f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Tefsir T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 220 Hit : 6531 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
├ťstad Bed├«├╝zzaman Sa├«d Nurs├« de i'caz─▒ her y├Ân├╝ ile anlatmaya ├žal─▒┼čm─▒┼č, naz─▒m ve belagat cihetinin yan─▒nda, bilhassa c├ómiiyyet, ┼čebabet, be┼čer ihtiyac─▒na kifayet, fenn├« ke┼čiflere dair ihbarat y├Ânleri ├╝zerinde de durmu┼čtur.

Fakat biz bu yaz─▒da onun, i'caz─▒ anlat─▒rken kulland─▒─č─▒ kendisine mahsus bir ├╝sluba ve diyalekti─če dikkat ├žekmek istiyoruz. Asr─▒m─▒zda ya┼čayan M├╝sl├╝manlar, T├╝rk, Arap, Acem.. b├╝t├╝n M├╝sl├╝manlar bu ├╝sluba olduk├ža muhta├ž g├Âr├╝lmektedirler. Zira Kur'├ón'a dair ├žok ┼č├╝phe ortaya at─▒lmaktad─▒r. ├ľyle ki onun i'caz─▒ bir tarafa, Allah kat─▒ndan geldi─či meselesi bile ink├ór edilmekte, bu hususta m├╝'minler aras─▒nda birtak─▒m ┼č├╝pheler kas─▒tl─▒ olarak yay─▒lmaktad─▒r.
read here read read
treatment of aids hiv treatments aids pictures
doxycycline doxycycline doxycycline
cialis discount coupon cialis coupon coupons for prescription drugs

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said NursiÔÇÖnin Orijinal Bir Us├╗l├╝

─░caz-─▒ Kur'├ón disiplini, Kur'├ón-─▒ Kerim'in Allah kelam─▒ olup, benzeri bir s├Âz s├Âylemenin be┼čer takati haricinde oldu─čunu ispatlamaya ├žal─▒┼č─▒r. Kur'├ón-─▒ Kerim'de m├╝teaddit ├óyetler, Kur'├ón'─▒n Allah'─▒n vahyi ve Hz. Muhammed (sav)'in O'nun resul├╝ oldu─čundan ┼č├╝phe eden edipleri Kur'├ón'a benzer bir s├Âz s├Âylemeye ├ža─č─▒r─▒r.

Bu meydan okuma (tehaddi) gerek Asr-─▒ Saadette, gerek o as─▒rdan beri g├╝n├╝m├╝ze kadar devam eden zaman boyunca cevaps─▒z kald─▒─č─▒ndan Kur'├ón'─▒n i'caz─▒ ortaya ├ž─▒km─▒┼čt─▒r. ─░'caz ile me┼čgul olan ├ólimlerimiz onun mucizev├« ├Âzelli─čini, esas itibariyle belagatinde aram─▒┼člard─▒r. Belagat, h├ólin gerektirdi─čine uygun s├Âz s├Âylemek demek olup, g├╝d├╝len maksada, en etkili bir ifade ile ula┼čmay─▒ hedefler.

Beli─č kelam─▒n ├Âzelliklerini ortaya koymak i├žin 'Beyan', 'Bed├«', 'Me├ón├«' ilimleri geli┼čtirilmi┼č, kelamlar bu ilimlerdeki k─▒staslara g├Âre de─čerlendirilmi┼člerdir. Fakat belagatin ge├žerli s├╝bjektif k─▒stas─▒n─▒n, zevkedilip anlat─▒lmas─▒ zor olan bir ├Âzellik oldu─čunu unutmamak gerekir.
─░yi bir dil ve belagat ├Â─črenimi g├Âr├╝p, b├╝y├╝k bir tecr├╝be birikimine sahip olanlar bile b├Âyle derse, Arap Edebiyat─▒na vak─▒f insanlar─▒n hayli azald─▒─č─▒ bir ortamda Kur'├ón belagatini kimlerin anlay─▒p zevkedece─či sorusu ka├ž─▒n─▒lmaz olacakt─▒r.

Daha ├Ânceki d├Ânemde, Kur'├ón'─▒n belagatini anlama i┼činde Arap olmayanlar Araplara istinad ediyorlard─▒. Yani diyorlard─▒ ki Her ne kadar biz Arap Edebiyat─▒na vak─▒f de─čilsek de Kur'├ón'─▒n Arap├ža kelamlar i├žinde e┼čsiz oldu─ču ve onun ifade tarz─▒na, ├╝slubuna ula┼čan bir kelam bulunmad─▒─č─▒ Araplarca bilinmekte ve anla┼č─▒lmaktad─▒r.

Fakat ┼čimdi Araplar da edeb├« zevkten, Arap dili ve belagat─▒n─▒n imk├ónlar─▒ndan, Arap ifade ├╝sl├╗plar─▒ndan uzakla┼č─▒nca Kur'├ón belagatini takdir etmekten aciz olduklar─▒n─▒ s├Âylemektedirler. Hatta bu sebepten ├Ât├╝r├╝, Kur'├ón'─▒n i'caz─▒n─▒ anlaman─▒n ba┼čl─▒ca yolunun, ondaki gayb├« haberleri, fenn├« ke┼čiflere yap─▒lan i┼čaretleri de g├Âz ├Ân├╝nde bulundurarak zaman─▒n b├╝t├╝n kitaplar─▒ a┼č─▒nd─▒rmas─▒na ra─čmen Kur'├ón'─▒ eskitemedi─čini g├Ârerek, bu harikulade vasf─▒n, ancak Allah'─▒n vahyedilen kelam─▒ olmas─▒yla izah edilebilece─čini g├Âstermek oldu─čunu s├Âyleyen bir├žok Arap g├Ârm├╝┼č├╝md├╝r.

Bu fikre b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de benim de kat─▒ld─▒─č─▒m─▒ ifade etmek isterim. ├ťstad Bed├«├╝zzaman Sa├«d Nurs├« de i'caz─▒ her y├Ân├╝ ile anlatmaya ├žal─▒┼čm─▒┼č, naz─▒m ve belagat cihetinin yan─▒nda, bilhassa c├ómiiyyet, ┼čebabet, be┼čer ihtiyac─▒na kifayet, fenn├« ke┼čiflere dair ihbarat y├Ânleri ├╝zerinde de durmu┼čtur.

Fakat biz bu yaz─▒da onun, i'caz─▒ anlat─▒rken kulland─▒─č─▒ kendisine mahsus bir ├╝sluba ve diyalekti─če dikkat ├žekmek istiyoruz. Asr─▒m─▒zda ya┼čayan M├╝sl├╝manlar, T├╝rk, Arap, Acem.. b├╝t├╝n M├╝sl├╝manlar bu ├╝sluba olduk├ža muhta├ž g├Âr├╝lmektedirler. Zira Kur'├ón'a dair ├žok ┼č├╝phe ortaya at─▒lmaktad─▒r. ├ľyle ki onun i'caz─▒ bir tarafa, Allah kat─▒ndan geldi─či meselesi bile ink├ór edilmekte, bu hususta m├╝'minler aras─▒nda birtak─▒m ┼č├╝pheler kas─▒tl─▒ olarak yay─▒lmaktad─▒r.

Kur'├ón'daki mevzular─▒n be┼čer├« eserlerdeki konulara benzemesi, ondaki ifade tarzlar─▒n─▒n be┼čerin ifadeleri gibi olmas─▒, objektif ve ├Ânyarg─▒s─▒z bak─▒lmas─▒ halinde bunun b├Âyle anla┼č─▒laca─č─▒, hatta anlat─▒mda zaman zaman insicam─▒n kayboldu─ču, konudan konuya ge├žildi─či, netice itibariyle insanlardan nice ak─▒l, fikir ve ilim sahiplerinin de Kur'├ón'─▒n Allah kelam─▒ oldu─čunu kabul etmedikleri, hatta ├žok M├╝sl├╝manlar─▒n da ─░sl├óm'─▒n istedi─či tarzda Kur'├ón'─▒n ulviyetini anlamay─▒p ┼č├╝pheler i├žinde yuvarland─▒klar─▒n─▒ ileri s├╝rmektedirler.

Bu sualler ┼čeytan─▒n, 20. as─▒rda ya┼čayan M├╝sl├╝manlar─▒n, genel olarak t├╝m insanl─▒─č─▒n ├Ân├╝ne koydu─ču tuzaklar olup ger├žekten bir├žok kimse, bu suallerin a─č─▒rl─▒─č─▒ alt─▒nda ezilmi┼člerdir. Fakat ├ťstad Bed├«├╝zzaman, bu sualleri ├Âylesine tahlil edip ele alm─▒┼čt─▒r ki onlar─▒n tutars─▒z olan taraflar─▒n─▒ ortaya koymu┼č; ger├žek sual olmayan, tuzak sualleri tersine ├ževirerek, ┼čeytan─▒n kemendini kendi ba┼č─▒na dolam─▒┼čt─▒r. Neticede ┼čeytan─▒n, i'caz─▒ reddettirmek i├žin vas─▒ta yapmak istedi─či o sorular─▒, Kur'├ón'─▒n Allah kelam─▒ oldu─čunu ispata g├Ât├╝ren yollar haline getirmi┼čtir.

Ayr─▒ca bunlar dil ile ilgili konular olmad─▒─č─▒ndan, Arap├ža bilmeyi gerektirmedi─činden, konular─▒ kavramay─▒ her dilden insana m├╝mk├╝n k─▒lm─▒┼čt─▒r.

Bu sual ve cevaplar onun ba┼č─▒ndan ge├žen bir hayal├« vakada cereyan etti─činden, ya┼čanm─▒┼č bir tecr├╝be kuvvetini ve heyecan─▒n─▒ da dile getirdi─činden, olduk├ža etkileyicidir. Camide hu┼ču i├žinde Kur'├ón dinlerken ┼čeytan bu ┼č├╝pheleri, suret-i haktan g├Âr├╝nerek ufaktan ufa─ča ilka etmi┼č, cevaplar─▒n─▒ ald─▒k├ža sepetindeki b├╝t├╝n pamuklar─▒ d├Âkm├╝┼č, sonunda s├╝kl├╝m p├╝kl├╝m uzakla┼čm─▒┼čt─▒r. ┼×eytan─▒n vesvesesini reddetmesinden hemen sonra, yap─▒lan tart─▒┼čmay─▒ m├╝cmel olarak Lemeat'da yazd─▒. ├ľyle anla┼č─▒l─▒yor ki istifade edenin daha yayg─▒n olmas─▒ i├žin bu sefer biraz daha tafsilatl─▒ olarak, on y─▒l sonra, yazd─▒klar─▒n─▒ geni┼čleterek istifadeye sundu.

Bunlar─▒ m├╝ellif, soru cevap tarz─▒nda ┼čeytanla ciddi bir tart─▒┼čma suretinde yazm─▒┼čt─▒r ki bunun, ilgi ├žeken, ┼čevk veren bir ├╝slup oldu─ču malumdur. ┼×imdi bunu bir de─čerlendirme ┼čekline d├Ân├╝┼čt├╝r├╝p monoton bir tarzda benim endirekt bir ├╝slupla anlatmam s─▒k─▒c─▒ olacakt─▒r. Bilindi─či ├╝zere okuyucular─▒n ilgisini ├žekmek i├žin monoton bir fikir serdi, zaman zaman yazarlar ve hatipler taraf─▒ndan sual-cevap haline getirilir. Bu konu ise, zaten asl─▒nda sual-cevap tarz─▒nda te'lif edilmi┼čtir. Onun i├žin ben endirekt ├╝slup yerine, direkt ├╝slubu kullanaca─č─▒m. Sadece ├Âzetleyip sadele┼čtirmekle yetinece─čim. Ta ki tart─▒┼čma heyecan─▒n─▒ de─čerli muhataplar─▒m seyretme imk├ón─▒ bulabilsinler.

┼×eytan ┼č├Âyle dedi:
-Sen Kur'├ón'─▒ pek ├╝st├╝n, ├žok parlak g├Âr├╝yorsun. Tarafs─▒z d├╝┼č├╝n, yani bir de be┼čer kelam─▒ oldu─čunu farzet. Acaba o meziyetleri g├Ârecek misin
Ger├žekten ben de ona aldan─▒p be┼čer kelam─▒ farzettim. G├Ârd├╝m ki Nas─▒l mesel├ó Bayaz─▒t'─▒n elektrik ak─▒m─▒ kesilince ortal─▒k karanl─▒─ča d├╝┼čer. Aynen onun gibi b├Âyle bir bak─▒┼č ile Kur'├ón'─▒n parlak ─▒┼č─▒klar─▒ gizlenmeye ba┼člad─▒. O vakit anlad─▒m ki benimle konu┼čan ┼čeytand─▒r. Beni vartaya yuvarland─▒r─▒yor. Kur'├ón'dan medet istedim. Birden kalbime bir nur geldi, g├╝├žl├╝ bir m├╝dafaa kuvveti verdi. ┼×eytana dedim ki
-Ey ┼čeytan! Tarafs─▒z muhakeme iki taraf ortas─▒nda bir vaziyettir. Halbuki hem senin, hem insanlardan olan maiyyetinin uygulad─▒─č─▒n─▒z tarafs─▒zl─▒k, ayk─▒r─▒ taraf─▒ tutmakt─▒r. Muvakkat bir dinsizliktir. ├ç├╝nk├╝ Kur'├ón'a be┼čer kelam─▒ diye bakmak, ayk─▒r─▒ taraf─▒ esas tutmakt─▒r. B├ót─▒l─▒ benimsemedir.
Ger├žekten bu noktada insan, tarafs─▒zl─▒k a┼čk─▒na ┼čeytana aldanabilir. Oysa hakla b├ót─▒l konusunda tamamen tarafs─▒z olmak makul olmaz. Mesel├ó kainat vard─▒r ve bunda kudret, ilim, sanat, hikmet, irade her taraftan tezah├╝r etmektedir. Bunlar da bu nizam─▒n bir Yarat─▒c─▒'s─▒ olmas─▒n─▒ gerektirir. ┼×imdi en basit bir masan─▒n, bir saatin bile ustas─▒z olamayaca─č─▒n─▒ hayat boyunca tecr├╝be edip bilirken, bunlar hakk─▒nda ustan─▒n varl─▒─č─▒ ile yoklu─čunu e┼čit durumda d├╝┼č├╝nmezken, ondan y├╝zlerce defa daha harika olan kainat nizam─▒n─▒ incelerken, tarafs─▒z muhakeme ad─▒na, Yarat─▒c─▒'n─▒n varl─▒─č─▒ ile yoklu─čunu m├╝savi saymak, asla makul olamaz. ┼×u halde, b├╝t├╝n tecr├╝be ve g├Âzlemimiz Yarat─▒c─▒s─▒n─▒n varl─▒─č─▒ y├Ân├╝nde oldu─čundan, bu y├Ânde delil varsa, onlar da ├Âb├╝r delillere eklenmelidir. Yokluk taraf─▒na delil olursa, ancak o durumda o delil ├╝zerinde d├╝┼č├╝nmelidir.

Keza Kur'├ón muazzam bir eserdir. K├óinat─▒n Yarat─▒c─▒s─▒'na lay─▒k bir a├ž─▒klamad─▒r. On d├Ârt as─▒rl─▒k tecr├╝be de bunu g├Âstermi┼čtir. Zira ona uyanlar manen ve maddeten y├╝kselmi┼člerdir. B├Âyle olunca ve bizim ferd├« g├Âzlem ve de─čerlendirmemiz de genel kanaate uyuyorsa, bu taraf a─č─▒r basmal─▒d─▒r. Gerek├žesi olmaks─▒z─▒n, olumsuz taraf─▒ tutmak menfiliktir, m├╝nkirliktir. Faraza ona lay─▒k olmayan y├Ânler bulunursa, ancak o takdirde, bu delil de─čerlendirmeye kat─▒lmal─▒d─▒r. ─░┼čte bir kere de b├Âyle yap─▒nca, g├Â─če lay─▒k olan ve g├Âkte bulunan y─▒ld─▒z─▒ yere indirdikten sonra, b├╝t├╝n deliller kuvvetinde bir tek kuvvet laz─▒md─▒r ki onu semaya yerle┼čtirebilsin. Bu da ├ódet├ó imk├óns─▒z bir ┼čeydir.

┼×eytan:
-├ľyle ise be┼čer kel├óm─▒ farzetmekten vazge├želim, ne Allah'─▒n kel├óm─▒, ne de be┼čerinki deme. Ortada farzet!
Ben dedim
-O da olamaz. Zira bir malda iki ki┼či hak iddia etti─činde bak─▒l─▒r ─░ki davac─▒ birbirine yak─▒n ise, o vakit o mal ya bir ba┼čkas─▒n─▒n elinde kal─▒r veya ikisinden ba┼čka birinin elinde veya her ikisinin elleri yeti┼čecek tarzda bir yere b─▒rak─▒l─▒r. ├ç├╝nk├╝ ortada b─▒rakmak m├╝mk├╝n de─čildir. ─░┼čte Kur'├ón pek k─▒ymetli bir mald─▒r Be┼čer kel├óm─▒, Cen├ób-─▒ Hakk'─▒n kel├óm─▒ndan ne kadar uzaksa, o iki taraf ├Âylesine uzakt─▒r. ─░┼čte seradan S├╝reyya'ya kadar, birbirinden uzak o iki taraf aras─▒nda b─▒rakmak m├╝mk├╝n de─čildir.

Hem ortas─▒ yoktur. Zira varl─▒k ve yokluk gibi iki z─▒tt─▒r. ├ľyle ise Kur'├ón i├žin el sahibi (zilyed) Allah'─▒n taraf─▒d─▒r. ├ľyle ise O'nun elinde b─▒rak─▒l─▒p ├Âylece isbat delillerine bak─▒l─▒r. E─čer ├Âteki taraf onun kel├ómullah oldu─čuna dair b├╝t├╝n delilleri birer birer ├ž├╝r├╝t├╝rse ancak o zaman elini ona uzatabilir! Yoksa uzatamaz.

Heyhat! Binlerce kat'i burhanlar─▒n m─▒hlar─▒yla Ar┼č-─▒ Azama ├žak─▒lan bu p─▒rlantay─▒, b├╝t├╝n m├╝nkirler bir araya gelse bile ellerini uzat─▒p oradan ay─▒ramazlar.
─░┼čte ey ┼čeytan! Sana ra─čmen, ─░nsafl─▒ ki┼čiler bu suretle olan, ger├žek├ži muhakeme ile durumu de─čerlendirirler. K├╝├ž├╝k k├╝├ž├╝k delillerle devaml─▒ surette imanlar─▒ndaki yakin fazlala┼č─▒r.

[├çok ki┼či taraf─▒ndan ta┼č─▒nan bir y├╝k├╝, mesel├ó bir tabutu g├Ât├╝renler pek a─č─▒rl─▒k hissetmezler. Her biri parma─č─▒n─▒n ucunu dokundurmas─▒ ile tabut havada gider. Fakat tabut yere indikten sonra, g├╝├žl├╝ de olsa bir ki┼činin kuvveti onu kald─▒rmaya yetmez.]
Kur'├ón be┼čer kelam─▒ farzedilse, yani Ar┼ča ba─čl─▒ o muazzam p─▒rlanta yere at─▒lsa, ├žok burhanlar─▒n sa─člaml─▒─č─▒nda b├╝t├╝n m─▒hlar─▒n kuvvetinde bir tek b├╝rhan laz─▒m gelir ki onu yerden kald─▒r─▒p Ar┼č-─▒ Maneviye ├ž─▒karabilsin. Bunu ba┼čarmak ise pek zor oldu─čundan, bu zamanda ├žok kimse iman─▒n─▒ kaybetmektedir.

┼×eytan d├Ân├╝p dedi:
-Kur'├ón be┼čer kelam─▒na benziyor, onlar─▒n konu┼čmalar─▒ ┼čeklindedir. Demek be┼čer kelam─▒d─▒r.
E─čer Allah'─▒n kelam─▒ olsa, O'na yak─▒┼čmak, her y├Ânden harikulade olmal─▒. Nas─▒l O'nun sanat─▒ be┼čer sanat─▒na benzemiyorsa kelam─▒ da benzememeli
Cevaben dedim:
-Nas─▒l Peygamberimiz (sav) mucizeleri ve has├óisi d─▒┼č─▒nda aynen di─čer insanlar─▒n tabi oldu─ču ┼čartlara tabi olurdu. Bunun hikmeti ├ťmmetinden olan insanlar─▒n maruz kalaca─č─▒ her┼čeye maruz kalarak, b├╝t├╝n o durumlarda insanlara ├Ârnek tutumu g├Âstermesidir. Yoksa ├Ârnek al─▒namazd─▒. ─░┼čte Kur'├ón-─▒ Kerim de b├╝t├╝n insanlara ve cinlere rehberdir. Zira b├╝t├╝n ├ólem dersini ondan ├Â─čreniyor. Meselesini onun lisan─▒yla zikrediyor, ├ódab-─▒ mua┼čereti bile ondan ├Â─čreniyor.

Hz. Musa (as)'─▒n, Tur-i Sina'da i┼čitti─či Kel├ómullah tarz─▒nda olsa idi, be┼čeriyet onu dinlemeye tahamm├╝l edemezdi. Keza i┼člerinde, ihtilaflar─▒nda O'na ba┼čvuramazlard─▒.
[Nitekim, ├Âzellikle Arap├ža bilmeyen bizim gibi milletlerin ├žocuklar─▒, Kur'├ón'─▒, bir na─čme, lahut├« bir ┼čey san─▒r. ┼×ahsen ben ortaokul ├ža─č─▒mda Kur'├ón'─▒ hep b├Âyle d├╝┼č├╝nm├╝┼č├╝m. Bir g├╝n ├óyetin mealini i┼čitip onun da bizim konu┼čmalar─▒m─▒zda oldu─ču gibi manas─▒n─▒n oldu─čunu ├Â─črenince hayli tuhaf olmu┼čtum. Benzeri halet-i ruhiyeyi m├╝teaddit ┼čah─▒slardan i┼čittim. Bu durum ┼čunu g├Âsteriyor ├çocuklar─▒ k├╝├ž├╝k ya┼čtan Kur'├ón'─▒n manas─▒ ile tan─▒┼čt─▒rmal─▒y─▒z.]
─░┼čte ┼čeytan bundan bir yol bulmaya ├žal─▒┼čarak, Kur'├ón tamamen farkl─▒ de─čil, insanlar─▒n konu┼čmalar─▒ tarz─▒nda diye insan─▒ ┼čoke etmek istiyor.

├ťstad Bed├«├╝zzaman ise, ┼čeytan─▒n bu silah─▒n─▒ onun aleyhine d├Ând├╝r├╝yor Bizim anlad─▒─č─▒m─▒z, konu┼čtu─čumuz manada kel├óm olmayacak ne demek Elbette olacak! Ya ne zannediyorsun. B├Âyle olmazsa as─▒l o zaman eksiklik olurdu. Kur'├ón sadece okunup dinlenen bir na─čmeden ibaret de─čil, hakikatleri insanlara ders veren bir kelamd─▒r, bir kitapd─▒r diye susturuyor.
[Fakat Kur'├ón be┼čer kelimelerini istiare etse de, onun yeri hep m├╝stesna kal─▒r Mensuplar─▒n─▒n ├Ârnek alma, muar─▒zlar─▒n─▒n ona benzer s├Âz s├Âyleme gayretlerine ra─čmen 1400 seneden fazla zaman boyunca yaz─▒lm─▒┼č Arap├ža kitaplardan hi├žbiri Kur'├ón'a benzemez. Demek ki Kur'├ón be┼čer dilini kullanmas─▒na ra─čmen be┼čer kel├óm─▒ndan farkl─▒d─▒r. Bu farkl─▒l─▒─č─▒ s─▒radan bir insan bile ay─▒rt edebilir.]

┼×eytan yine d├Ân├╝p dedi ki:
-Kur'├ón'daki meselelerin benzerlerini baz─▒ zatlar din nam─▒na s├Âyl├╝yorlar. ─░nsanlar─▒ din yolu ile d├╝zeltmek isteyen bir be┼čer b├Âyle bir kitap haz─▒rlam─▒┼č olamaz m─▒
Cevab Evvela Dindar bir insan, dine ba─čl─▒l─▒─č─▒ sebebiyle, hakikat budur der. Allah'─▒n emri b├Âyledir der. Yoksa Allah'─▒ kendi keyfine g├Âre konu┼čturmaz. Kur'├ón Allah ad─▒na yalan uydurandan daha zalim kimse olamaz derken dine inanan bir insan hi├ž bunu yapabilir mi
Saniyen Birbirine seviyesi yak─▒n olanlar birbirlerini taklid edebilir, fakat bu da muvakkat olur. Zira dikkatli kimseler ├žok ge├žmeden i┼čin fark─▒na var─▒rlar. ┼×ayet sahtek├órl─▒k ederek bir kimse, seviyece uza─č─▒nda oldu─ču birinin k─▒l─▒─č─▒na girecek olursa, mesel├ó bir ├žoban, kendisini ─░bn Sina diye kabul ettirmek istese, zaten hi├ž kimseyi kand─▒ramaz, etrafa maskara olur. ─░┼čte Kur'├ón-─▒ be┼čer kel├óm─▒ farzeden kimse, ├ódet├ó bir ate┼č b├Âce─činin rasad├ž─▒larca bin sene boyunca ger├žek y─▒ld─▒z g├Âr├╝nd├╝─č├╝n├╝ kabul etme durumuna d├╝┼čer. Sahtek├ór bir m├╝stahdem, bir ├Âm├╝r boyu, profes├Âr k├╝rs├╝s├╝nde ders verdi─či halde hi├ž falso yapmas─▒n, hep do─čru bilgiler versin. Sorulan sorulara doyurucu cevaplar versin. Bu m├╝mk├╝n olan bir ┼čey de─čildir.

Salisen Kur'├ón'─▒n be┼čer kelam─▒ oldu─čunu farzetmek, tesirleriyle insanlara hayat ve mutluluk veren bir eserin etraf─▒n─▒ alm─▒┼č bulunan dikkatli, merakl─▒, ├╝st├╝n zekalar─▒n senelerce inceledikleri halde hi├žbir yapmac─▒k g├Âremediklerini kabul manas─▒na gelir ki m├╝mk├╝n de─čildir.
Rabian Hayat─▒ tam bir denge ve intizam i├žinde ge├žen, bedevileri medeni milletlere ├╝stad eyleyen, prensipleri ile ─░sl├óm ordusunu iki cihan─▒ fethedecek bir nizama kavu┼čturan, o muazzam ordunun b├╝t├╝n ferdlerinin ak─▒llar─▒n─▒, kalplerini, ruhlar─▒n─▒ terbiye edip geli┼čtiren, ahl├ók─▒n en ileri derecesinde olan, yak─▒ndan tan─▒yanlara u─črunda canlar─▒n─▒ feda ettirecek derecede kendisini sevdiren, Muhammed├╝'l-Emin'i (sav), ha┼ča, Allah'─▒ bilmez, Allah'tan korkmaz ve Allah ad─▒na yalan─▒, rahatl─▒kla uydurup s├Âyler kabul etmek laz─▒m gelir ki y├╝z derece imk├óns─▒zd─▒r.

├ç├╝nk├╝ bu meselenin ortas─▒ yoktur Kur'├ón ya Ar┼čtad─▒r, yahut yerdedir. Ar┼čtan d├╝┼čerse ortada kalmaz. Yerdeki en sahtek├ór birinin en d├╝zmece bir uydurmas─▒ saymak gerekir. Y├╝z derece ┼čeytanl─▒kta ileri gitsen bile, bozulmam─▒┼č hi├žbir akl─▒ kand─▒r─▒p bu iftiraya inand─▒ramazs─▒n.
┼×eytan
-Nas─▒l kand─▒ramam; i┼čte insanlar─▒n en zekilerinden bir ├žo─čuna Kur'├ón'─▒ ve Muhammed'i ink├ór ettirdim.
Cevap
a) Evvela ├çok uzaktan bak─▒nca, en b├╝y├╝k ┼čey, en k├╝├ž├╝k ┼čey g├Âr├╝nebilir. D├╝nyadan daha b├╝y├╝k bir y─▒ld─▒z, uzaktan bir mum kadard─▒r denilebilir.
b) Sath├« bir nazarla, muhal bir ┼čey m├╝mk├╝n zannedilebilir.
c) Kabul etmemek ba┼čkad─▒r, ink├ór etmek ba┼čkad─▒r. Adem-i kabul bir ilgisizlik, cahilce bir h├╝k├╝ms├╝z duru┼čtur. B├Âyle olunca, nice muhaller gizli kalabilir. Ama ink├ór eden kabul-i adem i├žindedir, akl─▒ hareket etmeye mecburdur. Akl─▒n─▒ kaybetmedik├že de bunu kabul edemez. Hem ey ┼čeytan! B├ót─▒l─▒ hak, muhali m├╝mk├╝n g├Âsteren gaflet, dal├ólet, safsata, inad, mugal├óta, m├╝k├óbere ve i─čfal ve g├Ârenek gibi ┼čeytan├« desiselerle, imk├óns─▒zl─▒klar ihtiva eden k├╝f├╝r ve ink├ór─▒, bedbaht insanlara yutturmu┼čsun.
d) Kur'├ón'dan istifade eden onu en parlak rehber g├Ârerek, ilimde, irfanda, ahl├ókta y├╝kselen milyonlarca ├Ârnek insan─▒, bu vas─▒flar─▒n─▒n zadlar─▒ ile tavsif etmeyi gerektirir ki bunu akl─▒ olan hi├ž kimse iddia edemez.
Elhas─▒l

S─▒radan kimse Arap├ža binlerce kitab─▒ ve Kur'├ón'─▒ okuyup dinledikten sonra Kur'├ón hi├žbirine benzemiyor, ya hepsinin dunundad─▒r veya fevkindedir. Alt─▒nda oldu─čunu d├╝┼čmanlar─▒ bile iddia edemedi─čine g├Âre, hepsinin ├╝st├╝ndedir.

─░┼čte ilm-i usul ve fenn-i mant─▒k├ža, sebr ve taksim denilen en kat'i h├╝ccetle deriz ki Kur'├ón ya Rabb├╝lalemin'e yak─▒┼čan kelamd─▒r, yahut ahl├óks─▒z, Allah'tan korkmaz, insanlardan utanmaz birinin d├╝zmesidir. Ge├žen delillere kar┼č─▒ sen bunu diyemedin ve diyemezsin. ├ľyle ise Rabb'imizin kelam─▒d─▒r. ├ç├╝nk├╝ bu i┼čin ortas─▒ yoktur, ortas─▒ olmas─▒ da imk├óns─▒zd─▒r. Kur'├ón ve Hz. Muhammed (sav) aleyhinde bu iddiay─▒ ileri s├╝recek kimse ├ž─▒kamaz. Avrupa filozoflar─▒ ve Asya m├╝naf─▒klar─▒ bile diyorlar ki Muhammed ├žok ak─▒ll─▒ idi, g├╝zel ahl├ókl─▒ idi. Mademki bu mesele iki ┼č─▒kka m├╝nhas─▒rd─▒r ve madem ikinci ┼č─▒k imk├óns─▒zd─▒r, madem bu meselenin ortas─▒ yoktur. ├ľyleyse Kur'├ón Kel├ómullah, Muhammed (sav) Resulullaht─▒r.
─░┼čte ey ┼čeytan! ┼×imdi ba┼čka bir sorun varsa s├Âyle!
-Bunlara kar┼č─▒ gelemem. Fakat ├žok ahmaklar var ki beni dinliyorlar. Ve insan suretinde ├žok ┼čeytanlar var, bana yard─▒m ediyorlar ve filozoflardan ├žok Firavunlar var, benliklerini ok┼čayan meseleleri benden ders al─▒yorlar. Senin s├Âzlerin gibi eserlerin yay─▒lmas─▒na sed ├žekerler. ─░┼čte bundan ├Ât├╝r├╝, sana teslim-i silah etmem!

Bkz. Mektubat, 26. Mektup, I. Mebhas.

 

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...