f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Tefsir T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 234 Hit : 7082 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
S├Âz├╝n├╝ etti─čimiz m├╝ddeiler, kendilerince takdim ve tehire u─črad─▒klar─▒n─▒ iddia ettikleri ├óyetlerle ilgili olarak, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n be┼č yerinde ├óyetlerin yerlerinin de─či┼čtirildi─čini ileri s├╝rmektedirler. Bunlar─▒ biz de o s─▒ra ile inceleyip, hem s├Âz konusu m├╝ddeilerin oryantalistleri kopye etmekten ba┼čka bir ┼čey yapmad─▒klar─▒n─▒, hem de meselenin onlar─▒n iddia etti─či gibi olmad─▒─č─▒n─▒ ortaya koyaca─č─▒z.
all wives cheat online women who cheated
open women who cheated how many guys cheat
click here why men cheat on beautiful women why do married men cheat
link how many women cheat on husbands why do wifes cheat
cheats the unfaithful husband married woman looking to cheat
free abortion pill dilatation & curettage pro life abortion
bystolic copay savings card link bystolic manufacturer coupon
bystolic coupon site coupons for bystolic
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
abortion pill abortion pill abortion pill
bystolic generic name what is the generic for bystolic
drug coupon cialis coupons printable cialis trial coupon

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

├éyetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi

 

Bana zor gelen i┼člerden biri de, bedihi ger├žekler hakk─▒nda yazmak veya konu┼čmakt─▒r. S─▒radan M├╝sl├╝manlar─▒n dahi bildi─či mal├╗mat─▒ tekrarlamak, elbette s├Âz israf─▒d─▒r. Ama kesin ger├žeklere itiraz ederek kendilerine yer a├žmak ve adlar─▒n─▒ duyurmak isteyen ilim ehli ge├žinen kimselerden birileri ├ž─▒k─▒p o konular─▒ kurcalayan makaleler yay─▒nlay─▒p halk─▒m─▒z─▒n fikirlerini kar─▒┼čt─▒rmaya ├žal─▒┼č─▒nca, ister istemez, okuyucular─▒ ayd─▒nlatmak da bir g├Ârev olmaktad─▒r. KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«m metninin Allah Teal├ó taraf─▒ndan PeygamberimizÔÇÖe (s.a.s.) vahyedildi─či gibi hi├žbir de─či┼čikli─če u─čramaks─▒z─▒n g├╝n├╝m├╝ze kadar intikal etmi┼č olmas─▒ bu ger├žeklerden biridir. Buna ra─čmen, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n cemÔÇÖi, tertibi gibi konularda, yanl─▒┼člarla dolu ve kesin ger├žeklere z─▒t iddialar ihtiva eden baz─▒ yaz─▒lar kaleme al─▒nabilmektedir. Biz bu yaz─▒m─▒zda, sadece, KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«mÔÇÖin ├óyetlerinin tertibinin tevkifi olmas─▒ konusu ├╝zerinde duraca─č─▒z. M├╝sl├╝manlar sahabe d├Âneminden beri inanmaktad─▒rlar ki, her yeni vahiy geldi─činde Cebrail (a.s.) gelen ├óyetlerin KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n hangi s├╗resinin neresine dahil oldu─čunu Hz. PeygamberÔÇÖe bildiriyor, o da, vahiy k├ótiplerine buna g├Âre kaydettiriyordu. Dolay─▒s─▒yla, ├óyetlerin s├╗relerdeki yerleri kesindir. Peygamber Efendimiz, namazlarda, her RamazanÔÇÖda ger├žekle┼čtirdi─či arzÔÇÖlarda (mukabelede) hep bu tertib ile okudu─ču gibi, ondan sonra da sahabe ve tabi├«n ve daha sonraki nesiller de b├Âyle okumu┼člard─▒r. Bu, sadece bir iman mevzuu de─čil, ayn─▒ zamanda M├╝sl├╝manlar─▒n ilm├« bir mesele olarak da ispatlad─▒klar─▒ bir ger├žektir.

KurÔÇÖ├ón metninin do─črulu─čunun herkesin g├Ârebilece─či delili ┼čudur: M├╝sl├╝manlar aras─▒nda mezhep farkl─▒l─▒klar─▒ sahabe d├Âneminden itibaren ba┼člam─▒┼č ve sonra ┼čiddetli b├Âl├╝nmeler devam etmi┼čtir. F─▒rkalar, farkl─▒l─▒klar─▒n─▒ KurÔÇÖ├ón ├óyetlerinin yorumuna dayand─▒rmaktad─▒rlar. Bu da kolay olmad─▒─č─▒ndan, ├žo─ču zaman hayli zorlanmaktad─▒rlar. E─čer metin kesin olmasayd─▒, sadece bir kelime eklemek veya ├ž─▒karmak, hatt├ó tel├óffuz ve okuyu┼č fark─▒ ortaya koymak suretiyle g├Âr├╝┼člerini KurÔÇÖ├ónÔÇÖa dahil edebilirlerdi. B├Âylece ├žok rahat eder, g├Âr├╝┼člerini belgelemi┼č olurlard─▒. Fakat metnin hi├žbir de─či┼čikli─če u─čramad─▒─č─▒n─▒ ┼×iÔÇÖa, Havari├ž, MuÔÇÖtezile gibi f─▒rkalar kabule mecbur olduklar─▒ndan, tenzile s├Âz s├Âyleyemeyen f─▒rkalar tevile ba┼čvurmu┼člar, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n metnine dair en ufak bir tenkit iddia edememi┼člerdir. Ta ki son d├Ânemde Bat─▒l─▒ baz─▒ oryantalistler ─░sl├ómÔÇÖ─▒ incelemeye te┼čebb├╝s edinceye kadar. Bu m├╝ste┼čriklerin de ├žo─ču KurÔÇÖ├ón metni hakk─▒nda b├Âyle bir iddiaya giri┼čmemi┼č, M├╝sl├╝manlar─▒n bildi─či Mushaf-─▒ ┼×erifÔÇÖi incelemelerinde temel metin olarak kabul etmi┼člerdir. Onlardan bir k─▒sm─▒ ise, ya maksatl─▒ olarak M├╝sl├╝manlara KurÔÇÖ├ón hakk─▒nda ┼č├╝phe vermek i├žin, yahut kendi s─▒n─▒rl─▒ ak─▒llar─▒na g├Âre hareket edip yanl─▒┼ča d├╝┼čt├╝kleri i├žin bu kabil iddialara giri┼čmi┼člerdir. ─░┼čin esef edilecek taraf─▒ ┼čudur ki, baz─▒ M├╝sl├╝man il├óhiyat├ž─▒lar, onlar─▒n iddialar─▒ndan haberdar olunca, ├Ânemli bir ke┼čifte bulunmu┼č gibi, bunlar─▒ aktarmaya ba┼člam─▒┼č, orijinal g├Âr├╝nmek i├žin de, nereden ald─▒klar─▒n─▒ s├Âylememi┼člerdir. B├Âylece dinlerini harap ettikleri gibi, d├╝nyalar─▒n─▒ da bozmu┼člar, kendilerini ÔÇťbilim h─▒rs─▒z─▒ÔÇŁ durumuna d├╝┼č├╝rm├╝┼člerdir. ├çok isterdik ve yine de istiyoruz ki, b├Âyle yapan arkada┼člar─▒m─▒z, d├╝┼čt├╝kleri yanl─▒┼č yoldan d├Ân├╝┼č yaps─▒n ve emeklerini, M├╝sl├╝manlar─▒n muhta├ž olduklar─▒ ├žal─▒┼čmalarda de─čerlendirsinler. Zira me┼čru ├žer├ževede yap─▒lacak ├žok i┼č vard─▒r. Imam ┼×afi├«ÔÇÖnin (r.a.) dedi─či gibi, selef ├Âyle iyi niyetli kimselerdir ki, daha sonraki nesillere hizmet b─▒rakmak i├žin, her ┼čeyi kendileri yapmaya kalkmam─▒┼č, bize de yapacak i┼čler b─▒rakm─▒┼člard─▒r. ÔÇťKem terekeÔÇÖl-evvel liÔÇÖl-ahir (├ľncekiler, sonrakilere o kadar ├žok ┼čey b─▒rakt─▒ ki, saymaya gelmez)ÔÇŁ s├Âz├╝ M├╝sl├╝manlar aras─▒nda darb-─▒ mesel olmu┼čtur. Yeter ki t├Âvbe edip, ihl├ós ile, safi bir g├Ân├╝l ile HakkÔÇÖa y├Ânelmesini bilelim.

Yukarda s├Âz├╝n├╝ etti─čimiz m├╝ddeiler, kendilerince takdim ve tehire u─črad─▒klar─▒n─▒ iddia ettikleri ├óyetlerle ilgili olarak, KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n be┼č yerinde ├óyetlerin yerlerinin de─či┼čtirildi─čini ileri s├╝rmektedirler. Bunlar─▒ biz de o s─▒ra ile inceleyip, hem s├Âz konusu m├╝ddeilerin oryantalistleri kopye etmekten ba┼čka bir ┼čey yapmad─▒klar─▒n─▒, hem de meselenin onlar─▒n iddia etti─či gibi olmad─▒─č─▒n─▒ ortaya koyaca─č─▒z.

Birinci ├Ârnek: Bu k─▒s─▒m, k─▒ble hakk─▒ndaki ├óyetlerle ilgili olup, Bakara s├╗resinin 115, 142, 143 ve 144. ├óyetlerini ele almaktad─▒r. ─░ddiaya g├Âre bu ├óyetlerin yerleri de─či┼čtirilmi┼č olup, yap─▒lmas─▒ gereken s─▒ralama 143-115-144-142 ┼čeklinde olmal─▒d─▒r. ├ľnce, bir ├Ânceki ├óyetle beraber 115. ├óyetin me├ólini verip, aralar─▒nda m├╝nasebet olup olmad─▒─č─▒n─▒ g├Ârelim:

114- AllahÔÇÖ─▒n mescitlerinde AllahÔÇÖ─▒n ad─▒n─▒n an─▒lmas─▒n─▒ engelleyip onlar─▒n ─▒ss─▒z ve harap h├óle gelmesine ├žal─▒┼čanlardan daha zalim kim olabilir? Bunlar oralara ancak korka korka girebilirler. Onlar i├žin d├╝nyada zillet, ├óhirette ise m├╝thi┼č bir azap vard─▒r.

115- Do─ču da, bat─▒ da AllahÔÇÖ─▒nd─▒r. Hangi tarafa d├Ânerseniz orada AllahÔÇÖa ibadet ciheti vard─▒r. Muhakkak ki AllahÔÇÖ─▒n l├╝tfu ve rahmeti geni┼čtir, ilmi her ┼čeyi ku┼čat─▒r.1

B├╝t├╝n m├╝fessirlerin, bu ├óyetin ├Âncesi ve sonras─▒ ile hi├žbir anlam ba─člant─▒s─▒n─▒n olmad─▒─č─▒n─▒ s├Âyledikleri iddia olunmaktad─▒r. Evvel├ó, bu tesbit do─čru de─čildir. Mesel├ó Tefsir-i KebirÔÇÖde, ba┼čka m├╝nasebet cihetleri aras─▒nda, ┼ču m├╝nasebetin nakledildi─čini g├Âr├╝yoruz: Bir ├Ânceki 114. ├óyet mescitlerden bahsediyor. Bu ├óyet, ┼čunu demek istiyor: ÔÇťAllahÔÇÖ─▒n mescitlerini tahrib edenlerin tahribi sizi, AllahÔÇÖ─▒n yery├╝z├╝n├╝n neresinde olursan─▒z olun, AllahÔÇÖ─▒ zikretmekten al─▒koymas─▒n. ├ç├╝nk├╝ do─ču da, bat─▒ da, b├╝t├╝n y├Ânler de AllahÔÇÖ─▒nd─▒r.ÔÇŁ2 Bu ├óyetin k─▒ble hakk─▒nda olmad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nen tefsire g├Âre ise, ┼č├Âyle bir irtibat kuruldu─čunu nakl eder: ÔÇť├éyetin m├ón├ós─▒ ┼čudur: ÔÇť─░├žlerinde ismimin an─▒lmas─▒na mani olmalar─▒ ve onlar─▒n harab edilmesine gayret etmeleri sebebiyle, mescitlerime engel ├ž─▒kararak zalim olan ┼ču kimseler i├žin ┼č├Âyle ┼č├Âyle cezalar vard─▒r. Hem onlar Benden ve Benim h├╝k├╝mranl─▒─č─▒mdan ka├žarak nereye y├Ânelirlerse y├Ânelsinler, muhakkak Benim h├╝k├╝mranl─▒─č─▒m onlar─▒n yakas─▒na yap─▒┼čacak ve Benim kudretim onlar─▒ a┼čacakt─▒r. Ben onlar─▒ bilirim, olduklar─▒ yer Bana gizli de─čildir.ÔÇŁ3 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi, ┼č├Âyle irtibat kurmaktad─▒r: ÔÇťO mescitlerden men edilen ve AllahÔÇÖa cidden ibadet etmek isteyenler asla yeÔÇÖse kap─▒lmamal─▒ ve ├╝mitsizli─če d├╝┼čmemelidirler. O mescitlerde ibadet etmekten engellendik diye AllahÔÇÖtan ve AllahÔÇÖa ibadetten vazge├žmemelidirler. ├ç├╝nk├╝ ve lill├óhiÔÇÖl-ma┼čr─▒ku veÔÇÖl-ma─črib, sadece o mescitler de─čil, do─čusu ve bat─▒s─▒ ile b├╝t├╝n yery├╝z├╝, b├╝t├╝n y├Ânleri ve b├╝t├╝n istikametleriyle b├╝t├╝n yer k├╝resi AllahÔÇÖ─▒nd─▒r. ┼×u h├ólde her nereye d├Ânerseniz d├Ân├╝n├╝z, orada AllahÔÇÖa ├ž─▒kan bir y├Ân, bir cihet vard─▒r. AllahÔÇÖ─▒n bir mek├ón─▒ yoktur. O, asl─▒nda y├Ânden de, cihetten de m├╝nezzehtir, fakat b├╝t├╝n y├Ânler, b├╝t├╝n cihetler OÔÇÖnundur. Namaz k─▒lmak i├žin, mutlaka bir mescitte bulunmak zaruri de─čildir. A├ž─▒k olan ┼ču ki, yery├╝z├╝n├╝n her taraf─▒nda, hatta zaruret h├ólinde her yana, her cihete namaz k─▒l─▒nabilir ve AllahÔÇÖ─▒n r─▒zas─▒na erilebilir.ÔÇŁ4

Sadece bu iki tefsirden nakletti─čimiz bu m├╝tal├óalar, ├óyetin gayet yerli yerinde oldu─čunu ve m├╝fessirlerin bunu belirttiklerini g├Âstermeye k├ófidir. H├ól b├Âyle iken, ÔÇťhemen hemen b├╝t├╝n m├╝fessirler bu ├óyetin ├Âncesi ve sonras─▒ ile hi├žbir anlam ba─člant─▒s─▒ olmad─▒─č─▒n─▒ s├Âylemi┼člerdir.ÔÇŁ demek, kesin olarak yanl─▒┼čt─▒r.

K─▒saca de─činmekte fayda olan bir ba┼čka konu ┼čudur: Res├╗lullahÔÇÖ─▒n, MekkeÔÇÖden MedineÔÇÖye hicret edince, oradaki Yahudilerin g├Ân├╝llerini kazanmak i├žtihad─▒ ve maksad─▒yla namazlarda y├Ân├╝n├╝ KaÔÇÖbeden Kud├╝sÔÇÖe ├ževirdi─či iddia edilmektedir. ├élimler aras─▒nda bu de─či┼čikli─čin i├žtihadi oldu─čunu s├Âyleyenler olmu┼čsa da, tercihe de─čer olan, vahiyle gelen il├óhi emre dayand─▒─č─▒d─▒r. B├Âyle ├Ânemli bir meselenin i├žtihada b─▒rak─▒laca─č─▒ d├╝┼č├╝n├╝lemez. Bu i┼č, Hz. PeygamberÔÇÖin i├žtihad─▒ ile olsayd─▒, yine i├žtihad─▒ ile K├óbeÔÇÖye d├Ânebilirdi. Bu hususta vahyi beklemesi, ├Ânceki k─▒blenin de, yani Kud├╝sÔÇÖ├╝ k─▒ble edinmesinin de vahye dayand─▒─č─▒n─▒ a├ž─▒k├ža g├Âsterir. KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n vahiy eseri oldu─čunu kabul etmeyen m├╝ste┼čriklerin hemen hepsi, OÔÇÖnun Yahudileri memnun etmek i├žin b├Âyle yapt─▒─č─▒n─▒ vurgularlar. Bu yorum, onlar─▒n iddialar─▒na delil vermek olur. Mesel├ó Wensinck, ┼č├Âyle der: ÔÇťBu k─▒ble (yani Kud├╝sÔÇÖteki Mescid-i Aksa) 16 veya 17 ay boyunca M├╝sl├╝manlar─▒n k─▒blesi olarak devam etti. Fakat Muhammed, ─░srail O─čullar─▒ÔÇÖn─▒ kendi taraf─▒na ├žekmekten ├╝midini kesince, o k─▒bleyi b─▒rakt─▒.ÔÇŁ5

Yukar─▒da ge├žen 115. ├óyetin, KurÔÇÖ├ónÔÇÖdaki mevcut yerinden al─▒n─▒p, 143. ├óyetten sonra yerle┼čtirilmesi gerekti─či; bu ├óyetin, bulundu─ču yere bir ┼čekilde kar─▒┼čm─▒┼č oldu─ču ve bu kar─▒┼čmay─▒ izah edebilmek imk├ón─▒m─▒z─▒n bulunmad─▒─č─▒ bir di─čer iddia olarak kar┼č─▒m─▒za ├ž─▒kmaktad─▒r. ├éyetin kar─▒┼čt─▒─č─▒ yok, kar─▒┼čan, b├Âyle iddia ortaya atanlar─▒n kafalar─▒d─▒r. Kafa kar─▒┼čt─▒ranlar, baz─▒ m├╝ste┼čriklerdir. Ama R. Blach├â┬ęre bile, ├óyete ba┼čka bir yer g├Âstermek yerine, onun Medine de─čil de Mekke d├Ânemine ait olmas─▒n─▒ teklif etmekle yetinir. O, ┼č├Âyle der: ÔÇť├éyetin ikinci yorumu ┼č├Âyledir: Bu ├óyet, k─▒ble konusu ile ilgili olmay─▒p, AllahÔÇÖ─▒n her yerde haz─▒r ve n├óz─▒r oldu─čunu vurgulamak istemektedir. ┼×ayet bu yorum isabetli ise ├óÔéČÔÇťki m├╝teakip 116. ├óyet de bunu teyid etmektedir├óÔéČÔÇť bu ├óyet, Medine de─čil de Mekke d├Ânemine ait olmal─▒d─▒r. Nitekim ├óyette s├Âz├╝n ak─▒┼č─▒ ve Mekke devrinin ├Âzelliklerini ta┼č─▒mas─▒ da bunu g├Âstermektedir. ┼×unu da il├óve edelim: Bu ├óyet k─▒ble meselesi ile ili┼čkilendirilse dahi bu, yine ├óyetin Medine d├Ânemine ait olmas─▒n─▒ gerektirmez. Zira MekkeÔÇÖde nazil olmu┼č olarak ┼ču m├ón├óy─▒ ifade eder: ÔÇťK─▒ble, m├╝nhas─▒ran K├óbe de─čildir. Ba┼čka cihetler, ├Âzellikle Kud├╝s de k─▒ble olabilir.ÔÇŁ6

Bu vesile ile, ├óyetler aras─▒ m├╝nasebet konusu ├╝zerinde biraz durmam─▒z gerekmektedir. M├╝nasebet vard─▒r ve aranmas─▒ makuld├╝r. Fakat bu, bir├žok durumda, konuya sathi bakanlar─▒n zannettikleri gibi, bakan her insan─▒n hemen ilk anda g├Ârebilece─či bir irtibat ┼čeklinde olmayabilir. Evet m├╝nasebet makul bir durumdur. ┼×ayet ak─▒llara arz edilecek olursa, ak─▒llar bunu kabul ederler. Ama bu tenas├╝b, ├žok ├že┼čitli ┼čekillerden biri ile tezah├╝r edebilir. Bazen ├óyetlerin ba┼člar─▒nda ve sonlar─▒nda ortaya ├ž─▒kar. Bazen bu ikisi, yani ba┼č─▒ ile sonu aras─▒nda bulunan herhangi bir ortak ba─ča r├óci olur: Umum veya husus, akl├« veya hiss├« veya hayal├« yahut m├╝nasebet t├╝rlerinden daha ba┼čka bir tarzla olabilir. Yahut zihn├« bir tel├óz├╝m (gerektirme) ile yani sebep-m├╝sebbep, illet-maÔÇÖlul veya iki benzer veya iki z─▒t ┼čey aras─▒ndaki vb. m├╝nasebetler gibi olabilir. Ya da sadece zihinde (s├╝bjektif) olmay─▒p, ayn─▒ zamanda d─▒┼č d├╝nyada bulunan (objektif) bir tel├óz├╝m ┼čeklinde olabilir. Bu m├╝nasebetleri kurmak, kel├óm─▒n bir k─▒sm─▒n─▒ ├Âb├╝r k─▒sm─▒ ile kenetlemek, b├Âylece irtibat─▒ kuvvetlendirmek olur. Binan─▒n c├╝zleri birbirine per├žinlenmi┼č sa─člam bir yap─▒ h├óline gelir. Fahreddin Razi, bunu ├žok uygulam─▒┼č ve ÔÇťKurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n beyan g├╝zelliklerinin ekserisi bu m├╝nasebetlerde derc edilmi┼čtirÔÇŁ demi┼čtir.

Ger├žekten ├óyetler aras─▒ndaki irtibat ├žok ├že┼čitli ┼čekillerde tezah├╝r eder: 1-M├╝nasebet, kelam─▒n son k─▒sm─▒n─▒n ba┼č k─▒sm─▒n─▒ tamamlamas─▒ ile olur.. Yahut teÔÇÖkid, tefsir, iÔÇÖtiraz, te┼čdid nevilerinden biri ile olur. Bu k─▒sma itiraz eden (yani bu ├že┼čit m├╝nasebeti anlamayan) olmam─▒┼čt─▒r. Bazen bu irtibat a┼čik├ór olmaz. Atf edat─▒ ile maÔÇÖtuf olursa, aralar─▒nda ortak bir ├Âzellik bulunur Atf edat─▒, bu ├óyetlerdeki h├╝k├╝mleri birbirine rabt eder.

Bazen aradaki m├╝nasebet ┼čekli, z─▒tl─▒k olur: rahmet ve azab─▒n yan yana zikredilmesi gibi. Bazen maÔÇÖtuf oldu─ču h├ólde irtibat ciheti gizli kalabilir, a├ž─▒klamaya ihtiya├ž duyulur: Ter─čibin yan─▒nda terhibi zikr etmek gibi. Mesel├ó: ÔÇťSana hil├ólleri sorarlar. De ki: Onlar insanlar i├žin, ├Âzellikle hac i├žin vakit ├Âl├ž├╝leridir. Evlere arka taraftan girmeniz fazilet de─čildir. As─▒l fazilet, haramlardan sak─▒nan m├╝ttaki insan─▒n g├Âsterdi─či fazilettirÔÇŁ (Bakara/2: 189). ├óyetinde hil├óllerin h├╝km├╝ ile evlere girme ┼čekli aras─▒ndaki m├╝nasebeti kurmak zor g├Âr├╝nebilir. Oysa, ├že┼čitli ┼čekillerde bir m├╝nasebetin olmas─▒ pekal├ó m├╝mk├╝n ve v├ókidir. Birincisi: ÔÇťOnlara sanki ┼č├Âyle denilmi┼čtir: Pek iyi bilirsiniz ki, Allah Teal├óÔÇÖn─▒n b├╝t├╝n yapt─▒klar─▒ hikmetlidir, kullar─▒n─▒n faydas─▒nad─▒r. ├ľyle ise soru sormay─▒ b─▒rak─▒n da, siz as─▒l kendi yapt─▒klar─▒n─▒za, size hi├žbir faydas─▒ olmayan, -evlere arka taraftan girmek gibi- tuhaf i┼člerinizi d├╝zeltmeye bak─▒n.ÔÇŁ7 Zerke┼č├«, bunlar─▒ belirttikten sonra, bu sefer maÔÇÖtuf olmama durumuna g├Âre a├ž─▒klamalar yapar. Bu durumda, ortak ├Âzelli─či g├Âsteren m├ónev├« karineler (m├ón├ó ile ilgili deliller) bulmak m├╝mk├╝nd├╝r. Burada ├že┼čitli imk├ónlar s├Âz konusudur. Birincisi, tanzirÔÇÖdir ki, benzeri benzere ilhak etmektir. Mesel├ó Enfal 4. ve 5. ├óyetleri aras─▒nda b├Âyle bir durum vard─▒r.8 Maksat ┼čudur: ÔÇťVaktiyle nas─▒l ganimetlerin taksimi hususunda senin yapt─▒─č─▒ndan ho┼članmad─▒larsa, ayn─▒ ┼čekilde seninle beraber sava┼ča ├ž─▒kmaktan da ho┼članmad─▒lar.ÔÇŁ9 Zerke┼či, daha sonra, m├╝nasebetin ilk anda g├Âr├╝lmedi─či istitrad (parantez i├ži) ├Ârnekleri verir. Muhatab─▒n dikkatini canl─▒ tutmak i├žin kullan─▒lan intikal ├╝slubundan bahs eder.10 Bu hususlar, ├óyetler aras─▒ndaki m├╝nasebetlerin ne kadar ├že┼čitli durumlar ihtiva edebilece─čini g├Âstermeye k├ófidir. Fakat bunlar─▒ anlamak, pek ├žok ilimlerin yan─▒s─▒ra, bilhassa bel├ógat bilmeyi gerektirir.

─░kinci ├Ârnek: Bakara s├╗resinden 238 ve 239. ├óyetlerdir. Bundan ├Ânceki ├óyetler aile hukuku, nik├óh, bo┼čanma ve mehir konusu ile ilgilidir. Bu b├Âl├╝m├╝n me├ólini nakledelim:

238- Namazlara, hele sal├ót-─▒ vustaya dikkat edin ve kalk─▒n, hu┼ču ile AllahÔÇÖ─▒n divan─▒nda durun.

239- E─čer bir korku h├ólinde iseniz, yaya veya binek ├╝zerinde namaz k─▒l─▒n. Fakat g├╝venli─če ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒zda, bilmedi─činiz ┼čeyleri size ├Â─čreten AllahÔÇÖ─▒n size ├Â─čretti─či gibi ibadetinizi ifa edin.

Bundan sonraki ├óyetler de, aile ve miras hukukuna dair baz─▒ h├╝k├╝mler ihtiva eder. ─░ddiaya g├Âre, bu iki ├óyet, s├╝regelen belli ba┼čl─▒ bir konu aras─▒na, hi├žbir anlam ba─č─▒ bulunmaks─▒z─▒n girmi┼čtir. Bu ├óyetlerin yerlerinin buras─▒ olmad─▒─č─▒ a├ž─▒kt─▒r.

Blach├â┬ęre de 238. ├óyet hakk─▒nda ┼č├Âyle diyor: ÔÇťBu ve m├╝teakip ├óyet, buraya ayk─▒r─▒ d├╝┼čmektedirler. Beyzavi, Nesefi, kez├ó RaziÔÇÖnin, bunlar─▒n burada yer almalar─▒na dair g├Âsterdikleri sebeplerde s─▒k─▒nt─▒ya d├╝┼čt├╝kleri g├Âr├╝l├╝r.ÔÇŁ11 Oysa Razi, ├Ânceki k─▒s─▒mla m├╝nasebeti ┼č├Âyle belirtir: ÔÇťBil ki Allah Teal├ó, m├╝kelleflere dini mal├╗mat─▒ beyan edip ┼čeriat─▒n─▒n kanunlar─▒n─▒ iyiden iyiye izah buyurunca, onlara be┼č vakit namaza devam etmelerini emretmi┼čtir. Bunun birka├ž sebebi vard─▒r:

a) Namazda KurÔÇÖ├ón okumak, ayakta durmak (k─▒yam), r├╝ku, s├╝cud ve hu┼ču m├ón├ólar─▒ oldu─ču i├žin namaz, AllahÔÇÖ─▒n heybeti kar┼č─▒s─▒nda kalbin h├╝zn├╝n├╝, insan─▒n yap─▒s─▒nda bulunan ba┼čkald─▒r─▒ ve isyan─▒n olmamas─▒n─▒ ve AllahÔÇÖ─▒n emirlerine inkiyad edip, OÔÇÖnun nehyetti─či ┼čeylerden vazge├žmeyi ifade eder. Nitekim Allah Teal├ó, ÔÇťMuhakkak ki namaz, edepsizlikten ve ├žirkin olan her ┼čeyden insan─▒ korurÔÇŁ (Ankebut/29: 45) buyurmu┼čtur.

b) Namaz, kuluna AllahÔÇÖ─▒n rububiyetinin celalini, kullu─čun tevazuunu, zilletini, m├╝k├ófat ve ceza i┼člerini hat─▒rlat─▒r. B├Âylece de kulun AllahÔÇÖa itaati, boyun e─čmesi kolayla┼čm─▒┼č olur. ─░┼čte bu sebepten dolay─▒ Cenab-─▒ Hak, ÔÇťSab─▒r ve namazla yard─▒m isteyinÔÇŁ (Bakara/2: 45) buyurmu┼čtur.

c) Nik├óh, tal├ók ve iddet gibi daha ├Ânce ge├žmi┼č olan hususlar d├╝nyevi i┼člerle me┼čgul olmay─▒ ifade ediyordu. B├Âylece buna Hak Teal├ó, ├óhiret i┼čleri olan namaz mevzuunu eklemi┼čtir.12

Bu m├╝nasebetler, belki Blach├â┬ęreÔÇÖi ve m├╝ste┼čriklerin bizdeki kopyecilerini tatmin etmese de, on be┼č as─▒rdan beri b├╝t├╝n M├╝sl├╝manlar─▒ tatmin etmektedir.

├ť├ž├╝nc├╝ ├Ârnek: Verilen ├╝├ž├╝nc├╝ ├Ârnek, Ahzab s├╗resinin 55. ├óyeti olup, bu ├óyetin 59. ├óyetin pe┼čine yerle┼čtirilmesi gerekti─či iddias─▒d─▒r. ─░ddiaya g├Âre, g├╝ya bu ├óyetin ba┼č─▒ndaki ÔÇťOnlara bir g├╝nah yoktur (La c├╝nahe aleyhinne)ÔÇŁ ifadesindeki (aleyhinne) ile i┼čaret edilenlerin kimler oldu─ču, mevcut MushafÔÇÖtaki tertipten tam olarak anla┼č─▒lmamaktad─▒r. Zamirin, gramer olarak mutlaka bir ism-i zahirden sonra kullan─▒lmas─▒ gerekir. Aksi durumda anlam vermek g├╝├žle┼čmektedir. M. Esed me├ólinde, bu zorlu─ča dipnotta i┼čaret etmi┼č ve s├Âz konusu zamirle kasdedilenlerin 53. ├óyetteki , ÔÇťperde arkas─▒ndan konu┼čmalar─▒ istenenÔÇŁ Hz. Peygamberin e┼čleri oldu─čunu s├Âylemi┼čtir. Fakat ├óyete bu anlam─▒ vermek m├╝mk├╝n de─čildir.

├ľnce hemen belirtelim ki, burada bir zorluk s├Âz konusu de─čildir. ─░lgili yere bak─▒l─▒rsa, M. EsedÔÇÖden yap─▒lan iktibas─▒n da do─čru olmad─▒─č─▒, onun her hangi bir zorluktan bahs etmedi─čini g├Âr├╝r├╝z.13

Bu ├óyetten ├Ânceki 51, 52 ve 53. ├óyetlerde Hz. PeygamberÔÇÖin (s.a.s.) han─▒mlar─▒ndan bahs edilir. Yaln─▒z mutariza (parantez i├ži) kabilinden olan pek k─▒sa 54. ├óyet araya girmekle beraber, ayn─▒ kel├óm devam etti─činden, 55. ├óyetteki zamirin yine ezvac-─▒ t├óhir├óta r├óci oldu─ču a┼čik├órd─▒r. ┼×imdi bu b├Âl├╝mdeki ├óyetlerin me├ólini verelim:

53- (...) Sizin, AllahÔÇÖ─▒n Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝ rahats─▒z etmeniz ve kendisinin vefat─▒ndan sonra onun e┼člerini nik├óhlaman─▒z asla hel├ól de─čildir. ├ç├╝nk├╝ bu, Allah kat─▒nda b├╝y├╝k bir g├╝naht─▒r.

54- Her hangi bir ┼čeyi a├ž─▒─ča vursan─▒z da, gizleseniz de bilin ki, Allah her ┼čeyi pek iyi bilir.

55- Onlara; babalar─▒, o─čullar─▒, karde┼čleri, karde┼člerinin o─čullar─▒, M├╝sl├╝man kad─▒nlar ve m├ólik olduklar─▒ k├Âleler hakk─▒nda bir g├╝nah yoktur. (Bunlar, onlar─▒n evlerine gelebilir ve onlarla kar┼č─▒la┼čabilirler). Bununla beraber, (ey Peygamber e┼čleri,) AllahÔÇÖa kar┼č─▒ gelmekten sak─▒n─▒n. ├ç├╝nk├╝ Allah her ┼čeye ┼čahittir.

56- Muhakkak ki Allah ve melekleri, PeygamberÔÇÖe hep sal├ót ederler. Ey iman edenler! Siz de ona sal├ót edin ve tam bir i├žtenlikle sel├óm verin.

57- Allah ve Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝ ├žirkin iddia ve davran─▒┼člar─▒yla incitenlere Allah, d├╝nyada da ├óhirette de l├ónet etmi┼č ve onlara zelil eden bir azap haz─▒rlam─▒┼čt─▒r. (Ahzab/33:52-57)

M. Esed gibi, eski m├╝fessirler de ayn─▒ m├ón├óy─▒ vermi┼člerdir. Mesel├ó, ÔÇťBu ├óyet, ├Âncelikle Hz. PeygamberÔÇÖin han─▒mlar─▒ hakk─▒ndad─▒rÔÇŁ diyen Al├╗siÔÇÖnin yapt─▒─č─▒ izahlar bu y├Ânde olup, o, Hz. Hafsa, Hz. Ai┼če gibi han─▒mlar─▒n akrabalar─▒n─▒ misal verir ve iddia sahiplerinin ilgisiz zannetti─či 56. ├óyetle m├╝nasebetini ┼ču ┼čekilde kurar: ÔÇťBu ├óyet, bir ├Ânceki kel├óm─▒n ifade etti─či, Hz. PeygamberÔÇÖin han─▒mlar─▒ hakk─▒ndaki benzeri g├Âr├╝lmemi┼č ├╝st├╝n bir te┼črifin sebebini bildirmek gayesine matuftur. ─░nne ile teÔÇÖkid, haberin b├╝y├╝k ├Ânemine g├Âsterilen ihtimam─▒ ifade eder. ┼×├Âyle de denilmi┼čtir: ─░nne, ├óÔéČ╦ťAcaba bu ├╝st├╝n te┼črifin sebebi nedir?ÔÇÖ mukadder sualine cevap olmas─▒ i├žindir.ÔÇŁ14

Razi de, 53-56. ├óyetler aras─▒ndaki m├╝nasebet hakk─▒nda ÔÇťCenab-─▒ Hak, m├╝ÔÇÖminlere izin istemelerini emr edip, sayg─▒ g├Âstermek maksad─▒yla PeygamberÔÇÖin han─▒mlar─▒n─▒n y├╝zlerine bakmamalar─▒n─▒ da belirtince, bu sayg─▒n─▒n tam izah─▒n─▒ yapm─▒┼čt─▒r (...)ÔÇŁ15

Bu b├Âl├╝mde s├Âz├╝n├╝ etti─čimiz, Ahzab s├╗resi 56. ├óyetin siyak ve sibak─▒yla m├╝nasebeti olmad─▒─č─▒ iddias─▒n─▒n da kayna─č─▒ yine m├╝ste┼čriklerdir. Blach├â┬ęre, 55. ├óyetin de i├žinde bulundu─ču 27-59. ├óyetlerden m├╝te┼čekkil k─▒sm─▒n, KurÔÇÖ├ón s├╗relerinin ini┼č d├Ânemleriyle ilgili olarak kendinden yapt─▒─č─▒ s─▒ralamada II. B├Âl├╝mÔÇÖe yerle┼čtirir ve bu k─▒sm─▒n I. ile III. B├Âl├╝m aras─▒na sunÔÇÖi olarak derc edildi─čini, 63 vd. ├óyetlerin, ├žok daha ├Ânceki bir ├óyetin devam─▒ durumunda oldu─čunu iddia eder.16

D├Ârd├╝nc├╝ ├ľrnek: ├él-i ─░mran s├╗resindedir. ├ľnce, bu ilgili b├Âl├╝mdeki ├óyetlerin me├óllerini verelim: 121. ├óyetten itibaren bu b├Âl├╝m, Uhud gazvesi ile ilgili hususlara temas eder ve bu arada Bedir zaferi hat─▒rlat─▒l─▒r.

126- Allah, bu imdad─▒ s─▒rf size m├╝jde olsun ve kalpleriniz bununla yat─▒┼čs─▒n diye yapt─▒. Nusret ve zafer, ancak mutlak galip, tam h├╝k├╝m ve hikmet sahibi Allah taraf─▒ndan gelir.

127- Evet, Allah Teal├ó, k├ófirlerden ileri gelenleri imha etmek veya onlar─▒ ba┼ča┼ča─č─▒ getirerek ├╝mitsiz bir h├óle d├╝┼č├╝rmek i├žin size bu imdad─▒ g├Ânderdi.

128- Bu hususta sana ait bir i┼č yoktur: Allah, ister onlara t├Âvbe nasib edip, kendilerini ba─č─▒┼člar, isterse, nefislerine zulmettikleri i├žin onlar─▒ cezaland─▒r─▒r.

129- G├Âklerde ne var, yerde ne varsa hepsi AllahÔÇÖ─▒nd─▒r. O, diledi─čini affeder, diledi─čini cezaland─▒r─▒r. Allah gafurdur, rahimdir.

130- Ey iman edenler! ├ľyle kat kat art─▒rarak faiz yemeyin. AllahÔÇÖa kar┼č─▒ gelmekten sak─▒n─▒n ki, fel├óh bulas─▒n─▒z.

131- Hem, k├ófirler i├žin haz─▒rlanm─▒┼č olan o ate┼čten korunun.

132- AllahÔÇÖa ve Res├╗l├╝ÔÇÖne itaat edin ki, merhamete nail olas─▒n─▒z.

F. Razi, KaffalÔÇÖden naklen bu ├óyetler aras─▒nda ┼č├Âyle bir m├╝nasebet kurar: M├╝┼čriklerin faiz sebebiyle toplad─▒klar─▒ mallar─▒ ordular─▒na harcam─▒┼č olmalar─▒ cihetiyle de ├óyetin, kendinden ├Ânceki ifadelerle ilgili olmas─▒ muhtemeldir. B├Âylece bu durum, M├╝sl├╝manlar─▒n, k├ófirlerden intikam alabilmek i├žin kendi ordular─▒n─▒ g├╝├žlendirmek ve bu sebeple daha fazla mal toplamak maksad─▒yla ribaya (faize) y├Ânelmelerine bir sebep ve davet edici olmu┼čtur. ─░┼čte bundan dolay─▒ Cenab-─▒ Hak, tam yerinde olarak, m├╝ÔÇÖminleri bundan nehy etmi┼čtir.17

Elmal─▒l─▒ M. Hamdi ise, 128 ve 129. ├óyetlerin muhtevalar─▒na dikkat ├žekerek, 130. ├óyet ile m├╝nasebetlerini ┼č├Âyle kurar: ÔÇť┼×u h├ólde bunu iyi bilmeli ve yaln─▒z AllahÔÇÖ─▒n emir ve hakimiyetine iman ve ancak OÔÇÖnun yard─▒m─▒na dayan─▒p, ona g├Âre sab─▒r ve ittika (gere─čine sak─▒nmak) ile il├óh├« af ve rahmet yoluna girmeli ve Uhud vakÔÇÖas─▒nda oldu─ču gibi, zarar g├Ârmemek i├žin k├╝├ž├╝k cihaddan ├Ânce m├╝ÔÇÖminler b├╝y├╝k cihad olan nefis m├╝cadelesi ile ahl├óklar─▒n─▒, toplumlar─▒n─▒, i┼člerini ve i├ž durumlar─▒n─▒ ─▒slah ve terbiye etmelidirler. Demek ki, ┼čimdi i├že ait ─▒slahat hususunda dikkat nazar─▒na al─▒nacak mesele, ittika ile ilgili olan iktisad├« meseledir. Ve bunun en ├Ânemlisi de, faizden ka├ž─▒nmakt─▒r. Bunda da ilk i┼č, kat kat art─▒r─▒lm─▒┼č faizin kald─▒r─▒lmas─▒d─▒r (...).ÔÇŁ18

Fakat bu m├╝nasebeti yerinde bulmayan baz─▒ m├╝nasebetsizler, i┼čbu 130. ├óyeti buradan ├ž─▒kar─▒p, Bakara s├╗resi 275. ├óyetinin ├Ân├╝ne yerle┼čtirmek isterler. G├╝ya onlara g├Âre, s├Âz konusu ├óyetler, Uhud Sava┼č─▒ sonras─▒ n├ózil olmu┼čtur. Res├╗l├╝llahÔÇÖ─▒ ve m├╝ÔÇÖminleri teselli etmektedir. Halbuki hem m├╝fessirlere, hem ─░sl├óm hukuk├žular─▒na g├Âre, faiz ile ilgili ├óyetler en son nazil olan ├óyetlerdendir. Bu ├óyetin de son inen ├óyetlerden olmas─▒ gerekir. Bu nedenle faiz ├óyetinin burada olmamas─▒ gerekmektedir. Evet, bu iddiadan yola ├ž─▒karak, bu ├óyetin yerinin, Bakara s├╗resindeki 275. ├óyetin ├Ân├╝ olmas─▒ gerekti─či ileri s├╝r├╝lmektedir.. Oysa ├žok iyi bilinmektedir ki, sarho┼čluk veren i├žkiyi yasaklayan, infak ve cihad─▒ emreden h├╝k├╝mler, farkl─▒ s├╗relerdeki ├óyetlerle bir tedricilik takip etmi┼č ve bunlar, KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«mÔÇÖde art arda s─▒ralanmam─▒┼čt─▒r. Faizi nihai olarak yasaklayan ve faiz yiyenlere ┼čiddetli tehditler ihtiva eden Bakara 275-276. ├óyetlerinden ├Ânce bu ├óyetin, di─čer m├╝nasebetlerle birlikte, faizi hen├╝z tamamen de─čil, kat kat yemeyi yasaklama h├╝km├╝yle gelmi┼č olmas─▒nda hi├žbir mani yoktur.

Bir mani varsa, o da baz─▒ m├╝ste┼čriklerin ve onlar─▒n baz─▒ yerli kopyecilerinin iddialar─▒d─▒r.

Hulasa:
KurÔÇÖ├ón-─▒ Hakim gibi kutsal bir din kitab─▒n─▒n tertibinin, hi├žbir de─či┼čikli─če u─čramadan g├╝n├╝m├╝ze kadar ula┼čt─▒─č─▒, tarihen kesin olan bir ger├žektir. Zira, gerek Hz. PeygamberÔÇÖin (s.a.s.) hem haf─▒zalarda ezberletme, hem de yaz─▒ ile kaydettirme ve yaz─▒lanlar─▒ mukabele ile kontrol etme ┼čeklinde uygulad─▒─č─▒, gerekse ashab─▒n titizlikle tatbik etti─či bilimsel metod sayesinde, d├╝nyan─▒n birinci derecede g├╝vendi─či, ihtil├ófs─▒z, ilk g├╝nden beri d├╝nyan─▒n her taraf─▒nda ayn─▒ olan bir Kitaba sahip bulunmaktay─▒z. Bu inanma konusu de─čil, ilmen ispatlanan bir ger├žektir. M├ón├ó y├Ân├╝nden ise delilimiz ┼čudur: KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒ g├Ânderen Allah Teal├ó kesin bir tarzda, KurÔÇÖ├ón metnini de─či┼čtirilmekten koruyaca─č─▒n─▒ garanti etmi┼čtir: ÔÇťHi├ž ┼č├╝phe yok ki KurÔÇÖ├ón─▒ Biz indirdik, onu koruyacak olan da BizÔÇÖiz (Hicr/15:9).ÔÇŁ Di─čer taraftan bilmek gerekir ki, bir metnin dil ve edebiyat y├Ân├╝nden tutarl─▒ olup olmad─▒─č─▒ hususunda, birinci derecede merci olacak yetkililer, o dilin sahipleri, o dinin m├╝ÔÇÖminleridir. Hem dil y├Ân├╝nden yabanc─▒, hem din-iman y├Ân├╝nden mahrum ve pe┼čin h├╝k├╝ml├╝ olan ecnebiler de─čildir. Buna binaen, M├╝sl├╝manlara yak─▒┼čan, bu ger├žeklerin fark─▒nda olup, ecnebileri taklid ederek d├╝┼čt├╝kleri b├╝y├╝k hatadan t├Âvbe etmeleridir. Tevfik AllahÔÇÖtand─▒r.

Dipnotlar:
1  Bakara 114-115. Bu ├óyete, ÔÇťNereye d├Ânerseniz d├Ân├╝n, Allah─▒n y├Ân├╝ oras─▒d─▒r.ÔÇŁ ┼čeklinde bir me├ól verilmektedir ki, Allah hakk─▒nda bir y├Ân d├╝┼č├╝nd├╝recek, AllahÔÇÖ─▒n belli bir y├Ânde oldu─ču zann─▒n─▒ uyand─▒racak b├Âyle bir me├ól do─čru de─čildir.
2  Ali ─░bn IsaÔÇÖdan F. Razi, Tefsir-i Kebir Terc├╝mesi, Ak├ža─č Yay─▒nlar─▒, Ankara, 1990, 3, 383-384.
3  F. Razi, a.g.e., 3, 381.
4  Elmal─▒ÔÇÖl─▒ M. H. Yaz─▒r, Hak Dini KurÔÇÖ├ón Dili, Bakara 115 tefsirinden sadele┼čtirilerek, Azim Da─č─▒t─▒m, 1, 394.
5  Blach├â┬ęre, Le Coran, II, 768, n. 136.
6  R. Blach├â┬ęre, Le Coran , Paris, G.P. Maisonneuve, 1949, II, 760, n.109.
7  Zerke┼či, el-Burhan fi ul├╗miÔÇÖl-KurÔÇÖ├ón, I, 40-41.
8  Enfal 4 ve 5. ├óyetlerinin me├óli ┼č├Âyledir: 4- ÔÇťI┼čte onlard─▒r ger├žek m├╝ÔÇÖminler. Onlara RabÔÇÖlerinin nezdinde, CennetÔÇÖte y├╝ksek dereceler, ma─čfiret ve k─▒ymetli bir nasip vard─▒rÔÇŁ 5- ÔÇťNitekim pek yerinde ve gerekli bir i┼č i├žin Rabbin seni evinden ├ž─▒kard─▒─č─▒ zaman, m├╝ÔÇÖminlerden bir k─▒sm─▒ bundan ho┼članmam─▒┼čt─▒.ÔÇŁ
9  Zerke┼či, a.g.e., I, 47.
10 Zerke┼či a.g..e., I, 50.
11 R. Blach├â┬ęre, a.g.e., II, 800.
12 Razi, a.g.g.e., 5, 291.
13 M. Esed, KurÔÇÖ├ón Mesaj─▒, 2, 865.
14 Al├╗si, RuhuÔÇÖl-Me├ón├«, 22, 75.
15 Razi, a.g.g.e., 18, 290.
16 R. Blach├â┬ęre, a.g.g.e., II, 997.
17 Razi, a.g.g.e., 7, 63.
18 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r, a.g.e., 2, 421-422.

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...