E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 895 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Kitap Arama

Konu Arama
Kitap T├╝rleri
   Yazma Eserler    Bask─▒ Eserler
   Tez Eserler    e-Kitap Eserler
   ├çeviri Kitaplar

Nadir Kitap
Riyadul Muhtar Mirat├╝l Mikat vel edvar maa Mecmuatil-e┼čkal
Gazi Ahmed Muhtar Pa┼ča
 Detay
Lezzetul Ay┼č bi Cemi Turuk Hadisi el Eimme min Kurey┼č
─░bn Hacer el Askalani
 Detay
Faslul H─▒tab fi ispati Tahrifi Kitabi Rabbil Erbab
el Mirza H├╝seyn en Nuri et Tabersi
 Detay
Gazalide Din Devlet ─░li┼čkisi
Nurullah Karaka┼č
 Detay
1 - 2 -

Tuhfei Hattatin

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K- 1280  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Kitap Dili Kitap Tipi
M├╝stakimzade S├╝leyman Sadeddin
Konusu Bu Kitab─▒n Sitemizde Kay─▒tl─▒ T├╝rleri
   
Kitab─▒n Yay─▒nc─▒s─▒ ┼×erh Eden ─░htisar Eden(ler) Terc├╝me Eden Tahkik Eden
       
Kitap No: 1280 Hit : 5589 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Kitaplar Hakk─▒ndaki Makaleler  
   Kitaba ait Terc├╝meler ┼×erhler Muhtasarlar Ha┼čiyeler Zeyller Ele┼čtiri Makaleleri

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 Tuhfei Hattatin
2 ┼×erhi ─░barat ( Ukudul l├╝l├╝iye fit tarikil Mevleviye )
3 Devhatul Me┼čayih

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Kitaba ait Terc├╝meler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait ┼×erhler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Muhtasarlar
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Ha┼čiyeler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Zeyller
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti

Tuhfe-i Hattâtîn
 
M├╝stakimz├óde S├╝leyman S├ódeddin EfendiÔÇÖnin hat ve hattatlara dair eseri.
Osmanl─▒larÔÇÖda h├╝sn-i hat ve hattatlar hakk─▒nda Men├ók─▒b-─▒ H├╝nerver├ón, G├╝lz├ór-─▒ Sav├ób, Devhat├╝'l-k├╝tt├ób adl─▒ ktaplardan sonra konusunda yaz─▒lm─▒┼č en kapsaml─▒ eserdir. M├╝stakimz├óde ilim tahsilinin yan─▒ s─▒ra s├╝l├╝s-nesih yaz─▒lar─▒n─▒ E─črikap─▒l─▒ Mehmed R├ósim, taÔÇślik hatt─▒n─▒ F─▒nd─▒kz├óde ─░br├óhim, K├ótibz├óde Mehmed Ref├« ve Dedez├óde Mehmed efendilerden me┼čketmi┼čtir. Ge├žimini yazma kitap istinsah─▒yla sa─člad─▒─č─▒ndan -kendi ifadesiyleancak ÔÇťokunabilir yaz─▒ yazmay─▒ imk├ón nisbetindeÔÇŁ ├Â─črenebilmi┼čtir. Zaman─▒m─▒za ula┼čan bir h├╝sn-i hat ├Ârne─či yoktur. M├╝stakimz├óde imzas─▒yla rastlanan hat eserleri onun amcas─▒ M├╝stakimz├óde Mustafa Vef├ó EfendiÔÇÖye aittir. M├╝stakimz├ódeÔÇÖnin en m├╝him eserleri aras─▒ndaki Tuhfe-i Hatt├ót├«nÔÇÖin ismi ayn─▒ zamanda yaz─▒lmaya ba┼čland─▒─č─▒ 1173 (1759-60) tarihini ebced hesab─▒yla g├Âstermektedir. Esasen m├╝ellifin hususiyetlerinden biri, eserinde y─▒l olarak tesbit edilen tarih rakamlar─▒n─▒n yan─▒nda ebcedle kar┼č─▒l─▒klar─▒n─▒ da bulmas─▒d─▒r. Verilen tarih ├žok defa konusuna uygun bir veya birka├ž kelimeden ibarettir. Bazan da hi├ž al├ókas─▒ bulunmayan, say─▒ itibariyle ebcede uymas─▒ yeterli g├Âr├╝len bir kelime ola-bilir. M├╝stakimz├óde ├že┼čitli tarihler d├╝┼č├╝r├╝r, hattatlar i├žin ba┼čkalar─▒ taraf─▒ndan s├Âylenilmi┼č tarih m─▒sralar─▒n─▒ da nakleder. B├Âylece Tuhfe-i Hatt├ót├«nÔÇÖde ebcedle tesbit edilmi┼č binlerce tarih kar┼č─▒l─▒─č─▒ bulunmaktad─▒r. M├╝ellif TuhfeÔÇÖyi haz─▒rlarken 170ÔÇÖi a┼čk─▒n yazma eserden faydalanm─▒┼č, bunlar─▒ ya m├╝ellifin ya da kitab─▒n ad─▒n─▒ veya her ikisini yazarak belirtmi┼čtir. Bir k─▒sm─▒ art─▒k bilinmeyen bu eserleri inceledi─či, hatta G├╝lz├ór-─▒ Sav├ób, Devhat├╝'l-k├╝tt├ób gibi baz─▒lar─▒n─▒ k├╝t├╝phanesi i├žin ├Ânceden istinsah etti─či anla┼č─▒lmaktad─▒r. Zaman zaman kaynaklardaki hatalara i┼čaret ederek bunlar─▒ tashih etmi┼čtir. Osmanl─▒ devri i├žin ┼čifah├« tesbitleri de ayr─▒ bir gayret gerektirmi┼čtir.
Kendi d├Âneminden ├Ânceki on bir as─▒rl─▒k ─░sl├óm tarihinde yeti┼čmi┼č kalem ehlini kaynaklardan tesbit eden M├╝stakimz├óde, ÔÇťemsalsiz bir hat-┼čin├ósÔÇŁ vasf─▒yla and─▒─č─▒ Kiri┼č├žiz├óde Yahy├óÔÇÖdan TuhfeÔÇÖÔÇÖdeki m├ól├╗mat─▒n toplanmas─▒nda g├Ârd├╝─č├╝ yard─▒m─▒ da belirtmektedir (s. 579). M├╝ellif, eski hattatlar─▒ yazarken uygulayamad─▒─č─▒ bir ilkeyi Osmanl─▒ hattatlar─▒ hakk─▒nda ger├žekle┼čtirmi┼č ve hi├ž olmazsa bir eserini bile g├Ârmedi─či kimseler i├žin m├╝stakil hal terc├╝mesi vermemi┼čtir. Bu hususa ├Ârnek olarak kitaptaki ┼ču h├ó┼čiye g├Âsterilebilir (s. 144): Elsiz ve ayaks─▒z bir garibin BoluÔÇÖdan ─░stanbulÔÇÖa gelip Suyolcuz├ódeÔÇÖden hat ├Â─črendikten sonra padi┼čah─▒n huzurunda yazarak ihsanlara n├óil olmas─▒ keyfiyetine kendisinin R├ó┼čid T├órihiÔÇÖnde rastlad─▒─č─▒n─▒ belirtmi┼č, ÔÇťL├ókin bir eser ibkas─▒ v├óki olmamakla dercolunmad─▒ÔÇŁ c├╝mlesiyle, bu hattata ancak h├ó┼čiyede yer vermi┼čtir.
Eserde M├╝stakimz├ódeÔÇÖnin faydaland─▒─č─▒ kaynaklardan veya ┼čahs├« dalg─▒nl─▒─č─▒ndan do─čan baz─▒ hatalar vard─▒r. Kilisli Rifat Bilge, Muccem├╝'l-b├╝ld├ón adl─▒ eserin Y├ókut elHamev├«ÔÇÖye ait oldu─ču halde TuhfeÔÇÖde (s. 577) Y├ókut-─▒ Mevs─▒l├«ÔÇÖye nisbet edildi─čini (G├╝lz├ór-─▒ Sav├ób, s. 40), ─░bn├╝ÔÇÖl-Bevv├óbÔÇÖ─▒n ─░bn├╝ÔÇÖs-Sitr├« olan di─čer ismini M├╝stakimz├ódeÔÇÖnin (Tuhfe-i Hatt├ót├«n, s. 331) ─░bn├╝ÔÇÖ┼č-┼×er├« diye tesbit etti─čini (G├╝lz├ór-─▒ Sav├ób, s. 43) yazmaktad─▒r. Devhat├╝'l-k├╝tt├óbÔÇÖ─▒n 14-15. sayfalar─▒ndaki h├ó┼čiyelerde TuhfeÔÇÖnin 67 ve 124. sayfalar─▒nda g├Âr├╝len iki hataya i┼čaret edilmektedir. Ayr─▒ca eserde ┼ču yanl─▒┼člar g├Âze ├žarpmaktad─▒r: 1. S├╝leymaniyeÔÇÖdeki Mimar Sinan Sebili ve MerkadiÔÇÖnin hatt─▒ Ahmed Karahis├ór├«ÔÇÖye ait olamaz (s. 94), ├ž├╝nk├╝ kendisi 963ÔÇÖte (1556) vefat etmi┼čtir, halbuki bunlar 996 (1588) tarihlidir. 2. II. BayezidÔÇÖin tahta ├ž─▒kmadan ├Ânce hacca gitti─či sadece Karaman├« T├órihiÔÇÖne dayan─▒larak kabul edilmektedir (s. 140-141). 3. K├╗f├«den s├╝l├╝se n├ókil-i hak├«k├«nin Hasan-─▒ Basr├« oldu─ču kanaati (s. 164) bug├╝n art─▒k ge├žerlili─čini kaybetmi┼č, s├╝l├╝s├╝n m├╝stedir yaz─▒dan do─čdu─ču anla┼č─▒lm─▒┼čt─▒r. 4. Abdurrahman es-S├óbi─č ad─▒ (s. 253) Abdurrahman ─░bn├╝ÔÇÖs-S├ói─č olacakt─▒r. 5. ÔÇťEbr├« t├óbir olunan m├╝nakka┼č, musannaÔÇś k├ó─č─▒tÔÇŁ Ayasofya hatibi Mehmed EfendiÔÇÖnin icad─▒ (s. 386) olmay─▒p y├╝zy─▒llar ├Âncesinden beri yap─▒l─▒yordu. Ancak bu zat ÔÇťHat├«b ebr├«siÔÇŁ tarz─▒n─▒ bulmu┼čtur. 6. Kas├«de-i R├óiyye, ─░bn MukleÔÇÖnin de─čil (s. 429) ─░bn├╝ÔÇÖl-Bevv├óbÔÇÖ─▒nd─▒r. 7. M├╝stakimz├óde, Edirneli Yahy├ó S├╗f├«ÔÇÖyi (├Â. 882/1477) ondan 100 k├╝sur y─▒l ├Ânce ─░ran sahas─▒nda ya┼čayan bir ba┼čka Yahy├ó S├╗f├« ile kar─▒┼čt─▒r─▒p bu sonuncuya kitab─▒nda hi├ž yer vermemi┼čtir (s. 583). G├╝lz├ór-─▒ Sav├óbÔÇÖda her iki hattat ayr─▒ ayr─▒ kay─▒tl─▒d─▒r. 8. Osmanl─▒larÔÇÖda taÔÇślik denilen nestaÔÇślik hatt─▒n─▒n M├«r Ali Tebr├«z├« taraf─▒ndan vazedildi─či bil-gisi de (s. 688-689) art─▒k ge├žerlili─čini kaybetmi┼čtir. 9. ─░m├ód-i H├╝seyn├« ad─▒ (s. 695) ─░m├ód-i Hasen├« olacakt─▒r. Bu liste, daha derin ara┼čt─▒rmalarla geni┼čletilebilir.
 
M├╝stakimz├ódeÔÇÖnin bir ifade hususiyeti de bazan ┼čah─▒slar─▒n vefat─▒n─▒ do─črudan yazmay─▒p onlar─▒n mesle─čine uygun bir tarzda anlat─▒┼č─▒d─▒r. Mesel├ó bir hattat i├žin, ÔÇťKalem-i cismini vazÔÇś-─▒ kub├╗r eylediÔÇŁ denilmesi onun kalem benzeri bedeninin kub├╗r denilen kalem kutusuna konulmas─▒d─▒r; kub├╗r ayn─▒ zamanda kabir kelimesinin ├žo─čuludur. Hatt─▒n yan─▒ s─▒ra ok├žuluk sporuyla da u─čra┼čan bir ba┼čkas─▒n─▒n ├Âl├╝m├╝, ÔÇťT├«r-i r├╗hu kem├ón-─▒ bedenden hedef-i ├ólem-i erv├óha k├╝┼č├ód bulmu┼čÔÇŁ (Ruh oku beden yay─▒ndan ruhlar ├ólemini hedef alarak a├ž─▒lm─▒┼č) c├╝mlesiyle anlat─▒l─▒r. Bunun gibi daha bir├žok ├Ârnek verilebilir. 1173ÔÇÖte (1759-60) ba┼člad─▒─č─▒ Tuhfe-i Hatt├ót├«nÔÇÖin yaz─▒m─▒n─▒ on y─▒l─▒ a┼čk─▒n bir m├╝ddet i├žinde bitiren M├╝stakimz├óde eserini 1184ÔÇÖte (1770) temize ├žekti─čini belirtmektedir (s. 6). Bu tarihten sonra eserini hayli zaman dinlendirmi┼č, elde etti─či yeni bilgilerin yan─▒ s─▒ra arada vuku bulan hattat ├Âl├╝mlerini de hemen kaydetmi┼čtir. Nitekim 23 ┼×evval 1202ÔÇÖde (27 Temmuz 1788) vuku bulan kendi vefat─▒ndan evvel ├Âlen hat erbab─▒n─▒n 1202 y─▒l─▒ Muharreminin sonlar─▒na (Kas─▒m 1787) kadar kitapta tesbit edildi─či g├Âr├╝lmektedir. Ya┼čad─▒klar─▒ tarih itibariyle TuhfeÔÇÖde bulunmas─▒ gereken ─░sm├óil Z├╝hd├╝, Mustafa R├ók─▒m ve Abd├╝lkadir ┼×├╝kr├╝ gibi -o s─▒ralarda hen├╝z gen├ž olanhattatlar─▒n kitapta yer almay─▒┼č─▒ herhalde temize ├žekilme esnas─▒nda il├óve edilmelerinin unutulmas─▒ndand─▒r.
Tuhfe-i Hatt├ót├«nÔÇÖin birinci k─▒sm─▒nda akl├óm-─▒ sitte ad─▒yla an─▒lan s├╝l├╝s, nesih, muhakkak, reyh├ón├«, tevkT, rikaÔÇś yaz─▒lar─▒n─▒n tamam─▒ yahut bir k─▒sm─▒yla ve bu yaz─▒lar─▒n cel├« denilen iri ┼čekliyle, ayr─▒ca k├╗f├« vb. kad├«m yaz─▒larla me┼čgul olan 1697 hattat─▒n hayat─▒ ve eserleri tan─▒t─▒lmaktad─▒r. M├╝ellifin bahsi geldik├že ÔÇťTuhfe-i K├╝br├óÔÇŁ (bir yerde ÔÇťMecelle-i Erb├ób-─▒ S├╝l├╝sÔÇŁ, s. 683) ismiyle and─▒─č─▒ bu b├Âl├╝mdeki maddeler elifba s─▒ras─▒na g├Âre kaydedilmi┼č, haklar─▒nda fazla m├ól├╗mat toplanabilmi┼č kimselere daha geni┼č yer verilmi┼čtir. ─░kinci k─▒s─▒m Osmanl─▒larÔÇÖda taÔÇślik, ─░ranÔÇÖda nestaÔÇślik ad─▒yla an─▒lan hatla me┼čgul 372 hattata ayr─▒lm─▒┼čt─▒r. M├╝ellif eserinin bu b├Âl├╝m├╝n├╝ ÔÇťCer├«de-i Su─čr├ó-y─▒ TaÔÇśl├«k─▒yy├ón, Cer├«de-i TaÔÇśl├«k─▒yy├ón, Tuhfe-i Su─čr├ó, Tuhfe-i TaÔÇśl├«k─▒yyeÔÇŁ isimleriyle anmaktad─▒r. Birinci k─▒s─▒mda yaz─▒ld─▒─č─▒ halde taÔÇślikle me┼čgalesi dolay─▒s─▒yla ikinci k─▒s─▒mda da ayr─▒ maddeyle tan─▒t─▒lan hattatlar mevcuttur. B├╝t├╝n kitapta -m├╝kerrerleriyle birlikte2069 isim yer almaktad─▒r. Buna metin d─▒┼č─▒ndaki h├ó┼čiyelerde bahsedilen ┼čah─▒slar dahil de─čildir. M├╝stakimz├óde, tarih boyunca ─░sl├óm co─črafyas─▒nda yeti┼čmi┼č bulunan tesbit edebildi─či hattatlar─▒ eserine alm─▒┼čt─▒r. Osmanl─▒ÔÇÖn─▒n hat sanat─▒ cihetinden ├žok faal devresi olan XVIII. y├╝zy─▒l daha tafsil├ótl─▒ yaz─▒lm─▒┼čt─▒r. Kitab─▒nda m├╝zehhiplere ayr─▒ bahis a├žmayan M├╝stakimz├óde bir hattat─▒n hal terc├╝mesini verirken onun eserlerinin tezhibini i┼čleyen sanatk├órlara dair bilgiler de aktarmaktad─▒r.
M├╝stakimz├óde, ÔÇťTuhfe-i K├╝br├óÔÇŁya yazd─▒─č─▒ mukaddimeye besmelenin ─░sl├ómÔÇÖdaki mevkiini tahlil ederek ba┼člay─▒p h├╝sn-i hat
noktas─▒ndan ele almakta (s. 1-6), hatta
dair k─▒rk hadisi s─▒ralay─▒p a├ž─▒klad─▒ktan sonra (s. 7-20) bu babdaki ifadesinde h├╝sn-i teÔÇÖv├«le ba┼čvurmaktad─▒r (s. 20-21, zeyil). ÔÇťRes├╗lullah Muhammed Mustafa Mahmud AhmedÔÇŁ ba┼čl─▒─č─▒yla Hz. PeygamberÔÇÖi konu alan son b├Âl├╝mde onun ├╝mm├«li─či ├╝st├╝nde durmakta (s. 21-24), mukaddime fasl─▒ ebcedin izah─▒yla bitmektedir (s. 24-25). TaÔÇślik d─▒┼č─▒ndaki yaz─▒ nevileriyle me┼čgul olanlar─▒n tan─▒t─▒ld─▒─č─▒ b├Âl├╝m 26-597. sayfalar aras─▒nda devam etmektedir. TuhfeÔÇÖnin k├╝br├ó ve su─čr├ó b├Âl├╝mleri aras─▒na yerle┼čtirilmi┼č ├žok de─čerli bir nazariyat fasl─▒ mevcuttur. Bunun ÔÇťH├ótimet├╝ÔÇÖl-kit├óbÔÇŁ ba┼čl─▒─č─▒yla verilmesinden (s. 598-636) asl─▒nda kitab─▒n k├╝br├ó k─▒sm─▒yla tamamland─▒─č─▒, ÔÇťTuhfe-i Sugr├óÔÇŁn─▒n sonradan tasarland─▒─č─▒ anla┼č─▒lmaktad─▒r.
S├ónihalar─▒n m├╝nderecat─▒ ┼č├Âyledir: 2. s├óniha hattatl─▒kta kullan─▒lan alet ve edevata dair m├╝him m├ól├╗mat ihtiva etmektedir; her biri kad├«m adlar─▒yla verilmi┼čtir. 6, 7 ve 8. s├ónihalar kaleme dairdir. 10 ve 11. s├ónihalar harflerin hat nevileri, 14. s├óniha harflerin noktalar─▒, 15. s├óniha taÔÇślik ve nestaÔÇślik yaz─▒lar─▒, 16. s├óniha kad├«m hat ├že┼čitleri, 17. s├óniha k├ótiplerin s─▒n─▒fland─▒r─▒lmas─▒, 18. s├óniha kalemin mecazi m├ónalar─▒, 20. s├óniha hat ve 21. s├óniha r─▒h d├Âkme ve mushaf hakk─▒ndad─▒r. Bu s├ónihada dikkate de─čer bir m├ól├╗mat yer al─▒r: H├óf─▒z Osman ve onun yolundan giden hattatlar, mushaf yazarken iml├ó hatas─▒n─▒ ├Ânlemek i├žin harflerin gerekli nokta ve harekelerini koymadan c├╝z├╝n tamam─▒n─▒ bitirir, ├Ânce nokta ve harekelerini, daha sonra k─▒rm─▒z─▒ m├╝rekkeple sec├óvend i┼čaretlerini koyarak yazd─▒klar─▒n─▒ iki defa daha elden ge├žirmi┼č olurlard─▒. 23. s├óniha hat t├óliminde hocan─▒n iyilikle davranmas─▒na, 24. s├óniha ├╝stat elinin ├Âp├╝lmesine, 28. s├óniha is ve m├╝rekkebe, 28-32. s├ónihalar yazmakla ilgili baz─▒ tecr├╝belere dairdir. 33. s├óniha ┼×eyh HamdullahÔÇÖtan (├Â. 926/1520) M├╝stakimz├ódeÔÇÖnin devrine kadar hattatlar silsilesinin manzum olarak s─▒ralan─▒┼č─▒d─▒r. Bunlar─▒n sonuna eklenen sekiz sayfal─▒k ÔÇťh├ótimet├╝ÔÇÖl-h├ótimeÔÇŁ harfleri muhtelif bak─▒┼č a├ž─▒lar─▒ndan ele alan m├╝him bir b├Âl├╝m├╝ h├óvidir. Daha sonra ÔÇťTuhfe-i Su─čr├óÔÇŁ ba┼člamaktad─▒r.
Tuhfe-i Hatt├ót├«nÔÇÖin m├╝ellif n├╝shas─▒ zaman─▒m─▒za intikal etmemi┼čtir. Fakat M├╝stakimz├ódeÔÇÖnin ├Âl├╝m├╝nden hemen sonra istinsah edilmi┼č olan Murad Molla (nr. 1448) n├╝shas─▒ mevcuttur. Ayr─▒ca Topkap─▒ Saray─▒ M├╝zesi (Yeniler, nr. 722), Millet (Ali Em├«r├« Efendi, nr. 796-8) ve ─░stanbul ├ťniversitesi (TY, nr. 6194) k├╝t├╝phanelerinde de yazma n├╝shalar─▒ bulunmaktad─▒r. ─░bn├╝lemin Mahmud Kemal, T├╝rk Tarih Enc├╝meni ad─▒na Murad Molla n├╝shas─▒n─▒ esas alarak Ali Em├«r├« Efendi ve ─░stanbul ├ťniversitesi, ayr─▒ca Muallim Bahaettin Ersin n├╝shalar─▒n─▒ sab─▒rla y├╝r├╝tt├╝─č├╝ kar┼č─▒la┼čt─▒rmalar sonunda TuhfeÔÇÖnin g├╝venilir ve sa─člam bir metnini ortaya koymu┼č, M├╝stakimz├ódeÔÇÖnin hayat─▒ ve eserlerini konu alan uzun bir incelemesini de il├óve ederek (s. 3-85) eseri ne┼čre haz─▒rlam─▒┼čt─▒r. Tuhfe-i Hatt├ót├«n harf ink─▒l├ób─▒n─▒n arkas─▒ndan eski harflerle bas─▒lan son kitapt─▒r (─░stanbul 1928). Tuhfe lugatli, secili, zaman zaman sade veya n├╝kteli bir ├╝sl├╗pla T├╝rk├že, Arap├ža, Fars├ža ┼čiir ve g├╝zel s├Âzlerin il├óvesiyle kaleme al─▒nm─▒┼čt─▒r. Baz─▒ c├╝mlelerinde anla┼č─▒lma g├╝├žl├╝─č├╝ veya ifade zafiyeti bulunu┼ču, kelimeler aras─▒nda ba─č kurulamay─▒┼č─▒, m├óna ├ž─▒karma zorlu─ču gibi hususlar, ├žok zahmetli ge├ž-mi┼č bir hayat─▒n mahsul├╝ olan 756 sayfal─▒k bir telifte tabii kar┼č─▒lanmal─▒d─▒r. ─░bn├╝lemin de bu gibi hatalar─▒n kendi dikkatsizli─činden do─čmad─▒─č─▒n─▒ belirttikten sonra m├╝ellifin ifade tarz─▒n─▒, eksiklikleri, hatta iml├ós─▒n─▒ de─či┼čtirme veya d├╝zeltme hakk─▒n─▒ kendinde bulmad─▒─č─▒n─▒ a├ž─▒klam─▒┼čt─▒r (s. 23). M├╝stakimz├óde, TuhfeÔÇÖde hat ve hattatlarla ilgili bilgilerin yan─▒nda iktisat, lugat, edebiyat ve tasavvuf gibi farkl─▒ bilim ve sanat alan─▒ndaki bilgi birikimini de s─▒ras─▒ geldik├že sat─▒r aralar─▒na s─▒k─▒┼čt─▒rm─▒┼čt─▒r. Tuhfe-i Hatt├ót├«n, hat sanatlar─▒ alan─▒nda yap─▒lan ara┼čt─▒rmalarda genellikle ilk ba┼čvurulan kaynakt─▒r. Hat sanat─▒na dair T├╝rk├že yay─▒mlanm─▒┼č ilk eser olan Hat ve Hatt├ót├ónÔÇÖda Mirza Habib Efendi, Osmanl─▒ dev-rini TuhfeÔÇÖden aynen aktarm─▒┼čt─▒r. Cumhuriyet T├╝rkiyesiÔÇÖnde hatla ilgili ara┼čt─▒rma ve yay─▒mlarda da TuhfeÔÇÖden yararlan─▒lm─▒┼čt─▒r. Bat─▒ÔÇÖda hat vb. kitap sanatlar─▒yla sanatk├órlar─▒ ├╝zerine h├ól├ó en geni┼č kaynak say─▒lan Les calligraphes et les miniaturistes de l'orient musulmanÔÇÖ─▒n (Paris 1908) m├╝ellifi Clement Huart da eserinin telifinde Tuhfe-i Hatt├ót├«nÔÇÖden ├žok faydalanm─▒┼čt─▒r.

Bask─▒lar─▒

Yazmalar─▒

Tezler  

Kitaba ait Multi Medialar
# Media Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
S├╝meyye Abaci / 3.12.2014



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...