E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Mecazi A┼čk Hakiki A┼čk─▒n K├Âpr├╝s├╝d├╝r

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K-  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Konusu Dili
Kadir ├ľzk├Âse Tasavvuf T├╝rk├že
├ľzelli─či Terc├╝me Eden
 
       
Makale No: 1764 Hit : 6459 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Z├╝hd ve Sofilerin Z├╝hde Y├╝kledikleri Anlam
2 Vahdet Deryas─▒na Dalmak
3 Toplumsal Birlikte Tekkelerin Rol├╝
4 Tasavvufi Tecr├╝bede Salikin Kendinden Ge├žme Durumu Vecd
5 Tasavvufi D├╝┼č├╝ncenin Sosyal Hayata Yans─▒malar─▒
6 ┼×ehit Sufiler
7 ┼×ehir ve Tekke
8 Seyyid Ahmed e┼č ┼čerifin Anadoludaki Milli M├╝cadeleye Kat─▒l─▒┼č─▒ ve Mustafa Kemali Desteklemesi
9 Nefsin Karanl─▒k Gecesi Kabz Gecenin Ortas─▒nda Do─čan G├╝ne┼č Bast
10 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝ncesinde Kad─▒n
11 Mevlana Celaleddini Ruminin D├╝┼č├╝nce D├╝nyas─▒
12 Mecazi A┼čk Hakiki A┼čk─▒n K├Âpr├╝s├╝d├╝r
13 Ma─črib M├╝sl├╝manlar─▒n─▒n Hac Organizat├Ârl├╝─č├╝n├╝ Yapan Tarikat Salihiyye Tarikat─▒ ve Asafi Ribat─▒
14 Kuzey Nijerya
15 ─░bn├╝l Arabinin ┼×eyhi Ebu Medyen ┼×uayb el Ensarinin Hayat─▒ Eserleri ve Tesir Halkas─▒
16 Firkat ve Vuslat
17 Fasta Titunf─▒tr Ribat─▒ ve Emgariyye Tarikat─▒ et Taifet├╝s Sanhaciyye
18 Evrad─▒ Olmayan─▒n Varidat─▒
19 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar 2
20 Derdimizi Anlatabilece─čimiz Dostlar
21 Dem Bu Demdir Dem Bu Dem
22 Cemi Olmayan─▒n Marifetinden Fark─▒ Olmayan─▒n Kullu─čundan Bahsedilemez
23 Anadolunun T├╝rkle┼čmesi ve ─░slamla┼čmas─▒nda Tasavvufi Z├╝mre ve Ak─▒mlar─▒n Rol├╝
24 Ahmed Zerruk Hayat─▒ ve Tasavvufi D├╝┼č├╝ncesi
25 Ahmed Yesevi ve Divan─▒ Hikmet
26 Abidin Pa┼ča ve ┼×erhi Mesnevii

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
link how many women cheat on husbands why do wifes cheat
cheats infidelity in marriage married woman looking to cheat
abortion methods dilatation and curettage hysteroscopy articles on abortion
bystolic coupon site coupons for bystolic
sumatriptan succinate http://sumatriptannow.com/succinate sumatriptan succinate
drug coupon cialis trial coupon

Yay─▒n Bilgileri
Yay─▒nland─▒─č─▒ Kaynaklar http://akademik.semazen.net
Yay─▒nland─▒─č─▒ Tarih
Yay─▒nland─▒─č─▒ Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazd─▒r/Print]

"Mec├óz├« A┼čk┬Ş Hak├«k├« A┼čk─▒n K├Âpr├╝s├╝d├╝r"

 

A┼čk medeniyeti in┼čac─▒s─▒ olan┬Ş ┼čiirleri ile g├Ân├╝ller ku┼čatan ve g├Ân├╝ller yapan Mevl├óna┬Ş "A┼čk benden do─čmad─▒┬Ş a┼čk beni do─čurdu."; "G├Ânl├╝me girince sen┬Ş kap─▒y─▒ arkadan kilitledim."; "Sen bakmas─▒n─▒ bil de dikende g├╝l g├Âr! Dikensiz g├╝l├╝ herkes g├Âr├╝r." der.

 

"A┼č─▒r─▒ derecedeki sevgi ve muhabbet┬Ş sevginin son mertebesi┬Ş sevginin insan─▒ tam olarak h├╝km├╝ alt─▒na almas─▒" ┼čeklinde tan─▒mlanan a┼čk┬Ş mutasavv─▒flara g├Âre varl─▒─č─▒n asl─▒ ve yarat─▒l─▒┼č sebebidir. A┼čk┬Ş sevenin sevgilisinde kendini yok etmesi; ├Âyle ki┬Ş ├ó┼č─▒─č─▒n yok┬Ş sadece m├ó┼č├╗kun var olmas─▒┬Ş her ┼čeyin ondan ibaret olmas─▒ h├ólidir. Mevl├óna nazar─▒nda┬Ş u─čruna bir ├Âm├╝r ba─č─▒┼članan┬Ş yan─▒p yak─▒n─▒lan e┼čsiz sevgili┬Ş Allah't─▒r. Ger├žek ilhama mahzar olmu┼č ve ger├žek yoklu─ču zevk edinmi┼č ├ó┼č─▒klar─▒n en b├╝y├╝k arzusu┬Ş "ilah├« vuslat"t─▒r. Bu yolun co┼čkun ├ó┼č─▒─č─▒ olan┬Ş a┼čktan do─čup┬Ş a┼čkla yo─črulan Mevl├óna; "Bizim Peygamberimizin yolu┬Ş a┼čk yoludur. Biz a┼čk ├žocuklar─▒y─▒z┬Ş a┼čk bizim anam─▒zd─▒r." der ve hakik├« dirili─čin a┼čkta yok olmakla m├╝mk├╝n olabilece─čini s├Âyler.

 

"Yo─čun a┼čk─▒n d─▒┼č─▒nda┬Ş a┼čktan ba┼čka hi├žbir i┼čim yok.

G├Ân├╝l a┼čk─▒ d─▒┼č─▒nda┬Ş hi├žbir tohum ekmiyorum."


diyen Mevl├óna┬Ş a┼čk─▒ yeg├óne gaye edinmi┼č┬Ş sevme sanat─▒n─▒ tecr├╝b├« olarak ya┼čam─▒┼č┬Ş "Bal─▒k┬Ş deniz suyundan doyar m─▒? Bir ├ó┼č─▒k a┼čkla nas─▒l doyum sa─člar ki?" s├Âzleri ile a┼čka olan doyumsuzlu─čunu dile getirmi┼čtir. A┼čk i├žinde eridi─čini s├Âyleyen Mevl├óna┬Ş yapmac─▒k b├╝t├╝n ba─člardan kendisini ├Âzg├╝r hissedip tamamen ├Âzg├╝rle┼čmi┼čtir.

 

├é┼č─▒k┬Ş sevgilisinin ay─▒p ve kusurlar─▒n─▒ g├Ârmez; yapt─▒─č─▒ k├Ât├╝l├╝kleri iyilik sayar; zulm├╝n├╝ iltifat kabul eder; onu kendisinden bile k─▒skan─▒r. Mevl├óna; ├ó┼č─▒kl─▒k derdinin g├Ân├╝l iniltisinden belli olaca─č─▒n─▒┬Ş hi├žbir hastal─▒─č─▒n g├Ân├╝l hastal─▒─č─▒ gibi olmad─▒─č─▒n─▒┬Ş a┼čk hastal─▒─č─▒ ilac─▒n─▒n┬Ş ba┼čka bir a┼čka d├╝┼čmek yahut seyahate ├ž─▒kmak oldu─čunu kabul eder.

 

A┼čk─▒┬Ş eskiden y─▒ld─▒zlar ├ólemini incelemek i├žin kullan─▒lan ├╝sturl├ób isimli ├ólete benzeten Mevl├óna; "├é┼č─▒─č─▒n derdi di─čer dertlerden ayr─▒d─▒r. A┼čk Huda'n─▒n s─▒rlar─▒n─▒ belli eden bir ├╝sturl├ób ve bir vas─▒tad─▒r."1 der. Ona g├Âre┬Ş y─▒ld─▒zlar─▒n s─▒rlar─▒┬Ş duru┼č ve davran─▒┼člar─▒ nas─▒l ├╝sturl├óbla anla┼č─▒l─▒rsa┬Ş mana y─▒ld─▒zlar─▒ demek olan ilah├« g├╝zelli─če┬Ş Allah'─▒n isimlerine┬Ş s─▒fatlar─▒na ait ger├žek g├╝zellikler de ancak a┼čk vas─▒tas─▒yla g├Âr├╝l├╝r ve anla┼č─▒l─▒r. Y─▒ld─▒zlar─▒ bilmek ve anlamak i├žin nas─▒l daha iyi ve daha ├╝st├╝n bir ├ólet laz─▒msa┬Ş ilah├« s─▒rlar─▒ bilmek ve hakikat nurunu g├Ârmek i├žin de daha derin┬Ş daha ger├žek bir a┼čka ihtiya├ž vard─▒r.

 

Ona g├Âre yap─▒lmas─▒ gereken┬Ş mec├óz├« a┼čk─▒ hakik├« a┼čk─▒n k├Âpr├╝s├╝ olarak g├Ârmektir. O d├╝nyev├« a┼čk─▒┬Ş mec├óz├« ve tabi├« a┼čk┬Ş Allah a┼čk─▒n─▒ hak├«k├« ve ruh├ón├« a┼čk olarak g├Ârmektedir. "Mec├óz├« a┼čk┬Ş hak├«k├« a┼čk─▒n k├Âpr├╝s├╝d├╝r" s├Âz├╝ ile Mevl├óna┬Ş a┼čk─▒n g├╝zele de─čil┬Ş g├╝zelli─če oldu─čuna dikkat ├žekmektedir. Zira Allah a┼čk─▒n─▒ derinden hisseden kimse┬Ş il├óh├« g├╝zellikten di─čer varl─▒klara yans─▒yan g├╝zellikleri de sever. Yani o┬Ş yaratandan ├Ât├╝r├╝┬Ş yarat─▒lan─▒ sever.

 

K├óinat─▒n her zerresi┬Ş Allah'─▒n tecelli aynas─▒d─▒r. T├╝m mevcudata mazhar┬Ş Hakk'─▒n tecellisine zahir denilir. Kem├ól sahibi ki┼čiler her yerde ve her ┼čeyde zahir olan o cemali sever. O kem├ól derecesine vas─▒l olamayanlar ise aynaya bakan─▒ de─čil aynay─▒ severler. Dolay─▒s─▒yla zahirden gaflet edip mazhara muhabbet beslerler. Muhabbet ve ba─čl─▒l─▒klar─▒ndan kendilerini kaybeder┬Ş k├óinat─▒┬Ş hatta kendilerini bile ma┼čukundan ibaret g├Ârecek h├óle gelirler. Mecnun ad─▒yla tan─▒nan Kay┼č i┼čte bu ├že┼čit ├ó┼č─▒klardand─▒r. Son zamanlar─▒nda ziyaretine gelen Leyl├ó'y─▒ tan─▒yamam─▒┼č┬Ş Fuz├╗l├«'nin ifadesi ile;

 

Bende olan ├ó┼čik├ór sensin┬Ş

Ben hod yo─čum┬Ş ol ki v├ór sensin!..

Ger ben┬Ş ben isem; nesin sen ey y├ór!..

Ver sen┬Ş sen isen; neyim men-i z├ór!..


demi┼čtir.

 

Yunus Emre┬Ş Mecnun'un sonunda Leyl├ó'ya olan ilgisinden kurtuldu─čunu ve mecaz k├Âpr├╝s├╝n├╝ ge├žip hakikati buldu─čunu onun lisan─▒ndan s├Âyledi─či┬Ş

 

Y├╝r├╝ Leyl├ó ki ben┬Ş Mevl├ó'y─▒ buldum┬Ş

Leyl├ó Leyl├ó derken┬Ş Allah'─▒ buldum.


beytiyle anlat─▒r

 

─░┼čte zahiri sevenlerin a┼čk─▒na hakik├«┬Ş mazhar─▒ sevenlerin a┼čk─▒na mec├óz├« a┼čk ad─▒ verilir. Allah yolunda ilerlemek isteyen kimsenin her ┼čeyden ├Ânce kendisine ayak ba─č─▒ olacak kay─▒tlardan kurtulmas─▒┬Ş kalbinde ba─čl─▒l─▒k ad─▒na zerre kadar bir ┼čey bulunmamas─▒ gerekir. Belirli bir sevgilisi olmayan ki┼činin "D├╝─č├╝nde zurnaya┬Ş hamamda kurnaya ├ó┼č─▒k" kabilinden her ┼čeye bir ba─čl─▒l─▒─č─▒ vard─▒r. Mec├óz├« de olsa birini seven ki┼či ise d├╝nyay─▒ ve ├Âtesini kalbinden ├ž─▒karm─▒┼č┬Ş yaln─▒z d├«dar─▒na g├Ân├╝l vermi┼č ve d├╝┼č├╝ncesini hasretmi┼čtir. Her ┼čeyden kurtulmu┼č ama bir rab─▒tayla ba─čl─▒ kalm─▒┼čt─▒r. ─░nce kal─▒n┬Ş y├╝zlerce binlerce k├Ârd├╝─č├╝m olmu┼č ba─člardan kurtulmak kolay de─čildir ama tek ba─čdan kurtulmak m├╝mk├╝nd├╝r. O tek ba─č da m├╝r┼čid-i k├ómilin himmeti ile ├ž├Âz├╝l├╝r.

 

Mec├óz├« a┼čk┬Ş hakik├« a┼čk─▒n k├Âpr├╝s├╝ oldu─ču i├žin Mevl├óna┬Ş "├é┼č─▒kl─▒k ne suretle olursa olsun bizim i├žin hakikat rehberidir."2 demektedir. Di─čer yandan Mevl├óna:

"Renge incizap dolay─▒s─▒yla husule gelen a┼čklar┬Ş a┼čk de─čildir; neticesi utan─▒p arlanmaya varan bir hevesten ibarettir." buyuruyor. "Ay'─▒ le─čende m├╝┼čahede ediyorum."┬Ş yani Hakk'─▒n cemalini g├╝zellerin y├╝z├╝nde g├Âr├╝yorum┬Ş diyen Fahreddin-i Ir├ók├«'ye ┼×ems-i Tebr├«z├«┬Ş "Ensende ├ž─▒ban m─▒ ├ž─▒kt─▒ ki ba┼č─▒n─▒ kald─▒r─▒p g├Âky├╝z├╝ne nazar etmiyorsun da suya bak─▒yorsun?" ihtar─▒nda bulunmu┼čtur.

 

"G├Âlge G├╝ne┼čten ni┼čan verse de G├╝ne┼č her an┬Ş can nurunu ne┼čreder."3 beyti ile de Mevl├óna┬Ş mec├óz├« a┼čk─▒n hakik├« a┼čk ile bir tutulamayaca─č─▒na dikkat ├žekmektedir. Zira┬Ş g├Âlge g├╝ne┼čin varl─▒─č─▒na bir i┼čaretse de┬Ş g├╝ne┼čin kendisi┬Ş her an bir hayat ─▒┼č─▒─č─▒d─▒r. Bunun gibi g├Âlge misalinde olan ve cism├ón├« suretlerden kaynaklanan a┼čk-─▒ mec├óz├« de a┼čk-─▒ hakik├«nin varl─▒─č─▒ndan ni┼čan vermekle birlikte g├╝ne┼č mesabesinde olan Z├ót-─▒ Hak'a olan a┼čk gibi de─čildir. Zira bu a┼čk┬Ş ruha nur verir.

 

Mevl├óna┬Ş a┼čk─▒n mahiyetinin ak─▒l ile kavran─▒lamayaca─č─▒n─▒ ise ┼ču m─▒sralar─▒ ile dile getirmektedir:

"A┼čk─▒n ┼čerhi i├žin ne t├╝rl├╝ beyanatta bulunsam┬Ş a┼čka gelince; yani a┼čk─▒n tesirini hissedince s├Âylediklerimden mahcup olurum. Dilin izah ve yorumu parlak olsa da a┼čk─▒n s├Âylenilmemi┼č kalmas─▒ ve s├Âylenilmemesi de─čil; hissedilmesi daha parlakt─▒r."4

 

Ona g├Âre a┼čk; bir zevk ve vicdan h├ólidir. Kendisine ├ó┼č─▒kl─▒k nedir? diyenlere benim gibi olursan anlars─▒n┬Ş cevab─▒n─▒ vermi┼č ve a┼čk─▒n tefsirini yapmaktansa onun hissen ve zevken anla┼č─▒lmas─▒n─▒ daha uygun bulmu┼čtur. Ona g├Âre dilin tasvir kuvveti┬Ş kalemin tahrik g├╝c├╝ ne kadar fazla olursa olsun a┼čk─▒n gere─čince tarifinde lisan yorulur┬Ş kalem k─▒r─▒l─▒r. Hatta dille kalemin muharriki olan fikir de a┼čk─▒n anlat─▒lmas─▒ ┼č├Âyle dursun┬Ş anla┼č─▒lmas─▒nda bile aciz kal─▒r. Zira a┼čk─▒ anlatacak yine a┼čk─▒n kendisidir. Karanl─▒k bir ma─čarada yapay bir ─▒┼č─▒k i├žerisinde b├╝y├╝m├╝┼č ve ya┼čam─▒┼č bir kimseye g├╝ne┼čin varl─▒─č─▒ ve vas─▒flar─▒ hakk─▒nda ne kadar delil getirilip anlat─▒lmaya ├žal─▒┼č─▒lsa┬Ş hakk─▒yla anlatmak m├╝mk├╝n de─čildir. Ona g├╝ne┼či g├Âstermek gerekir. Zira g├╝ne┼čin zat─▒┬Ş zat─▒na delildir. A┼čk─▒n delili de yine kendisidir. Mevl├óna;

"Ay'─▒n ikiye yar─▒lmas─▒ mucizesi G├╝ne┼č gibi zuhura gelince┬Ş g├Âlge sana masal gibi uyku getirir. G├╝ne┼č do─čuverince Ay yar─▒l─▒r┬Ş yani nuru g├Âr├╝nmez olur."5 m─▒sra─▒ ile a┼čk─▒┬Ş ┼čakku'l-kamer mucizesine benzetmektedir.

 

Mevl├óna┬Ş "Kimin ki a┼čk toplayacak ete─či yoktur┬Ş bu sa├ž─▒lan nurdan nasipsiz kalm─▒┼čt─▒r."6 m─▒sra─▒ ile de a┼čk─▒┬Ş ilah├« kaynaktan kopan bir nur par├žas─▒ olarak g├Ârmektedir. Ona g├Âre her ┼čeyin asl─▒na r├╝cu etmesi gibi┬Ş a┼čkla donanan ruh da sonunda birlik deryas─▒na gider.

 

├ľzetle Mevl├óna┬Ş a┼čk─▒ tan─▒mlanmas─▒ en zor kavram┬Ş ancak samimi ve hassas kimselerin tecr├╝be edebilece─či bir zevk h├óli olarak g├Ârmektedir. Hayatta her ┼čeyi tatt─▒─č─▒n─▒ ve hi├žbir ┼čeyin a┼čkla mukayese edilemeyece─čini s├Âylemektedir. ┼×u ┼čiiri ile de a┼čk─▒n g├╝c├╝ne dikkat ├žekmektedir:


A┼čk sayesinde dikenler g├╝l olur.
A┼čk sayesinde sirke┬Ş tatl─▒ ┼čarap olur.
A┼čk sayesinde kaz─▒k┬Ş (h├╝k├╝mdar) taht─▒ olur.
A┼čk sayesinde talihsizlik┬Ş talihe d├Ân├╝┼č├╝r.
A┼čk sayesinde hapishane┬Ş bah├želi (bir) k├Â┼čke d├Ân├╝┼č├╝r.
A┼čk sayesinde k├╝llerle dolu ocak┬Ş g├╝l bah├žesi olur.
A┼čk sayesinde yakan ate┼č┬Ş g├╝zel bir ─▒┼č─▒k olur.
A┼čk sayesinde ┼čeytan┬Ş huri olur.
A┼čk sayesinde sert bir ta┼č┬Ş tereya─č─▒ gibi yumu┼čar.
A┼čk sayesinde keder┬Ş ne┼čeye d├Ân├╝┼č├╝r.
A┼čk sayesinde gulyabani┬Ş melek olur.
A┼čk sayesinde ar─▒ i─čnesi bal olur.
A┼čk sayesinde aslanlar┬Ş fare gibi zarars─▒z olur.
A┼čk sayesinde hastal─▒k┬Ş sa─čl─▒k olur.
A┼čk sayesinde ├Âfke┬Ş merhamete d├Ân├╝┼č├╝r.7

 

 

Dipnotlar

1- Mevl├óna┬Ş Mesnev├«┬Ş c. I┬Ş b. 110.
2- Mevl├óna┬Ş Mesnev├«┬Ş c. I┬Ş b. 111.
3- Mevl├óna┬Ş Mesnev├«┬Ş c. I┬Ş b. 112.
4- Mevl├óna┬Ş Mesnev├«┬Ş c. I┬Ş b. 112-113.
5- Mevl├óna┬Ş Mesnev├«┬Ş c. I┬Ş b. 118.
6- Mevl├óna┬Ş Mesnev├«┬Ş c. I┬Ş b. 762.
7- Arasteh┬Ş Mevl├óna┬Ş s. 63-64

 


Bu Makaleye Ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 29.03.2010



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...