f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0
Kitap Arama

Konu Arama
Kitap T├╝rleri
   Yazma Eserler    Bask─▒ Eserler
   Tez Eserler    e-Kitap Eserler
   ├çeviri Kitaplar

Nadir Kitap
Riyadul Muhtar Mirat├╝l Mikat vel edvar maa Mecmuatil-e┼čkal
Gazi Ahmed Muhtar Pa┼ča
 Detay
Lezzetul Ay┼č bi Cemi Turuk Hadisi el Eimme min Kurey┼č
─░bn Hacer el Askalani
 Detay
Faslul H─▒tab fi ispati Tahrifi Kitabi Rabbil Erbab
el Mirza H├╝seyn en Nuri et Tabersi
 Detay
Gazalide Din Devlet ─░li┼čkisi
Nurullah Karaka┼č
 Detay
1 - 2 -

Divan─▒ ─░lahiyyat

ě»┘Ő┘łěž┘ć ěž┘ä┘ç┘Őěžě¬

 Kitap Detay─▒ Kitap No : K- 1077  
Yazar Ad─▒ ─░lim Dal─▒ Kitap Dili Kitap Tipi
Niyazi el M─▒sri Mehmet b. Ali ├çelebi So─čanc─▒zade Tasavvuf
Konusu Bu Kitab─▒n Sitemizde Kay─▒tl─▒ T├╝rleri
  Yazma - Bask─▒ -  
Kitab─▒n Yay─▒nc─▒s─▒ ┼×erh Eden ─░htisar Eden(ler) Terc├╝me Eden Tahkik Eden
       
Kitap No: 1077 Hit : 4862 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Yazara ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Kitaplar Hakk─▒ndaki Makaleler  
   Kitaba ait Terc├╝meler ┼×erhler Muhtasarlar Ha┼čiyeler Zeyller Ele┼čtiri Makaleleri

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 Tesbii Kasidei B├╝r'e
2 Tefsiri Tekasur Suresi / ě¬┘üě│┘Őě▒ ě│┘łě▒ěę ěž┘äě¬┘âěžěźě▒
3 Tefsiri Fatihatil Kitab / ě¬┘üě│┘Őě▒ ┘üěžě¬ěşěę ěž┘ä┘âě¬ěžěĘ
4 Tabirat├╝l Vak─▒at - Tabirname / ě¬ě╣ěĘ┘Őě▒┘ćěž┘ů┘ç
5 ┼×erh-i Nutk-─▒ Y├╗nus Emre / ě┤ě▒ěş ┘ćěĚ┘é ┘Ő┘ł┘ćě│ ěž┘ůě▒┘ç
6 ┼×erhi Esma├╝l H├╝sna / ě┤ě▒ěş ěž┘äěžě│┘ůěžěí ěž┘äěşě│┘ć┘Ő
7 Ris├óle-i Vahdet-i V├╝c├╗d / ě▒ě│ěž┘äěę ┘ü┘Ő ┘łěşě»ěę ěž┘ä┘łěČ┘łě»
8 Risalei ─░ade / ě▒ě│ěž┘äěę ěž┘äěžě╣ěžě»ěę - ěž┘äěşě┤ě▒
9 Risalei Haseneyn / ě▒ě│ěž┘ä┘ç ěşě│┘ć┘Ő┘ć
10 Risalei Esile ve Ecvibei Mutasavv─▒fane / ěž┘äěžě│ěŽ┘äěę ┘ł ěž┘äěžěČ┘łěĘěę ┘ü┘Ő ěž┘äě¬ěÁ┘ł┘ü
11 Ris├óle-i Ar┼čiyye / ěž┘äě▒ě│ěž┘äěę ěž┘äě╣ě▒ě┤┘Őěę
12 Risale fi Fadail Ali ra / ě▒ě│ěž┘äěę ┘ü┘Ő ┘üěÂěžěŽ┘ä ě╣┘ä┘Ő
13 Ris├óle f├« Dever├ón-─▒ S├╗f├«yye / ě▒ě│ěž┘äěę ┘ü┘Ő ě»┘łě▒ěž┘ć ěž┘äěÁ┘ł┘ü┘Őěę
14 Ris├óIe-i Nokta / ě▒ě│ěž┘äěę ┘ć┘éěĚěę
15 Mevaid├╝l ─░rfan ve Avid├╝l ─░hsan
16 Mecmua (Niyazi M─▒sri) / ěž┘ä┘ůěČ┘ů┘łě╣ěę
17 Mecalis / ěž┘ä┘ůěČěž┘äě│
18 ed Devrat├╝I Ar┼čiyye / ěž┘äě»┘łě▒ěę ěž┘äě╣ě▒ě┤┘Őěę
19 Divan─▒ ─░lahiyyat / ě»┘Ő┘łěž┘ć ěž┘ä┘ç┘Őěžě¬

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Kitaplar─▒
# Kitap Ad─▒

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Kitaba ait Terc├╝meler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait ┼×erhler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Muhtasarlar
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Ha┼čiyeler
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Zeyller
# Kitap Ad─▒

Kitaba ait Ele┼čtiri Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

├ľzeti
<

Divân-ı İlâhiyyât

Bu eser, Niyaz├«-i M─▒sr├«'nin Tasavvuf tarihinde en ├žok okunan ve en ├žok yaz─▒l─▒p, bas─▒lan eserleri aras─▒ndad─▒r.
Bu eser, sadece M─▒sriyye ve Halvetiyye mensuplar─▒ taraf─▒ndan okunmakla kalmam─▒┼č, di─čer t├╝m tarikat mensuplar─▒n─▒n adeta ilmihali haline gelmi┼čtir. Ayr─▒ca bu eser, Niyaz├«-i M─▒sriyi XVII. y├╝zy─▒l─▒n en ┼č├Âhretli tekke ┼čairleri aras─▒na sokmu┼čtur. Onun, ├Âzellikle Y├╗nus Emre hayran─▒ ve Y├╗nus Emre talebesi olarak olarak terenn├╝m etti─či il├óhilerinin halk tekkelerinde yayg─▒n ve uzun bin ├Âmr├╝ olmu┼čtur. ┼×├Âhretinin b├╝y├╝kl├╝─č├╝, sanat─▒ndan ziyade, Anadolu'nun de─či┼čik yerlerinde tasavvuf├« bazan siyas├« ve batin├« faaliyetlerde bulunanlara etki etmesinden, geni┼č halkalar uyand─▒r─▒p, derin izler b─▒rakmas─▒ndand─▒r .

K─▒saca Niyaz├«-i M─▒sr├«, Y├╗nus tarz─▒ s├Âyleyi┼čin XVII. Y├╝zy─▒ldaki en kuvvetti bir temsilcisidir.
Mustafa Kara M─▒sr├«'nin divan─▒ hakk─▒nda ┼ču de─čerlendirmelerde bulunur: "Osmanl─▒ Toplumunu etkileyen en ├Ânemli unsur, suj├«lerin sohbetleri ve tavsiyeleridir. As─▒rlar i├žinde bu sohbet ve tavsiyelerin bir k─▒sm─▒ kitaplast─▒r─▒lm─▒┼č, ├žo─čalt─▒larak yay─▒lm─▒┼čt─▒r. Bu eserlerin en me┼čhurlar─▒ndan birisi de Niyaz├«-i M─▒srtnini Div├ón─▒d─▒r"
 Son M─▒sr├« postni┼čini Mehmed ┼×emseddin Efendi, bu divan─▒n, M─▒sriyye tarikat─▒nda her s├ólik'in isti'dadma g├Âre yararland─▒─č─▒ ilmihal-i tarikat oldu─čunu s├Âyler .

 Yapt─▒─č─▒m─▒z ┼čifah├« ara┼čt─▒rmalarda, g├╝n├╝m├╝zde hal├ó bir ├žok tarikat erbab─▒ taraf─▒ndan okunma─ča devam edilmekte oldu─čunu ├Â─črendik. ─░sl├óm Ansiklopedisinin ├«ngilizce bask─▒s─▒na Niyaz├« maddesini yazan Babinger, Niyaz├«-i M─▒sr├«'nin Divan'─▒ hakk─▒nda, g├╝n├╝m├╝zde hi├ž bir ├žal─▒┼čma yap─▒lmad─▒─č─▒m s├Âylerse  de, Kenan Erdo─čan, Divan'─▒n tenkitli metnini doktora tezi olarak haz─▒rlam─▒┼čt─▒r . G├╝n├╝m├╝zde bu Divan ├╝zerine bir doktora, iki y├╝ksek lisans, ├╝├ž├╝ de de lisans olmak ├╝zere, toplam alt─▒ tez ├žal─▒┼čmas─▒ yap─▒lm─▒┼čt─▒r. Bunlar yap─▒l─▒┼č tarihi s─▒ras─▒na g├Âre s├Âyledin

1-Halit Akarca taraf─▒ndan D├«van'─▒n edisyon kriti─či yap─▒lm─▒┼č, baz─▒ konulan tahlil ederek, kaynaklara inilerek hayat─▒ ├žal─▒┼č─▒lm─▒┼čt─▒r .

2-Rahime ┼×anl─▒, M─▒sr├« D├«van─▒n─▒n Ank. Milli K├╝t deki 3930 nolu yazmas─▒n─▒n trankripsiyonunu yapm─▒┼čt─▒r .

3-Ali Yak─▒c─▒, D├«v├ón'─▒n Berlin n├╝shas─▒n─▒n transkripsiyonunu vererek, halk edebiyat─▒ unsurlar─▒ a├ž─▒s─▒ndan incelemi┼čtir .

4-Kenan Erdo─čan, daha ├Ânceki ├žal─▒┼čmalardan da yararlanarak M─▒sr├«'nin hayat─▒n─▒ tarih├« ve menkabev├« olarak i├žice i┼člemi┼č ve 89 farkl─▒ n├╝shas─▒n─▒ esas alarak tenkitli metnini yapm─▒┼čt─▒r. Niyaz├«-i M─▒sr├«'nin D├«v├ón'─▒ ├╝zerine yap─▒lan en kapsaml─▒ ├žal─▒┼čman─▒n, bu oldu─ču s├Âylenebilir .

5-Mustafa Erdo─čan da, M─▒sr├« D├«van'─▒n─▒n 17 ┼čerhinin tan─▒t─▒m─▒n─▒ yapm─▒┼č, bulabildiklerinin ├Ârnekleri ve tan─▒t─▒m─▒n─▒ yapm─▒┼č, bulamad─▒klar─▒n─▒n da isimlerini vermi┼čtir .

6-Orhan Ba─č─▒┼č, Niyaz├«-i M─▒sr├« D├«v├ón─▒'nda Din ve Tasavvuf adl─▒ y├╝ksek lisans ├žal─▒┼čmas─▒ yapm─▒┼č, bu ├žal─▒┼čmada D├«v├ón'─▒ndaki d├«n├« ve tasavvuf├« kavramlar─▒ metodolojik olarak ├ž─▒karmaya ├žal─▒┼čm─▒┼čt─▒r. Bu ├žal─▒┼čma da konusu itibar─▒yla ├Ânemlidir .

Bu divanda i┼členen temel tema, tasavvuftur. Edebiyat tarih├žisi Gibb'in de belirtti─či gibi, Niyaz├«-i M─▒sr├«, ┼čiirlerinde tasavvuf felsefesini en iyi ┼čekilde yans─▒tan bir mutasavv─▒f olmakla birlikte, kazara divan─▒nda tasavvufun d─▒┼č─▒nda i┼členen bir konu varsa, ona ikinci dereceden ehemmiyet verilmesi gerekti─či g├Âr├╝┼č├╝ndedir .

Bilindi─či gibi bu t├╝r manzum eserler ve ├Âzellikle de Div├ón formunda meydana getirilen eserler gerek tar├«kat i├ži pedagojik e─čitim a├ž─▒s─▒ndan gerekse di─čer insanlar─▒ etkileme a├ž─▒s─▒ndan ├Ânemlidir. Bu sebeble tasavvuf kanal─▒yla kullan─▒lan din├« semboller, insan─▒ mutlak varl─▒─č─▒n s─▒mnna ula┼čt─▒rma yolunda g├╝zellik ve a┼čk─▒ kulland─▒─č─▒ndan, ak─▒ldan ziyade kalbe, sezgisel hisse hitab eder. Kalbe ve kalb├« sezgi ve heyecanlarahitab eden a┼čk ve g├╝zelli─čini dildeki hitap ┼čekli ise nesirden ziyade naz─▒md─▒r, ┼čiirdir .

Niyaz├«-i M─▒srinin ┼čiiriyle ilgili edebiyat tarih├žisi K├Âpr├╝l├╝, manzumlar─▒ teknik bak─▒mdan kusurlu olmakla birlikte sofiyane bir lirizme b├╝r├╝nd├╝─č├╝ i├žin, y├╝zy─▒llarca okundu─čunu ve sevildi─čini kaydetmektedir . Ancak K├Âpr├╝l├╝'n├╝n ┼čiirlerini cidden samim├«, kuvvetli bir ilhamla yaz─▒lm─▒┼č oldu─čunu kabul etmekle birlikte, ┼čiirlerini panteistle olarak nitelemesini ilm├« y├Ânden kabul etmek m├╝mk├╝n de─čildir. ├ç├╝nk├╝ Mutasavv─▒flar─▒n ilah├« ve ┼čiirlerinde ele ald─▒klar─▒ tarz panteizm de─čil vahdet-i v├╝c├╗d'tur . Maalesef bu ve buna benzer bir ├žok konuda mutasavv─▒flar de─čerlendirilirken, tasavvufun kendi terminolojisi b─▒rak─▒l─▒p, bat─▒ k├╝lt├╝r├╝ ve din psikolojisi i├žinde ortaya ├ž─▒kan ve i├žerik olarak tamamen farkl─▒ kavramlarla tavsif edilmeye ├žal─▒┼č─▒lmaktad─▒r. Bu da tabii olarak, mutasavv─▒flar hakk─▒nda yanl─▒┼č ve haks─▒z kanaatlere yol a├žmaktad─▒r.

Divan, genellikle tekke edebiyat─▒n─▒n ├Âzelliklerini g├Âsterir. Niyaz├«-i M─▒sriÔÇÖnin divan─▒nda, Ahmed Yesev├« ve Y├╗nus Emre'den geldi─či ┼čekliyle, ┼čiirlerinde hece vezni ile aruzu birlikte kullanm─▒┼č oldu─čunu, farkl─▒ kitlelere hitap ederek, manay─▒ ├Ân plana ├ž─▒kartmak suretiyle, ┼čekle fazla ├Ânem vermeyen tekke ┼čiirinin ├Âzelliklerini bulmak m├╝mk├╝nd├╝r .

Niyaz├«-i M─▒sriÔÇÖnin, divan─▒nda k─▒smen olmakla birlikte, Fuz├╗l├« den etkilendi─čini g├Âr├╝yoruz. Divan─▒nda yer alan ilk gazeli :

Ey g├Ân├╝l gel gayr─▒dan a┼čka eyle iktida
Z├╝mre-i ehl-i hakikat an─▒ k─▒lm─▒┼č mukted├ó,

Fuz├╗l├«ÔÇÖnin :

Kad en├óra'l-─▒┼čku IVl-U┼č┼čah minh├óce'l-H├╝d├ó S├ólik-i r├óh-─▒ hakikat ─▒┼čka eyler iktida.

matlal─▒ gazeline naz├«re oldu─ču anla┼č─▒lmaktad─▒r. G├Âr├╝ld├╝─č├╝ gibi Niyaz├«-i M─▒sr├«, Fuz├╗l├«'yi okumu┼č, incelemi┼č ve onun tesiri alt─▒nda kalm─▒┼čt─▒r. Di─čer taraftan Niyaz├«-i M─▒sr├«, hece vezniyle yazd─▒─č─▒ ┼čiirlerinde Y├╗nus Emre'yi kendine ├Ârnek alm─▒┼č, onun tarz─▒n─▒ benimsemi┼čtir. Niyaz├«-i M─▒s─▒fnin :

Sevdim seni hep var─▒m ya─čmad─▒r alan als─▒n G├Ârd├╝m seni efk├ór─▒m ya─čmad─▒r alan als─▒n. ┼čeklinde ba┼čl─▒yan ┼čiiri, Y├╗nus Emre'nin :

Canlar can─▒n─▒ buldum bu can─▒m ya─čma olsun
fas─▒ ziyandan ge├žtim d├╝kkan─▒m ya─čma olsun

diyerek ba┼čl─▒yan ┼čiirinin etkisiyle yaz─▒lm─▒┼č oldu─ču a├ž─▒k├ža belli olmaktad─▒r.
Niyazî-i Mısrî'nin :
Bahr i├žinde kitreyim bahr oldu hayran bana
Fer┼č i├žinde zerreyim ar┼č oldu seyr├ón bana
m─▒sra'─▒yla ba┼čl─▒yan ┼čiiri, Y├╗nus Emre'nin :

Benem ol ─▒┼čk bahrisi denizler hayran bana
Derya ben├╝m katremd├╝r zerreler umman bana
ma├╝a'l─▒ ┼čiirine naziredir.

Niyaz├«-i M─▒sr├«, bu ┼čiirin son beyitinde :
Niyazin├╝n dilinden Y├╗nus 'durur s├Âyleyen
Herkese ├ž├╗n c├ón gerek Y├╗nus durur can bana         diyerek, kendi dilinden ger├žek s├Âyleyenin Y├╗nus oldu─čunu ifade ederek, Y├╗nus Emre'den etkilendi─čini ifade eder.
G├Âr├╝ld├╝─č├╝ gibi, Niyaz├«-i M─▒sr├«, D├«van─▒nda Y├╗nus Emre ve Fuz├╗l├«den etkilenmi┼čtir.

Divan'm ilk bask─▒s─▒ M─▒s─▒r Bulak'ta 1254/1838 y─▒l─▒nda ta'lik hatt─▒yla, ta┼č bask─▒s─▒ olarak bas─▒lm─▒┼čt─▒r.
Daha sonralar─▒ m├╝teaddid defalar bas─▒lan D├«van'─▒n ┼čerhi, ├ť├ž├╝nc├╝ Devre Melam├«lik P├«ri ┼×eyh Muhammed Nurul-Arab├« taraf─▒ndan yap─▒lm─▒┼č ve Sadeddin Bilginer taraf─▒ndan yeni harflere kazand─▒r─▒l─▒p, bas─▒lm─▒┼čt─▒r .

 

 


Bask─▒lar─▒

Yazmalar─▒

Tezler  

Kitaba ait Multi Medialar
# Media Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
Muhammed Ender / 13.04.2014



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...