f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Tefsir T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 224 Hit : 6457 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Biz sana zikri indirdik. T├ó ki kendileri i├žin indirilen Kur'an'─▒ insanlara a├ž─▒klayas─▒n ve t├ó ki onlar da iyice fikirlerini kullans─▒nlar (Nahl, 44). ─░ndirilen zikr, vahy-i gayr-i metl├╝v olarak s├╝nnettir. Kur'an'─▒ tefsir edip a├ž─▒klamak ├╝zere Peygamberimize bildirilmi┼čtir. Bu ├óyetle bu manay─▒ ifade eden bir├žok ├óyete dayanarak m├╝sl├╝manlar, Kur'├ón tefsirinde Hz. Peygamber'in a├ž─▒klamalar─▒na birinci derecede yer verme konusunda ittifak etmi┼člerdir.

Allah Teal├ó kitab─▒n─▒, insanlar─▒n elleriyle tutacaklar─▒ ka─č─▒tlar ┼čeklinde de─čil, aram─▒zdan se├žti─či Resul├╝n├╝n kalbine vahiy yolu ile indirdi. O da kitab─▒n metnini tebli─č etmekle yetinmedi, s├Âzleriyle ve davran─▒┼člar─▒yla onu a├ž─▒klad─▒ ve uygulad─▒.

Demek ki Hz. Peygamberin Kur'an'la ilgili ba┼čl─▒ca ├╝├ž g├Ârevi vard─▒:
1- Tebli─č
2- Tebyin (a├ž─▒klama)
3- Tatbik.
O'nun b├╝t├╝n hayat─▒ bu i┼člerle doludur.
read here read read
free abortion pill abortion pictures pro life abortion
what are aids symptoms hiv aids facts new hiv treatment
progesterone progesterone progesterone
lisinopril lisinopril lisinopril
abortion pill abortion pill abortion pill
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
bystolic coupon 2013 site bystolic generic alternative

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Hz. Peygamberin Kur'├ónÔÇÖ─▒ Tefsiri

Kur'an-─▒ Kerim'i anlama konusunda, ─░sl├óm tarihi boyunca farkl─▒ yakla┼č─▒mlar olmu┼čtur. As─▒rlar boyunca meydana gelmi┼č olan ├že┼čitli tefsir tarzlar─▒, bunun neticesidir.
Tefsir ilminin yapaca─č─▒ ilk i┼č, Kur'an'─▒n a├ž─▒klanmas─▒nda, Hz. Peygamber aleyhisselam─▒n i┼člevini g├Âz├Ân├╝nde bulundurmakt─▒r. Allah Teal├ó g├Ânderdi─či Kitab─▒n tefsirini birinci derecede Resul├╝ne havale etmi┼čtir. Ezc├╝mle ┼č├Âyle buyurmu┼čtur

Biz sana zikri indirdik. T├ó ki kendileri i├žin indirilen Kur'an'─▒ insanlara a├ž─▒klayas─▒n ve t├ó ki onlar da iyice
fikirlerini kullans─▒nlar (Nahl, 44). ─░ndirilen zikr, vahy-i gayr-i metl├╝v olarak s├╝nnettir. Kur'an'─▒ tefsir edip a├ž─▒klamak ├╝zere Peygamberimize bildirilmi┼čtir. Bu ├óyetle bu manay─▒ ifade eden bir├žok ├óyete dayanarak m├╝sl├╝manlar, Kur'├ón tefsirinde Hz. Peygamber'in a├ž─▒klamalar─▒na birinci derecede yer verme konusunda ittifak etmi┼člerdir.

Allah Teal├ó kitab─▒n─▒, insanlar─▒n elleriyle tutacaklar─▒ ka─č─▒tlar ┼čeklinde de─čil, aram─▒zdan se├žti─či Resul├╝n├╝n kalbine vahiy yolu ile indirdi. O da kitab─▒n metnini tebli─č etmekle yetinmedi, s├Âzleriyle ve davran─▒┼člar─▒yla onu a├ž─▒klad─▒ ve uygulad─▒.

Demek ki Hz. Peygamberin Kur'an'la ilgili ba┼čl─▒ca ├╝├ž g├Ârevi vard─▒
1- Tebli─č
2- Tebyin (a├ž─▒klama)
3- Tatbik.
O'nun b├╝t├╝n hayat─▒ bu i┼člerle doludur. Vahiy metninin ula┼čt─▒r─▒lmas─▒, izhar edilmesi i┼či i├žin Kur'an, bela─č ve tebli─č kelimelerini kullanm─▒┼čt─▒r. Mesela; "Ey Resul, Rabbinden sana indirileni tebli─č et. E─čer yapmazsan, sana verdi─či risaleti (mesaj─▒) tebli─č etmemi┼č olursun" (M├óide, 67). Kur'├ón mesaj─▒ ula┼čt─▒rmak hakk─▒nda tebli─č kelimesini defalarca kullan─▒rken, demin zikretti─čimiz Nahl, 44 ├óyetinde tebyin kelimesinin tebli─č, ula┼čt─▒rma, a├ž─▒─ča vurma manas─▒nda kullan─▒ld─▒─č─▒n─▒ iddia etmenin hi├žbir de─čeri olamaz.

Di─čer taraftan bir ├óyette de ┼č├Âyle buyurulmu┼čtur: "Ey iman edenler! Allah'a itaat edin. Resule ve sizden olan ul├╝ÔÇÖl-emre de itaat edin. E─čer herhangi bir hususta tart─▒┼č─▒p ihtilaf ederseniz onu Allah'a ve Resul├╝ne irca edin" (Nisa, 59).

Allah'a irca etmek O'nun kitab─▒na g├Ât├╝rmek, Resul├╝ne irca etmek ise hayatta iken kendisine, vefat─▒ndan sonra da O'nun hadislerine irca ederek, hadisleri hakem k─▒larak konuyu vuzuha kavu┼čturmak manas─▒na gelir.

Sahabe neslinin sonlar─▒nda, dinin tek kayna─č─▒n─▒n Kur'an oldu─čunu iddia eden tek t├╝k insan ortaya ├ž─▒km─▒┼č, sahabiler bunlara kar┼č─▒ ├žok net bir tav─▒r tak─▒nm─▒┼člard─▒r. Bunlardan bildi─čimiz iki hadiseyi nakledelim:

─░mran ─░bn Husayn'─▒n (r.a) (├Âl. 52672) bulundu─ču bir mecliste adam─▒n biri Kur'an'da bulunmayan ┼čeyden bahsetmeyin deyince ─░mran Sen ahmak bir adams─▒n! ├ľ─čle namaz─▒n─▒n d├Ârt rek'at oldu─čunu, onda k─▒raatin cehredilmeyece─čini KitabullahÔÇÖta g├Ârd├╝n m├╝ Sonra namaz─▒, zek├ót─▒ ve emsali h├╝k├╝mleri s─▒ralad─▒ ve ilave etti B├╝t├╝n bunlar─▒ Allah'─▒n Kitab─▒nda tefsir edilmi┼č olarak buluyor musun Kitabullah bunlar─▒ m├╝bhem b─▒rakm─▒┼č, s├╝nnet de tefsir etmi┼čtir

Sahabenin en ileri gelen m├╝fessirlerinden ─░bn Mes'ud'a g├Âre, s├╝nnetin ├Âng├Ârd├╝─č├╝ b├╝t├╝n davran─▒┼člar, temelde Kur'an'─▒n istediklerini yerine getirmektir. Ha┼čr suresinin 7. ├óyeti, Hz. Peygamber'in s├╝nnetine bu i┼člevi vermi┼čtir. Nisa, 119. ├óyeti, Allah'─▒n yaratt─▒─č─▒n─▒ de─či┼čtirmeyi yasaklar. Fakat bu ├óyetin maksat ve kapsam─▒n─▒ ancak Resulullah'─▒n anlay─▒┼č─▒ ve uygulamas─▒yla ├Â─črenebiliriz.
Abdullah ─░bn Mes'ud'a (r.a) Beni Esed kabilesinden bir kad─▒n gelip ┼č├Âyle dedi Ey Eba Abdirrahman! Senin d├Âvme yapt─▒rana ve yapana, y├╝z├╝ndeki k─▒llar─▒ ald─▒rana ve di┼člerini g├╝zellik i├žin birbirinden ay─▒rana lanet etti─čini duydum Abdullah ─░bn Mes'ud ona ┼ču cevab─▒ verdi Ben kim oluyorum ki, Resulullah (a.s)'in lanet etti─čine ve Kur'an'da belirtilene lanet etmeyeyim Kad─▒n cevaben; ─░ki kapak aras─▒ndaki Kur'├ón'─▒ (Kur'├ón'─▒n tamam─▒n─▒) okudum. Fakat b├Âyle bir ┼čeye rastlamad─▒m deyince ─░bn Mes'ud'un cevab─▒ ┼č├Âyle oldu E─čer lay─▒k-i ve├žhile okumu┼č olsayd─▒n bulurdun. Zira Allah Teal├ó buyuruyor ki Peygamberin size bildirdi─či her ┼čeyi al─▒p kabul edin, O'nun menetti─či her ┼čeyden vazge├žin dedi.
Hicri ikinci asr─▒n son ├žeyre─činde Basra'da bir grubun, hadislerin s├╝butu meselesinde ┼č├╝pheye d├╝┼čt├╝klerinden s├╝nneti ihmal ettiklerini g├Âr├╝yoruz. Bunlardan baz─▒lar─▒, ├óhad yolu ile rivayet edilen hadisleri kabul etmeyip m├╝tevatirleri kabul ederken baz─▒lar─▒ hepsini birden reddediyordu. ┼×├╝pheleri yersiz idi. Fakat ┼čuna dikkat edelim ki bunlar─▒n itiraz─▒ s├╝nnetin Kur'├ón'─▒ tefsir etmesine de─čildi; rivayetlerin s├╝butuna idi. ─░mam ┼×afi├« el-Umm adl─▒ eserinin Cimau'l-ilm b├Âl├╝m├╝nde bu grubun s├Âzc├╝s├╝ ile olan m├╝nazaras─▒n─▒ nakleder ve ├žok ikna edici delillerle s├╝nnetin, Kur'├ón'─▒ a├ž─▒klayan, ├╝mmeti ba─člayan bir kaynak oldu─čunu a├ž─▒klar. ┼×afi├«'ye g├Âre ─░mamlar─▒n b├╝t├╝n s├Âyledikleri s├╝nnetin ┼čerhidir. B├╝t├╝n s├╝nnet de Kur'an-─▒ Kerim'in ┼čerhidir.

├ť├ž├╝nc├╝ as─▒rdan itibaren s├╝nnetin dindeki yerini reddeden m├╝sl├╝mana rastlanmam─▒┼čt─▒r; t├ó ki Avrupal─▒lar─▒n 19. as─▒rda ─░sl├óm ├╝lkelerini istila etmeleri neticesi s├Âm├╝rge idaresi kurmalar─▒na kadar, bu sap─▒kl─▒k g├Âr├╝lmemi┼čtir. S├Âm├╝rgeciler Hz. Peygamber'e duyduklar─▒ kin, pe┼čin h├╝k├╝mle ┼čartlanarak ─░sl├óm'a nefretle bak─▒┼člar─▒, m├╝sl├╝manlar─▒n birliklerini par├žalama, ─░sl├óm medeniyetini ├žekememe, m├╝sl├╝manlar aras─▒nda fitne ve ihtilaf ├ž─▒kararak onlar─▒ birbirleriyle u─čra┼čt─▒r─▒rken kendi hakimiyetlerini kolayca devam ettirme, m├╝sl├╝manlar─▒n servetlerini ya─čmalamaya devam etme gayeleriyle bu ihtilaflar─▒ k├Âr├╝klemi┼člerdir.

Zaten onlar─▒n bu gayeye hizmet etmek i├žin yeti┼čtirdikleri oryantalistler, ─░sl├óm├« incelemeler uzman─▒ olduklar─▒n─▒ iddia ederek, ─░sl├óm aleyhinde bir├žok ┼č├╝phe uyand─▒rmaya ├žal─▒┼č─▒yorlard─▒. ─░┼čte s├Âm├╝rgeci idare, bir├žok oryantalist taraf─▒ndan ├╝retilen bu iddialar─▒n kulaklar─▒na ├╝flenece─či, baz─▒ gafil, cahil, gev┼ček, ecnebi taklit├žisi, menfaat pe┼činde ko┼čan m├╝sl├╝manlar bulma imk├ón─▒ verdi.
M├╝sl├╝man toplumlarca hi├ž kabul g├Ârmemesine ra─čmen bu kabil iddialar─▒n iki as─▒r boyunca, arada bir ─▒s─▒t─▒l─▒p tekrar piyasaya s├╝r├╝lmesi de bu fitnenin gayr-i m├╝slimler taraf─▒ndan kaynat─▒ld─▒─č─▒n─▒n bariz delilidir. Zira onlarca ├Ânemli olan, bu g├Âr├╝┼č├╝n galip gelmesi de─čildir. Bu ayk─▒r─▒ iddialar─▒n m├╝sl├╝manlar aras─▒nda yerle┼čemeyece─čini onlar da pek iyi bilirler. Ama hi├ž de─čilse bir fitne ├ž─▒kar─▒p m├╝sl├╝manlar─▒, hayat├« meseleleriyle me┼čgul olmaktan, bir s├╝re i├žin bile olsa uzakla┼čt─▒rmalar─▒, onlar─▒ birbirine d├╝┼č├╝rmeleri kendilerine yetmektedir. Her d├Ânemde kulaklar─▒na ├╝flenecek be┼č-on gafil bulmak hi├ž de zor bir i┼č de─čildir.

Fakat bu gafil m├╝sl├╝manlar─▒n ayn─▒ iddialar─▒ ilm├« olarak ileri s├╝ren oryantalistlerden temel farklar─▒ ┼čudur Onlar Kur'an'─▒n Allah taraf─▒ndan g├Ânderildi─čine inanmazken, berikiler Kur'an'a iman ettiklerini s├Âylerler. Bu da kendilerinin durumunu, daha da zorla┼čt─▒rmaktad─▒r. Zira bu iddialar ─░sl├óm toplumunun i├žinde ├ž─▒km─▒┼č, b├╝nyenin ihtiyac─▒ndan ileri gelmi┼č meseleler olmay─▒p, Kur'├ón'a ve ─░sl├óm'a inanmayan ecnebiler taraf─▒ndan ├╝retilmi┼čtir. Dolay─▒s─▒yla Kur'├ón'a inanmad─▒─č─▒n─▒ iddia ederek o sap─▒kl─▒klar─▒ kabul ettirebilmek ├žok zordur, hatta imk├óns─▒zd─▒r. ├ç├╝nk├╝, eskiden baz─▒ m├╝sl├╝manlar hadislerin s├╝butundan emin olmad─▒klar─▒ iddias─▒yla hadisleri ihmal etmi┼člerdi. Ama bunlar Allah'─▒n Kur'an'da Resul├╝ne verdi─či Kitab─▒ a├ž─▒klama yetkisine itiraz etmektedirler. Oryantaliste g├Âre i┼č kolay. Hatta Kur'an'da olmas─▒ da onlar i├žin ├žok ┼čey ifade etmez. Onun i├žindir ki, hadiste ve Kur'an'da bulunan hakikatleri reddetmek veya sapt─▒rmak veya sath├« olarak de─čerlendirmek veyahut pek ├Ânemsememek onlara g├Âre normaldir. ─░┼čte g├Âr├╝yoruz ki, bu hususta onlar─▒ taklid eden m├╝sl├╝manlar da onlardan etkilenmi┼č, din├« hassasiyetleri azalm─▒┼č bulunmaktad─▒r.
Bunlar Kur'an-─▒ Kerim'in b├╝t├╝n ├óyetlerini g├Âz├Ân├╝nde bulundurarak de─čerlendirme yapan klasik ─░sl├óm ├ólimleri gibi davranmay─▒p, hevalar─▒na g├Âre mana vereceklerini d├╝┼č├╝nd├╝kleri baz─▒ ├óyetleri m├╝nferit olarak ele al─▒rlar. ┼×├Âyle ki Kur'an ''Allah size kitab─▒ mufassal olarak indirmi┼čken ondan ba┼čkas─▒n─▒n hakemli─čini arar m─▒y─▒m (En'am, 114) buyurmaktad─▒r. Demek ki hem Kur'an'─▒n a├ž─▒klanmaya ihtiyac─▒ yoktur, hem de Allah'tan ba┼čkas─▒n─▒n h├╝k├╝m yetkisi yoktur derler.

Cevaben ┼č├Âyle deriz Bu ├óyet, Hz. Peygamber'in n├╝b├╝vvetine itiraz eden kafirleri reddetmek muhtevas─▒nda varid olmu┼čtur. Onlar keyiflerinin istedi─či baz─▒ h├órikulade ┼čeyler, sihirbazvar├« i┼čler, Hz. Peygamber'in n├╝b├╝vvetini ba┼čka otoritelerin onaylamas─▒ gibi ┼čeyler pe┼činde idiler. Allah Teal├ó ise bir├žok hakikatleri mufassal olarak a├ž─▒k├ža bildiren ve mucize ├Âzelli─či olan Kur'an'─▒ indirmesiyle kendisinin bu n├╝b├╝vveti onaylad─▒─č─▒n─▒ bildirmi┼čken, ba┼čka harikalara ve otoritelere hi├žbir ihtiya├ž olmad─▒─č─▒n─▒ belirtmektedir.
Zira il├óh├« h├╝km├╝ anlamak i├žin, di─čer harika hallerin, mucizelerin del├óleti Kitab─▒n mucizesi kadar kuvvetli, a├ž─▒k ve tafsilatl─▒ de─čildir. Mesela ay'─▒n ikiye yar─▒lmas─▒ mucizesinden bile Peygamberimiz'in n├╝b├╝vvetine del├ólet, ancak k─▒sa bir an i├žin ve onu g├Âren mahdut kimseler i├žin s├Âz konusudur. Ama bundan istifadenin gerek a├ž─▒kl─▒─č─▒, gerek devaml─▒l─▒─č─▒, kel├óma, yani Kitaba dayan─▒r. ─░┼čte burada bu mana hat─▒rlat─▒larak buyuruluyor ki Allah, size di─čer mucizelere muhta├ž olmayacak olan b├Âyle mufassal bir kitap indirmi┼č ve b├Âylece h├╝km├╝n├╝ kesin olarak beyan ve tebli─č etmi┼č oldu─ču halde, ben ┼čimdi ┼čeytanlar─▒n yald─▒zl─▒ s├Âzlerine meyledece─čim de (bundan ├Ânceki En'am 112 ├óyetinde bu durum s├Âzkonusu edilmektedir) aram─▒zda hakl─▒y─▒ haks─▒z─▒ ay─▒rmak i├žin Allah'─▒n h├╝km├╝n├╝ b─▒rak─▒p, ona kar┼č─▒ Allah'tan ba┼čkas─▒n─▒ m─▒ hakem se├žece─čim Hay─▒r, asla!
Bu ├óyet, Allah'─▒n ferman─▒yla olan bu ┼čehadetini kabul etmeyip, insanlardan birtak─▒m hakemler, otoriteler teklif eden m├╝┼črikleri reddediyor. Nitekim n├╝zul sebebi rivayetine g├Âre m├╝┼črikler Hz. Peygamber (a.s)'a Seninle bizim aram─▒zda yahudi hahamlar─▒ndan veya h─▒ristiyan piskoposlar─▒ndan senin durumun hakk─▒nda h├╝kmedecek bir hakem tayin et diye teklifte bulunmu┼člard─▒. Bunun ├╝zerine bu ├óyetler indirilmi┼čtir.
Demek ├óyet-i kerime, birinci derecede Hz. Peygamber'e hitab ederek n├╝b├╝vvetinin ba┼čka otoritelerin tasdikine ihtiyac─▒ olmad─▒─č─▒n─▒, Allah'─▒n Kur'├ón'la olan ┼čehadetinin buna fazlas─▒yla k├ófi geldi─čini bildirmek i├žin nazil olmu┼čtur.

Bu ├óyeti, Hz. Peygamber'in, hadisleriyle Kur'├ón'─▒ a├ž─▒klamas─▒n─▒n aleyhinde delil getirmenin hi├žbir manas─▒ yoktur. Bir kere b├Âyle yapmak ├óyeti siyak─▒ndan, muhtevas─▒ndan ├ž─▒karmakt─▒r.

Diyelim ki bu tuhaf i┼č yap─▒ld─▒. Bu ├óyetten Hz. Peygamber'in h├╝k├╝m koyma yetkisi olmad─▒─č─▒ m├ón├ós─▒ ├ž─▒kar─▒ld─▒. Bizim buna itiraz─▒m─▒z yok. Zaten h├╝km├╝n tek kayna─č─▒n─▒n Allah oldu─čunu biz de s├Âyl├╝yoruz. Yaln─▒z bunu hadislerin tefsir etme ├Âzelli─čini reddederek de─čil, hadisi yerine yerle┼čtirerek yap─▒yoruz. ─░┼čte bak─▒n bu konuyu ┼×ah Veliyyullah Dihlev├« nas─▒l g├╝zelce ifade ediyor

Hel├ól ve haram k─▒lmak, herhangi bir ┼čeyin melek├╗t ├óleminde o fiil sebebiyle sorumlu tutulup tutulmayaca─č─▒ hakk─▒nda ge├žerli bir h├╝k├╝m icad etmektir. ─░┼čte bu icad, sorumlu tutulmaya veya tutulmamaya bir sebep te┼čkil eder. Bu ise, Allah'─▒n s─▒fatlar─▒ndand─▒r. Hel├ól ve haram─▒n bazen Resule nisbet edilmesinin sebebi, O'nun s├Âz├╝n├╝n, Allah'─▒n hel├ól veya haram k─▒lmas─▒na delil olmas─▒ndand─▒r. M├╝├žtehidlere nisbeti ise, ya ┼×ari'in nass─▒ndan veya rivayet veya onun s├Âz├╝nden kasdedilen manay─▒ istinbat etmeleri cihetiyledir.'

Demek ki m├╝sl├╝man gelenek, hadis-i ┼čerifleri de─čerlendirmesiyle m├╝├žtehidlerin gayretleriyle; tefsir, hadis, usul-i f─▒k─▒h, f─▒k─▒h gibi ilimleriyle Allah'tan ba┼čka hakem, O'ndan ba┼čka h├╝k├╝m kayna─č─▒ ortaya ├ž─▒karm─▒┼č de─čil. Bilakis Allah Teal├ó'y─▒ tek h├╝k├╝m kayna─č─▒ olarak bilmi┼č ve fakat o h├╝km├╝n nas─▒l anla┼č─▒l─▒p tatbik edilmesi gerekti─čini aray─▒p ├Â─črenme yoluna girmi┼čtir. Buna uymayan tutum ise Haric├«ler ile baz─▒ oryantalistlerde ve onlar─▒n kuklalar─▒nda g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r.

Haric├«ler Hz. Ali'yi (r.a.) hakem tayin etti─či i├žin k├ófir il├ón ettiler. Zira Allah'tan ba┼čka hakem yoktur dediler. Hz. Ali buna kar┼č─▒ me┼čhur cevab─▒n─▒ ┼č├Âylece vermi┼čti Bu hak ve do─čru bir s├Âzd├╝r, fakat b├ót─▒l maksat i├žin ileri s├╝r├╝lmektedir. Hz. Ali Tamam, Allah'tan ba┼čka hakem yok. Fakat O, h├╝km├╝n├╝ Kur'├ón'da bildirmi┼čtir. Kur'├ón ise, h├╝km├╝ uygulama mercii de─čildir. Ondaki h├╝km├╝ insanlar─▒n anlay─▒p uygulamas─▒ gerekir diyordu.
Di─čer bir iddia, Kur'├ón'─▒n mufassal vasf─▒n─▒ ileri s├╝rerek, ayr─▒ca tefsir edilmesine ihtiya├ž olmad─▒─č─▒n─▒ ileri s├╝rmektir. Kur'├ón-─▒ Kerim hak ile b├ót─▒l─▒ iyice belli edip a├ž─▒klam─▒┼čt─▒r. Bir├žok hel├ól ile haram─▒ bildirmi┼čtir. Onda bir├žok hakikat a├ž─▒k├ža bildirilmi┼čtir. Bu itibarla elbette mufassald─▒r.
Keza Kur'├ón'─▒n m├╝b├«n vasf─▒n─▒ ileri s├╝rerler. M├╝b├«n a├ž─▒k, zahir veya a├ž─▒klayan m├ón├ólar─▒na gelir. Kur'├ón Allah'─▒n fiil, isim ve s─▒fatlar─▒na, ahiret hayat─▒na, vahiy ve n├╝b├╝vvete, ├Ânceki ├╝mmetlerin hallerine, insan─▒n d├╝nyadaki vazifelerine, g├╝zel ahl├ók prensiplerine, Allah'─▒n insanlara vaz'etti─či talimat ve ahk├óma dair bir├žok hakikati a├ž─▒klam─▒┼čt─▒r. Demek ki Kur'├ón'─▒n m├╝b├«n olmas─▒ ┼ču demektir:
1- Kur'├ón'─▒n i'caz─▒, Hak Teal├ó'dan geldi─či a┼čik├órd─▒r, a├ž─▒kt─▒r.
2- D├╝nya ve ├óhirete, m├╝lk ve melek├╗ta, gaybe dair bilgiler verir, bir├žok k─▒ssa ve mev'izalar─▒ a├ž─▒klar.
3- Hakk─▒ b├ót─▒ldan, hayr─▒ serden, do─čruyu e─čriden, g├╝zeli ├žirkinden ay─▒rt eder.
4- Kur'├ón'─▒n dili a├ž─▒k, fasih Arap├ža'd─▒r. Arap dilinin muazzam ifade imk├ónlar─▒n─▒ kullanmak suretiyle, ifade-i meram etmi┼č, diller i├žinde en sa─člam bir beyan arac─▒ ile gelmi┼čtir.
B├╝t├╝n bunlar, Kur'├ón'─▒n m├╝b├«n vasf─▒n─▒ fazlas─▒yla g├Âstermektedir. Fakat Kur'├ón'─▒n m├╝b├«n olmas─▒, ondaki her ┼čey, her insan─▒n, her seviyenin hemen anlayaca─č─▒ ┼čekilde meydandad─▒r, tefsire hacet yoktur, demek de─čildir. Kur'├ón, Kitap olarak g├Ânderilmi┼čtir. Kitap bir├žok ilimler ihtiva etmektedir. Muallimsiz kitap, insanlara bir ┼čeyler ├Â─čretmek i├žin ge├žerli olan bir yol de─čildir. ├ľ─čretimde kitap ile yetinen, ├Â─čretmeni ve okulu reddeden ├Â─čretim sistemi olamaz. Onun i├žindir ki Allah, Kitab─▒n─▒, mesaj─▒n─▒ sahipsiz, muallimsiz b─▒rakmam─▒┼čt─▒r. Bir├žok ├óyette Peygamber'in kitap ve hikmeti ├Â─čretmesinden, a├ž─▒klamas─▒ndan bahsetmi┼čtir.
Peygamberine tam bir itaat istemi┼č, O'na itaatin Allah'a itaat oldu─čunu bildirmi┼č, O'na itaat etmemenin, O'nun verdi─či h├╝kme boyun e─čmemenin imans─▒zl─▒k al├ómeti oldu─čunu bildirmi┼čtir. Sadece birka├ž─▒n─▒n mealini verelim
O ├╝mmilere kendilerinden bir peygamber g├Ânderen AllahÔÇÖt─▒r. O Peygamber, onlara Allah'─▒n ├óyetlerini okur, onlar─▒n i├ž ve d─▒┼člar─▒n─▒ ar─▒nd─▒r─▒p temizler, onlara kitab─▒ ve hikmeti ├Â─čretir (Cumu'a, 2).
Kim Peygamber'e itaat ederse, muhakkak Allah'a itaat etmi┼čtir (Nisa, 80).
Peygamber'in size bildirdi─či her ┼čeyi al─▒p kabul edin O'nun menetti─či her ┼čeyden vazge├žin (Ha┼čr, 7).
Hay─▒r, hay─▒r! Rabbine yemin ederim ki, aralar─▒nda tart─▒┼č─▒p ├žeki┼čtikleri ┼čeylerde seni hakem kabul edip, sonra da verdi─čin h├╝k├╝mden dolay─▒ i├žlerinde bir s─▒k─▒nt─▒ duymaks─▒z─▒n tam bir teslimiyet g├Âstermedik├že iman etmi┼č olmazlar (Nisa, 65).
Ey Resul├╝m de ki; (Ey insanlar) E─čer Allah'─▒ seviyorsan─▒z bana uyun ki Allah da sizi sevsin, g├╝nahlar─▒n─▒z─▒ ba─č─▒┼člas─▒n. Allah gafurdur, rahimdir'(├éI-i Imran, 31).
─░┼čte Peygamber'in Kitab─▒ ├Â─čretmesi, hikmeti yani s├╝nneti ├Â─čretmesi, i┼čte O'na yani O'nun hadislerinde bildirdi─či hususlara itaat etmenin l├╝zumu, i┼čte O'nun hakemli─či... Bunlar, bu ve benzeri bir├žok ├óyette g├╝ne┼č gibi a┼čik├órd─▒r.
Kitapta, elbette o kitab─▒ esas alarak ├Â─čretim yapan o en b├╝y├╝k Muallimin (a.s) ├Â─čretece─či, a├ž─▒klayaca─č─▒, uygulayaca─č─▒ bir├žok ┼čey vard─▒r. Mesela Kur'├ón'─▒n en ├žok ├╝zerinde durdu─ču farzlardan biri salat yani namazd─▒r. Namaz emri a├ž─▒kt─▒r, kesindir. Ancak nas─▒l ifa edilece─či, o en b├╝y├╝k Muallimin a├ž─▒klay─▒p ├Â─čretmesine havale edilmi┼čtir. O'nun ├Â─čretmesine ba┼čvurmadan namaz─▒n eda edili┼čini Kur'├ón'dan anlamak m├╝mk├╝n de─čildir.
Yoksa Kur'├ón'─▒n m├╝b├«n ve mufassal olmas─▒ndan, onu herkesin, okur yazar olmayan birinden tutun, ilimde en ileri seviyede olan, tefsir, f─▒k─▒h, kel├óm ├ólimlerinin ayn─▒ ┼čekilde anlayaca─č─▒ manas─▒n─▒ ├ž─▒karan kimse, bu iddias─▒n─▒ kimseye inand─▒ramaz. Hele buna kar┼č─▒ ─░┼čte Kur'├ón mucize oldu─ču i├žindir ve m├╝b├«n oldu─ču i├žindir ki onu herkes anlar, tefsir edilmesine ihtiya├ž yoktur demek tam bir mugal├ótad─▒r. Bunu iddia eden adam, Kur'├ón'da 19 mucizesinin var oldu─čunu ileri s├╝r├╝yor. ┼×imdiye kadar milyonlarca ilim adam─▒, y├╝z milyonlarca m├╝sl├╝man, her g├╝n okuduklar─▒ Kur'├ón'da bunu neden g├Âremediler Kur'├ón'dan k─▒yametin kopaca─č─▒ tarihi ├ž─▒karan adam nas─▒l olur da bu iddiada bulunabilir Bin d├Ârt y├╝z k├╝sur sene milyonlarca insan ni├žin bu tarihi Kur'├ón'da g├Âremedi acaba D├╝nyada anla┼č─▒lmas─▒ en zor bir durumla kar┼č─▒ kar┼č─▒yay─▒z. B├Âylesi bir iddiada bulunan ki┼činin, Kur'├ón'─▒n tefsire ├žok fazla ihtiyac─▒ oldu─čunu ileri s├╝rmesi beklenirdi. Demesi gerekirdi ki; Tefsiri o kadar zor ki bak─▒n, y├╝z milyonlarca insan, ilim adam─▒ okudu g├Âremedi, ben ├ž─▒karabildim. Ge├žerli olmasa da, bunu iddia etmesine bir ┼čey diyemezdik. Fakat her okuyan─▒n Kur'├ón'da kesin olarak bulup anlad─▒─č─▒ demin nakletti─čimiz o ├óyetleri ink├ór ederken sonra da kalk─▒p b├Âyle neticeler ├ž─▒karan ki┼či, ak─▒ldan mahrum bir mahl├╗ktur. Asl─▒nda ciddiye al─▒nmas─▒ gerekmez. Fakat, iddialar─▒n─▒ tam bilemeyip, tutars─▒zl─▒klar─▒n─▒ iyice tesbit edemeyenlerin biraz ciddiye ald─▒klar─▒n─▒, veya tuhaf ┼čeylere ilgi duyman─▒n bir realite oldu─čunu g├Âz├Ân├╝nde bulundurarak bir ┼čeyler yazmak gerekti─čini d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m i├žin, bunlar─▒ kamuoyuna arzetmekte fayda g├Ârd├╝m. Tevfik Allah'tand─▒r.

Dipnotlar:
1 ─░bn Abdilberr, Camiu Bey├óniÔÇÖl-ilm II, 234; ┼×at─▒b├«, el-Muvafakat, IV. 19
2 Ha┼čr, 7 ┼×at─▒b├«, Muvafakat IV. 24; ─░bn Abdilberr, Camiu Beyani'l-─░lm, II, 188
3 S. Yıldırım, Peygamberimiz'in Kur'ân'ı Tefsiri, İstanbul. 1983, s.102.
4 Elmalılı M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kur'ân Dili, En'am, 114 ayetinin tefsirinde
5 Ebu's-Suud, ─░r┼čadu'l-Akli's-Selim, En'am 114 ├óyetinin tefsirinde
6 H├╝ccetullahi'l-B├óli─ča, 1, 129-130
7 Elmalılı, Hak Dini Kur'ân Dili, Yusuf, 1 âyetinin tefsirinde

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...