f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Allah Resul├╝n├╝n E┼čleriyle M├╝nasebeti

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Muhittin Akg├╝l Siyret T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 203 Hit : 7326 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Peygamberimizin Han─▒mlar─▒ ve Evliliklerindeki Hikmetler
2 Kuran─▒ Kerimde N├╝zul├╝ ─░sa Meselesi
3 Kuran Okuman─▒n ├ľnemi ve ─░nsana Kazand─▒rd─▒klar─▒
4 Kalbi Bir Hastal─▒k Olarak Tecess├╝s
5 Hz. Peygambere Salat├╝ Selam
6 Efendimizin Be┼čeriyeti
7 Besmeleyle ─░lgili Baz─▒ Meseleler
8 Allah Resul├╝n├╝n E┼čleriyle M├╝nasebeti

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Allah Res├╗l├╝, han─▒mlar─▒yla oturur konu┼čur; hatta bir arkada┼č gibi onlarla baz─▒ meselelerin m├╝zakeresini bile yapard─▒. PeygamberÔÇÖin, onlar─▒n d├╝┼č├╝nce ve fikirlerine katÔÇÖiyen ihtiyac─▒ yoktu; ├ž├╝nk├╝ O, vahiy ile m├╝eyyetti. Ancak O, ├╝mmetine bir ┼čeyler ├Â─čretmek istiyordu. O g├╝ne kadar olan─▒n aksine, kad─▒n, ├žok muall├ó bir yere oturtulacakt─▒. Allah Res├╗l├╝ bunun prati─čine de yine kendi hanesinden ba┼čl─▒yordu.
click beautiful women cheat what makes husbands cheat
free abortion pill questions about abortion pro life abortion
what are aids symptoms symptoms for aids/hiv new hiv treatment
bystolic coupon 2013 bystolic coupon 2014 bystolic coupon 2014
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
metformin metformin metformin
abortion pill abortion pill abortion pill

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Allah Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝n (s.a.s.) E┼čleriyle M├╝nasebeti

─░nsan─▒ yaratan ve ona mutlu olman─▒n yollar─▒n─▒ ├Â─čreten Y├╝ce Mevla, ger├žek mutlulu─čun kayna─č─▒n─▒ ve onun nas─▒l yakalanaca─č─▒n─▒ da her d├Ânemde g├Ânderdi─či peygamberlerle g├Âstermi┼čtir. Ar─▒y─▒ krali├žesiz, kar─▒ncay─▒ beysiz b─▒rakmayan Cen├ób-─▒ Hak, insan─▒ da lider ve rehbersiz b─▒rakmam─▒┼čt─▒r. Hayat─▒n her alan─▒yla ilgili takip edilmesi ve yap─▒lmas─▒ gereken en ideal davran─▒┼člar─▒, rehber insan peygamberlerle bildirmi┼čtir. B├╝t├╝n peygamberlerin mesajlar─▒n─▒n esaslar─▒n─▒ ├Âzetleyen ve en son ilkeleri insanl─▒─ča getiren Allah Res├╗l├╝ (s.a.s.) ise ├Ârnek olma noktas─▒nda en zirveyi temsil etmektedir. OÔÇÖndan sonra peygamber gelmeyece─činden dolay─▒ da, herkese ├Ârnek olmu┼č ve herkesin ya┼čayabilece─či bir hayat─▒ temsil etmi┼čtir. Hem AllahÔÇÖ─▒n son ve se├žkin bir peygamberi olmas─▒, hem de her davran─▒┼č─▒n─▒n Y├╝ce Yarat─▒c─▒ taraf─▒ndan ├Â─čretilmi┼č olmas─▒, Res├╗lullahÔÇÖa (s.a.s.) ayr─▒ ve ├Ânemli bir konum kazand─▒rm─▒┼čt─▒r. Di─čer bir ifadeyle Allah Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝n bu denli e┼čsiz bir konumda olmas─▒, onu terbiye edenin Allah olmas─▒ndand─▒r: ÔÇť...Allah, sana Kit├óbÔÇÖ─▒ ve hikmeti indirmi┼č ve sana bilmedi─čin ┼čeyleri ├Â─čretmi┼čtir. AllahÔÇÖ─▒n sana olan l├╝tfu b├╝y├╝kt├╝r.ÔÇŁ (Nisa S├╗resi, 4/113) ├óyetiyle, ÔÇťBeni Rabbim terbiye etti. Hem ne kadar da g├╝zel terbiye etti!ÔÇŁ (M├╝navi, Feyz├╝ÔÇÖl-Kadir, 1/224) hadisi de bunu g├Âstermektedir.

Evet, O bir ├╝sve-i hasenedir. OÔÇÖnun (s.a.s.) bizler i├žin ├Ârnek oldu─ču ├Ânemli konulardan biri de aile kurumu ve e┼čler aras─▒ndaki m├╝nasebetlerdir. OÔÇÖnun e┼člerinin birden fazla olup onlar─▒n de─či┼čik k├╝lt├╝r ve ya┼čta olmas─▒n─▒n belki de ├Ânemli hikmetlerinden biri, ├╝mmetine aile konusunda ├Ârnek olmas─▒ ve e┼člere nas─▒l davran─▒laca─č─▒n─▒ detayl─▒ bir ┼čekilde g├Âstermesidir. G├╝n├╝m├╝z insanlar─▒n─▒n aile kurumunu tam olarak ayakta tutamamas─▒, ├Âzellikle de OÔÇÖna inananlar─▒n ailevi ili┼čkiler noktas─▒ndaki eksikliklerinden dolay─▒, bo┼čanmalar─▒n artmas─▒, ailev├« kavgalar─▒n ├žo─čalmas─▒, bo┼čanmadan dolay─▒ arkada kalan ├žocuklar─▒n ├že┼čitli s─▒k─▒nt─▒lara maruz kalmas─▒ gibi olumsuzluklar─▒ da d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝m├╝zde, yeniden O ├ľrnek ─░nsanÔÇÖ─▒n bu y├Ân├╝ne ihtiyac─▒m─▒z daha bir ├Ânem kazanmaktad─▒r. ─░┼čte bu makalede AllahÔÇÖ─▒n (c.c.) kendisini terbiye etti─či O E┼čsiz Res├╗lÔÇÖ├╝n (s.a.s.) ailesiyle olan ili┼čkisi, onlara nas─▒l davrand─▒─č─▒, yard─▒m etti─či, de─čer verdi─či, k─▒rmadan ve severek b├╝t├╝n olumsuzluklara ra─čmen mutlu bir hayat─▒ nas─▒l yakalad─▒─č─▒ ortaya konulacakt─▒r.

Aile Kurumunun ├ľnemi

OÔÇÖnun insanl─▒─ča getirdi─či Son MesajÔÇÖda, temelde insanlar─▒n bir ana-babadan meydana gelen bir topluluk oldu─čuna (Hucur├ót S├╗resi, 49/13) vurgu yap─▒l─▒r. Buna g├Âre insanlar─▒n renk, ─▒rk, cins, ├╝lke, soy, sop bak─▒m─▒ndan farkl─▒ olmalar─▒ bir ayr─▒cal─▒k de─čil, tam tersine bir yak─▒nla┼čma, kayna┼čma ve tan─▒┼čma vesilesidir.

B├Âyle b├╝y├╝k bir insanl─▒k toplulu─ču i├žinde aile, toplumun en k├╝├ž├╝k ve en ├Ânemli par├žas─▒n─▒ te┼čkil etmekte; bu par├žan─▒n da en merkezini kar─▒-koca tutmaktad─▒r.

Son Nebi Hz. MuhammedÔÇÖin (s.a.s.) getirdi─či ─░lahi BeyanÔÇÖda ├Âzellikle erke─če hitapta bulunularak e┼čiyle ho┼č├ža ve g├╝zelce ge├žinmesi, onda ho┼članmayacak bir y├Ân g├Ârse bile bunu kavga ve ayr─▒lma sebebi yapmamas─▒, bunlara katlanmak suretiyle bilmedi─či ba┼čka y├Ân ve yerlerden m├╝k├ófatlar─▒n takdir edilece─či (Nisa S├╗resi, 4/19) vaat edilmi┼čtir ki, b├Âyle bir tavsiye, e┼čler aras─▒ndaki ahengin ne kadar ├Ânemli oldu─čunu g├Âstermesi a├ž─▒s─▒ndan olduk├ža manidard─▒r.

Ba┼čta da belirtildi─či gibi ideal bir e┼č olma noktas─▒nda K├óinatÔÇÖ─▒n Efendisi (s.a.s.), her m├╝ÔÇÖmin i├žin tan─▒nmas─▒ ve uyulmas─▒ gereken m├╝kemmel bir modeldir. Bu ideal modelde ailesiyle ili┼čkilerine bakt─▒─č─▒m─▒zda ├Âne ├ž─▒kan belli ba┼čl─▒ ilkelerin ┼čunlar oldu─čunu g├Ârmekteyiz.

E┼čleriyle ─░sti┼čaresi

─░nsan, kurulu bir makine ya da robot de─čildir. Duygular─▒, d├╝┼č├╝nceleri, hisleri, belli konularda g├Âr├╝┼čleri olan ve bunlar─▒n dikkate al─▒nmas─▒n─▒, bunlara ├Ânem verilmesini isteyen bir varl─▒kt─▒r. Hayat─▒ beraberce payla┼čan, s─▒k─▒nt─▒lar─▒ beraberce g├Â─č├╝sleyen, uzun bir zaman dilimini beraberce ge├žirmek mecburiyetinde olan e┼čler i├žin ise bu durum, daha da bir ├Ânem arz etmektedir. Dolay─▒s─▒yla bir hayat─▒ beraberce ge├žiren e┼člerin, her zaman birbirlerinin fikirlerine m├╝racaat etmeleri, onlar─▒ dikkate almalar─▒ ve onlardan faydalanmalar─▒ ka├ž─▒n─▒lmazd─▒r. ─░┼člerin bir konsens├╝s i├žerisinde y├╝r├╝t├╝lmesi, karar vermede zorlan─▒ld─▒─č─▒ yerlerde dan─▒┼č─▒lmas─▒ ve kar┼č─▒s─▒ndakine de─čer vermenin ├Ânemli bir i┼čareti olan dan─▒┼čma mekanizmas─▒n─▒ kullanmas─▒ anlamlar─▒na gelen isti┼čarenin, evlilik hayat─▒nda vazge├žilmez bir y├Ân├╝ vard─▒r. M├╝┼čaverenin bir anlam─▒ da farkl─▒ kovanlardan, ├ži├žeklerden bal ├ž─▒karmakt─▒r. Allah Res├╗l├╝ (s.a.s.) bunu kullanm─▒┼č, hem de en kritik zamanlarda ve olaylar kar┼č─▒s─▒nda tatbik etmi┼č, b├Âylece e┼člerle isti┼čarenin yap─▒lmas─▒n─▒n bir S├╝nnet-i Nebev├« oldu─čunu g├Âstermi┼čtir. Y├╝ce Beyan m├╝stakil bir sureye ┼×├╗r├ó ad─▒n─▒ vermekle de buna dikkatleri ├žekmi┼č ve isti┼čare yapanlar─▒ ├Âvm├╝┼čt├╝r. Bu y├╝ce beyan─▒n be┼čer hayat─▒na en ideal yans─▒mas─▒n─▒, Fahr-i ├élem EfendimizÔÇÖin daha ilk vahiyle kar┼č─▒ kar┼č─▒ya kald─▒─č─▒ndaki tavr─▒nda g├Âr├╝yoruz. Allah Res├╗l├╝ (s.a.s.) ilk defa CibrilÔÇÖle kar┼č─▒la┼č─▒nca, sevgili ve biricik e┼či Hz. Hatice (r.a.) ValidemizÔÇÖe varm─▒┼č ve ba┼č─▒ndan ge├ženleri onunla payla┼čm─▒┼čt─▒. O firaset sahibi Hz. Hatice de Res├╗lullahÔÇÖ─▒ (s.a.s.) teselli ederek g├Ân├╝l ok┼čay─▒c─▒ ve heyecan yat─▒┼čt─▒r─▒c─▒ s├Âzler s├Âylemi┼čtir. (Bkz: Buh├ór├«, BedÔÇÖ├╝ÔÇÖl-vahy 3)

Allah Res├╗l├╝ (s.a.s.) de─či┼čik zaman ve durumlarda e┼čleriyle isti┼čare mekanizmas─▒n─▒ ihmal etmemi┼č, b├Âylece konunun ne denli ├Ânemli oldu─čunu g├Âstermi┼čtir. Mesela Peygamberimiz (s.a.s.), Hudeybiye gibi son derece ├Ânemli olan bir anla┼čmay─▒ yaparken ┼čartlar─▒n zahiren M├╝sl├╝manlar─▒n aleyhine oldu─čunu g├Âren M├╝sl├╝manlar, ya┼čad─▒klar─▒ ┼čokun tesiriyle Res├╗lullahÔÇÖ─▒n (s.a.s.), ÔÇťkurbanlar─▒n─▒ kesip ihramdan ├ž─▒kmalar─▒ÔÇŁ ┼čeklindeki emrini yerine getirmede i┼či a─č─▒rdan alm─▒┼člard─▒. Bu, bir peygamber i├žin olduk├ža zor ve hassas bir durumdu. ─░┼čte b├Âyle zor bir durum kar┼č─▒s─▒nda Allah Res├╗l├╝ (s.a.s.) e┼člerinden ├ťmm-├╝ Seleme ValidemizÔÇÖle isti┼čare etti. Yapt─▒─č─▒ isti┼čarenin de hakk─▒n─▒ vererek kendisi kurban─▒n─▒ kesip ihramdan ├ž─▒kt─▒. Bunu g├Âren ashap efendilerimiz de hemen durumu anlay─▒p ayn─▒ ┼čeyi yapt─▒lar. B├Âyle bir dan─▒┼čma, tarihin belki de ┼čahit olmad─▒─č─▒ bir dan─▒┼čmayd─▒.

Bug├╝n bile devlet ba┼čkanlar─▒, kad─▒n haklar─▒na ├Ânem verdiklerini iddia eden ├╝lke ve milletler, aradan bu kadar s├╝re ge├žmesine ra─čmen h├ól├ó b├Âyle bir ├Ârnek sergileyememi┼člerdir. Allah Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝n (s.a.s.) m├╝mtaz e┼či Hz. Ai┼če (r.a.) ValidemizÔÇÖe at─▒lan iftira kar┼č─▒s─▒nda da ayn─▒ isti┼čare ilkesinin uyguland─▒─č─▒n─▒ g├Âr├╝yoruz. B├Âyle bir durumda Res├╗lullah (s.a.s.), Hz. Ai┼če ile ilgili isti┼čareyi, di─čer e┼či Zeyneb binti Cah┼čÔÇÖla yap─▒yor. ├ľrnek RehberÔÇÖimizin hayat─▒ b├Âyle olmas─▒na ra─čmen, bug├╝n ÔÇťKad─▒na dan─▒┼č ama tersini yap!ÔÇŁ ┼čeklindeki bir anlay─▒┼č─▒n, nebev├« ├žizgiden ne kadar uzak oldu─ču a┼čik├órd─▒r.

E┼člerine Yard─▒m Etmesi

─░nsanlar─▒n tek ba┼člar─▒na hayatlar─▒n─▒ devam ettirmeleri olduk├ža zordur. Beraberce ya┼čama, ancak birlikte i┼č yapmayla olur. Ayn─▒ yuvay─▒ payla┼čan e┼čler ise yard─▒mla┼čmaya en fazla muhta├ž olanlard─▒r. Bir evin i┼čleri, e┼člerin beraberce ta┼č─▒n alt─▒na ellerini koymalar─▒yla kolayla┼č─▒r, hayatlar─▒ ├žekilir h├óle gelir, zorluklar a┼č─▒l─▒r. E┼člerin konumu ne olursa olsun, bir e┼č, evinde e┼čtir. ─░┼či ve makam─▒ evdeki bu fonksiyonuna hi├žbir engel te┼čkil etmez, etmemelidir. ÔÇť┼×u konumday─▒m! ─░┼č yerindeki makam─▒m bu i┼čleri yapmaya engeldir! Toplumdaki stat├╝m ┼čudur!ÔÇŁ gibi bahaneler, sadece sorumluluktan ka├žma ve rahat─▒ se├žmenin yalanc─▒ ka├žamaklar─▒d─▒r. Hi├ž kimsenin konumu K├óinat─▒n Efendisi kadar y├╝ksek, i┼čleri OÔÇÖnun kadar yo─čun ve stat├╝s├╝ de OÔÇÖnunki kadar y├╝ce de─čildir. O ki (s.a.s.), her an vahye muhatapt─▒ ve CebrailÔÇÖle sohbet ediyordu. Melekler selam duruyor, ├ólemin i┼či OÔÇÖnu bekliyordu. Ama O (s.a.s.) yine de e┼člerine yard─▒mdan geri durmuyordu. Durmuyor ve ├╝mmetine bu konudaki ideal ├Âl├ž├╝y├╝ g├Âsteriyordu.

─░┼čte ├élemlerin EfendisiÔÇÖnin (s.a.s.) e┼člerine yard─▒mdaki birka├ž ├Ârne─či. Evinde ailesinin i┼čleriyle kendisi ilgilenirdi. Elbisesini m├╝barek elleriyle kendisi dikip yamard─▒.

Koyunlar─▒n─▒ kendisi sa─č─▒yor, ayakkab─▒lar─▒n─▒ kendisi tamir ediyordu, kendi hizmetini kendisi g├Âr├╝yor ve devesini de kendisi yemliyordu. Hizmet├žisiyle beraber yemek yiyip hamur yo─čurdu─ču zamanlar da olurdu. ├çar┼č─▒dan ald─▒─č─▒ mallar─▒ kendisi ta┼č─▒r, ├žocuk i┼člerinde e┼člerine yard─▒m ederdi.

E┼člerine De─čer Vermesi

─░nsan├« ili┼čkilerde kar┼č─▒dakine de─čer verme, sevginin devam etmesine ve artmas─▒na vesiledir. Bu de─čerin ifadesi bazen bir s├Âz, bazen bir bak─▒┼č ve bazen de bir muameleyle kendini g├Âsterir. Ba┼čkas─▒na haddinden fazla bir iltifat yersiz oldu─ču gibi, aradaki sevginin artmas─▒na vesile olacak taltifi esirgemek de nank├Ârl├╝kt├╝r. D├╝nya hayat─▒nda uzun bir s├╝re├ž diyebilece─čimiz bir ├Âmr├╝ beraberce s├╝rd├╝ren e┼člerde ise, bu durum daha da ├Ânem kazanmaktad─▒r. B├Âyle bir durumda ├ľrnek ─░nsan Allah Res├╗l├╝ (s.a.s.) ┼ču muameleleri yapm─▒┼čt─▒r. E┼člerini sevdi─čini bizzat ifade ederdi. Ayn─▒ zamanda e┼člerine kendilerinde bulunan faziletlerini ihsas ettirir ve s├Âylerdi. Hayvana binmesi i├žin yard─▒mc─▒ olma gibi (Buhari, Meg├óz├« 38) sevginin bir yans─▒mas─▒ olarak kabul edece─čimiz nazik davran─▒┼č─▒ yaparak, aradaki s─▒cakl─▒─č─▒ peki┼čtirirdi. Bir g├╝n kendisini yeme─če davet etmi┼člerdi de, O Nezaket ├ébidesi (s.a.s.), b├Âyle bir davete kat─▒lmas─▒n─▒n ┼čart─▒ olarak: ÔÇťHan─▒m da olursaÔÇŁ kayd─▒n─▒ koymu┼čtu. (M├╝slim, E┼čribe 139).

E┼člerinin bir s─▒k─▒nt─▒s─▒ oldu─čunda onlarla ilgilenir, a─člayan birini g├Ârd├╝─č├╝nde teselli eder, elleriyle onun g├Âzya┼člar─▒n─▒ siler ve b├Âylece a─člamas─▒n─▒ dindirmi┼č olurdu. Mesela bir g├╝n Safiyye ValidemizÔÇÖin ├╝z├╝ld├╝─č├╝n├╝ g├Ârm├╝┼čt├╝.
Han─▒mlar─▒ndan biri Safiyye ValidemizÔÇÖin Yahudi as─▒ll─▒ oldu─čunu hat─▒rlatm─▒┼č: ÔÇťEy Yahudi k─▒z─▒!ÔÇŁ demi┼čti. O, bu durumu Allah Res├╗l├╝ÔÇÖne aktarm─▒┼č ve ├╝z├╝nt├╝s├╝n├╝ dile getirmi┼čti. Efendimiz de (s.a.s.) onu ┼č├Âyle teselli etmi┼čti:

ÔÇťBir daha sana b├Âyle bir ┼čey diyecek olurlarsa, sen de onlara ┼ču cevab─▒ ver: ÔÇśBenim babam Hz. Harun, amcam Hz. Musa, kocam da g├Ârd├╝─č├╝n├╝z gibi Hz. Muhammed MustafaÔÇÖd─▒r. Siz bana kar┼č─▒ neyinizle ├Âv├╝n├╝yorsunuz?ÔÇÖÔÇŁ (Tirmiz├«, Men├ók─▒b 63; H├ókim, el-M├╝stedrek, 4/31) B├Âyle m├╝kemmel bir ├ž├Âz├╝m kimi sevindirmezdi ki! Zaten ├Âyle de oldu. Safiyye Validemiz Allah Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝n (s.a.s.) huzurundan b├╝t├╝n ├╝z├╝nt├╝lerini geride b─▒rakm─▒┼č, ├Âyle ayr─▒l─▒yordu.

Hz. Ai┼če'nin (r.a.) ├žocu─ču yoktu. Bunun i├žin k├╝nyesi de yoktu. Araplarda k├╝nyeye ├žok ehemmiyet verilirdi. Bunun i├žin Hz. Ai┼če ├╝z├╝l├╝rd├╝. Bir g├╝n Hz. PeygamberÔÇÖe (s.a.s.) bunu arz etmi┼č ve Peygamberimiz (s.a.s.) de buyurmu┼čtu ki:

ÔÇťSen ye─čenin Abdullah bin Z├╝beyr'i kendine evlat edinirsin ve onun ismine izafeten de k├╝nye al─▒rs─▒n.ÔÇŁ Bundan sonra Hz. Ai┼če ye─čeni Abdullah bin Z├╝beyr'e izafeten ├ťmm-├╝ Abdillah diye k├╝nyelendi. (─░bn SaÔÇÖd, Tabak├ót, 8/66).

Onlara Ho┼čg├Âr├╝ ve ┼×efkat G├Âstermesi

E┼č, insana AllahÔÇÖ─▒n bir emanetidir. Emanete h─▒yanet ise bir nifak s─▒fat─▒d─▒r. Y├╝ce Beyan de─či┼čik ayetleriyle e┼člere muamelenin nas─▒l olmas─▒ gerekti─čine vurgu yapm─▒┼č, Allah Res├╗l├╝ de (s.a.s.) l├ól ├╝ g├╝her s├Âzleriyle bunu peki┼čtirmi┼čtir. ÔÇť..Erkeklerin han─▒mlar─▒ ├╝zerinde bulunan haklar─▒ oldu─ču gibi, han─▒mlar─▒n da kocalar─▒ ├╝zerinde me┼čr├╗ ├žer├ževede haklar─▒ vard─▒rÔÇŽÔÇŁ (Bakara S├╗resi, 2/218) buyrularak haklara dikkat ├žekilmi┼č, ÔÇť..Onlarla ho┼č├ža, g├╝zelce ge├žinin. ┼×ayet onlardan ho┼članmayacak olursan─▒z, olabilir ki bir ┼čey sizin ho┼čunuza gitmez de Allah onda bir├žok hay─▒r takdir etmi┼č bulunurÔÇŽÔÇŁ (Nis├ó S├╗resi, 4/19), buyrularak da onlara kar┼č─▒ g├╝zel bir muamele i├žerisinde bulunulmas─▒n─▒n, ├óyette belirtilen haklardan biri oldu─ču a├ž─▒k├ža belirtilmi┼čtir.

Konuyla ilgili olarak Res├╗lullah (s.a.s.) de, e┼člere kar┼č─▒ g├╝zel muameleyi, Allah kat─▒nda hay─▒rl─▒ olarak kabul edilmeye vesile te┼čkil eden ├Ânemli bir davran─▒┼č olarak kabul etmi┼č ve, ÔÇťEn hay─▒rl─▒n─▒z, aileniz i├žin hay─▒rl─▒ oland─▒r. Bana gelince ben, aileme kar┼č─▒ en hay─▒rl─▒ olan─▒n─▒z─▒m.ÔÇŁ (Tirmizi, Menak─▒b 63) buyurarak, e┼člerine nas─▒l davrand─▒─č─▒n─▒ g├Âstermi┼čtir. Ba┼čka bir s├Âzlerinde de: ÔÇťKad─▒nlara kar┼č─▒ hay─▒rhah olun. ├ç├╝nk├╝ onlar sizin yan─▒n─▒zda emanet gibidirler. Onlara iyi davranmaktan ba┼čka bir hakk─▒n─▒z yok, yeter ki onlar a├ž─▒k bir ├žirkinlik i┼člemesinler.ÔÇŁ (Tirmizi, Tefsiru Tevbe (9) 2) buyurarak, han─▒mlar─▒n, AllahÔÇÖ─▒n insan─▒n uhdesine verdi─či birer emanet oldu─čuna, dolay─▒s─▒yla bunda kusur edilmemesi gerekti─čine vurgu yapm─▒┼čt─▒r.

Hay─▒rl─▒ olman─▒n bir ├Âl├ž├╝s├╝ de onlar─▒n hatalar─▒ kar┼č─▒s─▒ndaki tutumdur. Rahmet El├žisi (s.a.s.), erke─čin, e┼čine kar┼č─▒ nezaketli ve sab─▒rl─▒ olmas─▒n─▒, ├Âzellikle de han─▒mlar─▒n hassas olmalar─▒ndan dolay─▒ da daha nazik├že davran─▒lmas─▒n─▒ tavsiye etmi┼čtir. Bir te┼čbihle onlar─▒n ÔÇťe─če kemi─činden yarat─▒ld─▒klar─▒n─▒ÔÇŁ (Buhari, Nikah 79; Enbiya 1) belirterek, nezaket ve incelikteki konumlar─▒na i┼čaret etmi┼č, yerli yerince muamele yap─▒lmad─▒─č─▒nda ise k─▒r─▒lman─▒n mukadder oldu─čunu belirtmi┼čtir.

─░nsan, kusursuz bir varl─▒k de─čildir. Ancak kusurlar─▒n da bir telafi y├Ântemi, hatta bunlardan dersler ve ibretler ├ž─▒karman─▒n s├Âz konusu oldu─ču metotlar vard─▒r. ─░┼čte Allah Res├╗l├╝ de (s.a.s.) zaman zaman e┼čleri aras─▒nda meydana gelen bu kabil olaylar kar┼č─▒s─▒nda hemen kar┼č─▒l─▒k vermiyor, teenni ile hareket ediyor, b├Âylece ├Âfkeyle alaca─č─▒ m├╝spet neticeden daha fazla netice elde ediyordu.

Safiyye Validemiz ├žok g├╝zel yemek yapard─▒. Bir defas─▒nda Res├╗lullah (s.a.s.) Hz. Ai┼če ValidemizÔÇÖin odas─▒ndayken ona yemek yap─▒p g├Ândermi┼čti. Bunun kar┼č─▒s─▒nda Hz. Ai┼če Validemiz bir k─▒skan├žl─▒k hissetmi┼č ve kendisini bir titreme sarm─▒┼čt─▒. O kadar ki yemek taba─č─▒n─▒ ald─▒─č─▒ gibi yere at─▒p k─▒rm─▒┼čt─▒. Res├╗lullah (s.a.s.) sesini ├ž─▒karmam─▒┼č, sab─▒r ve tahamm├╝l├╝yle i┼čin sonunu hayra ├ževirmi┼čti. Bir s├╝re sonra Ai┼če Validemiz pi┼čman olmu┼čtu. Hatta sadece pi┼čmanl─▒kla yetinmemi┼č, ayn─▒ zamanda bunun kefaretini de sormu┼čtu. Res├╗lullah (s.a.s.) da kefaretinin taba─ča ayn─▒yla tabak, yeme─če misliyle yemek oldu─čunu bildirmi┼čti. (Ebu Davud, B├╝yuÔÇÖ 91; Nesai, ─░┼čretu'n-Nisa 4).

Kad─▒nlara kar┼č─▒ hay─▒rl─▒ olman─▒n bir ├Âl├ž├╝s├╝n├╝n de onlara hakaret etmeme ve onlar─▒ asla d├Âvmeme oldu─čunu g├Âr├╝yoruz. Ba┼čka insanlara bile hakareti ho┼č kar┼č─▒lamayan Hz. Peygamber (s.a.s.) ├Âzellikle e┼člere kar┼č─▒ daha hassas olunmas─▒n─▒ tavsiye etmi┼č, hele d├Âvme gibi insana yak─▒┼čmayan kaba-g├╝├ž g├Âsterisini asla tasvip etmemi┼čtir. Bilhassa g├╝nd├╝z, kad─▒n─▒ hayvan d├Âver gibi d├Âv├╝p gece de yan─▒na gitmeyi sert bir lisanla k─▒nam─▒┼čt─▒r. Dolay─▒s─▒yla gece, b├╝t├╝n ba─člar─▒ koparmak zorunda olan insan─▒n g├╝nd├╝zk├╝ tavr─▒ hi├ž ho┼č kar┼č─▒lanmam─▒┼čt─▒r. Fiili olarak da Allah Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝n hayat─▒nda asla b├Âyle bir ┼čey g├Âr├╝lmemi┼čtir.

Han─▒mlar─▒n─▒n Yak─▒nlar─▒na da De─čer Vermesi

Allah Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝n (s.a.s.) han─▒mlar─▒yla ili┼čkisinde dikkate de─čer bir davran─▒┼č─▒ da, e┼člerinin yak─▒nlar─▒na ve dostlar─▒na itibar g├Âstermesi, zaman zaman onlara hediye g├Ândermesiydi. Evine u─črayan ya┼čl─▒ bir kad─▒na itibar g├Âsterir, iltifat ederdi. Hz. Ai┼če Validemiz sebebini sorunca,

ÔÇťEy Ai┼če, bu kad─▒n HaticeÔÇÖnin arkada┼č─▒d─▒r. Onun sa─čl─▒─č─▒nda bize u─črard─▒. ÔÇťDostlu─ča vefa g├Âstermek imandand─▒r.ÔÇŁ demi┼č, b├Âyle bir davran─▒┼č─▒ Hz. HaticeÔÇÖyi sevmenin bir belirtisi olarak kabul etmi┼čti. Ayn─▒ zamanda Res├╗lullah (s.a.s.) her koyun kesiminde Hz. HaticeÔÇÖnin arkada┼člar─▒na da bir pay g├Ânderirdi. (─░bn├╝ÔÇÖl-Es├«r, ├ťsd├╝ÔÇÖl-─×├óbe, 7/84).

Onlara Kar┼č─▒ ─░lgi ve Sevgisi

Birbirlerini sevenler, birbirlerine katlan─▒rlar, kusurlar─▒n─▒ g├Ârmezler. Varsa m├╝samahayla kar┼č─▒larlar. Hayat arkada┼člar─▒n─▒n bu konuda daha duyarl─▒ olmas─▒ gerekir. Zira sadece burada de─čil, ayn─▒ zamanda ahirette de beraber olacaklard─▒r.

K├óinat─▒n Efendisi (s.a.s.) o kadar yo─čun i┼člerinin aras─▒nda ┼čefkatli bir e┼č olarak e┼člerine k─▒ymet veriyor, onlar─▒ dinliyor, anlatt─▒klar─▒ haberlerle ilgili onlara yorumlar yap─▒yor ve sevdi─čini s├Âyl├╝yordu. Hz. Ai┼če Validemiz, bir g├╝n Res├╗lullahÔÇÖa (s.a.s.), o zaman Araplar ars─▒nda yayg─▒n olan ve 11 han─▒m─▒n bir araya gelerek kocalar─▒yla ilgili birbirlerine anlatt─▒klar─▒ hikayeyi anlatm─▒┼čt─▒ da Res├╗lullah (s.a.s.) bunu dinlemi┼č ve yorum yapm─▒┼čt─▒. (Buhari, Nikah 82).

Allah Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝n e┼člerine kar┼č─▒ g├Âsterdi─či sevginin bir alameti, onlarla birlikte vakit ge├žirmesidir. Hem bir devlet ba┼čkan─▒, hem bir peygamber olmas─▒na ve hem de yo─čun i┼člerine ra─čmen ailesini ihmal etmiyordu. OÔÇÖnun (s.a.s.) en m├╝kemmel kul olmas─▒ndan dolay─▒ ibadet hayat─▒ ve sahabesiyle ge├žirmek zorunda kald─▒─č─▒ ├žok ├Ânemli zaman dilimleri, asla ailesini ihmale g├Ât├╝rm├╝yordu. Buna son derece dikkat ediyor, onlarla beraberliklerinde sohbet ediyor, h├ól ve hat─▒rlar─▒n─▒ soruyor ve ┼čakala┼č─▒yordu.

Hatta ├Âzellikle ailenin bir araya gelmesini sa─člamak maksad─▒yla her ak┼čam, b├╝t├╝n han─▒mlar, Res├╗lullah (s.a.s.), o gece kimin yan─▒nda geceleyecek ise, topluca oraya gelir, sohbet ederlerdi. Bu toplant─▒larda Res├╗lullahÔÇÖ─▒n (s.a.s.) e┼člerine ibretli k─▒ssalar anlat─▒r, hepsini tebess├╝me sevkedecek latifeler yapard─▒.

Bu sevginin en ├Ânemli g├Âstergelerinden biri de e┼člerinin zevklerini nazar-─▒ itibara almas─▒yd─▒. ─░nsan sarraf─▒ Ufuk ─░nsan (s.a.s.) o kadar ince ┼čeyleri d├╝┼č├╝n├╝rd├╝ ki, b├Âyle bir inceli─či de zaten ancak b├╝t├╝n e─čitimini AllahÔÇÖ─▒n (c.c.) nezaretinde y├╝r├╝ten birisi g├Âsterebilirdi. Hz. Ai┼če (r.a.) ile kald─▒klar─▒nda k─▒laca─č─▒ nafile namaz i├žin ondan izin istemi┼čti. Hz. Ai┼če (r.a.) de b├Âyle bir soruyu ┼čeref kabul etmi┼č ve istedi─čini ona vermi┼čti. Hz. Ai┼če V├ólidemiz anlat─▒yor:

ÔÇťAllah Res├╗l├╝ (s.a.s.), bir gece bana hitaben; ÔÇśYa Ai┼čeÔÇÖ, dedi, ÔÇśm├╝saade eder misin, bu gece Rabbimle beraber olay─▒m?ÔÇŁ (O, Rabbiyle beraber olmak i├žin bile han─▒m─▒ndan m├╝saade isteyecek kadar incelerden ince bir insand─▒.) Ben, ÔÇśY├ó Res├╗lallah! Seninle olmay─▒ isterim; fakat senin istedi─čini daha ├žok isterim.ÔÇÖ dedim. Sonra, Allah Res├╗l├╝ (s.a.s.) abdest ald─▒, namaza durdu, k─▒r├óatinde ÔÇś─░nne f├« halkissem├óv├óti veÔÇÖl ardiÔÇÖ ├óyetini okudu, okudu ve sabaha kadar g├Âzya┼č─▒ d├Âkt├╝.ÔÇŁ

G├Âr├╝ld├╝─č├╝ ├╝zere Hz. Peygamber (s.a.s.) sadece d├╝nyevi konularda de─čil, uhrevi konularda bile, e┼čine g├Âsterilmesi gereken ihtimam─▒ asla esirgemiyordu.

Sonu├ž

Allah Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝n (s.a.s.) her y├Ân├╝yle M├╝sl├╝manlar─▒n ├Ârnek almalar─▒ gereken bir konumu vard─▒r. Bunlardan biri de bir aile reisi olarak Hz. PeygamberÔÇÖin (s.a.s.) yapm─▒┼č oldu─ču muameleleridir. G├╝n├╝m├╝z M├╝sl├╝man aile yap─▒s─▒ ├že┼čitli s─▒k─▒nt─▒larla kar┼č─▒ kar┼č─▒yad─▒r. Bunun temeline inildi─činde, asl─▒nda bunun ├žok k├╝├ž├╝k dikkatsizliklerden meydana geldi─či a├ž─▒k├ža g├Âr├╝lecektir. Bu anlamda e┼člerin de─či┼čik konularda ┼čahsi davran─▒p isti┼čareye kapal─▒ olmalar─▒, ayn─▒ zamanda bir sevgi emaresi olan evde han─▒ma yard─▒m konusunun esirgenmesi, e┼če verilen de─čerin doyurucu bir derecede olmamas─▒, onlarla muamelede az─▒ detay da olsa asl─▒nda ├Ânemli olan hususlar─▒n g├Âzden ka├ž─▒r─▒lmas─▒, sevgi, ┼čefkat ve ho┼čg├Âr├╝n├╝n verilmesi gereken ├Âl├ž├╝ ve ┼čekilde verilmemesi, ba┼čl─▒ca sebeplerdendir. Yukar─▒da say─▒lan b├╝t├╝n ├Ânemli durumlarda, Res├╗lullah (s.a.s.) ├Ân├╝m├╝zde ideal bir rehberdir. Bu rehber, takip edildi─či ve davran─▒┼člar─▒ uyguland─▒─č─▒nda, aksakl─▒klar─▒n giderilece─či ve s─▒cak bir aile yuvas─▒n─▒n temin edilece─či hususundaki inanc─▒m─▒z tamd─▒r.

 

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...