E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

┼×ehit Sufiler

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Kadir ├ľzk├Âse Tasavvuf T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 1775 Hit : 6702 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Z├╝hd ve Sofilerin Z├╝hde Y├╝kledikleri Anlam
2 Vahdet Deryas─▒na Dalmak
3 Toplumsal Birlikte Tekkelerin Rol├╝
4 Tasavvufi Tecr├╝bede Salikin Kendinden Ge├žme Durumu Vecd
5 Tasavvufi D├╝┼č├╝ncenin Sosyal Hayata Yans─▒malar─▒
6 ┼×ehit Sufiler
7 ┼×ehir ve Tekke
8 Seyyid Ahmed e┼č ┼čerifin Anadoludaki Milli M├╝cadeleye Kat─▒l─▒┼č─▒ ve Mustafa Kemali Desteklemesi
9 Nefsin Karanl─▒k Gecesi Kabz Gecenin Ortas─▒nda Do─čan G├╝ne┼č Bast
10 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝ncesinde Kad─▒n
11 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝nce D├╝nyas─▒
12 Mecazi A┼čk Hakiki A┼čk─▒n K├Âpr├╝s├╝d├╝r
13 Ma─črib M├╝sl├╝manlar─▒n─▒n Hac Organizat├Ârl├╝─č├╝n├╝ Yapan Tarikat Salihiyye Tarikat─▒ ve Asafi Ribat─▒
14 Kuzey Nijerya
15 ─░bn├╝l Arabinin ┼×eyhi Ebu Medyen ┼×uayb el Ensarinin Hayat─▒ Eserleri ve Tesir Halkas─▒
16 Firkat ve Vuslat
17 Fasta Titunf─▒tr Ribat─▒ ve Emgariyye Tarikat─▒ et Taifet├╝s Sanhaciyye
18 Evrad─▒ Olmayan─▒n Varidat─▒
19 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar 2
20 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar
21 Dem Bu Demdir Dem Bu Dem
22 Cemi Olmayan─▒n Marifetinden Fark─▒ Olmayan─▒n Kullu─čundan Bahsedilemez
23 Anadolunun T├╝rkle┼čmesi ve ─░slamla┼čmas─▒nda Tasavvufi Z├╝mre ve Ak─▒mlar─▒n Rol├╝
24 Ahmed Zerruk Hayat─▒ ve Tasavvufi D├╝┼č├╝ncesi
25 Ahmed Yesevi ve Divan─▒ Hikmet
26 Abidin Pa┼ča ve ┼×erhi Mesnevii

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
website women affair open
read here wifes that cheat unfaithful wives
married men affairs why are women unfaithful my boyfriend cheated on me with a guy
abortion methods terminating pregnancy at 20 weeks articles on abortion
doxycycline doxycycline doxycycline
abortion pill abortion pill abortion pill

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar Somuncubaba Dergisi
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih Mart 2008
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

┼×ehit S├╗f├«ler

 

M├╝c├óhede ilmi olan tasavvuf, m├╝ntesiblerine eylem adam─▒ olmay─▒, uyan─▒k kalmay─▒ ve kararl─▒ bulunmay─▒ ├Â─čretir. ├érif olmay─▒ ┼čiar edinen tasavvuf erb├ób─▒n─▒n i├ž d├╝nyas─▒, birer irfan, hikmet ve ilham kaynayan bir kaynakt─▒r. Tasavvuf erb├ób─▒, ayn─▒ zamanda ├ó┼č─▒kt─▒r. ├é┼č─▒─č─▒n s├╝k├╗n bulmas─▒, susmas─▒ ve durmas─▒ m├╝mk├╝n de─čildir. Yollar yaman oldu─ču i├žin hayat yolculu─čuna delilsiz ├ž─▒k─▒lmaz. ─░├ž ve d─▒┼č d├╝┼čmanlar─▒n─▒n fark─▒nda olmas─▒ gerekir. O nedenle s├óliklerin i├že bak─▒┼č─▒ ger├žekle┼čtirmesi, i├ž d├╝nyas─▒n─▒ korumas─▒ gerekir. Yo─čun halvet deneyimleri, cidd├« riyazet uygulamalar─▒, devaml─▒ zikir terenn├╝mleri ve her an kalb├« duyarl─▒l─▒─č─▒ ile dervi┼čin, en b├╝y├╝k d├╝┼čman─▒ olan ┼čeytana ve onun kendi benli─čindeki uzant─▒s─▒ olan nefsine kar┼č─▒ ciddi bir tav─▒r koymas─▒ gerekmektedir.


Kalbin uyan─▒┼č─▒n─▒, ruhun hay├ótiyetini ve nefsin ─▒sl├óh─▒n─▒ g├óye edinen tasavvuf, ayn─▒ zamanda bireyin sosyal hayat─▒nda donan─▒ma ermesini de istemekte; ┼čerÔÇÖ-i ┼čer├«fin ├Âl├ž├╝lerine uymay─▒, z├óhir├« esaslar─▒ ger├žekle┼čtirmeyi ve ─░sl├óm├« y├╝k├╝ml├╝l├╝kleri de y├╝klenmeyi gerektirmektedir. Tasavvufa g├Ân├╝l verenlerin hayat─▒, inziv├óya ├žekilmekten ve toplumsal sorumluluktan ka├ž─▒nmaktan ib├óret de─čildir. ─░nsanl─▒k kan a─člarken, M├╝sl├╝manlar can─▒ndan bezmi┼č bir haldeyken ve dostlar─▒ figan ederken onlar, kendi k├Â┼čelerine ├žekilmi┼č, kendi d├╝nyas─▒na dalm─▒┼č ve hayattan kopmu┼č de─čildir.


Anla┼č─▒lamama Problemi Ya┼čay─▒p ┼×ehit Edilen S├╗f├«ler
R├╗hun derinliklerine, kalbin inceliklerine ve benli─čin inki┼č├óf─▒na ├Ânem veren s├╗f├«ler, ileri d├╝zeyde manev├« tecr├╝beler ya┼čayarak evrensel benli─če b├╝r├╝nm├╝┼čler, hak├«kati idr├ók etmi┼čler ve ├Âzel deneyimler ger├žekle┼čtirmi┼člerdir. Zaman zaman anla┼č─▒lamama problemi ile de kar┼č─▒ kar┼č─▒ya kalm─▒┼člard─▒r. Onlar da ├žareyi ÔÇťHer mak├óm─▒n bir mak├óli vard─▒r.ÔÇŁ s├Âylemi ile, her ger├že─či ulu orta bir ┼čekilde dillendirmemeye, tasavvuf├« hikmetleri ancak erb├ób─▒na sunmaya ├žal─▒┼čm─▒┼člard─▒r. Anla┼č─▒lamama sorunu ya┼čayan s├╗f├«lerin ilki ve bu u─čurda ┼čehit olan ilk ki┼či Hall├óc-─▒ Mans├╗r (├Â. 309/921)ÔÇÖdur. A┼čka koyulman─▒n ad─▒na da ÔÇťD├ór-─▒ Mans├╗rÔÇŁ ad─▒ verilmi┼čtir. Gere─čince anla┼č─▒lamayan, haks─▒z ele┼čtirilere maruz kalan, i├ž d├╝nyas─▒nda saklad─▒─č─▒ esr├ór-─▒ il├óh├«yi ifade etmeye ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ zaman, ┼čim┼čekleri ├╝zerine ├žekenlerin ├Ârne─či Hall├óc-─▒ Mans├╗r kabul edilmi┼čtir. Hall├óc-─▒ Mans├╗rÔÇÖun ├Âld├╝r├╝lme sebebi olarak Abb├ós├«lere kar┼č─▒ ayaklanm─▒┼č olan Karmat├«lerle gizlice mektupla┼čt─▒─č─▒, ÔÇťEneÔÇÖl-HakÔÇŁ s├Âz├╝yle ul├╗hiyyet iddias─▒nda bulundu─ču, hacc─▒n farziyetini ink├ór edip yeni bir hac anlay─▒┼č─▒ ortaya koydu─ču ┼čeklinde ├že┼čitli iddialar ileri s├╝r├╝lm├╝┼čt├╝r. Hall├ócÔÇÖ─▒n 305/917 y─▒l─▒nda ger├žekle┼čen idam fetv├ós─▒ din├« olmaktan ├žok siy├ós├« bir karar olup siy├ós├« bask─▒lar ve entrikalar sonucu ├ž─▒kar─▒lm─▒┼čt─▒r.


Siy├ós├« Otoritelerin Bask─▒s─▒na Boyun E─čmeyip ┼×eh├ódet ┼×erbetini ─░├žen S├╗f├«ler
Z├óhir ulem├ós─▒n─▒n b├ót─▒n ulem├ós─▒na kar┼č─▒ yo─čun tepki g├Âstermelerinin benzerini ├žo─ču siy├ós├« otoriteler ger├žekle┼čtirmi┼člerdir. Her t├╝rl├╝ kay─▒tlardan kurtulmay─▒, ├Âzg├╝r d├╝┼č├╝n├╝p h├╝r ya┼čam s├╝rmeyi ile edinen s├╗f├«lerin, AllahÔÇÖtan ba┼čka mutlak otorite kabul etmeyi┼čleri bir tak─▒m s─▒k─▒nt─▒larla kar┼č─▒la┼čmalar─▒n─▒ da beraberinde getirmi┼čtir. Siy├ós├« icraatlar─▒n─▒ onaylatmak, kitleleri kendi hegemonyalar─▒ alt─▒nda tutabilmek, ┼čerÔÇÖ-i ┼čer├«fe ve toplumsal vicd├óna ayk─▒r─▒ uygulamalar─▒n─▒ tescil ettirmek arzusundaki kimi siy├ós├« otoriteler halk─▒n sayg─▒ ve h├╝rmet g├Âsterdi─či s├╗f├«leri kendi saflar─▒na ├žekmek istemi┼člerdir. Bir di─čer etken ise, siy├ós├« otoritelerin, kitleleri pe┼činden s├╝r├╝kleyen, hayranl─▒k uyand─▒ran ve ilgi oda─č─▒ haline gelen s├╗f├«leri rakip otoriteler olarak m├╝lahaza etmeye ba┼člamalar─▒d─▒r. Bunun en ├Ânemli ├Ârne─či ─░bn├╝ÔÇÖl-├érif ad─▒yla tan─▒nan End├╝l├╝sl├╝ s├╗f├« EbuÔÇÖl-Abb├ós Ahmed b. Muhammed b. M├╗s├ó b. At├óull├óh es-Sanh├óc├« (├Â.536/1141)ÔÇÖdir. Mur├ób─▒tlar Devleti d├Âneminde ya┼čayan ─░bn├╝ÔÇÖl-├érifÔÇÖin faaliyetleri h├ókim otorite taraf─▒ndan s├╝rekli takip edilmi┼čtir. ├ľzellikle bu d├Ânemde mehd├«lik iddias─▒ ile ortaya ├ž─▒kan ─░bn-i Tumert ve ─░bn-i Kas├« isyanlar─▒ devletin dikkatini mutasavv─▒flar ├╝zerine ├žekmi┼čtir. Bu durum ondan kurtulma planlar─▒ yapan Kad─▒ ─░bn-i EsvedÔÇÖe arad─▒─č─▒ f─▒rsat─▒ vermi┼čtir. ─░bn├╝ÔÇÖl-├érifÔÇÖin bir tasavvuf merkezi olan Meriye ve ├ževresindeki n├╝fuzu, M├ólikiyye mezhebine mensup fakihlerin, ├Âzellikle Kad─▒ ─░bn-i EsvedÔÇÖin kendisine kar┼č─▒ d├╝┼čmanca bir tutum sergilemesine sebep olmu┼čtur. Bu ├žeki┼čmede halk ├╝zerindeki kendi g├╝├ž ve n├╝fuzunun gitgide k─▒r─▒ld─▒─č─▒n─▒ g├Âren Kad─▒ ─░bn-i Esved, ondan kurtulmak i├žin hakk─▒ndaki ├že┼čitli dedikodulara dayanarak, Mur├ób─▒tlar Devleti h├╝k├╝mdar─▒ Ali b. Y├╗suf b. Ta┼čf├«nÔÇÖe ┼čik├óyette bulunmu┼čtur. Onun taraftarlar─▒n─▒n ├žo─čalmas─▒ h├╝k├╝mdarda kendisine kar┼č─▒ bir ayaklanma olabilece─či endi┼česi uyand─▒rd─▒─č─▒ i├žin Meriye valisine ─░bn├╝ÔÇÖl-├érifÔÇÖi yakalay─▒p g├Ândermesini emretmi┼čtir. Bu ┼čik├óyet ├╝zerine Meriye valisi onu yakalatarak Mer├óke┼čÔÇÖe g├Ândermi┼čtir. Onunla birlikte d├Ânemin ├Ânde gelen ├ólim ve s├╗f├«lerinden Eb├╝ÔÇÖl-Hakem ─░bn-i Berrec├ón, ─░┼čbiliyeÔÇÖde, Ebu Bekir May├╗rk├« G─▒rnataÔÇÖda yakalanarak Mer├óke┼čÔÇÖe getirilmi┼čtir. Kendisiyle birlikte en yak─▒n dostlar─▒ndan ─░bn-i Berrec├ón tutuklanm─▒┼č, May├╗rk├« ise ─░bn-i Ta┼čf├«nÔÇÖin gazab─▒ndan kurtulmak i├žin Bec├óyeÔÇÖye ka├žm─▒┼čt─▒r. ─░bn├╝ÔÇÖl-├érif, Merake┼čÔÇÖte hapiste bulundu─ču s─▒rada d├Ânemin ├ólim ve ┼čeyhlerinden Eb├╝ÔÇÖl-Hasan Malag├«ÔÇÖye bir mektup g├Ândererek her taraf─▒ fitnenin kaplad─▒─č─▒n─▒, bu bak─▒mdan kendisi i├žin hi├žbir kurtulu┼č ├╝midi olmad─▒─č─▒n─▒ bildirmi┼čtir. Bu durum, onun sonunun yakla┼čt─▒─č─▒n─▒ anlad─▒─č─▒ ┼čeklinde anla┼č─▒labilir. ─░bn-i ├érif Merake┼čÔÇÖe getirildi─či zaman, ─░bn-i Ta┼čf├«n onunla kar┼č─▒la┼č─▒nca etkisinde kalm─▒┼č ve hakk─▒ndaki kanaatleri de─či┼čmi┼č, kendisine sayg─▒ g├Âstererek ikramlarda bulunmu┼č, her t├╝rl├╝ ihtiyac─▒n─▒n kar┼č─▒lanaca─č─▒n─▒ s├Âyleyerek ona verdi─či de─čeri g├Âstermi┼čtir. ┼×eyh ise serbest kalman─▒n d─▒┼č─▒nda hi├žbir ┼čeye ihtiyac─▒ olmad─▒─č─▒n─▒ bildirmi┼čtir. Bunun ├╝zerine h├╝k├╝mdar kendisini serbest b─▒rakm─▒┼čt─▒r. Onun serbest kalmas─▒ Kad─▒ ─░bn-i EsvedÔÇÖin hem otoritesini sarsm─▒┼č hem de huz├╗runu ka├ž─▒rm─▒┼čt─▒r. ┼×eyh Mer├óke┼čÔÇÖten ayr─▒l─▒┼č haz─▒rl─▒─č─▒ i├žinde iken, 23 Safer 536/5 May─▒s 1141 g├╝n├╝ onu zehirleterek ├Âld├╝rtm├╝┼čt├╝r. Buradan anla┼č─▒ld─▒─č─▒ kadar─▒ ile onun ├Âl├╝m├╝nden as─▒l sorumlu olanlar, h├╝k├╝mdara yanl─▒┼č bilgiler ula┼čt─▒ran ve onu kendi ikballeri a├ž─▒s─▒ndan tehlikeli bulan k─▒s─▒r d├╝┼č├╝nceli b├╝rokratlard─▒r. Bunlar─▒n te┼čvik ve tahr├«kiyle hem kendisi hem de arkada┼člar─▒ cezaland─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r. ┼×eyhin Mer├óke┼čÔÇÖte ├Âl├╝m├╝ ├╝zerine halk b├╝y├╝k bir cenaze t├Âreni yaparak ona kar┼č─▒ duyduklar─▒ sevgi ve ba─čl─▒l─▒─č─▒ g├Âstermi┼čtir. Halk─▒n ona kar┼č─▒ bu denli bir sevgi beslemesi kar┼č─▒s─▒nda h├╝k├╝mdar ─░bn-i Ta┼čf├«n, onu Mer├óke┼čÔÇÖe getirtti─či i├žin b├╝y├╝k bir pi┼čmanl─▒k duymu┼čtur. ┼×eyhin Kad─▒ ─░bn-i Esved taraf─▒ndan zehirlenmesinin akabinde halk─▒n tepkisinden ├žekinen h├╝k├╝mdar kad─▒y─▒ benzer ┼čekilde cezaland─▒rmak suretiyle halk─▒n galeyan─▒n─▒ yat─▒┼čt─▒rmaya ├žal─▒┼čm─▒┼čt─▒r.1


D├╝┼čman ─░stilas─▒na Kar┼č─▒ Vatan Savunmas─▒ Yapan S├╗f├«ler
Mutasavv─▒flar, insan─▒n i├ž d├╝┼čmanlar olan ┼čeytan, nefis, hev├ó, heves ve bir tak─▒m baya─č─▒ d├╝rt├╝lerle sava┼čt─▒klar─▒ kadar d─▒┼č d├╝nyada da ┼čer odaklar─▒na kar┼č─▒ teyakkuza ge├žmi┼člerdir. Namus, iffet, din, iman, sulh, sel├ómet, vatan, millet ve insanl─▒k u─čruna gerekti─činde can fed├ó etmekten ka├ž─▒nmam─▒┼člard─▒r. Bunlardan birka├ž─▒n─▒ ┼ču ┼čekilde s─▒ralayabiliriz:
Tezkirat├╝ÔÇÖl-Evliy├ó, Esrarn├óme ve Mant├«kuÔÇÖt-Tayr isimli eserleri ile tan─▒nan Fer├«d├╝dd├«n Att├ór (├Â. 618/1221), Ni┼č├óburÔÇÖda Mo─čollar taraf─▒ndan ┼čehit edilmi┼čtir. T├╝rbesi Ni┼č├óburÔÇÖdad─▒r.
S├╝hreverd├«ÔÇÖnin m├╝r├«di olan Kem├óledd├«n-i ─░sfah├ón├« (├Â. 635/1237), ─░sfahanÔÇÖda ir┼č├ód faaliyetlerini s├╝rd├╝r├╝rken Mo─čollar taraf─▒ndan ┼čehit edilmi┼čtir.2


Harezm b├Âlgesinin i┼čg├óli ├╝zerine sevenlerini ve m├╝ritlerini toplayan Necmedd├«n-i K├╝br├ó (├Â.618/1221) ise onlar─▒n daha emin ve g├╝venilir bir b├Âlgeye hicret etmelerini istemi┼čtir. Kendisi ise geri kalan m├╝ritleri ile beraber Mo─čol istilac─▒lar─▒na kar┼č─▒ kahramanca m├╝cadele vermi┼č, sonunda 600 m├╝ridi ile birlikte ┼čehit edilmi┼čtir.3


Bir Bekta┼č├« dervi┼či olan G├╝lbaba (├Â.948/1541), AmasyaÔÇÖn─▒n Merzifon il├žesinde do─čmu┼č, Fatih Sultan Mehmed, II. Bayezid, Yavuz Sultan Selim ve Kanun├« Sultan S├╝leyman d├Ânemlerindeki bir ├žok sava┼ča kat─▒lm─▒┼č ve 948/1541ÔÇÖde Budin seferinde ┼čehit olmu┼čtur. Budin fethedildikten sonra 200.000 askerin kat─▒ld─▒─č─▒ ve Kanun├«ÔÇÖnin de haz─▒r bulundu─ču cenaze namaz─▒n─▒ Ebussuud Efendi k─▒ld─▒rm─▒┼č, Osmanl─▒ T├╝rklerinin G├╝ltepe ya da G├╝lbaba Bay─▒r─▒ olarak adland─▒rd─▒klar─▒, Budape┼čteÔÇÖnin Buda yakas─▒ndaki kalenin d─▒┼č─▒nda, Kalvaria denilen yere defnedilmi┼čtir. H├ólen t├╝rbenin i├žinde bulunan bir levhada ise BudinÔÇÖin fethinden birka├ž g├╝n sonra Eyl├╝l 1541ÔÇÖde, Aya Maria Mathias KilisesiÔÇÖnden bozma Fethiye CamiiÔÇÖnde cemaatle namaz k─▒larken ├Âld├╝─č├╝ yaz─▒l─▒d─▒r.4


Kafkasya direni┼činin lideri olan ┼×eyh ┼×amil ise Halidiyye tar├«kat─▒n─▒ KafkasyaÔÇÖya getiren ─░smail-i ┼×irv├ón├«ÔÇÖnin halifelerinden Cem├óleddin-i Gazikumuk├«ÔÇÖnin m├╝rididir. O, Ruslar─▒n KafkasyaÔÇÖy─▒ i┼čgaline kar┼č─▒ s├╝rd├╝r├╝len direni┼čin imam─▒ konumuna gelmi┼č ve ├Âmr├╝n├╝ Kafkas halklar─▒n─▒n ba─č─▒ms─▒zl─▒─č─▒na adam─▒┼č ve 1871ÔÇÖde vefat etmi┼čtir.
Sen├╗siyye tarikat─▒ m├╝ntesiblerinden olan ve ─░talyanlar─▒n LibyaÔÇÖy─▒ i┼čgaline kar┼č─▒ s├╝rd├╝r├╝len direni┼čin 1922-1933 y─▒llar─▒ aras─▒ndaki liderli─čini ├ľmer Muhtar ger├žekle┼čtirmi┼čtir. Libya halk─▒n─▒n ba─č─▒ms─▒zl─▒─č─▒n─▒ sa─člamak, ─░talyan s├Âm├╝rgesine ge├žit vermemek i├žin var g├╝c├╝yle direnen ve en olumsuz ┼čartlarda halk─▒n─▒n umudu h├óline gelen ├ľmer Muhtar, destans─▒ m├╝cadelesiyle bir milletin ba─č─▒ms─▒zl─▒k sembol├╝ haline gelmi┼čtir.


├ľzetle, s├╗f├«ler tarihin her d├Âneminde, toplumun itibar etti─či ├Ânc├╝ isimler say─▒lm─▒┼čt─▒r. ├ťst├╝n ahl├ók├« meziyetleri, ilim ve irfanlar─▒, gayret ve ┼čecaatleri, muhabbet ve sevdalar─▒ ile se├žilmi┼člerdir. ├ľrnek ki┼čilikleri, ├Ânc├╝ rolleri, sayg─▒n ki┼čilikleri ile ilgi oda─č─▒ olmu┼člard─▒r. Bilhassa Ha├žl─▒ seferleri, Mo─čol istilas─▒, s├Âm├╝rge ve emperyalizm sald─▒r─▒lar─▒ ile zor d├Ânemler ya┼čayan ─░sl├óm topraklar─▒n─▒n ba─č─▒ms─▒zl─▒─ča kavu┼čmas─▒na bizzat katk─▒ sa─člam─▒┼člard─▒r. Serhat boylar─▒nda kurulan ribatlarda s─▒n─▒r boylar─▒n─▒n g├╝venli─čini sa─člayan g├Ân├╝ll├╝ dervi┼čler, d├╝┼čman beldelerinin i├žlerine giderek ─░sl├óm ve M├╝sl├╝manlar hakk─▒ndaki ├Ânyarg─▒lar─▒ y─▒kan, ─░sl├ómÔÇÖ─▒n yay─▒lmas─▒n─▒ sa─člayan kolonizat├Âr T├╝rk dervi┼čleri; m├╝ntesiplerini deli┼čmen tabiatl─▒, gen├ž, g├Âz├╝ pek ve direni┼č ruhlu isimlerden se├žen Kazeruniyye tarikat─▒; AnadoluÔÇÖyu yurt edinen, ─░sl├ómÔÇÖ─▒n ruhunu BuharaÔÇÖdan KonyaÔÇÖya, KonyaÔÇÖdan BursaÔÇÖya, BursaÔÇÖdan BosnaÔÇÖya ta┼č─▒yan alperenler cihad ruhu ile beslenmi┼č, fetih ├Âzlemiyle yo─črulmu┼č ve gurbette ya┼čam s├╝rm├╝┼člerdir, Hak yola ba┼č koyup Hak u─čruna can vermi┼člerdir. Kafkas Kartal─▒ ┼×eyh ┼×amil, ├ç├Âl Aslan─▒ ├ľmer Muhtar isimleri de tasavvuf erb├ób─▒n─▒n olu┼čturdu─ču ├Âzg├╝rl├╝k m├╝cadelesi kervan─▒na kat─▒lm─▒┼člard─▒r. A┼čk ┼čarab─▒n─▒ yudumlamay─▒, hak├«kat ┼čerbetini i├žmeyi, nefs├ón├« tutkulardan kurtulmay─▒ ├Âng├Âren tasavvuf, vuslata erme yoludur. En b├╝y├╝k vuslat, ┼čeh├ódet ┼čerbetini i├žmektir. Dervi┼člik ├Âlmeden ├Ânce ├Âlme s─▒rr─▒na erebilmektir. Hak u─čruna her ┼čeyden vazge├žebilmektir. ├ç├╝nk├╝ ┼čehitler ├ÂlmezÔÇŽ

 

Dipnotlar

1- M. Necmettin Bardak├ž─▒, End├╝l├╝sl├╝ S├╗f├« ─░bn├╝ÔÇÖl-Ar├«f ve Meh├ósin├╝ÔÇÖl-Mec├ólis, S─▒r Yay─▒nc─▒l─▒k, ─░stanbul 2005, s. 38-39.
2- Adem ├çatak, ┼×ih├óbeddin S├╝hreverd├« Hayat─▒ Eserleri ve Tasavvuf Anlay─▒┼č─▒, Bas─▒lmam─▒┼č Doktora Tezi, Ank.├ť. Sosyal Bilimler Enstit├╝s├╝, Ankara 2007, s. 24.
3- Fuad K├Âpr├╝l├╝, T├╝rk Edebiyat─▒nda ─░lk Mutasavv─▒flar, D─░B yay., ─░stanbul 1993, s. 200.
4- Mustafa S. Ka├žalin, ÔÇťG├╝lbaba (├Â.948/1541)ÔÇŁ, T├╝rkiye Diyanet Vakf─▒ ─░slam Ansiklopedisi, ─░stanbul 1996, 14/227-228.

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 10.11.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...