E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Kurana G├Âre Bar─▒┼č

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
S├Ânmez Kutlu Ulumul Kur'an T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 1825 Hit : 8201 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 ┘ů┘ćě▓┘äě¬ ě»┘Ő┘ć┘Ő ě╣┘ä┘ł┘Őěž┘ć-ě»┘Ő┘ćěî ┘ůě░┘çěĘěî ěĚě▒┘Ő┘éě¬ěî ┘â┌śěóěŽ┘Ő┘ć┘Őěî ě»ě▒ě│ě¬ ┘ż┘ćě»ěžě▒┘Ő ┘Őěž ┘üě▒ěž┘ż┘ćě»ěžě▒┘Ő
2 Yeni D├╝nya D├╝zeni Kar┼č─▒s─▒nda Alternatif Bir ─░slam Medeniyeti M├╝mk├╝n m├╝?
3 Tarihsel S├╝re├žte Alevili─čin Yaz─▒l─▒ Kaynaklar─▒nda Yap─▒lan Metin Tahrifat─▒
4 Tarihsel Muhammed ─░le Menkabevi Muhammedi Ay─▒rman─▒n ├ľnemi
5 Maturidi Ak─▒lc─▒l─▒─č─▒ ve G├╝n├╝m├╝z Sorunlar─▒n─▒ ├ç├Âzmeye Katk─▒s─▒
6 Kurana G├Âre Bar─▒┼č
7 ─░slam Mezhepleri Tarihinde Usul Sorunu
8 ─░slam D├╝┼č├╝ncesinde Tarihsel Din S├Âylemleri Olgusu
9 Imam al Maturidi and H─▒s Ep─▒stemology
10 Farkl─▒ ─░nan├ž Gruplar─▒ ve Din E─čitimi
11 Ehli Beyt Sembolik Kapitalinin Tarihi S├╝re├ž ─░├žinde Semerelendirilmesi
12 De─či┼čim S├╝recinde M├╝sl├╝manlar─▒ Bekleyen Baz─▒ Muhtemel Sorunlar
13 Cemaatlerin ─░slam─▒ Tebli─č Sorunu
14 Bilinen ve Bilinmeyen Y├Ânleriyle ─░mam Maturidi
15 Bar─▒┼č ├ľzg├╝rl├╝k ve Merhamet Peygamberi Hz. Muhammed
16 Alevilik Din mi Mezhep mi Tarikat m─▒?
17 39 Soruda T├╝rkiyede Alevilik Bekta┼čilik

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
read here wifes that cheat unfaithful wives
click open what makes husbands cheat
link how many women cheat on husbands why do wifes cheat
abortion methods terminating pregnancy at 20 weeks articles on abortion
bystolic savings card bystolic patient assistance bystolic coupon 2014
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
abortion pill abortion pill abortion pill
abortion pill abortion pill abortion pill

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

KurÔÇÖanÔÇÖa G├Âre Bar─▒┼č

S├Âzl├╝kte, bar─▒┼č, huzur, teslimiyet, esenlik, mutluluk, ink─▒yad ve g├Ân├╝lden benimseme anlam─▒na gelen ─░slam, bir din olarak ┼ču ┼čekilde tan─▒mlanmaktad─▒r: "Ak─▒l sahiplerini, kendi iradeleriyle do─čruya ula┼čt─▒ran ve onlara d├╝nyada mutlulu─ču, ahirette de ebedi saadeti temin eden ilahi ilkeler toplam─▒d─▒r." Bu tan─▒m tahlil edildi─činde, yer alan temel unsurlar ┼čunlard─▒r: a) Ak─▒l sahiplerine g├Ânderilmesi, b) Do─črulu─ču kesin olan ┼čeyleri ihtiva etmesi, c) H├╝r ve ├Âzg├╝r iradeyle se├žilmesi, d) Zor ve ┼čiddet alt─▒nda de─čil de g├Ân├╝lden benimsenmesi, e) ─░nsanlar─▒ d├╝nyada bar─▒┼č ve mutlulu─ča ula┼čt─▒rmas─▒, f) Ahirette ebedi saadete kavu┼čturmas─▒, g) ─░lahi kaynakl─▒ olmas─▒.
Bu temel unsurlardan olu┼čan bir dini kabul eden, onun ilah─▒na inanan ve Peygamberini do─črulayan kimsenin ad─▒ g├╝ven i├žinde olan ve g├╝ven telkin eden anlam─▒nda m├╝min ve hakka teslim olan ve bar─▒┼č─▒n teminat─▒ anlam─▒nda m├╝sl├╝man olmaktad─▒r. B├Âyle bir insan, inanc─▒n─▒ ger├žekle┼čtirirken ve ─░slam'a girerken ├Ânce kendisiyle, yani akl─▒ ve g├Ânl├╝yle, daha sonra Allah'la ve onun yarat─▒klar─▒yla bar─▒┼č─▒k olmal─▒d─▒r. M├╝sl├╝man olabilmek i├žin, ├Ânce kendisi huzura kavu┼čmal─▒, kendini emniyette hissetmeli, sonra da b├╝t├╝n insanlara g├╝ven telkin eden, onlara eliyle ve diliyle zarar vermeyen bir kimse olmal─▒d─▒r. Zaten bunlar─▒ ger├žekle┼čtiren kimse m├╝min vasf─▒n─▒ kazanmaktad─▒r. Bir m├╝sl├╝man─▒n yarat─▒c─▒s─▒yla ve hem cinsleriyle ili┼čkilerinin temelinde sevgi, bar─▒┼č, emniyet ve inand─▒r─▒c─▒l─▒k vard─▒r. Bu sebeple sevgi ve iyili─čin kayna─č─▒ olan Allah, G├╝venilir  Melek'le (Cibr├«l-i Em├«n) G├╝venilir Peygamber'e (Muhammed el-Em├«n) ilahi vahyini g├Ândererek insanlar─▒ selim f─▒tratlar─▒na (F─▒trat-─▒ Sel├«me), selim kalplerine (Kalb-i Sel├«m ) ve selim ak─▒llar─▒na (Akl-─▒ Sel├«m) d├Ânmeye ve onlara boyun e─čmeye ├ža─č─▒rm─▒┼čt─▒r. ─░nsanlar bunlara boyun e─čdi─či zaman m├╝sl├╝man ve m├╝min olmakta ve f─▒trat dini olan ─░slam'─▒ kabul etmektedirler. Bundan dolay─▒ bu dine inananlar, birbirleriyle kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒nda ÔÇťAllahÔÇÖ─▒n bar─▒┼č ve esenli─či ├╝zerinize olsunÔÇŁ (Sel├óm├╝n Aleyk├╝m) diyerek s├Âze ba┼člarlar. G├Âr├╝ld├╝─č├╝ gibi, bu terkiplerin tamam─▒nda sa─člam, duru, a├ž─▒k ve se├žik anlamlar─▒na gelen ve ─░slam'la ayn─▒ k├Âkten t├╝retilen ÔÇťsel├«mÔÇŁ  veya g├╝ven manas─▒na gelen ÔÇťem├«nÔÇŁ kelimeleri kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. Bunun anlam─▒  ┼ču demektir: Din olarak ─░slam bar─▒┼č dinidir, onun ilah─▒ sevgi ve iyili─čin kayna─č─▒ olan Allah't─▒r, vahyi getiren g├╝venilir bir melektir, Peygamber'i g├╝venilir bir insan olan Hz. Muhammed'dir, inan─▒rlar─▒ sa─čduyu sahibi m├╝sl├╝mand─▒r, onun do─črulay─▒c─▒s─▒ selim/bar─▒┼čc─▒l  ak─▒ld─▒r, onu g├Ân├╝lden benimseyen selim/bar─▒┼čc─▒l kalptir, inanma eylemini ger├žekle┼čtiren ise Allah'─▒n g├Ânderdi─či dini kabule m├╝sait selim/temiz f─▒trat─▒n─▒ kuvveden fiile ge├žiren m├╝min insand─▒r.   
Bar─▒┼č ve ├Âzg├╝rl├╝k dini olan ─░slam'─▒n  tanr─▒s─▒ da, yani Allah da, s├Âzl├╝kte, sevgi, iyilik ve hayr─▒n kayna─č─▒ anlamlar─▒na gelmektedir. Bu y├╝ce varl─▒─č─▒n kendisine has cemal ve celal s─▒fatlar─▒ vard─▒r. Onun seven, ba─č─▒┼člayan, affeden ve merhamet eden bir varl─▒k oldu─čunu g├Âsteren bu isim ve s─▒fatlar─▒ aras─▒nda Ac─▒yan (Rahm├ón), Ba─č─▒┼člayan (Rah├«m), Bar─▒┼č(Sel├óm), Kurtaran/emin k─▒lan  (M├╝min),  Hatalar─▒ ve g├╝nahlar─▒ affeden (Gaff├ór), Adalet sahibi (Adil), ─░nsanlara l├╝tufta bulunun (Lat├«f), ├çok Affedici (Gaf├╗r), Yarat─▒klar─▒n─▒ Seven (Ved├╗d), ─░yilik yapanlara dost (Vel├«), ├çok├ža iyilikte bulunan (Berr), Hata ve g├╝nahlar─▒ affeden (Tevv├ób), Affedici (Af├╝vv), ┼×efkati ├žok (Ra├╗f), ─░ntikamc─▒lar─▒  ve Zorbalar─▒ cezaland─▒ran (Zuntik├óm ve Kahh├ór) bulunmaktad─▒r. Bunlar, bar─▒┼č dini ─░slam'─▒n tanr─▒s─▒n─▒n s─▒fatlar─▒d─▒r. Ancak b├Âyle birisi, dininin ad─▒n─▒ bar─▒┼č koyabilir ve ilahi kitab─▒n─▒n i├žerisindeki surelerden baz─▒lar─▒na Rahm├ón, Tevbe, ─×├ófir ad─▒n─▒ verebilir. Onun insanlara ve yarat─▒klar─▒na olan merhameti gazab─▒ndan geni┼čtir. O, zalimleri, bozguncular─▒, yalanc─▒lar─▒, fesat├ž─▒lar─▒ sevmez ve kimseye zerre kadar haks─▒zl─▒k ve zul├╝m yapmaz. ─░nsanlara, hakk─▒, adaleti, bar─▒┼č─▒, a┼č─▒r─▒ya gitmemeyi ve merhameti tavsiye eder. En g├╝zel bir ┼čekilde yaratt─▒─č─▒ ve kendisine halife k─▒ld─▒─č─▒ tek bir insan─▒, haks─▒z olarak ├Âld├╝reni b├╝t├╝n insanl─▒─č─▒ ├Âld├╝rm├╝┼č gibi, tek bir insan─▒n hayatta kalmas─▒na vesile olan─▒ da b├╝t├╝n insanl─▒─č─▒ kurtarm─▒┼č gibi kabul eder. Kur'an ba┼čtan sona ciddi bir ┼čekilde okundu─čunda, Allah'─▒n insanl─▒k tarihine m├╝dahelesinin as─▒l sebebinin bu ilahi ve insani de─čerlerin yer y├╝z├╝nde hakim k─▒l─▒nmas─▒ ve insanlar─▒n bar─▒┼č ve huzur i├žinde ya┼čat─▒lmas─▒ oldu─ču hemen anla┼č─▒lmaktad─▒r. O, her ├že┼čit haks─▒zl─▒k ve k├Ât├╝l├╝─č├╝n kar┼č─▒s─▒nda, iyilik ve g├╝zelliklerin yan─▒ndad─▒r. Bu sebeple, inananlardan Allah'─▒n ahlak─▒yla ahlaklanmalar─▒ istenmektedir. Ayr─▒ca yarat─▒klardan, sevgi ve iyilik kayna─č─▒ olan Allah'─▒ her ┼čeyden ├žok sevmeleri istenmekte ve bu iman─▒n bir hasleti olarak g├Âr├╝lmektedir. Onu seven birisi, evrendeki yarat─▒lm─▒┼člar─▒ da, Allah'─▒n yarat─▒klar─▒ oldu─ču i├žin sevecektir. Bu inananlar─▒n insanlara, di─čer canl─▒lara ve tabiata kar┼č─▒ bak─▒┼č a├ž─▒lar─▒n─▒n, ba┼čka bir ifadeyle d├╝nya g├Âr├╝┼člerinin temelini olu┼čturmaktad─▒r.
Kur'an'─▒ Kerim'in hi├ž bir yerinde ┼čiddet hareketinin me┼čru g├Âsterildi─čini veya te┼čvik edildi─čini g├Ârmeyiz. B├╝t├╝n mesele hasm─▒n ve d├╝┼čman─▒n durumuna uygun bir ┼čekilde kar┼č─▒ koyarak adaleti, din ve ibadet h├╝rriyetini yeniden tesis etmektir. Hatta m├╝sl├╝manlarla aralar─▒nda her hangi bir anla┼čma bulunmayan m├╝┼čriklerden himaye istiyenlere bile  Kur'an'─▒ Kerim bu himayenin d├╝r├╝st bir ┼čekilde verilmesini  Hz. Peygamber'e emretmi┼čtir.  Hi├ž bir m├╝sl├╝man, ├Âld├╝rmekten zevk ald─▒─č─▒ i├žin sava┼čamaz. Sava┼člarda sadece kendileri ile sava┼čanlar─▒n ├Âld├╝r├╝lmesine izin verilmi┼čtir.  ─░lk m├╝sl├╝manlar, Allah'─▒n "sizinle sava┼čanlarla sava┼č─▒n"  emrine uyarak kad─▒nlar, ├žo├žuklar, ya┼čl─▒lar, k├Ârler, sakatlar, deliler, tarlalar─▒nda ├žal─▒┼čan k├Âyl├╝ler ve ibadet yerinde bulunan ke┼či┼čleri her t├╝rl├╝ d├╝┼čmanca hareketlerden muaf tutmu┼člard─▒r.
Sava┼čtan ├žekilen d├╝┼čman─▒n affedilmesini emreden KurÔÇÖan emrini tavizsiz bir ┼čekilde uygulayan Hz. Peygamber, ka├žmakta olan d├╝┼čman─▒n takip edilmesini bile yasaklayacak kadar i┼či ileri g├Ât├╝rm├╝┼čt├╝r.  E─čer ─░slam'─▒n amac─▒ ba┼čka dinlere h├╝rriyet tan─▒mamak, ├ževreyi tahrip etmek, ├Ân├╝ne geleni ├Âld├╝rmek olsayd─▒, yukarda say─▒lanlar─▒ da hedef se├žmesi gerekmez miydi ? Oysaki insanlar bu dine yumu┼čak ve ikna edici bir ┼čekilde davet edilmi┼člerdir.  Davet edilen uyup uymamakta serbest b─▒rak─▒lm─▒┼čt─▒r. Ancak onun da inananlara inan├žlar─▒n─▒ diledikleri gibi ya┼čamak, y├╝celtmek ve ona lay─▒k oldu─ču de─čeri vermek hususunda ayn─▒ h├╝rriyeti tan─▒mas─▒ ┼čartt─▒r. 
M├╝sl├╝man olmay─▒ ve ─░slami de─čerlere uymay─▒ kabul etmeyenlere gelince ─░slam bu gibilerinden kendisine zarar vermeyecek bir tutum i├žinde olmalar─▒n─▒ istemi┼č ve onlara bunun kar┼č─▒l─▒─č─▒nda iyilik esas─▒na dayanan ├žok iyi bir muameleyi  taahh├╝t etmi┼čtir.  B├╝t├╝n bunlar ina├žs─▒zlar─▒n hayat hakk─▒n─▒n ellerinden al─▒nmad─▒─č─▒n─▒, g├Âr├╝ld├╝kleri yerde ├Âld├╝r├╝lmeleri emrinin sadece sava┼č halinde ge├žerli oldu─čunu ve sava┼č─▒n me┼čru g├Âsterilmesinin as─▒l sebebinin din ve vicdan h├╝rriyetinin korunmas─▒, ba┼čkalar─▒n─▒n tahakk├╝m├╝nden kurtar─▒lmas─▒ oldu─čunu g├Âstermektedir.    
Kur'an-─▒ Kerim'de, bar─▒┼ča, din ve vicdan ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ne, fikir ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ne b├╝y├╝k ├Ânem verilmi┼č ve bunlar─▒ teminat alt─▒na alacak temel ilkeler ├Ânerilmi┼čtir. Bu konudaki ayetler, ini┼č gerek├želeri dikkate al─▒narak incelendi─činde, korunmas─▒ gereken temel ilkenin bar─▒┼č oldu─ču, sava┼č─▒n ise  insan temel hak ve h├╝rriyetlenin tehlikeye d├╝┼čt├╝─č├╝ zorunlu ve ka├ž─▒n─▒lmaz durumlarda veya savunmak amac─▒yla yap─▒lmas─▒ gerekti─či g├Âr├╝lecektir. Bar─▒┼čla ilgili temel prensipler ┼čunlard─▒r:

1-Bar─▒┼č esast─▒r, as─▒l ama├žt─▒r ve daima hay─▒rl─▒d─▒r.
ÔÇťEy iman edenler, topluca bar─▒┼ča girin ve ┼čeytan─▒n ad─▒mlar─▒na uymay─▒n; ├ž├╝nk├╝ o, sizin aran─▒z─▒ a├žan belli bir d├╝┼čmand─▒r.ÔÇŁ
ÔÇťE─čer onlar bar─▒┼ča yana┼č─▒rlarsa sen de ona yana┼č ve Allah'a dayan; ├ž├╝nk├╝ i┼čiten, bilen ancak O'dur.ÔÇŁ 
ÔÇť─░yilikle k├Ât├╝l├╝k bir olmaz. K├Ât├╝l├╝─č├╝ en g├╝zel olan ┼čeyle sav. O zaman seninle aras─▒nda d├╝┼čmanl─▒k bulunan kimse, sanki s─▒cak bir dost oluvermi┼čtir.ÔÇŁ
ÔÇť Belki de Allah sizinle, onlardan d├╝┼čman olduklar─▒n─▒z aras─▒na bir sevgi koyar. Allah, kaadirdir. Allah ├žok ba─č─▒┼člayan, ├žok esirgeyendir. Allah sizi, din hakk─▒nda sizinle sava┼čmayan ve sizi yurtlar─▒n─▒zdan ├ž─▒karmayan kimselere iyilik etmekten, onlara adaletli davanmaktan menetmez. ├ç├╝nk├╝, Allah adaletli olanlar─▒ sever.ÔÇŁ 

2. ─░nan├ž ve d├╝┼č├╝nce ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ dokunulmazd─▒r.
KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ KerimÔÇÖde, b├╝t├╝n insanlar inanmak veya inanmamakta veya her hangi bir dini benimsemekte serbest b─▒rak─▒lm─▒┼čt─▒r.   Bir kimseye her hangi bir dinin zorla benimsetilmesine veya dini dolay─▒s─▒yla insanlar─▒n k├╝├ž├╝k d├╝┼č├╝r├╝lmesine ┼čiddetle kar┼č─▒ ├ž─▒k─▒lm─▒┼čt─▒r. Bundan dolay─▒ inanc─▒n ge├žerlili─či i├žin, bir dinin ├Âzg├╝r iradeyle, can─▒ g├Ân├╝lden benimsenmesi ┼čart ko┼čulmu┼čtur. Kur'an'─▒n  temel felsefesi, insanlar─▒ ak─▒llar─▒n─▒ kullanmaya, varl─▒klar ├╝zerinde, olaylar ├╝zerinde d├╝┼č├╝nmeye sevkedip do─čruya ula┼čtirmakt─▒r. Bu sebeple akl─▒, tefekk├╝r├╝, bunlar─▒ kullananlar─▒ ├Âven y├╝zlerce ayet vard─▒r. B├╝t├╝n bu ayetlerde insalar─▒  do─čruya ula┼čt─▒rmak i├žin kendine has pek ├žok akli metodlar ├Ânerir. ─░nan├ž ve d├╝┼č├╝nce ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ ile ilgili baz─▒ ayetler ┼čunlard─▒r:
    " Dinde zorlama yoktur. " 
    " De ki: Hak, Rabbinizdendir. ├ľyle ise, dileyen iman etsin, dileyen inkar etsin. ... " 
    " Sizi yaratan O'dur. B├Âyle iken kiminiz kafir, kiminiz m├╝mindir. Allah yapt─▒klar─▒n─▒z─▒ g├Ârendir " 
    " Sizin dininiz size benim dinim de banad─▒r" 

3. Ya┼čama hakk─▒ dokunulmazd─▒r.

Bu hak, ya┼čama hakk─▒n─▒, bedenin b├╝t├╝nl├╝─č├╝n├╝ koruma hakk─▒ ve Sa─čl─▒k hakk─▒n─▒ i├žermektedir. Ba┼čta insan olmak ├╝zere b├╝t├╝n canl─▒lar─▒n ya┼čama haklar─▒ teminat alt─▒na al─▒narak, sava┼č hukukunun cari oldu─ču zamanda savunma amac─▒yla ├Âld├╝rme hari├ž bir canl─▒n─▒n haks─▒z ve sebepsiz yere asla ├Âld├╝r├╝lmemesini istemi┼čtir. Hatta bir canl─▒n─▒n ├Âld├╝r├╝lmesini b├╝t├╝n canl─▒lar─▒n ├Âld├╝r├╝lmesi; bir canl─▒n─▒n hayatta kalmas─▒n─▒ sa─člamay─▒ b├╝t├╝n canl─▒lar─▒n hayatta kalmas─▒n─▒ sa─člamak olarak kabul etmi┼čtir. Bu sebeple insan─▒n haks─▒z olarak ├Âld├╝r├╝lmesine veya ─░nsan bedeninin b├╝t├╝nl├╝─č├╝n├╝ ihlal eden her t├╝rl├╝ su├ža olduk├ža a─č─▒r cezalar takdir etmi┼čtir. Hi├ž bir ┼čahs─▒n kendi hayat─▒na son verme hakk─▒ olmad─▒─č─▒ gibi, hayat─▒n─▒ korumas─▒ndan ve devam ettirmesinden sorumludur.  Di─čer taraftan  insan bedenine veya hayat─▒na zarar veren her ┼čey yasaklanm─▒┼č, fakat insan─▒n hayat─▒ tehlikeyle kar┼č─▒ kar┼č─▒ya kald─▒─č─▒nda onun hayatta kalmas─▒ i├žin normal durumlarda haram k─▒l─▒nan ┼čeyler helal k─▒l─▒nm─▒┼čt─▒r. Mesela normalda i├žki, domuz eti haramd─▒r. Ancak susuzluktan veya a├žl─▒ktan ├Âlmeyle kar┼č─▒ kar┼č─▒ya bulunan bir insan i├žin bunlar haram olmaktan ├ž─▒kar, hayatta kalabilecek kadar yemesi gerekir. Ayr─▒ca bir insan─▒n, intihar yoluyla veya r─▒zas─▒yla ba┼čkalar─▒ taraf─▒ndan ├Âld├╝r├╝lmesini b├╝y├╝k bir su├ž olarak g├Ârm├╝┼čt├╝r. ─░nsan─▒n bedinindeki organlar ona Allah'─▒n bir emaneti olarak verilmi┼čtir. Onlar─▒ iyi korumas─▒ gerekir. Sa─čl─▒k haklar─▒ndan dolay─▒, hi├ž kimse sa─čl─▒ks─▒z bir yerde tutulamaz. KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ KeimÔÇÖde insan─▒n hayat hakk─▒n─▒n ne kadar ├Ânemli oldu─ču ┼č├Âyle a├ž─▒klanmaktad─▒r:  
" ─░┼čte bu y├╝zdendir ki ─░srailo─čullar─▒na ┼č├Âyle yazm─▒┼čt─▒k: Kim bir cana veya yery├╝z├╝nde bozgunculuk ├ž─▒karmaya kar┼č─▒l─▒k olmaks─▒z─▒n(haks─▒z yere) bir cana k─▒yarsa b├╝t├╝n insanl─▒─č─▒ ├Âld├╝rm├╝┼č gibi olur. Her kim bir can─▒ kurtar─▒rsa b├╝t├╝n insanlar─▒ kurtarm─▒┼č gibi olur. Peygamberlerimiz onlara apa├ž─▒k deliller getirdiler; ama bundan sonra da onlardan ├žo─ču yine yery├╝z├╝nde a┼č─▒r─▒ gitmektedirler. "
   "Kendinizi kendi elinizle tehlikeye atmay─▒n─▒z. "
   " Kendinizi katletmeyiniz. Allah size ├žok merhametlidir. " 

4. Akl─▒n korunmas─▒ esast─▒r.
Kur'an'─▒n pek ├žok yerinde ak─▒l sahipleri, d├╝┼č├╝nebilenler ve mant─▒kl─▒ d├╝┼č├╝nenler ve bilginler ├Âv├╝lmektedir. Ayr─▒ca insan─▒n b├╝t├╝n yarat─▒klardan ├╝st├╝n oldu─čunu, Allah'─▒n yer y├╝z├╝ndeki halifeleri oldu─čunu, insanlar─▒n takvalar─▒ ve onurular─▒ d─▒┼č─▒nda  dil, cinsiyet ve etnik bak─▒mdan birbirlerine kar┼č─▒ her hangi bir ├╝st├╝nl├╝─č├╝n olmad─▒─č─▒n─▒  ilke olarak benimsemi┼čtir. Kur'an'─▒n emir ve yasaklar─▒, ortaya koydu─ču dellilerin tamam─▒, akl─▒n ilkelerine ve insan onuruna uygun olarak  vazedilmi┼čtir. Bu iki ├Ânemli de─čeri yok edecek her ├že┼čit sarho┼č edici i├žkiler ve ahlaks─▒zl─▒klar yasaklanm─▒┼čt─▒r. ├ç├╝nk├╝ ak─▒l ve ┼čuur bozuklu─čuna u─črayan fertler, topluma k├Ât├╝l├╝kten ba┼čka bir ┼čey yapmazlar.  KurÔÇÖanÔÇÖda insan─▒n ak─▒ll─▒ bir varl─▒k olmas─▒ ve akl─▒n korunmas─▒ ile ilgili baz─▒ ayetler ┼č├Âyledir:
" Muhakkak ki biz insan─▒ en g├╝zel bir bi├žimde yaratt─▒k. " 
" ... (Resul├╝m !) De ki: Hi├ž bilenlerle bilmeyenler bir olur mu? Do─črusu ancak ak─▒l sahipleri bunlar─▒ hakk─▒yla d├╝┼č├╝n├╝r." 
" ... Kullar─▒ i├žinde ancak alimler, Allah'tan (gere─čince) korkar. ┼×├╝phesiz Allah daima ├╝st├╝n, ├žok ba─č─▒┼člayand─▒r. " 
" O, geceyi,  g├╝nd├╝z├╝, g├╝ne┼či ve ay─▒ sizin hizmetinize verdi. Y─▒ld─▒zlar da Allah'─▒n emri ile hareket ederler. ┼×├╝phesiz ki bunlarda akl─▒n─▒ kullananlar i├žin pek ├žok deliller vard─▒r. " 
 " ..... E─čer bilmiyorsan─▒z, bilenlere sorunuz. " 
" Hakk─▒nda bilgin bulunmayan ┼čeyin ard─▒na d├╝┼čme. ├ç├╝nk├╝ kulak, g├Âz ve g├Ân├╝l, bunlar─▒n hepsi ondan sorumludur. "

5. Nefsin ve iffetin korunmas─▒ esast─▒r.
Bunun anlam─▒, b├╝t├╝n insan t├╝r├╝n├╝ korumak ve devam ettirmek, ├žocuklara insanlar─▒n sevgi ve sayg─▒ i├žerisinde ya┼čamas─▒n─▒  ├Â─čretmek demektir.  Bu hak insan onurunun ve ├Âzel hayat─▒n─▒n gizlili─či hakk─▒n─▒ da i├žermektedir. ─░slam evlili─če ve aile kurumuna ├žok b├╝y├╝k ├Ânem vermi┼čtir. ├ç├╝nk├╝ aileyi kuran kar─▒ ve koca vas─▒tas─▒yla do─čum ve ├╝reme sa─čla─▒n─▒r, insanlar mutlu bir hayat ya┼čar. Bu sebeple sa─člam temeller ├╝zerine kurulmu┼č bir ailenen bozulmas─▒na ve da─č─▒lmas─▒na, onlar─▒n ├žocuklar─▒n─▒n ortada kalmas─▒na m├╝saade etmemi┼č, iffetli ailelere zina ve benzeri iftiralarda bulunulmas─▒n─▒ b├╝y├╝k bir su├ž saym─▒┼čt─▒r. Bu t├╝r su├žlara kar┼č─▒, nesli ve iffeti koruyabilmek i├žin a─č─▒r cezalar vermi┼čtir. KurÔÇÖanÔÇÖda, bir insana yap─▒lan yersiz su├žlamalar, iftira ve dedi kodular, k├╝f├╝r ve hakaretler ve her ├že┼čit onur k─▒r─▒c─▒, sayg─▒nl─▒─č─▒n─▒ yitirici davran─▒┼člar yasaklanm─▒┼čt─▒r:
" Ey M├╝minler! bir topluluk di─čer bir toplulu─ču alaya almas─▒n. Belki de onlar kendilerinden daha iyidirler. Kad─▒nlar da kad─▒nlar─▒ alaya almas─▒nlar. Belki onlar kendilerinden daha iyidirler. Kendi kendinizi ay─▒plamay─▒n, birbirinizi k├Ât├╝ lakaplarla ├ža─č─▒rmay─▒n. .... "
" Ey iman edenler!  Zann─▒n ├žo─čundan sak─▒n─▒n─▒z. ├ç├╝nk├╝ zann─▒n bir k─▒sm─▒ g├╝naht─▒r. Birbirinizin kusurunu ara┼čt─▒rmay─▒n. Biriniz di─čerinizi arkas─▒ndan ├žeki┼čtirmesin. ..... " 

6. M├╝lkiyet hakk─▒ dokunulmazd─▒r.
Kur'an'da, ta┼č─▒n─▒r ta┼č─▒nmaz, canl─▒ cans─▒z mallar─▒n hepsinin as─▒l sahibi ve kayna─č─▒ Allah oldu─ču yo─čun bir ┼čekilde vurgulanmaktad─▒r. Bununla birlikte insanlara da m├╝lkiyet hakk─▒ verilmi┼č, her insan─▒n ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ kadar mal/m├╝lk elde edebilece─či bizzat ifade edilmi┼čtir. ─░nsan─▒n kendi eme─čiyle helal yoldan kazand─▒─č─▒  b├╝t├╝n kazan├žlar─▒ kutsal say─▒larak onun haks─▒z olarak elinden al─▒nmas─▒, ├žal─▒nmas─▒ veya  sa├ž─▒p savrulmas─▒ ya da israf edilmesi yasaklanm─▒┼čt─▒r. Ancak Allah insanlara mal─▒ m├╝lk├╝ ve serveti dolay─▒s─▒yla ┼č─▒marmamas─▒n, kibirlenmemesini ve daha ├žok mal kazanmak i├žin ├Âl├ž├╝ ve tart─▒da haks─▒zl─▒k yapmamas─▒n─▒ emreder. ├ç├╝nk├╝ d├╝nya hayat─▒ ge├žicidir. Bu sebeple mal─▒n fertler aras─▒nda adaletli bir ┼čekilde da─č─▒t─▒lmas─▒, ├╝reticilerin himaye edilmesi, genel mali kaynaklar─▒n geli┼čtirilmesi, mal─▒n haks─▒z yere yenmemesini ├Ânlemek zorunludur. ─░nsanlar─▒n birbirlerinin mal─▒ ├╝zerinde, yaln─▒z kendi r─▒zalar─▒  veya ticari ortakl─▒klar sonucu tasarrufta bulunabilirler. Haks─▒z kazanc elde etmek yasaklanm─▒┼č, kendi mal─▒ndan hay─▒r i├žin fakir ve yoksullara sadaka veya zekat olarak verilmesi emredilmi┼čtir. Konuyla ilgili baz─▒ ayetler ┼čunlard─▒r:
" ─░nsan i├žin ├žal─▒┼čmas─▒ndan ba┼čka bir ┼čey yoktur "
" Mallar─▒n─▒z─▒ aran─▒zda haks─▒z sebeplerle yemeyiniz.  ... "

7-Bar─▒┼č teklif edenlerle ve bar─▒┼č yapt─▒ktan sonra taahh├╝tlerini yerine getirenlerle sava┼č─▒lmaz.
ÔÇťE─čer onlar bar─▒┼ča yana┼č─▒rlarsa sen de ona yana┼č ve Allah'a dayan; ├ž├╝nk├╝ i┼čiten, bilen ancak O'dur.ÔÇŁ 
ÔÇť Ancak andla┼čma yapt─▒─č─▒n─▒z m├╝┼čriklerden, hi├žbir ┼čeyi size eksik b─▒rakmayan ve size kar┼č─▒ hi├ž kimseye arka ├ž─▒kmayanlar─▒n andla┼čmalar─▒n─▒, kendilerine tan─▒d─▒─č─▒n─▒z s├╝reye kadar tamamlay─▒n. ├ç├╝nk├╝ Allah korunanlar─▒ sever.ÔÇŁ

8- Sava┼č, sald─▒ranlara kar┼č─▒ savunmak i├žin a├ž─▒l─▒r ve  sava┼č  hali d─▒┼č─▒nda insanlar ├Âld├╝r├╝lmez .
ÔÇťSize sava┼č ├žanlarla siz de Allah yolunda ├žarp─▒┼č─▒n; fakat haks─▒z yere sald─▒rmay─▒n. ├ç├╝nk├╝ Allah, haks─▒z yere sald─▒ranlar─▒  sevmez.ÔÇŁ 

9-Sava┼č─▒ durduran ve tecav├╝zden vazge├ženlerle sava┼č─▒lmaz.
ÔÇťOnlar─▒ nerede yakalarsan─▒z ├Âld├╝r├╝n ve sizi ├ž─▒kard─▒klar─▒ yerden onlar─▒ ├ž─▒kar─▒n. O fitne, adam ├Âld├╝rmekten daha k├Ât├╝d├╝r. Yaln─▒z Mescid-i Haram'─▒n yan─▒nda, onlar sizinle sava┼čmad─▒k├ža siz de onlarla sva┼čmay─▒n! Fakat sizi ├Âld├╝rmeye kalk─▒┼č─▒rlarsa, hemen onlar─▒ ├Âld├╝r├╝n. Kafirlerin cezas─▒ b├Âyledir. E─čer onlar , vazge├žerlerse, Allah ba─č─▒┼člayand─▒r, esirgeyendir. Onlarla sava┼č─▒n ki, fitne ortadan kalks─▒n, din yaln─▒z AllahÔÇÖ─▒n dini olsun. E─čer vazge├žerlerse art─▒k zalimlerden ba┼čkas─▒na d├╝┼čmanl─▒k olmaz.ÔÇŁ 

10-Sulh d├Ânemlerinde ┼čiddetin her ├že┼čidi yasakt─▒r. Hatta sava┼čta dahi, a┼č─▒r─▒l─▒klardan ka├ž─▒n─▒lmas─▒ istenmi┼čtir.
ÔÇťE─čer onlar , vazge├žerlerse, Allah ba─č─▒┼člayand─▒r, esirgeyendir. Onlarla sava┼č─▒n ki, fitne ortadan kalks─▒n, din yaln─▒z AllahÔÇÖ─▒n dini olsun. E─čer vazge├žerlerse art─▒k zalimlerden ba┼čkas─▒na d├╝┼čmanl─▒k olmaz.ÔÇŁ 
ÔÇťOrtak ko┼čanlar─▒n, AllahÔÇÖ─▒n yan─▒nda ve El├žisinini yan─▒nda nas─▒l andla┼čmas─▒ olabilir? Ancak MescidÔÇÖi HaramÔÇÖda andla┼čt─▒klar─▒n─▒z hari├ž. Onlar size d├╝r├╝st davrand─▒k├ža siz de onlara d├╝r├╝st davran─▒n, ├ž├╝nk├╝ Allah korunanlar─▒ sever.ÔÇŁ

11-Sava┼č zorunlu durumlarda yap─▒l─▒r.
ÔÇťVe e─čer ortak ko┼čanlardan biri g├╝vence dileyip yan─▒na gelmek isterse, onu yan─▒na al ki, AllahÔÇÖ─▒n s├Âz├╝n├╝ i┼čitsin; sonra onu g├╝ven i├žinde bulunaca─č─▒ yere ula┼čt─▒r. B├Âyle davran, ├ž├╝nk├╝ onlar, bilmez bir topluluktur.ÔÇŁ 
ÔÇťDo─črusu Allah kat─▒nda aylar─▒n say─▒s─▒, g├Âkleri ve yeri yaratt─▒─č─▒ g├╝nk├╝ Allah yaz─▒s─▒nda on iki ayd─▒r; bunlardan d├Ârd├╝ haram aylard─▒r. Bu, i┼čte en do─čru dindir; onun i├žin bunlar hakk─▒nda kendinize zulmetmeyin; m├╝┼črikler sizinle topyek├╝n sava┼čt─▒klar─▒ gibi siz de topyek├╝n sava┼č─▒n ve bilin ki Allah, korunanlarla beraberdir.ÔÇŁ 
ÔÇťAncak aran─▒zda antla┼čma bulunan bir kavme var─▒p s─▒─č─▒nm─▒┼č bulunanlara veya ne sizinle sava┼čmay─▒, ne de kendi kavimleriyle sava┼čmay─▒ havsalalar─▒na s─▒─čd─▒ramayarak size gelmi┼č olanlara dokunmay─▒n! Allah dileseydi onlar─▒ size musallat ederdi de sizinle sava┼č─▒rlard─▒. O halde onlar sizi b─▒rak─▒p bir tarafa ├žekildikleri ve sizinle sava┼čmay─▒p bar─▒┼ča yana┼čt─▒klar─▒ takdirde de Allah onlara dokunman─▒za izin vermemi┼čtir. Ba┼čka birtak─▒m insanlar bulacaks─▒n─▒z ki, hem sizden hem de kendi toplumlar─▒ndan emin olmak isterler. Ama ne zaman fitneye g├Ât├╝r├╝lseler, fitnenin i├žine ba┼ča┼ča─č─▒ at─▒l─▒rla. E─čer onlar sizden uzak durmazlar, sizinle bar─▒┼č i├žinde ya┼čamak istemezler, ellerini ├žekmezlerse onlar─▒ yakalay─▒n ve nerede bulursan─▒z ├Âld├╝r├╝n! ─░┼čte ├Âylelerine kar┼č─▒ Allah size a├ž─▒k bir yetki vermi┼čtir.ÔÇŁ

12-Sulh zamanlar─▒nda, d├╝┼čmanlarla en g├╝zel yollarla m├╝cadele edilmesi gerekir.
ÔÇť Ey Muhammed, sen hikmetle, g├╝zel ├Â─č├╝tle, Rabbinin yoluna ├ža─č─▒r ve onlarla en g├╝zel ┼čekilde m├╝cadele et. ├ç├╝nk├╝ Rabbin yolundan sapanlar─▒ en iyi bilendir. Ayr─▒ca hidayet ├╝zere olanlar─▒ da en iyi bilen OÔÇÖdur.ÔÇŁ 
Allah, ak─▒l almaz su├žlar─▒n i┼členmesine sebep olan sava┼ča son ├žare olarak ba┼čvurulmas─▒n─▒ emretmi┼č ve Hz. Peygamber'in hayat─▒nda cereyan eden sava┼člar da bu ┼čartlarda ger├žekle┼čtirilmi┼čtir. Hz. Peygamber hayattayken, m├╝sl├╝manlar bu ilkelere g├Âre hareket etmi┼čler ve ─░slam'─▒n 23 y─▒ll─▒k tarihinde bunlar─▒n d─▒┼č─▒na ├ž─▒k─▒lmamaya ├žal─▒┼č─▒lm─▒┼čt─▒r. 
Hz. Muhammed, Allah taraf─▒ndan uyar─▒c─▒ ve m├╝jdeleyici olarak g├Ânderilmi┼č , ┼čiddet yoluyla ─░slamÔÇÖ─▒ insanlara kabul ettiren bir zorba olmad─▒─č─▒  bildirilmi┼čti. Bunun i├žin daima hikmet ve g├╝zel ├Â─č├╝tle bu dine ├ža─č─▒rmas─▒  gerekmekteydi. E─čer kaba ve kat─▒ y├╝rekli olsayd─▒, o zaman etraf─▒nda kimse kalmaz  ve  taraftar bulamazd─▒. Bu sebeple, Peygamberini insanlara merhameti ve g├╝zel davranmas─▒ dolay─▒s─▒yla, kendine has ac─▒yan ve ba─č─▒┼člayan   s─▒fat─▒yla tan─▒mlad─▒. 
Hz. Peygamber, Allah'tan ald─▒─č─▒ mesaj─▒, Mekke'de tek ba┼č─▒na insanlara ├Â─čretmek ve anlatmakla i┼če ba┼člam─▒┼čt─▒r. Fakat daha ilk g├╝nden itibaren Kurey┼č'lilerin tepkisiyle  kar┼č─▒la┼čm─▒┼čt─▒. Kur'an'─▒n Allah kelam─▒ olmas─▒, Hz. Muhammed'in ise toplumda g├╝venilir biri olmas─▒  ve getirdi─či ilkelerin evrensel nitelikli ├Âzelli─či, ─░slam'─▒n ├žok k─▒sa bir s├╝rede yay─▒lmas─▒n─▒ sa─člad─▒. Kur'an farkl─▒ g├Âr├╝┼člere ve dini anlay─▒┼člara kar┼č─▒  " sizin dininiz size, benim dinim bana "  ilkesi ├žer├ževesinde bak─▒lmas─▒n─▒ ├Ânerirken, ba┼čta Peygamber olmak ├╝zere, b├╝t├╝n m├╝sl├╝manlara en ac─▒ eziyet ve i┼čkenceler yap─▒yorlar, onlara ekonomik ambargo uyguluyorlar, Kur'an okumalar─▒na, serbest├že ibadet etmelerine, k─▒saca, onlar─▒n din ve vicdan h├╝rriyetine, ibadet etme haklar─▒na engel oluyorlard─▒..
Allah, Peygamber'ine ve m├╝sl├╝manlara ba┼člang─▒├žta sabretmelerini , fakat can, mal ve din h├╝rriyeti gibi tabii haklar─▒ tehlikeye d├╝┼č├╝nce , ba┼čka yerlere hicret etmelerini emretti. Bu insanlar dinlerinin gereklerini yapabilmek i├žin, mallar─▒n─▒, m├╝lklerini, ├žoluk-├žo├žu─čunu geride b─▒rakarak, ├Âz vatanlar─▒n─▒ terketmek zorunda b─▒rak─▒ld─▒lar.  ├ľnce Habe┼čistan'a, sonra Medine'ye hicret ettiler.
Hz. Peygamber ve ona inananlar Medine'de biraz rahat nefes ald─▒lar ve dini ├Âzg├╝rl├╝klerine kavu┼čtularsa da ekonomik baz─▒ s─▒k─▒nt─▒lar i├žindeydiler. ├ç├╝nk├╝ onlar b├╝t├╝n mallar─▒n─▒ Mekke'de b─▒rakm─▒┼č ve Mekke m├╝┼črikleri de onlar─▒n bu mallar─▒na el koymu┼člard─▒. Buna ra─čmen onlar m├╝sl├╝manlar─▒ Medine'de  de rahat b─▒rakm─▒yacak ├že┼čitli planlar pe┼čindeydiler. Medine'de bulunan ├že┼čitli gruplarla gizli g├Âr├╝┼čmeler yaparak ─░slam'─▒n yay─▒lmas─▒n─▒ ├Ânlemeye ├žal─▒┼č─▒yorlard─▒. Hz. Muhammed, buradaki yahudilerle, hemen bir anla┼čma yaparak b├Âyle bir tehlikeyi ├Ânledi. Bu anla┼čmayla Medine'de ya┼čayan halk tek bir halk kabul edilerek birbirine yard─▒mla sorumlu tutuldu.  Di─čer taraftan, bu anla┼čmayla yahudilerin tam bir din h├╝rriyetine sahip olduklar─▒ ve dinlerine asla m├╝dahele olunam─▒yaca─č─▒, m├╝sl├╝manlarla yahudilerin dost ve m├╝ttefik olduklar─▒ gibi esaslar da benimsendi. B├Âylece ─░slam'─▒n di─čer dinlere kar┼č─▒ tan─▒d─▒─č─▒ serbestlik bizzat anla┼čmayla da tescil edilmi┼č oldu.
M├╝sl├╝manlar, hicret etmekle Mekke m├╝┼čriklerinin takibinden kurtulmu┼č de─čillerdi. M├╝sl├╝manlar─▒n b├╝t├╝n bunlara kar┼č─▒ tedbir almalar─▒ gerekiyordu. ├ç├╝nk├╝ m├╝┼čriklerin Medine'ye sald─▒rmas─▒ bir an meselesi idi. Bu sebeple Hz. Peygamber, ilk gece uyumam─▒┼č daha sonraki gece g├╝├žl├╝ koruyucular g├Âzetiminde uyuyabilmi┼čtir. M├╝sl├╝manlar onlar─▒n bu bask─▒lar─▒na son vermek  ve Mekke'de kalan din karde┼člerinin haklar─▒n─▒ koruyabilmek ve i┼či anla┼čmayla ├ž├Âzebilmek i├žin ┼ču iki ├Ânlemi ald─▒lar.

1- Mekke civar─▒ndaki kabilelerle anla┼čma yaparak onlar─▒ Kurey┼če alet olmaktan kurtarmak,
2- Kurey┼č'in Suriye'ye giden ticaret yolunu kapamak suretiyle kan d├Âkmeden iktisadi yolla anla┼čmazl─▒─č─▒ ├Ânlemek. 


Allah, ba┼člang─▒├žta hicreti ├ž├Âz├╝m yolu olarak ├Ânermekle, daha sonra ise,  "... Tecav├╝z etmeyiniz, Allah tecav├╝z edenleri sevmez."  ayetiyle onlara nefsi m├╝dafada kalmalar─▒n─▒ emretmekle onlar─▒ sava┼čtan uzak tutmu┼čtur. M├╝┼čriklerin, Medine'ye sald─▒r─▒ ihtimalinin yan─▒s─▒ra , gerginli─či art─▒ran bir ba┼čka sebep daha ortaya ├ž─▒km─▒┼čt─▒. Peygamber'in ayr─▒lmas─▒ndan sonra da Mekke'de m├╝sl├╝man olanlar vard─▒. Kur'an, imanlar─▒ndan dolay─▒ eziyet g├Âren, m├╝┼čriklerin ac─▒mas─▒z i┼čkence ve zulm├╝ne kar┼č─▒ Allah'─▒n yard─▒m─▒n─▒ dileyen Mekke'deki himayesiz erkek, kad─▒n ve ├žo├žuk m├╝sl├╝manlar─▒n ac─▒ ├ž─▒─čl─▒klar─▒ndan bahsetmektedir .   B├╝t├╝n bunlara ra─čmen m├╝sl├╝manlar─▒n harbi ├žirkin g├Ârmeleri  , ├Âl├╝mden korkmalar─▒  , silah ve g├╝├ž yetersizli─či  sava┼č─▒ onlar─▒n g├Âz├╝nde anlams─▒zla┼čt─▒r─▒yordu.  Bu durumda d├╝┼čmanla ├žarp─▒┼čmaktansa kervan─▒ ele ge├žirmeyi   veya Mekke'deki m├╝sl├╝man karde┼člerine iyi davranmalar─▒n─▒ sa─člayacak bir ka├ž misillemede bulunma konusu tart─▒┼č─▒lmaya ba┼članm─▒┼čt─▒.
─░┼čte ilk sava┼č bu ┼čartlar i├žinde patlak vermi┼čti. Mekke'deyken yap─▒lan i┼čkencelere sabretmeleri emredilmi┼čken   m├╝┼čriklerin h├╝cumlar─▒ genelle┼čerek harb haline d├Ân├╝┼č├╝nce  , on seneyi a┼čk─▒n bir sab─▒r d├Âneminden sonra, nihayet m├╝sl├╝manlara sava┼č izni verilmi┼č  , daha sonra da toplu bir ┼čekilde kendilerini savunmalar─▒ ve ├Âzellikle himayesiz bulunan m├╝minlerin yard─▒m─▒na ko┼čmalar─▒ i├žin  sava┼č ├╝zerlerine farz k─▒l─▒nm─▒┼čt─▒.   Meseleye objektif olarak bak─▒ld─▒─č─▒nda m├╝sl├╝manlar─▒n bu savunucu ve gayet fedakar tutumlar─▒n─▒ k─▒namak m├╝mk├╝n de─čildir.   Asl─▒nda Hz. Peygamber, meseleleri bar─▒┼č ve iyilikle ├ž├Âzmeyi tercih ediyordu. Nitekim Hicretin 6. y─▒l─▒nda MekkeÔÇÖyi ziyaret i├žin giden m├╝sl├╝manlar, m├╝┼črikler taraf─▒ndan engellenmi┼čti. M├╝┼črikler, onlar─▒n bu y─▒l ziyaret edemiyecekleri ve gelecek y─▒l silahs─▒z ziyaret edebilecekleri ┼čeklinde ├Âne s├╝rd├╝kleri ┼čartlarla antla┼čma yapmak istediler ve Hz. Peygamber meseleyi bar─▒┼čc─▒ yoldan ├ž├Âzmek istedi─či i├žin bunu kabul etti. Hudeybiye antla┼čmas─▒ gere─či geri d├Ând├╝ler.
M├╝sl├╝manlar─▒n, gerek dinlerini kabul ettirmek ve gerekse onu kabul etmeyenleri yok etmek i├žin silah kullanma hakk─▒na sahip olduklar─▒ ve Kur'an'a g├Âre b├Âyle davranmaya (cihada) mecbur olduklar─▒ ┼čeklindeki iddialar da tamamen tutars─▒zd─▒r. ├ç├╝nk├╝ ─░slam k├╝lt├╝r├╝nde ve dilde " cihad " kelimesi , her ne kadar sava┼č anlam─▒na geliyorsa da Kur'an-─▒ Kerim'de  as─▒l anlam─▒ " gayret etmek" tir. Bu anlamda silahl─▒ m├╝cadele ile ilgisi yoktur. Mekk├« s├╗relerde , ir┼čad ve bar─▒┼čc─▒ yolla ikna etmek i├žin gayret sarfetmek, yahut da ferdi mahiyette manevi bir gayret g├Âsterme anlamlar─▒nda kullan─▒ld─▒─č─▒n─▒ g├Ârmekteyiz.  Kur'an'─▒ Kerim'de sava┼č kar┼č─▒l─▒─č─▒ olarak, genelde,  k─▒t├ól kelimesi kullan─▒lm─▒┼čt─▒r. 
Hz. Peygamber, Bedir sava┼č─▒ndan sonra kendisini ├Âld├╝rmeye gelen Kurey┼č el├žisini, Hayber'de kendisini zehirlemek isteyen Yahudi kad─▒n─▒n─▒ ve b├╝y├╝k k─▒z─▒ Zeyneb'i  hicreti esnas─▒nda hamile olmas─▒na ra─čmen ┼čiddetli bir ┼čekilde iterek ├žocu─čunu d├╝┼č├╝rmesine sebep olan bir ba┼čkas─▒n─▒ hep affetmi┼čtir. Hatta masum zevcesine iftirada bulunanlar─▒ , y─▒llarca d├╝┼čmanca tav─▒rlar sergileyen Mekke liderlerini, Mekkenin fethi s─▒ras─▒nda affetti─či bilinmektedir.
Hz. MuhammedÔÇÖin di─čer din mensuplar─▒na ne kadar sayg─▒l─▒ davrand─▒─č─▒na pek ├žok kaynak tan─▒kl─▒k etmektedir. O, insani ili┼čkilerde bir m├╝sl├╝manla bir Hristiyan ya da Yahudi aras─▒nda asla fark g├Âzetmemi┼čtir. Bu konuda baz─▒ ├Ârnekler vermek yerinde olacakt─▒r. Mesela, bir g├╝n bir grup sahabeyle otururken, bir cenazenin g├Ât├╝r├╝ld├╝─č├╝n├╝ g├Âr├╝nce aya kalkt─▒. Bunun ├╝zerine yan─▒ndakiler, ÔÇť Ey AllahÔÇÖ─▒n ResulÔÇÖ├╝ bu bir Yahudi cenazesidirÔÇŁ dediler. Bunun ├╝zerine Hz. Peygamber, b├╝t├╝n insanlara ├Ârnek olacak ┼ču tarihi s├Âz├╝ s├Âyledi: ÔÇť O insan de─čil mi?ÔÇŁ  O sadece Yahudilere de─čil ayn─▒ sayg─▒y─▒ di─čer din mensuplar─▒na da g├Âstermi┼čtir. Onun Hristiyanlara kar┼č─▒ muamelesiyle ilgili olarak bir  olay─▒ zikretmeden ge├žemeyece─čiz. YemenÔÇÖde ya┼čayan Necran Hristiyanlar─▒ndan bir heyet Hz. PeygamberÔÇÖle g├Âr├╝┼čmek i├žin gelmi┼čti. O, bu Hristiyan heyeti mescitte kar┼č─▒lad─▒ ve onlar─▒n orada ibadet etmelerine izin verdi. Bunun ├╝zerine, do─čuya y├Ânelerek ibadet ettiler.  Bu iki olay Hz. PeygamberÔÇÖin insanlar─▒ dinleri veya inan├žlar─▒ndan dolay─▒ hakir g├Ârmedi─čini ve inan├ž ├Âzg├╝rl├╝─č├╝ne ├žok b├╝y├╝k ├Ânem verdi─čini a├ž─▒kca ortaya koymaktad─▒r. Hz. Peygamber hayat─▒nda kimseyi aldatmad─▒─č─▒, kimseye tuzak kurmad─▒─č─▒  gibi b├╝t├╝n m├╝sl├╝manlar─▒ da bu gibi ├žirkin hareketlerden sak─▒nd─▒rm─▒┼čt─▒r. Bundan dolay─▒ m├╝┼črikler ve inananlar taraf─▒ndan kendisine g├╝venilir Muhammed (Muhammed el-Em├«n) lakab─▒ verildi ve bu vasf─▒ndan dolay─▒  inanan inanmayan kimseler, de─čerli e┼čyalar─▒ ona emanet  ediyorlard─▒.
Hz. Peygamber'in 23 y─▒ll─▒k Peygamberlik d├Âneminde yapt─▒─č─▒ sava┼člar, bu sava┼člarda her iki taraftan ├Âld├╝r├╝lenlerin say─▒s─▒ ve esir al─▒nanlara yap─▒lan muamele tarihi kaynaklardan incelendi─činde, onun bar─▒┼č ve merhamet Peygamberi oldu─ču herkes taraf─▒ndan kabul edilecektir. Kureyza olay─▒ hari├ž b─▒rak─▒lacak olursa Hz. Peygamber'in emir ve komutas─▒nda toplam 27 gazve yap─▒lm─▒┼č ve bunlardan sadece dokuzunda ├žarp─▒┼čma meydana gelmi┼čtir.  K├╝├ž├╝k ├žapl─▒, toplam 35-60 civar─▒nda seriyyeler d├╝zenlenmi┼čtir. ├çarp─▒┼čma meydana gelen gazve ve sava┼člar da onun harcad─▒─č─▒  zaman, yollar dahil,  Peygamberlik d├Âneminin yakla┼č─▒k % 2ÔÇÖsini olu┼čturmaktad─▒r. Bu sava┼člarda, yakla┼č─▒k olarak  kafirlerden toplam 216 ki┼či ├Âlm├╝┼č,  m├╝sl├╝manlardan   138  ki┼či ┼čehid d├╝┼čm├╝┼čt├╝r.   Hz. Muhammed'in emir ve komutas─▒nda yap─▒lan sava┼člar, d├╝nya tarihinde en az kay─▒p verilen ve tarihin gidi┼čat─▒n─▒ olumlu y├Ânde etkileyen  sava┼člard─▒r. O, hi├ž bir zaman mesaj─▒n─▒ zor kullanarak, silahla yaymak iddias─▒nda olmam─▒┼čt─▒r. ├ç├╝nk├╝ o, insanlar─▒ do─čru yola en g├╝zel bir ┼čekilde ve hikmetle ├ža─č─▒rmakla g├Ârevlendirilmi┼č, bunun i├žin k─▒l─▒├ž ve sava┼ča ba┼č vurmas─▒ istenmemi┼čti.
Hz. Muhammed, sava┼č s─▒ras─▒nda esir al─▒nanlara kar┼č─▒ son derece iyi davranarak onlara insanca muamele edilmesi i├žin m├╝cadele vermi┼čtir. Halbuki bu d├Ânemde Sasani ─░mparatorlu─ču, Bizans ─░mparatorlu─ču ve Habe┼čistan k─▒rall─▒─č─▒ sava┼člarda esir al─▒nan  binlerce insan─▒n insanca ya┼čama ├Âzg├╝rl├╝klerini ellerinden alm─▒┼člar ve k├Âle ticaretini te┼čvik etmi┼člerdir. Di─čer taraftan Hz. Peygamber'in di─čer sava┼č esirlerine oldu─ču gibi Bedir esirlerine de iyi davran─▒lmas─▒n─▒ emretmesi ├╝zerine sahabe yiyeceklerini onlarla payla┼čm─▒┼člar, yaral─▒lar ve y├╝r├╝yemez durumda halsiz olanlar─▒ develere bindirerek kendileri yaya y├╝r├╝m├╝┼člerdir. M├╝sl├╝manlar esir ald─▒klar─▒ insan─▒ k├Âlele┼čtirmek yerine onlar─▒ kendilerine ├Â─čretmen yaparak ├Â─čretecekleri ilim kar┼č─▒l─▒─č─▒nda serbest b─▒rakmay─▒ tercih etmi┼člerdir. Bedir sava┼č─▒ esirleri, bu ┼čartlarla serbest b─▒rak─▒lm─▒┼člard─▒r. M├╝sl├╝man ve m├╝sl├╝man olmayan pek ├žok tarih├ži, insanl─▒k tarihinde k├Âleli─čin kald─▒r─▒lmas─▒ ve insanlar─▒n ├Âzg├╝rle┼čtirilmesi i├žin ilk ve ciddi ad─▒mlar─▒n Hz. Muhammed taraf─▒ndan at─▒ld─▒─č─▒n─▒ ve k├Âle azat etmeyi bir ibadet olarak telakki eden dinin ─░slam dini oldu─čunu ve de k├Âlelerin devlet kuracak kadar ├Ânemli mevkilere sadece ─░slam medeniyetinde y├╝kseldiklerini itiraf etmektedirler. Hollandal─▒ Dozy bu konuda ┼čunlar─▒ s├Âylemektedir:" ─░slam dini k├Âle azad─▒ konusunda Hristiyanl─▒─ča nisbetle daha t├Âleransl─▒ idi. Hz. Muhammed, Allah'─▒n r─▒zas─▒n─▒ kazanmak i├žin k├Âlelerin serbest b─▒rak─▒lmalar─▒n─▒ tavsiye etmi┼čti. B├Âylece k├Âle azad─▒, m├╝sl├╝manlar aras─▒nda bir takva g├Âstergesi haline geldi. Bundan dolay─▒ Araplar aras─▒nda k├Âlelik uzun s├╝reli olmad─▒─č─▒ gibi, k├Âlelik ┼čartlar─▒ da a─č─▒r de─čildi."  Hz. Peygamber, k├Âlelerle ayn─▒ sofrada yemek yemeyi ve giydiklerinden onlara da giydirmeyi emrediyordu. Hatta evinde k├Âle olarak bulunan kimseler ├Âzg├╝r b─▒rak─▒ld─▒klar─▒nda babalar─▒n─▒n yan─▒na gitme─či de─čil Peygamberin yan─▒nda ya┼čamay─▒ tercih ediyorlard─▒.


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 21.12.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...