E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Kadir ├ľzk├Âse Tasavvuf T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 1768 Hit : 5583 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Z├╝hd ve Sofilerin Z├╝hde Y├╝kledikleri Anlam
2 Vahdet Deryas─▒na Dalmak
3 Toplumsal Birlikte Tekkelerin Rol├╝
4 Tasavvufi Tecr├╝bede Salikin Kendinden Ge├žme Durumu Vecd
5 Tasavvufi D├╝┼č├╝ncenin Sosyal Hayata Yans─▒malar─▒
6 ┼×ehit Sufiler
7 ┼×ehir ve Tekke
8 Seyyid Ahmed e┼č ┼čerifin Anadoludaki Milli M├╝cadeleye Kat─▒l─▒┼č─▒ ve Mustafa Kemali Desteklemesi
9 Nefsin Karanl─▒k Gecesi Kabz Gecenin Ortas─▒nda Do─čan G├╝ne┼č Bast
10 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝ncesinde Kad─▒n
11 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝nce D├╝nyas─▒
12 Mecazi A┼čk Hakiki A┼čk─▒n K├Âpr├╝s├╝d├╝r
13 Ma─črib M├╝sl├╝manlar─▒n─▒n Hac Organizat├Ârl├╝─č├╝n├╝ Yapan Tarikat Salihiyye Tarikat─▒ ve Asafi Ribat─▒
14 Kuzey Nijerya
15 ─░bn├╝l Arabinin ┼×eyhi Ebu Medyen ┼×uayb el Ensarinin Hayat─▒ Eserleri ve Tesir Halkas─▒
16 Firkat ve Vuslat
17 Fasta Titunf─▒tr Ribat─▒ ve Emgariyye Tarikat─▒ et Taifet├╝s Sanhaciyye
18 Evrad─▒ Olmayan─▒n Varidat─▒
19 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar 2
20 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar
21 Dem Bu Demdir Dem Bu Dem
22 Cemi Olmayan─▒n Marifetinden Fark─▒ Olmayan─▒n Kullu─čundan Bahsedilemez
23 Anadolunun T├╝rkle┼čmesi ve ─░slamla┼čmas─▒nda Tasavvufi Z├╝mre ve Ak─▒mlar─▒n Rol├╝
24 Ahmed Zerruk Hayat─▒ ve Tasavvufi D├╝┼č├╝ncesi
25 Ahmed Yesevi ve Divan─▒ Hikmet
26 Abidin Pa┼ča ve ┼×erhi Mesnevii

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
click here read here why do married men cheat
read here wifes that cheat unfaithful wives
bystolic coupon site coupons for bystolic
doxycycline doxycycline doxycycline

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar http://akademik.semazen.net
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar

 

Mesnev├«"nin ikinci b├╝y├╝k hikayesine ge├žiyoruz. ÔÇťPadi┼čah ile CariyeÔÇŁ hikayesini, i┼čte bu bizim hik├óyemizdir diye sunan ve kendisinin ruh atlas─▒n─▒ ortaya koyan Mevlana, ruhlar ├óleminden d├╝nya ├ólemine geli┼č seyrini, asl─▒m─▒zdan kopu┼čun verdi─či ─▒st─▒rab─▒, Hak"tan ayr─▒ kalman─▒n sanc─▒s─▒n─▒ ve Hakk"─▒ ├Âzleyip O"na kavu┼čman─▒n tad─▒n─▒ anlatt─▒. Hakikat aray─▒┼č─▒n─▒n anlat─▒ld─▒─č─▒ birinci hik├óyeden sonra gelen ÔÇťTaassup y├╝z├╝nden H─▒ristiyanlar─▒ ├Âld├╝ren Yahudi padi┼čah─▒ÔÇŁ hik├óyesinde ise hakikatin tersy├╝z edilme giri┼čimlerine dikkat ├žekmektedir. Hakikati bir b├╝t├╝n olarak ya┼čamak gerekti─čini, hakikat yolundan koparmak isteyen yol bezirg├ónlar─▒na kanmamak gerekti─čini anlatmaktad─▒r. Mevl├ón├ó hik├óyesine ┼ču s├Âzlerle ba┼člar: 

ÔÇťYahudiler aras─▒nda, ─░sa d├╝┼čman─▒ ve H─▒ristiyanlar─▒ ├Âld├╝ren zalim bir h├╝k├╝mdar vard─▒. Halbuki peygamberlik zaman─▒ ve n├Âbeti Hz. ─░sa"ya gelmi┼čti. Musa devri ge├žmi┼čti. ├ľyle olmakla beraber o Musa"n─▒n, Musa da onun ruhu gibi idi.ÔÇŁ

 

Bu beyitleri ile peygamberlerin birbirinden ayr─▒ d├╝┼č├╝n├╝lmemesi gerekti─čini vurgulayan Mevl├ón├ó, bu hik├óyeyi dinlerin esas itibariyle tevhit ve vahdet ├╝zere kuruldu─čunu anlatmak i├žin zikretmektedir. Bu ger├žek Kur"├ón-─▒ Kerim"de ┼ču ┼čekilde dile getirilmektedir:

ÔÇťRes├╗l├╝m!) de ki: Ey ehl-i kitap! Sizinle bizim aram─▒zda m├╝┼čterek olan bir s├Âze geliniz: Allah'tan ba┼čkas─▒na tapmayal─▒m. O'na hi├žbir ┼čeyi e┼č tutmayal─▒m ve Allah'─▒ b─▒rak─▒p da kimimiz kimimizi il├óhla┼čt─▒rmas─▒n. E─čer onlar yine y├╝z ├ževirirlerse, i┼čte o zaman: ┼×ahit olun ki biz m├╝sl├╝manlar─▒z! deyiniz.ÔÇŁ (Al-i ─░mr├ón, 3/64)

 

 ÔÇťPeygamber, Rabbi taraf─▒ndan kendisine indirilene iman etti, m├╝minler de (iman ettiler). Her biri Allah a, meleklerine, kitaplar─▒na, peygamberlerine iman ettiler. "Allah"─▒n peygamberlerinden hi├žbiri aras─▒nda ay─▒r─▒m yapmay─▒z. ─░┼čittik, itaat ettik. Ey Rabbimiz, aff─▒na s─▒─č─▒nd─▒k! D├Ân├╝┼č sanad─▒r" dediler.ÔÇŁ (Bakara, 2/285)

 

Peygamberlerin tebli─č ettikleri hakikat bak─▒m─▒ndan herhangi bir fark yoktur. Fakat her birinin kendilerine ├Âzg├╝ bir mertebe ve derecesi vard─▒r. ┼×├Âyle ki:

ÔÇťO peygamberlerin bir k─▒sm─▒n─▒ di─čerlerinden ├╝st├╝n k─▒ld─▒k. Allah onlardan bir k─▒sm─▒ ile konu┼čmu┼č, baz─▒lar─▒n─▒ da derece derece y├╝kseltmi┼čtir. Meryem o─člu ─░sa'ya a├ž─▒k mucizeler verdik ve onu R├╗hu'l-Kud├╝s ile g├╝├žlendirdik. Allah dileseydi o peygamberlerden sonra gelen milletler, kendilerine a├ž─▒k deliller geldikten sonra birbirleriyle sava┼čmazlard─▒. Fakat onlar ihtilafa d├╝┼čt├╝ler de i├žlerinden kimi iman etti, kimi de ink├ór etti. Allah dileseydi onlar sava┼čmazlard─▒; l├ókin Allah diledi─čini yapar.ÔÇŁ (Bakara, 2/253)

 

Peygamberlerin birbirinden ayr─▒ d├╝┼č├╝n├╝lmemesi gerekti─čini ilgili ├óyetlere telmihte bulunacak ┼čekilde dile getirdikten sonra Mevl├ón├ó, s├Âzlerine ┼ču ┼čekilde devam etmektedir:

ÔÇťO ┼ča┼čk─▒n Padi┼čah, Allah yolunda, ─░sa yolunda y├╝r├╝yen, Hak dostlar─▒ olan Musa ile ─░sa"y─▒ birbirinden ayr─▒ sand─▒. (Mesela) ustas─▒ bir ┼ča┼č─▒ya:

"─░├žeride as─▒l─▒ ┼či┼čeyi d─▒┼čar─▒ getir" dedi. (┼×a┼č─▒ ├ž─▒rak):

"Bu iki ┼či┼čeden hangisini senin ├Ân├╝ne getireyim├ó ─░yice anlat." dedi. Usta:

"┼×i┼če iki tane de─čildir; haydi ┼ča┼č─▒l─▒─č─▒ b─▒rak, (az─▒) ├žok g├Âr├╝c├╝ olma!" (┼×a┼č─▒ ├ž─▒rak:)

"Ustac─▒─č─▒m beni azarlama, ┼či┼če iki tanedir." deyince usta:

"(├ľyleyse) o iki ┼či┼čenin birini k─▒r." dedi.

├ç─▒rak ┼či┼čenin birini k─▒rd─▒, fakat ikisi birden g├Âzden kayboldu. ─░┼čte insan, h─▒┼č─▒m ve gazaptan b├Âyle ┼ča┼č─▒ olur (biri iki g├Âr├╝r.) Asl─▒nda ┼či┼če bir taneydi, ┼ča┼č─▒n─▒n g├Âz├╝ne iki g├Âr├╝nd├╝. ┼×a┼č─▒ o "bir" ┼či┼čeyi k─▒r─▒nca ├Âb├╝r├╝ de yok oldu.ÔÇŁ

 

Mevlânâ bu hikâyede;

Yahudi h├╝k├╝mdar─▒ ┼ča┼č─▒ ├ž─▒ra─ča,

├ç─▒ra─č─▒n ┼či┼čeyi iki g├Ârmesini Musa ve ─░sa (a.s.)"─▒ birbirinden ayr─▒ g├Ârmesine benzetiyor.

Ortada ve hakikatte bir ┼či┼če vard─▒r. O da o d├Ânemin peygamberi Hz. ─░sa"d─▒r. ├ç─▒rak, ┼či┼čenin birini, daha do─črusu ┼či┼čeyi k─▒r─▒nca ikisi birden k─▒r─▒l─▒verdi─či gibi Yahudi h├╝k├╝mdar da ─░sa (a.s.)"─▒ k─▒rmak suretiyle asl─▒nda Musa (a.s.) da k─▒rm─▒┼čt─▒r.

 

S├Âzlerine devamla Mevl├ón├ó, hiddet ve ├Âfke ile g├Âz├╝ d├Ânenlerin durumunu ┼ču ┼čekilde tarif etmektedir:

ÔÇťHiddet ve ┼čehvet insan─▒ ┼ča┼č─▒ yapar; do─čruluktan ay─▒r─▒r.  Gazapla bak─▒nca h├╝nerler g├Âr├╝nmez olur. G├Ân├╝lden, g├Âze, y├╝zlerce perde iner.ÔÇŁ

 

Hiddet ve ┼čehvet an─▒nda g├Âz├╝ d├Ânenler, do─čruyu d├╝┼č├╝nemez, hakikati, iyili─či ve do─čruyu g├Âremezler. Bir Hak dostunun s├Âyledi─či gibi, kul ile Hak aras─▒ndaki perdeler ister yetmi┼č bin kat olsun, ister so─čan zar─▒ kal─▒nl─▒─č─▒nda olsun netice birdir: Kul Hakk"─▒ g├Âremez.

 

Muhabbet ve r─▒za ile bakan g├Âzler hi├ž ay─▒p g├Ârmezken, garaz ve ├Âfke ile bakan g├Âzler olanca k├Ât├╝l├╝kleri ortaya ├ž─▒kar─▒r. ─░ngiliz filozof Lord Bacon (├Â. 1626), ├Âfkenin sonucunu ┼ču s├Âz├╝ ile veciz bir ┼čekilde ortaya koymaktad─▒r: ÔÇť─░nsanlar─▒n en b├╝y├╝k dostu, zorluklard─▒r; ├ž├╝nk├╝ insanlar─▒ kar┼č─▒la┼čt─▒klar─▒ zorluklar kuvvetlendirir. ├ľfke, aptallar─▒ ak─▒ll─▒ yapar; ama yoksul b─▒rak─▒r..ÔÇŁ.

 

Abdullah b. M├╝n├ózil (├Â.330/941) ise Hamd├╗n el-Kass├ór (├Â.271/884)"a;

ÔÇť- Bana bir tavsiyede bulunÔÇŁ der, o da;

ÔÇť- G├╝c├╝n yetti─či m├╝ddet├že d├╝nyev├« bir ┼čeye k─▒zmamaya gayret etÔÇŁ demi┼čtir.

T├╝m bu hat─▒rlatmalardan sonra dikkat dilecek temel ├Âl├ž├╝; ├Âfke ve gururun k├Âlesi olmamakt─▒r. ─░┼čte ┼ču olay bu ger├že─čin bir ifadesidir:

G├╝n├╝n birinde padi┼čah, payitaht─▒n─▒n sokaklar─▒nda dola┼č─▒r. Onu g├Âren herkes yerlere kadar e─čilir. Yaln─▒zca yolun kenar─▒nda oturan bir dervi┼č ald─▒rmaz, tesbihiyle Allah (c.c.)"─▒ zikretmeye devam eder. Padi┼čah ├Âfke i├žinde durur ve dervi┼či yan─▒na ├ža─č─▒r─▒r:

ÔÇť- Herkes e─čilirken sen niye e─čilmiyorsun├óÔÇŁ diye sorar. O da;

ÔÇť- Herkes sizin g├╝c├╝n├╝zden korkuyor ve sizin zenginli─činizden istiyor. Onun i├žin onlar─▒n sizin ├Ân├╝n├╝zde e─čilmesi hakl─▒d─▒r. Ben ise yaln─▒zca Allah (c.c.)"tan korkuyorum ve yaln─▒zca Allah (c.c.)"─▒n bana lutfettiklerini istiyorum. Bu nedenle benim sizin ├Ân├╝n├╝zde e─čilmem do─čru de─čildir.ÔÇŁ der. Sultan sinirlenir, ancak dervi┼č s├Âz├╝ne devam eder;

ÔÇť- Ayr─▒ca h├╝r bir insan asla bir k├Âlenin ├Ân├╝nde e─čilmemelidir.ÔÇŁ

Padi┼čah ├Ânce ├Âfkeden k─▒pk─▒rm─▒z─▒ kesilir, sonra y├╝z├╝ndeki b├╝t├╝n kanlar ├žekilip beyaza d├Âner. Askerler palalar─▒na uzanmaya ba┼člar. Dervi┼č sakin bir sesle devam eder;

ÔÇť- G├Âr├╝yorsunuz siz h├ól├ó ├Âfkeniz ve gururunuzun k├Âlesisiniz, ben ise kendimi, benli─čimin ve hayv├ón├« tabiat─▒m─▒n boyunduru─čundan kurtard─▒m.ÔÇŁ

Akl─▒ ba┼č─▒na gelen padi┼čah askerlerini uzakla┼čt─▒r─▒r;

ÔÇť- Ona dokunmay─▒n. O bir Allah (c.c.) dostu ve ├žoktan benim h├╝k├╝mranl─▒─č─▒m─▒n d─▒┼č─▒na ├ž─▒km─▒┼č.ÔÇŁ der.

├ľfke ve hiddetin felaketine dikkat ├žektikten sonra Mevl├ón├ó, s├Âz├╝ r├╝┼čvetin ├žirkinli─čine getirir ve konuyu ┼ču ┼čekilde noktalar:

ÔÇťE─čer bir kad─▒/hakim i├žinden r├╝┼čvet almaya karar vermi┼čse, mazlumu zalimden nas─▒l ay─▒rt edebilir├óÔÇŁ

Peygamber Efendimiz (s.a.v.)"in;

ÔÇťAllah r├╝┼čvet alana da verene de ikisi aras─▒nda arac─▒l─▒k edene de lanet etsin. R├╝┼čvetten sak─▒n─▒n; ├ž├╝nk├╝ r├╝┼čvet k├╝fr├╝n ta kendisidir. R├╝┼čvet veren cennetin kokusunu bile duymaz.ÔÇŁ hadisine paralel olarak bu ger├že─či Cafer-i S├ód─▒k (├Â. 156/766) ┼ču ┼čekilde temellendirmektedir:

ÔÇťH├╝k├╝m verme hususunda, r├╝┼čvet Allah"a k├╝f├╝rd├╝r.ÔÇŁ


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 29.03.2010



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...