f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Tefsir T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 241 Hit : 6770 Hata Bildirimi Tavsiye Et
Tan─▒t─▒lan Yazar─▒n Bilgileri
Yazar Ad─▒ Mehmet Akif Ersoy
 
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
all wives cheat online women who cheated
husbands who cheat why do married men cheat on their wives dating for married men
treatment of aids hiv treatments aids pictures
what are aids symptoms hiv early symptoms new hiv treatment
abortion pill abortion pill abortion pill
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
abortion pill abortion pill abortion pill
gabapentin and alcohol addiction http://lensbyluca.com/and/alcohol/addiction gabapentin and alcohol addiction
bystolic free trial coupon open bystolic add on copay card
bystolic coupon 2013 site bystolic generic alternative

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Mehmed Akif'in Kur'an Anlay─▒┼č─▒

Akif ÔÇÖin d├╝nyas─▒n─▒n merkezi KurÔÇÖ├ónÔÇÖd─▒r. Bunu, kendisi a├ž─▒k├ža belirtmi┼čtir. Ona g├Âre yap─▒lacak i┼č;
"Do─črudan do─čruya KurÔÇÖ├ónÔÇÖdan al─▒p ilham─▒ Asr─▒n idr├ókine s├Âyletmeliyiz ─░sl├ómÔÇÖ─▒" ┼čeklinde ├Âzetlenebilir. Ni├žin? ├ç├╝nk├╝, KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«min prensiplerini uygulayarak, m├╝kemmel ve ├Ârnek bir millet olunaca─č─▒n─▒ bu millet tarihinde tecr├╝be etmi┼čtir.

O, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ iyi anlayarak, toplumun realitesini onun ─▒┼č─▒─č─▒nda inceledi; hastal─▒klar─▒n─▒ te┼čhis edip tedavi ├žarelerini arad─▒. Fen bilimleri ├Â─črenimi yapm─▒┼č olmas─▒, zek├ós─▒, m├╝┼čahede kabiliyeti, kendisine realist g├Âzlem ve tahlil yapma imk├ón─▒ sa─člarken, KurÔÇÖ├ón onun ┼ča┼čmaz mihengi, daha do─črusu rehberi oluyordu. Onun i├žindir ki Akif realist olmakla birlikte eseri foto─čraftan ibaret de─čildir. Ac─▒ v├ók─▒aya ni├žin ve nas─▒l d├╝┼č├╝ld├╝─č├╝n├╝, kurtulu┼č ├žarelerini sebepleriyle birlikte g├Âsteren bir eser ortaya koymu┼čtur.

Merhumu sadece bir naz─▒m ustas─▒, hamas├« bir destan ┼čairi bilmek, onu hi├ž tan─▒mamak demektir. O, T├╝rk milletini y├╝kselten de─čerleri ve gerileten sebepleri iyice te┼čhis eden ve ge├žici olmayan ├žareleri g├Âsteren bir m├╝tefekkirdir. Akif, milletimizin ruhunun doktoru idi. Bu millet onu, hastalar─▒n─▒n ba┼č─▒ ucunda, mezarl─▒kta, meyhanede, mahalle kahvesinde, meydanlarda, cami k├╝rs├╝lerinde, sava┼č cephelerinde, meclis k├╝rs├╝lerinde, h├ós─▒l─▒ b├╝t├╝n ─▒st─▒raplar─▒n─▒n yan─▒nda buldu. Merhumun ┼čahsiyetini inceleyenler onun, ┼čairlikten ba┼čka fikir kahraman─▒, ruh doktoru, sosyolog ve ahl├ók ├óbidesi bir m├╝r┼čid oldu─čunu kabul etmek zorunda kal─▒rlar.

D├╝┼č├╝nen ┼čiirin edebiyat─▒m─▒zda en bariz ├Ârne─čini veren Akif, edebiyat─▒n birbirine ayk─▒r─▒ iki tatbikat─▒n─▒, KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerimin bir ayetini tefsir ederek anlat─▒r. ┼×uar├ó s├╗resine ad─▒n─▒ veren bu ayetin mealini ┼č├Âyle verir: ÔÇť┼×├óirlerin arkas─▒ndan ancak sap─▒klar gider. G├Ârm├╝yor musun ki onlar her vadide dola┼č─▒yorlar. Hem yapmad─▒klar─▒ ┼čeyi s├Âyl├╝yorlar. Yaln─▒z iman ederek yararl─▒ i┼čler yapanlarla AllahÔÇÖ─▒ s─▒k s─▒k hat─▒rlayanlar; bir de zul├╝m g├Ârd├╝kten sonra intikam alanlar i├žin s├Âz yoktur. Zulmedenler ise nas─▒l bir ak─▒bete u─črad─▒klar─▒n─▒ anlayacaklard─▒rÔÇŁ (┼×uar├ó s├╗resi, 225-227).

Ayetin tefsirini yazarken de ┼ču a├ž─▒klamaya yer verir: ÔÇťGer├žekten, her vadiye dal─▒p ├ž─▒kan, yalanc─▒l─▒ktan ba┼čka sanÔÇÖat sermayesi olmayan, mevzuu t├╝kendik├že ├Âtekinin berikinin namusuna h├╝cum eden, herkesin ├Âzel hayat─▒n─▒ a├žmak i├žin dilini maymuncuk gibi kullanan, bir mazmun, bir kafiye u─črunda bin hakikati, bin hikmeti kurban ediveren, bir n├╝kte hat─▒r─▒ i├žin, hat─▒ra gelmeyecek rezilli─če kucak a├žan bu serserilerin etraf─▒nda daima bir s├╝r├╝ kopuk dola┼č─▒r ki, bunlar o herzevekillerin kustuklar─▒ hezeyanlar─▒ nimet kabul eder de gezdikleri yerlere sa├ž─▒p dururlar! ─░┼čte gerek bu mahiyetteki ┼čairler, gerek onlar─▒n yardak├ž─▒lar─▒, mensub olduklar─▒ millet i├žin birer musibettirler.

Din nam─▒na, ahlak nam─▒na, Allah korkusu nam─▒na kalbinde hi├ž bir his ta┼č─▒mayan; zulme, haks─▒zl─▒─ča kar┼č─▒ ruhunun derinliklerinden b├╝t├╝n ruhu ile co┼čmayan ┼čairler, hangi toplumda bol ise, Allah o toplumun belas─▒n─▒ verecek de─čil, vermi┼č demektir!

├ľyle ya, bir milletin ruhu edebiyat─▒nda, ┼čiirlerinde g├Âr├╝l├╝r. ─░├žtima├« ruhu y├╝ksek olan bir milletin sinesinde bu gibi sefiller t├╝rese de ├╝reyemez. Saniyen; millet fertlerinin i├žtima├« seviyesini y├╝kseltmek, bununla beraber, sa─člam fikirleri beli─č bir beyan─▒n sihriyle kalblerde his haline getirmek ancak ┼čairlerin vazifesidir. Bu vazifenin ihmali, milletin ├ž├Âk├╝┼č├╝d├╝r.

Ayetteki intisar (VeÔÇÖntasar├╗) ÔÇťintikam almakÔÇŁ manas─▒nad─▒r ki burada hem husus├«, hem umum├«dir. Yani ┼čair h├╝cuma, tecav├╝ze u─črayan kendi masum ┼čahsiyetinin intikam─▒n─▒ alaca─č─▒ gibi, zul├╝m g├Âren millet evl├ód─▒n─▒ da dil k─▒l─▒c─▒ ile m├╝dafaa edecektirÔÇŁ1

G├Âr├╝ld├╝─č├╝ ├╝zere Akif bu ayet-i kerimeye dayanarak, geni┼č anlamda bas─▒n─▒ da i├žine alan edebiyata; toplumun g├Âz├╝, kula─č─▒ ve konu┼čan lisan─▒ olma, sa─člam fikirleri bel├«─č, etkili bir beyan─▒n b├╝y├╝s├╝yle kalplerde heyecan uyand─▒ran his haline getirme, b├Âylece milletin i├žtima├« seviyesini y├╝kseltme misyonunu tan─▒makta, aksi halde milletin ├ž├Âkece─čini s├Âylemektedir.

─░sl├óm D├«ni, ┼×iirin Temizini Makbul, Murdar─▒n─▒ Merdut G├Âr├╝r.

M├╝tefekkirimiz, temel tarih├« ├žer├ževe olarak, ÔÇť┼čimdiki zaman─▒ÔÇŁ al─▒r. Tarih, b├╝t├╝n y─▒k─▒c─▒ birikintileri ile gelip ┼čimdiki zamana toplanm─▒┼čt─▒r. O halde, gordiyom, ┼čimdiki zamand─▒r. Bu k├Ârd├╝─č├╝m bir k─▒l─▒├žla ikiye bi├žilmedik├že T├╝rk ─░sl├óm milleti i├žin bir gelecekten bahsedilemez.2

O, toplumun ┼čimdiki zaman─▒n─▒, ├žok defa tablolar halinde verir. Do─ču ├╝lkelerinin sefaleti, bir mahalle kahvesinin genel seviyeyi if┼ča eden ├ž─▒plak hali, kad─▒nlar─▒n durumu, genel i├žtima├« tembellik, bezginlik, y─▒lg─▒nl─▒k ve bunun, yanl─▒┼č olarak kadere atf─▒... b├╝t├╝n ya┼čama ve d├╝┼č├╝nce dejeneresans─▒ ile toplum masaya yat─▒r─▒l─▒r.

Fakat Akif bu realizmi, idealinin yede─činde bulundurur ve vas─▒ta olarak kullan─▒r. ─░deali, keskin bir ─▒┼č─▒k halinde bu realitenin ├╝st├╝nde durur. ┼×ehri, insan─▒, soka─č─▒, kahvesi, b├╝t├╝n sefaletiyle bir toplumun, ┼čark ├╝lkelerinin ac─▒ manzaralar─▒ ve bunu bir taraf─▒ndan delip ├Âb├╝r taraf─▒na ge├žen ve bir projekt├Âr ayd─▒nl─▒─č─▒nda g├Âsteren bir g├╝n ─▒┼č─▒─č─▒, yani ─░sl├óm. ├ékif ÔÇÖin ┼čiirini, belli bir d├Ânemde, belli bir toplulu─čun tarih├«, sosyolojik realitesiyle, o toplumun temel de─čerlerinin b├╝t├╝n├╝ olan ─░sl├óm kar┼č─▒s─▒ndaki durumu, i┼čte bu iki unsur kurar: ─░sl├óm ve realite. ─░┼čte bu iki kelime Akif ÔÇÖin b├╝t├╝n ┼čiirini ├Âzetler.3

─░mdi Akif ÔÇÖin:
Hani KurÔÇÖ├ónÔÇÖdaki ruhun ┼ču heyulada izi?
Nas─▒l ─░sl├óm ile birle┼čtiririz kendimizi!

diyerek yak─▒nd─▒─č─▒, KurÔÇÖ├ón ruhundan uzakla┼čm─▒┼č, asl├« lisan─▒yla onu anlama imk├ón─▒ndan da mahrum olan cemiyetimiz, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n hidayetinden nas─▒l faydalanabilir? O, E┼čref Edip BeyÔÇÖin te┼čebb├╝s├╝yle kurulan ve ├Ânemli ├ólim ve yazarlar─▒n gayreti ile ├ž─▒kar─▒lan Sebil├╝ÔÇÖr-re┼čad dergisi ile bu gayeye hizmete y├Ânelmi┼čtir.

Sebil├╝ÔÇÖr-re┼čad dergisinin ba┼čyazar─▒ Mehmed Akif idi. Derginin yay─▒n kurulu 1912ÔÇÖde yapt─▒─č─▒ bir toplant─▒da ba┼čl─▒ca b├Âl├╝mlerin kimler taraf─▒ndan yaz─▒laca─č─▒n─▒ ihtisasa g├Âre belirledi. Tefsir k─▒sm─▒ hakk─▒nda ├╝yelerden Halim Sabit, M. Akif ÔÇÖin yapmas─▒n─▒ teklif etti. O, ÔÇťBu benim i┼čim de─čil. Bu a─č─▒r y├╝k├╝ bana y├╝klemeyiniz. Onun kavaid ve usul├╝ var ki benim o konularda uzmanl─▒─č─▒m yokÔÇŁ diye ├Âz├╝r beyan etti. Halim Sabit: ÔÇťDaha iyi ya! Biz de ├Âyle istiyoruz. Kavaid ve bilgi naklinden ziyade, do─črudan do─čruya KurÔÇÖ├ónÔÇÖdan anlad─▒─č─▒n─▒z─▒, duydu─čunuzu yaz─▒n─▒z. Ayetlerin size ilhamlar─▒, bizce en m├╝kemmel tefsirdir.ÔÇŁ Sonu├žta ittifak kar┼č─▒s─▒nda kabul etmeye mecbur kald─▒. Bu samimi ├Âzr├╝ onun tevazuundan ileri geliyordu. Liyakati elbette vard─▒. Celaleyn tefsirini yan─▒ndan hi├ž eksik etmedi─čini, Kelam-─▒ kadim gibi okudu─čunu, ┼čimdiye kadar on sekiz defa hatmedip ┼čimdi on dokuzuncu hatme devam etmekte oldu─čunu kendisi ifade etmi┼čtir. ÔÇťTefsir-i ┼×erif ÔÇŁ ba┼čl─▒─č─▒n─▒ ta┼č─▒yan ve her birinde o g├╝n├╝n hadiseleriyle ilgili bir veya birka├ž ayetin ele al─▒n─▒p a├ž─▒kland─▒─č─▒ bu yaz─▒lar 1912-1919 y─▒llar─▒ aras─▒nda ├ž─▒km─▒┼č olup hepsi elli alt─▒ makaledir.

Seb├«l├╝ÔÇÖr-re┼č├ód 24 ┼×ubat 1327 (1912) tarihli ilk say─▒s─▒nda, derginin her n├╝shas─▒n─▒n ba┼č k─▒sm─▒nda KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim tefsirine yer verece─čini belirterek, tefsiri ┼ču us├╗lle yapaca─č─▒n─▒ bildiriyor: Seb├«l├╝ÔÇÖr-re┼č├ód ─░sl├óm├« bir dergi oldu─čundan, ─░sl├óm├« ilimlerin esas r├╝kn├╝ olan tefs├«r-i ┼čerife, ilm├« k─▒sm─▒n birinci bab─▒ tahsis edilmi┼čtir. K├╝t├╝phanelerimizde Arap├ža, T├╝rk├že, Fars├ža hatta daha ba┼čka lisanlarda yaz─▒lm─▒┼č g├╝zel tefsirler ├žok├ža bulundu─čundan bunlar─▒ oldu─ču gibi nakletmekte fazla bir faide g├Ârm├╝yoruz. Arzu eden, onlar─▒ istedi─či yerde okuyabilir. Bundan ├Ât├╝r├╝, derginin husus├« mesle─či bak─▒m─▒ndan, yay─▒nlanacak olan tefsir eserlerinde, imk├ón nisbetinde ┼ču hususiyetlerden birine riayet etmek istiyoruz:

1- ─░lim ve tekni─če, tarihe, i├žtima├« hayat─▒m─▒za ve mai┼četimize temas eden baz─▒ ayetler s├Âz konusu edilerek, dirayet ve rivayet y├Ân├╝nden m├╝talaa edilecek ve sair lisanlarca bu yolda yaz─▒lan tefsir eserlerinin ├Ânemli g├Âr├╝len ve belirtti─čimiz noktalara uyan yerleri terc├╝me olunacakt─▒r.

─░ÔÇÖr├ób ve binadan, dilbilgisi tahlillerinden bahsetmek i├žin mecmuam─▒z─▒n hacmi m├╝sait bulunmad─▒─č─▒ndan, yaz─▒lacak makalelerde, m├╝mk├╝n mertebe, ul├╗m-i arabiyyenin nazariyat─▒ndan sarf-─▒ nazar ile amel├« (pratik) neticeler ├╝zerinde iÔÇÖm├ól-i f─▒kr edilecektir.

Hangi ilm├« vas─▒ta ile olursa olsun, ├Ânce, ayetten anla┼č─▒lan y├╝ce meal yaz─▒larak, ibare ve i┼čaretinin, del├ólet ve iktizas─▒n─▒n bel├«─č ir┼čadlar─▒na dayanarak, zaman ve zeminin icabat─▒na g├Âre, genel ─░sl├óm├« durumlar hakk─▒nda fikir ve m├╝talaalar y├╝r├╝t├╝lecektir.

2- Tefsir metotlar─▒ ve bu sahada yaz─▒lan eserler, Tefsir ilminin k─▒s─▒mlar─▒, Tefsir tarihi, m├╝fessirlerin hayatlar─▒ ve Tefsir us├╗lleri hakk─▒nda inceleme yap─▒lacakt─▒r.

3- Zaman─▒m─▒zda, tefsir ├Â─čreniminin hayli geriledi─či malumdur. ├édeta KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerimi bilmek, anlamak ehemmiyetsiz, faydas─▒z bir i┼č gibi tel├ókki olunmaya ba┼člam─▒┼čt─▒r. Ortada, KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim art─▒k anla┼č─▒lm─▒┼č, -h├ó┼č├ó- daha bilinecek bir yeri kalmam─▒┼č gibi bir bat─▒l zan t├╝remi┼čtir. Bir mant─▒k kitab─▒ ile senelerce u─čra┼č─▒ld─▒─č─▒ halde, medrese talebelerinin Celaleyn malumat─▒ kadar olsun, tefsirden nasipsiz olu┼ču, ┼č├╝phesiz pek b├╝y├╝k bir kusurdur. Bu sebeplerden ├Ât├╝r├╝ mecmuam─▒z, Tefsir ilminin ihya edilmesine ├žal─▒┼čacak, mekteb ve medreselerimizde okutulmas─▒na te┼čvikten geri durmayacakt─▒r.ÔÇŁ4

Bu a├ž─▒klamada ├Ânem verilen ve dergide uygulanan noktalar─▒ g├Âz ├Ân├╝ne alacak olursak, tefsirde arzulanan hususlar─▒n ┼čunlar oldu─čunu g├Âr├╝r├╝z: ─░lim ve tekni─če, tarihe, toplum hayat─▒na temas eden ayetler ├╝zerinde ├Âzellikle durulacak, daha ziyade pratik neticeler hedef al─▒nacak, ayetlerin bel├«─č ve etkili ir┼čadlar─▒na dayanarak zaman ve zeminin gere─čine g├Âre, genel ─░sl├óm├« meseleler hakk─▒nda de─čerlendirmeler yap─▒lacak, iyile┼čtirme ├žareleri aranacakt─▒r. Bu ana hedef do─črultusunda, KurÔÇÖ├ón k├╝lt├╝r├╝n├╝ topluma mal etmek ve tefsir ilmini ihya etmek i├žin, mektep ve medreselerde tefsir ilminin okutulmas─▒ te┼čvik edilecektir.

┼×imdi al─▒┼čt─▒─č─▒m─▒z bu tefsir tarz─▒, o zaman i├žin cidd├« bir yenilik oluyordu. ÔÇť─░├žtima├« tefsirÔÇŁ diye adland─▒r─▒lan bu tefsir metodu, b├Âylece memleketimize de giriyordu. Bu tefsir tarz─▒, ├╝├ž be┼č sene ├Ânce M─▒s─▒rÔÇÖda ortaya ├ž─▒kan Tefs├«ruÔÇÖl-Men├órÔÇÖda tatbik edilmi┼čti. Mehmed Akif ÔÇÖin, bu tefsir ├ž─▒─č─▒r─▒n─▒ a├žan Muhammed AbduhÔÇÖdan istifade etti─či a┼čik├órd─▒r. Kendisi de ─░sl├ómÔÇÖ─▒ ve M├╝sl├╝manlar─▒ de─čerlendirme ve ─░sl├óm ├╝mmetini, KurÔÇÖ├ónÔÇÖdan hareket ederek ─▒slah etme hususunda, M. Abduh ile b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de hemfikirdi. Fakat genel temay├╝ldeki bu ittifak, tafsilata girilmesi halinde farkl─▒la┼čabilir. Nitekim M. AbduhÔÇÖun a├žt─▒─č─▒ bu tefsir ├ž─▒─č─▒r─▒, ne┼čÔÇÖet etti─či yer olan M─▒s─▒rÔÇÖda bile de─či┼čik s├╝re├žler takib etmi┼č, ayn─▒ ├ťstaddan yola ├ž─▒kan farkl─▒ m├╝ellifler, geni┼č bir fikir yelpazesi te┼čkil etmi┼člerdir. Mesela, Bir tarafta tavizsiz S├╝nni anlay─▒┼č temsilcilerinden Hasan el-Benna, bir tarafta KurÔÇÖ├ón hakk─▒ndaki baz─▒ telakkileri b├╝y├╝k tepkiler alan Emin el-Huli ve Muhammed Halefullah ve ├Âteki u├žta Bat─▒l─▒la┼čma ak─▒m─▒n─▒n a┼č─▒r─▒ temsilcilerinden Taha H├╝seyin, ba┼čka bir├žoklar─▒ aras─▒nda zikr edilebilir. Akif de onun m├╝sbet fikirlerinden yararlanm─▒┼č, hatalar─▒n─▒ savunmam─▒┼čt─▒r.

Akif felaketler devrinin ├žocu─ču idi. ├ť├ž k─▒tÔÇÖaya yay─▒lm─▒┼č, AkdenizÔÇÖi bir T├╝rk g├Âl├╝ haline getirmi┼č ve d├╝nyada; kuvvetiyle, ilmiyle, adaleti ve insanl─▒─č─▒ ile denge unsuru olmu┼č b├╝y├╝k bir devletin hayat─▒n─▒n sonbahar─▒nda d├╝nyaya gelmi┼čti. Bu medeniyetin unsurlar─▒ olan marifet, fazilet, emr-i maruf nehy-i m├╝nker (iyili─či yayma, k├Ât├╝l├╝kten sak─▒nd─▒rma), mesÔÇÖ├╗liyet, haya, di─čerg├óml─▒k, fedak├órl─▒k, iffet, azim... gibi meziyetler ve onlar─▒n pe┼činden yurt k├Â┼čeleri, birer birer, k─▒┼č habercisi r├╝zg├órlara tutulmu┼č kuru hazan yapraklar─▒ misali u├žu┼čuyor, kayboluyordu. Zengin bir asilin be┼č paras─▒z kal─▒p g├Ârg├╝s├╝z d├╝nk├╝ hizmet├žilerine muhta├ž olmas─▒ veya ├ólimin, cahillerin oyunca─č─▒ olmas─▒ndaki trajedi ya┼čan─▒yordu. Hatta bundan da fazla bir musibet vard─▒: D├╝┼čmanlar─▒m─▒z, bizi bu zillet i├žinde ya┼čatmay─▒ bile ├žok g├Âr├╝yorlar, hayat hakk─▒ da tan─▒mak istemiyorlard─▒. Kendisini bu millete mensup bilen herkes, bu ac─▒y─▒ kalbinde hissediyordu. Etkilenmeyenler, M. Akif ÔÇÖin, ÔÇťHay s─▒k─▒lmaz! A─člamazsan, bari g├╝lmekten utan!ÔÇŁ dedi─či, sadece pek c├╝zÔÇÖ├« bir istisna te┼čkil eden baz─▒ soysuzlar idi.

Milletin bu hale gelmesi, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n hayat veren ruhundan ve buyruklar─▒ndan uzakla┼čmas─▒ndan ileri gelmi┼čti. KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n toplumu ─▒slah eden prensiplerini tatbik etmeyen M├╝sl├╝man, onu mezarl─▒k kitab─▒, tefe├╝l, muska veya m├╗sik├« vas─▒tas─▒ haline getirmi┼čtir. Kendisinin batmas─▒ neyse, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ da elinden b─▒rakmad─▒─č─▒ i├žin batarken onu da beraber bat─▒r─▒yordu. H├ólbuki KurÔÇÖ├ón, mezarl─▒kta en ├žok okunan Y├ós├«n s├╗resinde, misyonunun ÔÇťdiri olan, ya┼čayan her bir insan─▒ uyarmak, ir┼čad etmekÔÇŁ oldu─čunu bildiriyordu. Ama cemaat bunu anlam─▒yor, hissetmiyordu. Daha do─črusu unutmu┼čtu. ├ç├╝nk├╝ milletimizin bunu bildi─či devirler olmu┼čtu. Ashab-─▒ kiram─▒ harekete ge├žirerek onlara, d├╝nyan─▒n gelmi┼č ge├žmi┼č en b├╝y├╝k f├╝tuhat─▒n─▒ yapt─▒ran, ├žeyrek as─▒r kadar bir zamanda do─čuda HindistanÔÇÖa, bat─▒da ─░spanyaÔÇÖya, kuzeyde AzerbaycanÔÇÖa kadar g├Ât├╝ren, KurÔÇÖ├ón de─čil miydi? Eski d├╝┼čmanlar─▒n─▒, u─črunda canlar─▒n─▒ seve seve verdirecek kadar kendisine ba─člayan, KurÔÇÖ├ón ahl├ók, adalet ve fazileti de─čil miydi? Muar─▒zlar─▒na bile kendisini kabul ettiren ─░sl├óm medeniyetinin G├╝ne┼či KurÔÇÖ├ón olmam─▒┼č m─▒yd─▒? (Mesela E. Renan ┼č├Âyle der: ÔÇťBir medeniyetin de─čeri, yarat─▒c─▒l─▒─č─▒nda, ilim ve sanat hayat─▒na katt─▒─č─▒ zenginliklerde, ger├žekle┼čtirdi─či refah ve i├žtima├« adalette ise, ─░sl├óml─▒─č─▒, bilhassa ilk be┼č asr─▒nda ve yer yer 18. asra kadar, d├╝nya tarihinin en parlak devirleri aras─▒nda g├Ârmek icabederÔÇŁ)5

Evet, elbette bunlar─▒ ger├žekle┼čtiren, KurÔÇÖ├ónÔÇÖd─▒. Cemiyet, gidi┼čat─▒yla bunu unutmu┼č olsa bile, Akif ÔÇÖin de i├žinde bulundu─ču az say─▒daki M├╝sl├╝man biliyordu. O, Mushaf-─▒ ┼čerifi hatim indirmek i├žin de─čil, m├ónas─▒n─▒ anlamak, imanl─▒, amel-i salihli, hak ve hakikati bilen ve onu uygulamak i├žin sebat g├Âsteren ÔÇťM├╝sl├╝manÔÇŁ olmak i├žin okuyordu, inceliyordu.

KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖe olan sevgisi ileri derecede oldu─čundan ve ├Âzellikle onunla irtibat─▒ pek kuvvetli oldu─čundan, nadiren rastlanacak bir durum olarak, onun KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ h─▒fz etme i┼čine ├ťniversite ├Â─črencisi oldu─ču s─▒rada ba┼člad─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝yoruz. Yeti┼čti─či devrin en y├╝ksek seviyede fen bilimlerinin ├Â─čretildi─či kurumlardan biri olup ┼čimdiki Veteriner Fak├╝ltesine tekab├╝l eden ÔÇťY├╝ksek Baytarl─▒k MektebiÔÇŁnde okurken, Frans─▒zca ders kitaplar─▒, laboratuar uygulamalar─▒ aras─▒nda, yirmi ya┼člar─▒nda, her g├╝n birka├ž sayfa ezberleyerek h─▒fza te┼čebb├╝s etti─čini g├Âr├╝yoruz. Vefat─▒ndan birka├ž ay ├Ânce hasta yata─č─▒nda bu konuyu bir dostu kendisine ┼č├Âylece sormu┼čtu: ÔÇťSizin kuvvetli bir ÔÇťhaf─▒zÔÇŁ oldu─čunuz pek bilinmez. KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖi Baytar MektebiÔÇÖni bitirdikten sonra ezberledi─činiz s├Âyleniyor. Haf─▒zl─▒k umumiyetle k├╝├ž├╝k ya┼člarda elde edilebilir. O ya┼čta sizin i├žin zor olmam─▒┼č m─▒yd─▒?ÔÇŁ Mehmed Akif ┼č├Âyle cevap vermi┼čti: ÔÇťY├╝ksek tahsili bitirdikten sonra haf─▒z oldum. Fakat ondan evvel KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ okuya okuya gayet pi┼čkin bir hale getirdi─čim i├žin zaten h─▒fz ile aram─▒zda bir mesafe yoktu. Az bir m├╝ddet i├žinde KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ ezberleyiverdimÔÇŁ6 . O, ├Â─črencili─či s─▒ras─▒nda ezberlemekle yetinmiyor, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n, m├╝sl├╝man─▒n fikir ve duygu hayat─▒nda almas─▒ gereken y├╝ksek mevkiyi ÔÇťKurÔÇÖ├ónÔÇÖa HitapÔÇŁ tarz─▒ndaki ┼čiirleri ile dile getiriyordu. ├ťniversiteyi birincilikle bitirdikten sonra AdanaÔÇÖda resmi g├Âreve tayin edilmi┼č, orada haf─▒zl─▒─č─▒n─▒ tamamlam─▒┼č, daha sonra ─░stanbul Kirazl─▒ MescidÔÇÖde mukabele okuyarak da h─▒fz─▒n─▒ cemaatle payla┼čm─▒┼čt─▒r

Peygamberinin (a.s) bildirmesiyle M. Akif ┼čunu ├Â─črenmi┼čti: KurÔÇÖ├ón, AllahÔÇÖ─▒n, insan ├╝zerindeki bir h├╝ccetidir, direktifidir ki ona uyan─▒ kurtar─▒r, mutlu eder, ayk─▒r─▒ yol tutan─▒ ise ├Âz├╝rs├╝z hale getirir. M. Akif, yine OÔÇÖnun hadis-i ┼čerifine tabi olarak KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒, ÔÇťRabbinin mahl├╗kuna g├Ânderdi─či bir mektupÔÇŁ bildi. Onu tebli─č eden Hz. Peygamberden, Cibr├«lÔÇÖden, hatta bu kelam─▒n ezeli sahibi olan Allah TealaÔÇÖdan i┼čitiyor gibi dinledi. Hz. Peygamberden sonra, sanki yery├╝z├╝nde yaln─▒z kendisine g├Ânderilmi┼č gibi okudu. B├Âylece KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n bin ├╝├ž y├╝z seneden fazla bir zaman boyunca d├╝nyay─▒ ni├žin ihtizaza getirdi─činin sebebini daha iyi anlad─▒. KurÔÇÖ├ón ├ólimlerinin izah ettikleri iÔÇÖcaz nevilerinden ÔÇťKurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n her as─▒rda taze kalmas─▒ÔÇŁ meselesinin s─▒rr─▒na erdi. Anlad─▒ ki -Peygamber Efendimizin m├╝barek beyanlar─▒ ile- ÔÇťKelamullah ile kelam-─▒ be┼čer aras─▒ndaki fark, Hal─▒k ile mahl├╗k aras─▒ndaki fark gibidirÔÇŁ. Allah TealaÔÇÖn─▒n her ┼čeyi ihata eden ilminden geldi─činden ├Ât├╝r├╝ KurÔÇÖ├ón, b├╝t├╝n devirlerin m├╝r┼čididir. Ezelden geldi─či i├žin ebede gidecektir. Allah nas─▒l ├Âlmeyen Diri (Hayy) ise, hayat veren Muhy├« ise kelam─▒ da, OÔÇÖnun ebed├« hayat─▒n─▒n tecellilerine mazhar olarak, ruhlara hayat ├╝fleyecektir.

KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerimi bu halet i├žinde okuma, Akif ÔÇÖin d├╝nyas─▒n─▒ alt├╝st etti. Sonra da her k├Â┼česini yerli yerine yerle┼čtirdi. K├╝kremek gereken yerde onu bir volkan haline getirdi. Zaten say─▒s─▒z felaketlerle ci─čeri yanan ├ťstad k├╝fre, zulme, haks─▒zl─▒─ča, duygusuzlu─ča, hayas─▒zl─▒─ča, gayri me┼čru kazanmaya, ┼čahsiyetsizli─če kar┼č─▒ yanarda─č gibi p├╝sk├╝rd├╝, ├óte┼čin l├óvlar─▒yla ruhlardaki kirleri yak─▒p k├╝l etti. Kadir┼činasl─▒k gerekti─činde, hakl─▒ ├Âvg├╝ ve takdirleriyle, din ve millet i├žin fedak├órl─▒kta bulunanlar─▒, m├╝mk├╝n olan en m├╝kemmel ┼čekilde y├╝celtti: K├óbe-yi muazzamay─▒ onun ba┼č─▒na mezar ta┼č─▒, yedi kandilli S├╝reyyay─▒ ona kandil, g├Âk kubbeyi ona ├Ârt├╝ ve ├çanakkale ┼čehitlerini BedrÔÇÖin arslanlar─▒na refik yap─▒p aziz Peygamberin ├ó─ču┼čuna teslim etti. Her taraf─▒ndan ┼čehid f─▒┼čk─▒racak yurdu bir cennet, bu milletin iman─▒n─▒ ├╝st├╝n teknolojiye kar┼č─▒ koyan bir serhad yapt─▒. ─░tmiÔÇÖnan ve s├╝k├╗n makam─▒nda Gece, Secde tarz─▒nda ┼čiirler terenn├╝m etti. Rabbine hitab ederek:

B├╝t├╝n kandillerin tehl├«le dalm─▒┼člar... ┼×a┼č─▒rd─▒m ben:
Nas─▒l maÔÇÖbed ki sunÔÇÖun, sermedi bir secde g├Âk kubben!
Nas─▒l dursun, benim b├«├žare g├Âlgem, SenÔÇÖden ayr─▒lm─▒┼č!
G├╝ne┼člerden de─čil ya Rab, SenÔÇÖin sinenden ayr─▒lm─▒┼č!
Hen├╝z y├ód─▒mdad─▒r bezminde medh├╗┼č oldu─čum demler;
dedi, m├ósiv├ódan ├ž─▒k─▒p ilahi vuslata erdi.

Tevazu gereken yerde tevazu kahraman─▒ oldu. ├ľrnek hayat─▒n─▒ ÔÇť├ť├ž bu├žuk nazma g├Âm├╝lm├╝┼č koca bir ├Âmr-i heder!ÔÇŁ yapt─▒. Eserleri hakk─▒nda:

ÔÇť┼×iÔÇÖr i├žin g├Âzya┼č─▒ derler; onu bilmem, yaln─▒z,
Aczimin giryesidir bence bütün âsârım!
A─člar─▒m, a─člatamam; hissederim, s├Âyleyemem
Dili yok kalbimin, ondan ne kadar bizar─▒m!7

KurÔÇÖ├ón, Akif ÔÇÖi uyand─▒rd─▒. O da: ÔÇťEy ├Ârt├╝lerine b├╝r├╝nen! Aya─ča kalk ve etraf─▒n─▒ KurÔÇÖ├ónÔÇÖla uyar!ÔÇŁ8 hitab─▒ndan hissesini ald─▒. Yol kav┼ča─č─▒nda durup, kollar─▒n─▒ makas gibi a├žarak g├╝r sadas─▒yla kalabal─▒klar─▒ durdurmaya ├žal─▒┼čt─▒. ÔÇťBu millet i├žin KurÔÇÖ├ón yolundan ba┼čka yol yoktur!ÔÇŁ diye hayk─▒r─▒p gerek├želerini g├╝zelce ifade etti:

Do─črudan do─čruya KurÔÇÖ├ónÔÇÖdan al─▒p ilham─▒
Asr─▒n idr├ókine s├Âyletmeliyiz ─░sl├ómÔÇÖ─▒

Bununla beraber Mehmed Akif ÔÇÖin de─čerlendirmesine g├Âre toplumumuz bir m├╝ddetten beri KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ gere─či gibi ele alm─▒yordu. KurÔÇÖ├ónÔÇÖa b├╝y├╝k sayg─▒ duyan T├╝rk milleti ile onun aras─▒na adeta sisler ve bulutlar girmi┼čti. Halk─▒m─▒z─▒n ekserisi KurÔÇÖ├ón dili olan Arap├žaÔÇÖy─▒ bilmiyordu. KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ a├ž─▒klamak i├žin yaz─▒lan tefsir kitaplar─▒ genel olarak Arap dilinde idi ve geni┼č kitlenin istifadesinden ziyade, y├╝ksek bir ilmi seviyeye ve se├žkin bir ilim ehline hitab ediyordu. Bu tefsirlerin ├žo─ču eski d├Ânemde yaz─▒lm─▒┼č olmak itibar─▒yla toplumun ┼čimdiki ihtiya├žlar─▒na cevap vermede s─▒n─▒rl─▒ kal─▒yordu. Toplumun KurÔÇÖ├ón kayna─č─▒ndan beslenmesini sa─člayacak kanallarda t─▒kan─▒kl─▒k ba┼č g├Âstermi┼čti. Dolay─▒s─▒yla e─čitimsizlik, gaflet, ÔÇťnas─▒l olsa biz KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ okuyor ve biliyoruzÔÇŁ ┼čeklindeki kan─▒ksama, bu rehberden lay─▒k─▒yla faydalanmaya mani oluyordu. Onun i├žin, g├╝r bir sesle milletimize hitap ederek KurÔÇÖ├ón anlay─▒┼č─▒m─▒z─▒ g├Âzden ge├žirmeye davet etmi┼čtir:

─░nmemi┼čtir hele KurÔÇÖ├ón, ┼čunu hakk─▒yla bilin:
Ne mezarl─▒kta okunmak, ne de fal bakmak i├žin!

KurÔÇÖ├ón terc├╝mesi haz─▒rlama talebini kabul etmesi de, toplumumuzun KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖin hidayetiyle i├žli d─▒┼čl─▒ olma ihtiyac─▒na cevap vermek i├žin olmu┼čtur. Milletimizin T├╝rk├že olarak haz─▒rlanacak yeni bir KurÔÇÖ├ón tefsirine ihtiyac─▒ 1925 y─▒l─▒nda T├╝rkiye B├╝y├╝k Millet Meclisinde g├Âr├╝┼č├╝lm├╝┼č bunun giderilmesi kararla┼čt─▒r─▒lm─▒┼č ve Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒ÔÇÖna bu g├Ârev verilmi┼čti. Ba┼čkan Rifat (B├Ârek├ži) ile yard─▒mc─▒s─▒ Ahmed Hamdi AksekiÔÇÖnin ricalar─▒yla Tefsir, Elmal─▒l─▒ Muhammed Hamdi (Yaz─▒r)ÔÇÖ─▒n uhdesine verilmi┼čti. Mehmed Akif de ─▒srar ve ricalardan sonra, bu tefsir i├žinde yer almas─▒ ve ÔÇťMealÔÇŁ tarz─▒nda olmas─▒ ┼čart─▒yla terc├╝meyi kabul etmi┼č, Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒ ile s├Âzle┼čme imzalad─▒ktan az sonra M─▒s─▒rÔÇÖa gitmi┼čti. Bu meal ile ilgili ├žok ┼čey s├Âylenip yaz─▒lm─▒┼čt─▒r. Fakat sonu├ž itibar─▒yla anla┼č─▒ld─▒─č─▒na g├Âre Mehmed Akif be┼č y─▒l s├╝ren ├žal─▒┼čma ile Meal-i ┼×erif ÔÇÖi dikkatle haz─▒rlam─▒┼č, tamamlam─▒┼čt─▒r. 17 Aral─▒k 1929ÔÇÖda yazd─▒─č─▒ mektupta: ÔÇťTerc├╝me bitti ama tebyizi (temize ├žekilmesi) bitmedi. Bakal─▒m o mu benden evvel bitecek, yoksa ben mi ondan evvel bitece─čim?ÔÇŁ ifadesinde bu durum a├ž─▒k├ža g├Âr├╝lmektedir. Fakat E┼čref Edip (Fergan)ÔÇÖa yazd─▒─č─▒ 5 Ocak 1931 tarihli mektupta terc├╝meyi bitirdi─čini fakat g├Ândermekten vazge├žti─čini, Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒ ile yapt─▒─č─▒ s├Âzle┼čmeyi de fesh etmek istedi─čini, bu konuda onun yard─▒mc─▒ olmas─▒n─▒ ┼ču ifadesiyle istemi┼čtir: ÔÇťKurÔÇÖ├ón terc├╝mesinin Hamdi Efendi HocaÔÇÖya devri i├žin, nas─▒l bir k├ó─č─▒da yazmak laz─▒msa, yaz─▒n da suretini bana g├Ânderin imza edeyim. Nereden tasdik ettirilecek ise, ettireyim diye evvelce yazm─▒┼čt─▒m. Sen hi├ž ald─▒rmad─▒n. Sen ┼čimdi yine ondan bahs ediyorsun. Bu i┼či ihmal etme. Sonra ├žok m├╝┼čkil vaziyette kal─▒r─▒zÔÇŁ.9 Bunun ├╝zerine meal, Hamdi Efendi taraf─▒ndan yaz─▒lm─▒┼čt─▒r. Mehmed Akif, Mealini g├Ândermemesinin sebebini belirtmiyor. Fakat bunun kuvvetle muhtemel g├Âr├╝len sebebinin, o s─▒ralarda camilerde KurÔÇÖ├ón terc├╝mesiyle namaz k─▒ld─▒rma te┼čebb├╝sleri olup haz─▒rlad─▒─č─▒ m├╝kemmel mealin bu yanl─▒┼č uygulamaya alet edilebilece─či oldu─ču kanaati yayg─▒nd─▒r.

E┼čref Edip 1932ÔÇÖde M─▒s─▒rÔÇÖa M. Akif ÔÇÖi ziyarete gitti─činde bu Mealin tamam─▒n─▒ okumu┼č olarak ┼čunlar─▒ yazm─▒┼čt─▒r: ÔÇťO ne sadelik, ne ahenk! Ayetler aras─▒ndaki irtibat─▒ muhafaza hususunda ├Âyle b├╝y├╝k kudret g├Âstermi┼č ki, b├╝t├╝n bir sureyi okursunuz da hi├žbir ayetin ba┼č─▒nda veya sonunda ufak bir irtibats─▒zl─▒k g├Âremezsiniz. M├╝fessirler ayetler aras─▒nda irtibat ve m├╝nasebeti anlatmak i├žin sahifeler dolusu izahatta bulunurlar. ├ťstad ise bu irtibat─▒, fiilen o suretle yapm─▒┼č ki, bir ayetin bitip di─čer ayetin ba┼člad─▒─č─▒n─▒n fark─▒nda bile olmazs─▒n─▒z. Bir ┼čiir gibi senelerce ├╝zerinde i┼členmi┼č, hi├žbir taraf─▒nda, hi├žbir noktas─▒nda bir p├╝r├╝z kalmam─▒┼č. Su gibi ak─▒yor. (ÔÇŽ) O vakit tamam─▒yla kanaatim kesinle┼čti ki ÔÇťYery├╝z├╝nde Akif ÔÇÖten ba┼čka o selaset ve kuvvette KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ T├╝rk├žeye terc├╝me edebilecek hi├ž kimse yokturÔÇŁ diyen S├╝leyman Nazif tamam─▒yla hakl─▒d─▒rÔÇŁ10

Dipnotlar:

1. Sebil├╝ÔÇÖr-re┼čad Mecmuas─▒, 14 Haziran 1328 (1912), say─▒:17 (199), s.313-314.
2. Sezai Karako├ž, Mehmed Akif, ─░stanbul, 1968, s. 40.
3. Sezai Karako├ž, Ayn─▒ eser.
4. Sebil├╝ÔÇÖr-re┼čad Mecmuas─▒, 24 ┼×ubat 1327 (1912), say─▒:1(183),s.5.
5. Ernest Renan, ─░slaml─▒k ve ─░lim konferans─▒, trc. Ziya ─░svan, Mektuplar ve Konferanslar i├žinde, Ankara, 1946, s. 183-205.
6. M. Ertu─črul D├╝zda─č, Mehmed Akif Hakk─▒nda Arat─▒rmalar-2, ─░stanbul, 2000, s. 80.
7. Safahat, s. 3.
8. M├╝ddessir suresi, 74/1-2.
9. M. Ertu─črul D├╝zda─č, Ayn─▒ eser, s. 64-65.
10. M. Ertu─črul D├╝zda─č, Ayn─▒ eser, s. 90.


 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...