f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Kelam T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
Ehli S├╝nnet Anlay─▒┼ča Uygun  
       
Makale No: 221 Hit : 7912 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Hristiyanlar, Meryem'i Allah'tan ba┼čka tanr─▒ sayd─▒klar─▒n─▒ ink├ór etmi┼č ve etmektedirler. Hristiyanl─▒k tarihine bak─▒lacak olursa, onlar aras─▒nda Meryem'i tanr─▒la┼čt─▒ranlar─▒n bulundu─ču g├Âr├╝l├╝r. Collyridiens diye adland─▒r─▒lan, d├Ârd├╝nc├╝ as─▒rda Arabistan'da do─čup sonra kaybolan bir Hristiyan cemaati, tekerlekli bir taht ├╝zerinde Meryem'i tazim ediyor, ona pastalar takdim ediyorlard─▒. Tamamen kad─▒nlara mahsus, Meryem'e ait geni┼č bir ibadet merasimi vard─▒.1
read here read read
link reasons why women cheat why do wifes cheat
free abortion pill dilatation & curettage pro life abortion
manufacturer coupon for bystolic coupon for bystolic bystolic copay savings card
progesterone progesterone progesterone
bystolic generic name what is the generic for bystolic
bystolic coupon 2013 bystolic add on copay card bystolic generic alternative

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Hristiyan Teslisi Ve Hz. Meryem

Hz. Meryem, do─čum ├Âncesinden ba┼člamak suretiyle daima g├Âz ├Ân├╝nde olmu┼č, daima tart─▒┼č─▒lagelmi┼č b├╝y├╝k bir kad─▒nd─▒r. Kur'├ón onu, 'Allah'─▒n se├žti─či, b├╝t├╝n ├ólemlere tafdil edilen, s─▒dd├«ka, kerameti z├óhir, ikrama mazhar, Kendi ruhundan ├╝fledi─či ve 'K├╝n' emrinin tecellisine mazhariyetle m├╝┼čerref bir kad─▒n' olarak anmas─▒na, Hz. ─░sa (as) gibi Ul├╝'l-Azm bir Neb├«'yi daima ona nisbet ederek zikretmesine ra─čmen, Hristiyanlar onu ┼čan─▒na yak─▒┼č─▒r anmam─▒┼člard─▒r. Ona iftiralar─▒n en b├╝y├╝─č├╝n├╝ yapagelmi┼člerdir. Onu evlenmi┼č veya ni┼čanlanm─▒┼č gibi g├Âstermektedirler. Kur'├ón b├ókireli─čini defaatle tekrar etmesine ra─čmen Yusuf isimli birisini Hz. Meryem'in ni┼čanl─▒s─▒ gibi g├Âstermektedirler.

Yahudiler ise, yine Kur'├ón'─▒n ┼čehadet etti─či ┼čekilde, ona iftiralar─▒n en a─č─▒r─▒n─▒ yapmaktan ├žekinmemi┼člerdir. Belki bunda da, Hz. Meryem'in bak─▒m-g├Âr├╝m├╝n├╝n kendilerine de─čil de Hz. Zekeriya'ya verilmesinin rol├╝ vard─▒r.

Kad─▒nl─▒k ├óleminin sultan─▒ bu b├╝y├╝k kad─▒n, Efendimiz'e zevce olacak f─▒tratta yarat─▒ld─▒─č─▒ i├žin, Rabbimiz, ona bu d├╝nyada hi├ž bir erkek elini de─čdirmemi┼čtir. Burada u─črad─▒─č─▒ iftiralar─▒n m├╝k├ófat─▒ olarak da Cennet'te onu Nebilerin en B├╝y├╝─č├╝ (sav) ile izdiva├ž ettirecektir. Onu, ┼čan─▒na yak─▒┼č─▒r olarak takdir yine bizlere d├╝┼čmektedir. (─░mam Ebu'l-Hasen el-E┼č'ar├« de o y├╝ce kad─▒n─▒, kad─▒nlardan gelen peygamberlerden saym─▒┼čt─▒r. Bize g├Âre kad─▒nlardan peygamber g├Ânderilmemi┼čtir.)

Hristiyanl─▒kla ilgili yazabilecek az say─▒daki insandan biri olan Hocam─▒z, bu yaz─▒s─▒nda Hristiyanlar─▒n yanl─▒┼č inand─▒─č─▒ bir noktaya parmak bas─▒yor ve ger├že─či ortaya koyuyor. Buna g├Âre, Hz. Meryem'i tesliste bir unsur olarak Kur'├ón zikretmiyor, aksine kendileri onu tanr─▒l─▒k makam─▒na ├ž─▒kar─▒yorlar.

Baz─▒ Hristiyanlar" taraf─▒ndan yanl─▒┼č anla┼č─▒lan konulardan biri, Kur'├ón-─▒ Ker├«m'in Hristiyanl─▒─č─▒n teslis akidesi hakk─▒ndaki ├Â─čretisidir. Baz─▒ Kur'├ón m├╝fessirlerinin az sonra zikredece─čimiz ayeti, bu yanl─▒┼čl─▒─ča meydan verecek ┼čekilde a├ž─▒klamalar─▒ da bunda rol oynam─▒┼čt─▒r. Halbuki Kur'├ón teslisten bahsetmekle birlikte, Hz. Meryem'i, Hristiyanl─▒─č─▒n, teslisin ├╝├ž unsurundan biri sayd─▒─č─▒n─▒ asla bildirmemi┼čtir.

Kur'├ón, tanr─▒la┼čt─▒r─▒lan varl─▒klar aras─▒nda, Hz. ─░sa'n─▒n annesi Hz. Meryem'i de sayar: "Hat─▒rla ki, Allah: 'Ey Meryem o─člu ─░sa! Sen mi insanlara: 'Beni ve annemi' Allah'tan ba┼čka iki tanr─▒ olarak benimseyin' dedin?" diyecek, ─░sa: "Seni tenzih ederim, hak olmayan s├Âz├╝ s├Âylemek bana yara┼čmaz (...)" diyecektir. (Maide. 5/116) ┼×u ├óyette ise, Meryem'in tanr─▒la┼čt─▒r─▒ld─▒─č─▒na i┼čaret vard─▒r: "Meryem o─člu Mesih, sadece resuld├╝r, -Ondan ├Ânce de resuller ge├žmi┼čtir-, Onun annesi dosdo─črudur, her ikisi de yemek yerlerdi (...)" (Maide, 5/75).

Hristiyanlar, Meryem'i Allah'tan ba┼čka tanr─▒ sayd─▒klar─▒n─▒ ink├ór etmi┼č ve etmektedirler. Hristiyanl─▒k tarihine bak─▒lacak olursa, onlar aras─▒nda Meryem'i tanr─▒la┼čt─▒ranlar─▒n bulundu─ču g├Âr├╝l├╝r. Collyridiens diye adland─▒r─▒lan, d├Ârd├╝nc├╝ as─▒rda Arabistan'da do─čup sonra kaybolan bir Hristiyan cemaati, tekerlekli bir taht ├╝zerinde Meryem'i tazim ediyor, ona pastalar takdim ediyorlard─▒. Tamamen kad─▒nlara mahsus, Meryem'e ait geni┼č bir ibadet merasimi vard─▒.1

Wellhausen'e g├Âre Uzz├ó (Ven├╝s y─▒ld─▒z─▒), Suriyeli Hristiyanlara g├Âre g├Â─č├╝n krali├žesi idi. M├╝┼črik iken Uzz├ó'ya tapm─▒┼č olanlar, Hristiyan olduktan sonra onu, tanr─▒├ža Meryem ┼čekline soktular ve Meryem'e ├ž├Ârek sunarak 'Uzz├ó ibadetini Meryem ibadeti ┼čekline d├Ân├╝┼čt├╝rd├╝ler.2

Daha 2. as─▒rda St. ─░ren├ęe "Bid'atlara Reddiye" kitab─▒nda Ophites'lerin R├╗hu "─░lk Kad─▒n" yahut "Ya┼čayanlar─▒n Anas─▒" ile kar─▒┼čt─▒rarak, bunun Mesih'i do─čurdu─čunu iddia ettiklerine dikkati ├žeker. Birka├ž sene sonra Orig├ęne ("Yuhanna ─░ncilinin ┼×erhi" adl─▒ eserinde), ├Âzellikle ├ębionites muhitlerde m├óruf olan ve ─░sa'n─▒n annesini "Ruhu'l-kud├╝s" ile ayn─▒ sayan bir "─░bran├«ler ─░ncili'ni zikreder (Aramicede r├╗h m├ón├ós─▒na gelen ruha kelimesi m├╝ennestir). Aphraates nezdinde, birka├ž anlama gelebilecek, ┼č├Âyle tuhaf bir form├╝l vard─▒r: O der ki: "(Dindar) ─░nsan, babas─▒, olan Allah'─▒ ve anas─▒ olan Ruhu'l-kud├╝s'├╝ sever ve ibadet eder." 3 ─░mparator Justinien kanunlar─▒ndan birinde Meryem'in, imparatorluk h├ómiyesi oldu─ču kabul edilmi┼čtir.4 Blachere'e g├Âre, Kur'├ón'─▒n Meryem'in tanr─▒la┼čt─▒r─▒lmas─▒ndan bahsetmesinin sebebi, ┼čark Hristiyanl─▒─č─▒ taraf─▒ndan Meryem'e tan─▒nan b├╝y├╝k yerde aranmal─▒d─▒r.5

┼×imdi de, daha yak─▒n zamanlardaki duruma bir g├Âz atal─▒m, Meryem'in tanr─▒la┼čt─▒r─▒lmas─▒ hakk─▒nda bat─▒l─▒ bir yazar─▒n fikirlerini, a┼ča─č─▒da biraz k─▒saltarak nakledece─čiz. Kur'├ón'─▒n, Hristiyanlar─▒n Meryem'i tanr─▒la┼čt─▒rd─▒klar─▒ndan bahsetmesi, birtak─▒m hakikatlere dayanm─▒yor de─čildir: Coredemptrice (Tanr─▒n─▒n, insanlar─▒n g├╝nah─▒na kefaret olarak kendisini fed├ó etmesine ortak olan), M├ęre de Dieu (Tanr─▒n─▒n annesi) telakkileri, di─čer taraftan fiil├« marianisme (Meryemperestlik) ki, ─░sl├óm nazar─▒nda Allah'a mahsus olan tazimin, k─▒sm├« bir ihl├ólini te┼čkil eder. Nihayet ─░sl├óm, Arap m├╝┼čriklerine ├žok yak─▒n olan ve baz─▒ ┼čark mezheplerinde g├Âr├╝len Meryem'e tapmaya (Mariol├ótrie) kar┼č─▒ vaziyet almal─▒yd─▒.6

┼×imdiki Katolik Hristiyanl─▒k "Meryem'e y├Âneltilen dualar─▒ Tanr─▒n─▒n kabul edece─čini" ikrar eder.7 "Kilise, b├╝t├╝n├╝yle Meryem'i takdise inan─▒r ve a├ž─▒k├ža kabul eder ki Meryem, ruh ve beden olarak dirilmi┼čtir. Halbuki ├Âb├╝r ├Âl├╝ler hakk─▒nda, sadece dirileceklerini s├Âyleriz." Keza Hz. ─░sa gibi, Meryem'in de d├╝nyada haz─▒r ve icraatta bulunan oldu─ču ifade olunur ve onun g├Â─če ├ž─▒kt─▒─č─▒ akidesi (assomption) ├╝zerinde durulur.8 Nitekim bug├╝n bir bayram halinde kutlan─▒r.

Kur'├ón nazar─▒nda tevhid, her t├╝rl├╝ ┼čaibeden uzak, halis ve ar─▒nm─▒┼č olmal─▒d─▒r. Kur'├ón tevhidinin, bu hassasiyetinden dolay─▒d─▒r ki, tevhidle ┼čirkin aras─▒ bir bak─▒ma ├žok uzak, bir bak─▒ma ├žok yak─▒nd─▒r. ─░nsan─▒n, m├╝cerred ve ki┼čilik d─▒┼č─▒ olan hev├ós─▒n─▒n bile pe┼čine d├╝┼čmekle, onu tanr─▒la┼čt─▒rm─▒┼č 9 olaca─č─▒ a├ž─▒k├ža bildirilir. (Furkan, 25/43; Casiye, 45/23)

G├╝n├╝m├╝z Katolik inanc─▒n─▒n bile Meryem'e verdi─či "Tanr─▒n─▒n Annesi" (Theotokos: Bu vas─▒f, 431'de toplanan Efes konsilinde kabul edilmi┼č olup, halen kullan─▒lmaktad─▒r.)10 lakab─▒, dualar─▒ ona y├Âneltme, onu ruh ve bedeniyle diri saymak, d├╝nyada haz─▒r ve icraat yapan bir s─▒fatlar vermek, ─░sl├óm nazar─▒nda Ul├╗hiyyet s─▒fatlar─▒n─▒n k─▒smen tan─▒nm─▒┼č olmas─▒ i├žin, yeterli sebeb te┼čkil eder. ─░l├óh (Tanr─▒) ibadetin kendisine y├Âneltildi─či varl─▒k demektir. Bu ┼čartlar alt─▒nda, Hristiyanlar─▒n Meryem'i bir anlamda tanr─▒la┼čt─▒rd─▒klar─▒ s├Âylenebilir.

H─▒ristiyanlar ge├žmi┼čte oldu─ču gibi ┼čimdi de, "tecess├╝d eden Kel├óm'─▒n annesi" olarak Meryem'e "Tanr─▒n─▒n Annesi" derler. Fakat kar─▒┼č─▒k izahlar─▒ anlamayan normal dindarlar─▒n, "Tanr─▒n─▒n Annesi" tabirinden, onun tanr─▒l─▒─č─▒n─▒ anlamad─▒klar─▒n─▒ kim temin edebilir? Onun heykelinin bile kar┼č─▒s─▒na ge├žip, takdimlerde bulunmak, hu┼č├╗ ile e─čilerek ona dua etmek ve ondan, ancak Allah'─▒n yapabilece─či ┼čeyleri istemek, onun tanr─▒la┼čt─▒rmaktan ba┼čka bir ┼čey de─čildir. Ya┼čanan dindarl─▒k, bu ┼čekildedir ve ya┼čay─▒┼č temellerini hurafelerde de─čil, resm├« dogmalarda bulmaktad─▒r. Mariol├ótrie (Meryem'e tap─▒nma) tabiri Hristiyanlar taraf─▒ndan ortaya ├ž─▒kar─▒l─▒p, Meryem k├╝lt├╝n├╝ ifade i├žin kullan─▒lmaktad─▒r. H. Rousseau, timsalleri kabul eden Hristiyanl─▒k hakk─▒nda: "Kabul etmek gerekir ki, halk dindarl─▒─č─▒ i┼čareti, medlul ile kar─▒┼čt─▒r─▒p; i┼čareti, (s├╗reti) medl├╗l├╝n mahalli olarak kabul etmekle, putperest bir temay├╝le sahiptir" 11 demektedir. (Bu konuda isteyenler Re┼čit R─▒da, Tefsiru'l-Menar, VII, s. 262-264'de tafsilat bulabilirler.)

Kur'├ón, b├╝t├╝n bunlardan daha az ┼čeylerin tan─▒nd─▒─č─▒ varl─▒klar─▒n bile tanr─▒la┼čt─▒r─▒ld─▒─č─▒n─▒ s├Âyler. Hevan─▒n tanr─▒ edilece─čine dair ├óyetleri, biliyoruz. Yahudi ve Hristiyanlar hakk─▒nda, din adamlar─▒n─▒ Allah'tan ba┼čka rabbler edindiklerini bildirir. (Tevbe, 9/31). Bu ├óyetteki rabb edinmeyi, bizzat a├ž─▒klayan Hz. Peygamber (sav) rabb edinmeyi, din adamlar─▒n─▒n haram─▒ hel├ól, hel├óli haram yap─▒p, onlar─▒n da buna t├óbi olmalar─▒yla tefsir etmi┼čtir. 12 Bu ┼čekilde tefsir, ayr─▒ca sahabeden ─░bn 'Abbas ve Huzeyfe' den de gelmektedir.13 M├╝fessirler, bu ├óyetin tefsirinde, bundan ba┼čka g├Âr├╝┼č serdetmezler. 14 Ul├╗hiyyetin vas─▒flar─▒ndan biri olan, kullar─▒ i├žin hel├ól ve haram esaslar─▒ koymak yetkisinin ba┼čkalar─▒na tan─▒nmas─▒ bile, tan─▒yanlar─▒ m├╝┼črik saymaya k├ófi geliyor. Bu ├óyette dikkati ├žeken bir taraf da ┼čudur: Hristiyanlar─▒n din adamlar─▒n─▒ -yukar─▒daki anlamda- tanr─▒la┼čt─▒rmalar─▒ ile Mesih'i tanr─▒la┼čt─▒rmalar─▒, ayn─▒ tutulmu┼čtur. Halbuki Kur'├ón'─▒n ba┼čka yerlerinde ge├žti─či gibi, Hristiyanlar─▒n Mesih'i tanr─▒la┼čt─▒rmalar─▒ hakik├« anlamdad─▒r, ona ger├žekten tanr─▒ diye taparlar. Buna ra─čmen, dinlerini, din adamlar─▒na teslim etmelerinden dolay─▒ tanr─▒la┼čt─▒rman din adamlar─▒yla Mesih, yan yana zikrediliyor. Demek Kur'├ón'a g├Âre, ┼čirk ister a├ž─▒k ve kaba, ister dolamba├žl─▒ ve ustal─▒kl─▒ olsun, hepsi ┼čirk vasf─▒na dahil say─▒l─▒r.

┼×imdiye kadar ┼čunu anlatmak istedik: Meryem, Hristiyanlar taraf─▒ndan pek ├ól├ó tanr─▒la┼čt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r. Gelelim Meryem'in teslis ile al├ókas─▒na:

Meryem'i tanr─▒la┼čt─▒rmak ba┼čka, onu teslise katmak daha ba┼čka bir ┼čeydir. Meseleye temas eden b├╝t├╝n bat─▒l─▒ yazarlar─▒n hemen hepsi15 (istisnas─▒na rastlamad─▒k). Maide s├╗resi 73/116 ├óyetlerini birle┼čtirerek Kur'├ón'─▒n Meryem'i Hristiyan teslisinin bir unsuru yapt─▒─č─▒n─▒, Hristiyan teslisi olarak: "Allah-─░sa-Meryem" ├╝├žl├╝s├╝n├╝ g├Âsterdi─čini iddia ederler. Bundan dolay─▒, Hristiyanlar "Kur'├ón da kendilerini bulmad─▒klar─▒n─▒" s├Âylerler. Baz─▒ M├╝sl├╝man tefsirlerinde bile, bunu b├Âyle tel├ókki ederek, l├╝zumsuz yere bir izah aramalar─▒na ┼ča┼čmamak elde de─čildir. H─▒ristiyan teslisi, "baba (Tanr─▒)- O─čul (─░sa)- Ruhu'l-Kud├╝s"ten ibarettir. Kur'├ón, ├╝├ž├╝nc├╝ olarak Meryem'i say─▒yor, san─▒l─▒nca ┼č├Âyle denmi┼čtir: "Arabistan da, b├Âyle bir teslis ileri s├╝ren bir mezhep vard─▒, sonradan kayboldu; Kur'├ón, o mezhebi kasdetmektedir." Belki b├Âyle bir mezhep vard─▒. Her ├že┼čit mezheple dolu olan Hristiyanl─▒k tarihinde bu, uzak bir ihtimal de─čildir.

Fakat, Kur'├ón─▒n Meryem'i teslisin bir unsuru sayd─▒─č─▒ kesin olarak varid de─čildir. Kur'├ón Nisa, 4/171 ve Maide, 5/73 ├óyetlerinde, a├ž─▒k├ža bir teslisten bahseder. Ancak, ┼čeklini ve bu ├╝├ž unsurun neler oldu─čunu bildirmez. Maide s├╗resi 5/ 116 ├óyette ise Mesih ve Meryem'in Hristiyanlarca tanr─▒ say─▒ld─▒─č─▒n─▒ belirtir. Meryem'in tanr─▒la┼čt─▒r─▒lmas─▒ ba┼čka, teslise dahil edilmesi ├žok daha ba┼čka bir ┼čeydir. G├Ârd├╝k ki, Kur'├ón, Hristiyanlar─▒n din adamlar─▒n─▒ bile tanr─▒la┼čt─▒rmalar─▒n─▒ tenkit etmektedir. (Tevbe, 9/31). Fakat hi├ž kimse, buna dayanarak Kur'├ón'─▒n bir "Hristiyan ├žok tanr─▒c─▒l─▒─č─▒"ndan s├Âz etti─čini s├Âyleyemez ve s├Âylememi┼čtir. Aksi halde teslis kalmazd─▒. Kur'├ón'─▒ cidd├« olarak tetkik etmek, bu as─▒rl─▒k yanl─▒┼č─▒ d├╝zeltmeyi zarur├« k─▒lar.

Dipnotlar:

1) Duchesne, Historie ancienne de Eglise, II. 622'den Masson, Le Coran et la revelation Judeochreteenne 193-94;
2) Wellhausen, Reste Arabischen Heldentums, Leipzig, 1927'den ─░bn el-Kalb├«, Kitab al-Asnam, ├çev. Beyza D├╝┼č├╝ngen, Ankara, 1969 Putlar Kitab─▒, s. 70, n. 131'de m├╝tercimin notu.
3) Masson, I, 94. Referanslar i├žin oraya bkz.
4) H. Atay, Kur'├ón'a G├Âre ─░man Esaslar─▒, Ankara, 1961. s. 40 n. 132. M├╝ellif, orada bu konuyla ilgili ba┼čka bilgiler de vermekte, kaynaklar─▒ aras─▒nda Encycl. Americana, Vol, XVIII, p. 347, New York. 1957; Encyc. Britannica. Vol, XIV, p. 1000, 1953 bask─▒s─▒n─▒ saymaktad─▒r.
5) Blachere, Le Coran (Traductlon selon un essai de reclassement des Sourates), Paris, 1949-1951. III, 1133-1134, n. 77.
6) Schuon, De l'Unite' transcendante des Religions, Paris, 1968, s. 38.
7) Introduction â la Foi Catholique, Paris, 1968, s. 599.
8) Ayn─▒ eser, s. 600.
9) Alusî, Ruhu'l-Meanî, XIX, 24.
10) Inroduction à la Foi Catholique, s. 113.
11) H. Rousseau, Les Religions, Paris, PUF, 1971, s. 111.
12) Kur'├ón'da Tevbe, 9/31 tefsirinde, b├╝t├╝n tefsirler, bu hadise yer verirler. Hadis i├žin bk. et-Tirmizi, Tefsir, Tevbe s├╗resinin tefsirinde. ┼×erhi olan Tuhfetu'l-Ahvez├«, hadis no; 5093'de: Ahmed b. Hanbel, et-Taber├«, ibn Sa'd-Abd b. Humeyd, el-Beyhak├« vb.'nin bu hadisi tahric etti─čini bildirir.
13) ─░bn Kesir, IV, 77.
14) Bkz, Alusî, Ruhu'l-Meanî, X, 84.
15) Meselâ Blachere, II, 1133-1134, n. 77; H. Rousseau. s. 45: Les Relations de Eglise avec les Religions non-Chretiennes, Paris, cerf yay. 1966, s. 208 ve n. 12.

 

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...