f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Tefsir T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
Ehli S├╝nnet Anlay─▒┼ča Uygun  
       
Makale No: 226 Hit : 8256 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Sana bu kitab─▒ indiren O'dur. Kitab─▒n bir k─▒s─▒m ayetleri muhkem olup bunlar onun esas─▒n─▒ te┼čkil ederler. Di─čer k─▒s─▒m ise m├╝te┼čabihtirler. Kalblerinde e─črilik olan kimseler, onun sadece m├╝te┼čabihleri ile me┼čgul olurlar. Bundan maksatlar─▒ s─▒rf fitne ├ž─▒karmak ve kendi anlay─▒┼člar─▒na g├Âre yorumlamakt─▒r. Halbuki onlar─▒n ger├žek manalar─▒n─▒ yaln─▒z Allah bilir. ─░limde derinle┼čmi┼č olanlar ise onlar─▒n manalar─▒n─▒ anlamaya ├žal─▒┼čmakla beraber, as─▒l maksat ve manalar─▒n─▒ Allah Teala'ya havale edip 'Allah'─▒n maksad─▒ ne ise biz O'na inand─▒k. Gerek muhkemi, gerek m├╝te┼čabihi, hepsi Rabbimiz taraf─▒ndan g├Ânderilmi┼čtir' derler.
link how many women cheat on husbands why do wifes cheat
bystolic coupon coupons for bystolic
manufacturer coupon for bystolic coupon for bystolic bystolic copay savings card
bystolic savings card bystolic coupon 2014
progesterone progesterone progesterone
gabapentin cost at walgreen gabapentin cost at walgreen gabapentin cost at walgreen
bystolic free trial coupon bystolic add on copay card

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

M├╝te┼čabih ├óyetler hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma

KuranÔÇÖa dair ilimlerin en ├Ânemlilerinden biri de Kur'an-─▒ Kerim'deki m├╝te┼čabih ayetler meselesidir.
Cenab-─▒ Allah, ┼ču ayet-i kerimede Kur'an'daki ayetlerin, bir itibara g├Âre muhkem ve m├╝te┼čabih olarak iki ├že┼čit oldu─čunu bildirir.

Sana bu kitab─▒ indiren O'dur. Kitab─▒n bir k─▒s─▒m ayetleri muhkem olup bunlar onun esas─▒n─▒ te┼čkil ederler. Di─čer k─▒s─▒m ise m├╝te┼čabihtirler. Kalblerinde e─črilik olan kimseler, onun sadece m├╝te┼čabihleri ile me┼čgul olurlar. Bundan maksatlar─▒ s─▒rf fitne ├ž─▒karmak ve kendi anlay─▒┼člar─▒na g├Âre yorumlamakt─▒r. Halbuki onlar─▒n ger├žek manalar─▒n─▒ yaln─▒z Allah bilir. ─░limde derinle┼čmi┼č olanlar ise onlar─▒n manalar─▒n─▒ anlamaya ├žal─▒┼čmakla beraber, as─▒l maksat ve manalar─▒n─▒ Allah Teala'ya havale edip 'Allah'─▒n maksad─▒ ne ise biz O'na inand─▒k. Gerek muhkemi, gerek m├╝te┼čabihi, hepsi Rabbimiz taraf─▒ndan g├Ânderilmi┼čtir' derler. Bunu ancak k├ómil ve ├Âz ak─▒l sahipleri d├╝┼č├╝nebilirler. Ve onlar s├Âzlerini ┼ču dua ile bitirirler Ey bizim Y├╝ce Rabbimiz! Do─čru yola erdikten sonra kalplerimizi yanl─▒┼ča sapt─▒rma, y├╝ce kat─▒ndan bize rahmet ba─č─▒┼čla. ┼×├╝phesiz sonsuz l├╝tuf sahibi olan ancak Sensin. (Al-i ─░mran, 7-8).

Bu ayet-i kerimede bildirilen muhkem ve m├╝te┼čabih terimleri ├že┼čitli ┼čekillerde tarif edilmi┼č ve ayet geni┼č tefsirlere yol a├žm─▒┼čt─▒r.

Bu makalemizde biz konuyu b├╝t├╝n y├Ânleriyle ele alacak de─čiliz. Sadece ├╝zerinde fazla durulmayan ve iyi anla┼č─▒lmayan bir hususa dikkat ├žekmeye ├žal─▒┼čaca─č─▒z. Baz─▒lar─▒ m├╝te┼čabih denilince, sadece 'Yedullahi fevka eydihim Allah'─▒n eli onlar─▒n ellerinin ├╝st├╝ndedir.' (Fetih, 10), yahut 'er-Rahmanu 'ale'l-'ar┼či'steva Rahman, Ar┼č─▒n ├╝zerine istiva etti.' (Taha, 5) gibi baz─▒ ayetleri nazar-─▒ itibara al─▒rlar ve Kur'an'daki m├╝te┼čabihleri b├Âyle birka├ž mahdut ayetle s─▒n─▒rl─▒ san─▒rlar.

Oysa Allah Teala'n─▒n baz─▒ s─▒fat ve ┼čuunatlar─▒n─▒ bildiren bu ayetlerin d─▒┼č─▒nda y├╝zlerce m├╝te┼čabih vard─▒r. Baz─▒lar─▒, m├╝te┼čabih ayetlerin manalar─▒n─▒ anlamaya ├žal─▒┼čman─▒n do─čru olmad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝n├╝r ve onlar─▒n anla┼č─▒lmaz oldu─čunu ├Âne s├╝rer. Halbuki Allah Teala Kur'an'─▒n anla┼č─▒lmas─▒n─▒, ayetleri ├╝zerinde iyice d├╝┼č├╝n├╝lmesini istemektedir. Ne var ki ayetler ├╝zerinde d├╝┼č├╝n├╝rken yanl─▒┼čl─▒k yap─▒lmamas─▒ i├žin, ├Âzellikle m├╝te┼čabih ayetler konusunda dikkatli olmay─▒ emretmektedir.

Gerekli ilmi usule riayet etmek, pe┼čin h├╝k├╝mlerden uzak olmak, ba┼čka manalara da ihtimali olan durumlarda kendi anlay─▒┼č─▒n─▒n do─čru olan tek tefsir oldu─čunu iddia etmemek, kendi ilmine ma─črur olmamak, kendisinin bilemedi─či nice ger├žeklerin bulunaca─č─▒n─▒ kabul etmek ve ihtimallerin fazla oldu─ču b├Âylesi durumlarda i┼čin ger├že─čini Allah'a havale etmek esast─▒r. Yoksa Allah Teala bildirmek istedi─či bir├žok manalar─▒ m├╝te┼čabih ayetler vas─▒tas─▒yla bildirmektedir.

En k─▒sa tarifiyle muhkem manas─▒ a├ž─▒k, tek manaya gelen, anla┼č─▒lmas─▒nda teredd├╝t olmayan ayete denir.

M├╝te┼čabih ayetlerde bir k─▒s─▒m manalar di─čer manalara benzer, manalar i├ž i├že girer, b├Âylece muhatap bunlardan hangisini tercih edece─či konusunda teredd├╝de d├╝┼čer. Sathi nazarl─▒ olanlar, Kur'an-─▒ Kerim'de m├╝te┼čabihat─▒n bulunmas─▒n─▒ h├ó┼č├ó, adeta bir eksiklik sayarlar. Oysa asl─▒nda bunlar─▒n bulunmas─▒ tam yerli yerinde bir hikmet, insanlar i├žin b├╝y├╝k l├╝tuf ve nimet ve ayn─▒ zamanda a├ž─▒k bir mucizedir.

├ç├╝nk├╝ m├╝te┼čabihlerin varl─▒─č─▒n─▒ gerektiren husus, insan─▒n hilkati ve tabiat─▒d─▒r. Rahman, Kur'an'─▒ insana ├Â─čretmek i├žin onda beyan kabiliyetini yaratm─▒┼č ve onu kelam─▒na muhatap edinmi┼čtir. (er-Rahman suresi, 1-4). Mahluk olan insan─▒n, Hal─▒k Teala'n─▒n kelam─▒n─▒ idrak etmesi elbette d├╝┼č├╝n├╝lemez. Zira insan─▒n hayat─▒, akl─▒, duyular─▒, ilmi yarat─▒lm─▒┼č ve s─▒n─▒rl─▒ oldu─ču halde Y├╝ce Allah'─▒n gerek kelam─▒, gerek hayat─▒, ilmi, iradesi, kudreti gibi s─▒fatlar─▒ ezelidir, mutlakt─▒r, s─▒n─▒rs─▒zd─▒r. ─░lahi hakikatleri insana anlatma, et-tenezz├╝latu'l ilahiyye ila 'ukuli'l-be┼čer denilen ilahi bir fiil ile ger├žekle┼čmi┼čtir. Yani Allah Teala tenezz├╝l buyurup, yaratt─▒─č─▒ insan─▒n lisan─▒nda bulunan kelimeleri istiare ederek, yani emanet gibi al─▒p kullanarak buyruklar─▒n─▒ bildirmek istemi┼čtir. ─░┼čte Kelam ilminde kelam-─▒ nefsinin kelam-─▒ lafzi halinde zuhuru, ezeli hakikatin be┼čer ifadesine b├╝r├╝nm├╝┼č olarak ortaya ├ž─▒kmas─▒ b├Âyle olmu┼čtur. Bu ilahi tecelliyi vahiy ad─▒ alt─▒nda bilmekle beraber, i┼čin ger├žek mahiyetini anlamam─▒z yine de m├╝mk├╝n de─čildir.

Prof. Abd├╝lmecid Zendani'nin verdi─či bir misali kullanarak m├╝te┼čabih konusunu anlay─▒┼č─▒m─▒za yakla┼čt─▒rmaya ├žal─▒┼čal─▒m.

Farzedin ki siz bundan ├╝├ž y├╝z sene ├Ânceki bilimsel seviyede ya┼čayan bir toplulu─ča hitap ediyor ve onlara radyoyu anlatmak istiyorsunuz. Onlar radyo teknolojisinde yer alan elektromanyetik dalgalar, transistor, st├╝dyo, verici merkez, al─▒c─▒ cihaz gibi unsurlar─▒ bilmek bir tarafa, elektrik hakk─▒nda bile bilgiden mahrumdurlar. Siz radyo hakk─▒nda mesela, 'radyo konu┼čan bir kutudur' demeyi en m├╝nasip anlat─▒m tarz─▒ bulursunuz. Asl─▒nda bu ifade radyo hadisesinin ihtiva etti─či ger├žeklerin y├╝zde biri bile de─čildir, ama bununla beraber onlara ger├že─či b├╝t├╝n y├Ânleriyle anlatmak m├╝mk├╝n olmad─▒─č─▒ndan yine de en uygun ┼čekil budur. Fakat o insanlara d├╝┼čen en uygun davran─▒┼č da bu kadarl─▒k bir bilgi ile yetinmektir. Yoksa yanl─▒┼č ├ž─▒kar─▒mlara y├Ânelerek Radyo konu┼čtu─čuna g├Âre a─čz─▒ da vard─▒r. A─čz─▒ olunca dili de di┼čleri de olmal─▒d─▒r. Ayr─▒ca yemek yemesi de gereklidir gibi sonu├žlar ├ž─▒karmalar─▒ yanl─▒┼č yola kaymak demektir. M├╝te┼čabih ayetleri de ├že┼čitli taraflara ├žeki┼čtirerek kendi seviyesine, pe┼čin h├╝k├╝mlerine indirgeyerek, i┼čte ayette Cenab-─▒ Allah'─▒n k─▒nad─▒─č─▒ duruma d├╝┼čmek olur.

Di─čer taraftan, insan hayat─▒, bir├žok durumda, mutlak hakikatlerden ziyade, nisb├« hakikatler ├╝zerinde durmaktad─▒r. B├╝y├╝kl├╝k-k├╝├ž├╝kl├╝k, ├žokluk-azl─▒k, g├╝zellik-├žirkinlik, yak─▒nl─▒k-uzakl─▒k, s─▒cakl─▒k-so─čukluk, bilgili-cahil olma gibi bir├žok kavram nisb├«dir, ki┼čiden ki┼čiye, bir yerden di─čer bir yere de─či┼čir. Ama insan hayat─▒ bu gibi nisb├« ger├žeklerle devam etmektedir. Be┼čer ilmi devaml─▒ bir geli┼čme halindedir. Kur'an-─▒ Kerim, d├╝nyan─▒n her taraf─▒nda ya┼čayan, k─▒yamete kadar gelecek nesillere hitab eden bir hakikatler hazinesidir. Farkl─▒ seviyelere hitap eden dersleri ihtiva eden bir kitapt─▒r. ─░┼čte bu farkl─▒ seviyelere ayn─▒ kelamla hitap etme, m├╝te┼čabihlerle ger├žekle┼čmektedir.

Bir a─čac─▒n olu┼čumuna benzer bir hali olan bu k├óinat a─čac─▒nda olgunla┼čmaya, kemale ermeye y├Ânelik bir meyil vard─▒r. Onun i├žinde yer alan insanda da terakki, yani ilerleme meyli dallanm─▒┼čt─▒r. Terakki meyli bir ├žekirdek gibi olup, onun da ne┼čv ├╝ nema bulmas─▒ yava┼č yava┼č, bir├žok tecr├╝be neticesinde olu┼čur. ├çok ├že┼čitli fikirlerin, zekalar─▒n ├╝r├╝nlerinin birbirine eklenmesi ile geli┼čir ve birbirini netice veren bilim ve sanatlar b├Âylece olgunla┼č─▒r. Bu sanat ve teknikler, basamak basamak olu┼čur, bir ├Ânceki olmadan sonrakinin meydana gelmesi s├Âz konusu olmaz.

Hakim-i Mutlak olan Allah'─▒n hikmeti, Y├╝ce Kitab─▒n─▒n, ├že┼čitli nevilerden m├╝te┼čabihler ihtiva etmesini dilemi┼čtir. Bu m├╝te┼čabih ifadeler sayesinde, Kur'an say─▒s─▒z ve s─▒n─▒rs─▒z manalar kayna─č─▒ olmaktad─▒r. Allah, bu gibi meselelerde, kullar─▒n─▒ muayyen bir anlay─▒┼čla y├╝k├╝ml├╝ k─▒lmam─▒┼č, bilakis be┼čer ak─▒llar─▒ i├žin i├žtihad ve gayret kap─▒lar─▒n─▒ a├ž─▒k b─▒rakm─▒┼čt─▒r. B├Âylece insanlar oralardan girerek, Allah'─▒n kendilerine l├╝tfetti─či anlama ve idrak nimetlerinden yararlanabilirler.(1)

M├╝te┼čabihler, baz─▒lar─▒n─▒n zannettikleri gibi, manas─▒ olmayan k├╝lli bir ibham, tam bir belirsizlik demek de─čildir. B├Âylesi bir zan b├╝y├╝k bir hatad─▒r. M├╝te┼čabih m├╝hmel bir ┼čey, anlams─▒z bir s├Âz de─čildir. Aksine, ├žok say─▒da manalar ihtiva etti─či i├žin as─▒l maksad─▒ ay─▒rt etmemiz m├╝mk├╝n olmad─▒─č─▒ i├žin baz─▒lar─▒na m├╝phem gelmektedir. M├╝phem g├Âr├╝nmesi, onlar─▒n ifade etti─či manalar─▒ be┼čer fikrinin kapsamas─▒n─▒n m├╝mk├╝n olmamas─▒ndan ileri gelmektedir. M├╝te┼čabih, asl─▒nda, beyan nevilerinin bir├žo─čunu kendinde toplayan bir ifadedir Hakiki veya mecazi mana, sarih ve kinaye, temsil ve tahkik, zahir ve hafi gibi neviler bunlar aras─▒ndad─▒r. ─░┼čte bu sebepledir ki biz, daha ├Ânce m├╝te┼čabihi, malum-─▒ me├žhul diye nitelendirmi┼čtik. Bilindi─či ├╝zere, bazen anlat─▒mda ibham, belagat─▒n en de─čerli tezah├╝rlerinden say─▒l─▒r. Her ki┼či, her s├Âze muhatap olamad─▒─č─▒ gibi, be┼čeriyet de, umumiyetle, ilm-i ─░lahinin k├╝lliyetini anlamaya g├╝├ž yetiremez.(2)

B├Âylece biz Kur'an-─▒ Hakimin baz─▒ m├╝te┼čabihlerini, kristal bir avizeye benzetebiliriz. Avizedeki elektrik cereyan─▒n─▒n voltaj─▒, keza i├žindeki ampulleri de─či┼čmedi─či halde onun etraf─▒nda oturan ki┼čiler, farkl─▒ renkler, farkl─▒ ─▒┼č─▒nlar almaktad─▒rlar. Hatta ayn─▒ ┼čah─▒s, ba┼č─▒n─▒ hafif├že hareket ettirince, ├Ânceki konumundan farkl─▒ ─▒┼č─▒nlar ve renkler alabilmektedir. Bu durum, avizedeki kristallerin de─či┼čik a├ž─▒l─▒m te┼čkil edecek ┼čekilde ta┼članmas─▒ndan ileri gelmektedir.

Kur'an'─▒n, sarih manalar─▒n─▒n alt─▒nda, ├žok kere, m├╝teaddit mana tabakalar─▒ bulunur. ─░┼čari ve remzi manalar bunlardand─▒r. Keza i┼čari mana da, k├╝lli bir mana olup onun da her as─▒rda farkl─▒ c├╝z'iyat─▒ ve fertleri bulunur. Bu c├╝z'i manalar Kur'an'a nakise getirmek ┼č├Âyle dursun, bilakis onun i'caz─▒n─▒ ispata hizmet eder ve belagat─▒n─▒ daha da art─▒r─▒rlar.(3) Bu demek de─čildir ki Kur'an m├╝phemdir, onu lastik gibi istedi─čin tarafa ├žekebilirsin. Bunun anlam─▒ ┼čudur Kur'an'─▒n baz─▒ ayetlerinin i├ž i├že halkalar halinde ihtiva etti─či manalar bulunur. Durgun bir havuzdaki suya bir ta┼č at─▒ld─▒─č─▒nda, etraf─▒nda pe┼č pe┼če geni┼čleyen daireler halinde halkalar olu┼čur. Bunlar birbirini kesen daireler olmay─▒p merkezleri ayn─▒ olan halkalard─▒r. Kur'an'─▒n da merkezi manas─▒, asl─▒ de─či┼čmeksizin, b├Âylesine ilham etti─či geni┼čleyen manalar─▒ bulunur. Prof. Said Ramazan el-Bu├╗ti'nin bir benzetmesini kullanacak olursak ayetler birer a─čaca benzer ki ilk bak─▒┼čta g├Âr├╝nen k─▒s─▒mlar─▒ndan ba┼čka yer alt─▒nda kal─▒n, geni┼č k├Âkleri daha da ├Âtelerde say─▒lamayacak kadar k─▒lcallar─▒ bulunur. Ayetin ├╝slubu bu k├Âklerin hepsine ┼čamil olabilir.(4)

┼×unu unutmayal─▒m ki Allah Teala kullar─▒n─▒ y├╝k├╝ml├╝ tuttu─ču itikad esaslar─▒, ibadetler, muameleler ve ahlak esaslar─▒n─▒ muhkem ayetlerinde a├ž─▒k├ža bildirmi┼čtir. Kur'an'─▒n esas maksatlar─▒ bunlarda bildirildikten sonra, her bir ayetinin herkes nezdinde ayn─▒ ┼čekilde a├ž─▒k manal─▒ olmas─▒n─▒ beklemek do─čru de─čildir. Kur'an'─▒n m├╝bin vasf─▒ndan bunu anlamak s─▒─č bir anlay─▒┼čt─▒r.

Allah insanlara anlayabilecekleri ┼čekilde hitap eder. Kur'an'da insanlar─▒n birlikte olarak anlayamayacaklar─▒ s├Âzler bulunmaz. Ne var ki kullar muhkem ayetleri a├ž─▒k├ža anlarken, m├╝te┼čabihleri fikri seviyelerine, ilmi derecelerine g├Âre anlar, ama ihata vechi ile, tam etrafl─▒ bir ┼čekilde kavrayamazlar. M├╝te┼čabihler bir itibara g├Âre hakiki ve izafi olmak ├╝zere iki k─▒sma ayr─▒labilirler. Allah Teala'n─▒n baz─▒ s─▒fat ve ┼čuunat─▒na dair olan m├╝te┼čabihlerden bile birtak─▒m manalar anlayabiliriz. Fakat bunlar─▒n tam mahiyetlerini, ger├žek murad-─▒ ─░lahiyi anlamam─▒z m├╝mk├╝n olmad─▒─č─▒ndan, muhkem ayetleri k─▒stas alarak anlamaya ├žal─▒┼č─▒r─▒z. Bu ayetlerden neler kastedilmi┼č ise onlara m├╝cmel olarak iman edip, Allah'─▒ mahluklara benzetmekten tenzih ederiz.

Kur'an-─▒ Kerim'de ├žok fazla say─▒da olan izafi m├╝te┼čabihleri ise ├ólimler tefsir ve te'vile tabi tutup onlardan bir├žok manalar ├ž─▒karmaktad─▒rlar, bununla beraber yine de ihtiva edecekleri b├╝t├╝n manalar─▒ ihata etmekten aczlerini ilan edip Rabbimiz ne kasdetti ise hepsine ├Âylece iman ettik. V'allahu A'lem derler.
M├╝te┼čabihlerin varl─▒─č─▒n─▒n nimet olmas─▒ ┼č├Âyledir Cenab-─▒ Allah, m├╝te┼čabihler sayesinde farkl─▒ nesillere, farkl─▒ zamanlara, farkl─▒ seviyelere hitap buyurmaktad─▒r. B├Âylece herkes kendine yetecek kadar ─░lahi hidayet ve ir┼čaddan istifade edebilmektedir. Hz. Peygamber (s.a.s)'den nakledilen bir hadis-i ┼čerifte bildirildi─či ├╝zere Kur'an'─▒n bed├« (orijinal) manalar─▒ t├╝kenmez. ├çok tekrar edilmekle a┼č─▒nmaz (modas─▒ ge├žmez).(5)

Nihayet m├╝te┼čabihler Kur'an'─▒n mucizevi taraflar─▒ndan birini te┼čkil ederler. Zira Allah Teala tomurcuk halinde yava┼č yava┼č a├ž─▒lan ayetlerin katmanlar─▒na, n├╝zul asr─▒ndan sonra da inki┼čaf edecek, tali derecedeki manalar─▒ dercetmi┼čtir. Nitekim Biz onlara ayetlerimizi gerek d─▒┼č d├╝nyada, gerek kendi ├Âz varl─▒klar─▒nda g├Âsterece─čiz. Ta ki insanlar Kur'an'─▒n hak ve ger├žek oldu─čunu anlayacaklar. (Fussilet, 53) ayeti bunu ifade etmektedir. B├Âylece Kur'an, m├╝te┼čabih ayetler hazinelerinde bulunan gizli i'caz-─▒ ilmiye (ilmi mucizelere) i┼čaret etmektedir. Vallahu a'lem.

Dipnotlar:

1) Mahmud ┼×eltut, Tefsiru'l Kur'ani'l-Kerim, s.67-68.
2) M. Hamd─▒ Yaz─▒r, Hak Dini Kur'an Dili, ─░stanbul, 1935, 1,48.
3) B. Said Nursi, ┼×ualar, s.644.
4) Min Revai'il-Kur'an.
5) Tirmizi, Fedailu'l-Kur'an.


 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...