Eğitim Kurumu   ( 2141 )   في الكتب   ( 1659 )   في المؤلفين   ( 4831 )  
في المجلات   ( 786 )   في المكتبات   ( 151 )   في المدن   ( 182 )  
في المقالات   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
مجموع عدد الزوار
9129104
مجموع عدد الاعضاء 1490
Online Üye 0

Yatsıdan Sonra Amenerrasulü Okumanın Hükmü, Dua İçeren Ayetlerin Duraklarında Amin Demenin Hükmü

 تفاصيل حول الكتاب رقم الكتاب : F-382  
Soru: Yatsı namazının sonrasında Amenerresulü okumak bidat midir? Son ''rabbene'' deki dua içeren ayetin durakların da ''amin'' demenin hükmü nedir?

ميزات الطبعة العلم الموضوع
Hanefi Fıkıh Namaz,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Vahdet Ş., Emrah Şener Önder Nar  
       
Fetva No: F-382 عدد الزيارة : 11722 الإبلاغ عن خطأ التوصية
   لمؤلف المقالة الكتب الكتب الألكترونية المقالات المقالات حوله    

الكتب للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

الكتب الالكترونية للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

المقالات للمؤلف
# اسم المقالة
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

المقالت للتعريف بالمؤلف
# اسم المقالة

Fetva Detayı   

Soru: Yatsı Namazının Sonrasında Amene'r-rasulü Okumak Bidat midir?

el Cevab: Amene'r-rasulu okumak bidat değil, övülmüş kıymetli ameldir. 
Yatsı namazının sonrasında cemaat evlerine dağılmadan okunması arif ve alim insan işidir. 
Peygamber efendimizin yatsı namazı sonrası konuşmaması ve küçük ölüm diye nitelediği uykudan önce dünya hayatındaki son amelinin Allah’a kulluk olmasını önemsediğini ifade etmesi bir vakıadır.

-Yine Amene'r-rasulü ayetleri hakkında ''Kim onları geceleyin okursa o ayetler okuyanın günahlarının af olunmasına yeter'' buyurması sebebiyle, bu amelin faziletini bilenler, Ümmeti Muhammed’e yatsı namazından sonra mutlaka Amenerrasulü okumayı tenbih etmişlerdir.Bu amel bidat değil en faziletli bireysel salih amellerden birisidir.

Not: Hadisi şerifte ''...Ey Rabbimiz; unutup ya da hata eseri olarak sana isyan ettiğimizde sen bizi cezalandırma...''[1]  bölümü okunduğunda; Allah Teala, -'' evet duanızı kabul ettim'' diye mukabele eder... müjdesi verilmiştir. [2]

Bir Müslüman kasıtlı olarak Allah’a isyan etmez, hata ile ya da unutarak isyan eder buna göre bu ayetler her günün sonunda okunduğunda o gün işlenen unutularak ve hata ile olan günahların mağfiretine sebep bir istiğfardır ve bu istiğfar o günkü günahların affına sebeptir.

Mülahaza: Emrah Şener
Soru: Peki cemaatin aralarda amin demesinin durumu nedir? Ben müstehap diye biliyorum ama söylenmez caiz değil diyenlerde var siz ne düşünüyorsunuz? Son ''rabbene'' deki dua içeren ayetin durakların da ''amin'' demenin hükmü nedir ?

  • el Cevab: Kuran okunurken içerikte geçen dua cümleleri sırasında ''amin'' demek - fatiha özelinde- efendimizin emri ve fiiliyle; diğer surelerde ve ayetlerde de efendimiz den nakledilen dua, istiğfar, ve istiaze ettiğine dair genel ifadelerle, sahabeden Muaz b.Cebel'in Bakara’nın son iki ayetinden sonra (yani Amene'r-rasulu'den sonra) da ''amin'' demesiyle sabittir.

    ----------------

    I---Efendimizinn Fatiha'yı okuduktan sonra amin demesinin delili; 

    Hadis: Vail b. Hacer (ra)dan: Peygamberimiz ''vele'd -daaaaaalliin '' i okuyunca amin derdi''[3]

    وائل بن حجر" أن النبي - صلى الله عليه وسلم - إذا قال : ولا الضالين آمين ، ورفع صوته

     

    NOT: Bu fiil namazda iken meşrudur ve namazda bu ayetler okunduğunda, hem imam, hem cemaat için meşrudur. 

    Hadis:''İmam ''Amin'' dediğinde siz de amin deyin, kimin ''amin'' demesi meleklerin amin demesine denk gelirse günahlarının af olunur''[4]

    إذا أمن الإمام فأمّنوا ، فإن من وافق تأمينه تأمين الملائكة غفر له ما تقدم من ذنبه

     

    II---Kuran ayetleri okunurken dua ayetleri sırasında dua etmek ya da uyarı içeren ayetlerde Allah'a sığınmak fiili, efendimizin fiiliyle sabittir.

    Hadis: Huzeyfe (ra)dan : Efendimizle birlikte namaz kıldım... İçinde tesbih geçen ayetlerde Allah’ı tesbih ederdi, içinde Allah’tan niyaz dua geçen ayetlerde Allah'a dua ederdi, isterdi, içinde Allah'a sığınma geçen ayetler de, Allah'a sığınırdı''[5]

    1- حديث حذيفة رضي الله عنه قال: " صليت مع النبي صلي الله عليه وسلم ذات ليلة فافتتح البقرة فقلت يركع عند المائة ثم مضي فقلت يصلي بها في ركعة فمضى فقلت يركع بها ثم افتتح النساء فقرأها ثم افتتح آل عمران فقرأها يقرأ مترسلا إذا مر بآية فيها تسبيح سبح وإذا مر بآية سؤال سأل وإذا مر بتعوذ تعوذ

     Hadis: ''İçinde Allah’ın övüldüğü ayetler de Allah’ı överdi, İçinde Dua -niyaz, istek olan ayetlerde dua eder, isterdi, İçinde Sığınma geçen ayetlerde Allaha sığınırdı''[6]

    إذا مر بآية فيها تسبيح سبح ، وإذا مر بسؤال سأل ، وإذا مر بتعوذ تعوذ

     

    2- Hadis: Avf b Malik ra dan : ''Efendimizle birlikte geceleyin ibadete kalktım. Bakara suresini okudu. Geçen her rahmet ayetinde durdu ve Allah'tan niyazlar etti.istedi. Azab içerikli ayetlerde de durdu ve azabtan Allah'a sığındı ...''[7] 

     عوف بن مالك رضي الله عنه قال " قمت مع النبي صلي الله عليه وسلم ليلة فقام فقرأ سورة البقرة ولا يمر بآية رحمة إلا وقف وسأل ولا يمر بآية عذاب إلا وقف وتعوذ ثم ركع بقدر قيامه يقول في ركوعه سبحانك ذي الجبروت والملكوت والكبرياء والعظمة ثم قال في سجوده مثل ذلك 

     3-Hadis: Ebu Hureyre (ra)dan : Kim Tin Suresini okursa sonunda -ben bunlara şahid desin, Kim La Uksimu bi yevmil Kıyame yi okursa , sonunda ... desin. Kim ''Eleyse zalike bi kadirin ala en yuhyyihel mevta'' yı okursa bela (=elbette evet ey rabbim), desin; Kim ''Ve'l mürselat'ı okurda ''fe bi eyyi hadisin badehu yu'minun'' a varırsa , ''Amenna billah (Allaha İman Ettik ) desin,'' buyurmuşlardır. [8]

    إسماعيل بن أمية قال " سمعت أعرابيا يقول سمعت أبا هريرة رضي الله عنه يقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم من قرأ بالتين والزيتون فانتهى إلى آخرها فليقل وأنا على ذلك من الشاهدين، ومن قرأ لا أقسم بيوم القيامة فانتهى إلى آخرها أليس ذلك بقادر على أن يحيي الموتى فليقل بلى، ومن قرأ والمرسلات فبلغ فبأي حديث بعده يؤمنون فليقل آمنا بالله "


    4-Hadis: Huzeyfe (ra) dan : Efendimizle birlikte namaz kıldım… Bakaraya başladı... içinde tesbih geçen ayetler de Allah’ı tesbih ederdi, içinde Allahtan niyaz dua geçen ayetlerde Allah'a dua ederdi, isterdi, içinde Allah'a sığınma geçen ayetlerde, Allah'a sığınırdı ''[9]

    مسلم عن حذيفة قال: صليت مع النبي صلى الله عليه وسلم ذات ليلة، فافتتح البقرة، فقلت: يركع عند المائة، ثم مضى، إلى أن قال: إذا مر بآية فيها تسبيح سبح، وإذا مر بسؤال سأل، وإذا مر بتعوذ تعوذ قال أحمد: إذا قرأ { أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أنْ يُحْيِيَ الْمَوْتَى } في الصلاة وغيرها قال: سبحانك فبلى، في فرض ونفل 

    5- Hadis: Peygamberimizin amelinde kuran okuyup hatmettiğinde (bitirdiğinde ) amin demek vardı.[10]

    عن معاذ أنه كان إذا ختم البقرة قال: آمين. 

    6-Hadis: İbn Abbas (ra) dan: Bir gece efendimizle gece ibadetinde hazır bulundum. İçinde tesbih geçen ayetlerde Allah’ı tesbih etti, Dua geçen ayetlerde Allah’a dua etti, Sığınma manası olan ayetlerde de Allaha sığındı...''[11]

    ابن عباس "صليت مع رسول الله صلى الله عليه وسلم ذات ليلة…. وفيه إذا مر بآية فيها تسبيح سبح، وإذا مر بسؤال سأل، وإذا مر بتعوذ تعوذ"

    7-Hadis: Musa b Ebi Aişe (ra)dan : Sahabeden birisi evinin damında namaz kılıyor, kuran okuyordu. ''Eleyse zalike bi kadirin ala en yuhyiye'l mevta'' ayetine gelince'' Subhaneke Bela=(elbette evet) dedi. Neden böyle dediği sorulunca , Efendimizden böyle işittiğini söyledi,..''[12] 

     عن موسى بن أبي عائشة قال: كان رجل يصلي فوق بيته فكان إذا قرأ (أليس ذلك بقادر على أن يحيي الموتى) قال: سبحانك فبلى. فسألوه عن ذلك، فقال: سمعته من رسول الله صلى الله عليه وسلم. قال ابن كثير تفرد به ، ولم يسم هذا الصحابي، ولايضر ذلك.

     

    8-Hadis: Sahabenin Ameli: Muaz b. Cebel’in ameli.
    Muaz (ra) Amene’r resuluyü okuyunca ''amin'' derdi''[13]

    أن معاذاً رضي الله عنه كان إذا قرأ آخر البقرة قال: آمين

     

    Not 1: Ülkemizde Amene’r Rasulu okunmasının kökeni, “Kim günde bir defa Bakara son ayetlerini okursa o gününde işlediği hatalarının tamamına kefaret olur”[14], manasındaki hadisi şeriftir.

    İlim adamları mescidlerde bir araya gelen Müslümanlara günlük evradı öğretmekle kalmayıp bunları beraberce yaparak gecelerini tamamlamışlardır. Efendimizin Yatsı namazından sonra kimseyle konuşmadan istirahata çekilme sünneti sebebiyle ve küçük ölüm diye nitelenen uykudan önceki kabul olunacağına dair peygamber efendimizin işaretleri olan bu istiğfar ile günü tamamlamayı düşünmüşlerdir. 

    Not 2: Yukarıda naklettiğim rivayetlerde sahabi'nin ameli sonunda amin demek , halbuki ülkemizde her dua içerikli ''Fakra''da amin deniliyor , denilebilir.

    Fatiha nın sonunda amin efendimiz tarafından emredilmiş ve yapılmıştır.önce ona bakın , sonra sahabi bu ayetlerin sonunda amin demiştir. ona bakın , sonra efendimizin kurandaki her dua ayetinde dua ettiği şeklindeki hadisleri düşünün, sonra bakara son iki ayette her ayette amin demenin caiz olmadığını söyleyenlerin tavırlarının mesnetsizliğini düşünün. eğer şüpheleriniz yazdıklarım sayesinde izale olduysa ; arada bir de beni de duanızdan unutmayın.                                                                        

      

    Fatihadan Sonra Amin Demenin Hükmü İçin Linki Tıklayınız:

     


  • [1] el Bakara 286
    [2] Müslim, es Sahih, H. No:  126
    [3] et Tirmizi, es Sünen H. No:  248; en Nesai, es Sünen, H. No:  932; İbn Mace, es Sünen, H. No:  855.
    [4] el Buhari,es Sahih,H. No: 780;Müslim, es Sahih, H. No:  410.
    [5] Müslim,es Sahih I.536 H. No:  772.
    [6] Ahmed b Hanbel, el Müsned,H. No:  22750
    [7] Ebu Davud, en Nesai, et Tirmizi, eş Şemail
    [8] Ebu Davud, et Tirmizi
    [9] Müslim, es Sahih
    [10] İbn Ebi Şeybe, el Musannef
    [11] Muslim, es Sahih
    [12] Ebu Davud, es Sünen
    [13] el Kurtubi, Ahkamu'l-Kuran,III.425-426 (285-286 ayetler)
    [14] Hadis: Efendimiz;''Kim Geceleyin Bakaranın son iki ayetini Okursa O gün için ona yeter ''(o günün günahlarının keffaretine, affolunmasına sebeptir) buyurmuşlardır.

    قال رسول الله صلى الله عليه وسلم الآيتان من آخر سورة البقرة من قرأهما في ليلة كفتاه

    Müslim, es Sahih, H. No: 807.

  • Kullanıcı Yorumları

    ! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
    Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

    Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
    Sümeyye Abaci / 28.03.2020



    Eski Eserler


    Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

    Hesap İşlemleri

    Üye değil misiniz? Üye olun!

    Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...