f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar 2

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Kadir ├ľzk├Âse Tasavvuf T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 1769 Hit : 6575 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Z├╝hd ve Sofilerin Z├╝hde Y├╝kledikleri Anlam
2 Vahdet Deryas─▒na Dalmak
3 Toplumsal Birlikte Tekkelerin Rol├╝
4 Tasavvufi Tecr├╝bede Salikin Kendinden Ge├žme Durumu Vecd
5 Tasavvufi D├╝┼č├╝ncenin Sosyal Hayata Yans─▒malar─▒
6 ┼×ehit Sufiler
7 ┼×ehir ve Tekke
8 Seyyid Ahmed e┼č ┼čerifin Anadoludaki Milli M├╝cadeleye Kat─▒l─▒┼č─▒ ve Mustafa Kemali Desteklemesi
9 Nefsin Karanl─▒k Gecesi Kabz Gecenin Ortas─▒nda Do─čan G├╝ne┼č Bast
10 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝ncesinde Kad─▒n
11 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝nce D├╝nyas─▒
12 Mecazi A┼čk Hakiki A┼čk─▒n K├Âpr├╝s├╝d├╝r
13 Ma─črib M├╝sl├╝manlar─▒n─▒n Hac Organizat├Ârl├╝─č├╝n├╝ Yapan Tarikat Salihiyye Tarikat─▒ ve Asafi Ribat─▒
14 Kuzey Nijerya
15 ─░bn├╝l Arabinin ┼×eyhi Ebu Medyen ┼×uayb el Ensarinin Hayat─▒ Eserleri ve Tesir Halkas─▒
16 Firkat ve Vuslat
17 Fasta Titunf─▒tr Ribat─▒ ve Emgariyye Tarikat─▒ et Taifet├╝s Sanhaciyye
18 Evrad─▒ Olmayan─▒n Varidat─▒
19 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar 2
20 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar
21 Dem Bu Demdir Dem Bu Dem
22 Cemi Olmayan─▒n Marifetinden Fark─▒ Olmayan─▒n Kullu─čundan Bahsedilemez
23 Anadolunun T├╝rkle┼čmesi ve ─░slamla┼čmas─▒nda Tasavvufi Z├╝mre ve Ak─▒mlar─▒n Rol├╝
24 Ahmed Zerruk Hayat─▒ ve Tasavvufi D├╝┼č├╝ncesi
25 Ahmed Yesevi ve Divan─▒ Hikmet
26 Abidin Pa┼ča ve ┼×erhi Mesnevii

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
click beautiful women cheat what makes husbands cheat
married men affairs i cheated on husband my boyfriend cheated on me with a guy
manufacturer coupon for bystolic bystolic copay savings card
abortion pills over the counter website-knowledge.com when is it to late to get an abortion
amoxicillin amoxicillin amoxicillin
gabapentin cost at walgreen gabapentin cost at walgreen gabapentin cost at walgreen
cialis discount coupon coupons for prescription drugs

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar http://akademik.semazen.net
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar -2

 

Tav┼čan, arslan─▒n yan─▒na varmaktan gecikince, arslan k├╝plere biner. ├ľfkeli bir ┼čekilde konu┼čmaya ba┼člar: ÔÇťArslanla pen├žele┼čen o tav┼čan gibi. Onun ruhu, nas─▒l olur da k├╝├ž├╝c├╝k c├╝ssesine l├óy─▒k olur├ó ÔÇť  Ruhu suret ├ólemini a┼čan ki┼čiler, arslan─▒ alt eden tav┼čan gibidir. Arslan ile pen├žele┼čmeye kalk─▒┼čan tav┼čan─▒n ruhu, arslana nazaran olduk├ža k├╝├ž├╝k olan bu surete s─▒─čan bir ┼čey de─čildir.

                               
Arslan av hayvanlar─▒n─▒n s├Âzlerini gulyabaniye benzetmektedir:

ÔÇťArslan, ├Âfkeli bir h├ólde diyordu ki: "D├╝┼čman, kula─č─▒ma aldat─▒c─▒ s├Âzler s├Âyledi de, benim g├Âz├╝m├╝ ba─člad─▒. Cebr├« olan o hayvanlar─▒n hileleri beni ba─člad─▒. Onlar─▒n sahte k─▒l─▒├žlar─▒ bedenimi yaralad─▒. Bundan sonra ben, art─▒k, onlar─▒n riyak├ór s├Âzlerini, aldat─▒c─▒ ba─čr─▒┼čmala-r─▒n─▒ dinlemem, o seslerin hepsi de ┼čeytan sesleri, gulyab├ón├« sesleri.ÔÇŁ

 

Gul; ├ž├Âlde insan─▒n kar┼č─▒s─▒na ├ž─▒kan ve onu ┼ča┼č─▒rt─▒p hel├ókine sebep olan bir yarat─▒k olarak kabul edilmektedir. Gul"├╝n mevcut olmad─▒─č─▒na dair hadis-i ┼čerif bulunmaktad─▒r. Yaln─▒z yolculuk yapan ki┼čilerin bu t├╝r ┼čeyler g├Ârmesi, vehimlerinin tecess├╝m├╝nden ibaret say─▒lmaktad─▒r.

 

Burada Mevl├ón├ó, s├Âz ve beden dili ile ger├žekle┼čen ileti┼čimin etki sahas─▒na de─činmektedir:
ÔÇťOnlar─▒ dost sanma, par├žala ey g├Ân├╝l! Postlar─▒n─▒ y├╝z; zaten onlar posttan ba┼čka bir ┼čey de─čildir. Deriden maksat nedir├ó Renk renk l├óflarÔÇŽ Su ├╝zerinde daim├« olmayan k├Âp├╝kler gibi ├že┼čit ├že┼čit s├Âzlerdir. S├Âz deri gibidir, m├ón├ó da onun i├žindeki. S├Âz beden misali ve m├ón├ós─▒ da bu tatl─▒ cand─▒r. K├Ât├╝ olan i├ž"in ay─▒b─▒n─▒ deri ├Ârter; iyi olan i├ž"i de gayret dolay─▒s─▒yla Gayb ├ólemi.ÔÇŁ

 

S├Âz├╝n ileti┼čimdeki etkisi sadece % 7 oran─▒ndad─▒r. Gerisi tonlama ve v├╝cut dilidir. V├╝cut dili ileti┼čimde % 60 oran─▒nda rol oynar. Beden dilinin en ├Ânemli ├Âzelli─či ise s├Âyledi─činiz ┼čeylere b├╝t├╝n varl─▒─č─▒n─▒z─▒n ┼čehadet eder hale gelmesidir. Bu bak─▒mdan i├žteki s─▒rdan yoksun ileti┼čim, s├Âzle ger├žekle┼čtirilen bir ileti┼čimdir. Ne kadar iyi olursa olsun, i├ži olmayan s├Âzler, i├ži olmayan yald─▒zl─▒ kabu─ča benzer. Dolay─▒s─▒yla sadece s├Âzle kurulan bir ileti┼čim, son derece eksik bir ileti┼čimdir. S├Âz manay─▒ aktarmada yetersiz bir formdur. Ancak s├Âzden ba┼čka ondan ├žok daha genel bir ileti┼čim arac─▒na da sahip de─čiliz. Di─čer yandan s├Âz, i├ži ve ├Âz├╝ ├Ârten bir post veya kabuk gibidir. Bu kabuk k├Ât├╝ olan ├Âz├╝n ay─▒b─▒n─▒ d─▒┼čar─▒dan gizledi─či gibi sa─člam olan ├Âz├╝ de ehil olmayanlardan gizler. Ehil olmayanlar─▒n ona ula┼čmas─▒na engel olur. Yani hakikatin ehil olmayanlardan gizlenmesini ├╝stlenen kabuklardan biri de s├Âzd├╝r.

 

F─▒nd─▒k, ceviz ve badem gibi meyvelerin kabuklar─▒, i├žlerindeki yemi┼či g├Âzlerden saklamaktad─▒r. Kabuk, i├žindekinin ├ž├╝r├╝k veya sa─člam olu┼čunu ├Ârtmektedir. ─░nsan─▒n s├Âz├╝ de kendisinin kabu─ču mesabesindedir. ÔÇť─░nsan dilinin alt─▒nda gizlidir.ÔÇŁ ifadesine g├Âre ki┼či s├Âz├╝n├╝n arkas─▒nda gizlidir. O s├Âz├╝n saklad─▒─č─▒ insanlardan baz─▒lar─▒n─▒n i├ži ├ž├╝r├╝k meyve gibidir. B├Âylesi ki┼čilerin s├Âz├╝ kendisinin ├ž├╝r├╝kl├╝─č├╝n├╝ ├Ârtmektedir. ─░├ži sa─člam yemi┼č gibi olanlar─▒n s├Âz├╝ ise ehil olmayanlar─▒n istifadesini engellemektedir. ─░nsan─▒n s├Âz├╝ne ve d─▒┼č g├Âr├╝n├╝┼č├╝ne de─čil ├Âz├╝ne, i├žine ve mana derinli─čine itibar edilir. S├Âz├╝n├╝n anlam ve ruhu olmayan ki┼čiler i├ži olmayan kabuklar mesabesindedir.

 

Ki┼činin hem s├Âz├╝ hem de hem de ├Âz├╝ ile de─čer kazanmas─▒, tasavvuf├« ile ger├žekle┼čir. Tasavvuf├« tecr├╝be sonucunda ki┼či kendi hakikatini idrak etmeye ba┼člar:

ÔÇťKalemin r├╝zg├órdan, k├ó─č─▒d─▒n sudan olursa ne yazarsan derhal yok olur. M├ónas─▒z s├Âz, su ├╝st├╝ne yaz─▒lan yaz─▒d─▒r. Ondan vefa umarsan iki elini ─▒s─▒rarak d├Ânersin (pi┼čman olursun). R├╝zg├ór, insandaki hev├ó ve arzudur. hev├ó ve hevesten ge├žersen Tanr─▒"n─▒n haberi kal─▒r, ondan haber al─▒rs─▒n.ÔÇŁ


─░nsan ve e┼čyan─▒n hakikati Hak"t─▒r. Her insan─▒n kendi hakikatini ├Ârten, kendi bedenidir. ─░nsan─▒n beden yap─▒s─▒nda nefs├ón├« g├╝├žleri gizlidir. ─░nsan─▒n nefs├ón├« g├╝├žlerinden kaynaklanan hev├ó ve heves r├╝zg├órlar─▒, kendi hakikat ve h├╝viyetinin perdesidir. ─░lahi emirlere ve nebev├« s├╝nnete ittiba ile ki┼či bu hev├ó ve heves r├╝zg├órlar─▒n─▒n esmesine mani oldu─ču zaman, saf ve temiz olan kendi hakikatini idrak eder. Art─▒k ona gelen telkinler ancak H├╗"nun, yani ilahi h├╝viyetin ilham ve haberleridir.

 

─░nsan─▒n hev├ó ve arzular─▒yla yapt─▒─č─▒ i┼čler, r├╝zg├ór kalemiyle su ├╝st├╝ne yaz─▒lan yaz─▒ya benzer. Dolay─▒s─▒yla halk─▒n hev├ó ve arzular─▒yla yapt─▒─č─▒ eylemler, ge├žici olup kal─▒c─▒l─▒─č─▒ yoktur.

 

O h├ólde yap─▒lmas─▒ gereken, insan─▒n hev├ó ve arzusunu tespit etmektir. hev├ó ve arzular─▒m─▒z─▒n fark─▒na var─▒p bunlardan kurtulmam─▒z gerekecektir. ├ľz├╝ itibariyle iyi olan ve hev├ós─▒ndan kurtulan insanda kalacak olan Allah"─▒n insan do─čas─▒na koymu┼č oldu─ču standartlard─▒r. Hev├ós─▒n─▒ ortadan kald─▒ran ki┼čiler amellerini ebedile┼čtirip tesirli h├óle getireceklerdir. Tasavvuf├« tecr├╝be de insan do─čas─▒n─▒n evrenselli─čine dayanmaktad─▒r. hev├ós─▒ndan s─▒yr─▒lan ve kendi ├Âz├╝ne y├Ânelen ki┼čiler haberi Allah"tan al─▒r hale gelirler.

O zaman ilham ve vesveselerin al├ómet-i f├órikas─▒ nedir├ó Mevl├ón├ó ┼č├Âyle cevap veriyor:
ÔÇťHakk"─▒n s├Âzleri ger├žektir. Evvel ve ├óhir, Kad├«m ve D├óim olan O"dur.ÔÇŁ

 

─░lahi ilhamlar ├žok latif olup ilahi h├╝viyetten gelen m├ón├ólard─▒r. Bunlar asla de─či┼čiklik g├Âstermez, daima sabit ve kararl─▒d─▒rlar Nefs├ón├« g├╝├žlerimizden gelen telkinler ise daima f─▒r─▒ldak gibi d├Âner ve daima birbirine ayk─▒r─▒ olup yok eder. Asla sabit ve kararl─▒ de─čillerdir. Onlar─▒n bu farkl─▒l─▒k ve ├žat─▒┼čmalar─▒ kalb ve ruhlara kasvet verir.

 

Nefis ehli ile mana ehli bir olamaz. Cihan sultanlar─▒ ile mana sultanlar─▒ e┼čde─čerde de─čildir. Peygamberleri cihan padi┼čahlar─▒ndan farkl─▒ k─▒lan nice nitelikler vard─▒r. Mevl├ón├ó bu duruma ┼ču ┼čekilde dikkat ├žeker:

ÔÇťCihan padi┼čahlar─▒n─▒n h├╝k├╝mleri daim├« de─čildir, Peygamberlerin hakimiyeti ise ebedidir. ├ç├╝nk├╝ padi┼čahlar─▒n b├╝y├╝kl├╝─č├╝ nefis arzular─▒ndand─▒r. Peygamberlerin y├╝celi─či ise Tanr─▒ vergisidir. Paralara padi┼čahlar─▒n adlar─▒n─▒ kaz─▒rlar; Ahmed"in ad─▒n─▒ ise k─▒yamete kadar h├ókkederler. Ahmed"in ad─▒nda b├╝t├╝n peygamberler mevcuttur. Y├╝z say─▒s─▒nda doksan─▒n bulundu─ču gibi.ÔÇŁ

 

Padi┼čahlar ad─▒na okunan hutbeler, onlar─▒n iktidar ve otoriteleri saltanatlar─▒yla s─▒n─▒rl─▒d─▒r. Biri gider, yerine di─čeri gelir. ─░ktidar s├╝releri bitince ne hutbelerinden ne de riyasetlerinden eser kal─▒r. Fakat peygamberlerin hutbe ve riyasetleri b├Âyle de─čildir. Biri giderse yerine gelen onun n├óm─▒n─▒ ve ├Ânderli─čini de beraber getirir. Nitekim Kur├ón-─▒ Kerim"de ┼č├Âyle buyurulmaktad─▒r:

ÔÇťPeygamber, Rabbi taraf─▒ndan kendisine indirilene iman etti, m├╝minler de (iman ettiler). Her biri Allah a, meleklerine, kitaplar─▒na, peygamberlerine iman ettiler. "Allah'─▒n peygamberlerinden hi├žbiri aras─▒nda ay─▒r─▒m yapmay─▒z. ─░┼čittik, itaat ettik. Ey Rabbimiz, aff─▒na s─▒─č─▒nd─▒k! D├Ân├╝┼č sanad─▒r" dediler.ÔÇŁ (Bakara, 2/285)

 

Bir kimse giden peygamberi tan─▒mazsa geleni de ink├ór etmi┼č olur. Ayn─▒ ┼čekilde geleni tan─▒mayan da gideni ink├ór etmi┼č olur. Fakat padi┼čahlar b├Âyle de─čildir. Gelenin saltanat─▒nda art─▒k gidenin ad─▒ zikredilmez.

 

Padi┼čahlar─▒n debdebe ve saltanat─▒, nefislerinin hev├ós─▒na dayanmaktad─▒r. Kendi otorite ve gururlar─▒n─▒ tatmin i├žin insanlar─▒ ├Âld├╝r├╝rler. Onlar su ├╝zerine yaz─▒lan yaz─▒ mesabesindedirler. Dolay─▒s─▒yla iktidardan d├╝┼čt├╝kten sonra debdebe ve ┼čevketleri s├Âner. Fakat peygamberlerin ha┼čmeti ve h├╝km├╝ Allah"a dayan─▒r. Onlar─▒n rehberlikleri Allah"─▒n emir ve nehyini tebli─č maksad─▒na dayand─▒─č─▒ i├žin ha┼čmet ve sayg─▒nl─▒klar─▒, Allah ile kaimdir, asla de─či┼čim kabul etmez.

 

H├╝k├╝mdarlar─▒ de─či┼čen milletler, bast─▒rd─▒klar─▒ paralar─▒n─▒n ├╝zerindeki eski sultanlar─▒n ad─▒n─▒ de─či┼čtirirler. Fakat peygamberin sonuncusu olan Ahmed (s.a.v.)"in m├╝barek ad─▒n─▒ inananlar, sonsuza kadar ezanlarda, hutbelerde, minarelerde, namazlarda, Kur"├ón"da ve salav├ót-─▒ ┼čerifelerde daima zikretmektedirler.

Ahmed (s.a.v.)"in n├óm-─▒ ┼čerifi, b├╝t├╝n peygamberler kafilesinin n├óm-─▒ ┼čerifidir. ├ç├╝nk├╝ ├óhir zaman nebisi ve peygamberlerin sonuncusu olup kendinden ├Ânce gelip ge├žen peygamberlerin hutbelerini ve riyasetlerini kendinde toplamaktad─▒r.

 

Nitekim ├óyet-i kerimede bu hakikat ┼ču ┼čekilde beyan edilmektedir:
ÔÇťDini ayakta tutun ve onda ayr─▒l─▒─ča d├╝┼čmeyin" diye Nuh'a tavsiye etti─čini, sana vahyetti─čimizi, ─░brahim'e, Musa'ya ve ─░sa'ya tavsiye etti─čimizi Allah size de din k─▒ld─▒. Fakat kendilerini ├ža─č─▒rd─▒─č─▒n bu (din), Allah'a ortak ko┼čanlara a─č─▒r geldi. Allah diledi─čini kendisine (peygamber) se├žer ve kendisine y├Âneleni de do─čru yola iletir.ÔÇŁ (┼×├╗r├ó, 42/13)

 

Mevl├ón├ó, insan─▒n do─čas─▒nda bulunan manevi ilkelerin etkileyicili─či ve ebedili─čini ├Ârneklendirmek i├žin peygamberlerle d├╝nya padi┼čahlar─▒n─▒ k─▒yaslamaktad─▒r. Birinin padi┼čahl─▒─č─▒ hev├ódan, yani tahakk├╝m etme h─▒rs─▒ndan beslenip fani olan d├╝nyaya bu aitken, di─čerinin padi┼čahl─▒─č─▒ ebedi ve diri olan Allah"a dayanmakta ve etkisi de onun gibi ebedi olmaktad─▒r. Peygamberler manev├« ilkeler do─črultusunda hareket ettiklerinden, etkileri de s├╝rekli olmaktad─▒r. Bu a├ž─▒dan manevi ilkelere riayetle ya┼čayanlar─▒n etkileyicili─či daha s├╝rekli ve daimidir.

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 29.03.2010



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...