f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Mirac Hakikatlerinden

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Suat Y─▒ld─▒r─▒m Tefsir T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 2016 Hit : 8157 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 TDK nun T├╝rk├že S├Âzl├╝k├╝ Hakk─▒nda Baz─▒ M├╝lahazalar
2 ┼×eytani Ayetler Safsatas─▒ (Garanik K─▒ssas─▒n─▒n Tenkidi )
3 Risalei Nurda M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamada ├ľnemli Esaslar I
4 ├ľmer Nasuhi Bilmenin B├╝y├╝k Tefsir Tarihi Hakk─▒nda Bir De─čerlendirme
5 M├╝te┼čabih Ayetler Hakk─▒nda ├ľnemli Bir Hat─▒rlatma
6 Muhammed Esedin Kuran Mesaj─▒ Adl─▒ Tefsiri Hakk─▒nda
7 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ III
8 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒ II
9 Muas─▒r H─▒ristiyanl─▒─č─▒n ─░slama Bak─▒┼č─▒
10 Misyonerlerin T├╝rkiyeyi De─čerlendirmeleri
11 Mirac Hakikatlerinden
12 Mehmed Akifin Kurana Bak─▒┼č─▒
13 Mehmed Akifin Kuran Anlay─▒┼č─▒
14 Medine Ara┼čt─▒rmalar─▒ Merkezi / ┘ůě▒┘âě▓ ěĘěş┘łěź ┘ł ě»ě▒ěžě│ěžě¬ ěž┘ä┘ůě»┘Ő┘ćěę ěž┘ä┘ů┘ć┘łě▒ěę
15 Mealimiz M├╝nasebetiyle
16 Mealim Hakk─▒nda Hezeyanlar
17 Makbul Tefsirin ┼×artlar─▒
18 Kuveyt Bilimsel ─░caz Sempozyumu
19 Kuran─▒n Tenciminin E─čitici ├ľzelli─či
20 Kuran─▒n Allah Kelam─▒ Oldu─čunu ─░spatta Bedi├╝zzaman Said Nursinin Orijinal Bir Usul├╝
21 Kuran─▒ Kerimin M├╝te┼čabihan Mesani ├ľzelli─či
22 Kuran─▒ Kerime G├Âre Ehli Kitapla Diyalog
23 Kuran─▒ Kerimde K─▒ssalar
24 Kuran─▒ Kerimde Hz. ─░san─▒n H├╝viyeti
25 Kuran ve Alevi (Nazmi N. Sakall─▒o─člunun Kuran ─░simli Derleme ├çevirisinin Ele┼čtirisi)
26 Ki┼činin Kuran─▒ Hakimi ─░le ├ľzel ─░leti┼čimi
27 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler II
28 Kiliseyi ─░slam ─░le Diyalog ─░steme─če Sevk Eden Sebepler
29 ─░slam─▒n Tan─▒tt─▒─č─▒ Allah
30 ─░slam─▒n H─▒ristiyanlara Uygulad─▒─č─▒ Ho┼čg├Âr├╝
31 ─░cazul Kuran ─░lmi
32 Hz. Peygamberin Kuran─▒ Tefsiri
33 Hristiyan Teslisi ve Hz. Meryem
34 Gazalinin Bilimsel Metodu
35 Evrensel Alim Muhammed Hamidullah
36 En M├╝kemmel Ahlak Ba┼čta Gelen Mucizelerdendir
37 Elmal─▒l─▒n─▒n Meali veya Sahipsizli─čin Meali
38 Elmal─▒l─▒ M. Hamdi Yaz─▒r─▒n M├╝te┼čabih Ayetleri Anlamaya Katk─▒s─▒
39 Elmal─▒l─▒ Hamdi Yaz─▒r ve Tefsiri
40 Diyalogda Anahtar ─░sim L. Massignon ve ─░slam
41 Ceza H├╝k├╝mleri A├ž─▒s─▒ndan Tevrat ve Kuran Adl─▒ Kitab─▒n Kriti─či
42 Canan ki Bir Melekti U├žtu
43 Ayetlerin Tertibinde Oryantalist ┼×├╝phesi
44 Ayetlerin Kronolojik S─▒ralanmas─▒
45 Allah─▒n Biz Zamirini Kullanmas─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
women cheat on their husbands husband cheated unfaithful wife
click here dating for married men married affairs
open why women cheat on husbands how many guys cheat
click here why men cheat on beautiful women why do married men cheat
read here read read
treatment of aids history of aids aids pictures
abortion methods terminating pregnancy at 20 weeks articles on abortion
amoxicillin amoxicillin amoxicillin
sumatriptan succinate sumatriptan succinate sumatriptan succinate
sumatriptan injection sumatriptan injection sumatriptan injection
bystolic coupon 2013 bystolic add on copay card bystolic generic alternative

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi Yeni ├ťmit Dergisi
Sanal Dergi
Makalenin Linki http://www.yeniumit.com.tr/konular.php?TAB=YZ&sayi_id=9&konu_id=580&yumit=bolum2

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Mi'rac Hakikatlerinden

 

Mirac, bir gece vakti, Hz. Peygamber aleyhisselam─▒n Mekke'den Kud├╝s'e oradan da g├Âklere, cennete ├ž─▒k─▒p, Sidret├╝'l-m├╝ntehay─▒ ge├žerek Allah Tealan─▒n huzuruna kabul├╝, o l├╝tfa mazhar olmas─▒d─▒r. Bu h├ódiseye, Kur'├ón-─▒ Kerim'den al─▒nan t├óbirle "isra", hadisi ┼čeriften al─▒nan tabirle "mi'rac" denilir. (Biz bu yaz─▒m─▒zda, zaruri olmad─▒k├ža, farkl─▒ de─čerlendirmeleri zikretmeyip, ilim ehlinin umumunun kabul├╝ne mazhar olmu┼č ┼čekliyle meseleyi h├╝lasa edece─čiz). ─░sra: gece seyahati, mi'rac ise, y├╝kselmek, y├╝kse─če ├ž─▒karan vas─▒ta manas─▒nad─▒r. Kur'├ón'─▒ Kerim, bu hakikatten ─░sra ve Necm surelerinde k─▒sa k─▒sa ve s─▒rl─▒ bir ├╝sl├╝pla bahsederken Sahih-i Buhari ve Sahih-i M├╝slim ba┼čta olarak hadis kitaplar─▒, olduk├ža ayr─▒nt─▒l─▒ ┼čekilde anlat─▒rlar. Bu geni┼č, s─▒rl─▒, dolay─▒s─▒yla farkl─▒ de─čerlendirmelere konu te┼čkil eden meselenin, bu yaz─▒n─▒n mahdut ├žer├ževesi i├žinde, sadece baz─▒ noktalar─▒na, hem de ├žok k─▒sa olarak temas etmeye ├žal─▒┼čaca─č─▒z.

M─░RACIN DI┼× ├çER├çEVES─░
Hicretten 19 ay kadar ├Ânce Receb ay─▒n─▒n 27. cuma gecesinde Peygamber Efendimiz Haremi ┼×erifte Hatim mevkiinde istirahat buyururlarken Hz. Cibril gelip ┼čerh-i sadr edip, yani g├Â─čs├╝n├╝ a├ž─▒p zemzemle y─▒kayarak iman ve hikmetle doldurmas─▒n─▒ m├╝teakip, Peygamberimiz, amcazadesi ├ťmm-i Hani (r.a)'n─▒n evinden Burak'a binerek, Cibril'in refakatinde, Medine'de bir durak yaparak Kud├╝s'te Mecm├ó-─▒ enbiy├ó olan Mescid-i Aksa'ya vard─▒, orada cemaat halinde kendilerinin te┼črifini bekleyen peygamberlere imam olup, namaz k─▒ld─▒rd─▒. Sonra emrine verilen miraca binerek g├Âklere y├╝kseldi. Birinci semada Hz. Adem, ikincisinde Hz. Yahya ve Hz. ─░sa, ├╝├ž├╝nc├╝s├╝nde Hz. Yusuf, d├Ârd├╝nc├╝s├╝nde Hz. ─░dris, be┼čincisinde Hz. Harun, alt─▒nc─▒s─▒nda Hz. Musa, yedincisinde ise Hz. ─░brahim (salavatullahi aleyhim) ile g├Âr├╝┼čt├╝. Sonra Kader kalemlerinin saririni (yazarken ├ž─▒kard─▒klar─▒ sesleri) i┼čitecek yere vard─▒. Cennet ve cehenneme muttali oldu. Derken Sidret├╝'l-M├╝ntehaya kadar ├ž─▒kt─▒lar. S├Âzl├╝kte "Arabistan kiraz─▒" denilen bu a─ča├ž, Allahu a'lem, ┼čeceretu'l-kevn, yani ulu varl─▒k a─čac─▒ olup, Ar┼č-─▒ a'l├ón─▒n alt─▒nda, cenneti ve g├Âkleri ihata ederek, imk├ón ├óleminin, m├╝mkinat─▒n, yani Allah Tealadan ba┼čka olan varl─▒klar─▒n hududunun sonudur. Cibril buradan ├Âteye ge├žemedi. Hz. Resulull├óh (a.s.) tek ba┼č─▒na Kab-─▒ kavseyne var─▒p kurbiyyet-i il├óhiyye ile m├╝┼čerref oldu.
Melekut ├ólemindeki bu mazhariyete paralel olarak m├╝lk ├óleminde de, mirac, ─░sl├óm tebli─činin, hicret vas─▒tas─▒yla yay─▒laca─č─▒n─▒n m├╝jdecisi durumuna ge├žmi┼čtir. Tebli─če kar┼č─▒ ┼čirkin ┼čiddetli mukavemeti devam etmekle beraber, bu gerginlik, ─░sl├óm'─▒n hakkaniyetinin ayr─▒ bir delili oluyordu. Demek ki bu davet ├Ânlenemez, bu ses susturulamazd─▒. Bununla beraber bedbin bir bak─▒┼č, kolayl─▒kla ye'se d├╝┼čebilirdi: Taif tebli─čine kar┼č─▒ direnen vah┼četin, Peygamber Efendimiz'den ak─▒tt─▒─č─▒ kan hen├╝z so─čumam─▒┼čt─▒. Ebu Talib ile Hz. Hatice (r.a) vefat etmi┼č, bu iki m├╝him destek kaybolmu┼čtu. M├╝sl├╝manlar─▒n adedi ├žok az idi. Amma bu fecr-i k├ózibin arkas─▒ndan, lutf-i il├óhi ile baz─▒ ├╝mit ─▒┼č─▒klar─▒ beliriyordu. Medinelilerden birka├ž─▒ ile ilk Akabe g├Âr├╝┼čmesi yap─▒lm─▒┼čt─▒. Hicret ihtimali uzaktan uza─ča g├Âr├╝n├╝yordu. Kuvvet├že m├╝┼črikler bask─▒n olmakla beraber, susturulamayan ─░sl├óm d├óveti, sesini Mekke d─▒┼č─▒ndaki hemen b├╝t├╝n Arap kabilelerine duyurmu┼čtu. G├Âr├╝n├╝┼čte pek bir varl─▒k olmasa da, sezebilenler i├žin, toprak alt─▒nda bir tekevv├╝n ├╝midi mevcut idi.

M─░RACIN H─░KMET─░ NE OLAB─░L─░R?
Had ve hesaba gelmez bu hikmetleri, Cen├ób-─▒ Allah "li n├╝riyeh├╝ min ├óyatin├ó" (Rububiyetin muazzam h├╝ccet ve al├ómetlerini Resule g├Âstermek g├óyesiyle) ba┼čl─▒─č─▒ alt─▒nda h├╝lasa buyurmu┼čtur ki, bizler taraf─▒ndan s├Âylenecek her ┼čey, bunun ancak bir k─▒sm─▒n─▒ ifade edecektir. Fakat bunu k─▒smen a├ž─▒klamak ├╝zere, meselenin sadece bir iki noktas─▒n─▒ g├Ârmeye ├žal─▒┼čal─▒m:
─░nsan─▒n bu d├╝nyadaki, ┼čehadet ├ólemindeki konumunda il├óhi h├╝k├╝mranl─▒k hakk─▒ndaki bilgisi pek s─▒n─▒rl─▒d─▒r. Bu bilgi, ├žok kay─▒tlar alt─▒ndad─▒r. Fakat insan─▒n il├óhi h├╝k├╝mranl─▒─č─▒n geni┼čli─čini, tafsilatl─▒ olarak m├╝┼čahede etmesi nisbetinde, O'nun azametini anlamas─▒ m├╝kemmelle┼čir. ─░brahim (a.s)'─▒n mirac─▒ndan bahsederken Allah Te├óla: "B├Âylece, ─░brahim'e kesin bilgi sahibi olsun diye g├Âklerin ve yerin melekutunu tema┼ča ettiriyorduk (En'am, 75) buyurur. ─░┼čte Allah'─▒n "├óyat─▒na" tavsifindeki azamete lay─▒k bir tarzda, ris├óleti mutlak olan Hz. Peygambere, il├óhi h├╝k├╝mranl─▒─č─▒ b├╝t├╝n y├Ânleriyle tema┼ča ettirmek, il├óhi hikmet gere─čidir. A─čac─▒ ├žekirdekten yaratan hikmetli Rabbimiz, onun m├╝b├órek kalbini, k├óinat a─čac─▒n─▒n b├╝t├╝n esas hakikatlerini istiab edecek istidad ve kapasitede yaratm─▒┼č, onu ├žekirdekle meyve, mebde ile m├╝nteha aras─▒nda bir ba─č, bir ileti┼čim arac─▒ k─▒lm─▒┼čt─▒r. Bu varl─▒k a─čac─▒n─▒n ├Âzsuyu odur. ─░┼čte bir yandan, h├╝k├╝mranl─▒─č─▒n─▒n her taraf─▒n─▒ ona g├Âstermek, ├Âte yandan da, onun ne b├╝y├╝k bir ├óyet oldu─čunu her tarafa g├Âstermek i├žin, onun mahbubiyet makam─▒nda oldu─čunu her cihete bildirmek ve g├╝zel halini her tarafa sirayet ettirmek i├žin huzuruna alm─▒┼č, hitabiyle ve fermaniyle taltif etmi┼čtir. Nitekim d├╝nyevi idareler de, en y├╝ksek d├╝zeyde g├Ârevlendirilecek m├╝fetti┼člere, idari te┼čkilat─▒ ayr─▒nt─▒l─▒ olarak tan─▒t─▒rlar, ├že┼čitli kademelerde vazife yapt─▒ktan sonra m├╝fetti┼čli─če tayin ederler.
Yahut teknolojiye m├╝ptel├ó bir ├ža─č─▒n mensubu olarak, bir misal verecek olursak: ├çok geni┼č bir teknoloji dairesinin ba┼čkan─▒, dairesinin geli┼čtirdi─či m├╝kemmel cihazlar─▒, ilk defa seri olarak im├ól ettirdi─činde yapaca─č─▒ ilk i┼č, o hassas cihazlar i├žin, ayr─▒nt─▒l─▒ kataloglar haz─▒rlat─▒p, bu i┼čten sorumlu olacak bir uzmana iyice g├Âsterip tarif etmektir. T├ó ki, o da, o cihaz─▒ kullanacak olanlara gerekli rehberli─či yapabilsin: ─░┼čte insan, o m├╝kemmel cihaz, vahiy ile gelen talimatlar da katalog, kullanma k─▒lavuzu, Peygamber ise o katalo─ča vak─▒f uzman durumundad─▒r. O cihaz i├žin ayr─▒nt─▒l─▒ katalog haz─▒rlamamak, veya ona vak─▒f olacak uzman g├Ândermemek halinde b├╝t├╝n emekler bo┼ča gidecektir. B├Âyle yapmak, bunca ihtimamla haz─▒rlat─▒lan cihaz─▒ balyozla par├žalamaktan farks─▒z olup, bunu ak─▒lla ba─čda┼čt─▒rmak m├╝mk├╝n de─čildir. Her taraf─▒ hikmet ve nizam dolu bu k├óinat─▒n hikmetli Yarat─▒c─▒s─▒, bu misal ile k─▒yas kabul etmeyecek derecede, b├Âyle bir sa├žmal─▒ktan m├╝nezzeh ve ├žok y├╝cedir.

ALLAH TEALA, B─░ZE B─░ZDEN YAKIN ─░KEN B├ľYLE B─░R SEYAHAT─░N MANASI NED─░R?
B├╝y├╝k bir ├╝lkenin ba┼čkan─▒n─▒n iki t├╝rl├╝ icraat─▒ olur. Birincisi: S─▒radan bir memuru ile, muayyen bir konudaki i┼či hakk─▒nda telefonla g├Âr├╝┼č├╝p i┼čini bitirmesidir. ─░kincisi ise: B├Âyle hususi ve c├╝z'i bir i┼č de─čil, m├╝him, ├žok ├že┼čitli ve geni┼č i┼čler i├žin b├╝y├╝k yetkilerle genel bir vali tayin etmesi, onun g├Ârevinin her tarafta bilinmesini temin etmesidir. Bu vali ile, bazan ├Âzel telefon g├Âr├╝┼čmesi yapmakla beraber, bazan da b├╝t├╝n ├╝lkeyi ilgilendirecek geni┼č ├žer├ževeli i┼čler hakk─▒nda g├Âr├╝┼č├╝p talimatlar vermek i├žin, b├╝t├╝n ahalinin dikkatlerini ├žekecek tarzda, onu devlet merkezine davet ederek, bilahere onun bildirece─či hususlar─▒n tamamen kendi talimat─▒ ├žer├ževesinde oldu─čunu herkese ilan eder. Mis├óldeki birinci ┼čah─▒s veli, ikinci ┼čah─▒s nebi olup, davet de miract─▒r.

K├ťD├ťS'E G─░TMEN─░N H─░KMET─░?
Tevhid tarihinde, H├ótem├╝'l-enbiy├óya gelinceye kadar en m├╝him durak Hz. ─░brahim'dir. Onun ├╝lkesinin en m├╝him iki merkezi Mekke ile Kud├╝s idi. Kud├╝s'e Hz. ─░shak'─▒n nesli olan ─░srail o─čullar─▒, Mekke'ye ise Hz. ─░smail'in soyu varis olmu┼čtu. Kud├╝s mecm├ó-─▒ enbiy├ó idi. Allah Teala, gerek hak dinin, gerek be┼čeriyetin as─▒lda bir oldu─ču m├ón├ós─▒ndaki tevhid hakikatini temsil eden Hz. ─░brahim'den sonra bu camiiyyeti toplay─▒c─▒l─▒─č─▒ Allah'─▒n b├╝t├╝n g├╝zel isimlerinin en cami bir mazhar─▒ olan Hz. Muhammed aleyhisselam ile izhar etmek diledi. O'nun mutlak ris├ólet sahibi oldu─čunu, b├Âylece de il├ón etti. B├╝t├╝n enbiy├ón─▒n imam─▒ oldu─ču gibi, bi'setinden itibaren k─▒yamete kadar gelecek olan b├╝t├╝n insanl─▒─ča da onun resul oldu─čunu g├Âsterdi.
K├óinat─▒n birli─či, bu evrenin ├óhenk ve nizam─▒, k├óinat─▒ uyum i├žinde y├╝r├╝ten Y├╝ce Yaradan'ca nas─▒l matlub ise, b├╝t├╝n insanl─▒─ča rehberlik edecek dinin de birli─či, ├Âylece matlubdur. Ahirzaman nebisinin ris├óletinin kem├óle ermesiyle, -onun veda hutbesinde ge├žen pek beli─č ifadeleriyle- "zaman d├Ând├╝ dola┼čt─▒ ve Allah'─▒n g├Âkleri ve yeri ilk yaratt─▒─č─▒ s─▒radaki durumunu ald─▒". B├Âylece onun ris├óleti ve mirac─▒ ile hilkat, g├óyesine ula┼čm─▒┼č oluyordu.
Bu evrensel uyumun bir y├Ân├╝ de, cuma g├╝n├╝n├╝n ona, onun ├╝mmetine ba─č─▒┼članmas─▒d─▒r. ┼×├Âyle ki: ─░nsanl─▒─č─▒n atas─▒ Hz. Adem, cuma g├╝n├╝ yarat─▒lm─▒┼č ve cuma g├╝n├╝ cennete konulmu┼čtu. (Sahih-i M├╝slim). Onun zellesinden sonra tevbesi de, Rabb-i Rahim taraf─▒ndan cuma g├╝n├╝ kabul edilmi┼č id├«. Bundan ├Ât├╝r├╝ Adem, cuma g├╝n├╝n├╝ kendisi i├žin bir ┼č├╝k├╝r g├╝n├╝, bir toparlanma g├╝n├╝ yapm─▒┼čt─▒. Beni ─░srailin, bu g├╝n hakk─▒nda ┼č├╝pheye d├╝┼čmesine kadar, insanl─▒k i├žin de bu b├Âylece devam etti. ─░htilaflar─▒ y├╝z├╝nden, onlara sebt (cumartesi) h├╝kmedildi. Bir hadise g├Âre yarat─▒l─▒┼č, cuma g├╝n├╝ kemale ermi┼čtir.(Birinci g├╝n maddenin gaz ve duman halinde hilkati ikincisi g├Âk cisimlerinin, ecram─▒n te┼čekk├╝l├╝, ├╝├ž├╝nc├╝s├╝ arz─▒n semadan ayr─▒lmas─▒ devri, d├Ârd├╝nc├╝s├╝ yer kabu─čunun te┼čekk├╝l├╝, be┼čincisi da─člar─▒n ve nehirlerin te┼čekk├╝l├╝, alt─▒nc─▒s─▒ hayat─▒n ba┼člang─▒c─▒ ile nebat ve hayvanlar─▒n yarat─▒l─▒┼č─▒ ile, insan─▒n yarat─▒l─▒┼č─▒na kadar tek├óm├╝l├╝ devridir). Bu alt─▒ devir, bir g├╝n gibi m├╝lahaza edilince, i┼čbu alt─▒nc─▒ devir, hilkat prensiplerinin en toplu, en cem'iyyetli g├╝n├╝, yani Cum'as─▒ demek olur. ├ç├╝nk├╝ ├ólem bu g├╝nde hayat s─▒rr─▒na mazhar olmu┼č ve insan─▒n yarat─▒lmas─▒yla tek├óm├╝l ederek son mertebe-i cem'iyyetine, tamamlanma safhas─▒na ermi┼čtir. Cuma g├╝n├╝, hayat─▒n zuhuru devri, g├╝ne┼čin zevalini m├╝te├ókip cuma vakti ise, insan hayat─▒n─▒n ne┼četi heng├óm─▒ gibi, haftan─▒n en feyizli, en m├╝barek g├╝n├╝ olmak mazhariyetine haiz olarak, ehl-i ─░sl├óm'─▒ Ar┼č-─▒ Rahm├ón alt─▒nda, fazl ve Rahmet-i ─░l├óhiyye'den, Naim cennetinin saadetine erdirmek ├╝zere i├žtim├ó etmeye, toplanmaya d├óvet eden bir tezah├╝r g├╝n├╝, bir bayram demektir. ─░┼čte Cum'a, b├╝t├╝n bu i┼člerin bir araya topland─▒─č─▒ g├╝n olarak, dinlerin ihtilaf─▒ndan sonra, yine mutlak Resul'e bildirilmi┼č ve insanl─▒k, ihtilaf─▒ b─▒rak─▒p atalar─▒ Hz. Adem ile birlikte i├žtimaa, il├óhi dergaha y├Ânelmeye d├óvet olunmu┼čtur. (Bkz. M. H. Yaz─▒r, Hak Dini Kur'├ón Dili, 6, 4972 - 4973).
"─░nsanlar bir tek ├╝mmet idi (ihtilafa d├╝┼č├╝nce) Allah, m├╝jdeleyen ve uyaran nebiler g├Ânderdi ve ihtilaf ettikleri hususta aralar─▒nda h├╝kmetmek ├╝zere, onlar─▒n beraberlerinde Hak kitaplar indirdi (...) Bunun ├ťzerine Allah, im├ón edenleri, izniyle, onlar─▒n ihtilaf ettikleri hususta, do─čru olan─▒ bilmeye muvaffak etti. Allah, diledi─čini do─čru yola eri┼čtirir" (Bakara suresi, 213) me├ólindeki ├óyet-i kerime ile ilgili ┼ču hadis-i ┼čerif nakledilmektedir: "Biz d├╝nyada son olmakla beraber, (ahirette) ├Ânde gelen ├╝mmetiz. Cennete ilkin biz girece─čiz. Ne var ki onlara bizden ├Ânce Kitap verildi, biz sonraya kald─▒k. Fakat Allah, onlar─▒n, hakk─▒nda ihtilaf ettikleri hususta, bizi do─čru olan─▒ ├Â─črenmeye muvaffak k─▒ld─▒: ─░┼čte ┼ču Cuma g├╝n├╝, hakk─▒nda ihtilaf ettikleri g├╝nd├╝r. Onun kadrini bilip tes'id etmeyi Allah bize l├╝tfetti, di─čer insanlar bu hususta bize tabi olmal─▒d─▒rlar. Yar─▒n (cumartesi) Yahudilerin, yar─▒ndan sonra ise H─▒ristiyanlar─▒nd─▒r" (Tefsir-i ─░bn Kesir, I, 365).
Allah'─▒n bir ismi de el-C├ómi'dir, yani toplayan. Allah mahl├╗klar─▒n hilkatlerini d├╝nyaya da─č─▒lm─▒┼č zerrelerden toplar, onlara bir vahdet verir, mesel├ó insan halinde bir organizma mucizesi meydana getirir. ─░nsanlar─▒, kendi dini etraf─▒nda toplar, bir araya getirir. Ahirette de insanlar─▒ ha┼čir meydan─▒na toplar. ─░badet yerleri olan mescidlerimizin ├Âb├╝r ad─▒ da C├ómi'dir. Resulullah Efendimizin isimlerinden biri de C├ómi'dir. Zira da─č─▒lm─▒┼č ─░nsanlar─▒ bir araya getiren O'dur.
Biz insanlar bir seferdeyiz. Zaman dairevi hareket etti─činden, daha do─črusu tavaf halindeyiz. Tavaf edenler d├Ân├╝p dola┼č─▒p Hacer-i esvede geldikleri gibi, hayat tela┼č─▒nda ba┼č─▒m─▒z─▒ alm─▒┼č giderken, m├╝min insanlarla bulu┼čma g├╝n├╝, af ve ihsan g├╝n├╝, hilkatle b├╝t├╝nle┼čme vakti olan her cuma g├╝n├╝, el-C├ómi olan Rabbimiz, C├ómi olan Efendimizin arkas─▒nda, C├ómi'de bizi toplamaktad─▒r. Nitekim Mirac'da b├Âyle bir Cuma gecesi vaki olmu┼čtu.
Hz. Peygambere miracda, d├╝nyalara de─či┼čtirilmeyecek ├╝├ž b├╝y├╝k atiyye verildi: 1) Be┼č vakit namaz ki, asl─▒nda m├╝k├ófat itibariyle elli vakit ibadettir. Efendimiz sanki miracdaki ├╝ns├╝n tad─▒n─▒ al─▒nca, o imkan─▒n, kendi istidatlar─▒ nisbetinde m├╝'minlere de verilmesi i├žin niyazda bulunmu┼č ve bu niyaz kabul edilerek, ├Ânderlerinin girdi─či o kap─▒, m├╝'minler i├žin de bir ├Âl├ž├╝de a├ž─▒k b─▒rak─▒lm─▒┼čt─▒r. Bu ger├že─či de 'Namaz, m├╝minlerin mirac─▒d─▒r" diye il├ón buyurmu┼čtur. 2) ┼×irk ko┼čmayanlar─▒n Cehennemde kalmayacaklar─▒, 3) "Amene'r-Res├╝l├╝" diye ba┼člayan el-Bakara suresinin son iki ├óyeti. Bu vesile ile ┼čunu arzedelim: ─░fadedeki icaz sebebiyle iyi anla┼č─▒lmayan bu husus ├žok├ža sorulmaktad─▒r. Bakara suresi hicretten sonra Medine'de n├ózil olmu┼čtur, surenin son k─▒sm─▒ da ├Âyledir. Mirac gecesi n├ózil olan, bu ├óyetler de─čil, onlar─▒n ihtiva etti─či hakikatlerdir. A├ž─▒k├ža g├Âr├╝ld├╝─č├╝ ├╝zere bu ├óyetler, d├óveti umumi olan son Peygamberin, ├Ânceki peygamberler aras─▒nda hi├ž bir ay─▒r─▒m yapmaks─▒z─▒n, b├╝t├╝n enbiy├óy─▒, b├╝y├╝k yery├╝z├╝ mescidinde, ├Ânceki m├╝'min ├╝mmetlerle beraber b├╝t├╝n m├╝'minleri Makam-─▒ Mahmud, Liva lil-hamd etraf─▒nda toplam─▒┼č olmas─▒ hakikatini ifade etmektedir. ┼×u halde, o gece indirilen, bu h├óli bildirmedir. "Amener Resul├╝" ├óyetinde, Kur'├ón olarak n├ózil olacak olan bu hakikatin m├╝jdesidir. Nitekim be┼č vakit namaz da o gece emredilmesine ra─čmen, Kur'├ón'da nas olarak "be┼č vakit namaz" emreden ├óyet bulunmamaktad─▒r.
Mirac'da Allah Teala ile Resul├╝ aras─▒nda ge├žen bir ulvi m├╝kalemenin, Tahiyyat (Te┼čehh├╝d) du├ós─▒ ┼čeklinde kutlu bir hat─▒ra olarak m├╝minlere b─▒rak─▒ld─▒─č─▒ baz─▒ muahhar kitaplar─▒m─▒zda yer al─▒r. Bunu birinci derecede muteber hadis kitaplar─▒nda g├Âremedim. Fakat bu vaki olmasa da, Efendimiz taraf─▒ndan ├Â─čretildi─či kesin olan bu m├╝b├órek du├ón─▒n, mirac gibi m├╝mini y├╝kseltti─či a┼čikard─▒r; ┼č├Âyle ki:
"Et-Tahiyyatu lillahi" diyen m├╝min k├óinattaki b├╝t├╝n canl─▒lar─▒n, hayatlar─▒yla, her biri bir ilim ve sanat mucizesi olarak hayatlar─▒yla Yarat─▒c─▒lar─▒na yapt─▒klar─▒ b├╝t├╝n ibadetler O'na mahsustur, yaln─▒z O'na lay─▒kt─▒r" demi┼č olur. Birbirine benzeyen ve asli maddeleri ayn─▒ olan nutfelerden, yumurtalardan, tohumlardan, ├žekirdeklerden her b├«ri bir mucize olarak yarat─▒lan ve k├óinat─▒ ┼čenlendiren enva-i t├╝rl├╝ hayat sahibi varl─▒klar─▒n hayatlar─▒yla sunduklar─▒ ibadetleri, tefekk├╝r eder, onlar─▒n temsilcisi yery├╝z├╝n├╝n halifesi olarak, kendi nam─▒na H├óliklerine, takdim eder, b├Âylece vazifesi olan k├╝lli ibadeti if├ó eder, kendi c├╝z'i ibadetini de onlar─▒n aras─▒na katar. Ve's-Salavatu ile b├╝t├╝n kavli ibadetlerin niyaz ve du├ólar─▒n tek k─▒blesi Rabb├╝l├ólemin oldu─čunu bildirir, Ve't-tayyihat ile halis niyetlerle yap─▒lm─▒┼č b├╝t├╝n mali ibadetlerin, fedak├órl─▒klar─▒n da O'na mahsus oldu─čunu ikrar eder.
Allah Teala, ├ódeta buna cevaben "Allah'─▒n sel├óm─▒, rahmet ve bereketi senin ├╝zerine olsun ey Nebiyy-i zi┼čan!" buyurur. Bu hitab sigas─▒ ikinci ┼čah─▒s ├╝slubu ├žok incelikler ihtiva etmelidir. Bize ┼čunu telkin ediyor ki Cen├ób-─▒ Allah "Ve ceale'┼č-┼čemse siracen" buyru─ču ile g├╝ne┼či, k├óinat─▒n lambas─▒ ve sobas─▒ yapt─▒─č─▒ gibi, Mutlak Resul├╝n├╝ de "Siracen m├╝nira" tavsifiyle k├óinat─▒n m├ónevi hayat─▒n─▒n g├╝ne┼či olarak ilan etmi┼čtir. Her insan─▒n onunla ba─č kurmas─▒n─▒, onun nuruyla ayd─▒nlanmas─▒n─▒ istemi┼čtir. Bu du├ó her m├╝'mini, Resulullah─▒n huzuruna y├╝kseltmekte, ona 'Sen" d├«ye hitap ┼čerefiyle m├╝mtaz k─▒lmaktad─▒r. M├╝min, onunla ba─č─▒n─▒ sa─člamla┼čt─▒rma, ona olan biatini tazeleme f─▒rsat─▒ bulmaktad─▒r. Onun kabr-i saadetini ziyaret eden, orada selam veren bu saadete erdi─či gibi, tahiyyatta "Sana selam ey Nebiyy-i zi┼čan!" diyen m├╝'min de, ona benzer bir hale girmektedir. Hz. Peygamberin m├╝barek r├╗hlar─▒ Refik-i a'l├óda olmakla beraber, kabr-i saadetlerindeki kutlu bedenlerine tam bir taalluku vard─▒r. Nas─▒l ki g├╝ne┼č, ├žok y├╝kseklerde iken, k├óinattaki ┼čeffaf olan her bir cisimde herbir ├ži├žek ve meyvede bir tecellisi varsa, ─▒┼č─▒─č─▒, ─▒s─▒s─▒, renkleri ile, -amma o cismin kapasitesi nisbetinde- onunla beraberli─či varsa. Yaln─▒z maddi nur├óni b├«r cisim olan g├╝ne┼č mis├ólinden, tam nur├óni olan r├╗haniyyet-i nebev├«yye elbette hadsiz derecede daha y├╝ksektir. G├╝ne┼či, her y├Ân├╝yle benzetme i├žin de─čil, baz─▒ y├Ânleriyle meselemizi anlatmak i├žin ├Ârnek veriyoruz. ─░┼čte g├╝ne┼č mis├óli, her bir m├╝'min taraf─▒ndan verilen selam─▒ Hz. Peygamberin i┼čitip kar┼č─▒l─▒k vermesi ger├že─čini de anlamam─▒z─▒ kolayla┼čt─▒r─▒r. G├╝ne┼č ayn─▒ anda milyarlarca ┼čeffaf cisimde tecelli edebilir, ─▒┼č─▒nlar─▒ vas─▒tas─▒yla onlarla irtibat halinde bulunabilir.
Evet bu g├╝ne┼č olmazsa k├óinat─▒n da, insan─▒n da k─▒ymeti hi├že iner. D├╝nya ve b├╝t├╝n e┼čya tam bir karanl─▒─ča g├Âm├╝l├╝r. Demek ki, o olmasayd─▒, k├óinat─▒n da yarat─▒lmamas─▒ gerekirdi. Ve O'nun nuru ├ž─▒karsa, k├óin├ót, k─▒yametin kopmas─▒na m├╝stahak olacakt─▒r.

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 5.04.2010



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...