f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Tefsir T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 2017 Hit : 7149 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
women cheat on their husbands husband cheated unfaithful wife
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
bystolic coupon 2013 site bystolic generic alternative

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi Yeni ├ťmit Dergisi
Sanal Dergi
Makalenin Linki http://www.yeniumit.com.tr/konular.php?TAB=YZ&sayi_id=8&konu_id=558&yumit=bolum2

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Kur'an'─▒n Tenc├«minin E─čitici ├ľzelli─či

 

Kur'an-─▒ Kerim, Tevrat ├ľrne─činde oldu─ču gibi, ni├žin toptan, bir seferde inzal edilmemi┼čtir de tenzili, 23 sene boyunca, devam etmi┼čtir. Bunun ├žok y├Ânlerinden d├Ârt vechi, genel olarak: a) Hz. Peygamber (sav)'e bakan y├Ân├╝; b) M├╝'minlere bakan y├╝z├╝; c) Kur'an'─▒n i'caz─▒na m├╝teallik bulunmas─▒ ve, d) Muhatablar─▒ndan m├╝'min olmayan her kesimle al├ókal─▒ olarak incelenebilir.
Bu sebeplerin ba┼č─▒nda, Efendimiz (sav) gibi en y├╝ce terbiyeye mazhar bir Resul├╝n kalbini, her an itminan ve sekinet'in menba─▒ haline getirmek, gelmektedir. Yani Efendimiz (sav)'in ilahi murakabe alt─▒ndaki hayat─▒ her an kontrol edilmekte, zaman, zemin ve h├ódiseler kar┼č─▒s─▒nda gerekli ikazlar yap─▒lmaktad─▒r. Taki en g├╝zel ├Ârnek "usve-i hasene" olsun.
Bir di─čer sebep olarak da buna ba─čl─▒ olarak m├╝minlerin kalbine iman ve ─░sl├óm'─▒, yine Kur'an'─▒n en ├Ânemli prensiblerinden olan "tedr├«c" esas─▒na g├Âre yerle┼čtirme gelmektedir. Cenab-─▒ Hakk'─▒, ─░sl├óm'─▒ ve Kur'an'─▒ temsil edecek insanlar─▒n "vasat bir ├╝mmet", tam bir "halife" ┼čuuruna sahip olmas─▒ i├žin b├Âyle bir metodun ne kadar zaruri oldu─ču da a├ž─▒kt─▒r.
Kur'an'─▒n kendine ait y├Ân├╝ de i'caz vecihlerinin tam man├ós─▒yla ortaya ├ž─▒kmas─▒na, iyice a┼čik├ór olmas─▒na vesile olmu┼čtur. 23 sene boyunca Mekke m├╝┼čriklerinden, Medine yahudi ve m├╝naf─▒klar─▒na, onlardan Necran hristiyanlar─▒na kadar muhatap kitlesi devaml─▒ geni┼čleyerek artm─▒┼čt─▒r. Ama, b├╝t├╝n bu muhataplardan hi├ž bir kesim, bu s├╝re i├žinde Kur'an'─▒ tenkid edecek -ha┼ča- en k├╝├ž├╝k bir nokta bulamam─▒┼člard─▒r. B├Âylece Kur'an'─▒n il├óh├« men┼čei ve i'caz─▒ iyice tebell├╝r etmi┼čtir.
Kur'an-─▒ Kerim, tenzilinin devam─▒ m├╝ddetince, Mekke ahalisine d├Ârt ayr─▒ safhada ger├žekle┼čen tahadd├« (meydan okuma)'de bulunmu┼čtur. ├ľnce Kur'an'─▒n b├╝t├╝n├╝ne nazire yap─▒lmas─▒.. son olarak, isterse m├╝fterey├ót olsun, en k─▒sa s├╗resine misil getirilmesi istenmi┼čtir. Kur an, meydan okumas─▒n─▒ kesmedi─či s├╝rece ki, -kesmemi┼čtir- ─░nen her ├óyet, m├╝┼čriklerin gururlar─▒n─▒ par├žalayan, yok eden, ma─člubiyet ac─▒s─▒n─▒ her seferde tazeleyen bir nur├ón├« balyoz olmu┼čtur.
Neticede 23 sene sonunda Arap yar─▒madas─▒, il├óh├« davete uymak mecburiyetinde kalm─▒┼čt─▒r. Yaz─▒da Kur'an'─▒n peyderpey inzalinin Efendimiz (sav) ve m├╝'minlere ait terbiyev├« y├Ân├╝ ├╝zerinde durulmaktad─▒r.
Kur'an-─▒ Kerimin m├╝barek isimlerinden biri de Tenzil'dir. Asl─▒nda onun bir vasf─▒ olan bu kelimenin m├ón├ós─▒, "ara ara ve s─▒k s─▒k yukar─▒dan indirilen" demektir. Zira Arap├žada tef'il kal─▒b─▒, fiilin kesret ve tecedd├╝d├╝ne, yani ├žok ve devaml─▒ olmas─▒na delalet eder. ─░l├óh├« hikmet, Kur'an'─▒n, "necm necm" g├Ânderilmesini dilemi┼čtir. (Ayn─▒ zamanda y─▒ld─▒z manas─▒na gelen bu kelime, burada "vakit vakit, taksitle eda etme" anlam─▒ndad─▒r). Buna Tefs├«r Usul├╝nde tenc├«mu'l-Kur'├ón denilmektedir. Evet, Cen├ób-─▒ Allah, Kur'├ón necmlerinin d├╝nya semas─▒nda b├Âylece tul├╗' edip, be┼čeriyeti uyarmas─▒n─▒ dilemi┼čtir. Resulullah (asm), d├╝nya kurulal─▒ daha fazlas─▒ olmam─▒┼č ve olmayacak ├žapta, ├Âyle muazzam bir ink─▒lab, ├Âyle b├╝y├╝k bir hizmetle g├Ârevli idi ki, o muzuna y├╝klenen a─č─▒r y├╝k├╝ ta┼č─▒mas─▒nda b├╝t├╝n insanl─▒─ča bedel olabilecek bir yard─▒mc─▒s─▒, bir dostu olmas─▒ gerekiyordu. Onun g├Ânderildi─či s─▒rada mevcut olan b├╝t├╝n dinler, b├╝t├╝n milletler, b├╝t├╝n fikir ve felsefeler, hatta kendi kavmi ve kabilesi, amcas─▒ gibi en yak─▒n akrabas─▒, ona d├╝┼čman kesilirken, kendisini dav├ós─▒ndan vazge├žirmeyecek bir kuvvetle m├╝cehhez olmas─▒ gerekiyordu. Bu da il├óhi inayet ve te'yidin habercisi olan "Resul-i kerim", "Ruhu'l-emin", "Mut├ó'in semme emin", "Zi kuvvetin inde zi'l-ar┼či mekin" (Ar┼č Sahibi Allah Te├óla kat─▒nda ├Ânemli mevkii olan, b├╝y├╝k kuvvet sahibi) olan Hz. Cibril (a.s.) olmu┼čtur.
├çileli, dikenli tebli─č ve davet yolunda o, nice me┼čakkatler ├žekti. Buyurdu─ču gibi, "imtihanlar─▒n ve belalar─▒n en ┼čiddetlisine nebiler maruz kalm─▒┼čt─▒r, (e┼čedd├╝'1-bel├ó ale'l-enbiy├ó), sonra da herkese mertebesine g├Âre". Yoluna dikenler konuldu, t├╝rl├╝ t├╝rl├╝ hakaretlere hedef edildi, kendisine inanan ve akrabal─▒k sebebiyle himaye edenlerle birlikte ├╝├ž sene boyunca ku┼čat─▒l─▒p a├ž biila├ž b─▒rak─▒ld─▒, etraf─▒nda devaml─▒ surette suikasd komplolar─▒ d├Ân├╝p dola┼čt─▒. Yirmi ├╝├ž seneyi dolduran say─▒s─▒z ├žileler... ─░┼čte bu hallerinde onun en b├╝y├╝k teselli ve kuvvet kayna─č─▒. Cibril (a.s.)'in dost, ├╝nsiyet veren sohbeti; b├╝t├╝n mahluklar─▒n Rabbi, her ┼čeyin melekutu yedinde, her ┼čeyin nasiyesi ve dizgini elinde olan h├╝k├╝mdarlar H├╝k├╝mdar─▒n─▒n nurlu ├óyetleriyle zuhur etmesi oluyordu.
Cibrili g├Âr├╝nce, onun "Refik-i a'l├ó"dan, en y├╝ce dost ve yard─▒mc─▒dan getirdi─či haberi i┼čitince, kendisini bunaltacak raddeye varm─▒┼č olan i┼čkenceler, mahrumiyetler, d├╝┼čmanl─▒klar da─člar kadar da olsa, onlar─▒ unutuyor, daha do─črusu onlar─▒ a┼čacak bir kudrete mazhar oluyordu. Bu kuvvettir ki, kendisinin ├╝zerinde b├╝y├╝k eme─či olan ve babas─▒ gibi sevdi─či, onun da inanmamas─▒na ra─čmen kendisine sonuna kadar sahip ├ž─▒kt─▒─č─▒ sevgili amcas─▒ vas─▒tas─▒yla, taviz isteyen ┼čirk cephesi teklifine kar┼č─▒: "Vallahi, amcac─▒─č─▒m, de─čil teklif ettikleri d├╝nya h├╝k├╝mdarl─▒─č─▒ ve zevki gibi ┼čeyler, g├Âkten g├╝ne┼či indirip bir elime, ay─▒ indirip ├Âb├╝r elime koysalar, Allah'dan bir emir ve i┼čaret gelmedik├že, bu tebli─čden beni vazge├žiremezler" dedirtmi┼čtir. Taif'de ta┼članarak ko─čuldu─ču s─▒rada, olanca geni┼čli─či i├žinde yery├╝z├╝nde kendisine arkada┼č olacak bir tek insan bulunmad─▒─č─▒ bir s─▒rada, kelimenin tam m├ón├ós─▒yla "d├╝nya kendisine zindan" edildi─či anda Cibril zuhur edip: "Ya Nebi, Rabbin sana sel├óm g├Ânderdi. ─░stersen ┼ču da─č─▒ onlar─▒n ba┼člar─▒na devireyim" deyince, o: "Yapma, bunlar b├Âyle olsalar da, onlar─▒n z├╝rriyetlerinden bu hakikata iman eden ├ž─▒kabilir" deyip, imha edilmelerini istememi┼čtir.
B├Âylece il├óhi vahy, par├ža par├ža tenziller halinde inip, yirmi ├╝├ž senelik me┼čakkat, gurbet, hicret, ┼čiddet halleri esnas─▒nda, her seferinde ona yeni bir ┼čey ├Â─čretmi┼č, onu ir┼čad ve teselli etmi┼č, g├╝ven ve itminan─▒n─▒ tazelemi┼čtir. Di─čer taraftan, kendisinin ├ževresinde halkalanan sahabilerini e─čitmi┼č onlar─▒n itiyadlar─▒n─▒ d├╝zeltip iyile┼čtirmi┼č, kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒ problemlerde onlar─▒ ir┼čad etmi┼č, onlara moral verip buhranl─▒ d├Ânemlerde ellerinden tutmu┼čtur. Ayr─▒ca, bu sayede, g├Ânderilen h├╝k├╝mler hep birden gelerek tahamm├╝l edilmez a─č─▒r bir y├╝k zannedilecek ┼čekilde ┼čok tesiri uyand─▒rmam─▒┼č, h├ódiselerin sevk ve zorlamas─▒yla yava┼č yava┼č al─▒┼čt─▒rmak suretiyle g├Ânderilmi┼čtir.
Evet, Kur'an'─▒ Kerim, yenilenen zemzemleriyle Resulullah (a.s.m.)'─▒ teselli edip. onun g├Âz├╝nde me┼čakkatlar─▒ k├╝├ž├╝msetiyordu. Tevhid yolunun daha ├Ânceki ├Ânderlerini ona hemrah ediyor, o nurani kafilenin i├žinde oldu─čunu hat─▒rlat─▒yor, b├Âylelikle o, b├╝y├╝k bir kuvvet ve ├╝nsiyet buluyordu. Mesela ┼ču ├óyet, red ve tekzible kar┼č─▒la┼čmada di─čer peygamberlerden m├╝stesna kalmayaca─č─▒n─▒ belirtmektedir: (Bilindi─či ├╝zere musibet yayg─▒n oldu─ču nisbette hafifle┼čir). "Senden ├Ânce de nice peygamberler yalanlanm─▒┼čt─▒ da yalanc─▒ say─▒lmaya ve ezaya u─črat─▒lmaya kar┼č─▒ sabretmi┼člerdi. Nihayet, onlara yard─▒m─▒m─▒z gelip yeti┼čti. Allah'─▒n s├Âzlerini de─či┼čtirebilecek yoktur. Zaten, o peygamberlerin bir k─▒sm─▒n─▒n haberi sana da ula┼čm─▒┼čt─▒r" (En'├óm suresi, 34).
Bazan, gelen ├óyet, insanlar─▒n imtihanda olduklar─▒n─▒, iman veya ink├ór h├╝rriyetini verenin Allah Te├óla oldu─čunu hat─▒rlatarak ona teselli verirdi: "E─čer Rabbin dileseydi. b├╝t├╝n insanlar─▒ bir tek ├╝mmet yapard─▒. Fakat onlar, ihtilafa d├╝┼čmeye devam ederler; ancak Rabbinin rahmetine nail olanlar m├╝stesnad─▒r. Zaten Rabbin, onlar─▒ bunun i├žin (yani rahmet etmek i├žin) yaratm─▒┼čt─▒r." (Hud suresi, 118-119).
Zaman zaman m├╝┼čriklerin sinsi pl├ónlar─▒ oluyordu. ─░nsanlar─▒n hidayete gelmelerini isteyen m├╝minler, bazan onlara kanabilirlerdi. Mesela diyorlard─▒ ki: "Sizin s├Âyledi─činiz ┼čeyi kabul edebiliriz, fakat etraf─▒n─▒zda avam tabakas─▒ndan birtak─▒m kimseler var, bizim i├žtimai mevkiimiz onlarla beraber olmaya m├╝sait de─čildir, ┼čayet onlar─▒ uzakla┼čt─▒r─▒rsan─▒z biz size kat─▒l─▒r─▒z." An─▒ma gelen tenzil, bu sinsi pl├óna kar┼č─▒ uyar─▒yordu: "Sabah ak┼čam Rablerine, s─▒rf onun cemaline m├╝┼čtak olarak, niyaz edenleri kovma. Onlar─▒n hesab─▒ndan sana herhangi bir mes'uliyet olmad─▒─č─▒ gibi, senin hesab─▒ndan da onlara hi├ž bir mes'uliyet yoktur ki onlar─▒ kovarak zalimlerden olas─▒n" (En'├óm suresi, 52; keza bkz.Kehf suresi, 28).
Bazen Allah Teala Resul├╝n├╝ teselli etmenin yan─▒s─▒ra ayn─▒ zamanda te┼črif ediyor, yani onun y├╝ksek mevkiine i┼čaret etmek i├žin, onu yalanlayan k├ófirlerin, kendisinin yalanc─▒ olmad─▒─č─▒n─▒ bildiklerini, fakat onlar─▒n asl─▒nda Allah'─▒n ├óyetlerini ink├ór ettiklerini bildiriyordu: Onlar─▒n s├Âylediklerinin seni ├╝zece─čini elbette ├žok iyi biliyoruz. Do─črusu onlar, seni yalanc─▒ saym─▒yorlar, fakat zalimler, bile bile Allah'─▒n ├óyetlerini ink├ór ediyorlar" (En'am suresi, 33).
Kur'an toptan inip vahy kesilmi┼č olsayd─▒, bu durumda, o ve beraberindeki m├╝'minler insan olarak mahzun, ┼čevki k─▒r─▒k hale gelebilirlerdi. ─░nsanlar─▒n Yarat─▒c─▒s─▒, onlar─▒n f─▒tratlar─▒n─▒ en iyi bildi─činden, en m├╝nasib olan bir tarz─▒ se├žerek dersini, e─čitimini ve takviyesini devaml─▒ olarak yenilemi┼čtir.
Kur'an-─▒ Kerim, hayat─▒n her sahas─▒na ┼čamil bir sistem getirirken, m├╝sl├╝man cemaatin akt├╝el ve hayati ihtiya├žlar─▒na cevap verecek tarzda gelmi┼čtir. Cemaatin, dakik il├óhi program alt─▒nda, kendi istidad─▒na g├Âre yava┼č yava┼č geli┼čmesine nezaret etmi┼čtir. Kur'an, bir e─čitim sistemi, bir hayat sistemi olsun diye gelmi┼č, yoksa s─▒rf kula─ča ho┼č gelen bir musiki veya bilgi kayna─č─▒ olan bir k├╝lt├╝r kitab─▒ olsun diye gelmemi┼čtir. Kelime kelime uygulanmak i├žin, ├óyetlerinin "g├╝nl├╝k emir"ler halinde, ihtiya├ž ve i┼čtiyak duyularak, faydas─▒na ve m├╝eyyidesine inan─▒larak icra edilip yol g├Âstermek i├žin g├Ânderilmi┼čtir. Mesela, i├žtimai hayatta m├╝sl├╝manlar, birtak─▒m temay├╝llere sahib olabilirlerdi. Nitekim bir seferinde, ashab-─▒ kiramdan baz─▒lar─▒ z├╝hd ve takvan─▒n en iyi ┼čeklini uygulamak i├žin, evlenmeyi b─▒rak─▒p kad─▒nlardan uzak ya┼čamay─▒, et ve ya─č yememeyi, palas giymek, sadece ├Âlmeyecek derecede yemek, yery├╝z├╝nde ruhbanlar gibi dola┼čmay─▒ m├╝nasip g├Ârm├╝┼člerdi. Bazen Cen├ób-─▒ Allah, itidal ve istikamet, ay─▒r─▒c─▒ vasf─▒ olan bu ├╝mmetin, yanl─▒┼č yola sapmas─▒n─▒ ├Ânlemek i├žin: "Ey iman edenler, Allah'─▒n size hel├ól k─▒ld─▒─č─▒ g├╝zel ve temiz ┼čeyleri haram k─▒lmay─▒n, s─▒n─▒r─▒ a┼čmay─▒n, ├ž├╝nk├╝ Allah s─▒n─▒r─▒ a┼čanlar─▒ sevmez" (Maide suresi. 87) buyurmu┼čtur. K─▒yamete kadar h├╝km├╝ ge├žerli bu p─▒rlanta prensipler, p─▒r─▒l p─▒r─▒l necmler halinde, bu gibi vesilelerle tul├╗ etmi┼čtir.
Bir ba┼čka mis├ól verelim: Toplumda her zaman birtak─▒m ┼čayialar ├ž─▒kabilir. Bunlara dayanarak bir├žok ├Ânemli kararlar verilip, m├╝him icraat yap─▒labilir. Dolay─▒s─▒yla ├žok ├Ânemli sonu├žlar ortaya ├ž─▒kabilir. ┼×ayet istisna edilen bilgiler yalan ve yanl─▒┼č ise b├╝y├╝k zararlar meydana gelebilir. Bundan ├Ât├╝r├╝, i┼čin asl─▒n─▒ ara┼čt─▒rmak, b├╝y├╝k bir ihtiya├žt─▒r. Bu vazife, asr-─▒ saadetteki bir h├ódiseye ba─čl─▒ olarak bildirilmi┼č, b├Âylece bu ders tam ihtiya├ž ├ón─▒nda verildi─či gibi, h├ódise ile de irtibatl─▒ olmas─▒ itibariyle unutulmayacak bir tarzda varid olmu┼čtur. ┼×├Âyle ki:
Resulull├óh (a.s.m) Velid b. Ukbe (r.a)'─▒ Beni Mustal─▒k'a v├óli ve zek├ót memuru olarak g├Ândermi┼čti. Kendisiyle onlar aras─▒nda daha ├Ânce bir kin varm─▒┼č. Yakla┼čt─▒─č─▒ zaman, kar┼č─▒s─▒na gelen s├╝varileri, kendisiyle sava┼čacaklar zannetmi┼č, korkup d├Ânm├╝┼č ve Resulull├óh'a var─▒p: "Onlar irtidad ettiler, zek├ót─▒ vermediler" demi┼čti. Resulull├óh gazaba gelmi┼č, onlara kar┼č─▒ gazaya ├ž─▒kmay─▒ kurmu┼čtu. Bu ├óyet, i┼čte bu s─▒rada inerek m├╝minleri uyarm─▒┼čt─▒. (Elmal─▒l─▒ M. H. Yaz─▒r, Hak Dini Kur'├ón Dili. 6/4457; Tefsir-i ─░bni Kesir (─░mam Ahmed ve Taberani'den naklen). ─░nen ├óyetin me├óli ┼č├Âyledir: "Ey i-man edenler, ┼čayet bir fas─▒k size bir haber getirirse, onun do─črulu─čunu iyice ara┼čt─▒r─▒n, Yoksa bilmeden bir toplulu─ča sata┼č─▒rs─▒n─▒z da sonra yapt─▒─č─▒n─▒za pi┼čman olursunuz" (Hucurat suresi, 6).
Kur'├ón-─▒ Kerim'in, m├╝min cemaatin ihtiya├žlar─▒na cevap verecek tarzda n├ózil olmas─▒n─▒n y├╝zlerce vak'a ile teyid edilecek ├Ârnekleri mevcuttur. "Esbab-─▒ n├╝zul" kitaplar─▒ ile Tefsire dair eserler, bunlar─▒ zikrederler. H├╝lasa sahabe nesli olan ilk ─░sl├óm nesli, k─▒yamete kadar devam edecek olan ─░sl├óm ├╝mmeti binas─▒n─▒n temeli durumunda oldu─čundan, il├óhi hikmet onlar─▒ e─čitmeye ├Âzel ihtimam g├Âstermi┼č, o ├Ârnekler vas─▒tas─▒yla da onlardan sonraki nesilleri terbiye etmeyi murad etmi┼čtir. Onlar─▒n il├óhi vahy ile tec├óv├╝bleri, bu vahyi nas─▒l tebell├╝─č edip ona nas─▒l mukabele ettiklerini, be┼čeri hayatlar─▒na nas─▒l tatbik ettiklerini, kendilerine nas─▒l m├ól ettiklerini g├Âstermenin yolu ise, be┼čeri hayat─▒n ├že┼čitli tezah├╝rlerinde insanl─▒─ča y├Ân verecek il├óhi talimatlar─▒n, yani Kur'├ón ├óyetlerinin, yava┼č yava┼č indirilmesidir. Baz─▒lar─▒m─▒z─▒n hat─▒r─▒na ┼č├Âyle bir sual gelecektir: "Neden bu ├Âzellik, sadece sahabe nesline verildi?" Buna ┼č├Âyle cevap veririz: "Hz. Peygamber muayyen bir zamanda ya┼čay─▒p resul yap─▒lm─▒┼č, Kur'├ón belli bir zamanda g├Ânderilmi┼čtir. Onlar─▒n geli┼čleri tekerr├╝r edemeyece─čine g├Âre, bu h├ódiseyi de b├Âylece kabul etmek gerekir. Her h├ódise bir kere olur. Riski ve imtiyaz─▒yla beraber, bu hususiyet sahabe nesline verilmi┼čtir. Ondan sonraki nesillere d├╝┼čen, ─░sl├ómi hayat─▒n uygulanmas─▒nda onlar─▒ ├Ârnek almakt─▒r."
Asl─▒nda, burada arzettiklerimizden daha ├žok fayda ve hikmetleri bulunan tenc├«mu'l Kur'├ón meselesinin, sadece Hz. Peygamber (a.s.m) ve m├╝minleri, hayat─▒n ak─▒┼č─▒ i├žinde y├Ânlendirme, k─▒yamete kadar gelecek m├╝min nesillere ebedi ├Ârnekler verme" ┼čeklinde ifade etti─čimiz nev'ine dair baz─▒ a├ž─▒klamalar sundu─čumuz bu makalemizi burada bitirirken, tenc├«min bir ├žok kategoride de incelenen ba┼čka hikmet ve faydalar─▒n─▒n bulundu─čunu da unutmamak gerekti─čini belirtmek isteriz.

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 5.04.2010



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...