhammed olup M─▒s─▒r Ezher ├ťniv. T─▒p Fak├╝ltesinde genetik uzman─▒d─▒r.
9. RaÔÇÖd, 1317.
10. Bu tebli─čin sahibi D. Mustafa Mukina Merrake┼č (Fas) Fen Fak├╝ltesinde metal├╝rji uzman─▒d─▒r.
11. Tekvir, 8117-18.
12. Tebli─č sahibi han─▒m Yrd. Do├ž. Dr. H├╝da bint Abdullah Riyad Edebiyat Fak.de fiziki co─črafya ├Â─čretim ├╝yesidir.
13. M├╝ÔÇÖminun, 2313-14.
14. Bu tebli─č sahibi Prof. Dr. Muhammed Hilmi ed-Dib, CiddeÔÇÖda bir ├Âzel hastanede Ortopedi b├Âl├╝m ba┼čkan─▒d─▒r
15. ─░nfitar, 827.
16. M├╝ÔÇÖminun, 2318
17. Nahl, 1617; Taha, 20104; M├╝lk, 6716
18. Furkan, 2545-47; RaÔÇÖd, 1315; Nahl, 1648.
19. Rum, 3041
20. Zariyat, 517 ÔÇťY├Âr├╝ngelerle dolu (zatiÔÇÖl-hubuk) g├Âk hakk─▒ i├žinÔÇŽÔÇŁ ayetine dair.
21. Hadid, 5725.

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...