E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

De─či┼čim S├╝recinde M├╝sl├╝manlar─▒ Bekleyen Baz─▒ Muhtemel Sorunlar

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
S├Ânmez Kutlu T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 1822 Hit : 6282 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 ┘ů┘ćě▓┘äě¬ ě»┘Ő┘ć┘Ő ě╣┘ä┘ł┘Őěž┘ć-ě»┘Ő┘ćěî ┘ůě░┘çěĘěî ěĚě▒┘Ő┘éě¬ěî ┘â┌śěóěŽ┘Ő┘ć┘Őěî ě»ě▒ě│ě¬ ┘ż┘ćě»ěžě▒┘Ő ┘Őěž ┘üě▒ěž┘ż┘ćě»ěžě▒┘Ő
2 Yeni D├╝nya D├╝zeni Kar┼č─▒s─▒nda Alternatif Bir ─░slam Medeniyeti M├╝mk├╝n m├╝?
3 Tarihsel S├╝re├žte Alevili─čin Yaz─▒l─▒ Kaynaklar─▒nda Yap─▒lan Metin Tahrifat─▒
4 Tarihsel Muhammed ─░le Menkabevi Muhammedi Ay─▒rman─▒n ├ľnemi
5 Maturidi Ak─▒lc─▒l─▒─č─▒ ve G├╝n├╝m├╝z Sorunlar─▒n─▒ ├ç├Âzmeye Katk─▒s─▒
6 Kurana G├Âre Bar─▒┼č
7 ─░slam Mezhepleri Tarihinde Usul Sorunu
8 ─░slam D├╝┼č├╝ncesinde Tarihsel Din S├Âylemleri Olgusu
9 Imam al Maturidi and H─▒s Ep─▒stemology
10 Farkl─▒ ─░nan├ž Gruplar─▒ ve Din E─čitimi
11 Ehli Beyt Sembolik Kapitalinin Tarihi S├╝re├ž ─░├žinde Semerelendirilmesi
12 De─či┼čim S├╝recinde M├╝sl├╝manlar─▒ Bekleyen Baz─▒ Muhtemel Sorunlar
13 Cemaatlerin ─░slam─▒ Tebli─č Sorunu
14 Bilinen ve Bilinmeyen Y├Ânleriyle ─░mam Maturidi
15 Bar─▒┼č ├ľzg├╝rl├╝k ve Merhamet Peygamberi Hz. Muhammed
16 Alevilik Din mi Mezhep mi Tarikat m─▒?
17 39 Soruda T├╝rkiyede Alevilik Bekta┼čilik

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
website women affair open
open women who cheated how many guys cheat
read here cheat wifes unfaithful wives
treatment of aids hiv treatments aids pictures
amoxicillin amoxicillin amoxicillin
abortion pill abortion pill abortion pill
gabapentin cost at walgreen gabapentin cost at walgreen gabapentin cost at walgreen

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

De─či┼čim S├╝recinde M├╝sl├╝manlar─▒ Bekleyen Baz─▒ Muhtemel Sorunlar

      
G─░R─░┼×

Uluslararas─▒ d├╝zeyde, ekonomik siyasi, bilimsel ve teknolojik sahalardaki ba┼č d├Ând├╝r├╝c├╝ geli┼čmelerin ve ├╝st├╝ste gelen sosyal de─či┼čmelerin ya┼čand─▒─č─▒ bir asr─▒n sonuna gelmi┼č bulunuyoruz. 20. y├╝zy─▒l, genel olarak de─čerlendirdi─čimizde, askeri, siyasi ve ekonomik a├ž─▒dan Bat─▒ medeniyetinin ├╝r├╝n├╝ olan Marksizm ve Kapitalizm gibi iki z─▒t ideolojinin m├╝cadelesiyle ge├žmi┼čtir. Ancak bu iki sistem  aras─▒ndaki m├╝cadele b├╝t├╝n insanl─▒k i├žin olduk├ža pahal─▒ya malolmu┼č ve g├Âr├╝lmemi┼č sivil-askeri toplu katliamlara sebeb olmu┼čtur. Y├╝zy─▒l─▒m─▒za y├╝zkaras─▒ olarak ge├žen bu ideolojik sava┼člar y├╝z├╝nden, insanl─▒k her iki sisteme kar┼č─▒ besledi─či g├╝veni yitirmeye ba┼člam─▒┼čt─▒r. ├ç├╝nk├╝ Brzezinski'nin "mega ├Âl├╝mler y├╝zy─▒l─▒"  ad─▒n─▒ verdi─či bu y├╝zy─▒ldaki milliyet├žilik ve ideloji ad─▒na yap─▒lan ┼čava┼člarda ├Âlenlerden 33 milyonu onsekiz ila otuz ya┼člar─▒ aras─▒ndaki  gen├ž  insanlard─▒r. Birinci D├╝nya Sava┼č─▒'nda yakla┼č─▒k 8,5; ─░kinci D├╝nya Sava┼č─▒'nda ise yakla┼č─▒k 19 milyon asker ├Âlm├╝┼čt├╝r.  Kitlesel olarak biyolojik yetenek insan enerjisi ve genetik miraslar─▒n yok olmas─▒n─▒n yan─▒s─▒ra kas─▒tl─▒ soyk─▒rm─▒n d─▒┼č─▒nda kalan ve sava┼č─▒n normal bir yan ├╝r├╝n├╝ olarak Birinci D├╝nya Sava┼č─▒'nda 13, ─░kinci D├╝nya Sava┼č─▒'nda 20 milyon ├žocuk, kad─▒n ve ya┼čl─▒ insan hayat─▒n─▒ kaybetmi┼čtir.  Yirminci y├╝zy─▒lda Kom├╝nizmi kurma ├žabas─▒ yakla┼č─▒k 60 milyon insan─▒n hayat─▒na malolmu┼čtur.  Bosna-Hersek'te M├╝sl├╝manlara kar┼č─▒ uygulanan etnik temizlik; Filistin'de ─░srail'in yapt─▒─č─▒ toplu katliamlar; ├çe├ženistan'da devam eden Rus i┼čgali; b├╝t├╝n bunlar, sonuna yakla┼čt─▒─č─▒m─▒z y├╝zy─▒l─▒n insanl─▒k i├žin en utan├ž verici sahneleridir. Buralarda ├Âlen ├žo├žuk, gen├ž, kad─▒n, erkek ve asker say─▒s─▒ yukardaki genel rakamlara dahil de─čildir. ├ľzet olarak, burada zekretmediklerimizle beraber bu y├╝zy─▒lda,  yakla┼č─▒k 175 milyon  masum insan ├Âld├╝r├╝lm├╝┼čt├╝r. Bu rakam─▒n insanl─▒k tarihinde  ┼čimdiye kadar olan b├╝t├╝n sava┼člarda, toplumsal kar─▒┼č─▒kl─▒klar ve ├že┼čitli sebeplerle yap─▒lan katliamlar sonucu kaybedilen insan say─▒s─▒n─▒n toplam─▒ndan daha y├╝ksek oldu─ču  tahmin edilmektedir.   B├╝t├╝n bu t├╝yler ├╝rpertici olaylar─▒n bir Bat─▒l─▒ yazar taraf─▒ndan tenkidi olduk├ža ilgin├žtir:  " Geli┼čen s├╝re├ž i├žinde ├Âld├╝rmeler de geli┼či g├╝zel  olmaya ba┼člam─▒┼č ve sivil ├Âl├╝mleri de asker ├Âl├╝leri say─▒s─▒na yakla┼čm─▒┼čt─▒r. ─░┼čin ahlaki bak─▒mdan daha korkun├ž bir yan─▒ da askerlerin giderek sivilleri me┼čru birer hedef olarak g├Ârmeye ba┼člamas─▒d─▒r. Her ne kadar topyek├╝n sava┼č fikrini ilk olarak Naziler ve Japon militaristleri uyygulam─▒┼člarsa da demokratik ├╝lkeler de bir kez sava┼ča girdikten sonra sonu├ž i├žin her ┼čey mubaht─▒r s├Âz├╝n├╝n ├žekicili─čine kendilerini kapt─▒rmadan edemediler. Dresde'nin bombard─▒man─▒ ve Hiro┼čiman─▒n atom bombas─▒ ile tahribi, ├Âl├╝m teknolojisindeki geli┼čmelerin nas─▒l bir ahlaki ├ž├Âk├╝┼če yol a├žt─▒─č─▒n─▒n sessiz tan─▒klar─▒d─▒r."  ├ťstelik So─čuk sava┼č d├Âneminde geli┼čtirilen askeri teknoloji ise, gele├žek nesilleri, hatta b├╝t├╝n d├╝nyay─▒ yok edecek boyutlara ula┼čarak, d├╝nyay─▒ patlamaya haz─▒r bir barut f─▒├ž─▒s─▒ haline getirmi┼čtir.
Bunun fark─▒na varan Bat─▒l─▒ devletler ve siyasi organlar 21.asra girerken, ├Âzellikle Sovyetler Birli─či'nin da─č─▒lmas─▒ ve Marksizmin insanl─▒k i├žin bir ├ž├Âz├╝m yolu olmaktan ├ž─▒kmas─▒ neticesinde ya┼čanan kaosun ve d├╝nyadaki t├╝m insanlar─▒n ya┼čamakta oldu─ču manevi buhran─▒n ve bunun sebeb oldu─ču katliamlar─▒n ├Ân├╝ne ge├žmek i├žin veya s├Âm├╝rgecilikle kazan─▒lan zenginliklerinin ellerinden ├ž─▒kmamas─▒ i├žin " yeni d├╝nya d├╝zeni " , " tarihin sonu "  veya benzeri bir tak─▒m tezler ileri s├╝rerek bunlar─▒n uygulamaya ge├žirilmesi i├žin yo─čun ├žaba harcamaktad─▒rlar.

Bunun bir par├žas─▒ olarak baz─▒ devletler veya siyasetciler, ─░slam d├╝nyas─▒n─▒, rekabetci ve kavgac─▒ esaslara dayanan Bat─▒ medeniyetine yeni bir rakip olarak g├Âstermektedirler. B├Âylece ─░slam toplumlar─▒ geli┼čme konusunda ya Bat─▒ modelini aynen uygulamak zorunda kalacak veya Bat─▒ kar┼č─▒s─▒nda yeniden ezeli d├╝┼čman muamelesi g├Ârecektir.B├╝t├╝n s─▒nrlar─▒nda kanl─▒ ├žat─▒┼čmalar ya┼čayan ─░slam d├╝nyas─▒ s├Âzde modern ├ža─č insan─▒n─▒n, M├╝sl├╝man olsun veya  olmas─▒n  kar┼č─▒ kar┼č─▒ya bulundu─ču ahlaki, siyasi, ekonomik ve bilimsel sorunlar─▒n─▒n ├ž├Âz├╝lmesinde ├Ânemli bir rol oynayabilecek mi ? Modern bolluk d├Âneminin ve bilmdeki son geli┼čmelerin  yaratt─▒─č─▒ ruhsal bo┼člu─čun fark─▒na vararak dikkatlerini yeniden hayat─▒n felsefesi ve ruhsal y├Ânlerine ├ževirebilecek mi? ─░nsanl─▒─č─▒n ruh sa─čl─▒─č─▒ i├žin, ─░slam─▒ yeniden okuyarak, yeni bir ba┼člang─▒├ž noktas─▒ bulmay─▒ ba┼čarabilecek mi? Bunlar de─či┼čim s├╝recindeki bir d├╝nyada herkes gibi M├╝sl├╝man d├╝┼č├╝n├╝rlerin de ├ž├Âz├╝m bulmas─▒ gereken temel sorunlar─▒d─▒r.
B├Âyle bir d├╝nyada insan  ├╝r├╝n├╝ olan siyasi, iktisadi, sosyal, askeri ve dini anlay─▒┼člar s├╝rekli de─či┼čirken ve yenilenirken, dinler veya ideolojiler kendisini yenileyemez veya mensuplar─▒n─▒n y├╝zy├╝ze geldikleri sorunlara mant─▒ki, yeterli ve k├Âkl├╝ ├ž├Âz├╝mler bulamazsa, bu defa gerekli ├ž├Âz├╝mler ba┼čka d├╝ny├╝ g├Âr├╝┼člerinden aranmaya ba┼član─▒r. 17. as─▒rdan itibaren sayd─▒─č─▒m─▒z sahalarda gerilemesi dolay─▒s─▒yla, tarihinin en bunal─▒ml─▒ d├Ânemini ya┼čayan M├╝sl├╝manlar, bazan Bat─▒ medeniyetini de─čerler sitemi olarak benimsemekle , bazan ─░slam'─▒n ana kaynaklar─▒na d├Ânerek yeni bir ─░slam medeniyeti kurmakla bu bunal─▒m─▒n a┼č─▒laca─č─▒na inanmaya ba┼člam─▒┼člard─▒r.  Yeni bir ─░slam Medeniyetinin kurulmas─▒ M├╝sl├╝manlar i├žin tarihi bir soromluluk, dini bir y├╝k├╝ml├╝l├╝k, sosyal ve psikolojik bak─▒mlardan bir zorunluluktur. 
De─či┼čim s├╝recinde M├╝sl├╝manlar─▒n kar┼č─▒ kar┼č─▒ya bulundu─ču ve ├ž├Âzmesi gereken muhtemel sorunlar ┼čunlard─▒r:

1. Siyasi  ─░stikrars─▒zl─▒klar ve Ekonomik Sorunlar

─░slam d├╝nyas─▒, bilimsel ve teknolojik sahada Bat─▒ kar┼č─▒s─▒nda gerekli ba┼čar─▒y─▒ g├Âsteremedi─či gibi, onlardan bu teknolojiyi  aynen alarak veya yeni bir teknoloji kurarak Bat─▒daki sanayi devrimi gibi bir devrimi de ba┼čaramam─▒┼čt─▒r. En ├Ânemli ba┼čar─▒, 19. as─▒rdan itibaren Bat─▒n─▒n s├Âm├╝rgesi durumundaki di─čer ├╝lkelerin kaybetti─či ba─č─▒ms─▒zl─▒klar─▒n─▒ 20. y├╝zy─▒l─▒n ortalar─▒ndan itibaren yeniden kazanmaya ba┼člamas─▒d─▒r. Ancak Bosna-Hersek, ├çe├ženistan ve Filistin'de ├Âzg├╝rl├╝k m├╝cadelesi  hen├╝z devam ederken Orta Asya'daki T├╝rk Cumhuriyetleri, ikinci bir i┼čgal korkusuyla y├╝zy├╝zedirler.  Ba─č─▒ms─▒zl─▒─č─▒n─▒ kazanm─▒┼č kabul etti─čimiz baz─▒ ├╝lkeler ise, ya kom┼čular─▒yla s─▒n─▒r anla┼čmazl─▒─č─▒ i├žinde veya dini, siyasi, ekonomik ve etnik baz─▒ i├ž sorunlar─▒yla ├Âl├╝m kal─▒m sava┼č─▒ vermektedir. ├ľzellikle totoliter y├Ânetimlerle y├Ânetildi─činden Arap ├╝lkelerinde halk─▒n iradesi y├Ânetime yans─▒mamakta ve bu y├╝zden de b├╝y├╝k siyasi bunal─▒mlar ya┼čanmaktad─▒r.
─░slam ├╝lkelerindeki bu i├ž ve d─▒┼č anla┼čmazl─▒klar, Bat─▒l─▒ devletler taraf─▒ndan k├Âr├╝klenmekte ve yeni fikir ak─▒mlar─▒, " Fundamentalizm " veya " Redical  Hareketler " olarak damgalanarak devre d─▒┼č─▒ b─▒rak─▒lmak veya istikrars─▒zl─▒─č─▒n kayna─č─▒ olarak g├Âsterilmek suretiyle yeni bir medeniyete d├Ân├╝┼čmesine engel olunmaya ├žal─▒┼č─▒lmaktad─▒r. Bu sebeple gelecek y├╝zy─▒lda ─░slam'─▒n politik uyan─▒┼č─▒, emperyalist emellerinden vazge├žmedikleri takdirde kuzeyde Rus emperyalizmiyle g├╝neyde ise Amerikan hemagonyas─▒yla hesapla┼čmak durumunda kalabilir.  B├╝t├╝n bunlar─▒n yan─▒s─▒ra, ─░slam ├╝lkelerinde h─▒zl─▒ bir k├╝lt├╝r de─či┼čimi ya┼čanmaya devam edecektir. ├ľzellikle ileti┼čim ├ža─č─▒n─▒n getirdi─či h─▒zl─▒ bilgi ak─▒┼č─▒n─▒n neticesinde, kendi k├╝lt├╝rel, dini, milli  ve ahlaki de─čerlerle e─čitilmemi┼č gen├ž nesiller, Bat─▒ hayran─▒ kesilerek g├╝nden g├╝ne kendi kimli─činden uzakla┼čarak dini ve k├╝lt├╝rel de─čerlerine yabanc─▒la┼čmaktad─▒r.  Gen├ž neslin bir k─▒sm─▒ ise, s─▒rf tepkiye dayal─▒ bir dini anlay─▒┼č─▒ benimsedi─činden, sahip oldu─ču fikirleri temellendirememekte ve geli┼čtirememektedir. Bunun sonucu yeni problemler kar┼č─▒s─▒nda yeni ├ž├Âz├╝mler ├╝retemedikleri i├žin, ge├žmi┼čin sosyal, siyasi, ekonomik ┼čartlar─▒n─▒n belirledi─či dini anlay─▒┼člar ├╝zerinde israr etmektedirler. ├ça─č─▒n ger├žekleriyle uyu┼čmad─▒─č─▒n─▒ veya ihtiya├žlar─▒na cevap vermedi─čini g├Âr├╝nce a┼č─▒r─▒  bir taasuba d├╝┼čmektedirler veya ┼čiddete ba┼čvurmaktad─▒rlar. Buraya kadar bahsetti─čimiz sorunlar 21. y├╝zy─▒lda da M├╝sl├╝manlar i├žin ├ž├Âz├╝m bekleyen siyasi ve ekonomik sorunlar olarak devam edecektir. ─░slam ├╝lkelerinde, liberal ekonomik aray─▒┼člar, t─▒pk─▒ Kom├╝nizm gibi, ba┼čar─▒ sa─člayamazsa, ─░slami kimlikle ortaya ├ž─▒kan partiler daha fazla taraftar toplayabilir ve ekonomik s─▒k─▒nt─▒lar ├žeken halk bu ak─▒mlara, daha fazla ├╝mit ba─člayabilir. Ancak bu hareketlerin ─░slam'─▒n ceza hukukunun hadler ve di─čer cezalarla ilgili k─▒s─▒mlar─▒n─▒n, ├Âncelikle,  uygulanmas─▒n─▒ talep ettikleri ve ─░slam'─▒n ekonomik ve ahlaki de─čerlerini yeniden tesbit edip kurumla┼čt─▒rmad─▒klar─▒ m├╝ddetce, halk aras─▒nda taban bularak uzun s├╝re  ba┼čar─▒ sa─člayabilece─čini s├Âylemek pek m├╝mk├╝n de─čildir.

2.  Bilgi A├ž─▒─č─▒

" Bilgi ├ça─č─▒ "  ad─▒n─▒n ┼čimdiden konuldu─ču 21. y├╝zy─▒lda M├╝sl├╝manlar─▒n ├Ân├╝ndeki en ├Ânemli engel, bilgi ├╝retme ve  teknolojik geli┼čmelere ayak uyduramad─▒─č─▒ i├žin ge├žen as─▒rdan devam edegelen   do─čru bilgi  a├ž─▒─č─▒ ile bunun do─čuraca─č─▒ bunal─▒mlar olacakt─▒r.  ├ç├╝nk├╝  K├Ârfez sava┼č─▒nda bilginin g├╝├ž olarak ortaya ├ž─▒kt─▒─č─▒n─▒ b├╝t├╝n insanl─▒k g├Âzleriyle g├Ârm├╝┼čt├╝r.  Bat─▒ bizi bu  yar─▒┼čta 1454 y─▒l─▒nda matbaan─▒n icad─▒yla ├Âne ge├žmi┼čtir. Onlar 1803 y─▒l─▒na kadar 40 bin eser basarken, ─░slam d├╝nyas─▒nda 1729 y─▒l─▒nda ilk defa matbaa kurulmu┼č, ancak dini yay─▒nlar─▒n bas─▒lmas─▒ yasak oldu─čundan 1803 y─▒l─▒na kadar dini eser bas─▒lamam─▒┼čt─▒r. Di─čer sahalarda bas─▒lan eser say─▒s─▒ ise 180 adettir. 1926 y─▒l─▒na kadar t├╝m ─░slam d├╝nyas─▒nda toplam 40 bine ula┼č─▒ld─▒─č─▒ tahmin edilmektedir. Bu tarihe kadar Bat─▒da bas─▒lan eser say─▒s─▒ ise hesaplanamamaktad─▒r. Bug├╝n ise ayn─▒ durum bilgisayar teknolojisinin sa─člad─▒─č─▒ " ─░nternet "  imkan─▒n─▒ kullanma konusunda ya┼čanmaktad─▒r. ─░slam d├╝nyas─▒, hen├╝z bu  teknolojiden baz─▒ alanlar hari├ž,  baz─▒ ekonomik sebepler y├╝z├╝nden, yeterince yararlanamamaktad─▒rlar. Matbaa konusundaki kaybetti─čimiz mesafeden daha fazlas─▒n─▒ ┼ču anda kaybetmi┼č bulunmaktay─▒z. Bu y├╝zden siyasi ve b├╝t├╝n bilimsel sahalarda g├╝ndem Bat─▒ taraf─▒ndan belirlenmektedir. ─░leti┼čim alan─▒ndaki bu geli┼čmelerin yans─▒malar─▒ bize ├žok sonralar─▒ gelmektedir. Bunun neticesi olarak M├╝sl├╝manlar aras─▒ndaki bilgi ak─▒┼č─▒ son derece yava┼č bir seyir takip etmektedir.  ├ľzellikle bilimsel alanlarda, bas─▒n ve yay─▒nda, k├╝t├╝phanecilikte art─▒k bu teknolojinin son s─▒n─▒r─▒na kadar kullan─▒lmas─▒ ┼čartt─▒r.

G├╝n├╝m├╝z M├╝sl├╝man─▒n─▒n, gelecek y├╝zy─▒lda devam edecek en b├╝y├╝k bilgi a├ž─▒─č─▒  Kuran konusundaki bilgi a├ž─▒─č─▒d─▒r. Dini eniyi bildi─čini sananlar bile geleneklerle k├╝llenmi┼č  bir tak─▒m hurafeler ve asl─▒ astar─▒ olmayan g├Âr├╝┼člere din olarak inanmaktad─▒rlar. Bu kimseler, maalesef, yay─▒nlanan eserleri dahi okumaktan acizdirler. Halk aras─▒nda Kur'an okumak, anlamaks─▒z─▒n sadece Arap├ža's─▒ndan okumak olarak anla┼č─▒ld─▒─č─▒ndan, Allah'─▒n bu y├╝ce kitapta insanlar i├žin neler s├Âyledi─či fazla merak edilmemektedir. Arap├ža's─▒n─▒n pek ├žok okuyucusu bulunmakla beraber T├╝rk├že mealini ba┼čtan sona okuyan M├╝sl├╝manlar─▒n oran─▒n─▒n y├╝ksek oldu─čunu s├Âyleyebilmek zordur. Hatta bu ┼čekilde okumay─▒, yanl─▒┼č anlayaca─č─▒  veya anlayam─▒yaca─č─▒ korkusuyla, Kur'an─▒ anlamadan ├Ânce baz─▒ kitaplar─▒ okuyup anlamay─▒ ┼čart ko┼čarlar. Halbuki Allah, pek ├žok ayette onun ayr─▒nt─▒l─▒ bir kitab oldu─čunu , her ┼čeyin onda a├ž─▒k se├žik belirtildi─čini   insanlar─▒n  ├╝zerinde d├╝┼č├╝nmesi, anlamas─▒ ve ├Â─č├╝t almas─▒ i├žin kolayla┼čt─▒r─▒ld─▒─č─▒n─▒    haber vermektedir. Bu sebeple Kur'an'─▒n anla┼č─▒lmas─▒ i├žin ├Ân├╝ne engeller koyman─▒n do─čru olmad─▒─č─▒ kanaatindeyiz. Kald─▒ ki Kur'an'─▒n anla┼č─▒lmas─▒n─▒ kolayla┼čt─▒raca─č─▒ iddia edilen kitaplar─▒n anla┼č─▒lmas─▒ da san─▒ld─▒─č─▒ kadar kolay de─čildir. Bu y├╝ce kitab─▒m─▒z, herkes taraf─▒ndan okunup ve ├╝zerinde d├╝┼č├╝n├╝ld├╝─č├╝ takdirde, g├╝n├╝m├╝z M├╝sl├╝man─▒ din olarak duydu─čunun sa─člamas─▒n─▒ onunla yapacak, ona uygun olmayan g├Âr├╝┼čleri kabul etmeyecektir. B├Âylece Kur'an, b├╝t├╝n M├╝sl├╝manlar─▒n ├╝zerinde birle┼čti─či ortak payda olacakt─▒r. Aksi takdirde Kur'an d─▒┼č─▒nda baz─▒ otoriteler ortaya ├ž─▒kacak ve kendi g├Âr├╝┼člerini din olarak insanlara sunmaya devam edecektir.
B├╝t├╝n M├╝sl├╝manlar, ilk ├Ânce bu y├╝ce kitab─▒n─▒ okuyup anlamak ve ondan evrensel ilkeler ├ž─▒kararak hayat─▒na y├Ân vermekle sorumludur. Allah hi├ž kimseye, falanca ┼čahs─▒n veya ┼čeyhin kitab─▒n─▒, ni├žin okuyup anlamad─▒─č─▒n─▒ sormayacak, b├╝t├╝n M├╝sl├╝manlar─▒n el kitab─▒ olmas─▒ gereken Kur'an'─▒ ni├žin okuyup anlamad─▒─č─▒n─▒ ve Peygamber'i ni├žin anlamad─▒─č─▒n─▒ soracakt─▒r. ├ç├╝nk├╝ iman noktas─▒nda tek belirleyici ve yegane bilgi kayna─č─▒ Kur'an'd─▒r. Di─čer taraftan, o b├╝t├╝n insanlar i├žin  hidayet , ├Â─č├╝t , rehber ve  en ├Ânemli bir katk─▒d─▒r.
Bunun d─▒┼č─▒nda her bilim dal─▒nda uzman ki┼čiler yeti┼čtirerek kendi teknolojisini ve Bilgi a─č─▒n─▒ kurmas─▒ gerekmektedir. Bunun yolu da okumaktan ve e─čitimden ge├žmektedir. Art─▒k her caminin yan─▒nda bir k├╝t├╝phane olmak zorundad─▒r. M├╝sl├╝manlar, ─░slam'─▒n sadece be┼č vakit namazdan ibaret olmad─▒─č─▒n─▒ anlamal─▒ namaz kadar okumay─▒ ve ├Â─črenmeyi de farz olarak kabul etmesi gerekir. Ama maalesef gen├ž neslin okuma oran─▒ utan─▒lacak durumdad─▒r. Bu da g├╝n├╝m├╝z M├╝sl├╝manlar─▒ ve cemaatleri aras─▒nda a┼č─▒r─▒ taassubu do─čurmaktad─▒r. 21. y├╝zy─▒lda M├╝sl├╝manlar─▒n, her zaman oldu─ču gibi en ├Ânemli d├╝┼čman─▒ cehalet olacakt─▒r. Bunu yenerlerse kazanacaklar, aksi takdirde  a┼ča─č─▒lanmam─▒z─▒n, s├Âm├╝r├╝lmemizin illeti olan cehalet , Akif'in ifade etti─či gibi devam edecektir:  


 Eyvah, bu zilletlere sensin yine illet...
 Ey derd-i cehalet sana d├╝┼čmekle bu millet
 Bir hale getirdin ki ne din kald─▒ ne namus !
 Ey sine-i ─░slam'a ├ž├Âken kapkara kabus,
 Ey hasm─▒ hakiki seni ├Âld├╝rmeli evvel;
 Sensin bize d├╝┼čmanlar─▒ ├╝st├╝n ├ž─▒karan el.

3- Medeniyetler sava┼č─▒n─▒n  ┼čiddetlenmesi

17. as─▒rdan itibaren k─▒rallar aras─▒ndaki sava┼člar bitti ve yerini milletler aras─▒ sava┼člara b─▒rakt─▒.  Bat─▒ toplumlar─▒nda  bu ┼čekilde cereyan etmesine ra─čmen,  ha├žl─▒ seferleriyle ba┼člayan  Hristiyan ve M├╝sl├╝manlar aras─▒ndaki m├╝cadele de─či┼čik ┼čekillerde devam etti.  Rus ihtilalinden sonra milletler m├╝cadelesi yerini ideolojiler m├╝cadelesine b─▒rakt─▒. Bununla ba┼člayan so─čuk sava┼č d├Âneminde, M├╝sl├╝man b├Âlgeler Kapitalist ve Kom├╝nist ideolojilerin i┼čgaline u─črad─▒. B├Âylece ├Ânceden beri s├╝ren bu iki medeniyet aras─▒ndaki sava┼čta ─░slam medeniyeti yenik d├╝┼čt├╝. Bu d├Ânemde meydana gelen ├žat─▒┼čmalar Bat─▒ medeniyetinin i├žindeki menfaat kavgalar─▒yd─▒. So─čuk sava┼č d├Âneminin sona ermesiyle, medeniyetler aras─▒ndaki sava┼člar yeniden h─▒z kazanmaya ba┼člad─▒. Bunun en ├Ânemli sebeplerinden birisi, b├╝t├╝n d├╝nyada ├Âzg├╝rl├╝k hareketlerinin artmas─▒yla mahalli medeniyetler ve bunlar─▒n ba─čl─▒ bulundu─ču daha geni┼č medeniyetlerin bir kimlik olarak ├Âne ├ž─▒kmas─▒ ; ikincisi ise,  dine duyulan y├Âneli┼člerin artamas─▒yd─▒. Daha hen├╝z yaralar─▒ sar─▒lmam─▒┼č olan Bosna-Hersek'te, ┼ču anda Hind k─▒tas─▒nda, Kafkaslarda, Orta Do─ču'da, Kuzey Afrika'da, Azerbeycan ve Ermenistan aras─▒nda ya┼čanan b├╝t├╝n olaylar─▒n arkas─▒nda bir medeniyetler sava┼č─▒ yatmaktad─▒r. ├ľn├╝m├╝zdeki belki ├žeyrek as─▒r i├žinde, bu sava┼č─▒n yay─▒lma ihtimalinin en muhtemel b├Âlgesi   Orta Asya ve Orta Do─ču olabilir. ├ç├╝nk├╝ etnik olarak homojen olmayan ve herbiri din, dil, gelenek bak─▒m─▒ndan di─čerinden farkl─▒l─▒k arzeden toplam 400 milyon n├╝fusa sahip otuza yak─▒n devlet bulunmaktad─▒r.  Bu ├╝lkelerin s─▒n─▒rlar─▒, ne tarihi, ne de ─▒rki de─čerleri g├Âz├Ân├╝ne al─▒nmadan ├žizilmi┼čtir. Bunlar─▒n siyasi ve ekonomik bak─▒mdan g├╝├žlenip ├Âzg├╝rl├╝klerini kullanmaya ba┼člay─▒nca bu ├╝lkeler aras─▒nda kanl─▒, etnik ve b├Âlgesel ├žat─▒┼čmalar ya┼čanabilir.  21. y├╝zy─▒lda ideoloji temelindeki ittifaklar  kurmak ve destek bulabilmek imkan─▒ gitgide zay─▒flay─▒nca, h├╝k├╝metler ve gruplar, s├╝rekli artan bir ┼čekilde ortak din ve medeniyet kimli─čine m├╝racat etmek suretiyle destek sa─člamaya te┼čebb├╝s edeceklerdir.  Bunun en bariz ├Ârne─či Hristiyan ve ─░slam d├╝nyas─▒n─▒n Bosna-Hersek olay─▒nda kar┼č─▒ kar┼č─▒ya gelmesi ┼čeklinde kendisini g├Âstermi┼čtir.   B├╝t├╝n bunlar, gelecekteki d├╝nya d├╝zeninin g├╝├ž politikalar─▒, ulusal rekabetler ve etnik gerilimlerin belirleyece─či ┼čeklindeki James Sclesinger'in fikrini do─črulamaktad─▒r.  
Bin y─▒ldan fazlad─▒r devam eden Bat─▒ ve ─░slam aras─▒ndaki bu m├╝cadele, ahlaki, siyasi, k├╝lt├╝rel ve sosyal cephelere de yay─▒lmak suretiyle geni┼čleyebilir ve ┼čiddetlenebilir. B├╝t├╝n bunlar nedeniyle Bat─▒, ─░slam ├╝lkelerini kendi i├žinde veya di─čer ├╝lkelerle  birbirine d├╝┼č├╝rmeye devam ederek s├╝rekli problem ├ž─▒karmaktad─▒r. Hatta s─▒rf bu problemin devam─▒ i├žin Arap ├╝lkelerindeki krall─▒k y├Ânetimlerine destek verirken, di─čer taraftan ├Âzg├╝rl├╝k ad─▒na ortaya ├ž─▒kan bir tak─▒m yeni olu┼čumlar─▒ da " Fundamantalist ", " Redical ", ─░slami K─▒zg─▒nl─▒k ", Dini A┼č─▒r─▒l─▒k " ve benzeri olumsuz isimlendirmelerle ├Ânlemeye ├žal─▒┼čmaktad─▒r.  Hatta baz─▒ Bat─▒l─▒ yazarlar ele┼čtirilerini do─črudan ─░slam'a y├Âneltmek ve ─░slam'la ┼čiddet aras─▒nda ba─č kurmakla onu karalama yoluna gitmektedir.  Hind as─▒ll─▒ M├╝sl├╝man yazar M.J.Akbar, bu durumu hakl─▒ olarak ┼ču ┼čekilde tesbit etmektedir : " Bat─▒n─▒n bundan sonra kar┼č─▒ koyaca─č─▒ meydan okuma kesinlikle M├╝sl├╝man aleminden gelecektir. Yeni bir d├╝nya d├╝zeni i├žin m├╝cadele Ma─črib'ten Pakistan'a kadar M├╝sl├╝man milletlerin  faaliyet ve tesir sahas─▒ndaki bu alemde ba┼člayacakt─▒r."  Medeniyetler sava┼č─▒ teziyle tan─▒nan Bat─▒l─▒ ara┼čt─▒rmac─▒ Huntigton da, Bat─▒ medeniyetine yak─▒n kom┼ču olan ─░slam ├╝lkeleri s─▒n─▒rlar─▒n─▒n kanl─▒ olmaya devam edece─čini ileri s├╝rmektedir.  Bu medeniyetler sava┼č─▒nda, 21. y├╝zy─▒la girerken, bu iki medeniyetten hangisiyle kendisini tan─▒mlayaca─č─▒ konusunda kesin karar vermemi┼č olan T├╝rkiye, a┼č─▒lmas─▒ olduk├ža  zor bir ├žok badireyle kar┼č─▒la┼čabilir. ├ç├╝nk├╝ ne daha ├Ânce ayn─▒ medeniyete mensup ├╝lkelere , ne de Bat─▒ medeniyetine mensup ├╝lkelere tam bir g├╝ven verebilmektedir. B├Âylece, her an d├╝┼čmanl─▒─ča d├Ân├╝┼čecek iki taraf─▒  keskin bir politika izlemektedir. Tarihte olanlar─▒ ve bug├╝n kendisine yap─▒lan haks─▒z ve d├╝┼čmanca tav─▒rlar─▒ g├Ârmezden gelerek  Bat─▒ medeniyetinin iyi bir ├╝yesi de olamaz.

4- Dinin yeniden anla┼č─▒lmas─▒ konusunda yo─čun tart─▒┼čmalar ya┼čanmas─▒
Bat─▒l─▒ bilim adamlar─▒ taraf─▒ndan ger├žekle┼čtirilen bilimsel ve teknolojik sahadaki devrimlerden etkilenmeyen ├╝lke yok gibidir. Sanayi devrimiyle birlikte insanlar─▒n hayat tarzlar─▒, sosyal ili┼čkileri ve d├╝nya g├Âr├╝┼čleri de h─▒zla de─či┼čmi┼čtir. Bu de─či┼čme ve geli┼čme, olumlu veya olumsuz y├Ânleriyle ayn─▒ h─▒zla bilim ve teknoloji sahas─▒nda s├╝rmektedir. Ancak kartezyen bir d├╝nya g├Âr├╝┼č├╝n├╝n benimsenmesi sonucu, ├ževre sorunu, ekonomik sorunlar, k├╝resel e┼čitsizlikler, s─▒n─▒flar aras─▒ farkl─▒l─▒klar, k├╝resel istikrars─▒zl─▒klar, i┼čsizlik, ├žarp─▒k bir ┼čehirle┼čme, yo─čun yoksulluk, ─▒rkc─▒l─▒k, yabanc─▒ d├╝┼čmanl─▒─č─▒, etnik gruplar aras─▒ndaki ├žat─▒┼čmalar ve kitle imha silahlar─▒n─▒n ├╝retimi b├╝t├╝n d├╝nyay─▒ tehdit edecek ciddi boyutlara ula┼čm─▒┼čt─▒r. Bunlar sadece Bat─▒ insan─▒n de─čil b├╝t├╝n insanl─▒─č─▒n ├ž├Âzmek zorunda oldu─ču sorunlard─▒r. Bunlara ├ž├Âz├╝m ├Ânerileri ├╝retebilecek en ├Ânemli kurumlardan birisi de dindir. Ancak bu dinlerin d├╝nya g├Âr├╝┼člerini  g├Âzden ge├žirerek  insan─▒, insan hayat─▒n─▒ ve iyi bir toplumu  belirleyen kriterleri, ├Âzellikle manevi bir buhran i├žine d├╝┼čm├╝┼č g├╝n├╝m├╝z insan─▒na, bundan kurtulmas─▒n─▒ sa─člayacak bir tak─▒m ahlaki kriterleri yeniden tesbit etmesi gerekmektedir. Bu, dinlerin yeniden yorumlanarak asr─▒n idrakine sunulmas─▒yla ba┼čar─▒labilir.
Dinler aras─▒nda tarihte oldu─ču gibi bug├╝n de s├╝rekllilik i├žerisinde de─či┼čmeyi ba┼čarabilecek ve her hangi bir dine veya medeniyete entegre olmadan onlar─▒n ortaya koydu─ču ger├žeklerden de yararlanarak yeni ahlaki evrensel ilkeler ortaya koyma ┼čans─▒na en fazla sahip din ─░slamd─▒r. ├ľn├╝ndeki en ├Ânemli engellerden birisi,  geleneklerinin ve ge├žmi┼če ait din anlay─▒┼člar─▒n─▒n-mezheplerin ve tarikatlerin- ─░slam'la ├Âzde┼čle┼čtirilmesidir. G├╝n├╝m├╝zde, geleneksel anlay─▒┼č─▒n kaynaklar─▒ ve temel belirleyicilerini ele┼čtirel bir s├╝zge├žten ge├žirerek bilimsel, ahlaki ve dini anlay─▒┼č─▒m─▒z─▒n yeniden in┼ča edilmesine ihtiya├ž vard─▒r. B├Âylece baz─▒ mezhep ve tarikatlar─▒n bug├╝n dayatt─▒─č─▒ otoritelerin ( ┼čah─▒s ve eserler ) Kur'an ve Hz. Peygamber'i g├Âlgelemesi engellenmi┼č olacakt─▒r.
├ľn├╝m├╝zdeki y├╝zy─▒l, dini d├╝┼č├╝ncenin yenilenmesi konusunda ├žok yo─čun tart─▒┼čmalara sahne olacakt─▒r. ┼×u anda ─░slam d├╝nyas─▒nda  ─░slam'─▒ temsil etti─čini veya en iyi kendisinin anlad─▒─č─▒n─▒ iddia eden ─░slami Hareketler veya ─░slami Cematler ad─▒yla ortaya ├ž─▒kan bir tak─▒m yeni siyasi ve siyasi olmayan aray─▒┼člar bulunmaktad─▒r. Bu ├ž─▒k─▒┼člar─▒n bir k─▒sm─▒nda Tasavvufi y├Ân, bir k─▒sm─▒nda ak─▒lc─▒l─▒k (rasyonalizm veya modernizm), di─čer baz─▒lar─▒nda ise Kur'an ve hadise d├Ânme ve  genelinde de siyasi boyut hakimdir.  Arap ├╝lkelerinde bu tart─▒┼čmalar, daha ├žok, Selefilerle yenilikciler aras─▒nda, T├╝rkiye'de ise zaman zaman siyasi cemaatlerle yenilikciler veya tarikatc─▒larla yenilikciler aras─▒nda olaca─č─▒n─▒ tahmin ediyoruz. Ayn─▒ s─▒kl─▒kla bu tart─▒┼čmalar, Siyasi ─░slami Cemaatlerle tarikatler aras─▒nda devam edebilir. Ayr─▒ca kat─▒ Secularizm'i savunanlar ve buna kar┼č─▒ ├ž─▒kanlar aras─▒nda da hararetli tart─▒┼čmalar ya┼čanaca─ča benziyor.
Gelecek y├╝zy─▒lda en fazla tart─▒┼č─▒lacak konular─▒n ba┼č─▒nda Klasik k├╝lt├╝r ├╝zerine kurulmu┼č din anlay─▒┼č─▒ gelecektir. ├ľzellikle bu tart─▒┼čmalarda tarikatler ve mezhepler de┼čifre olmak zorunda kalabilir ve mezhepler├╝st├╝ veya tarikatler ├╝st├╝ daha genel olan birtak─▒m yeni ak─▒mlar ortaya ├ž─▒kabilir. Veya tam aksine bu gruplar kendi kabu─čuna ├žekilerek, ─░slam'la ilgili yap─▒lacak her yeni yoruma kar┼č─▒ ├ž─▒kabilirler.  M─▒s─▒r'da Nasr Ebu Zeyd'in ya┼čad─▒klar─▒, bunun en a├ž─▒k ├Ârne─čidir. Kur'an'─▒n klasik metodlarla yorumlanmas─▒n─▒ ele┼čtirdi─či ve  yeni bir metod  geli┼čtirmeye ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ i├žin Ebu Zeyd'e Prof├Âs├Ârl├╝k ├╝nvan─▒ verilmemek istendi. Di─čer taraftan bir  grup avukat Ebu Zeyd'in kar─▒s─▒ Dr.─░btihal Yunus'tan bo┼čanmas─▒ i├žin dava a├ž─▒ld─▒.  Benzer gerek├želerle Fazlurrahman i├žin de Pakistan'da ayn─▒ ┼čeyler yap─▒ld─▒ ve ├Âld├╝r├╝lmesi i├žin ba┼č─▒na b├╝y├╝k bir para konulmu┼čtu.
Bu tart─▒┼čmalar─▒n ├Ân├╝ne ├ž─▒kabilecek en b├╝y├╝k engellerden birisi, siyasetin bunlar─▒n motivasyonu durumuna ge├žmesi olabilir. E─čer tart─▒┼čmalar, siyasetin kurban─▒ olmazsa ve  ara┼čt─▒rma ve incelemeye dayanan ve islami endi┼če ta┼č─▒yan akademik boyut ├Ân plana ├ž─▒karsa, bir ├žok problemin ├╝zerine  korkmadan  gidilebilecek ve bunlar─▒n bir k─▒sm─▒na ├ž├Âz├╝mler getirilebilecektir. ┼×u anda oldu─ču gibi gelecekte de buna en fazla kar┼č─▒ ├ž─▒kanlar, grup zihniyetiyle d├╝┼č├╝nen gelene─či do─črusuyla yanl─▒┼č─▒yla kutsalla┼čt─▒ran ve otoriler etraf─▒nda toplanan gruplar  olabilir. E─čer dini d├╝┼č├╝ncede yenilik sa─članamazsa ve taassuba yenik d├╝┼čerse, ┼čimdiye kadar yap─▒lan ├žabalar b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de sekteye u─črayabilir.  Ancak h─▒zl─▒ bir bilgi ak─▒┼č─▒n─▒n olaca─č─▒ bir d├╝nyada, daha ├Ânceki ├ža─člara has olu┼čturulmu┼č dini anlay─▒┼člar─▒n ve dini otoritelerin, fazla ba┼čar─▒l─▒ olam─▒yaca─č─▒ kanatindeyiz.. B├╝t├╝n geli┼čmeler ferdin sorumlulu─čunu ve Kuran'─▒ esas alan  d├╝┼č├╝ncenin daha fazla taraftar toplayaca─č─▒ ve  daha k├Âkl├╝ baz─▒ de─či┼čimleri ger├žekle┼čtirebilece─či y├Ân├╝nde cereyan etmektedir. 

 

SONUÇ
G├╝n├╝m├╝z ileti┼čim ara├žlar─▒, bilginin hapsedilmesini imkans─▒z hale getirdi─činiden, toplumlar  ├╝zerinde b├╝t├╝n alanlarda ├žok h─▒zl─▒ sosyal de─či┼čimlere sebep olmaktad─▒rlar. Son teknolojik geli┼čmelerden habersiz ├╝lkeler, daha ├Ânceleri elli y─▒lda ger├žekle┼čen fakat bug├╝n bir ka├ž y─▒l i├žinde olan bu de─či┼čimleri takip etmekten acizdirler. ─░slam  ├╝lkeleri, bunlar─▒n neticelerini belki y─▒llar sonra ├Â─črenme imkan─▒ bulabileceklerdir. Fakat o zaman, f─▒rsat ka├žm─▒┼č olacakt─▒r. Bu sebeple M├╝sl├╝manlar─▒n kurtulu┼ču, dinin yeniden anla┼č─▒lmas─▒nda duygusal boyuttan ├žok akli buyuta ├Âncelik tan─▒malar─▒na, bilgi ├╝retmelerine ve onu g├╝├ž olarak kullanabilmelerine ba─čl─▒d─▒r. Ancak  o zaman,  ya┼čad─▒─č─▒ ba┼č d├Ând├╝r├╝c├╝ h─▒zdaki sosyal ve siyasi de─či┼čmelerin sebep ve sonu├žlar─▒n─▒ an─▒nda kavrayabilecekler ve b├Âylece tarihe m├╝dahele edebilme imkan─▒n─▒ yakalayabilecekler.
─░slam, evrenselli─či ve s├╝reklili─či dolay─▒s─▒yla, g├╝n├╝m├╝zdeki ─░slam├« ak─▒mlar ba┼čar─▒s─▒zl─▒─ča u─črasa bile,  kendi i├žerisinde kendi alternatifini ortaya ├ž─▒karacak g├╝├žtedir. B├Âyle bir durumda o, asla ba┼čka medeniyetlere entegre veya adapte olmayacak, di─čer medeniyetlereden al─▒nmas─▒ gereken ┼čeyleri al─▒p kendi b├╝nyesinde onlar─▒ yeniden ┼čekillendirebilecektir. ─░slam,  tarihte Hint Medeniyeti, Bizans Medeniyeti ve Sasani Medeniyeti kar┼č─▒s─▒nda g├Âsterdi─či ba┼čar─▒y─▒, bug├╝n Bat─▒ Medeniyeti kar┼č─▒s─▒nda da g├Âsterebilecek g├╝├žtedir.
─░slam d├╝┼č├╝ncesinde, her ne kadar, baz─▒ d├Ânemlerde duraklama ve gerileme ya┼čanm─▒┼čsa da, hi├ž bir zaman topyek├╝n bir yok olu┼č veya dejenerasyon olmam─▒┼čt─▒r.  Bir yerde b├Âyle bir ┼čey ya┼čan─▒rken bir ba┼čka b├Âlgede " yeniden do─ču┼č ve g├╝├žlenme olmu┼č ve bu yeniden do─ču┼člar beraberinde bir dinamizm, faaliyet ve ihti┼čamla gelmi┼čtir " .  Ayn─▒ ger├že─či tesbit eden ve daha veciz bir ┼čekilde ifade eden Bat─▒l─▒ ara┼čt─▒rmac─▒ J.Obert Voll, bu ger├že─či daha veciz olarak ┼ču ┼čekilde ifade etmektedir:
"Fakat her ne olursa olsun, birlik ve ├že┼čitli─či ile, konsensus ve ├žat─▒┼čmas─▒yla, s├╝reklilik ve de─či┼čimiyle birlikte ─░slam'─▒n; onbe┼činci y├╝zy─▒l─▒nda da d├╝nya ├╝zerinde canl─▒ bir g├╝├ž olmaya devam edece─či ├žok a├ž─▒kt─▒r."
M├╝sl├╝manlar, evrensel ilkeleri i├žeren ilahi mesaj Kur'an'a ve f─▒tri mesaj olan akl─▒n sesine kulak verdikleri s├╝rece 21. y├╝zy─▒lda yeni bir ─░slam Medeniyeti kurarak insanl─▒─č─▒, i├žine d├╝┼čt├╝─č├╝ maddi ve manevi bunal─▒mdan kurtarmay─▒ ba┼čarabilirler. Ancak bu san─▒ld─▒─č─▒ kadar kolay olmayacakt─▒r.

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 21.12.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...