f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Vahdet Deryas─▒na Dalmak

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Kadir ├ľzk├Âse Genel T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 1767 Hit : 7308 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Z├╝hd ve Sofilerin Z├╝hde Y├╝kledikleri Anlam
2 Vahdet Deryas─▒na Dalmak
3 Toplumsal Birlikte Tekkelerin Rol├╝
4 Tasavvufi Tecr├╝bede Salikin Kendinden Ge├žme Durumu Vecd
5 Tasavvufi D├╝┼č├╝ncenin Sosyal Hayata Yans─▒malar─▒
6 ┼×ehit Sufiler
7 ┼×ehir ve Tekke
8 Seyyid Ahmed e┼č ┼čerifin Anadoludaki Milli M├╝cadeleye Kat─▒l─▒┼č─▒ ve Mustafa Kemali Desteklemesi
9 Nefsin Karanl─▒k Gecesi Kabz Gecenin Ortas─▒nda Do─čan G├╝ne┼č Bast
10 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝ncesinde Kad─▒n
11 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝nce D├╝nyas─▒
12 Mecazi A┼čk Hakiki A┼čk─▒n K├Âpr├╝s├╝d├╝r
13 Ma─črib M├╝sl├╝manlar─▒n─▒n Hac Organizat├Ârl├╝─č├╝n├╝ Yapan Tarikat Salihiyye Tarikat─▒ ve Asafi Ribat─▒
14 Kuzey Nijerya
15 ─░bn├╝l Arabinin ┼×eyhi Ebu Medyen ┼×uayb el Ensarinin Hayat─▒ Eserleri ve Tesir Halkas─▒
16 Firkat ve Vuslat
17 Fasta Titunf─▒tr Ribat─▒ ve Emgariyye Tarikat─▒ et Taifet├╝s Sanhaciyye
18 Evrad─▒ Olmayan─▒n Varidat─▒
19 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar 2
20 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar
21 Dem Bu Demdir Dem Bu Dem
22 Cemi Olmayan─▒n Marifetinden Fark─▒ Olmayan─▒n Kullu─čundan Bahsedilemez
23 Anadolunun T├╝rkle┼čmesi ve ─░slamla┼čmas─▒nda Tasavvufi Z├╝mre ve Ak─▒mlar─▒n Rol├╝
24 Ahmed Zerruk Hayat─▒ ve Tasavvufi D├╝┼č├╝ncesi
25 Ahmed Yesevi ve Divan─▒ Hikmet
26 Abidin Pa┼ča ve ┼×erhi Mesnevii

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
all wives cheat women who cheated
click here read here why do married men cheat
what are aids symptoms symptoms for aids/hiv new hiv treatment
abortion methods terminating pregnancy at 20 weeks articles on abortion
manufacturer coupon for bystolic coupon for bystolic bystolic copay savings card
cialis coupon cialis coupon cialis coupon
lisinopril lisinopril lisinopril
sumatriptan injection sumatriptan injection sumatriptan injection
cialis discount coupon cialis coupon coupons for prescription drugs

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar http://akademik.semazen.net
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Vahdet Deryas─▒na Dalmak

 

Arslan─▒ bekletmekten ├ž─▒lg─▒na d├Ân├╝┼čt├╝ren, arslan─▒n sabr─▒n─▒ zorlayan tav┼čan, nihayet yola koyulur. Hile ve tedbiri ile arslan─▒n alt etmenin kurgusunu yapar. Gecikti─či i├žin arslandan ├Âz├╝r dilemeye ├žal─▒┼č─▒r:ÔÇťTav┼čan arslana gitmede epeyce gecikti. Yapaca─č─▒ hileyi kendi kendisine kararla┼čt─▒rd─▒. Bir hayli geciktikten sonra arslan─▒n kula─č─▒na bir iki s─▒r s├Âylemek ├╝zere yola d├╝┼čt├╝. Akl─▒n sed├ós─▒ g├Âr ne ├ólemlerde. Ak─▒l deryas─▒ ne kadar engin. Be┼čer akl─▒ u├žsuz bucaks─▒z bir deniz gibidir. Bu deryaya ey o─čul! Bir dalg─▒├ž gerek. Bizim bu suretimiz o deryada su ├╝zerinde y├╝zen k├óseler gibidir.ÔÇŁ

 

Ak─▒l her ne kadar kesafetten uzaksa da hakiki letafet sahibi varl─▒─č─▒n yan─▒nda kes├«f say─▒l─▒r. Ruhlar, misal ve ┼čeh├ódet ├ólemlerine ÔÇť┼čuh├╗s-─▒ sel├óseÔÇŁ ad─▒ verilir. Bunlardan ruhlar ├ólemi, misal ├ólemine nazaran daha latif, misal ├ólemi de ruhlar ├ólemine nazaran daha kesiftir. Bunun gibi misal ├ólemi ┼čeh├ódet ├ólemine nazaran daha latif ve ┼čeh├ódet ├ólemi misal ├ólemine nazaran daha kesiftir. Bunlar─▒n hepsi de V├╝c├╗d-─▒ Hak├«ki"ye nispetle kes├«ftir.

 

Ak─▒l ruhlar ├óleminden say─▒lmaktad─▒r. Suret ├ólemine nazaran akl─▒n ┼čahsiyetinde pek ├žok acayip ve garip ├ólemler vard─▒r ve ├žok geni┼č bir deryad─▒r. Suret ├ólemi akl─▒n ┼čahsiyeti ile imar edilmi┼č olur.


G├Ânl├╝m├╝z, il├óh├« a┼čkla dolu de─čilse, bizim ┼ču g├Âr├╝nen madd├« varl─▒─č─▒m─▒z bo┼č bir kap gibi deniz ├╝st├╝nde serserice gezer, durur. Bu hal, bizde bulunandan habersiz olarak ko┼čup durdu─čumuz, d├╝nyev├« hayat─▒n bir ifadesidir. Biz bo┼č bir kap gibi deniz ├╝ze-rinde y├╝z├╝p dururken, suret ├óleminden, kesretten kurtulamay─▒z. ─░├žimiz a┼čk ve imanla dolu olmad─▒─č─▒ i├žin ÔÇťVahdet Deryas─▒ÔÇŁna dalamay─▒z. Vahdet deryas─▒na dalamayan, hakikat incisini nas─▒l elde eder? O zaman suret kab─▒m─▒z─▒ ak─▒l deryas─▒na bat─▒rmam─▒z gerekmektedir:

ÔÇťSuret ve ┼čeklimizin i├ži a┼čk ve imanla dolu olmad─▒k├ža, o, denizin ├╝st├╝ndeki bo┼č kap gibi y├╝zer durur. Fakat i├ži il├óh├« ┼čuurla dolunca ak─▒l denizine gark olur gider.ÔÇŁ

 

Suret varl─▒─č─▒m─▒z latif ve tatl─▒ olan ak─▒l denizi i├žinde k├óseler gibi y├╝z├╝p durmaktad─▒r. K├óselerin hareketleri nas─▒l suyun ak─▒nt─▒s─▒na ba─čl─▒ ise bedenimiz de ak─▒l denizinin hareketine ba─čl─▒ olarak hareket eder.
Akl─▒n d├╝┼č├╝nce alan─▒ okyanusa benzemektedir (deryay-─▒ akl) S─▒n─▒rl─▒ ve ki┼čisel benli─čimiz bu okyanustaki bir k├óse gibidir. Ak─▒ldan yoksun bireysel ve s─▒n─▒rl─▒ benli─čimiz, bo┼č bir k├óse gibi bu okyanusta y├╝z├╝p durmaktad─▒r. B├Âylesi bir benlik, suyun sath─▒nda y├╝zen ba┼čka le─čenler de g├Âr├╝r. S─▒n─▒rs─▒z ve A┼čk─▒n Varl─▒k"─▒n kudretini m├╝┼čahede edebilmemiz i├žin, kendi s─▒n─▒rl─▒ ve bireysel benli─čimizi ak─▒l deryas─▒na dald─▒rmam─▒z gerekmektedir. Su dolu k├óse gibi ak─▒lla dolan benli─čimiz de o deryaya gark olur. Batan bir k├ósenin su ├╝zerinde y├╝zen k├óselerden ayr─▒l─▒┼č─▒ gibi onun nazar─▒nda suret ├ólemi art─▒k g├Âr├╝lmez olur. ─░┼čte o zaman ruhlar ├óleminin esrar─▒n─▒ ke┼čfeder.

 

┼×u bir ger├žek ki, suret ├ólemi ak─▒l deryas─▒ndan bir katre ve dalgad─▒r:

ÔÇťAk─▒l denizi gizlidir, g├Âr├╝nmez g├Âr├╝nen ├ólem, s├╗ret ├ólemidir. Bizim ┼ču d─▒┼č g├Âr├╝n├╝┼č├╝m├╝z, ak─▒l denizinin bir dalgas─▒ yahut bir ─▒slakl─▒─č─▒d─▒r.ÔÇŁ

 

Ak─▒l, tek ve k├╝ll├« bir hakikattir. Hz. Muhammed"in k├╝ll├« ruhunun bir s─▒fat─▒d─▒r. Onun i├žin Peygamber Efendimize ÔÇťakl-─▒ evvelÔÇŁ ve ÔÇťakl-─▒ k├╝lÔÇŁ de denilmektedir. Suret ├óleminin ve d─▒┼č d├╝nyan─▒n muntazam bir ┼čekilde yarat─▒lmas─▒ ak─▒l vas─▒tas─▒yla zuhur eder. Suret ├óleminin in┼čas─▒nda ÔÇťakl-─▒ k├╝llÔÇŁ etkili olmakla birlikte kendisi bir s─▒fat oldu─čundan, duygu yetileri ve hiss├« bir i┼čaretle ÔÇťi┼čte ak─▒l budurÔÇŁ diye g├Âsterilemez. ├ç├╝nk├╝ ak─▒l hiss├« bak─▒┼člardan gizlenmi┼čtir. Fakat suret ├ólemine mensubiyeti bak─▒m─▒ndan zahirdir. ├ľrne─čin g├╝zel bir binaya bak─▒nca his nazar─▒m─▒zla ├Ânce bina g├Âr├╝n├╝r. Sonra mimar─▒n ak─▒l d├╝zeyi idrak edilir. O h├ólde suret ├óleminden bir suret olan bizim bedensel varl─▒─č─▒m─▒z da ak─▒l deryas─▒ndan birer dalga ve katre mesabesindedir.

 

Ak─▒l deryas─▒na ise yine ak─▒lla gidilmesi gerekmektedir:

ÔÇť┼×ekil ve d─▒┼č g├Âr├╝n├╝┼č, ak─▒l denizine k├╝ll├« akl─▒n nur deryas─▒na dalmak, deniz olmak ister, fakat akl─▒ ak─▒lla, n├╗ru n├╗rla aramay─▒p da, hislerine ve sebeplere ba┼č vurdu─ču i├žin, ak─▒l denizi, onu, o ba┼čvurdu─ču ┼čeyden de uza─ča atar.ÔÇŁ

 

K├╝ll├« Ak─▒l, R├╗h-─▒ Muhammediyye mertebesinin s─▒fat─▒, t├╝m c├╝z├« ruh ve ak─▒llar─▒n asl─▒d─▒r. ┼×ehadet mertebesinde bizim suretlerimizi ayd─▒nlatan c├╝z├« ak─▒llar─▒m─▒zd─▒r. C├╝z├« ak─▒llar─▒m─▒z─▒ ayd─▒nlatansa k├╝ll├« ak─▒ld─▒r. Dery├ó-y─▒ ak─▒l olan k├╝ll├« ak─▒l mertebesine suret yoluyla ula┼č─▒lamaz. Vehm, his, hayal ve fikir gibi d─▒┼č fakt├Ârlere de─čil yine akl─▒n kendi rehberli─čine m├╝racaat edilmelidir. Suretin rehber ve delilli─či ki┼čiyi kendi k├╝ll├╝nden daima uzakla┼čt─▒r─▒r. Ak─▒l denizi suret botlar─▒ ile kendine gelmeye kalk─▒┼čanlar─▒ lodos dalgas─▒ ile tekrar k─▒y─▒ya uzakla┼čt─▒r─▒r.

 

Suretten ├Âteye ge├žmeyen, m├ón├óy─▒ yakalayamayan ve e┼čyan─▒n k├╝nh├╝ne vak─▒f olamayanlar, s─▒r sahibini de g├Âremezler:

ÔÇť├ç├╝nk├╝ o, d─▒┼č g├Âr├╝n├╝┼če ve ┼čekle kap─▒lm─▒┼čt─▒r. ├ódet├ó g├Ân├╝l kendini, kendi z├ót─▒n─▒ bilmemekte, kendisine s─▒rlar s├Âyleyen ger├žek sevgiliyi g├Ârememektedir. Ok da kendisini uzaklara atan, ger├žek at─▒c─▒y─▒ m├╝┼čahede edememektedir.ÔÇŁ

 

Bir ├Ânceki beyitte ÔÇťAk─▒l denizine girmek isteyen ba┼čka vas─▒talara m├╝racaat ederse deniz onu uzaklara atarÔÇŁ demi┼čti. Bu beyitte onun hikmeti anlat─▒lmaktad─▒r. Suret vas─▒tas─▒na ba┼čvuran ki┼činin akl─▒ sadece sureti g├Âr├╝r, suretin arkas─▒nda sakl─▒ bulunan s─▒r vericiyi g├Ârmez. Uzak at─▒c─▒ olan akl-─▒ k├╝llin att─▒─č─▒ tedbir oklar─▒n─▒ g├Âremez. Akl-─▒ c├╝z├«sinin o tedbirler i├žinde oldu─čunu bilemez. ÔÇťOkun kendisini uzaklara atan ger├žek at─▒c─▒y─▒ g├Âremeyi┼čiÔÇŁ, ehliyet ve kabiliyeti bulunmayanlara ak─▒l ve ruh gibi manev├« olgular─▒ anlatmamay─▒ ifade etmektedir.


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 10.11.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...