f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Efendimizin Be┼čeriyeti

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Muhittin Akg├╝l Siyret T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 201 Hit : 7531 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Peygamberimizin Han─▒mlar─▒ ve Evliliklerindeki Hikmetler
2 Kuran─▒ Kerimde N├╝zul├╝ ─░sa Meselesi
3 Kuran Okuman─▒n ├ľnemi ve ─░nsana Kazand─▒rd─▒klar─▒
4 Kalbi Bir Hastal─▒k Olarak Tecess├╝s
5 Hz. Peygambere Salat├╝ Selam
6 Efendimizin Be┼čeriyeti
7 Besmeleyle ─░lgili Baz─▒ Meseleler
8 Allah Resul├╝n├╝n E┼čleriyle M├╝nasebeti

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
Bu makalede peygamberlerin be┼čer olmas─▒na yap─▒lan itirazlar ve be┼čer olmaya terett├╝p eden hususlar ele al─▒nacakt─▒r. Daha sonra Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.)ÔÇÖin be┼čer olmas─▒n─▒ nas─▒l anlamam─▒z gerekti─či hususu incelenecektir.
website website open
click here click married affairs
click here website why do married men cheat
free abortion pill dilatation & curettage pro life abortion
abortion pill abortion pill abortion pill
sumatriptan injection sumatriptan injection sumatriptan injection

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Efendimizin Be┼čeriyeti

─░nsan, her d├Ânemde Cenab-─▒ HakkÔÇÖ─▒n emirlerine muhatap olmu┼čtur. Bu muhatap olu┼čta insanla Allah aras─▒ndaki el├žilik g├Ârevi peygamberlere verilmi┼čtir. Ancak daha yarat─▒l─▒┼č─▒n ba┼člang─▒c─▒ndan itibaren Y├╝ce AllahÔÇÖ─▒n koymu┼č oldu─ču bu prensibe farkl─▒ ┼čekillerde itirazlar edilmi┼čtir. B├Âyle ├Ânemli bir vazifeyi yapmakla g├Ârevli Peygamberlerin birer be┼čer olmas─▒, baz─▒ insanlar─▒n kafalar─▒na yatmam─▒┼č, neticede kimileri onlar─▒ kabul etmemi┼č, ├že┼čitli s─▒k─▒nt─▒lara maruz b─▒rakm─▒┼č; kimileri de be┼čer olman─▒n ├Âtesine ta┼č─▒yarak onlara ul├╗hiyet isnad─▒nda bulunmu┼č, di─čer bir k─▒s─▒m kimseler ise peygamberlerle insanlar aras─▒nda hi├žbir fark─▒n olmad─▒─č─▒n─▒ iddia etmi┼člerdir.

Allah Teal├ó, insanlara el├ži olarak melekleri g├Ânderebilirdi. Ancak b├Âyle yapmay─▒p, onlar gibi yiyen, onlar gibi i├žen, onlar gibi ihtiya├žlar─▒ olan kimselerden el├žiler g├Ânderdi. Allah Teal├óÔÇÖn─▒n b├Âyle yapmas─▒n─▒n de─či┼čik hikmetleri vard─▒r. Zira insanlar─▒n kendi cinslerinden olan bir kimse, onlar─▒n hissettiklerini hisseder, zevk ald─▒klar─▒ ┼čeylerden zevk al─▒r, tecr├╝belerini de─čerlendirir, elem ve emellerini anlar, duygular─▒n─▒ ve isteklerini bilir, ihtiya├žlar─▒n─▒ fark eder. Bu y├╝zden onlara zay─▒f d├╝┼čt├╝kleri zaman ┼čefkat eder, eksikliklerini g├Ârd├╝─č├╝ zaman tamamlar, g├╝├žlenip kalk─▒nmalar─▒n─▒ ister, ihtiya├žlar─▒n─▒ bilir. Netice itibariyle o da kendilerinden birisidir. Hem onlar, kendileri gibi bir be┼čer olan peygamberi kolayca ├Ârnek alarak pe┼činden gidebilirler. Buna yava┼č yava┼č kendilerini al─▒┼čt─▒r─▒rlar. Cen├ób-─▒ HakkÔÇÖ─▒n farz k─▒ld─▒─č─▒ ve irade etti─či h├╝k├╝mleri tebli─č etti─či zaman, peygamber bu h├╝k├╝mlerin ya┼čayan terc├╝man─▒, m├╝┼čahhas bir uygulay─▒c─▒s─▒ olarak onlara anlat─▒r. B├Âylece insanlar─▒n bu m├╝kellefiyetleri yerine getirmeleri kolayla┼č─▒r. Peygamberin, kendi i├žlerindeki ya┼čant─▒s─▒n─▒ g├Âr├╝rler ve bir insan olarak onu taklit etmeye ├žal─▒┼č─▒rlar. ┼×ayet bir melek olmu┼č olsayd─▒, ne onun yapt─▒klar─▒n─▒ taklit etmeyi d├╝┼č├╝n├╝rler, ne de bu konuda bir gayret g├Âsterirlerdi. Z├«ra ba┼č─▒ndan beri bilirlerdi ki, onun tabiat─▒ kendi tabiatlar─▒ndan ├žok farkl─▒d─▒r. Dolay─▒s─▒yla hareketleri de farkl─▒ olacakt─▒r. Bunun neticesinde insanlar peygamberleri ├Ârnek alma ve onlar─▒n hayatlar─▒n─▒ ya┼čama iste─či duymazlard─▒.

Bu makalede peygamberlerin be┼čer olmas─▒na yap─▒lan itirazlar ve be┼čer olmaya terett├╝p eden hususlar ele al─▒nacakt─▒r. Daha sonra Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.s.)ÔÇÖin be┼čer olmas─▒n─▒ nas─▒l anlamam─▒z gerekti─či hususu incelenecektir.

A. Peygamberlerin insan olmas─▒na y├Ânelik itirazlar

1. ┼×eytan─▒n ─░tiraz─▒
Be┼čer oldu─čundan dolay─▒ insan─▒n ├╝st├╝nl├╝─č├╝n├╝ kabul etmeyip ilk kar┼č─▒ gelen ┼čeytand─▒r. ┼×eytan, insan─▒n d─▒┼č y├Ân├╝ne bakarak aldanm─▒┼č, onun y├╝ce ├ólemlerle irtibat kurmas─▒n─▒ uzak g├Ârm├╝┼č ve baz─▒ ├╝st├╝n ├Âzelliklere sahip olmas─▒n─▒ i├žine sindirememi┼čtir. KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«mÔÇÖin bildirdi─čine g├Âre, insanl─▒─č─▒n ilk yarat─▒l─▒┼č─▒nda, ┼čeytan bu sindirememeyi a├ž─▒k├ža ortaya koymu┼č, hatta sonuna kadar da insano─člunun amans─▒z bir d├╝┼čman─▒ olaca─č─▒n─▒ bildirmi┼čtir. Nitekim KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n de─či┼čik s├╗re ve ayetlerinde bu konu detayl─▒ olarak bildirilmi┼čtir. Hicr Suresinde konuyla ilgili ayetler me├ólen ┼č├Âyledir

ÔÇťHani Rabbin meleklere ÔÇťBen,ÔÇŁ demi┼čti, ÔÇťkuru ├žamurdan, ┼čekillenmi┼č bir ├žamurdan bir be┼čer yarataca─č─▒m. Bu itibarla, Ben onu d├╝zenledi─čim insan ┼čekline koydu─čum ve i├žine ruhumdan ├╝fledi─čim zaman, derhal onun i├žin secdeye kapan─▒n─▒z. ─░blis hari├ž b├╝t├╝n melekler secdeye kapand─▒lar. O ise kibirlenip, secde edenler aras─▒nda yer almad─▒. Allah ─░blisÔÇÖe ÔÇťSen niye secde edenlerle beraber olmad─▒nÔÇŁ diye sordu. ÔÇťBenim,ÔÇŁ dedi, ÔÇťkuru ├žamurdan ┼čekillenmi┼č bal├ž─▒ktan yaratt─▒─č─▒n bir be┼čere secde etmem m├╝mk├╝n de─čildir.ÔÇŁ (Hicr, 1528-33)

Buna g├Âre ┼čeytan, insan konumunda olan bir varl─▒─č─▒n, peygamberlik gibi ├╝st├╝n manevi niteliklere sahip olabilece─čini kabul etmemi┼čtir. Ona g├Âre ├╝st├╝nl├╝k, varl─▒─č─▒n yarat─▒l─▒┼čtan sahip olunan temel unsurlar─▒ndan kaynaklanmaktad─▒r. Bu unsurlar─▒n da hangisinin ├╝st├╝n oldu─ču onun karar─▒na g├Âredir. Bu ilk kabullenmemeden sonra da de─či┼čik d├Ânemlerde farkl─▒ peygamberlere ayn─▒ t├╝rden itirazlar yap─▒lm─▒┼čt─▒r.

2. Kavimlerinin Peygamberlerin Be┼čer Olmas─▒na ─░tirazlar─▒
KurÔÇÖ├ón-─▒ KerimÔÇÖde peygamberler anlat─▒l─▒rken, onlar─▒n ├Âzellikle be┼čer olduklar─▒ ger├že─či ├Ânemle vurgulan─▒r. ├ç├╝nk├╝ g├Ânderilen her peygambere ├Âzellikle be┼čer olmas─▒ndan dolay─▒ ├že┼čitli itirazlar gelmi┼čtir. De─či┼čik d├Ânemlerdeki insanlar, kendilerine ├Äl├óh├« ger├žekleri getiren peygamberlerden, insan ├╝st├╝ bir tak─▒m i┼člerin meydana gelmesini beklemi┼čler ve onlar─▒n kendileri gibi bir insan olmas─▒na itiraz etmi┼člerdir. Halbuki peygamberlerin be┼čer olmas─▒nda bildi─čimiz bilemedi─čimiz bir├žok hikmetler vard─▒r.

Hz. Nuh, kavmini bir olan Allaha kullu─ča davet etti─činde, onun kendileri gibi bir insan olmas─▒n─▒ bahane etmi┼čler ve kabul etmemi┼člerdir. Bu husus KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«mÔÇÖde ┼č├Âyle anlat─▒lmaktad─▒r ÔÇť..Halk─▒ndan ileri gelen birtak─▒m k├ófirler ÔÇťBu,ÔÇŁ dediler, ÔÇťsizin gibi bir insandan ba┼čka bir ┼čey de─čil, b├Âyleyken size hakim olmak istiyor.ÔÇŁ ÔÇťAllah bize mesaj ula┼čt─▒rmak isteseydi, b├Âyle sizin gibi birini g├Ândermez, melaike indirirdi. Nitekim biz atalar─▒m─▒zdan da b├Âyle bir ┼čey i┼čitmedik. Bu delinin tekinden ba┼čka biri de─čil. Ona biraz s├╝re tan─▒y─▒n, sonra i┼č ayd─▒nlan─▒r, siz de gere─čini yapars─▒n─▒z.ÔÇŁ (M├╝ÔÇÖmin├╗n, 2323-25)

Ayetlerden de a├ž─▒k├ža anla┼č─▒ld─▒─č─▒ ├╝zere Hz. NuhÔÇÖun kavminin, kendilerine gelen el├žiyi kabul etmemesinin g├Âr├╝n├╝┼čteki sebebi, onun insan olmas─▒d─▒r. Onlar b├Âyle ├Ânemli bir g├Ârevi ancak meleklerin yapabilece─čini iddia ederek onu kabule yana┼čm─▒yorlard─▒.

Hz. NuhÔÇÖtan sonra g├Ânderilen peygamberler de ayn─▒ tepkiyle kar┼č─▒lanm─▒┼čt─▒. Bu insanlar da, yeme-i├žme gibi ├Âzellikleri temel kriter kabul ederek, peygamberlerle di─čer insanlar aras─▒nda hi├žbir fark─▒n olmad─▒─č─▒n─▒ iddia ediyor ve kabule yana┼čm─▒yorlard─▒. (Bkz M├╝ÔÇÖmin├╗n, 2331-34) Halbuki bu ├Âzellikler sadece insanda de─čil hayvanlarda da vard─▒. ┼×ayet bunlar temel ├Âl├ž├╝ olsayd─▒, insanlarla hayvanlar─▒n ayn─▒ de─čerde olmalar─▒ gerekirdi.

Sem├╗d kavmi de kendilerine el├ži olarak g├Ânderilen Hz. SalihÔÇÖi kabul etmemi┼čler ve bunun sebebinin de onun bir be┼čer olmas─▒n─▒ ileri s├╝rerek, ondan do─črulu─čuna bir delil istemi┼člerdir. (Bkz ┼×uar├ó, 26150-154)

Hz. ┼×uayb ├Âl├ž├╝ ve tart─▒da haks─▒zl─▒k yapan kavmini do─črulu─ča ve d├╝r├╝stl├╝─če davet etti─činde, kavmi taraf─▒ndan ÔÇťBize hi├ž bir ├╝st├╝nl├╝─č├╝n yok, sen de bizim gibi bir insans─▒n.ÔÇŁ (┼×uar├ó, 26186) diyerek, onun da kendileri gibi bir be┼čer olmas─▒n─▒ ileri s├╝rm├╝┼č ve kabul etmemi┼člerdi.

UluÔÇÖl-Azim peygamberlerden Hz. Musa ve karde┼či Hz. Harun, FiravunÔÇÖu tek olan AllahÔÇÖa davet ettiklerinde o ÔÇťKendi kavimleri bizim hizmet├ži k├Âlelerimiz iken ┼čimdi kalk─▒p bizim gibi be┼čer olan bu iki adama m─▒ inanaca─č─▒zÔÇŁ (M├╝ÔÇÖmin├╗n, 2347) diyerek, onlar─▒ kabul etmeme sebebi olarak be┼čer olmalar─▒n─▒ g├Âstermi┼čti.

Yukar─▒da sadece bir k─▒sm─▒ zikredilen ├Ârneklerden de anla┼č─▒ld─▒─č─▒ ├╝zere, insanlar─▒n peygamberleri kabul etmeyi┼člerindeki temel sebep, onlar─▒n be┼čer olmas─▒yd─▒. Onlara g├Âre insan peygamber olamaz ve peygamber de insan olamazd─▒. KurÔÇÖan, bu yanl─▒┼č anlay─▒┼č─▒ reddederek b├╝t├╝n peygamberlerin birer insan oldu─čunu ve insanlara da ancak bir insan─▒n peygamber olarak g├Ânderilebilece─čini beyan buyurmaktad─▒r.

3. Peygamberleri ─░lahla┼čt─▒ranlar
Baz─▒ eski semavi din ve mezhep mensuplar─▒, peygamberleri ins├ón├« niteliklerin ├╝st├╝nde baz─▒ vas─▒flara sahip ve olaylar─▒ vuk├╗undan ├Ânce haber veren kahinler gibi telakki ederlerdi. Telakkilerine g├Âre onlar, g├╝n├óh i┼čleyebilir ve ahl├óks─▒zl─▒k yapabilirlerdi. G├╝ya peygamber olduklar─▒ i├žin b├Âyle hallerde onlara bir ┼čey l├óz─▒m gelmezdi.

Di─čer taraftan Hz. ─░saÔÇÖya inananlar, onu kendilerinin kurtar─▒c─▒s─▒ bildikleri gibi, baz─▒lar─▒ onu insan olman─▒n ├Âtesinde bazen bir il├óh veya yar─▒ il├óh veyahut da All├óhÔÇÖ─▒n bir c├╝zÔÇÖ├╝ gibi telakk├« ederlerdi.

Nitekim KurÔÇÖ├ón, konuyla ilgili baz─▒ semavi din mensuplar─▒n─▒n peygamberlerine kar┼č─▒ olan bu tutumlar─▒n─▒ ┼č├Âyle bildirir

ÔÇťYahudiler ÔÇť├ťzeyir AllahÔÇÖ─▒n o─čludurÔÇŁ dediler. H─▒ristiyanlar da ÔÇťMesih, AllahÔÇÖ─▒n o─čludurÔÇŁ dediler. Bu onlar─▒n a─č─▒zlar─▒nda geveledikleri s├Âzlerden ibarettir. Onlar, s├Âzlerini daha ├Ânce ge├žmi┼č k├ófirlerin s├Âzlerine benzetiyorlar. Hay Allah kahredesiler! Nas─▒l da haktan bat─▒la d├Ând├╝r├╝l├╝yorlarÔÇŁ (Tevbe, 930)

─░sl├ómiyet, b├╝t├╝n bu ├že┼čit yanl─▒┼č d├╝┼č├╝nceleri ve b├ót─▒l inan├žlar─▒ ortadan kald─▒rd─▒. ─░sl├ómÔÇÖa g├Âre peygamber bir insand─▒r. AllahÔÇÖ─▒n bir kuludur; ayn─▒ zamanda Allah taraf─▒ndan se├žilmi┼č, fevkalede donan─▒ml─▒, masum, iyi, p├ók, nezih, All├óhÔÇÖ─▒n kudretinden feyiz alm─▒┼č, il├óh├« destek ve yard─▒ma eri┼čtirilmi┼č, sa├ódet ve hid├óyetin merkezi olmu┼č bir kimsedir.ÔÇŁ

M├╝┼črikler de ayn─▒ mant─▒kla hareket ederek, ayn─▒ itirazlar─▒, Hz. PeygamberÔÇÖe (s.a.s.) kar┼č─▒ yapm─▒┼člard─▒r. Onlara g├Âre peygamber olacak kimsenin yemek yememesi, ├žar┼č─▒-pazarda al─▒┼č-veri┼č yapmamas─▒ gerekiyordu. ┼×ayet ger├žekten peygamberse, do─črulu─čuna bir melek a├ž─▒k├ža destek vermeliydi. Veyahut da ba┼čka maddi bir tak─▒m ├Âzellikleri olmal─▒yd─▒. (Bkz Furk├ón, 257-11)

B. EfendimizÔÇÖin (s.a.s.) ├ťst├╝n ├ľzellikleri
KurÔÇÖ├ón, Res├╗lullahÔÇÖ─▒n (s.a.s.) ├Âzellikle bir be┼čer oldu─ču ├╝zerinde durarak, onun bu y├Ân├╝n├╝ nazara verir ve ona ┼č├Âyle demesini emreder ÔÇťDe ki Ben de sizin gibi bir insan─▒m. Yaln─▒z bana ┼ču vahyolunuyor Sizin ─░lah─▒n─▒z, sadece bir tek ─░laht─▒r. O halde Ona y├Ânelerek do─čru yolda y├╝r├╝y├╝n, Ondan ma─čfiret dileyin. Ona e┼č, ortak uyduranlar─▒n vay haline!ÔÇŁ (Fussilet 416)

Allah Res├╗l├╝ (s.a.s.) bir be┼čerdir. Onun ├╝mmetinden hi├žbir fert, onun bu vasf─▒n─▒ ink├ór etmemi┼č ve daha ├Ânceki toplumlar─▒n kendi peygamberleriyle ilgili d├╝┼čt├╝kleri yan─▒lg─▒ya d├╝┼čmemi┼člerdir. Ancak de─či┼čik ├óyetlerde vurgulanan, ÔÇťBen de bir be┼čerimÔÇŁ s├Âz├╝ ne gibi anlam ve hikmetler ifade etmektedir

ÔÇťBen de bir be┼čerimÔÇŁ s├Âz├╝, Res├╗lullahÔÇÖ─▒n (s.a.s.) di─čer insanlar gibi be┼čeri ihtiya├žlar─▒n─▒n oldu─ču, teklife muhatapl─▒─č─▒, ├Âl├╝ml├╝ olu┼ču, Allah bildirmedik├že gayb─▒ bilemeyece─či, g├╝├ž ve kuvvetinin s─▒n─▒rl─▒l─▒─č─▒ gibi hususlar─▒ i├žermektedir. Aksine bu s├Âz├╝n Res├╗lullahÔÇÖ─▒n da (s.a.s.) di─čer insanlar gibi ha┼ča yalan s├Âyleyebilece─či, g├╝nah i┼čleyebilece─či veya normal insanlar gibi her t├╝rl├╝ k├Ât├╝ davran─▒┼č─▒ yapabilece─či ┼čeklinde anla┼č─▒lmas─▒, peygamberlerde bulunmas─▒ gerekli olan, do─čruluk, emanet, tebli─č, fet├ónet ve ismet gibi ├╝st├╝n peygamberlik s─▒fatlar─▒yla tenakuz te┼čkil eder.

Allah Te├ól├ó, insanlar aras─▒ndan baz─▒s─▒n─▒ hus├╗s├« bir g├Ârev i├žin se├žmi┼čtir. Bunlar, AllahÔÇÖtan alacaklar─▒ mesajlar─▒, eksiksiz ve kusursuz olarak insanlara ula┼čt─▒racak olan peygamberlerdir. Bu ├Ânemli i┼či y├╝klenecek olan kimselerin, elbette baz─▒ fevkalade ├Âzelliklerinin olmas─▒ ka├ž─▒n─▒lmazd─▒r. KurÔÇÖ├ónÔÇÖ─▒n pek ├žok ├óyetinde, onlar─▒n Allah taraf─▒ndan ├Âv├╝ld├╝─č├╝ne ┼č├óhit oluruz. Onlar, AllahÔÇÖ─▒n g├Âzetimi alt─▒nda, en g├╝zel ├Âzelliklere s├óhip, ak─▒l ve ahl├ók y├Ân├╝yle se├žkin ve em├ónete kar┼č─▒ son derece sayg─▒l─▒ kimselerdir. Onlar─▒n farkl─▒ baz─▒ ├Âzelliklerinin olmas─▒ da yad─▒rganmamal─▒d─▒r. Birer insan olduklar─▒n─▒ s├Âyledi─čimiz peygamberlerin, kendilerine has baz─▒ s─▒fatlar─▒ vard─▒r. Bu s─▒fatlarla onlar, normal insanlardan se├žilip ayr─▒l─▒rlar. AllahÔÇÖ─▒n kendilerini bu kutsal g├Âreve se├žmeden ├Ânceki ya┼čay─▒┼člar─▒, di─čer insanlar─▒nkinden farkl─▒d─▒r. Ahlaki de─čerleri zirvede temsil eden bu ├╝st├╝n donan─▒ml─▒ insanlar h─▒rs─▒zl─▒k, yalanc─▒l─▒k, doland─▒r─▒c─▒l─▒k, putlara tapma, ahl├ók d─▒┼č─▒ davran─▒┼člardan ve benzeri ┼čeylerden fersah fersah uzak kalm─▒┼člard─▒r. E─čer ahl├ók├« y├Ânden d├╝┼č├╝kl├╝k say─▒lan bir ┼čeyi peygamberlikten ├Ânceki hayatlar─▒nda yapm─▒┼č olsalard─▒, peygamber olduktan sonra, insanlar─▒ onlardan sak─▒nd─▒rmalar─▒ g├╝├ž olurdu. S├Âzleri muhataplar─▒na tesir etmezdi.

Cenab-─▒ Allah, Y├╝ce BeyanÔÇÖda, insanlara el├ži olarak g├Ânderdi─či peygamberlerin de─či┼čik ├╝st├╝nl├╝k ve faziletlerini bildirmenin yan─▒nda, onlar─▒n birbirlerine olan ├╝st├╝nl├╝klerine de i┼čaret etmektedir. Nitekim ÔÇť─░┼čte ┼čimdiye kadar zikretti─čimiz res├╗llerden kimini kimine ├╝st├╝n k─▒ld─▒k. Allah onlardan baz─▒s─▒na hitap buyurdu, baz─▒s─▒n─▒ bir├žok derecelerle y├╝kseltti.ÔÇŁ (Bakara, 2253) ├óyeti de bu hakikati haber vermektedir.

K├óin├ót─▒n Y├╝ce Yarat─▒c─▒s─▒, s├óhibi ve m├óliki, elbette bilerek yap─▒yor, hikmetle tasarruf ediyor, her taraf─▒ g├Ârerek d├╝zenliyor, her ┼čeyi bilerek terbiye ediyor ve her ┼čeyde g├Âr├╝nen hikmetleri, faydalar─▒ ir├óde ediyor. M├ódem yapan bilir; elbette bilen konu┼čur. M├ódem konu┼čacak, elbette fikir ve ┼čuur sahibiyle, konu┼čmas─▒n─▒ bilenlerle konu┼čacak. M├ódem fikir sahibiyle konu┼čacak, elbette ┼čuurlular─▒n i├žinde en ┼čuurlu olan insan nevÔÇÖiyle konu┼čacakt─▒r. M├ódem insan nevÔÇÖi ile konu┼čacak, elbette insanlar i├žinde hitap k├óbiliyeti bulunan ve m├╝kemmel insan olanlarla konu┼čacak. M├ódem en m├╝kemmel, istid├ód─▒ en y├╝ksek, ahl├ók─▒ y├╝ce ve insanl─▒─ča rehber olacak olanlarla konu┼čacakt─▒r. Elbette, dost ve d├╝┼čman─▒n ittifak─▒yla, en y├╝ksek istidatta, en ├óli ahl├ókta ve insanl─▒─č─▒n be┼čte biri ona tabi olmu┼č, yery├╝z├╝n├╝n yar─▒s─▒ onun m├ónev├« h├╝km├╝n├╝n alt─▒na girmi┼č, istikbal onun getirdi─či nurun ziyas─▒yla bin d├Ârt y├╝z sene ─▒┼č─▒klanm─▒┼č, be┼čerin nuran├« k─▒sm─▒ ve m├╝minleri m├╝temadiyen g├╝nde be┼č defa onunla biat yenileyip rahmet ve saadet duas─▒ edip, ona ├Âvg├╝ ve muhabbet etmi┼č olan Muhammed Aleyhissal├ót├╝ Vessel├óm ile konu┼čacak ve konu┼čmu┼č; Res├╗l yapacak ve yapm─▒┼č; insan nevine rehber yapacak ve yapm─▒┼čt─▒r. (19. Mektup, 1. N├╝kteli ─░┼čaret)


1. Hz. Muhammed (s.a.s.)

a. ├ťst├╝n Donan─▒ml─▒ Bir Be┼čer
Hz. Muhammed (s.a.s.) be┼čerdir ama fevkalade donan─▒ml─▒ se├žkin bir be┼čerdir. Onun bu se├žkinli─či, Y├╝ce Yarat─▒c─▒ taraf─▒ndan tescillenmi┼č ve bizlere bildirilmi┼čtir. Hayat─▒na genel olarak bak─▒ld─▒─č─▒nda hemen ilk safhada onun, Y├╝ce Yarat─▒c─▒ÔÇÖn─▒n vahyi kontrol├╝nde hareket etti─či, vazifesi kar┼č─▒l─▒─č─▒nda en k├╝├ž├╝k maddi bir beklenti i├žinde olmad─▒─č─▒, son derece samimi oldu─ču, insanlar─▒ AllahÔÇÖ─▒n varl─▒─č─▒ ve birli─čine ├ža─č─▒rd─▒─č─▒, hedef ve gayesinin son derece a├ž─▒k oldu─ču g├Âr├╝l├╝r.

Yine hayat─▒na bak─▒ld─▒─č─▒nda, s├Âz ve davran─▒┼člar─▒nda son derece do─črulu─ču, emanet noktas─▒nda zirvede olu┼ču, ├╝zerine y├╝klenen kudsi g├Ârevi yerine getirmedeki titizli─či, ortaya ├ž─▒kan karma┼č─▒k meseleleri son derece rahat, kolay ve herkes taraf─▒ndan benimsenen bir ┼čekilde ├ž├Âz├╝me kavu┼čturmas─▒ ve masumiyeti hemen g├Âr├╝len hususlard─▒r.

O, her peygamber gibi vahiy alm─▒┼č, peygamberli─činin delili olmas─▒ a├ž─▒s─▒ndan herkesi ilgilendiren a├ž─▒k ve b├╝y├╝k mucizelere mazhar olmu┼čtur. Kendisine KurÔÇÖ├ón gibi evrensel ve her t├╝rl├╝ tahriften korunmu┼č bir Kitap verilmi┼č, Fil ashab─▒n─▒n ku┼člar─▒ onun ve ├╝mmetinin k─▒blesi olacak KaÔÇÖbeÔÇÖyi koruma alt─▒na alm─▒┼č, g├Â─čs├╝ ┼čerhedilmi┼č, be┼čerin idrak s─▒n─▒r─▒n─▒ a┼čacak mahiyetteki ─░sra-MiÔÇÖrac gibi ├Âteler ├Âtesi kudsi bir yolcu─ču, b├╝t├╝n bir insanl─▒k ad─▒na yapm─▒┼č, peygamberli─činin bir delili olarak ay ikiye yar─▒lm─▒┼č ve seman─▒n kap─▒lar─▒ ┼čeytanlara kapat─▒larak insanlar─▒n bu noktadan aldat─▒lmalar─▒n─▒n ├Ân├╝ kesilmi┼čtir.

Ya┼čad─▒─č─▒ hayat─▒n her safhas─▒, se├žilmi┼čli─činin ve ula┼č─▒lmazl─▒─č─▒n─▒n ayr─▒ bir y├Ân├╝n├╝ meydana getirmi┼č, ┼čakalar─▒nda bile yalan─▒n en k├╝├ž├╝─č├╝ onun semtine u─čramam─▒┼č, d├╝nyaya te┼čriflerinden vefat an─▒na kadar ba┼č─▒na gelen pek ├žok s─▒k─▒nt─▒, eziyet ve musibet kar┼č─▒s─▒nda, ola─čan ├╝st├╝ bir sab─▒r g├Âstermi┼č, kendisine, yak─▒nlar─▒na ve dostlar─▒na yap─▒lan say─▒s─▒z insanl─▒k d─▒┼č─▒ davran─▒┼člar kar┼č─▒s─▒nda be┼čer ├╝st├╝ bir af ve m├╝samaha ├Ârne─či sergilemi┼č, i├žine b├╝t├╝n insanlar─▒ hatta hayvanlar─▒ dahi alacak geni┼člikteki merhametiyle, etraf─▒ndaki dost-d├╝┼čman herkesin dikkatini ├žekmi┼č, bir be┼čer olarak her ┼čeye ula┼čmas─▒ ve elde etmesi m├╝mk├╝n iken, son derece m├╝tevazi ve sade bir hayat ya┼čam─▒┼č, yapt─▒─č─▒ i┼člerde en k├╝├ž├╝k bir beklenti i├žinde olmam─▒┼č, s─▒k─▒┼čt─▒r─▒ld─▒─č─▒ ve tek ba┼č─▒na kald─▒─č─▒ zamanlarda bile asla bir y─▒lg─▒nl─▒k ve ├╝mitsizlik emaresi g├Âstermemi┼č, AllahÔÇÖa kulluk noktas─▒nda herkesten daha ileri ve derin olmu┼č... has─▒l─▒ g├╝zel ahlak dedi─čimiz her davran─▒┼č─▒ en zirve noktada temsil etmi┼č ideal bir ├Ârnektir.

2. Korunmu┼č
Cenab-─▒ Hak bu ┼čerefli el├žisini, g├╝nahlardan koruyup, lekesiz ve eksiksiz bir varl─▒k oldu─čunu diledi─či gibi, onu ayn─▒ zamanda insanlardan gelebilecek her t├╝rl├╝ tehlikeye kar┼č─▒ da korumu┼čtur. ├ľl├╝mle y├╝z y├╝ze geldi─či ve art─▒k ka├ž─▒┼č─▒n m├╝mk├╝n olmad─▒─č─▒ pek ├žok tehlikeli noktada Onu muhafaza etmi┼č ve d├╝┼čman─▒n ba┼čvurdu─ču her t├╝rl├╝ komployu bertaraf etmi┼čtir.

G├╝n├╝m├╝z d├╝nyas─▒n─▒n muhta├ž oldu─ču ger├žek bar─▒┼č ve farkl─▒l─▒klarla beraber ya┼čama ├Ârne─čini en a├ž─▒k bir ┼čekilde ya┼čayarak g├Âstermi┼č, ayn─▒ ┼čehri, farkl─▒ din ve inan├ž sahipleriyle payla┼čm─▒┼čt─▒r.

3. Risaleti Evrensel
Evet o, son peygamberdir. N├╝b├╝vveti, bir ├╝lke ya da belirli bir zaman─▒ de─čil, b├╝t├╝n zaman ve mekanlar─▒ i├žine alan evrensel bir n├╝b├╝vvettir. Hatta cinlerin de peygamberidir.

Eri┼čilmez y├╝ce ┼čahsiyeti kar┼č─▒s─▒nda, sadece ona inananlar de─čil, ba┼čkalar─▒ da hayranl─▒klar─▒n─▒ gizleyememi┼č, seman─▒n yere bu de─čerli arma─čan─▒ kar┼č─▒s─▒nda temenna durmu┼člard─▒r. Mesela Michael Hart kaleme ald─▒─č─▒ ÔÇťY├╝z Ebed├« ┼×ahsiyetÔÇŁ adl─▒ eserinde, Onu birinci s─▒raya yerle┼čtirmi┼č, Alman B├╝y├╝k Devlet Adam─▒ Bismarc OÔÇÖna olan hayranl─▒─č─▒n─▒: ÔÇťSana muas─▒r bir v├╝cut olamad─▒─č─▒mdan dolay─▒ m├╝teessirim ey Muhammed!ÔÇŁ s├Âzleriyle dile getirmi┼č ve 1927ÔÇÖdeki Uluslararas─▒ Hukuk Kongresi, OÔÇÖna olan medyuniyetlerini, sonu├ž beyanamelerine ekledikleri: ÔÇťBe┼čeriyet, Hz. MuhammedÔÇÖle iftihar eder. ├ç├╝nk├╝ O Z├ót, ├╝mm├« olmas─▒yla beraber, 13 as─▒r evvel ├Âyle bir hukuk sistemi getirmi┼čtir ki, biz Avrupal─▒lar 2 bin sene sonra onun k─▒ymetine ve hakikat─▒na yeti┼čsek mesud ve bahtiyar oluruz.ÔÇŁ ifadeleriyle ortaya koymu┼člard─▒r.

4. ├ťst├╝n ├ľzellikleri
Hem hadis ve hem de KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«mÔÇÖde hasais dedi─čimiz sadece ona has ├Âzellikler mevcuttur. Bu ├Âzellikleri ┼č├Âyle s─▒ralayabiliriz:

O, bir insan olman─▒n yan─▒nda ayn─▒ zamanda son peygamberdir, (Ahz├ób, 33/40) , ris├óleti evrenseldir, (AÔÇÖr├óf, 7/158; Enbiy├ó, 21/107...) ris├óleti cinleri de kapsamaktad─▒r, (Ahk├óf, 46/29; Cin, 72/1-13) , han─▒mlar─▒ m├╝ÔÇÖminlerin anneleridir, (Ahz├ób, 33/6), ge├žmi┼č-gelecek g├╝nahlar─▒ affedilmi┼čtir, (Fetih, 48/1-2) , kendisine inan─▒lmas─▒ noktas─▒nda peygamberlerden s├Âz al─▒nm─▒┼čt─▒r, (├él-i ─░mr├ón, 3/81) , kendisine KevserÔÇÖin verildi─či m├╝jdelenmi┼čtir, (Kevser, 108/1) , ganimetler helal k─▒l─▒nm─▒┼čt─▒r, (Enf├ól, 8/1) , ├ólemlere rahmet olarak g├Ânderilmi┼čtir, (Enbiy├ó, 21/107) , onun ├Âzellikleri ehl-i kitap taraf─▒ndan bilinmektedir, (Bakara, 2/89,146) , getirdi─či dinin korunmas─▒ teminat─▒n─▒ verilmi┼čtir, (Tevbe, 9/33) , ─░sr├ó ve MiÔÇÖrac Ona hast─▒r, (─░sr├ó, 17/1; Necm, 53/1-18) , ├že┼čitli zamanlarda melekler bizzat yard─▒m etmi┼čtir, (├él-i ─░mr├ón, 3/13, 122-123) , kendisine itaat ayn─▒ zamanda AllahÔÇÖa itaat anlam─▒na gelmektedir, (Nis├ó, 4/80) , ├óhirette ┼čehadet ve ┼čefaat-─▒ uzm├ó hakk─▒ verilmi┼čtir, (Bakara, 2/143) , Mak├óm-─▒ Mahm├╗dÔÇÖla ta├žlanm─▒┼čt─▒r, (─░sr├ó, 17/79) , ├╝mmeti, ├╝mmetlerin en hay─▒rl─▒s─▒ k─▒l─▒nm─▒┼čt─▒r, (├él-i ─░mr├ón, 3/110) , hayat─▒na ve beldesine yemin edilmi┼čtir, (Hicr, 15/72; Beled, 90/1-2) , kendisine ve ├╝mmetine, bin aydan daha hay─▒rl─▒ olan Kadir Gecesi lutfedilmi┼čtir. (Kadr, 97/1-5)

5. MuÔÇÖcizeleri
K├óinat─▒n Efendisi bir insand─▒r. Ancak parmak i┼čaretiyle ay─▒n yar─▒ld─▒─č─▒, avucundaki ├žak─▒l ta┼člar─▒n─▒n dile geldi─či, a─ča├žlar─▒n yerinden s├Âk├╝l├╝p yan─▒na gelerek: ÔÇťSelam sana ey AllahÔÇÖ─▒n Res├╗l├╝!ÔÇŁ dedikleri, bir iki avu├ž hurmayla ├╝├ž y├╝z ki┼činin doymas─▒na vesile olan, bir kadeh s├╝t├╝n elinde bereketlenmesiyle onlarca kimseyi doyuran, parmaklar─▒n─▒ k├╝├ž├╝k bir kab─▒n i├žerisine bat─▒rd─▒─č─▒nda ellerinden ├že┼čme gibi sular─▒n akt─▒─č─▒ ve ├╝├ž y├╝z insan─▒n rahatl─▒kla abdestini ald─▒─č─▒, bir zamanlar ├╝zerinde hutbe okuyup, kendisine minber yap─▒ld─▒ktan sonra ayr─▒ld─▒─č─▒ kuru k├╝t├╝─č├╝n b├╝t├╝n bir cemaat taraf─▒ndan duyulacak kadar a─člad─▒─č─▒, gezerken a─ča├žlar─▒n ve ta┼člar─▒n selam verdi─či, a─čr─▒dan k─▒vranan Hz. AliÔÇÖye dokunmak suretiyle a─čr─▒lar─▒n─▒ giderip bir daha b├Âyle bir a─čr─▒ g├Ârmemesine vesile olan ┼čifalar sa├žan, dilsiz ├žocuklar─▒n yan─▒na geldi─činde aniden dillerinin ├ž├Âz├╝lerek sen AllahÔÇÖ─▒n Res├╗l├╝s├╝n dedikleri bir insand─▒r. Dokunmas─▒yla ac─▒ sular─▒n tatland─▒─č─▒, kurt ve arslan gibi y─▒rt─▒c─▒ ve vah┼či hayvanlar─▒n dahi tan─▒y─▒p itaat etti─či bir insanÔÇŽ

Hem Efendimizin hem de di─čer peygamberlerin biz ancak be┼čeriz demeleri, kavimlerinin kendilerinden ola─čan├╝st├╝ durumlar istemeleri kar┼č─▒s─▒nda s├Âylenmi┼čtir. Res├╗lullahÔÇÖ─▒n (s.a.s.) be┼čer olmas─▒yla ilgili ├óyetlerin gerek n├╝z├╗l sebepleri gerekse ge├žtikleri yerlerdeki siyak-sibaklar─▒na bakt─▒─č─▒m─▒zda ┼čunu g├Âr├╝r├╝z. M├╝┼črikler ondan be┼čer├╝st├╝ bir tak─▒m isteklerde bulunmaktad─▒rlar. Nitekim MekkeÔÇÖde ya┼čayan Utbe b. Rabia, ┼×eybe b. Rabia, Ebu Cehil, Velid b. Mu─čire gibi k├ófirler bir g├╝n bir araya toplanarak RasulullahÔÇÖ─▒ (s.a.s.) yanlar─▒na davet ettiler ve ondan, yerden p─▒narlar f─▒┼čk─▒rtmas─▒n─▒ veya nehirler ak─▒tmas─▒n─▒ yahut g├Â─č├╝ par├ža par├ža edip ├╝zerlerine d├╝┼č├╝rmesini veya AllahÔÇÖ─▒ ve Melekleri g├Âstererek, Peygamberli─činin do─čru oldu─čunu ispatlamas─▒n─▒ istediler. ─░┼čte bunun ├╝zerine ┼ču ├óyetler n├ózil oldu:

ÔÇťVe ÔÇťBizÔÇŁ dediler; ÔÇťSana asla inanmayaca─č─▒z. Ta ki yerden bir p─▒nar ak─▒tas─▒n. Yahut senin hurma ve ├╝z├╝m ba─člar─▒n olsun da aralar─▒ndan g├╝r├╝l g├╝r├╝l ─▒rmaklar ak─▒tas─▒n. Yahut iddia etti─čin gibi g├Âky├╝z├╝n├╝ par├žalay─▒p ├╝zerimize k─▒s─▒m k─▒s─▒m d├╝┼č├╝resin, ya da AllahÔÇÖ─▒ ve melekleri kar┼č─▒m─▒za getiresin de onlar senin s├Âylediklerine ┼čahitlik etsinler. Yok, yok! Bu da yetmez, senin alt─▒ndan bir evin olmal─▒ yahut g├Â─če ├ž─▒kmal─▒s─▒n. Ama unutma! Sen bize oradan d├Ânerken okuyaca─č─▒m─▒z bir kitap indirmedik├že yine de senin oraya ├ž─▒kt─▒─č─▒na inanmay─▒z ha!ÔÇŁ De ki: ÔÇťFe S├╝bhanallah! Ben sadece el├ži olan bir insandan ba┼čka bir ┼čey miyim?ÔÇŁ (─░sr├ó, 17/90-93) ayetleri nazil oldu.

Bu ├óyetlerden a├ž─▒k├ža anla┼č─▒lmaktad─▒r ki, Res├╗lullahÔÇÖ─▒n (s.a.s.) bir be┼čer olmas─▒na vurgu yap─▒lmas─▒ndaki ama├ž, Uluhiyete has olan ┼čeylerin OÔÇÖndan istenmesidir. Di─čer bir ifadeyle OÔÇÖnun zor durumda b─▒rak─▒lmas─▒ i├žin, be┼čer kudretinin ├Âtesindeki icraatlar─▒n ondan beklenmesidir. Halbuki O bir be┼čerdir. Be┼čerin ilah olmas─▒ imkans─▒zd─▒r. ─░┼čte bu imkans─▒zl─▒─č─▒ a├ž─▒k├ža belirtmek i├žin, be┼čerili─či ├Ân plana ├ž─▒kart─▒lm─▒┼čt─▒r.

Zaten o hi├žbir zaman AllahÔÇÖ─▒n hazineleri benim yan─▒mdad─▒r dememi┼č, melek oldu─čunu iddia etmemi┼č, gayb─▒n bilgisine muttali oldu─čunu s├Âylememi┼č, ancak kendisinin vahiy alan bir el├ži oldu─čunu bildirmi┼čtir.

D. Hz. Peygamberin Be┼čer Olmas─▒n─▒ Nas─▒l Anlamal─▒y─▒z?

ÔÇťBen ancak bir be┼čerimÔÇŁ s├Âz├╝nden, bizim gibi bir be┼čer olmad─▒─č─▒n─▒, ├óyetin devam─▒ndaki: ÔÇťancak bana vahyediliyorÔÇŁ c├╝mlesi a├ž─▒k├ža vurgulamaktad─▒r. Kendisine vahiy gelen bir be┼čerin, di─čer insanlarla e┼č tutulmas─▒ ├óyetin yar─▒s─▒n─▒n g├Ârmezlikten gelinmesi anlam─▒na gelir.

Zaten tarihte hi├žbir m├╝sl├╝man, Res├╗lull├óhÔÇÖ─▒ (s.a.s.) be┼čerili─čin ├Âtesinde tutmam─▒┼čt─▒r. Onu seven ve sayg─▒ duyan ├╝mmetinden hi├žbir fert, daha ├Ânceki baz─▒ ├╝mmetlerin kendi peygamberlerine izafe ettikleri uluhiyet vasf─▒n─▒ ona vermemi┼čtir. ├ç├╝nk├╝ di─čer din m├╝ntesiplerinden baz─▒lar─▒ peygamberlerini bir ilah ya da ilah─▒n bir par├žas─▒ olarak kabul ettikleri halde, M├╝sl├╝manlar Hz. MuhammedÔÇÖi (s.a.s.) ne kadar severlerse sevsinler, sayg─▒lar─▒ndaki ├Âl├ž├╝ ne kadar ileri derecede olursa olsun, onu ancak Allah TealaÔÇÖdan dolay─▒ sevmekte ve sayg─▒ duymaktad─▒rlar. Allah gibi sevip sayg─▒ g├Âstermekle, AllahÔÇÖtan dolay─▒ sevip sayg─▒ duymak birbirinden tamamen farkl─▒d─▒r. Bu ├Ânemli bir ay─▒r─▒md─▒r.

E┼čsiz Hayat─▒
Allah Res├╗l├╝ÔÇÖn├╝n (s.a.s.) hayat─▒na bakt─▒─č─▒m─▒zda, onun, y├╝ce ahlak─▒yla ya┼čayan bir KurÔÇÖ├ón oldu─čunu g├Âr├╝r├╝z. Ba┼čka hi├žbir be┼čer, Rabbini o seviyede tan─▒yamam─▒┼č, hayat─▒n─▒ o ├Âl├ž├╝de m├╝kemmel ge├žirememi┼č, insanlar aras─▒ m├╝nasebetlerde onun gibi e┼čsiz ├Ârnekler sergileyememi┼čtir. OÔÇÖnun yeti┼čtirdi─či seviyede bir toplum ba┼čka hi├žbir insana ve peygambere nasip olmam─▒┼čt─▒r. O kadar ki d├╝┼čmanlar─▒ dahi OÔÇÖnun eserlerini g├Âr├╝nce, hayretlerini gizleyememi┼č, bu denli m├╝kemmel bir insan─▒n be┼čer olamayaca─č─▒n─▒ s├Âylemi┼člerdir.

Bunun en ├žarp─▒c─▒ ├Ârneklerinden biri Auguste ComteÔÇÖdir. Frans─▒z filozofu Auguste Comte (1798-1857), pozitivizmin kurucular─▒ndand─▒r. Hayat─▒, hep din d├╝┼čmanl─▒─č─▒ ile ge├žmi┼čtir. ├ç├╝nk├╝ ona g├Âre, bilim ve tecr├╝benin sahas─▒na girmeyen her ┼čey safsatad─▒r. Ancak, Tarih-i MuradÔÇÖda onunla ilgili ┼č├Âyle bir h├ódise nakledilir: Bir aral─▒k Comte, End├╝l├╝sÔÇÖe gitmi┼č; oradaki ─░sl├óm├« sanat eserlerini hayranl─▒kla seyretmi┼č ve ─░sl├óm hakk─▒nda mal├╗mat edinmek i├žin baz─▒ ki┼čilere sorular y├Âneltmi┼č... Ald─▒─č─▒ cevaplar aras─▒nda bilhassa, EfendimizÔÇÖin ├╝mm├« olu┼ču, onu ┼ča┼čk─▒na ├ževirmi┼čtir. ─░nanamam─▒┼č ve RomaÔÇÖya giderek 9. Papa ile g├Âr├╝┼čm├╝┼č ve yemin ettirerek bu mevzuyu ona sormu┼čtur. O da s├Âylenenlerin do─črulu─čunu tasdik edince, filozof ┼č├Âyle demekten kendini alamam─▒┼čt─▒r: ÔÇťMuhammed bir ilah de─čil; fakat be┼čer de de─čil...ÔÇŁ

Zaten bizim B├╗s─▒r├«ÔÇÖmiz de ├Âyle demiyor mu?

ÔÇť─░lmin vard─▒─č─▒ son nokta ┼čudur: O, bir be┼čerdir, ancak AllahÔÇÖ─▒n yaratt─▒─č─▒ varl─▒klar─▒n en hay─▒rl─▒s─▒d─▒r.ÔÇŁ O bir be┼čerdir ancak ta┼člar aras─▒ndaki bir yakut gibidir. O, AllahÔÇÖ─▒n husus├« olarak yaratt─▒─č─▒ ─▒smarlama bir insand─▒r. Bir insan olarak aram─▒za kat─▒l─▒┼č─▒ bizler i├žin en b├╝y├╝k bahtiyarl─▒kt─▒r. ├ç├╝nk├╝ cennetler bile OÔÇÖnun te┼črifiyle ┼čeref kazanm─▒┼čt─▒r ve ┼čeref kazanacakt─▒r.

Res├╗l-i Ekrem (s.a.s.) bir be┼čerdir, be┼čer olmas─▒ itibar─▒yla be┼čer gibi davran─▒┼č sergiler. O, ayn─▒ zaman da Res├╗ld├╝r, risalet itibar─▒yla Cen├ób-─▒ Hakk─▒n terc├╝man─▒ ve el├žisidir. Onun risaleti, vahye dayan─▒r. Onun hakk─▒nda yanl─▒┼č bir kanaate varmamak i├žin onun be┼čeri ├Âzelliklerinin yan─▒nda hakiki mahiyetine ve peygamberlik y├Ân├╝ne bakmal─▒y─▒z. Aksi takdirde ya OÔÇÖna kar┼č─▒ b├╝y├╝k bir sayg─▒s─▒zl─▒k yapm─▒┼č oluruz veya OÔÇÖnun b├╝y├╝kl├╝─č├╝ hakk─▒nda ┼č├╝pheye d├╝┼čeriz. Unutulmamal─▒d─▒r ki Kainat─▒n Efendisi Hz. Muhammed (s.a.s.), Cenab-─▒ HakkÔÇÖ─▒n b├╝t├╝n isimlerinin en m├╝kemmel derecede tecelli etti─či kimsedir.

Ayn─▒ zamanda O, Ezel├« Kel├óm olan KurÔÇÖ├ón-─▒ Ker├«mÔÇÖin terc├╝man─▒d─▒r. Meleklerle sohbet etmi┼č, cin ve insanlar─▒ ir┼čad etmi┼čtir. Hatta di─čer ruhlar─▒n ve meleklerin ├Âtesinde MiÔÇÖracÔÇÖda ders alm─▒┼čt─▒r. OÔÇÖnun Cenab-─▒ Hakk kat─▒nda ├Âzel bir yeri vard─▒r. Hayat─▒nda meydana gelen y├╝zlerce mucize bunun en a├ž─▒k g├Âstergesidir.

O, meleklerin, insanlar─▒n ve cinlerin efendisidir. K├óinat a─čac─▒n─▒n en m├╝nevver ve m├╝kemmel meyvesidir. ─░l├óhi rahmetin timsali ve Cenab-─▒ HakkÔÇÖ─▒n en m├╝nevver b├╝rhan─▒d─▒r. Do─črulu─čun en parlak kandili ve yarat─▒l─▒┼č muammas─▒n─▒n anahtar─▒d─▒r. Varl─▒k aleminin hikmetini o a├ž─▒klam─▒┼č, Y├╝ce Yarat─▒c─▒n─▒n ger├žek anlamdaki saltanat─▒n─▒ o dillendirmi┼č ve b├╝t├╝n isim ve s─▒fatlar─▒yla Alemlerin Rabbi olan AllahÔÇÖ─▒ o tan─▒tm─▒┼čt─▒r. O, varl─▒ktaki en m├╝kemmel ├Ârnektir. Dolay─▒s─▒yla b├╝t├╝n bunlar g├Âstermektedir ki o zat, k├óinat─▒n yarat─▒l─▒┼č gayesidir.

O, ├Âz├╝ ve konumu itibar─▒yla her zaman tavsif ├╝st├╝, zat─▒ a├ž─▒s─▒ndan naz├«rsiz, ├Âtelere ait derinlikleri zaviyesinden fer├«d-i kevn ├╝ zaman, elindeki mesaj─▒yla da apa├ž─▒k bir b├╝rhand─▒r. ┼×├Âhreti t├ó Adem Nebi ├Âncesine dayanmakta; ziyas─▒ v├╝cudundan evvel dillere destan; kud├╗mu ise ÔÇôaya─č─▒ ba┼č─▒m─▒z─▒n tac─▒ÔÇô b├╝t├╝n insanl─▒─ča bir ihsand─▒r. Varl─▒─č─▒ v├╝cud sadefinin en saf incisi, mesaj─▒ da mesajlar─▒n en umum├«sidir. ─░lmi b├╝t├╝n ilimlerin z├╝bdesi, irfan─▒, etraf─▒nda en d─▒rah┼čan ├žehrelerin topland─▒─č─▒ tertemiz bir kaynak, ufku da sonsuzu tem├ó┼č├óya ko┼čan saf ruhlar─▒n rasathanesi mesabesindedir. G├Âzler OÔÇÖnun her yana sa├žt─▒─č─▒ nurlar sayesinde ger├žek ├žehresiyle e┼čy├óy─▒ tem├ó┼č├ó etme f─▒rsat─▒n─▒ elde etmi┼č; kulaklar OÔÇÖnun s├Âz zemzemesiyle s├Âz cevherinden o g├╝ne kadar i┼čitilmemi┼č l├óh├╗t├« besteler dinlemi┼č; OÔÇÖnun atmosferinde nice gizli ┼čeyler ayan olmu┼č ve bulan─▒k d├╝┼č├╝nceler de durulup safvete ula┼čm─▒┼čt─▒r. OÔÇÖnu g├Âren ve OÔÇÖnu dinleyenlerin ruhlar─▒ndaki paslar ├ž├Âz├╝lm├╝┼č, g├Âzlerindeki bu─čular silinip gitmi┼č; ba┼člar─▒n en ba┼č─▒ndan, sonlar─▒n en sonundan verdi─či haberlerle be┼čer idrakini a┼čk─▒n b├╝t├╝n me├žhuller ayd─▒nlanm─▒┼č, belirsizlikler birer birer m├ón├ó zeminine oturmu┼č ve topyek├╝n varl─▒k yarat─▒l─▒┼č gayesi a├ž─▒s─▒ndan okunup yorumlanan bir ┼čiir ve ebediyet edal─▒ bir beste h├óline gelmi┼čtir.ÔÇŁ (Kendi D├╝nyam─▒za Do─čru s. 151)

 

 

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 4.07.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...