f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Kelam T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 240 Hit : 7370 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Ahkam a├ž─▒s─▒ndan Tevrat ile KurÔÇÖ├ónÔÇÖda paralelliklerin hat─▒r─▒ say─▒l─▒r derecede varl─▒─č─▒ dikkat ├žekmektedir. Zira bu iki kitap dini, sosyal ve k├╝lt├╝rel hayat─▒ d├╝zenlemeye ve hayata damgalar─▒n─▒ vurmaya ├Âzel ihtimam g├Âsterirler. Bu ├Âzellik ─░ncillerde fazla yer tutmaz. Esasen bunu beklemek de gerekmez. Zira H─▒ristiyanl─▒─ča g├Âre ─░ncil TevratÔÇÖ─▒ nesh etmemi┼č, yeni bir ┼čeriat getirmemi┼č olup, ondaki h├╝k├╝mler H─▒ristiyanlar i├žin de y├╝r├╝rl├╝ktedir. Hatta Matta ─░ncili, Hz. ─░sa (a.s.)ÔÇÖ─▒n ┼č├Âyle dedi─čini ├Âne s├╝rm├╝┼čt├╝r: ÔÇťSanmay─▒n ki ben ┼×eriat─▒ ve peygamberleri y─▒kmaya geldim. Ben y─▒kmaya de─čil fakat tamam etmeye geldim. ├ç├╝nk├╝ do─črusu size derim: G├Âk ve yer ge├žip gitmeden, her ┼čey vaki oluncaya kadar, ┼čeiattan en k├╝├ž├╝k bir harf veya bir nokta bile yok olmayacakt─▒r. Bundan dolay─▒ bu en k├╝├ž├╝k emirlerden birini kim bozar ve insanlara ├Âylece ├Â─čretirse, g├Âklerin melekutunda kendisine ÔÇťen k├╝├ž├╝kÔÇŁ denilecektirÔÇŁ (Matta 5,17-19). Ne var ki bu prensip, nazariyede kalm─▒┼č, daha Havariler neslinden itibaren H─▒ristiyanl─▒kta ├Ânemli de─či┼čiklikler yap─▒lm─▒┼čt─▒r.
sumatriptan succinate http://sumatriptannow.com/succinate sumatriptan succinate

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kur'an

(Dr. Adil ├ľks├╝zÔÇÖ├╝n Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve KurÔÇÖ├ón  Adl─▒ Eseri)

Farkl─▒ dinlere mensub olan insanlar, ge├žmi┼č as─▒rlarda ekseriya ayr─▒ yerlerde ya┼čad─▒klar─▒ndan birbirlerinin dinleri hakk─▒nda fazla bilgi sahibi olmuyorlard─▒. Fakat bu duvarlar─▒ kald─▒r─▒p birlikte ya┼čayanlarda bile bu bilgisizli─čin devam etmesi, anla┼č─▒lmas─▒ zor bir realitedir. Uzak maziye gitmeye hacet yok, yak─▒n bir ├Ârnek olarak Osmanl─▒ devletinde M├╝sl├╝manlar, H─▒ristiyanlar ve Yahudiler bir arada ya┼čamalar─▒na ra─čmen birbirlerinin dinleri hakk─▒nda pek bilgi sahibi olmad─▒klar─▒n─▒ g├Âr├╝yoruz. Bunda birbirlerine kar┼č─▒ m├╝sta─čni davranmalar─▒ kadar, insanlar─▒n dinlerini kendilerine has bir alan telakki etmelerinin de etkili oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yorum. Bir taraftan ilgiye de─čer bulmama, di─čer taraftan ise i┼či kendisine tahsis ederek ba┼čkas─▒n─▒ yakla┼čt─▒rmama neticesinde, bir ├Âm├╝r boyu beraber ya┼čayan insanlar, birbirlerinin dini h├╝k├╝mleri hakk─▒nda neredeyse hi├žbir ┼čey bilmeme durumunda kalm─▒┼člard─▒r.

KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim, Tevrat ve ─░ncilÔÇÖe ve bu kitaplar─▒n mensuplar─▒na, onlar─▒n inan├žlar─▒na, tutum ve davran─▒┼člar─▒na ├žok yer ay─▒r─▒r. Fakat bu vak─▒a bile taraflar─▒n birbirlerinin dinlerini, tarihlerini, k├╝lt├╝rlerini ara┼čt─▒rmalar─▒n─▒ sa─člamam─▒┼čt─▒r.

Ahkam a├ž─▒s─▒ndan Tevrat ile KurÔÇÖ├ónÔÇÖda paralelliklerin hat─▒r─▒ say─▒l─▒r derecede varl─▒─č─▒ dikkat ├žekmektedir. Zira bu iki kitap dini, sosyal ve k├╝lt├╝rel hayat─▒ d├╝zenlemeye ve hayata damgalar─▒n─▒ vurmaya ├Âzel ihtimam g├Âsterirler. Bu ├Âzellik ─░ncillerde fazla yer tutmaz. Esasen bunu beklemek de gerekmez. Zira H─▒ristiyanl─▒─ča g├Âre ─░ncil TevratÔÇÖ─▒ nesh etmemi┼č, yeni bir ┼čeriat getirmemi┼č olup, ondaki h├╝k├╝mler H─▒ristiyanlar i├žin de y├╝r├╝rl├╝ktedir. Hatta Matta ─░ncili, Hz. ─░sa (a.s.)ÔÇÖ─▒n ┼č├Âyle dedi─čini ├Âne s├╝rm├╝┼čt├╝r: ÔÇťSanmay─▒n ki ben ┼×eriat─▒ ve peygamberleri y─▒kmaya geldim. Ben y─▒kmaya de─čil fakat tamam etmeye geldim. ├ç├╝nk├╝ do─črusu size derim: G├Âk ve yer ge├žip gitmeden, her ┼čey vaki oluncaya kadar, ┼čeiattan en k├╝├ž├╝k bir harf veya bir nokta bile yok olmayacakt─▒r. Bundan dolay─▒ bu en k├╝├ž├╝k emirlerden birini kim bozar ve insanlara ├Âylece ├Â─čretirse, g├Âklerin melekutunda kendisine ÔÇťen k├╝├ž├╝kÔÇŁ denilecektirÔÇŁ (Matta 5,17-19). Ne var ki bu prensip, nazariyede kalm─▒┼č, daha Havariler neslinden itibaren H─▒ristiyanl─▒kta ├Ânemli de─či┼čiklikler yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

┼×eriat anlam─▒na gelen Tevrat sert h├╝k├╝mler ihtiva ediyordu. Bunun hikmeti belki de ┼ču idi: Yahudiler M─▒s─▒rda esir ve k├Âle olarak ya┼čad─▒klar─▒ i├žin ┼čahsiyetleri yara alm─▒┼čt─▒. Onlara ├Âzg├╝venlerini iade i├žin ciddi, sert h├╝k├╝mler ve s─▒k─▒ bir disiplin gerekiyordu. Ama onlar daha sora FilistinÔÇÖde devlet kurup idareleri alt─▒nda olanlara kendileri de kat─▒ davranmaya ba┼člad─▒lar. Cenab-─▒ Allah onlar─▒ tadil etmek i├žin Hz. ─░sa (a.s.)ÔÇÖ─▒ ┼čefkat ve sevgi taraf─▒ a─č─▒r basan bir risaletle g├Ânderdi. KurÔÇÖ├óna g├Âre Hz. ─░sa eski sert h├╝k├╝mleri baz─▒ hususlarda yumu┼čatan, daha m├╝samahal─▒ baz─▒ h├╝k├╝mler de tebli─č etmi┼čtir. Demi┼čti ki: ÔÇťBenden ├Ânce gelen TevratÔÇÖ─▒ tasdik edici olarak ve size haram k─▒l─▒nan birtak─▒m ┼čeyleri helal yapmak i├žin g├ÂnderildimÔÇŁ (Al-i ─░mran 50). G├Âr├╝ld├╝─č├╝ ├╝zere KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim onun, Hz. Musa (a.s)ÔÇÖ─▒n ┼čeriat─▒na ba─čl─▒ olmakla birlikte baz─▒ farkl─▒ h├╝k├╝mler getirdi─čini veya birtak─▒m esneklikler yapt─▒─č─▒n─▒ bildirmektedir. B├Âylece KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim, daha ├Ânceki semavi kitaplar hakk─▒ndaki ÔÇťmusadd─▒ken ve muheyminenÔÇŁ vasf─▒n─▒n bir tezah├╝r├╝n├╝, ba┼čka alanlarda oldu─ču gibi, bu konuda da ortaya koymaktad─▒r. Demek ki Hz. ─░sa yeni olan hi├žbir ┼čey getirmemi┼č de─čil, en az─▒ndan baz─▒ m├╝samahal─▒ h├╝k├╝mler getirmi┼čtir.

Daha ├Ânce de i┼čaret etti─čimiz gibi Tevrat, ─░ncillere g├Âre olduk├ža fazla hukuk├« h├╝k├╝m i├žermektedir ve bu h├╝k├╝mleri H─▒ristiyanl─▒k da benimsedi─čini deklare etmektedir. Bu itibarla TevratÔÇÖ─▒ incelemek sadece Yahudi dinindeki de─čil, ayn─▒ zamanda H─▒ristiyal─▒ktaki h├╝k├╝mleri incelemek say─▒lmaktad─▒r. Bu itibarla, de─čerli Dr. Adil ├ľks├╝zÔÇÖ├╝n Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve KurÔÇÖ├ón adl─▒ kitab─▒ (─░stanbul, 2006, Yeni Akedemi Yay─▒nlar─▒, 284 s.), ilk anda san─▒ld─▒─č─▒ndan ├žok daha geni┼č bir alan─▒, b├╝t├╝n H─▒ristiyan alemini de ilgilendirmektedir.

Di─čer taraftan Tevrat ile KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ birbirinden tamamen ilgisiz d├╝┼č├╝nmek ger├že─če uygun de─čildir. Bilakis ─░sl├óm, Hz. Adem (a.s.)ÔÇÖdan beri gelen, ├Âzellikle Hz. Nuh, Hz. ─░bahim, Hz.Musa ve Hz. ─░sa (aleyhim├╝s selam) taraf─▒ndan yenilenen silsilenin son halkas─▒d─▒r, ayn─▒ dinin tecdid edilmi┼č nihai ┼čeklidir.

Dolay─▒s─▒yla ─░sl├óm, o peygamberlerin dinlerindeki temel inan├ž, ibadet, ahl├ók ve muamelat h├╝k├╝mlerini g├╝├žlendirip olgunluk ├ža─č─▒na ula┼čm─▒┼č insanl─▒─č─▒n yeni ┼čartlar─▒na uyarlanmas─▒ndan ibrettir. Rabb├╝l aleminÔÇÖin, yani b├╝t├╝n insanlar─▒n terbiye edicisinin iradesi be┼čeriyeti de─či┼čik evrelerinde b├Âyle bir terbiyeye tabi tutmak istemi┼čtir. Bebeklik, ├žocukluk, ilk gen├žlik merhalelerinden ge├žen insanl─▒k olgunluk ├ža─č─▒na ula┼č─▒p art─▒k bir tek Muallimin terbiyesine girecek olgunlu─ča ula┼čt─▒─č─▒nda Allah Teala mutlak Peygamberini g├Ândermi┼čtir. ├ľnceki peygamberlerin getirdikleri kitaplar maalesef tarihi belge te┼čkil edecek g├╝venilirlikte muhafaza edilememi┼člerdir. Ancak m. 610 y─▒l─▒nda MekkeÔÇÖde peygamberli─čini bildiren, 622ÔÇÖde MedineÔÇÖye hicret eden, 630ÔÇÖda MekkeÔÇÖyi feth eden, devrinin s├╝per g├╝├žleri Bizans ve Sasani imparatorluklar─▒ ile diplomatik ili┼čkiler kuran ve Arap yar─▒madas─▒n─▒ ─░sl├ómÔÇÖa kazand─▒ktan sonra 632ÔÇÖe da vefat eden Hz. Muhammed (a.s.)ÔÇÖ─▒n KurÔÇÖ├ón adl─▒ kitab─▒ teblig etti─či ve ondan kaynaklanan bir toplulu─ču y├Ânetti─či itiraz─▒ m├╝mk├╝n olmayacak tarihi bir ger├žek ve kesin bir veridir. Ve bu kitap, az ├Ânce zikretti─čimiz Peygamberlerin ve daha ba┼čkalar─▒n─▒n talimatlar─▒n─▒ ├Âzetle nakletmektedir.

Dolay─▒s─▒yla KurÔÇÖ├ón, sadece Hz. Muhammed (a.s.)ÔÇÖ─▒n de─čil ayn─▒ zamanda n├╝b├╝vvet silsilesinin bir senedi h├╝km├╝ndedir. ─░┼čte ─░sl├óm Usul-i F─▒k─▒h ilminde ÔÇť┼×erÔÇÖu men kablenaÔÇŁ diye me┼čhur olan delilin de dayana─č─▒ budur. B├Âylece onlardan geldi─či sabit olan, yani KurÔÇÖ├ón ve Hadis taraf─▒ndan a├ž─▒k├ža veya z─▒mni olarak onaylanan ├Ânceki h├╝k├╝mler M├╝sl├╝manlarca da delil say─▒lmaktad─▒r. Bu da b├╝t├╝n insanl─▒k tarihindeki n├╝b├╝vvet miras─▒na sahip ├ž─▒kma ad─▒na, ideal ve evrensel bir tezah├╝rd├╝r. Kendilerinden objektif, tarihen kesin belgelerin hemen hemen kalmad─▒─č─▒ ├Ânceki peygamberlerin tarihi ger├žekliklerinin ba┼čl─▒ca belgesi de KurÔÇÖ├ón olmaktad─▒r.

De─čerli Adil ├ľks├╝z bu ├žal─▒┼čmas─▒yla, az ├Ânce ima etti─čimiz bakir bir alana giriyor. M├╝sl├╝manlar taraf─▒ndan pek yap─▒lmayan, mukayeseli ahkam incelemesine giri┼čiyor. Ne var ki f─▒k─▒h alan─▒na dahil olan h├╝k├╝mler ├žok fazla oldu─čundan ara┼čt─▒rmac─▒, bunlar aras─▒nda sadece Tevrat ile KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n su├ž kabul ettikleri fiillere ili┼čkin cezalar─▒ mukayeseli bir tarzda incelemeye ├žal─▒┼čm─▒┼čt─▒r. ├ľzellikle hukuki a├ž─▒dan m├╝eyyidesi olan su├žlar ├╝zerinde durmu┼čtur. Bunlar─▒n ├žo─ču d├╝nyevi yapt─▒r─▒mlar─▒ olan su├žlard─▒r. Bunun yan─▒nda az da olsa cezas─▒ ahirete b─▒rak─▒lan su├žlara da temas etmi┼čtir. Her iki kitapta belirlenen cezalar─▒n delillerini g├Âstermi┼č, mezkur kitap mensuplar─▒n─▒n bilginlerinin yorumlar─▒n─▒ da g├Âz ├Ân├╝nde bulundurarak kar┼č─▒la┼čt─▒rma ├žal─▒┼čmas─▒n─▒ ger├žekle┼čtirmi┼čtir.

Ara┼čt─▒rmac─▒ ÔÇťTevratÔÇŁ derken, asl─▒ Hz. Musa (a.s.)ÔÇÖa g├Ânderilmi┼č olan kitab─▒ kasd etmektedir. Bu kitap Tekvin, ├ç─▒k─▒┼č, Levililer, Say─▒lar ve Tesniye b├Âl├╝mlerinden olu┼čmakta olup genel olarak da TevratÔÇÖdan bu b├Âl├╝mler kasd edilmektedir. Bazen ise bu isim, daha geni┼č anlamda H─▒ristiyanlar─▒n Eski Ahit ad─▒n─▒ verdikleri 40 kadar b├Âl├╝m├╝ de kapsayan k├╝lliyat hakk─▒nda kullan─▒lmaktad─▒r. Bununla beraber ara┼čt─▒rmac─▒ az da olsa teyid maksad─▒yla Tevrat d─▒┼č─▒ndaki Eski Ahit b├Âl├╝mlerine de at─▒fta bulunmaktad─▒r.

Yazar birinci b├Âl├╝mde ara┼čt─▒rmas─▒na esas te┼čkil eden kutsal metinlerin mevsukiyet derecelerini ele alm─▒┼čt─▒r. Bu mant─▒ken de gereklidir. Zira h├╝k├╝mleri incelemeye ba┼člarken, her ┼čeyden ├Ânce onlar─▒n i├žinde yer ald─▒klar─▒ metinlerin tarihi ger├žekliklerini ara┼čt─▒rma ihtiyac─▒ bulunmaktad─▒r. Yazar─▒m─▒z, Tevrat─▒n hi├ž de─či┼čmeden Hz. MusaÔÇÖn─▒n tebli─č etti─či gibi kald─▒─č─▒n─▒ kabul eden klasik Yahudi-H─▒ristiyan inanc─▒n─▒ nakl etmekle beraber Spinoza gibi Yahudi m├╝nekkitlere de dayanarak, mevcut Tevrat metninin vahiy mahsul├╝ ilahi kelam olamayaca─č─▒ kanaatine varm─▒┼čt─▒r.

ÔÇťBir dinin metinlerini en iyi anlay─▒p yorumlayanlar, o dine mensup olanlard─▒rÔÇŁ d├╝┼č├╝ncesinden hareket eden Dr. Adil ├ľks├╝z, Tevrat h├╝k├╝mlerini a├ž─▒klamak i├žin onun en muteber tefsiri say─▒lan TalmudÔÇÖa, ayr─▒ca a┼ča─č─▒da isimlerini yazaca─č─▒m─▒z tefsirlerine m├╝racaat etmi┼čtir: Pentateuch With RashiÔÇÖs Commentary, The Sancino Chumaash, The Pentateuch (New York, The Judaica Pres, 1986), The Code of Maimonides, The JPS (JewshPublica├╝ion Society) Torah Commentary. Bu eserlerin ─░ngilizcesine ba┼čvurmu┼čtur. Ayr─▒ca Arap├ža KamusuÔÇÖl-KitabiÔÇÖl-Mukaddes ile T├╝rk├že Yahudilik Ansilopedisi de Tevrat mensuplar─▒ taraf─▒ndan haz─▒rlanm─▒┼č kaynaklar─▒ aras─▒ndad─▒r. Ara┼čt─▒rmac─▒n─▒n ─░branice kaynaklara ba┼čvurmaks─▒z─▒n Tevrat metni ├╝zerinde ├žal─▒┼čmas─▒n─▒n bir dezavantaj oldu─čunda ┼č├╝phe yoktur. Fakat g├Âr├╝ld├╝─č├╝ ├╝zere o bu eksi─čini, Tevrat ara┼čt─▒rmac─▒lar─▒n─▒n ba┼čta ─░ngilizce olarak Arap├ža ve T├╝rk├že yay─▒nlad─▒klar─▒ eserlerden yararlanmak suretiyle telafi etmeye ├žal─▒┼čm─▒┼čt─▒r. ├ľte yandan KurÔÇÖ├ón ahkam─▒ hakk─▒ndaki ayetlerin tefsiri i├žin ba┼čta onlar─▒ a├ž─▒klayan hadis-i ┼čerifler olmak ├╝zere, Ebu Hanife, Malik, ┼×afii gibi m├╝├žtehid imamlar─▒n i├žtihadlar─▒n─▒ nazar-─▒ itibara alm─▒┼čt─▒r. TaberiÔÇÖnin CamiuÔÇÖl-beyanÔÇÖ─▒, el-CassasÔÇÖ─▒n AhkamuÔÇÖl-KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒, el-KurtubiÔÇÖnin el-Cami li AhkamiÔÇÖl-KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ gibi KurÔÇÖ├ón h├╝k├╝mlerini tefsirde temel kaynaklara dayanm─▒┼čt─▒r.

Yazar; adam ├Âld├╝rme (kasden veya hata sonucu katil), cinayet ┼čahitli─či, yalanc─▒ ┼čahitlik,vasiyet ve mirastan mahrumiyet, zina, zina iftiras─▒ (kazif), cinsel sap─▒kl─▒k ├že┼čitleri, h─▒rs─▒zl─▒k, puta tapma, k├╝f├╝r ve lanet, ana-babaya itaatsizlik, haram ve yasak yiyecek ve i├žecekler konular─▒nda Tevrat ve KurÔÇÖ├ón h├╝k├╝mlerini kar┼č─▒la┼čt─▒rm─▒┼čt─▒r.

Ayn─▒ su├žlar i├žin belirlenen cezalarda Tevrattaki h├╝k├╝mlerin KurÔÇÖ├ónÔÇÖdaki paralellerine g├Âre daha sert oldu─ču g├Âr├╝lmektedir. Mesela: Tevrat kasden adam ├Âld├╝ren katilin mutlaka k─▒sas olarak ├Âld├╝r├╝lece─čine h├╝km etmektedir.KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim ise katilin velisine tercih hakk─▒ vererek k─▒sas edilme, diyet yani kan bahas─▒ alma veya tamamen affetme se├ženeklerinden birine imkan verir. Tevrat Rab Tealaya s├Âvenin recm edilmesini (ta┼članarak ├Âld├╝r├╝lmesini) emr eder (Levililer 24,10-16). Anne ve babas─▒ndan birini d├Âven veya lanet edenin de ta┼članarak ├Âld├╝r├╝lmesi h├╝km├╝n├╝ verir (├ç─▒k─▒┼č 21, 15-17). KurÔÇÖ├ón-─▒ Kerim ise bu fiilleri kesin olarak haram saymakla beraber onlar i├žin d├╝nyevi bir ceza tayin etmez, sorumluluklar─▒n─▒ ve cezalar─▒n─▒ ahirete b─▒rak─▒r. Tevrata g├Âre herhangi bir hayvan ile cinsel ili┼čki kuran insan ├Âld├╝r├╝lecek, o hayvan ise kesilecektir (Levililer 20, 15). KurÔÇÖ├ón b├Âylesi cinsel ili┼čkileri sap─▒kl─▒k say─▒p haram k─▒lmakla beraber faili i├žin belirli bir ceza tayin etmez. M├╝sl├╝manlar bu konuda tazir cezas─▒ uygulamaya imkan oldu─ču h├╝km├╝ne varm─▒┼člard─▒r. ├ç├╝nk├╝ bu davran─▒┼člar─▒n haram oldu─čunda M├╝sl├╝manlar─▒n ittifak─▒ vard─▒r. Buna mukabil Tevrat livata yapan─▒n (e┼čcinsel ili┼čki kuran─▒n) mutlak surette ├Âld├╝r├╝lmesine h├╝km eder (Levililer 20, 13). Hal b├Âyle iken son y─▒llarda Tevrata g├Âre h├╝km ettiklerini deklare eden baz─▒ ki┼či ve kurumlar─▒n AmerikaÔÇÖda ve baz─▒ Avrupa ├╝lkelerinde e┼čcinsel ├Ârg├╝tlerini tan─▒ma ve b├Âylesi anormallikleri me┼črula┼čt─▒rma temay├╝llerini anlamak kolay de─čildir.

Allah Teala imtihan hikmetiyle, farkl─▒ ├╝mmetlere farkl─▒ h├╝k├╝mler koyabilir. Nitekim ┼ču ayetler bunu a├ž─▒k├ža bildirir: ÔÇťYahudilere b├╝t├╝n t─▒rnakl─▒ hayvanlar─▒ haram k─▒ld─▒k. S─▒─č─▒r ve koyunun i├ž ya─člar─▒n─▒ da haram k─▒ld─▒k. Yaln─▒z s─▒rtlar─▒nda yahut barsaklar─▒nda bulunan veya kemi─če kar─▒┼čan ya─člar─▒ haram k─▒lmad─▒k. Haddi a┼čmalar─▒ndan ├Ât├╝r├╝ onlar─▒ bu ┼čekilde cezaland─▒rd─▒k. ┼×├╝phe yok ki Biz hep do─čru s├ÂylerizÔÇŁ (EnÔÇÖam 146). ÔÇťHas─▒l─▒ o Yahudilerden ta┼čan bir zul├╝m, insanlar─▒ Allah yolundan men etmeleri, kendilerine yasaklanm─▒┼č olmas─▒na ra─čmen faiz almalar─▒, halk─▒n mallar─▒n─▒ haks─▒zl─▒kla yemeleri y├╝z├╝ndendir ki Biz, kendilerine daha ├Ânce helal k─▒l─▒nan baz─▒ temiz nimetleri haram k─▒ld─▒k ve i├žlerinden kafir olanlara can yak─▒c─▒ bir azap haz─▒rlad─▒kÔÇŁ (Nisa 160-161).

Bunlar─▒ ifade ettikten sonra elinizdeki bu ├žal─▒┼čman─▒n ├Ânemli katk─▒lar─▒ndan birine ge├žmek istiyorum: Tevrat ile KurÔÇÖ├ón h├╝k├╝mleri aras─▒nda ilk bak─▒┼čta paralellikler bulan baz─▒ oryantalistler, KurÔÇÖ├ón─▒n ondan al─▒nt─▒ yapt─▒─č─▒n─▒ iddia etmi┼člerdir. Bu ├žal─▒┼čma, iki kitap aras─▒ndaki paralelliklerin yan─▒nda gerek h├╝k├╝mlerinde, gerekse onlara getirilen yapt─▒r─▒mlarda ve gerekse onlarla ilgili uygulamalarda bir├žok farkl─▒l─▒klar─▒n bulundu─čunu ispatlamakla bu zann─▒n y├╝zeysel bak─▒┼čtan ileri gelen tutars─▒z bir iddiadan ba┼čka bir ┼čey olmad─▒─č─▒n─▒ ortaya koymu┼čtur.

Asl─▒nda farkl─▒l─▒klar gibi benzerlikler de vard─▒r. Bunlar─▒n olmas─▒ da gayet tabiidir. Zira Tevrat da, KurÔÇÖ├ón da ayn─▒ kaynaktan gelmi┼člerdir. Dolay─▒s─▒yla benzerlikler de ├Âne ├ž─▒kar─▒labilmelidir. Yan─▒lm─▒yorsam, bende kalan intibaa g├Âre yazar─▒m─▒z benzerliklere de─činmekle birlikte onlar─▒ ortaya koymaya ├žal─▒┼čmamaktad─▒r. Belki de bunu yapman─▒n yanl─▒┼č anla┼č─▒lmaya yol a├žabilece─čini d├╝┼č├╝nerek bu tutumu tercih etmi┼č olabilir.

Bu ├žal─▒┼čman─▒n ortaya koydu─ču bir netice de ┼čudur:

KurÔÇÖ├ón, insanlar─▒n en temel meseleleri olan hayat hakk─▒na hizmet etmek ve onu teminat alt─▒na almak i├žin baz─▒ ferdi ve i├žtimai d├╝zenlemeler yapm─▒┼č, birtak─▒m prensipler ve h├╝k├╝mler koymu┼čtur. Hayatlar─▒ s├Ând├╝ren, aile yuvalar─▒n─▒ y─▒kan, insanl─▒─č─▒ ├ž├╝r├╝ten, zul├╝m ve gasp─▒, anar┼či ve ter├Âr├╝ hakim k─▒lmaya y├Ânelen katil, zina, ter├Âr, h─▒rs─▒zl─▒k gibi su├žlar─▒ ├Ânlemek i├žin birtak─▒m yapt─▒r─▒mlar getirmi┼čtir. Bu zul├╝mlere maruz kalarak canlar─▒ yanmayan baz─▒ kimseler veya patolojik bir duygusall─▒kla yarat─▒klar─▒na ┼čefkat g├Âstermede Yaratandan daha ileri olduklar─▒n─▒ sananlar veya ─░sl├ómÔÇÖ─▒ tenkit etmek i├žin tutamak arayanlar, bu yapt─▒r─▒mlar─▒ b├╝y├╝te├ž alt─▒na almak suretiyle insanlar─▒ KurÔÇÖ├ónÔÇÖdan ├╝rk├╝tmeye ├žal─▒┼čm─▒┼člar ve ├žal─▒┼čmaktad─▒rlar. Oysa bu yapt─▒r─▒mlar yaln─▒z ba┼člar─▒na de─čil, genel ─░sl├ómi b├╝t├╝n i├žinde yer alan di─čer itikadi, ruhani, ahl├óki ve i├žtimai esaslarla birlikte m├╝talaa edilmelidirler. B├Âyle yap─▒ld─▒─č─▒ takdirde KurÔÇÖ├ón medeniyetinin nas─▒l bir fazilet toplumu ger├žekle┼čtirdi─či kolayca anla┼č─▒l─▒r ve her h├╝k├╝m yerli yerine oturtulur. Bu ger├že─či g├Ârmezlikten gelip KurÔÇÖ├ón h├╝k├╝mlerini sert ve gayr-─▒ insani bulanlar ├Âteden beri buluna gelmi┼čtir. Bunu yapanlar mesela Budistler, Hinduistler olsa, kendi a├ž─▒lar─▒ndan anlay─▒┼čla kar┼č─▒lamam─▒z m├╝mk├╝n olabilirdi. Fakat bu ithamlar kendilerini Yahudi veya H─▒ristiyan kabul edip Tevrat h├╝k├╝mlerini benimsemeleri gereken bir k─▒s─▒m oryantalistlerden ve genel olarak bat─▒l─▒lardan gelmektedir. Oysa bunlar─▒n b├Âylesi ithamlarda bulunmaya hi├žbir haklar─▒ olamaz. ├ç├╝nk├╝ o h├╝k├╝mlerin ├žok daha a─č─▒r ve sert olanlar─▒, az ├Ânce baz─▒lar─▒na de─čindi─čimiz ├╝zere, bizzat kendilerinin kutsal metinlerinde bulunmaktad─▒r. ─░┼čte bu ├žal─▒┼čma, ayr─▒nt─▒l─▒ olarak bu h├╝k├╝mleri kar┼č─▒la┼čt─▒rmal─▒ bir ┼čekilde g├Âz ├Ân├╝ne sermektedir.

Dr. Adil ├ľks├╝zÔÇÖ├╝n bu ├žal─▒┼čmas─▒n─▒n dini ve fikri alanda ciddi bir bo┼člu─ču doldurdu─čuna inan─▒yorum. Bu eser gibi, olabildi─čince insafl─▒, k─▒r─▒c─▒ olmaks─▒z─▒n ger├žekle┼čtirilmeye ├žal─▒┼č─▒lan bu tarzdaki ba┼čka mukayeseli ├žal─▒┼čmalar─▒n da yap─▒lmas─▒n─▒ temenni ediyor, kendisine bu gayretinden dolay─▒ tebriklerimi sunuyorum.

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...