f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Kelam T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 228 Hit : 6866 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Halbuki onu ├Âld├╝remediler de, asamad─▒lar da. Fakat, onlara benzer bir durum g├Âsterildi. (Onlara teredd├╝t verildi manas─▒ da m├╝mk├╝nd├╝r. Bir├žok m├╝fessir de (├Âld├╝rd├╝kleri) kendilerine (Isa'ya) benzer g├Âsterildi manas─▒n─▒ verirler.) Onun hakk─▒nda anla┼čmazl─▒─ča d├╝┼čenler, o hususta tam bir ┼č├╝phe i├žindedirler. O hususta bilgileri yoktur, sadece zanna tabi olurlar. Kesinlikle, onu ├Âld├╝rmediler. Bilakis, Allah, onu Kendine y├╝kseltti. Allah, mutlak galip, y├╝ce hikmet sahibidir.
website women affair open
read here cheat wifes unfaithful wives
amoxicillin amoxicillin amoxicillin
metformin metformin metformin

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Kur'an-─▒ Kerim'de Hz. ─░sa'n─▒n H├╝viyeti

Kur'an-─▒ Kerim'e g├Âre Hz. ─░sa (a.s) resullerin en b├╝y├╝kleri olan be┼č ulu'l-azm peygamberden biridir. Hz. Adem (a.s)'dan beri Y├╝ce Allah katinda muteber tek din olan Tevhid'i, yani Islam dinini teblig etmek i├žin, Israilogullarina g├Ânderilmistir. Allah, ona, d├Ârt b├╝y├╝k semavi kitaptan biri olan Incil'i vermis, ve onu bir├žok mucizelerle te'yid etmistir.

1- Hz. ─░sa'n─▒n h├╝viyeti
a) Hz. ─░sa'n─▒n annesi Hz. Meryem

Hz. ─░sa, Hz. Meryem'in o─čludur. Meryem, cennet hanimlarinin en faziletli birka├ž hanimindan biri, bazi alimlere g├Âre de nebiyye (peygamber) olan pek m├╝mtaz bir hanimdir. Tertemiz bir s├╝lalenin, dogumundan itibaren tertemiz b├╝y├╝y├╝p yetismis, ilahi kerametlere mazhar olmus bir kerimesidir. Kur'an'da 19. sure onun adini tasidigi gibi, hacim itibariyla ikinci uzun sure olan al-i Imran suresi de, ├Âzellikle Hz. Isa ile Hz. Meryem'den bahsettiginden, bu ismi almistir. al-i Imran, Imran hanedani demektir. Imran ise, Meryem'in babasi, Hz. Isa'nin anne dedesidir. Bu surede Allah, Hz. adem ve Hz. Nuh'u, Hz. Ibrahim (aleyhim├╝sselam) hanedani ile Im ran hanedanini, topyek├╝n beseriyetten s├╝z├╝p, b├╝t├╝n insanlara ├╝st├╝n ve onlara rehber kildigini bildirir. Meryem'in d├╝nyaya gelisi, mabede vakfedilisi, enistesi olan Hz. Zekeriyya (a.s)'in velayeti altinda yetismesi, mabedde mazhar oldugu kerametler, melaikenin kendisini temiz bir evlatla m├╝jdelemesi uzunca anlatilir.1 Meryem'in annesinin adi Hanne'dir. Meryem, daha
ana karninda iken yetim kaldigindan, teyzesinin kocasi olan Hz. Zekeriyya, kur'a ├žekmek sonucunda ona nezaret etme hakkina nail olmustu. Hz. Zekeriyya'nin oglu olan Hz. Yahya (a.s) ile Hz. isa, teyze ├žocuklari olup, asagi yukari yasit olduklari kabul edilir. Hz. Yahya da, babasi gibi sehit edilip, Hz. Isa'nin, nezd-i ilahiye alinmasindan ├Ânce d├╝nyadan ayrilmisti.

b) Hz. ─░sa'n─▒n do─čumu
Meryem, adeti ve├žhile mabedin, kendisine mahsus mahfilinde itikafta iken, g├╝n├╝n birinde, ansizin s├╝kunetini bozan bir adam, ├Ân├╝nde peyda oldu. Meryem ├žok sasirmis olarak Senden Rahman'a siginirim. Eger Allah'tan korkarsan bana dokunma! dedi. Ben, (dedi) sadece Rabbinin el├žisiyim Sana tertemiz bir erkek ├žocugu hediye edeyim diye g├Ânderildim. Gelen, mukaddes ruh (Ruh├╝lkud├╝s) Cebrail idi. Meryem'e, d├╝zg├╝n bir insan seklinde g├Âr├╝nm├╝st├╝. Meryem derhal Benim nasil oglum olabilir ki, bana hi├žbir insan dokunmus degildir ve ben bir k├Ât├╝ kadin da degilim! Cebrail ├ľyledir, dedi. Rabbin 'O bana kolaydir. Onu, insanlara (kudretimizi g├Âsteren) bir isaret ve bizden bir rahmet kilmak i├žin (b├Âyle yapacagiz) ve zaten bu, takdir edilerek olup bitmis bir is bulunmaktadir' dedi.ÔÇŁ2

Bilindigi ├╝zere melaike, insan hayati ile ilgili islerle vazifelendirilmistir. Insanin ana karnina d├╝smesi, melaikenin ruh ├╝flemesiyle3 oldugu gibi korunmasi, amellerinin yazilmasi, bagislanmasi, ilhamlari... Ve nihayet d├╝nyadan ayrilmasi da o ruhani, ilahi el├žiler vasitasiyla olur. Allah'in y├╝ce iradesi Hz. isa'yi yaratmayi iktiza edince, indinden Ruhu (Cebrail'i), pakize Meryem'e g├Ânderip hayat nefhasini ├╝flemekle g├Ârevlendirmisti. B├Âylece, yine Zati'nin koydugu normal nizama uymamakla, deterministlerin zannettikleri gibi yarattigi tabiatin esiri olmadigini, her seye kadir oldugunu g├Âstermek istiyordu. ├ľzellikle, maddilesmis, ruhu inkar edecek hale gelmis ve Yunan felsefesinin tesirinde kalmis o yahudilere b├Âyle bir ders verilmesi gerekiyordu.4

Meryem isi anladi. Daha ├Ânceki ├žilelerinden daha ├žetin bir imtihanin basladigini idrak ederek, ister istemez ilahi takdire boyun egdi.5 Derhal hamile kaldi. Karninda hareket hissedince mabedden ayrildi.

Derken, ona hamile kaldi. Onunla uzak bir yere ├žekildi. Dogum sancisi onu bir hurma dalinin altina sevketti Keske, dedi, bundan ├Ânce ├Âlseydim unutulup gitseydim! Altindan bir ses s├Âyle dedi ona ├ťz├╝lme, Rabbin senin altinda bir su arki meydana getirdi, hurma dalini kendine dogru ├žekip silkele, ├╝zerine taze hurma d├Âk├╝ls├╝n. Ye, i├ž, g├Âz├╝n aydin olsun! Eger insanlardan birini g├Âr├╝rsen Ben Rahman i├žin (susma) orucu adadim, bug├╝n hi├žbir insan ile konusmayacagim. Onu alip kavmine getirdi. Dediler ki Ey Meryem! Sen tuhaf bir is yaptin. Ey Harun'un kardesi! Baban k├Ât├╝ bir adam degildi, annen de iffetsiz degildi (sen ne yaptin b├Âyle) (Meryem, konusmalari i├žin) ├žocugu g├Âsterdi. Dediler ki Besikteki ├žocukla nasil konusuruz ├çocuk Ben, Allah'in kuluyum dedi, (O) bana kitap verdi, beni peygamber yapti. Beni, bulundugum her yerde insanlara yararli kildi. Hayatta oldugum m├╝ddet├že bana namaz kilmayi, zekat vermeyi emretti. Beni anneme karsi hayirli evlat kildi, baskaldiran bir zorba yapmadi. Dogdugum g├╝n de, ├Âlecegim g├╝n de ve diriltilecegim g├╝n de bana esenlik verilmistir. Iste Meryem oglu Isa. S├╝phe ve ayriliga d├╝st├╝kleri hususta isin ger├žegi budur. ├çocuk edinmek Allah'a yarasmaz. O (b├Âyle seylerden) m├╝nezzehdir. Bir isi yapmak istedi mi sadece ol der, (o da) oluverir.6

Dinin ├Âz├╝ne ait olmayan, ders vermek maksadi tasimayan hususlarda Kur'an'in ayrintili biyografik bilgi vermedigi malumdur. Binaenaleyh, Hz. Isa'nin yetisip b├╝y├╝mesi, gen├žligi ile ilgili teferruat onda bulunmuyor. Hadis-i seriflerde de bu mevzuda bilgi bulamiyoruz.7 Bu hususta, mevcut Incillerde de pek sihhatli bilgi yoktur. M├╝phem, hatta ├želiskili bilgiler verirler.8 Zaten bilgi bulunsa da, onlar g├Ârg├╝ sahitleri tarafindan yazilmadigindan ve isnat kuvvetli olmadigindan kesinlik ifade etmezler. Markos ile Yuhanna Indileri, dogumu hakkinda pek bir sey s├Âylemiyorlar. Matta ile Luka, anne tarafindan soy k├╝t├╝g├╝n├╝ verirler. Fakat Matta, Hz. Isa ile Hz. adem arasinda 26 baba sayarken, Luka 42 isim sayar (Matta 1 ve 2. Bap; Luka 1 ve 3. Bap). Bu b├╝y├╝k farklilik da g├╝venilirlikleri konusunda teredd├╝t uyandirmaktadir. Indilerin degerlendirilmesine g├Âre Hz. Isa'nin, adini tasiyan milad baslangicindan ├Ânce 4 veya 5 yilinda, kral B├╝y├╝k Herodun ├Âl├╝m├╝nden birka├ž ay ├Ânce d├╝nyaya geldigi anlasilmaktadir9.

c) Hz. Isa'nin risaleti ve mucizeleri
Hz. Isa'ya ne zaman ve nerede risalet verildigi, Kur'an ve hadislerde bildirilmiyor.10 Fakat bazi Islami asara ve mevcut Incillere g├Âre 30 yasinda teblige basladigi s├Âylenebilir.

---------------
Halbuki onu ├Âld├╝remediler de asamadilar da. Fakat onlara benzer bir durum g├Âsterildi. (Onlara teredd├╝t verildi manasi da m├╝mk├╝nd├╝r. Bir ├žok m├╝fessirde (├Âld├╝rd├╝kleri) kendilerine (Isa'ya) benzer g├Âsterildi manasini verirler.) Onun hakkinda anlasmazliga d├╝senler, o hususta tam bir s├╝phe i├žindedirler. O hususta bilgileri yoktur,sadece zanna tabi olurlar. Kesinlikle,onu ├Âld├╝rmediler. Bilakis, Allah onu Kendine y├╝kseltti. Allah,mutlak galip, y├╝ce hikmet sahibidir.
---------------

Hz.Isa'nin peygamberligi fani lezzetlerin ve maddi servetin hersey sayildigi ruhsuz ve havasiz madde hapishanesi haline gelen d├╝nyaya ruhun soluklarini getirdi. Mesih,ilahi,tertemiz bir ruh olarak geliyordu.11 Allah onu R├╝hulkud├╝s'le teyit ediyordu.12 ├ç├╝nk├╝ insana ilahi ruh ├╝fleyen Y├╝ce Rabbimiz 13 onu ruhsuz,soluksuz birakmaz,beden sehvetlerinde hapsetmez,├ž├╝r├╝tmezdi. Nasil ki R├╝h├╝lemin'in 14 R├╝h├╝lkud├╝s Cibril'in 15 getirecegi ilahi bir ruh olan Kur'an da 16, mutlak risaletin tek sahibine Hz.Muhammed (s.a.s)'e kainatinruhu ve suuru olmak ├╝zere ihsan edilecekti. Hz.Isa (a.s) bir ruh gibi gelerek ruhu m├╝jdeledi,ruhlara soluk getirdi. D├╝nya servet ve kuvvetinin pesinde hirsla kosmak sebebiyle ruhu unutmus ve neticede gah Mezopotamyali, gah Yunanli, gah Romali m├╝srik g├╝├žlerin esiri olarak ruhlari zillete d├╝sm├╝s, ruhsuzlasmis o yahudilere, ruhun kuvvetlerini g├Âsterip ayaga kaldirmak, d├╝nya ve ahiret mutluluguna g├Ât├╝rmek istedi.

-----------
Melaike, insan hayati ile ilgili islerle vazifelendirilmistir. Insanin ana karnina d├╝smesi, melaikenin ruh ├╝flemesiyle oldugu gibi korunmasi, amellerinin yazilmasi, bagislanmasi, ilhamlari... Ve nihayet d├╝nyadan ayrilmasi da o ruhani, ilahi el├žiler vasitasiyla olur.
-----------

Dogumundan itibaren ruhun esas oldugu dersini veren bir canli ayet, bir b├╝rhan-i natik idi. Peygamberliginden sonra da Allah Teala tarafindan, nice mucize ve ayetlerle te'yid edildi. Ona verilen mucizelerin ekserisinin, hatta hepsinin ruhla ilgili olmasindan anlasilan odur ki, ruhun kuvvetlerini g├Âstermesi, ruhun soluklarini d├╝nyaya ├╝flemesi, murad-i ilahidir, mesajinin agirlik merkezi ve ├Âz├╝d├╝r Babasiz d├╝nyaya gelen ve pek k├╝├ž├╝k bir bebek iken konusan Hz. isa'ya Tevrat ├Âgretildi, Incil g├Ânderildi. Kuslar gibi m├╝tevekkil olan o hazretin duasi ile, Cenab-i Hakk, yildizlarla yaldizladigi semadan bir ziyafeti, onun havarilerinin ├Ân├╝ne indirdi.17 Kus seklinde ├žamurdan yaptigi suretlere ruh verildi, kus olup u├žtular. K├Ârlerin g├Âz├╝ne fer ve can verdi, onulmaz ala tenlileri ruhani tedavi ile iyilestirdi. Hatta bu ilahi ruh mucizesi, ├Âl├╝lere bile ruh verdi, diriltti18. Nice ruh hastasina onun diriltici soluklari sifa sebebi oldu.

Ne yazik ki, asil itibariyla kendilerine g├Ânderildigi halde o zamanki yahudilerin ├žogu, ├Âl├╝leri bile dirilten bu ruhla hayat bulmadilar. Halbuki Allah, onun nefesiyle ├Âl├╝leri diriltmekle, onlara ve herkese su ger├žekleri g├Âstermek istiyordu ├ťmitsizlige kapilmayin; her derdin ├žeresi, her hastaligin sifasi bulunabilir, ├Âl├╝ler bile dirilir Allah'in izniy le. ├ç├╝r├╝m├╝s ruhlar hayat bulabilir. M├╝srik zalimlere, iman ruhu ile dirilen erler nice dersler verebilir; onlari ├Âld├╝rmek isteyenler, onlarda dirilebilir. Roma'dan kalkip gelen m├╝srik, nasil olur da Kud├╝s'teki m├╝'mini esir eder, boynundan ├žekip istedigi tarafa s├╝rer Allah o ├Âl├╝leri dirilttigi gibi, ├Âlm├╝s nice ruhlari d├╝nyada ve ├ž├╝r├╝m├╝s b├╝t├╝n cesetleri ahirette diriltir. D├╝nya sahifesini kapatip, ahiret sahifesini a├žacak, islerin karsiligini verecektir, hazirlaniniz!

Ama muhatabi yahudiler, b├╝y├╝k ├žogunluklari itibariyla, a├ž kurtlar gibi fani d├╝nyaya saldiriyorlardi. Hz. Musa'nin talimatinin temellerinden olan ahireti bile inkar ediyorlardi. Ellerindeki muharref Tevrat'ta, ahiret g├Âr├╝nmez olmustu. Milada yakin zamanlara kadar epeyce bir zamandan beri, yahudi, ├Âl├╝mden sonra, yer altinda ├Âl├╝ler diyarinda (sheol), g├Âlgeler (rephaim) halinde, hayatiyet belirtilerinden yoksun bir sekilde kalacagina inanirdi. Miladdan ├Ânceki ikinci asirdan itibaren Filistin'de Daniel kitabi ile (12,2 vd.) ahiret g├╝n├╝ne ve ├Âl├╝lerin diriltilecegine dair inan├ž, yeniden baslar.19 Fakat ├╝├ž b├╝y├╝k yahudi grubundan Sadukiler (Sadduceennes) firkasi, ahirete inanmamakta devam eder.20 Din adamlarindaki mal hirsi, normal yahudilerdekinden daha fazla idi. ├ťstelik mali, d├╝nyevi ├žalisma kapisindan degil, halkin dini duygularini istismar ederek, mesela fakirlerin sunduklari adaklar, kurbanlar suretinde temin ediyorlardi. R├╝svet ve faiz gibi haksiz yollarla halkin malini yiyorlardi21. Mesih, bunlari siddetle kinayacakti.22 Ferisiler grubu ise yalniz m├╝ttakilerin kiyamette diriltilip Mesihin hakimiyetine katilacaklarina ve ebedi olarak mutlu bir d├╝nya hayati s├╝receklerine inaniyorlardi. Yani ba'se inananlar da, yine bir d├╝nya hakimiyet ve saadetine nail olmak seklinde, bir ikinci hayat inanci tasiyorlardi.23

d) Yahudilerden Ferisilerle m├╝cadelesi
Hz. Isa, devrindeki yahudilerin bu k├Ât├╝ ahlakini, m├╝nafikliklarini, yalniz kendilerini efendi, ├Âb├╝r insanlari degersiz mahluk saymalarini kinayinca yaptigi ├žagriya onlarin pek azi kulak verdi. ├ľzellikle Ferisiler ve d├╝nya makam ve menfaati i├žin isgalci Romali m├╝sriklere yaranmak gayesiyle birbiriyle yarisan din adamlari, iyi becerdikleri kurnazliklari ve desiseleriyle, aleyhinde dikildiler. Idareyi, aleyhine kiskirttilar. Etrafina casuslar yerlestirdiler, komplolar hazirladilar. Indilerde ayrintili olarak anlatilan bu durumlara Kur'an da Ne zaman ki Isa, onlardaki nank├Ârl├╝g├╝ ve inkari hissetti...24 ayetiyle isaret eder. Onu zor durumda birakmak i├žin eler yapmadilar neler Bir iki ├Ârnek verelim

Bir seferinde Ferisiler kendisine s├Âyle bir komplo hazirladilar Mensuplarindan birini Hirodesi'lerle25 birlikte onun yanina yollayip s├Âyle dedirttiler Aziz ├╝stad, biliriz ki sen dogrusun ve Allah yolunu dogrulukla ├Âgretirsin ve kimseyi kayirmazsin; ├ž├╝nk├╝ insanlarin sahsina bakmazsin, Imdi bize s├Âyle, sana g├Âre Kaysere vergi vermemiz caiz mi degil mi Hz. Isa, onlarin seytanliklarini anlamis oldugundan s├Âyle cevap verdi Iki y├╝zl├╝ler, ni├žin beni deniyorsunuz Bana vergi parasini g├Âsterin. Isa'ya bir dinar getirdiler. Isa da onlara dedi Bu resim ve yazi kimindir Onlar Kayser'in dediler. O vakit Isa onlara ├ľyle ise Kayser'in seylerini Kayser'e ve Allah'in seylerini Allah'a ├Âdeyin dedi.26

G├Âr├╝ld├╝g├╝ ├╝zere, Ferisiler ile Roma taraftarlari Hz. Isa (a.s)'in tecdid hareketini durdurmak i├žin, onu Roma devleti ile karsi karsiya getirmek ve hareketin neticeye gitmesinden ├Ânce onu ezdirmek istiyorlardi. Vergi verilir deseydi, kendi talimatina zit hareket etmis olacak ve onlar tarafindan sirk otoritesini tanidi, diye dini bakimdan, yahudiler nezdinde m├╝skil duruma d├╝secekti. Verilmez dese, isgalci devlet g├╝c├╝n├╝ karsisinda bulacakti. Hz. Isa, onlarin oyununa gelmedi, ayni anda iki mana tasiyan bir s├Âzle tuzaklarindan kurtuldu. Fakat daha sonra hem hiristiyanlar, hem de baskalari, kasitli olarak, bu s├Âz├╝ yalniz bir tarafa ├žektiler, ibadetin Tanriya, itaatin ise her devirde is basina ge├žen kim olursa ona yapilmasi gerektigi manasinda kullandilar. Halbuki Hz. Isa Kayser'in resmini ve ismini ona geri verin. Allah'a yapilmasi gereken itaat borcunu da O'na karsi yerine getirin demek istemisti.

Bir defasinda da Katipler27 ve Ferisiler zina halinde yakalanmis bir kadini onun yanina getirdiler. Onu ortaya koyarak Hz. Isa'ya dediler ├ťstad, bu kadin zina islemekte iken tutuldu. Bu gibilerin taslanmasini, Musa, seriatta bize emretmistir. Sen ne dersin Isa'yi su├žlu ├žikarmak i├žin kendisini denemek ├╝zere b├Âyle dediler. Fakat Isa, egilip parmagi ile yere yazi yaziyordu. Kendinden sormaya devam etmeleri ├╝zerine dogruldu ve onlara dedi Kadinin ├╝zerine sizden g├╝nahsiz olan ilk tasi atsin! dedi ve yere egilip yazi yazmaya devam etti. Bunu isitince, ihtiyarlardan baslayip sonuncusuna kadar birer birer ├žiktilar. Isa'yi yalniz biraktilar, kadin da hala ortada idi. Isa dogrulup ona dedi Kadin, onlar nerede Kimse sana h├╝km├╝ tatbik etmedi mi Kadin Kimse, efendim dedi, Isa Ben de sana h├╝kmetmem, git, bundan sonra artik g├╝nah isleme! dedi.28

Maksatli olarak tuzak sual soran Ferisilere kalsa, Hz. Isa'yi ya kuyuya ya da hendege yuvarlayacaklardi. Cezasi recimdir dese, y├╝r├╝rl├╝kteki Roma kanunu ile karsisina ├žikip Iste kanuna karsi gelip ortaligi karistiriyor diyeceklerdi. ├ľb├╝r tarafa da d├Ân├╝p Ey ahali! Gelin de bu yeni peygambere inanin! Sirtinizi d├Ân├╝n de var g├╝c├╝yle size recmi uygulasin diyeceklerdi. Recimden baska bir ceza ile h├╝kmetseydi bu sefer de, halk arasinda onu lekeleyip s├Âyle diyeceklerdi

Gelin de peygamberlik iddia eden su adama... d├╝nya menfaati ugruna dinini satan, Tevrat seriatini ilga eden su adama inanin bakalim!

Fakat Hz.Isa, tuzaklarini baslarina ge├žirdi Sizden g├╝nahsiz, namuslu olan ilk tasi atsin. Sirf bu s├Âz├╝ isitmekle o sahte seriat├žiler ve bilginler, etrafindan dagildilar. Sonra kadinin da tek kaldigini g├Âr├╝nce, onu tevbeye davet edip nasihat etti. Zira kendisi, onun hakkindaki h├╝km├╝ infaz edecek kadi (hakim) olmadigi gibi, ortada ser'i ahkamin infaz edildigi bir nizam da yoktu.29 Halbuki hiristiyanlar, arzularina uyarak, bu hadiseden yanlis sonu├žlar ├žikarmislar, zina haddini iptal etmislerdir. Hiristiyanlikta zina, cezayi gerektiren bir su├ž olmaktan ├žikarilmistir. Sadece eslerin evlilige son vermesi i├žin bir sebep sayilmaktadir.

------------------
Allah, Hz. adem ve Hz. Nuh'u, Hz. Ibrahim (aleyhim├╝'sselam) hanedani ile Imran hanedanini, topyek├╝n beseriyetten s├╝z├╝p, b├╝t├╝n insanlara ├╝st├╝n ve onlara rehber kildigini bildirir.
-----------------

Muarizlari, Hz. Isa (a.s)'nin a├žik bir tarafini bulamayinca, aleyhinde yalan ve iftira uydurdular. Onlarin b├╝t├╝n cemaati ayaga kalkti, Isa'yi Pilatus'un 30 ├Ân├╝ne g├Ât├╝rd├╝ler ve Biz, bu adami, milletimizin fikrini karistirmakta, Kaysere vergi verilmesine mani olmakta ve kendisinin Mesih, Kral oldugunu s├Âylemekte bulduk diye ihtam etmeye basladilar. Fakat Pilatus Ben bu adamda su├ž bulmuyorum dedi. Fakat onlar Galile'den baslayip b├╝t├╝n Yahudiyede halki kiskirtiyor diye israr ettiler. Sonra Pilatus Hz. isa'nin Galile'li oldugunu d├╝s├╝nerek orayi y├Âneten Herod'a g├Ânderdi. O de su├ž bulamayarak iade etti. Pilatus, yine su├žsuzlugunu ileri s├╝r├╝p serbest birakmak istedi. Fakat onlar Ha├ža ger, ha├ža ger! diye bagirdilar. Pilatus, yine masumlugunu ileri s├╝rd├╝. Fakat etrafindaki yahudiler, bir isyan havasi i├žinde y├╝ksek sesle yine ha├ža gerilmesini ifade ettiler. Onlarin sesleri ├╝st├╝n geldi ve istedikleri olsun diye Pilatus h├╝k├╝m verdi ve Isa'yi onlarin muradina birakti.31 B├Âylece Vali Ponce Pilatus'tan tevkif emri ├žikarttilar, o da yakalatip onlara teslim etti. Yahudi Sanhedrin'i 32 onu idama mahkum etti.

e) Hz. ─░sa'n─▒n akibeti
Hz. ─░sa (a.s)'in akibeti konusunda Kur'an-─▒ Kerim'in kullandigi ifade a├žik ve kesindir Allah, onu aleyhindeki yahudilerin elinden kurtarmistir, onlar onu ne ├Âld├╝rm├╝s, ne de ha├ža germislerdir. Sadece onlar, teredd├╝de d├╝s├╝r├╝lm├╝slerdir. Bazi asara g├Âre Allah Teala, onun suretini (hiristiyanlarca on iki havariden olan) Yahuda Iskariyot'un ├╝zerine atmis, b├Âylece Hz. Isa'yi ele vermenin cezasini ona ├žektirmistir. Indilere g├Âre Hz. Isa'nin bulundugu yer bilinmiyordu, on ikilerden olan Yahuda Iskariyot muarizlardan aldigi otuz g├╝m├╝s gibi az bir r├╝svet karsiliginda yerini g├Âstermisti33. Hz. Isa'nin akibeti hakkinda, mevcut d├Ârt Incil bile, ├žok farkli bilgiler ihtiva ederler. ├ľyle ki onlar bu hususta oldugu kadar baska hi├žbir mevzuda bu derecede ihtilaf etmezler.34 Hiristiyanlar i├žinde bile, onun ha├ža gerildigini kabul etmeyenler ├žikmistir. Cerinthi ve Tatianos mezhebinde olanlar bunu reddederler.

Kur'an-i Kerim'i ─░ngilizceye ├ževiren George S. Sale s├Âyle diyor Bazi kimseler, bu d├╝s├╝ncenin Muhammed'in kendi icadi oldugunu sanirlar. Fakat yanilmaktadirlar. Onun zamanindan ├žok ├Ânce bazi Hiristiyan mezhepleri bu d├╝s├╝nceyi benimsemislerdi (sonra bunlardan Basilid'ler ile Cerinthi'ler ve Carpocrati'leri sayar). Photius, okudugu, Resullerin Seyahatleri aldi eserde, g├Ârd├╝kleri arasinda su c├╝mlenin de bulundugunu yaziyor 'Isa ├žarmiha gerilmedi, bir baskasi onun yerine ├žarmiha gerildi. Onun i├žin onu ├žarmiha gerenlere g├╝ld├╝.35

Bu husustaki Kur'an ayetinin meali s├Âyledir Halbuki onu ├Âld├╝remediler de, asamadilar da. Fakat, onlara benzer bir durum g├Âsterildi. (Onlara teredd├╝t verildi manasi da m├╝mk├╝nd├╝r. Bir├žok m├╝fessir de (├Âld├╝rd├╝kleri) kendilerine (Isa'ya) benzer g├Âsterildi manasini verirler.) Onun hakkinda anlasmazliga d├╝senler, o hususta tam bir s├╝phe i├žindedirler. O hususta bilgileri yoktur, sadece zanna tabi olurlar. Kesinlikle, onu ├Âld├╝rmediler. Bilakis, Allah, onu Kendine y├╝kseltti. Allah, mutlak galip, y├╝ce hikmet sahibidir. 36

M├╝fessirlerin ekserisi, bu ayete ve Hz. Isa'nin ├Âlmedigini, kiyametten ├Ânce gelip ha├ži kirarak, domuzu haram kilarak, adaletle h├╝kmedecegini bildiren hadis-i seriflere bakarak, onun ruhu ve bedeni ile semaya y├╝kseltildigini kabul ederler.37

Dipnotlar :

1) al-i Imran, 33-49.
2) Meryem, 17-21.
3) Buhari, Kitabu'l-Enbiya, 4, 161; M├╝slim, Kitabu'l-Kader, 1. Hafaza melekleri hk. En'am 61; Ra'd 11. Amelleri yazan melekler Kaf 17; Istigfar edenler Gafir, 7.
4) M. Ebu Zehre, Muhadarat fi'n-Nasraniyye, s. 17-18.
5) Enbiya, 91; Tahrim, 12.
6) Meryem, 22-36.
7) M. Ebu Zehre, Muhadarat, s. 16-17.
8) Le Petit Robert (Dictionnaire Universel des noms propres), Jesus, s. 953.
9) Dheilly, Dictionnaire biblique, s. 568.
10)M. Ebu Zehre, Muhadarat, s. 18-19.
11)Nisa, 171.
12)Bakara, 253; Maide, 110.
13)Hicr, 29.
14)Suara, 193.
15)Nahl, 102.
16)Sura, 52.
17)Maide, 114.
18)al-i Imran, 49.
19)krs. A. Robert et A. Feuillet, Introduction a la Bible, 2, 40.
20)Resullerin Isleri, 4, 1-2; Matta, 22, 23-34.
21)Nisa, 161.
22)M. Ebu Zehre, Muhadarat, s. 23.
23)E. Renan, La vie de Jesus kitabindan M. Ebu Zehre, Muhadarat, s. 13.
24)al-i Imran, 52.
25)Herod M. ├ľ. 73- M.S. 4 yillari arasinda yasamis Filistinli bir sahis olup,Roma taraftarligi sayesinde M.O. 40 yilinda, kendisini Roma emiri tayin ettirmisti. Roma idaresine karsi tam bir k├Âle olan bu adam, kendi hemsehrilerine kan k├╝st├╝rm├╝st├╝. O kadar zalim idi ki karisi Mariamme ile ├╝├ž kizi ni bile ├Âld├╝rtm├╝st├╝r. Kendisi ├Âld├╝kten sonra oglu Herod Antipas (M.S. 22-40, Bu sahsa kisaca Herod da denilir, fakat babasi B├╝y├╝k Herod ile karistirilmamalidir) yerine ge├žmisti. Bu da yengesi ile evlenince, Hz. Yahya (a.s) bu gayr-i mesru evlilige karsi nehy-i m├╝nker yapmis, kadinin kiskirtmasi ├╝zerine de Herod, onu ├Âld├╝rm├╝s, sehid olmustu (Markos 6,14-29;Matta 14,3 vd.). Hz. Isa'nin, onun hakkinda tilki dedigi Luka 13,32'de ge├žer (krs. Dheilly, Dictionnaire biblique, Herod Antipas md., s. 498-499; Herod le Grand ve Jean Babtiste md., s. 569-570) Incil metninin bu pasajinda Hirodesi tabiri, daha ├žok muhbir, ajan manasina kullanilmaktadir. (Mevdudi, Tarih Boyunca Tevhid M├╝cadelesi, s. 559).
26)Matta, 22, 15-21,
27)Katipler (scribes) baslangi├žta, Tevrat'i istinsah eden kimselere denilirdi. Gitgide Tevrati ├Âgrenip gerektiginde a├žiklayabilen, onu ├Âgreten ve dini fetva verme yetkisi bulunan z├╝mre hakkinda kullanilir olmustur. Buna paralel olarak da Sanhedrin denilen yahudi y├╝ksek meclisinde temsil edilmislerdir. Indilerin bildirdigine g├Âre, zaman zaman Hz. Isa'ya a├žigini bulmak gayesiyle sorular sormuslardir. (Luka 20, 20-26). O da onlari kinayip teshir etmisti. (Markos 7,5-13; 12,38; Matta 23,2-36) (Dheilly, Dictionnaire biblique, Scribe md., 1104-1105).
28)Yuhanna, 8, 3-11.
29)Mevdudi, Tefsiru Sureti'n-Nur, Beyrut, er-Risale yay., 1978, s. 38-39.
30)Roma imparatoru Tiberius d├Âneminde Yehudiye b├Âlgesinin 6. valisi oldu. 26-36 yillari arasinda on yil bu g├Ârevi yapti. Indiler disinda Philon, Fl, Josephe ve Tacit gibi tarih├žiler de ondan bahsederler. Onun asil s├Âhreti, Hz.Isa davasina bakmasindan ileri gelir. O, inat├ži, menfaat d├╝sk├╝n├╝, etrafina deger vermeyen biri idi. Indilere g├Âre, davayi dinleyip Hz. Isa'nin su├žsuz olduguna hemen karar vermisti. Bunu a├žiklayarak yahudileri k├╝├ž├╝k d├╝s├╝rmek istedi. Fakat, onlarin kurnazliklariyla Tiberius nezdinde durumunu sarsacaklarini anlayinca, onlarin suyuna gitti ve istedikleri gibi muamele etmeleri i├žin, onlara teslim etti (Dheilly, 945-946). Fakat bu vali, sonunda,korktuguna ugramis, sadik reaya Samiriyelilere zulmetmis, onlarin sikayetleri ├╝zerine g├Ârevden alinip, Roma'ya Imparatorluk mahkemesine g├Ânderilmisti.
31)Luka, 23.
32)Sanhedrin, yahudilerin en ├╝st seviyede dini mahkemeleri idi. Yasli esraf,katipler, b├╝y├╝k hahamlardan ibaret 71 ├╝yesi bulunuyordu. Indilerde, ├╝yelerden bir kisminin adlan ge├žer. Bu meclis, yahudilerin cemaat isleri hakkinda ge├žerli h├╝k├╝m veriyordu. Fakat verdigi ├Âl├╝m cazasi, ancak Roma valisinin tasdik etmesinden sonra, infaz edilebilirdi (Dheilly, Dictionnaire biblique, Sanhedrin md. 1095-1096; E. Royston Pike, Dictionnaire des religions, 279, krs. Luka 24,50).
33)Matta, 26, 14-16.
34)M. Ebu Zehre, Muhadarat, s. 25.
35)(Photius, Bibi, Cod. 114, col. 291)' (The Koran, s. 50-51, n. 6-London ve New York eserinden S. Ates, Kur'an-i Kerim'in Yüce Meali ve Çagdas Tefsiri, I, 665-667.
36)Nisa, 157, 158.
37)M. Ebu Zehre, Muhadarat, s. 25.

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...