E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Dem Bu Demdir Dem Bu Dem

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Kadir ├ľzk├Âse Genel T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 1765 Hit : 5426 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Z├╝hd ve Sofilerin Z├╝hde Y├╝kledikleri Anlam
2 Vahdet Deryas─▒na Dalmak
3 Toplumsal Birlikte Tekkelerin Rol├╝
4 Tasavvufi Tecr├╝bede Salikin Kendinden Ge├žme Durumu Vecd
5 Tasavvufi D├╝┼č├╝ncenin Sosyal Hayata Yans─▒malar─▒
6 ┼×ehit Sufiler
7 ┼×ehir ve Tekke
8 Seyyid Ahmed e┼č ┼čerifin Anadoludaki Milli M├╝cadeleye Kat─▒l─▒┼č─▒ ve Mustafa Kemali Desteklemesi
9 Nefsin Karanl─▒k Gecesi Kabz Gecenin Ortas─▒nda Do─čan G├╝ne┼č Bast
10 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝ncesinde Kad─▒n
11 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝nce D├╝nyas─▒
12 Mecazi A┼čk Hakiki A┼čk─▒n K├Âpr├╝s├╝d├╝r
13 Ma─črib M├╝sl├╝manlar─▒n─▒n Hac Organizat├Ârl├╝─č├╝n├╝ Yapan Tarikat Salihiyye Tarikat─▒ ve Asafi Ribat─▒
14 Kuzey Nijerya
15 ─░bn├╝l Arabinin ┼×eyhi Ebu Medyen ┼×uayb el Ensarinin Hayat─▒ Eserleri ve Tesir Halkas─▒
16 Firkat ve Vuslat
17 Fasta Titunf─▒tr Ribat─▒ ve Emgariyye Tarikat─▒ et Taifet├╝s Sanhaciyye
18 Evrad─▒ Olmayan─▒n Varidat─▒
19 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar 2
20 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar
21 Dem Bu Demdir Dem Bu Dem
22 Cemi Olmayan─▒n Marifetinden Fark─▒ Olmayan─▒n Kullu─čundan Bahsedilemez
23 Anadolunun T├╝rkle┼čmesi ve ─░slamla┼čmas─▒nda Tasavvufi Z├╝mre ve Ak─▒mlar─▒n Rol├╝
24 Ahmed Zerruk Hayat─▒ ve Tasavvufi D├╝┼č├╝ncesi
25 Ahmed Yesevi ve Divan─▒ Hikmet
26 Abidin Pa┼ča ve ┼×erhi Mesnevii

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
married men affairs why do married men cheat on their wives my boyfriend cheated on me with a guy
bystolic copay savings card bystolic manufacturer coupon
doxycycline doxycycline doxycycline
cialis discount coupon cialis coupon coupons for prescription drugs
drug coupon cialis trial coupon

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar http://akademik.semazen.net
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

Dem Bu Demdir, Dem Bu Dem

 

M├╝sl├╝man olarak sahip olmam─▒z gereken hasletlerden biri de zaman bilincidir. Zaman─▒n k─▒ymetini anlamak ve gere─čince de─čerlendirebilmektir. Zaman sermayesinin hakk─▒yla kullan─▒lmas─▒d─▒r.

 

Zaman, ├╝zerimizdeki Allah'─▒n b├╝y├╝k nimetlerinden biridir. Zaman bizde emanettir. T├╝m emanetler gibi zaman emanetini de yerli yerince kullanmakla y├╝k├╝ml├╝y├╝z. Zaman─▒n as─▒l sahibi Allah Te├ól├ó"d─▒r. Kur'an, gece ve g├╝nd├╝z├╝n s├╝relerini d├╝zenleyenin Allah oldu─čunu bildirerek, (M├╝zzemmil, 20) zaman─▒n as─▒l sahibine dikkat ├žeker. Zamanlar, Allah'─▒n ├Âl├ž├╝leri do─črultusunda ge├žirilmezse sahibine kar┼č─▒ nank├Ârl├╝k ve ihanet edilmi┼č olur. (Ali Akp─▒nar, Kur'an Co─črafyas─▒, Fecr Yay─▒nlar─▒, Ankara 2002, 37)

 

Zaman─▒ hakk─▒ ile kullanamayan gaflet ehli kimseler su├žu kendi yanl─▒┼čl─▒klar─▒nda arayacaklar─▒na zaman─▒n bozuldu─čundan, i├žinde ya┼čad─▒klar─▒ d├Ânemin fesad─▒ndan ve ortam─▒n k├Ât├╝l├╝─č├╝nden bahsederek zamana s├Âvmeye kalk─▒┼č─▒rlar. Ay─▒plar bizde oldu─ču halde zaman─▒ k─▒namam─▒z─▒n gere─či yoktur. Zaman─▒n sahibi Allah"t─▒r diyen Peygamberimiz de zamana s├Âvmememizi ├Â─č├╝tlemektedir.

 

Zaman─▒n k─▒sal─▒─č─▒ndan dem vuranlar─▒n, ├žal─▒┼č─▒p d├╝┼č├╝nmeye vakit bulamamaktan ┼čik├óyet edenlerin ve zamandan dert yananlar─▒n ortak ├Âzelli─či gaflet ve dal├ólet i├žerisinde bocalamalar─▒d─▒r. Zaman─▒n her par├žas─▒na kalb├« duyarl─▒l─▒klar─▒n─▒ yans─▒tan b├╝y├╝k ruhlar, onu oldu─čundan daha fazla ve daha geni┼č bulmu┼č ve bu il├óh├« arma─čan─▒ de─čerlendirerek e┼čya ve h├ódiselerin her yan─▒n─▒ didik didik etmi┼člerdir. Gaz├óliler bu dikkat ve teyakkuzla varl─▒─č─▒n arkas─▒ndaki ger├že─či sezerek, onda ikinci bir varl─▒─ča ermi┼č; Mevl├ónalar, zaman─▒n co┼čturucu soluklar─▒yla kendilerinden ge├žmi┼č ve bir velvele olarak cihan─▒n her yan─▒n─▒ sarm─▒┼č; Newton"lar, bir elman─▒n yere d├╝┼čmesi gibi en k├╝├ž├╝k h├ódiseleri dahi de─čerlendirerek, k├óinat kitab─▒n─▒n s├«nesindeki ÔÇť├žekim kanunuÔÇŁnu ke┼čfetmi┼č ve zaman─▒n her ┼čeye yetebilece─čini ispatlay─▒p ortaya koymu┼člard─▒r. Zamanla b├╝t├╝nle┼čmi┼č bu ├╝st├╝n ├óbideler, ge├žmi┼čin miras─▒n─▒, en iyi ┼čekilde de─čerlendirmi┼č, ya┼čad─▒klar─▒ devri tekrar tekrar halla├ž etmi┼č, g├Âr├╝n├╝p bilinecek noktaya ├ž─▒kt─▒klar─▒ andan itibaren de d├╝nyan─▒n d├Ârt biryan─▒nda sayg─▒yla sel├ómlanm─▒┼č ve en sert kayalar ├╝zerinde ye┼čeren tohumlar gibi, en iptid├ó├« toplumlar─▒n vicdanlar─▒nda dahi k├Âk salm─▒┼člard─▒r.

 

─░bn Kayy─▒m Cevziyye"nin de ifade etti─či gibi Allah, bir kul hakk─▒nda hay─▒r murad etti─či zaman ona ÔÇťvaktÔÇŁ ile yard─▒m eder. Vakti ona m├╝sait k─▒lar. Birkul hakk─▒nda da ┼čer murad etti─či zaman vaktini onun aleyhine elveri┼čsiz yapar ve vaktini daralt─▒r. Her ne zaman y├╝r├╝y├╝┼če haz─▒rl─▒k yapmak istese vakit ona el vermez. (─░bn Kayy─▒m el Cevziyye,Med├óricu"s s├ólik├«n ÔÇôKur"├ón├« Tasavvufun Esaslar─▒ , terc. A. Ata├ž Adil Bebek Ali Durusoy Muhammed Deniz Muharrem Tan Mehmet ├ľz┼čenel, ─░nsan Yay─▒nlar─▒, ─░stanbul 1994, III/115)

 

B├╝t├╝n bunlara ra─čmen zaman─▒n k─▒ymetini bilmeyen ve onu gereksiz ┼čekilde harcay─▒p heder eden insan, kendisine verilen ├Âmr├╝ hep az─▒msar ve kendisine bin y─▒l yahut daha fazla ├Âm├╝r verilmesini ister. (Bakara,96) Oysa, ├Ânemli olan kendisine verilen ├Âmr├╝, en g├╝zel ┼čekilde de─čerlendirmektir. Zaman─▒ de─čerlendiremeyenlere, uzun s├╝relerin verilmesi bir anlam ifade etmez.

 

Zaman─▒n uzunlu─ču yahut k─▒sal─▒─č─▒, izaf├« ve de─či┼čkendir. Bak─▒┼č a├ž─▒s─▒na g├Âre, dolu dolu ya┼čan─▒┼č─▒na yahut bo┼č ┼čeyler u─čruna heder edili┼čine g├Âre de─či┼čir. Nitekim Kur'an, Y├╝ce Allah kat─▒nda elli bin y─▒ll─▒k bir g├╝nden (Me├óric,4) ve bin y─▒ll─▒k bir g├╝nden (Hac,47; Secde, 5) bahseder. ├ť├ž y├╝z k├╝s├╝r y─▒l ma─čarada uyutulduktan sonra uyand─▒r─▒lan Ma─čara ehli, bir g├╝n yahut yar─▒m g├╝n uyuduklar─▒n─▒ s├Âylerler. (Kehf, 19)Yine bir mucize eseri y├╝z y─▒l uyutulup uyand─▒r─▒lan adam, birg├╝n kadar uyudu─čunu s├Âyler.(Bakara, 259) Dirili┼č g├╝n├╝nde de insanlar, d├╝nyada bir g├╝n kadar kald─▒klar─▒n─▒ s├Âyleyeceklerdir. (T├ó h├ó, 104; M├╝"min├╗n, 113)

 

KurÔÇÖan zaman─▒ r├Âlativ bir olu┼č halinde sundu─ču i├žin ger├žek olan zaman, zaman─▒ de─čerlendiren s├╝jenin durumudur. Bu nedenle Kur'an ─▒ Kerim, baz─▒ mek├ónlara, baz─▒ insanlara, baz─▒ peygamberlere, baz─▒ de─čerlere dikkat ├žekti─či gibi baz─▒ zaman dilimlerine de dikkat ├žekmektedir. Kur'an; dehr, (Casiye, 24; ─░n san, 1) asr, (Asr, 1) belirlenmi┼č vakit anlam─▒nda k─▒yamet, (Araf,187; Hicr, 38; Saad, 81) k─▒yamet ve ├ón anlam─▒nda s├óat, y─▒l anlam─▒n da sene ve ├óm, ay anlam─▒nda ┼čehr, (Tevbe, 36) g├╝n kar┼č─▒l─▒─č─▒ olarak yevm, g├╝n├╝n dilimleri olarak g├╝nd├╝z (neh├ór) fecr, sabah, ku┼čluk (duh├ó) ├Â─čle (zuhr), ikindi (asr), ak┼čam (ma─črib),yats─▒ (─▒┼č├ó) ve gece (leyl) ve ├ón, kavramlar─▒yla zamandan bahsetmektedir.

 

Kur'an'da de─či┼čik zaman dilimlerine yemin edilerek zaman─▒n ├Ânemine dikkat ├žekilmi┼čtir.ÔÇťVe"l asr, ve"l leyl, ve"s subh,ve"d duhaÔÇŁ (Asra, geceye, saba ha, ku┼člu─ča yemin olsun) gibi. Bu yeminler, zaman─▒n izzetinin il├óh├« dille tescilidir. Zaman aziz dir, ne kadar ├žok olursa olsun de─čerinden bir ┼čey kaybetmez. Aynen su misali. Zaman hayatt─▒r, zaman─▒ israf hayat─▒ israf, yani intihard─▒r. Hayat─▒n─▒ bozuk para gibi harcayanlara Allah"tan umut kesmemelerini tavsiye eden ayet ÔÇťEsrafu al├ó enfusihim (nefislerini israf edenler)ÔÇŁ (Z├╝mer, 53) tasvirini yapar. (Mustafa ─░slamo─člu, Y├╝rek Devleti, Denge Yay─▒nlar─▒, V.Bask─▒ ─░stanbul 1991, 73)

 

Peygamberimiz de sa─čl─▒k ve zaman konusunda insanl─▒─č─▒n aldand─▒─č─▒na dikkat ├žekmektedir. Ger├žekten de hayat denen ├Âm├╝r sermayesi g├╝ne┼č alt─▒ndaki buzun erimesi gibi h─▒zla eriyip ge├žiyor. ├ľm├╝r sermayesi, her ge├žen g├╝n azal─▒p t├╝keniyor. Her ge├žen g├╝n, bizi biraz daha ├Âl├╝me yakla┼čt─▒r─▒yor. Ge├žen g├╝nler, ├╝zerimizde izler b─▒rakarak ak─▒p gidiyor. Sa├žlar─▒m─▒za karlar ya─č─▒yor, y├╝z├╝m├╝z k─▒r─▒┼č─▒yor, organlar─▒m─▒z eskiyor. Zaman─▒n adresi belli, mukadder ana do─čru ak─▒yor. Bu seyre ters davranmak ak─▒l k├ór─▒ de─čil. Mutlaka herkesin varaca─č─▒ yer ayn─▒. Ama var─▒lan yerde h├óller farkl─▒.

 

M├╝sl├╝manlar─▒n ibadetlerinde yer ├Ânemli de─čildir. D├╝nyan─▒n her yerinde ibadet edilebilir. Ama zaman ├žok ├Ânemlidir.├ç├╝nk├╝ her ibadetin kendine ait bir vakti vard─▒r. Hatta bu vakit, ibadetin ┼čart─▒d─▒r. Yani vakitsiz ibadet ifa edilmi┼č say─▒lmaz. ─░badetlerini yapan bir M├╝sl├╝man her g├╝n de─či┼čen dakikalara ayak uydurmaya ve dakikalar─▒ de─čerlendirerek ya┼čamaya mecburdur. Ne varki ┼čairin dedi─či gibi, ÔÇťHer vakte bir bahane bulur b├« namaz olan.ÔÇŁ (Vehbi Vakkaso─člu, ├ľ─čretmenin Not Defteri 5, Cihan Yay─▒nlar─▒, ─░stanbul 1992, 67 68)

 

Allah y├╝k├╝ml├╝l├╝k ve sorumluluklar─▒ daima zamana ba─člam─▒┼čt─▒r. ─░badet ve y├╝k├╝ml├╝l├╝klerin yerine getirilmesi belli ya┼čta farz olur. M├╝sl├╝man ├Âmr├╝ne muayyen vakitlerle giren ibadetler, M├╝sl├╝man"─▒n M├╝sl├╝manl─▒k ┼čuurunu diri tutan, ├ódeta zaman─▒ uyaran, M├╝sl├╝man"─▒n vakit disiplinini yenileyen birer muht─▒ra gibidir. Belli vakitlere ba─čl─▒ olarak farz k─▒l─▒nan namaz─▒n (Nisa, 103) vaktinden evvel k─▒l─▒nmas─▒ ge├žerli de─čildir. Say─▒lar─▒ az da olsa vaktinden sonra kaza edilen namazlar─▒n ge├žerli olmad─▒─č─▒ g├Âr├╝┼č├╝nde olan fakihler de vard─▒r. G├╝nl├╝k namazlar g├╝nde be┼č vakit, cuma namaz─▒ haftada bir ve Bayram namazlar─▒ y─▒lda iki kez M├╝sl├╝manlar─▒ uyar─▒r.Oru├ž her y─▒l bir ay boyunca M├╝sl├╝manlar─▒n b├╝nyesini ─░sl├óm├« bir dirili┼č s├╝recinden ge├žirir. ├ľm├╝rde bir kez ger├žekle┼čtirilen hac ibadeti M├╝sl├╝manlar─▒ tepeden t─▒rna─ča ar─▒nd─▒r─▒r. Y─▒lda bir kez farz olan zek├ót ibadeti, M├╝sl├╝manlar─▒n mal tutkusunu s─▒navdan ge├žirir ve M├╝sl├╝man"─▒n mal─▒n─▒ Allah r─▒zas─▒ ├ža─člayan─▒nda y─▒kay─▒p tezkiye eder. Kurban ibadeti ise her y─▒l nefsini kurban edercesine bir duygu ile Allah r─▒zas─▒ ├Ân├╝nde yok farzettirir. (Ahmed Ta┼čgetiren, Sonsuz Biat,  Erkam Yay─▒nlar─▒, ─░stanbul 1990, 168)

 

Vakti ─░sl├óm"la donatma ┼čuuru, insan─▒, zaman─▒ ─░sl├óm"a g├Âre ayarlama kayg─▒s─▒na g├Ât├╝r├╝r. Namazdan hayata, hayattan namaza s├╝rekli bir ileti┼čim vard─▒r. Namazla hayat b├╝t├╝nle┼čir adetaÔÇŽ Bu nedenle zaman kayg─▒s─▒, ├Âm├╝r kayg─▒s─▒n─▒n ta kendisidir. (Ta┼čgetiren, a.g.e., 171 172)

F├«hi M├ó F├«h"in ├╝├ž├╝nc├╝ fasl─▒nda Peygamberin Allah"la ├Âzel vaktinin oldu─čuna vurgu yapan Mevl├ón├ó, ideal namaz─▒n vakt ┼čuuruyla k─▒l─▒nan namaz oldu─čunu, namazda elde edilen b├Âylesi bir zamans─▒zl─▒─č─▒n bizleri Zamans─▒z Varl─▒k"la ileti┼čime ge├žirebilece─čini, aksi halde namaz─▒n ┼čekilden ibaret olaca─č─▒n─▒ beyan etmektedir. (Mevl├ón├ó Cel├óledd├«n R├╗m├«, F├«hi M├ó F├«h, ter.Ahmed Avni Konuk, haz.Sel├žuk Erayd─▒n, ─░z Yay─▒nc─▒l─▒k, ─░stanbul 1994, 14 15)

 

Nebev├« s├╝nnette bir saatlik tefekk├╝r, altm─▒┼č y─▒ll─▒k ibadetten daha hay─▒rl─▒d─▒r. Bug├╝n d├╝n├╝n yar─▒n─▒d─▒r. Bug├╝n bir ┼čey yapmayan yar─▒n ne yapabilir ki? Art─▒k benim i├žin ├žok ge├ž diyenler bilmelidirler ki, hi├žbir ┼čey i├žin ge├ž kal─▒nmam─▒┼čt─▒r, yeter ki ad─▒m at─▒labilsin.

 

Bir icat pe┼činde, yirmi saat ├žal─▒┼čt─▒─č─▒ g├╝nlerden birinde uykuya ma─člup olan Edison, yard─▒mc─▒s─▒n─▒n yar─▒m saat sonra uyand─▒rmas─▒n─▒ tembihleyerek sedire uzan─▒r. Fakat yar─▒m saat sonra yard─▒mc─▒s─▒ ├Âyle derin ve tatl─▒ bir uyku i├žinde bulur ki Edison"uÔÇŽ Uyand─▒rmaya k─▒yamaz. Bir yar─▒m saat daha bekler ve uyand─▒r─▒r. Edison, uyan─▒r uyanmaz ilk i┼či saati sormak olur.├ľ─črenince de ├žok sevdi─či asistan─▒n─▒ ┼čiddetle azarlar: ÔÇťNe hakla benim yar─▒m saatimi yersin!ÔÇŁdiye. (Vakkaso─člu, ├ľ─čretmenin Not Defteri 5, 69 72)

Yunus Emre ÔÇťHer g├╝n yeni do─čar─▒z. Bizden kim usanas─▒ÔÇŁ ifadesi ile, her sabah g├Âz├╝m├╝z├╝ yeni bir g├╝ne a├žt─▒─č─▒m─▒zdan bahseder. Yenilenen zamanla birlikte yenilenen insan─▒n, de─či┼čen ve ba┼čkala┼čan benli─čini devaml─▒ istikamet ├╝zere tutabilmek i├žin daima Yarat─▒c─▒s─▒yla irtibat halin de olmas─▒ gerekti─čini s├Âyler. Y├Ân├╝n├╝ ve y├Ântemini ┼ča┼č─▒rmamak i├žin, bir Kutup Y─▒ld─▒z─▒ gibi, insanda iman─▒ i├žinde par─▒lday─▒p durmal─▒d─▒r. Bu bak─▒mdan iman s├╝rekli tazelenmeli ve hat─▒rlanmal─▒d─▒r. (Vakkaso─člu, a.g.e., 72 73)

 

Zaman─▒ hayatla ayn─▒ m├ón├ó da d├╝┼č├╝nen Arif Nihat Asya, bukavram─▒ ÔÇťinsan─▒  olumlu veya olumsuz y├Ânde  de─či┼čtiren s├╝rekli bir ak─▒┼čÔÇŁ olarak idrak etmektedir.

 

G├╝nler y├╝r├╝d├╝k├že g├╝l gelir, l├óle gelirÔÇŽ

 

Zambaklar─▒n etraf─▒na bir h├óle gelirÔÇŽ

 

├érif, iki ├╝├ž daha beklerse e─čer,

 

Salk─▒m, avucundan ta┼čacak h├óle gelir.

 

Rubaisinde, zaman─▒n her ┼čeyi olgunla┼čt─▒r─▒c─▒ tesiri ├╝zerinde durmaktad─▒r. (Saadettin Y─▒ld─▒z, Arif Nihat Asya"n─▒n ┼čiir D├╝nyas─▒, Milli E─čitim Bak. Yay., ─░stanbul 1997, 462)

 

Ak─▒p giden zaman s├╝recinde yenilenmesi gereken insan─▒n ├Âzellikle ├ón bilincine sahip olmas─▒ gerekir. Ge├žmi┼čin tasas─▒ ve gelece─čin hayali ile avunmak yerine ya┼čad─▒─č─▒ ├ón─▒ anlaml─▒ k─▒lmal─▒d─▒r. Zaman─▒n ak─▒llara durgunluk veren incelikteki bir ÔÇťanl─▒kÔÇŁ par├žas─▒n─▒n ├Ânemini en g├╝zel ┼čekilde ifade eden s├Âz, ÔÇťDemir tav─▒nda d├Âv├╝l├╝r.ÔÇŁ deyimidir. Demiri d├Âvmek vakti gelmi┼čse e─čer beklememeli art─▒k. Vakti gelen ok f─▒rlamal─▒ yaydan, zaman ak─▒yor, bekleyi┼čler, ├Âzleyi┼čler, yakar─▒┼člar ├žare de─čil. Vakti ge├žen eylemin s─▒z─▒s─▒yla oyalanman─▒n anlam─▒ yok. Her nefes yaln─▒zca bir kez solunabiliyor.Ayn─▒ nefesi ikinci kez solumak ne kadar m├╝mk├╝nse, yap─▒lmas─▒ gereken fakat yap─▒lmam─▒┼č olan─▒ yapmak da o kadar m├╝mk├╝n. Zaman─▒n en k├╝├ž├╝k par├žas─▒ ├ón.Yery├╝z├╝, bir ├ón─▒n─▒ bir daha ya┼čamad─▒ hi├ž. Her nefesi, solunmas─▒ gereken anda solumak gerekiyor. Zaman ak─▒yor ├ž├╝nk├╝. (Sedat Cereci, ├ľnce Biz Kirlendik, ┼čule Yay─▒nlar─▒, II. Bask─▒, ─░stanbul 1996, 41 43) Bu ger├že─či Necip Faz─▒l K─▒sak├╝rek ┼ču ┼čekilde ifade etmektedir:

 

Nedir zaman nedir bir sumu bir ku┼č mu

 

Nedir zaman nedir ini┼č mi yoku┼č mu?

 

Bug├╝n biz M├╝sl├╝manlar zaman konusunda hayli problemli bir h├ól i├žindeyiz. Tatili tembellik, e─členceyi duyars─▒zl─▒k, dinlenmeyi meskenet addediyoruz. Zira modern hayat her ┼čeye m├╝dahale etti─či gibi ya┼čama, dinlenme ve e─členme ├Âl├ž├╝lerimize de m├╝dahale etmi┼č ve onlar─▒ kendi anlay─▒┼č─▒na g├Âre yeni den yorumlam─▒┼čt─▒r. ─░nsanlar─▒ t├╝keten, ÔÇťT├╝ketim EkonomisiÔÇŁnin ┼čablonuna g├Âre olu┼čan bu hayatta, insanlar t├╝ketime g├Âre dizayn edilmekte ve y├Ânlendirilmektedir.

 

Mahir ─░z Hoca, ÔÇťDem bu demdir, dem bu demdir, dem bu demÔÇŽ Bu demin kadrini bil, Muhy├« ├óg├óh ol.ÔÇŁ dermi┼č. ÔÇťE─čer, bir g├╝n gen├žli─čim bana d├Ân├╝p gelseydi; ihtiyarl─▒─č─▒n elinden neler ├žekti─čimi ona ┼čik├óyet edecektim.ÔÇŁ diyen Arap ┼čairin de belirtti─či ├╝zere ┼čik├óyet edilecek bir gen├žlik de─čil, ┼č├╝kre sebep olacak bir gen├žlik ya┼čamal─▒y─▒z.

 

Zaman ilerledik├že b├╝t├╝n nesneler, cisimler ve e┼čya de─či┼čir. Ge├žilen bir ÔÇťanÔÇŁ, bir daha geri gelmez. Ge├žmi┼či de─či┼čtirmek art─▒k elimizde de─čil, ge├žmi┼č olaylar art─▒k ge├žmi┼č zaman da, yani mazide kald─▒. Gelece─či ise hi├ž mi hi├ž bilmiyoruz. O halde ÔÇťdem bu demdir.ÔÇŁ ├én─▒n k─▒ymetini gelin Akif"ten dinleyelim:

B├╝y├╝k bir ┼č├óirin d├╝st├╗r i hikmettir ┼ču iht├ór─▒;

 

Velev duymu┼č da olsan yolsuz olmaz ┼čimdi tekrar─▒:

 

ÔÇťGe├žen ge├žmi┼čtir art─▒k; ├ón─▒ m├╝stakbelse m├╝bhemdir;

 

Hay├ót─▒ndan nasibin: Bir ┼ču ge├žmek isteyen demdir.

 

ÔÇŁEvet, maziye ric'at eylemek bir kerre imk├óns─▒z;

 

├ťmidin sonra istikb├ól i├žin sa─člam m─▒? Pek cans─▒z!

 

 Bug├╝nl├╝k i┼č bug├╝n l├óz─▒m yap─▒lmak, yoksa ferdaya

 

B─▒rakm─▒┼čsan... O ferdalar olur peyveste ukb├óya!

 

Benim on be┼č y─▒l evvelden kalan i┼čler durur h├ól├ó;

 

Yar─▒n bir ba┼člay─▒p yapsam demi┼čtim, bak, demin hatta!

 

M├╝sevvifler i├žin d├╝ny├óda mahvolmak tab├«'├«dir.

 

Bu bir kaanûn i fıtrattır ki yok te'vîli: Kâfidir.

 

Sak─▒n ey n├╗r i d├«dem, ge├žmesin beyhude eyyam─▒n;

 

├çal─▒┼č h├ólin m├╝s├óidken... Bilinmez ├ž├╝nk├╝ enc├óm─▒n.

 

Diyorlar: ÔÇť├ľmr├╝ in┼č├ón─▒n yeti┼čmez kesb i irf├óna...

 

ÔÇŁBu s├Âz l├ókin de─čildir her nazardan pek hakim├óne.

 

(MehmetAkif Ersoy, Safahat ÔÇôOrijinal Metin, Sadele┼čtirilmi┼č Metin, Notlar , haz.├ľmer Faruk Huyug├╝zel, R─▒za Ba─čc─▒ ve Faz─▒l G├Âk├žek, Zaman Gazetesinin Arma─čan─▒, ─░stanbul, ts., 284)

 

Erzurumlu ─░brahim Hakk─▒ bu durumu ┼ču ┼čekilde ┼čiirle┼čtirmi┼čtir:

Maziye g├Â├ž├╝p kalma

M├╝stakbele hem dalma

Hâl ile dahî olma

Mevl├ó g├Ârelim neyler Neylerse g├╝zel eyler.

 

(S├╝leyman Ate┼č, ─░slam Tasavvufu, Yeni Ufuklar Ne┼čriyat, ─░stanbul 1992, 154)

 

Vakit nakittir. Her vakit belli bir i┼č i├žin belli bir zamanda harcan─▒r. E─čer o vakti o an i├žin harcamazsan bo┼ča gider. Bu da israft─▒r. Zaman─▒ israft─▒r, ├Âmr├╝ israft─▒r. Yaz─▒kt─▒r bo┼ča ge├žen zamanlara. ├ľnce vakit, sonra nakit. ÔÇťYar─▒n yapar─▒m, sonra yapar─▒m, ileride yapar─▒mÔÇŁ deyip bu g├╝n yap─▒lmas─▒ gereken i┼čleri erteleyenlere ve savsaklayanlaraÔÇťmusevvifÔÇŁ denir ve ÔÇťHeleke"l musevvif├╗nÔÇŁ (Erteleyenler mahvolmu┼čtur) denilmi┼čtir.

 

Zaman, g├╝zel ve ferah g├╝nlerde, tak─▒lmaks─▒z─▒n ak─▒p giderde zor g├╝nlerde hantalla┼č─▒r; bir t├╝rl├╝ ge├žmek bilmez! ├ľnceleri her dilimi ayr─▒ bir g├╝zellikken, eni de boyu da uzar ve ÔÇôart─▒k cep takvimine s─▒─čmaz olur. Bu durumu Arif Nihat Asya ┼č├Âyle ifade eder:

 

Y─▒llar oluyor ki u─črayan yok kimineÔÇŽ

D├╝┼člerde de gelmez Asl─▒, Zeynep, EmineÔÇŽ

Mahk├╗mlar─▒n zaman─▒ ge├žmek bilmez;

S─▒─čmaz, ├žocu─čum, g├╝nleri,cep takvimine! (Y─▒ld─▒z, Arif Nihat Asya"n─▒n ┼čiir D├╝nyas─▒, 462)

 

├ľzetle diyebiliriz ki, zaman b├╝y├╝k bir nimet, bizdeki il├óh├« bir emanet, bizim ┼čahidimiz ve yeg├óne f─▒rsat─▒m─▒zd─▒r. Dolay─▒s─▒yla t├╝m zaman dilimlerini iyi de─čerlendirmek ve dolu dolu ge├žirmekle y├╝k├╝ml├╝y├╝z. "Bir i┼čten bo┼čal─▒nca hemen ba┼čka bir i┼če giri┼č. Yaln─▒zca Rabbine y├Ânel, O'nunla asla irtibat─▒ kesme." (─░n ┼×irah, 7 8)

 

Hay─▒rl─▒ bir i┼čten di─čerine ko┼čmal─▒y─▒z. Zaman hususunda aldanmamaya, ├Âmr├╝ heder etmemeye, yapmam─▒z gerekenleri zaman─▒nda ve en g├╝zeli ile icra etmeye ├žal─▒┼čmal─▒y─▒z. Yeni ba┼člayan her g├╝n├╝n yeni bir do─ču┼č ve olu┼čun habercisi oldu─čunu unutmamal─▒y─▒z. M├╝sl├╝man"─▒n sahip olmas─▒ gereken vakit disiplinini ku┼čanmal─▒, zaman─▒n keskin k─▒l─▒c─▒n─▒ kendimizi heder etmekte de─čil olumsuzluklar─▒m─▒z─▒ t├Ârp├╝lemekte kullanmal─▒y─▒z. Her ge├žen g├╝n kemale ermeli, nak─▒sl─▒klar─▒m─▒z─▒ gidermeli ve Asr ─▒ Saadet d├Âneminin nezih hasletlerine b├╝r├╝nmeliyiz. Zaman─▒n seyrine kendimizi kapt─▒rmak yerine zamana hakim olan, ├Ânde ko┼čan, tarihin seyrine y├Ân veren insanlar olmal─▒y─▒z. Zamanla eskiyen ve tarih sayfalar─▒nda kaybolan de─čil tarihe nam b─▒rakan yeni bir nesil v├╝cuda getirmeliyiz.


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 10.11.2009



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...