f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Teravih Namaz─▒n─▒n H├╝km├╝

 Kitap Detay─▒ Kitap No : F-96  
Teravih Namaz─▒ ile ilgili h├╝k├╝mler nelerdir?

├ľzelli─či ─░lim Dal─▒ Konusu
Hanefi F─▒k─▒h Namaz,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Mustafa Y─▒ld─▒r ├ľnder Nar  
       
Fetva No: F-96 Hit : 4307 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣
2 Allah / ěž┘ä┘ä┘ç

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yard─▒m Edilmesi Caiz midir?
2 Yeni├ža─č Dini ( Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler II )
3 Vas─▒l b. Atan─▒n Ra Hutbesi / ě«ěĚěĘěę ěž┘äě▒ěžěí ┘ä┘łěžěÁ┘ä ěĘ┘ć ě╣ěĚěžěí ěž┘ä┘ůě╣ě¬ě▓┘ä┘Ő
4 Tefriciyye Salat─▒ ve ┼×irk Olmas─▒ ─░ddias─▒
5 T.C Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒n─▒n Organ Naklinin Caiz Oldu─čuna Dair 3 Mart 1990-13 Say─▒l─▒ Fetvas─▒
6 Sosyalizm ve Din ├ťzerine
7 Sevginle Yanmadan Ald─▒─č─▒m Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramlar─▒ ve T├╝rk├že Akaid Kitaplar─▒ndaki ─░├žeri─či / ┘ů┘ü┘ç┘ł┘ů ěž┘äě│┘ä┘ü ┘ł ěž┘äě│┘ä┘ü┘Őěę ┘ł ěžě│ě¬ě╣┘ůěž┘äěžě¬┘çěž ┘äě»┘Ő ěž┘äěžě│ěžě¬ě░ěę ěž┘äěžě¬ě▒ěž┘â ┘ł ěž┘ä┘ůěÁěžě»ě▒ ěž┘äě¬ě▒┘â┘Őěę ěž┘äěžě╣ě¬┘éěžě»┘Őěę
9 R├╝ya ve ─░stiharenin Dindeki yeri
10 ├ľl├╝mden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kurey┼čilik ┼×art─▒ Konusunda Mezheplerin ─░htilaf Etme Sebepleri
13 Kurana G├Âre S├╝nnetin Korunmu┼člu─ču ve Delilleri
14 Kuran ├ľ─čretimini ├ťcretle Yapman─▒n Cevaz─▒n─▒ ├ľrfe Dayal─▒ H├╝k├╝mler Ba┼čl─▒─č─▒ Alt─▒nda ─░ncelemesi Hakk─▒nda
15 Kad─▒nlar─▒n S├╝nneti Meselesi / ěş┘â┘ů ěž┘äě«ě¬ěž┘ć ě╣┘ćě» ěú┘ç┘ä ěž┘äě╣┘ä┘ů
16 ─░nsan Bilinmezi ( Dr. Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler I )
17 ─░mamlar Kurey┼čten Olacakt─▒r Hadisiyle Alakal─▒ Y├╝z Rivayet / ┘ůěžěŽěę ě▒┘łěž┘Őěę ěş┘ł┘ä ┘éě▒ě┤┘Őěę ěž┘äě«┘ä┘Ő┘üěę
18 ─░mam Suyutinin el ─░tkan fi Ulumil Kuran ─░simli Eseri Hakk─▒nda / ěş┘ł┘ä ┘âě¬ěžěĘ ěž┘äěžě¬┘éěž┘ć ┘ü┘Ő ě╣┘ä┘ł┘ů ěž┘ä┘éě▒ěú┘ć ┘ä┘äě│┘Ő┘łěĚ┘Ő
19 ─░mam Ebu Hanifenin Kelamc─▒l─▒─č─▒
20 ─░mam Ebu HanifeÔÇÖye G├Âre Hz. Muhammed sas in Peygamberli─čine ─░man─▒n H├╝km├╝
21 ─░lhad Dini ( Tanr─▒ Tan─▒mazl─▒k ) Ateizm
22 ─░bn Kudamenin Haberi S─▒fatlar─▒n Manaland─▒r─▒lmas─▒yla Alakal─▒ G├Âr├╝┼čleri
23 Haberi S─▒fatlara ─░manda Manan─▒n Allah─▒n ─░lmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonu├žluluk Kanununun Ele┼čtirisi )
25 Ehli Kitab─▒n Peygamberimize ─░man etmeden Cennete Girmesi ─░nanc─▒n─▒n H├╝km├╝
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi ─░le Z─▒ Aras─▒ndaki Fark Ve T├╝rkiye De Yayg─▒n Olan Z─▒ Kullan─▒m─▒n─▒n K├Âkeni
28 ├ça─č─▒m─▒z ve ─░slam
29 Bertrand Russellin G├Âr├╝┼čleri Hakk─▒nda

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Fetva Detay─▒   

Soru: Teravih namaz─▒
Terâvîh kelimesinin sözlük mânâs─▒ “dinlenmeler”dir. Bu isimle k─▒l─▒nan namaz─▒n her dört rekât─▒ndan sonra Kâbe'yi tavaf ederek, tesbih çekerek, salavât okuyarak namaza ara verildi─či ve bir mânâda dinlenme yap─▒ld─▒─č─▒ için ona “terâvîh” denilmi┼čtir.
Sevgili Peygamberimiz (s.a.v.) bu namaz─▒ k─▒larlard─▒, ümmetini de “Kim Ramazan gecesini, iman─▒ gere─či ve Allah r─▒zâs─▒ için bu namazla ihyâ ederse onun geçmi┼č gelecek günahlar─▒ ba─č─▒┼član─▒r” buyurarak te┼čvik etmi┼člerdir. Kendileri bu namaz─▒ önce Mescid'de k─▒lmaya ba┼člam─▒┼č, cemâati de kendisine uymu┼člard─▒. Bu iki gece böyle k─▒l─▒nd─▒, üçüncü gece yine cemâat toplan─▒p O'nu beklediler, fakat Mescid'e gelmedi, odas─▒nda k─▒ld─▒. Ertesi gün de “Toplan─▒p beni bekledi─činizi biliyorum, devam edersek farz olabilir diye gelmedim” dedi.
Teravih namaz─▒n─▒n vakti, yats─▒n─▒n farz─▒ndan sonra ve vitir namaz─▒ndan öncedir. Vitir namaz─▒n─▒n da gecenin geç vaktinde, müminin yatmadan önce k─▒laca─č─▒ son namaz olmas─▒ tavsiye edildi─čine göre, teravihin vakti yats─▒dan sonra ba┼člamakta, imsak vaktine kadar devam etmektedir. Bu namaz hem kad─▒nlar hem de erkekler için sünnettir. Tek ba┼č─▒na k─▒lmak da câiz olmakla beraber daha iyi ve ecirli olan─▒ mescid'de, cemâatle k─▒lmakt─▒r.
Sahâbe ba┼člang─▒çta bu namaz─▒, Peygamberimizin (s.a.v.) uygulamas─▒na bakarak sekiz rekât olarak k─▒lm─▒┼člard─▒r. Bu sekiz rekâtta k─▒yamlar─▒ çok uzun tutmu┼člar ve sayfalarca Kur'ân okumu┼člard─▒r. Giderek bu uygulama insanlara zor gelince rekât say─▒s─▒n─▒ artt─▒rm─▒┼č, okumay─▒ azaltm─▒┼člard─▒r. Böylece baz─▒ tesbitlere göre bu namaz otuz alt─▒ rekâta kadar ç─▒kar─▒lm─▒┼čt─▒r. Hanefîlerin uygulama ve tercihleri yirmi rekâtt─▒r. Bunun da sekiz rekât─▒ sünnet, geri kalan oniki rekât ise müstehabd─▒r. “Müstehab”, Peygamberimizin yapt─▒─č─▒ de─čil, tavsiye etti─či veya yapt─▒klar─▒na bak─▒larak yap─▒lmas─▒n─▒n iyi ve ecirli olaca─č─▒ dü┼čünülen ibâdettir.
Hayrettin KARAMAN

el Cevab:
Talik:
- Teravih namaz─▒ sünnettir.
- Cemaatle k─▒l─▒nmas─▒ da sünnettir. Tek ba┼č─▒na da k─▒l─▒nabilir.
- ─░mam Ebu Hanife ve Hanefi fukahas─▒n─▒n görü┼čü teravih namaz─▒n─▒n 20 rekât─▒n─▒n da sünnet olmas─▒d─▒r.
Dayanaklar─▒ da Hz. Ömer’in sünnet olmasa 20 rekât k─▒lmakta insanlar─▒ bir araya getirmeyece─čidir. Ayr─▒ca di─čer sahabenin bunu onaylamalar─▒n─▒n da sünnet olu┼ča güçlü bir delil te┼čkil etmektedir.

Talik 2:
8 rekât─▒ sünnet gerisi müstehapt─▒r görü┼čünde bir gariplik vard─▒r.
─░bn Abidin’in ifadesine göre hidayenin metnindeki müstehapl─▒k ifadesinin manas─▒ bu de─čildir. Ömer (ra) zaman─▒na kadar insanlar teravihi da─č─▒n─▒k cemaatler halinde k─▒l─▒yorlard─▒. Ömer (ra) imam görevlendirdi ve tek bir imam─▒n arkas─▒nda teravih k─▒l─▒nmaya ba┼čland─▒. Yani müstehap görülen budur. Yoksa teravih namaz─▒n─▒n 20 rekât k─▒l─▒nmas─▒ müstehap de─čil sünnettir. [1]

Yukar─▒daki Mustafa Y─▒ld─▒r beyin yazd─▒─č─▒ metinde Ai┼če (ra) ─▒n efendimizin ramazanda geceleyin k─▒ld─▒─č─▒ nafile namaz 11 rekât─▒ geçmezdi sözü esas al─▒nm─▒┼č olsa gerektir. Buna göre 8 teravih üç vitir 11 rekât k─▒l─▒yor olmal─▒d─▒r.
Ama teravih ramazan ay─▒nda k─▒l─▒nan bir namazd─▒r ve ramazan i┼čin s─▒k─▒ tutulup yüksek ecirlerin kazan─▒lmaya çal─▒┼č─▒ld─▒─č─▒ bir ayd─▒r. Bu Hanefi fukahas─▒n─▒n fetvas─▒ de─čildir ama belki ─░bnul Humam’─▒n tercihidir. [2]

''Hanefilerin uygulama ve tercihleri 20 rekât bunun sekizi sünnet gerisi mustehapt─▒r'' genellemesi ve sözü acaba nereden al─▒nm─▒┼čt─▒r?

Ek 1; Teravih Namaz─▒n─▒n ─░slam F─▒kh─▒ndaki Hükmü:
Teravih namaz─▒n─▒n 20 rekât oldu─čunda ittifak vard─▒r. Hanefi f─▒kh─▒nda 20 rekât k─▒l─▒nmas─▒ sünnettir.[3]
Hanbeli f─▒kh─▒ndaki hükmü: 20 rekât k─▒l─▒nmas─▒ sünnettir. Bu konuda neredeyse icma vard─▒r. [4]
┼×afii f─▒kh─▒ndaki hüküm: Teravih 20 rekâtt─▒r ve sünnettir. [5]
Maliki mezhebinde hüküm: 36 rekât olmas─▒d─▒r.

Ek 2; Hz Ömer (Ra)─▒n Nimet El Bida Hazihi Sözünün Manas─▒: 
Hz. Ömer mescidde da─č─▒n─▒k ve küçük gruplar halinde namaz k─▒lan cemaatleri tek bir imam─▒n arkas─▒nda birle┼čtirince buna nimet el bid a hazihi demi┼čtir. Yani böyle yapmam ne güzel bir bidat oldu...
Yoksa teravih namaz─▒n─▒ 8 iken 20 rekâte ç─▒kar─▒p bu sözü bu sebeple söylememi┼čtir.

Teravihin 20 Rekât Sünnet Olu┼č Vecihleri:

Sahabenin tamam─▒ Hz. Ömer’in insanlar─▒ 20 rekâtta birle┼čtirmesine r─▒za göstermi┼člerdir. ''Ramazan daki namaz─▒ 8 rekâtti'' rivayetini yapan Hz. Ai┼če, Hz. Ömer’e kar┼č─▒ ç─▒kmam─▒┼čt─▒r.

Ek 3; Müstehap Nedir, Sünnet Nedir:
Hanefi fukahas─▒na göre mustehab: Peygamberimizin sürekli devam etmedi─či amellerdir. Sünnet ise peygamberimizin sürekli devam etti─či amellerdir. [6]

Yukarda ki tan─▒m ise sanki el Bahrul Muhitten al─▒nm─▒┼č kr┼č el Bahrul Muhit (Munye) I.378


[1] Ha┼čiyet ibn Abidin I.472,473 (ekteki foto─črafa bkz.) ayr─▒ca bkz. el Mer─činani, el Hidaye I.75-76
[2] Bk. ─░bn Humam Fethulkadir I.321 ve 333-334 s.
[3] Bk. Kasani, Bedaius Sanai I.288; ─░bn Abidin Ha┼čiye ala Reddil Muhtar I.472; el Ayni, Umdetul Gari XI.179 (darul kutub el ilmiyye 2001); el Binaye fi ┼×erhil Hidaye II.659-660
[4] ─░bn Kudame el Mu─čni II.138 
[5] en Nevevi, ┼×erhul Muhezzeb III.527
[6] Bk. el Kasani, Bedaius Sanai, I.24; Ha┼čiye ─░bn Abidin II.375

Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
S├╝meyye Abaci / 19.05.2019



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...