E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Dad-ě Harfi ─░le Z─▒-ěŞ Aras─▒ndaki Fark Ve T├╝rkiye de Yayg─▒n Olan Z─▒ Kullan─▒m─▒n─▒n K├Âkeni

 Kitap Detay─▒ Kitap No : F-841  
Dad- ě Harfi ─░le Z─▒- ěŞ Aras─▒ndaki Fark Ve T├╝rkiye'de Yayg─▒n Olan Z─▒ Kullan─▒m─▒n─▒n K├Âkeni Nedir?
all wives cheat online women who cheated
website women affair open
read here cheat wifes unfaithful wives
bystolic copay savings card bystolic manufacturer coupon
manufacturer coupon for bystolic bystolic savings card program bystolic savings card
bystolic savings card bystolic coupon 2014
amoxicillin amoxicillin amoxicillin


├ľzelli─či ─░lim Dal─▒ Konusu
Hanefi F─▒k─▒h
Soru Soran Cevaplayan Hoca
S├╝meyye Abac─▒ ├ľnder Nar  
       
Fetva No: F-841 Hit : 4730 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazar─▒na ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakk─▒ndaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣
2 Allah / ěž┘ä┘ä┘ç

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Ad─▒
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣

Yazara ait makaleler
# Makaleler Ad─▒
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yard─▒m Edilmesi Caiz midir?
2 Yeni├ža─č Dini ( Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler II )
3 Vas─▒l b. Atan─▒n Ra Hutbesi / ě«ěĚěĘěę ěž┘äě▒ěžěí ┘ä┘łěžěÁ┘ä ěĘ┘ć ě╣ěĚěžěí ěž┘ä┘ůě╣ě¬ě▓┘ä┘Ő
4 Tefriciyye Salat─▒ ve ┼×irk Olmas─▒ ─░ddias─▒
5 T.C Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒n─▒n Organ Naklinin Caiz Oldu─čuna Dair 3 Mart 1990-13 Say─▒l─▒ Fetvas─▒
6 Sosyalizm ve Din ├ťzerine
7 Sevginle Yanmadan Ald─▒─č─▒m Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramlar─▒ ve T├╝rk├že Akaid Kitaplar─▒ndaki ─░├žeri─či / ┘ů┘ü┘ç┘ł┘ů ěž┘äě│┘ä┘ü ┘ł ěž┘äě│┘ä┘ü┘Őěę ┘ł ěžě│ě¬ě╣┘ůěž┘äěžě¬┘çěž ┘äě»┘Ő ěž┘äěžě│ěžě¬ě░ěę ěž┘äěžě¬ě▒ěž┘â ┘ł ěž┘ä┘ůěÁěžě»ě▒ ěž┘äě¬ě▒┘â┘Őěę ěž┘äěžě╣ě¬┘éěžě»┘Őěę
9 R├╝ya ve ─░stiharenin Dindeki yeri
10 ├ľl├╝mden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kurey┼čilik ┼×art─▒ Konusunda Mezheplerin ─░htilaf Etme Sebepleri
13 Kurana G├Âre S├╝nnetin Korunmu┼člu─ču ve Delilleri
14 Kuran ├ľ─čretimini ├ťcretle Yapman─▒n Cevaz─▒n─▒ ├ľrfe Dayal─▒ H├╝k├╝mler Ba┼čl─▒─č─▒ Alt─▒nda ─░ncelemesi Hakk─▒nda
15 Kad─▒nlar─▒n S├╝nneti Meselesi / ěş┘â┘ů ěž┘äě«ě¬ěž┘ć ě╣┘ćě» ěú┘ç┘ä ěž┘äě╣┘ä┘ů
16 ─░nsan Bilinmezi ( Dr. Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler I )
17 ─░mamlar Kurey┼čten Olacakt─▒r Hadisiyle Alakal─▒ Y├╝z Rivayet / ┘ůěžěŽěę ě▒┘łěž┘Őěę ěş┘ł┘ä ┘éě▒ě┤┘Őěę ěž┘äě«┘ä┘Ő┘üěę
18 ─░mam Suyutinin el ─░tkan fi Ulumil Kuran ─░simli Eseri Hakk─▒nda / ěş┘ł┘ä ┘âě¬ěžěĘ ěž┘äěžě¬┘éěž┘ć ┘ü┘Ő ě╣┘ä┘ł┘ů ěž┘ä┘éě▒ěú┘ć ┘ä┘äě│┘Ő┘łěĚ┘Ő
19 ─░mam Ebu Hanifenin Kelamc─▒l─▒─č─▒
20 ─░mam Ebu HanifeÔÇÖye G├Âre Hz. Muhammed sas in Peygamberli─čine ─░man─▒n H├╝km├╝
21 ─░lhad Dini ( Tanr─▒ Tan─▒mazl─▒k ) Ateizm
22 ─░bn Kudamenin Haberi S─▒fatlar─▒n Manaland─▒r─▒lmas─▒yla Alakal─▒ G├Âr├╝┼čleri
23 Haberi S─▒fatlara ─░manda Manan─▒n Allah─▒n ─░lmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonu├žluluk Kanununun Ele┼čtirisi )
25 Ehli Kitab─▒n Peygamberimize ─░man etmeden Cennete Girmesi ─░nanc─▒n─▒n H├╝km├╝
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi ─░le Z─▒ Aras─▒ndaki Fark Ve T├╝rkiye De Yayg─▒n Olan Z─▒ Kullan─▒m─▒n─▒n K├Âkeni
28 ├ça─č─▒m─▒z ve ─░slam
29 Bertrand Russellin G├Âr├╝┼čleri Hakk─▒nda

Yazar Hakk─▒ndaki Tan─▒t─▒m Makaleleri
# Makaleler Ad─▒

Fetva Detay─▒   

Dad- ě Harfi ─░le  Z─▒- ěŞ  Aras─▒ndaki Fark Ve Türkiye'de Yayg─▒n Olan Z─▒ Kullan─▒m─▒n─▒n Kökeni

Giri┼č:

Kur'an ─▒ Kerim, Allah teala'n─▒n en son indirdi─či kitapt─▒r. O'ndan  ─░slam─▒n inanç, amel ve ahlak ölçüleri al─▒n─▒r. 
Lafz─▒ ve manas─▒ ─░slam dininin en temel bilgi kayna─č─▒d─▒r. Lafz─▒ da manas─▒ da ilahi koruma vadiyle korunmaktad─▒r.
Kur'an─▒ Kerim'in korunmas─▒nda esas ezberden nakli olmakla birlikte  yaz─▒yla korunmas─▒ da tevatürle sabittir. Okunu┼č ┼čekilleri de tevatürle sabittir.
Kur'an nakli konusunda  otorite; k─▒raat ulemas─▒d─▒r. Bununla birlikte  1000'li hicri y─▒llardan sonra k─▒raat ilmiyle de me┼čgul olmu┼č Saçakl─▒zade  el Mar'a┼či isimli bir ilim adam─▒  dad harfinin mahreci konusunda bir tesbitte bulunup  mütevatir olmamas─▒na ra─čmen bunu mütevatir k─▒rat ilmi müfredat─▒na al─▒nca  bu konu  k─▒raat ilmiyle me┼čgul  olanlar─▒n gündemine girmi┼čtir. 
Günümüzde ''ala fetretin mine'r-rusul''  denebilecek bir durum sebebiyle ülkemizde dad'─▒n mütevatir olan s─▒fat ve edas─▒  Z─▒ harfine benzer ┼čekilde okunmaya ba┼član─▒nca  Türkiye'deki haf─▒zlarla di─čer ─░slam dünyas─▒ndaki haf─▒zlar─▒n edalar─▒nda bu konuda bir farkl─▒l─▒k olu┼čmu┼č, konu bu sebeple esas mercii olan k─▒raat ulemas─▒na ve k─▒rat ilminin temel kaynaklar─▒na döndürülme gere─či ortaya ç─▒km─▒┼čt─▒r.

Türkiye'de  z─▒ harfi ─░stanbul tariki diye an─▒lan ne┼čr yoluyla  mütevatir olarak naklediliyor zannedilmektedir. Ve bu çerçevede 30-40 y─▒ld─▒r ö─črencilere bu eda sahih k─▒raat olarak ö─čretilmektedir.
Makalemiz bu konunun k─▒raat ilmindeki yerini  ve do─čruluk aç─▒s─▒ndan durumunu ele alacakt─▒r.

Konu a┼ča─č─▒daki usulle incelenecektir.
1-Problemin Mahiyeti
2-Dad harfinin z─▒ harfi gibi okunmaya ba┼članmas─▒n─▒n tarihi ve me┼čhur savunucular─▒
3-Trabzon Yöresi Ulemas─▒n─▒n Aras─▒nda Dad' ─▒n Z─▒ Olarak Okunmas─▒ Gelene─činin Kökeni
Saçakl─▒zade
4-Dad Harfinin Z─▒ Harfi Gibi Okunmas─▒n─▒n Caiz Olmayaca─č─▒n─▒ Savunanlar Ve Görü┼člerinin Hulasas─▒ Ve Delilleri [1]
1-Problemin Mahiyeti

Ülkemizde önceleri bir ilim adam─▒n─▒n ve ö─črencilerinin ; daha sonra Trabzon kökenli ilim adamlar─▒n─▒n; en sonunda da Cumhuriyet döneminin 70'li y─▒llar─▒ndan sonra Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒'n─▒n sahiplendi─či; ''Türk Tarz─▒'' -''─░stanbul Tariki '' gibi isimlerle adland─▒r─▒lan yöneli┼č vard─▒r.
Yine ülkemizde baz─▒lar─▒, k─▒raat ilminin birkaç konusunda, k─▒raat ilmindeki mukarrar olan usullerin ya d─▒┼č─▒na ç─▒karak ya da me┼čhur olmayan yorumlar─▒n─▒ alarak, Türk tarz─▒ olu┼čturma e─čilimine girmi┼člerdir. Bu noktada istanbul tariki ile türk tarz─▒’n─▒n ayr─▒ld─▒─č─▒  gözlemlenmektedir. Mesela, meddi laz─▒m'─▒n miktar─▒ ile alakal─▒ ölçülendirme konusundaki ihtilaf suri’dir. Tan─▒mlamalar incelendi─činde bu anla┼č─▒lmaktad─▒r. Mim’in iklab'─▒ndaki farkl─▒l─▒k sahih ve caiz iki vecihtir. Ama ''dad harfi''nin ''z─▒'' ┼čeklinde okunmas─▒ k─▒raat ilminde asl─▒ olmayan bir uygulamad─▒r.

Irak'taki yayg─▒n olan  dad harfindeki bir telaffuz ┼čekli, önce lu─čavi aç─▒dan ─░bn ─×an─▒m taraf─▒ndan kuralla┼čt─▒r─▒lm─▒┼č, sonra bu lehçenin s─▒hhatinin isbat─▒ ve te┼črifi için , lehçe kuran k─▒raatine de tatbik edilmek istenmi┼č, sonralar─▒ bu tesbiti ilimlerin tasnifi üzerine eser veren Saçakl─▒zade mant─▒ksal aç─▒dan ilimlerin tertibine yeni bir bak─▒┼č aç─▒s─▒ getirmeye çal─▒┼čt─▒─č─▒ ‘’cuhdu’l –muk─▒l’’ ve ┼čerhinde, k─▒raat ilmi meseleleri aras─▒nda asl─▒ olan müsellem bir kuralm─▒┼č gibi zikretmi┼čtir. Ve bu anlay─▒┼č─▒n─▒ ders ald─▒─č─▒ hocalar─▒ vas─▒tas─▒yla M─▒s─▒r'l─▒ kurralara umumen nisbet ederek k─▒raat ilminin üzerinde icma olan kurallar─▒na ayk─▒r─▒ bir i┼č yapm─▒┼čt─▒r.
Ülkemizde ise k─▒raat tarihinde var oldu─ču anlardan itibaren (tart─▒┼č─▒lmaya ba┼čland─▒─č─▒ H. 1100 li y─▒llar)   genele yay─▒lmasa da bir ┼čekilde varl─▒─č─▒n─▒ devam ettirmi┼čtir.
Cumhuriyetin ilk y─▒llar─▒ndaki s─▒k─▒nt─▒l─▒ ortam sebebiyle kaybolan ilmi gelenekle birlikte, ilim do─čuda medreselere; bat─▒da evlere; kuzeyde ise Trabzon ve Rize civar─▒na; iç anadoluda Konya ve Kayseri'ye hapsolunmu┼č; oralardaki korunan ilim de─čerleri aras─▒nda k─▒raat olmad─▒─č─▒ndan, Trabzon-Rize de Saçakl─▒zadeler kanal─▒yla var olan anlay─▒┼č istanbul’a ve daha sonra da k─▒raat camias─▒na egemen anlay─▒┼č haline gelmi┼čtir.

Mesele ┼čudur; Saçakl─▒zade'nin k─▒raat ilmini ö─čretirken geli┼čtirdi─či bu yorum ,lugavi aç─▒dan  bir lehçeye dayansa da  mütevatir de─čildir ve okuma olarak  Allah Rasulunden duyulmam─▒┼čt─▒r. Uygulama ─░stanbul tarikinde de M─▒s─▒r tarikinde de yoktur. 
─░stanbul tariki denilen usul de bize M─▒s─▒r Kurra's─▒ yoluyla intikal etmi┼čtir. ─░mam el Cezeri'nin en Ne┼čr'ini esas al─▒r ama en Ne┼čr'de bu iddian─▒n asl─▒ sabit de─čildir. M─▒s─▒r tariki denilen tarik, ─░mam e┼č ┼×at─▒bi'nin H─▒rzu'l-emani'sine dayan─▒r. O'nda da bu iddian─▒n asl─▒ yoktur.
Bugün Saçakl─▒zade'nin yakla┼č─▒k 300 y─▒ld─▒r bizzat ─░stanbul kurras─▒ taraf─▒ndan hatas─▒ isbat edilmi┼č ve engellenmi┼č anlay─▒┼č─▒, ─░stanbul’a ve ülkemiz geneline neredeyse egemen olmu┼čtur. Bu eda ┼čekli ve uygulaman─▒n do─črusuna rucu ettirilmesi ise ülkemiz ilim çevrelerinin sorumlulu─čudur.

2-Dad Harfinin Z─▒ Harfi Gibi Okunmaya Ba┼članmas─▒n─▒n Tarihi Ve Me┼čhur Savunucular─▒

10. hicri y─▒l─▒n sonlar─▒nda dil ara┼čt─▒rmac─▒lar─▒ aras─▒nda dad harfinin z─▒ harfine benzedi─či tesbitini yapan bir grup ara┼čt─▒rmac─▒ k─▒raat alimlerinin ö─čretilerine kar┼č─▒ ç─▒k─▒p bu görü┼člerini seslendirmeye ba┼člad─▒lar. Bu konuda ilk eser veren ─░bn Ganim el Makdisi’dir. Bu─čyetu'l- murtad li tashihi harfi'd-dad [2].
─░bn Gan─▒m'─▒n bu fikirleri Allame ┼×ehaze el Yemeni taraf─▒ndan ele┼čtirildi ve etkisi olmad─▒.
Kaybolmaya yüz tutmu┼čken bu defa Saçakl─▒zade Muhammed el-Mar'a┼či bu konuyu tekrar ele al─▒p gündem yapt─▒ ve konuyu yazd─▒─č─▒ cühdul muk─▒l isimli eserinde savundu.
Eseri 1150 h. y─▒llar─▒nda dönemin ─░stanbul ┼×eyhu'l-kurra's─▒  Ebu Abdullah Muhammed Yusuf Efendizade'nin eline geçti. Dad harfinin tahrifini içeren görü┼čleri görünce bu görü┼člerin hatas─▒n─▒ ihtiva eden bir eser kaleme ald─▒.''Hidayetu’t-tullab fi’n-nutki bi’d-dad ala sebili’s-savab''.

Daha sonra Haf─▒z ─░smail el Konevi 'de ''ed-Dad ve Ahkamuha'' isimli bir eser yazarak Saçakl─▒zade’ye red verdi.
Daha sonralar─▒ da dad harfinin okunu┼čunun z─▒ gibi olmas─▒ iddias─▒na k─▒raat alimlerinin redleri devam etti . Köprülü Faz─▒l Mustafa Pa┼ča’n─▒n M─▒s─▒r'dan davet edip getirdi─či Allame ve ─░stanbul Reisu'l-Kurras─▒ Ali el Mansuri, ''Reddu’l-ilhad fi’n-nutki bi’d-dad'' , ve ─░mam Abdul─čani en Nablusi' nin ''el iktisad fi’n-nutki bi’d-dad''isimli eserlerini bu konuya hasretmi┼člerdir.

K─▒raat ulemas─▒n─▒n bu ┼čiddetle kar┼č─▒ ç─▒k─▒┼člar─▒ neticesinde  azalan bu hatal─▒ okuyu┼č ,1280 h. y─▒l─▒nda o s─▒ralar M─▒s─▒rda bulunan  Bursevi Süleyman Efendi ‘ye el bu─čye ve cuhdu'l-mukil risalelerinden birer nushas─▒ ula┼č─▒pta bunlar─▒ telh─▒s edip ne┼čretmesinin akabinde tekrar tart─▒┼čma konusu haline geldi. 
Tart─▒┼čmalar sonucunda olay dönemin el Ezher ┼×eyhi vekillerinden Allame Halife es S─▒fati’ ye intikal ettirildi. K─▒raat Ulemas─▒n─▒n delilleri kar┼č─▒s─▒nda cevaplar─▒ yetersiz bulunup tevbeye davet edildi ve o da tevbe etti.
H. 1293 lerde bir ba┼čka Ezherli Muhammed Ali el-Asyuti ayn─▒ fikirlerle gündeme geldi. Ve yine dönemin Reisu'l Kurras─▒ taraf─▒ndan ifham edilip tevbeye davet edildi. Ama tevbe etmeyip fikirlerinde ─▒srar etti. Ve hakk─▒nda sürgün karar─▒ verildi.
H. 1327 lerde Muhammed el-Beyyumi el-Minyevi benzer iddialar─▒ seslendirince , ┼×eyh Hassune en Nevavi'nin huzuruna davet edildi. ┼×eyhul Makari el-M─▒sriyye (M─▒s─▒r Reisu'l-Kurra's─▒) Ahmed er Rufai’nin de haz─▒r bulundu─ču bir celsede ikna edildi ve hatas─▒ndan döndü.
H. 1355 lerden günümüze kadar da  bu hatal─▒ uygulamay─▒ savunan ya da destek veren ilim adamlar─▒ zaman zaman bu görü┼čleri seslendirmeye devam ettiler.

3-Trabzon Yöresi Ulemas─▒n─▒n Aras─▒nda Dad ‘─▒n Z─▒ Olarak Okunmas─▒ Gelene─činin Kökeni

Saçakl─▒zade ailesi esasen Trabzon rumlar─▒ndan bir ailedir. Bu ailenin çocuklar─▒ndan iki ki┼či Hz. Ömer dönemlerinde ┼×am bölgesine hr─▒stiyan ö─čretisinde derinle┼čmek için gittiler. Ama orada ─░slam'la tan─▒┼čt─▒lar. Ve müslüman oldular. Trabzon'daki aile ve etraflar─▒ndan çekindikleri için oraya dönmeyip Mara┼č'a yerle┼čtiler. Ailenin birkaç ku┼čak sonraki neslinden yeti┼čen Muhammed el Mar'a┼či daha sonra Saçakl─▒zade olarak ün salm─▒┼čt─▒r. Mara┼č yöresinde ald─▒─č─▒ e─čitimden sonra ┼×am'a gidip ─░mam en Nablusi'den ve di─čer ┼×am ulemas─▒ndan ilimleri okuyup icazet alarak geri Mara┼ča dönmü┼č ve islami ilimleri ne┼čretmekle me┼čgul olmu┼čtur.  O'ndan da faydalanan karde┼či ve baz─▒ yak─▒nlar─▒ bu dönemlerde Trabzon yöresine ziyarete gitmi┼č ve kökenlerini aram─▒┼člar ve Trabzon çevresinde rumlar─▒n hidayetine vesile olmu┼člard─▒r.
Trabzon'daki Mara┼č caddesi bu Mara┼č'tan gelen ulema ve fuzalaya atfen bu isimle an─▒l─▒r.
Trabzon kökenli olarak DAD harfinin ZI olarak okunmas─▒ gelene─či de bu yolla Saçakl─▒zadeler vas─▒tas─▒yla Trabzonlu hocalara sirayet etmi┼č olsa gerektir.

4-Dad Harfinin Z─▒ Harfi Gibi Okunmas─▒n─▒n Caiz Olmayaca─č─▒n─▒ Savunanlar Ve Görü┼člerinin Hulasas─▒ Ve Delilleri

1- K─▒raatler tevatürle sabit olur.[3] Bu eda'n─▒n uygulamas─▒ ve kendisi mütevatir de─čildir.
2- K─▒raatler efendimize kadar senedle sabit olur. Bu eda (uygulama)'n─▒n senedi yoktur. ─░lk defa k─▒raat ilmi bünyesine sokan Saçakl─▒zade’dir. Saçakl─▒zade, ─░bn Gan─▒m’─▒n lu─čavi tesbitini k─▒raat ilmi mesaili aras─▒na ilimlerin tensik ve tertibindeki mant─▒ksal düzenleme gayretine uydu─ču için sokmu┼čtur. Ama ele┼čtirilmi┼čtir.
3- Salt lu─čavi delile dayan─▒larak kuran k─▒raati uygulamas─▒ isbat edilmesi ve Kur'an'─▒n ona göre okunmas─▒ caiz de─čildir.
─░bn el Cezeri bu konuda ┼čöyle der. [4]
┘äěž ě¬ě╣┘ů┘ä┘łěž ┘ü┘Ő ě┤┘Őěí ┘ů┘ć ěşě▒┘ł┘ü ěž┘ä┘éě▒ěó┘ć ě╣┘ä┘ë ěž┘äěú┘üě┤┘ë ┘ü┘Ő ěž┘ä┘äě║ěę ěú┘ł ěž┘äěú┘é┘Őě│ ┘ü┘Ő ěž┘ä┘äě║ěę ěž┘äě╣ě▒ěĘ┘Őěę ěĘ┘ä ěžě╣┘ů┘ä ě╣┘ä┘ë ěž┘äěúěźěĘě¬ ┘ü┘Ő ěž┘äěúěźě▒ ┘łěž┘äěúěÁěş ┘ü┘Ő ěž┘ä┘ć┘é┘äěî ┘łěąě░ěž ěźěĘě¬ě¬ ě▒┘łěž┘Őěę ┘ä┘ů ┘Őě▒ě»┘çěž ┘é┘Őěžě│ ě╣ě▒ěĘ┘Őěę ┘äěú┘ć ěž┘ä┘éě▒ěžěíěę ě│┘ćěę ┘ůě¬ěĘě╣ěę ┘ŐěČěĘ ┘éěĘ┘ł┘ä┘çěž ┘łěž┘ä┘ůěÁ┘Őě▒ ěą┘ä┘Ő┘çěž.

Ayr─▒ca el Cezeri'nin ┼ču ifadelerini de mülahaza ediniz;
'' ...Arapça’dil kurallar─▒na uygun olan, Osman mushaflar─▒yla uyumlu ve senedi sahih olan bütün k─▒raatlar sahihdir... Bu ┼čartlardan biri eksikse... zay─▒f, ┼čaz ve bat─▒ld─▒r...”[5]

5- Konu Hakk─▒nda Yaz─▒lm─▒┼č Eserlerin Listesi Ve Metinleri:

1-Risâle Fî Keyfiyyeti Edâi’d-Dâd (Dâd Harfinin Kullan─▒m Özelli─čine Dâir Risâle)
Dad harfinin za gibi okunmas─▒n─▒n tarihteki en önemli savunucular─▒ndan biri Saçakl─▒zade Muhammed el Mara┼či’nin Cühdul Mukil isimli eseridir.  
Tecvîd ilmindeki “Dâd” harfinin keyfiyetinin tart─▒┼č─▒ld─▒─č─▒ bu risâlenin muhtelif yazma nüshalar─▒ vard─▒r.  
─░zmirî’nin bu eser için Risâle fi’r-Red alâ Mehmed el-Marasî fi’d-Dâd ad─▒yla bir reddiye yazd─▒─č─▒ kaydedilmektedir.[6] 
Ayr─▒ca bu eserin, Dr. Hâtim Salih ed-Dâmin taraf─▒ndan tahkîk edilen bir metni makale olarak yay─▒nlanm─▒┼čt─▒r.

Eserin yazma nüshalar─▒;
Süleymaniye Ktp., Süleymaniye, nr: 53’de, vr. 29-31; 
At─▒f Efendi, nr: 19’da, vr. 127-132; 
Ba─čdatl─▒, nr: 10’da, vr. 13-17; 
Ba─čdatl─▒ Vehbi, nr: 2149’da, vr. 78-80 seklinde kay─▒tl─▒ olup, bu son nüsha Muhammed b. Salih taraf─▒ndan istinsah edilmistir. 

Ayr─▒ca yine yazma olarak; 
Beyazid Devlet Ktp., nr: 124’de, 27b-33b; 
Hac─▒ Selim A─ča Ktp., Hüdâi Efendi, nr: 56’da, vr. 23-40; 
M.Ü. ─░lahiyat Fak. Ktp., Üsküdarl─▒, nr: 68’de, 9 vr. olarak bulunmaktad─▒r.
Son nüsha Numan b. Muhammed taraf─▒ndan h.1299’da istinsah edilmistir.

6- Saçakl─▒ade’nin Biyografisi:
Saçakl─▒zâde Mehmed Efendi - Mehmed bin Ebû Bekr 
Tefsîr, hadîs ve Hanefî mezhebi f─▒k─▒h âlimi.─░smi Mehmed bin Ebû Bekr’dir. Bugünkü Kahramanmara┼č ┼čehrinde do─čdu. Do─čum yerine nisbetle Mer’â┼čî denildi. Saçakl─▒-zâde lakab─▒yla me┼čhûr oldu. 1145 (m. 1732) senesinde Mara┼č’ta vefat edip, ┼čehrin k─▒ble taraf─▒ndaki mezarl─▒─ča defnedildi.

Do─čum yeri olan Mara┼č’ta ilim tahsîline ba┼člayan Mehmed Efendi, tahsîlini tamamlad─▒ktan sonra,T─▒byan tefsîri müellifi Muhammed bin Hamza Efendi’nin ve Dârendeli Hamza Efendi’nin derslerine devam etti.Bir müddet Mara┼č’ta kald─▒ktan sonra ┼×am’a gitti. Orada büyük âlim Abdülganî Nablüsîhazretlerinden tefsîr ve hadîs ilimlerini tahsîl edip, tasavvufun inceliklerini ö─črendi.  hazretlerinden icâzet alarak memleketine döndü.Mara┼č’ta yerle┼čip, tâliblerine ilim ö─čretti. Bir taraftan talebe yeti┼čtirirken, di─čer taraftan kitap yazmakla me┼čgul oldu. Tefsîr, kelâm, mant─▒k, ferâiz, me’ânî ve münâzara ilimlerine dâir eserler yazd─▒. ─░lim ö─črenip ö─čretmek, bildikleriyle amel etmekle me┼čgul olurken, 1145 (m. 1732) senesinde vefat etti.  

Eserleri:

1- Hâ┼čiye-i Tefsîr-i Ke┼č┼čâf alâ sûreti'l-Bakara,
2- Aynu'l-hayât fî beyâni'l-münâsebât fî sûreti'l-Fâtiha,
3- Risâle fi'l-âyâti'l-müte┼čâbihât,
4- Risâle fî îmân─▒ vâlidey Resûlullah (sallallahu aleyhi ve sellem),
5- Gâyetü'l-bürhân fî tefisîr-i Âyeti'l-kürsî,
6- Hâ┼čiye alâ ┼×erh-i Dîbâce-i Tarîkat-─▒ Muhammediyye,
7- Teshîlü'l-ferâiz,
8- ─░smetü'l-ezhân,
9- Sübhatü'l-kadr fî medh-i mülki'l-kadîr,
10- Selsebîlu'l-me’anî,
11- Tevdîhu zübdeti'l-menâz─▒r,
12- Nehrü'n-necât fî tafsîl-i Ayni'l-hayât,
13- Andelîbü'l-menâz─▒r,
14- Hâ┼čiye alâ ┼×erh-i Risâletü'l-âdâb li Ta┼čköprü-zâde,
15- Takrirü'l-kavânîn mine'l-mant─▒k ve'l-münâzara,
16- Risâle fî tecdîd-i îmân,
17- Risâle fi'l-fetâvâ,
18- Câmiü'l-künûz,
19- Cehdü'l-muk─▒l mine't-tecvîd,
20- Tahrîrü't-takrîr mine'l-münâzara,
21- Risâle-i âdiliyye,
22- Tehzîbü'l-k─▒râe (otuzüç cüz),
23- Arâis fi'l-mantik,
24- Velediyye,
25- Hâ┼čiye alâ ┼čerh-i metâli’,

26- Hâ┼čiye ale'l-Hayâlî,
27- Risâle fî itlâfü'l-kilâbi'l-mud─▒rra,
28- Risâleti't-tenzîhât ma’al-hâ┼čiye,
29- Ne┼čr-i tevâli’,
30- Tertîbü'l-ulûm.


Kaynaklar:

Esmâ-ül-müellifîn; c.2, s. 322 ; Osmanl─▒ Müellifleri; c.1, s. 325; Sicilli Osmânî; c.4, s. 233
; el-A’lâm; c. 6, s. 60; Mu’cemü'l-müellifîn, c. 9, s.118

Not:

1- Ülkemize misafir olarak davet edilen ço─ču k─▒raatçi ses sanatç─▒s─▒d─▒r. K─▒raatlerinde çok say─▒da tashih gereken unsur vard─▒r.
2- Geçen 40 y─▒l içerisinde dünyadaki en güçlü k─▒raat müessesi Medine ─░slam Üniversitesinin Kuran─▒ Kerim Fakültesi olmu┼čtur.
Zaman─▒n─▒n tart─▒┼čmas─▒z en önemli k─▒raatçisi Abdulfettah el Kadi' idi. Bu fakülteden mezun olanlar dünyan─▒n en iyi k─▒raat alimlerinin ö─črencileridir. Hemen hemen tamam─▒ M─▒s─▒r Kurras─▒n─▒n en seçkinlerinden olu┼čan e─čitim kadrosu vard─▒. 

Huzeyfi isimli Medine Mescidi Nebevi'si imam─▒ esasen gulat─▒ Selefiyyeden olmakla birlikte okuyu┼ču bu uleman─▒n gözetiminde tescil edilmi┼čtir. 2 senelik bir u─čra┼č sonras─▒nda bu hatim kayd─▒ tamamlanabilmi┼čtir. Onu dinlemenizi ve esas alman─▒z─▒ tavsiye ederim. Mecsidden yap─▒lan kay─▒tlar de─čil onun hatim setinin Kuran─▒ Kerim Matbaas─▒ kayd─▒ en muteber tescildir.

 

Mülahaza: Zuleyha Cevher

Hocam sizin okuyu┼čta ki tarifiniz nedir nas─▒l okuyorsunuz dilin az─▒ di┼če temas─▒ olmal─▒ m─▒?

 

el Cevab: 
Okunu┼č hocan─▒n a─čz─▒ndan al─▒n─▒r k─▒raat kitab─▒ndan kural al─▒n─▒r.
Huzeyfi’nin Mucamma Melik Fahd Kuran Matbaas─▒ Kayd─▒n─▒ netten indirip harflerin telaffuzuyla dikkatli dinleyin. Kulak a┼činal─▒─č─▒ tamam olur.
E─čer ihtiyaç varsa tan─▒m ve s─▒fat yazabiliir. Ama f─▒k─▒h derslerinde bu konuyu cevaplamam─▒z─▒n sebebi dad harfini ve di─čer tecvid kurallar─▒n─▒ ö─čretti─čim ö─črencilerimin çok say─▒da noktada a┼ča─č─▒land─▒klar─▒n─▒ ifade etmeleridir. Kuran kursu hocas─▒ olan ilahiyatta okuyan camilerde ders veren imam hatiplerde ö─črenci olan ö─črencilerime H─▒rzu'l-emani tarikiyle ö─črettiklerim kural ve uygulamalar─▒ ö─črenciler gayet düzgün eda etmelerine ra─čmen onlar─▒ a┼ča─č─▒layan ilgili bölüm hocalar─▒ ç─▒kabilmektedir.

1-Bu yönüyle meseleyi tashih için yazd─▒m.
2-Namazlar─▒n─▒ “z─▒” ya benzeyen “dad” ile k─▒lanlar─▒n mü┼čkil durumunu da yazmaya çal─▒┼čaca─č─▒m.
Yoksa tecvid dersi ve tecvid tashihi için de─čil.

 

Mülahaza: Zuleyha Cevher

Bende ders olarak de─čil bilgili bir hocan─▒n direk a─čz─▒ndan duymak istemi┼čtim malum çok fazla görü┼č var her hoca farkl─▒ anlat─▒yor çok fazla bilgimiz olmad─▒─č─▒ndan sormu┼čtum.

el Cevab: 
Bu konuyla ilgilenenler, a┼ča─č─▒daki linklerini verdi─čim kaynak k─▒raat kitaplar─▒ndan yukar─▒da verdi─čim bilgileri kontrol edebilirler. Ya da bir hocan─▒n e┼čli─činde sayfa ve metin kontrolü yapabilirler.
Yukar─▒da yazd─▒─č─▒m bilgilerdeki içeri─či a┼ča─č─▒daki metinlerden dipnotland─▒raca─č─▒m.

 

K─▒raat ─░limleri 1
el Büduru'z Zahira fi'l K─▒raati'l A┼čri'l Mütevatira   Abdulfettah el Kadi 
https://www.facebook.com/groups/585204861500245/652025561484841/?hc_location=ufi  

K─▒raat ─░limleri 2
─░brazü'l Meani min H─▒rzi'l Emani fi'l K─▒raati's Seba  Ebu ┼×ame el Makdisi
https://www.facebook.com/groups/585204861500245/652028604817870/?hc_location=ufi

K─▒raat ─░limleri 3
─░cazü'l K─▒raati'l Kuraniyye Dirase fi Tarihi'l K─▒raat ve ─░tticahati'l Kurra  Sabri el E┼čvah 
https://www.facebook.com/groups/585204861500245/652029861484411/?hc_location=ufi

K─▒raat ─░limleri 4
┼×erhu Tayyibe't en Ne┼čr fi'l K─▒raati'l A┼čr   ─░bnu'l Cezeri 
https://www.facebook.com/groups/585204861500245/652032424817488/?hc_location=ufi

K─▒raat ─░limleri 5 
Cuhdu'l Mukil Saçakl─▒zade Muhammed el Mara┼či
(dad harfiyle alakal─▒ kanaatin men┼čei olan kitap)
https://www.facebook.com/groups/585204861500245/652035421483855/?hc_location=ufi

K─▒raat ─░limleri 6
en Nutgu's Sahih fi Mahraci'd Dadi's Sahih
Muhammed Mehdi en Nak┼čebendi
https://www.facebook.com/groups/585204861500245/652038781483519/?hc_location=ufi

[1] Bir ba┼čl─▒k açarak konunun k─▒raat kitaplar─▒ndaki dad harfinin s─▒fat─▒yla ZI harfinin s─▒fatlar─▒ hakk─▒ndaki farkl─▒l─▒klar ve mahreçleri hakk─▒ndaki veriler aç─▒s─▒ndan da incelenmesi uygun olacakt─▒r. Ama esasen k─▒raat hocalar─▒n a─č─▒zlar─▒ndan al─▒nmas─▒ gereken ve kitaplara da bilgi olarak dayand─▒r─▒lmas─▒ gereken bir ilim oldu─čundan konuyla alakal─▒ kaynak kitaplar─▒n kay─▒tlar─▒n─▒ f─▒k─▒h dersleri kitapl─▒k grubumuza eklemekle iktifa edece─čim.
[2] ěĘě║┘Őěę ěž┘ä┘ůě▒ě¬ěžě» ěĘě¬ěÁěş┘Őěş ěşě▒┘ü ěž┘äěÂěžě») (
[3]  Bk. ─░bnu'l-Cezeri, en Ne┼čr fi'l-k─▒raati'l-a┼čr, I.10
[4]  Bk. ─░bnu'l-Cezeri, en Ne┼čr fi'l-k─▒raati'l-a┼čr, I.38 vd.
[5]  Bk. ─░bnu'l-Cezeri, en Ne┼čr fi'l-k─▒raati'l-a┼čr, I.9
[6]  Bk. Cühdi’l-Muk─▒l, s. 32

 

  • all wives cheat online women who cheated
  • cheats infidelity in marriage married woman looking to cheat
  • free abortion pill abortion pictures pro life abortion
  • bystolic coupon 2013 site bystolic generic alternative
  • Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

    ! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
    ├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

    Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
    Muhammed Ender / 3.02.2016



    Eski Eserler


    Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

    Hesap ─░┼člemleri

    ├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

    Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...