E─čitim Kurumu   ( 2141 )   ┘ü┘Ő ěž┘ä┘âě¬ěĘ   ( 1659 )   ┘ü┘Ő ěž┘ä┘ůěĄ┘ä┘ü┘Ő┘ć   ( 4831 )  
┘ü┘Ő ěž┘ä┘ůěČ┘äěžě¬   ( 786 )   ┘ü┘Ő ěž┘ä┘ů┘âě¬ěĘěžě¬   ( 151 )   ┘ü┘Ő ěž┘ä┘ůě»┘ć   ( 182 )  
┘ü┘Ő ěž┘ä┘ů┘éěž┘äěžě¬   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
┘ůěČ┘ů┘łě╣ ě╣ě»ě» ěž┘äě▓┘łěžě▒
9129104
┘ůěČ┘ů┘łě╣ ě╣ě»ě» ěž┘äěžě╣ěÂěžěí 1490
Online ├ťye 0

Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n H├╝km├╝

 ě¬┘üěžěÁ┘Ő┘ä ěş┘ł┘ä ěž┘ä┘âě¬ěžěĘ ě▒┘é┘ů ěž┘ä┘âě¬ěžěĘ : F-122  
Bir arkada┼č ortam─▒nda kad─▒n ve erke─čin tokala┼čmas─▒ ile ilgili bir mevzu oldu elimden geldi─čimce bir ┼čey s├Âylemeye ├žal─▒┼čt─▒m ama ├žok yeterli oldu─čunu d├╝┼č├╝nm├╝yorum. Bana somut deliller ve daha tatmin edici cevaplar verebilir misiniz?

┘ů┘Őě▓ěžě¬ ěž┘äěĚěĘě╣ěę ěž┘äě╣┘ä┘ů ěž┘ä┘ů┘łěÂ┘łě╣
Hanefi F─▒k─▒h
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Sema Baydar, Ersan Urcan ├ľnder Nar  
       
Fetva No: F-122 ě╣ě»ě» ěž┘äě▓┘Őěžě▒ěę : 11968 ěž┘äěąěĘ┘äěžě║ ě╣┘ć ě«ěĚěú ěž┘äě¬┘łěÁ┘Őěę
   ┘ä┘ůěĄ┘ä┘ü ěž┘ä┘ů┘éěž┘äěę ěž┘ä┘âě¬ěĘ ěž┘ä┘âě¬ěĘ ěž┘äěú┘ä┘âě¬ě▒┘ł┘ć┘Őěę ěž┘ä┘ů┘éěž┘äěžě¬ ěž┘ä┘ů┘éěž┘äěžě¬ ěş┘ł┘ä┘ç    

ěž┘ä┘âě¬ěĘ ┘ä┘ä┘ůěĄ┘ä┘ü
# ěžě│┘ů ěž┘ä┘âě¬ěžěĘ
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣
2 Allah / ěž┘ä┘ä┘ç

ěž┘ä┘âě¬ěĘ ěž┘äěž┘ä┘âě¬ě▒┘ł┘ć┘Őěę ┘ä┘ä┘ůěĄ┘ä┘ü
# ěžě│┘ů ěž┘ä┘âě¬ěžěĘ
1 ┼×azeliyye Tarikat─▒n─▒n Esaslar─▒ / ě¬ě▒ěČ┘ůěę ěž┘ä┘ć┘łě▒ ěž┘äě│ěžěĚě╣ ┘łěž┘äěĘě▒┘çěž┘ć ěž┘ä┘éěžěĚě╣

ěž┘ä┘ů┘éěž┘äěžě¬ ┘ä┘ä┘ůěĄ┘ä┘ü
# ěžě│┘ů ěž┘ä┘ů┘éěž┘äěę
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yard─▒m Edilmesi Caiz midir?
2 Yeni├ža─č Dini ( Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler II )
3 Vas─▒l b. Atan─▒n Ra Hutbesi / ě«ěĚěĘěę ěž┘äě▒ěžěí ┘ä┘łěžěÁ┘ä ěĘ┘ć ě╣ěĚěžěí ěž┘ä┘ůě╣ě¬ě▓┘ä┘Ő
4 Tefriciyye Salat─▒ ve ┼×irk Olmas─▒ ─░ddias─▒
5 T.C Diyanet ─░┼čleri Ba┼čkanl─▒─č─▒n─▒n Organ Naklinin Caiz Oldu─čuna Dair 3 Mart 1990-13 Say─▒l─▒ Fetvas─▒
6 Sosyalizm ve Din ├ťzerine
7 Sevginle Yanmadan Ald─▒─č─▒m Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramlar─▒ ve T├╝rk├že Akaid Kitaplar─▒ndaki ─░├žeri─či / ┘ů┘ü┘ç┘ł┘ů ěž┘äě│┘ä┘ü ┘ł ěž┘äě│┘ä┘ü┘Őěę ┘ł ěžě│ě¬ě╣┘ůěž┘äěžě¬┘çěž ┘äě»┘Ő ěž┘äěžě│ěžě¬ě░ěę ěž┘äěžě¬ě▒ěž┘â ┘ł ěž┘ä┘ůěÁěžě»ě▒ ěž┘äě¬ě▒┘â┘Őěę ěž┘äěžě╣ě¬┘éěžě»┘Őěę
9 R├╝ya ve ─░stiharenin Dindeki yeri
10 ├ľl├╝mden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kurey┼čilik ┼×art─▒ Konusunda Mezheplerin ─░htilaf Etme Sebepleri
13 Kurana G├Âre S├╝nnetin Korunmu┼člu─ču ve Delilleri
14 Kuran ├ľ─čretimini ├ťcretle Yapman─▒n Cevaz─▒n─▒ ├ľrfe Dayal─▒ H├╝k├╝mler Ba┼čl─▒─č─▒ Alt─▒nda ─░ncelemesi Hakk─▒nda
15 Kad─▒nlar─▒n S├╝nneti Meselesi / ěş┘â┘ů ěž┘äě«ě¬ěž┘ć ě╣┘ćě» ěú┘ç┘ä ěž┘äě╣┘ä┘ů
16 ─░nsan Bilinmezi ( Dr. Alexis CarrelÔÇÖin G├Âr├╝┼čleri ├ťzerine De─čerlendirmeler I )
17 ─░mamlar Kurey┼čten Olacakt─▒r Hadisiyle Alakal─▒ Y├╝z Rivayet / ┘ůěžěŽěę ě▒┘łěž┘Őěę ěş┘ł┘ä ┘éě▒ě┤┘Őěę ěž┘äě«┘ä┘Ő┘üěę
18 ─░mam Suyutinin el ─░tkan fi Ulumil Kuran ─░simli Eseri Hakk─▒nda / ěş┘ł┘ä ┘âě¬ěžěĘ ěž┘äěžě¬┘éěž┘ć ┘ü┘Ő ě╣┘ä┘ł┘ů ěž┘ä┘éě▒ěú┘ć ┘ä┘äě│┘Ő┘łěĚ┘Ő
19 ─░mam Ebu Hanifenin Kelamc─▒l─▒─č─▒
20 ─░mam Ebu HanifeÔÇÖye G├Âre Hz. Muhammed sas in Peygamberli─čine ─░man─▒n H├╝km├╝
21 ─░lhad Dini ( Tanr─▒ Tan─▒mazl─▒k ) Ateizm
22 ─░bn Kudamenin Haberi S─▒fatlar─▒n Manaland─▒r─▒lmas─▒yla Alakal─▒ G├Âr├╝┼čleri
23 Haberi S─▒fatlara ─░manda Manan─▒n Allah─▒n ─░lmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonu├žluluk Kanununun Ele┼čtirisi )
25 Ehli Kitab─▒n Peygamberimize ─░man etmeden Cennete Girmesi ─░nanc─▒n─▒n H├╝km├╝
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi ─░le Z─▒ Aras─▒ndaki Fark Ve T├╝rkiye De Yayg─▒n Olan Z─▒ Kullan─▒m─▒n─▒n K├Âkeni
28 ├ça─č─▒m─▒z ve ─░slam
29 Bertrand Russellin G├Âr├╝┼čleri Hakk─▒nda

ěž┘ä┘ů┘éěž┘äě¬ ┘ä┘äě¬ě╣ě▒┘Ő┘ü ěĘěž┘ä┘ůěĄ┘ä┘ü
# ěžě│┘ů ěž┘ä┘ů┘éěž┘äěę

Fetva Detay─▒   

Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Hükmü, Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Haraml─▒─č─▒n─▒n Delilleri, Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Helal Oldu─čunu Söyleyenlerin Delilleri, Peygamberimiz Kad─▒nlarla Tokala┼čt─▒ M─▒, 4 Hak Mezhebin Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Hükmü Hakk─▒ndaki Fetvalar─▒ Ve Kaynaklar─▒, Zaruret Kavram─▒ Hakk─▒nda

Soru: Bir arkada┼č ortam─▒nda kad─▒n ve erke─čin tokala┼čmas─▒ ile ilgili bir mevzu oldu elimden geldi─čimce bir ┼čey söylemeye çal─▒┼čt─▒m ama çok yeterli oldu─čunu dü┼čünmüyorum. Bana somut deliller ve daha tatmin edici cevaplar verebilir misiniz?

el Cevab: Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Hükmü Nedir Sorusuna Verilen Cevapt─▒r.Soruya Verilecek Cevap A┼ča─č─▒daki Çerçevede Olacakt─▒r.

Giri┼č:

Hükmünü ─░nceleyece─čimiz Konunun Çerçevesi Nedir?;

-

Akil-bali─č, hür ve mükelleflik ┼čartlar─▒ üzerinde olu┼čmu┼č, istedikleri takdirde ┼čer i aç─▒dan evlenmeleri caiz olan Müslüman erkekle Müslüman bir kad─▒n─▒n tokala┼čmak suretiyle selamla┼čmalar─▒ konusudur.
Bunun da temeli kad─▒n─▒n erke─če, erke─čin kad─▒na dokunmas─▒, ten temas─▒d─▒r.
Sinni iyas (ilerlemi┼č ya┼člar─▒) sebebiyle adetten kesilmi┼č kad─▒nlar, ya┼čl─▒l─▒ktan dolay─▒ ┼čehvet duygusunu kaybetmi┼č mükellefler, cariye ya da köle durumu olanlar (esirler, sava┼č tutuklular─▒, hapishanedekiler, kaç─▒r─▒larak bir yerde al─▒konulanlar) hür olmayanlar, zaruret ┼čartlar─▒ olu┼čmu┼č bir durumda bulunup da tokala┼čmak veya dokunmak özel durumlar─▒nda kalanlar tart─▒┼čma d─▒┼č─▒d─▒r.

Bu konular─▒n her birinin ─░slam f─▒kh─▒nda kendine özgü ek hükümleri vard─▒r.
 

1-Tokala┼čma (Musafaha) Nedir: Elin ─░ç K─▒s─▒mlar─▒n─▒n Birbirine De─čdirilmesi Suretiyle Selamla┼čmakt─▒r.

2-Yabanc─▒ Kad─▒n Kimdir: Bir Erke─čin Evlenmesinin Caiz Oldu─ču Bulu─ča Ermi┼č Kad─▒nd─▒r.

3-─░slam Fukahas─▒n─▒n Yabanc─▒ Kad─▒nla Tokala┼čman─▒n Hükmü Hakk─▒ndaki Fetvalar─▒: Ba┼čta 4 Mezhebin Fukahas─▒ Olmak Üzere ─░slam Alimleri Kad─▒nla Erke─čin Tokala┼čmak Suretiyle Selamla┼čmalar─▒n─▒n Helal Olmad─▒─č─▒nda ─░ttifak Etmi┼člerdir.

─░slam Fukahas─▒n─▒n Tamam─▒ Yabanc─▒ Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Haram Oldu─čunda ─░ttifak Etmi┼člerdir. (Detay─▒ Gelecek)

4-Cevaz Verenler Kimlerdir: Türkiye’den Hayreddin Karaman Hoca Ve Ona Uyanlar, Hizbut Tahrir Örgütünün Kurucusu Tak─▒yyuddin En Nebhani

5-Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Haraml─▒─č─▒n─▒n Delilleri Nelerdir (Detay─▒ Gelecek)

6- Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Caiz Oldu─čunu Söyleyenlerin Delilleri Nelerdir

Söylenecek Söz ┼×udur;

Üç Aç─▒dan Kad─▒nlarla Tokala┼čmak Caiz De─čil Ve Haramd─▒r.
-Konu Hakk─▒nda Aç─▒k Yasaklama ─░fade Eden Hadislerin Sahih Olmas─▒ Ve Bunun Gere─či Olarak Tokala┼čman─▒n Haraml─▒─č─▒.
-Peygamberimizin Yabanc─▒ Kad─▒nlarla Hiç Tokala┼čmam─▒┼č Olmas─▒ Ve Tokala┼čmayaca─č─▒n─▒ Söylemesi Ve Bunun Delaletiyle Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Haram Olmas─▒
-─░slam Fukahas─▒n─▒n Ve 4 Büyük Mezhep Ulemas─▒n─▒n Yabanc─▒ Kad─▒nla Tokala┼čman─▒n Haraml─▒─č─▒nda ─░ttifak Etmi┼č Olmalar─▒ Ve Bunun Bugüne Kadar Hiçbir ─░slam Aliminin Kad─▒nlarla Tokala┼čmaya Cevaz Vermemesinin Manas─▒, Cevaz Verenlerin ┼×az Bir Görü┼č Ortaya Att─▒klar─▒na Delil Olu┼čudur.

5-Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Haraml─▒─č─▒n─▒n Delilleri Nelerdir (Detay─▒)

A -Konu Hakk─▒nda Aç─▒k Yasaklama ─░fade Eden Hadisler

1. Delil: Ukeyle Bint Ubeyd Hadisi :
Peygamberimiz,'' Kad─▒nlar─▒n Ellerine Dokunmam'', buyurdular.[1]

2. Delil: Ma’kal B. Yesar Hadisi:
''Sizden Birinizin Kendisine Dokunmas─▒n─▒n Helal Olmad─▒─č─▒ Bir Kad─▒na Dokunmas─▒ndansa Ba┼č─▒na Demirden Bir Tarakla Vurulmas─▒ Ye─čdir''. [2]

3. Delil: Ebu Hureyre Hadisi:
''Adem o─čluna zinadan nasibi mutlaka ula┼čacakt─▒r. Gözlerin zinas─▒ harama bakmakt─▒r. Kulaklar─▒n zinas─▒ haram olan ┼čeyleri dinlemektir. Dilin zinas─▒ haram olanla konu┼čmakt─▒r. Elin zinas─▒ ise dokunmak temas etmektir. Ayaklar─▒n zinas─▒ harama yakla┼čmak için yürümektir. Kalpte harama heves olur ve heveslendi─čini yapmak ister. Vücud ise ya ┼čehvete tabi olup heveslendi─či ┼čeyi gerçekle┼čtirir ya da bundan uzak durur yapmaz ya da yapamaz''.

Hadis De─či┼čik Laf─▒zlarla Buhari.[3] Ve Müslim De[4] Rivayet Edilmi┼čtir.

4. Delil: Peygamberimiz Bir Gereklilik Olmad─▒kça Yabanc─▒ Kad─▒na Bakmay─▒ Yasaklam─▒┼čt─▒r. Bu Çerçevede Her Bak─▒lmas─▒ Haram Olan Kad─▒na Dokunulmas─▒ Da Haramd─▒r.

Cerir B Abdillah Hadisi ;

''Efendimize Bir Anl─▒k Bakmay─▒ Sordum, Hemen Bak─▒┼č─▒n─▒ Oradan Ay─▒r'' Buyurdular. [5]

Ali B. Ebi Talip Hadisi;

''Ey Ali Yabanc─▒ Kad─▒nlara Bak─▒lmaz. Bir Bak─▒┼č─▒n Ard─▒ S─▒ra ─░kinci Bir Bak─▒┼čla Onlara Bakmamal─▒s─▒n. Birinci Bak─▒┼č Da Günah Yaz─▒lmazsa Da Pe┼či S─▒ra Olan Bak─▒┼ča Yaz─▒l─▒r''. [6]

5. Delil: Umeyme Bint Rukayka Hadisi;

''Umeyme Bint Rukayka Bir Kad─▒n Grubuyla Efendimize Beyat Etmeye Gelmi┼č Ve Allah ┼×irk Ko┼čmamak, H─▒rs─▒zl─▒k Yapmamak, Zina Etmemek, Çocuklar─▒n─▒ Açl─▒k Korkusuyla Öldürmemek, ─░ftira Da Hiçbir Surette Bulunmamak Ve Allah Rasulune Emirlerinde ─░taat Etmek Üzerine Beyat Etmi┼č Sonras─▒nda Da Efendimiz Gücünüz Yetti─čince ─░n┼čallah Demi┼č Erkeklerde Oldu─ču Gibi Musafahala┼čarak Beyat Etmek ─░stemi┼čler Ama Efendimiz Ben Kad─▒nlarla Musafahala┼čmam Buyurmu┼člard─▒r''.[7]

Hadisin Tokala┼čman─▒n Caiz Olmamas─▒na Delil Olma Vechi;

Beyat Ederken Erkeklerle Tokala┼č─▒ld─▒─č─▒ Gibi Caiz Olsayd─▒ Kad─▒nlarla Da Tokala┼č─▒rd─▒.

Kad─▒nlarla Musafahala┼čmam Sözünü Beyatle┼čme Ritüelinde Kad─▒nlarla Tokala┼čmaya Gerek Yoktur, Ama Ba┼čka Zamanlarda Tokala┼č─▒labilir Manas─▒nda Söylememi┼čtir. Ben Kad─▒nlarla Tokala┼čmam Sözü Tokala┼čman─▒n Caiz Olmamas─▒ Sebebiyledir. Bunu Efendimizin Hayat─▒ Boyunca Hiçbir Yabanc─▒ Kad─▒nla Tokala┼čmam─▒┼č Olmas─▒ Da Ayr─▒ca ─░sbat Eder.

 

B-Peygamberimizin Yabanc─▒ Kad─▒nlarla Hiç Tokala┼čmam─▒┼č Olmas─▒ Ve Tokala┼čmayaca─č─▒n─▒ Söylemesi Ve Bunun Sabit Olu┼ču

1. Delil: Abdullah B. Amr B. El As Hadisi;

''Peygamberimiz Kad─▒nlarla Beyat Ederken Tokala┼čmazd─▒''. [8]

2. Delil: Nehye Bint Abdullah El Bekriye Hadisi;

''Peygamberimizi Ziyarete Babamla Birlikte Gittik. Peygamberimiz Erkeklerle Beyatle┼čti─činde Onlarla Tokala┼čt─▒ Kad─▒nlarla Beyatle┼čti─činde Onlarla Tokala┼čmad─▒.'' [9]

3.Delil: Esma Bint Yezid Hadisi;

''Ben Kad─▒nlarla Tokala┼čmam'', Buyurmu┼člard─▒r. [10]

4. Delil: Asr─▒ saadette Medine’ye hicret eden mümin kad─▒nlar Allah Teala’n─▒n emriyle peygamberimiz taraf─▒ndan imtihan ediliyorlard─▒. Bu imtihan efendimiz taraf─▒ndan kendilerine niçin hicret ettiklerine dair soru sorulmas─▒ ┼čeklindeydi. Sadece Allah ve Rasulunün emrine uymak için hicret ettiklerini ikrar edenler imtihan─▒ do─čru cevaplam─▒┼č oluyorlard─▒. Bu do─čru cevap üzerine efendimiz de onlarla Allah’a ve Rasulunü emirlerine uymak çerçevesinde beyatle┼čiyordu. Bu beyatle┼čmede esas olan iman sahibi oldu─čundan dolay─▒ Medine’ye hicret eden kad─▒nlar─▒n Allah ve Rasulunün emirlerine kay─▒ts─▒z ┼čarts─▒z itaat edeceklerine dair sözlü ifadede bulunmalar─▒yd─▒.

Efendimiz bunu ifade edenlere tamam sizinle bu konuda beyatle┼čtik buyururlard─▒. Bu beyatle┼čmelerde efendimizin eli asla bir kad─▒n eline de─čmemi┼čti.

(ayet : ┘Ő┘Äěžěú┘Ä┘Ő┘Ĺ┘Ć┘ç┘Äěž ěž┘ä┘Ĺ┘Äě░┘É┘Ő┘ć┘Ä ěí┘Äěž┘ů┘Ä┘ć┘Ć┘łěž ěą┘Éě░┘Äěž ěČ┘Äěžěí┘Ä┘â┘Ć┘ů┘Ć ěž┘ä┘ĺ┘ů┘ĆěĄ┘ĺ┘ů┘É┘ć┘Äěžě¬┘Ć ┘ů┘Ć┘ç┘ÄěžěČ┘Éě▒┘Äěžě¬┘Ź ┘ü┘Äěž┘ů┘ĺě¬┘Äěş┘É┘ć┘Ć┘ł┘ç┘Ć┘ć┘Ĺ┘Ä…)[11]


Bu ayetin tefsiri için; [12]

5. Delil: Ai┼če (ra) hadisi;

''Peygamberimizin eli yabanc─▒ bir kad─▒n─▒n eline hiç de─čmemi┼čtir''.

Efendimiz Hz. Ai┼če’nin de ifade etti─či üzere bu beyatlerde hiçbir surette hiçbir kad─▒nla tokala┼čmam─▒┼č elini kad─▒nlar─▒n ellerine de─čdirmemi┼čtir. Kad─▒nlardan ald─▒─č─▒ beyatleri sözle alm─▒┼čt─▒r.[13]

C- ─░slam Fukahas─▒n─▒n Ve 4 Büyük Mezhep Ulemas─▒n─▒n Yabanc─▒ Kad─▒nla Tokala┼čman─▒n Haraml─▒─č─▒nda ─░ttifak Etmi┼č Olmalar─▒:

1- Hanefi mezhebi fukahas─▒n─▒n fetvalar─▒;

-''┼×ehvetten emin olunsa bile yabanc─▒ kad─▒n─▒n yüz ve ellerine dokunulmas─▒ helal olmaz''. [14]

-''Yabanc─▒ kad─▒na dokunmak kad─▒n gençse, ┼čehvetle olsun ┼čehvetsiz olsun haramd─▒r. Kad─▒n ya┼čl─▒ysa ┼čehvetten emin olunuyorsa onunla tokala┼čmak caiz olabilir. Kad─▒n─▒n ya da erke─čin ┼čehvet duyma ihtimali varsa cevaz durumu ortadan kalkar'’. [15]

-''Yabanc─▒ kad─▒n─▒n ancak el ve yüzüne bak─▒labilir. Tabii ┼čehvetten emin olmak ┼čart─▒yla. ┼×ehvet olu┼čma durumu varsa, bu ancak mahkeme hakimi, ┼čahitler vs için caiz olur. Ama bunlar─▒n bile kad─▒na dokunmalar─▒ caiz de─čildir. ┼×ehvetten emin olunmas─▒ durumu olsa bile''.[16]

-''Kad─▒n─▒n yüzüne ya da eline ┼čehvetten emin olunsa bile dokunulmas─▒ helal olmaz''.[17]
-''Eline ya da yüzüne dokunulmas─▒ ┼čehvetten eman durumu olsa bile caiz de─čildir.[18]
''Ele ve yüze dokunulmas─▒na gelince bu iki uzva dokunulmas─▒ helal olmaz''.[19]

Not: ''la yehillu'' ifadesini ''helal olmaz'' diye tercüme ettim. Ama "f─▒k─▒hta helal olmaz demek, haramd─▒r" demektir. Helalin z─▒dd─▒ haramd─▒r.

(Hanefi mezhebi d─▒┼č─▒ndaki mezheplerin fetvalar─▒n─▒n sadece kaynaklar─▒ ve sayfalar─▒n─▒ verece─čim.)
-Maliki fukahas─▒n─▒n fetvalar─▒; bk. [20]
-┼×afii mezhebi kaynaklar─▒; bk.[21]
-hanbelilerin fetvalar─▒ için; bk.[22]

6- Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Caiz Oldu─čunu Söyleyenleri Delilleri Nelerdir

(Hayreddin Karaman hoca ve Takiyyuddin en Nebhani ve onlara uyanlar kad─▒n erkek tokala┼čmas─▒na cevaz vermektedirler. Hayreddin Karaman’─▒n görü┼čleri ve delilleri için t─▒klay─▒n─▒z;
Nebhani’nin bu görü┼čünü ifade etti─či kaynak için bk.[23]

1- "Allah Rasulü (s.a.) kad─▒nlarla musafaha yap─▒lmas─▒n─▒ haram k─▒lm─▒┼čt─▒r denilmektedir ama peygamberimizin bunu haram k─▒ld─▒─č─▒na dair hadis yoktur.

2- "Erkek, kendisiyle evlenmesi caiz olan bir kad─▒nla tokala┼č─▒rsa, ahirette avucunun içine k─▒zg─▒n demir/c─▒va eriyi─či konarak cezaland─▒r─▒laca─č─▒" n─▒ ifade eden söz hadis de─čildir, uydurmad─▒r.

3- Peygamberimizin, kad─▒nlarla -bey'at yaparken- el ele tutmad─▒─č─▒ ┼čeklinde bir bilgimiz var. Bu, haram k─▒ld─▒─č─▒n─▒ göstermez; ba┼čka delillere ihtiyaç vard─▒r.

4- Peygamberimizin ve sahabenin ya┼čl─▒ kad─▒nlarla musafaha (tokala┼čma) yapt─▒klar─▒ biliniyor.

5- F─▒k─▒hç─▒lar "kad─▒nla erke─čin musafahas─▒" konusunu "k─▒yas" ile hükme ba─člam─▒┼člar ┼čehvetin söz konusu olmad─▒─č─▒ durumlarda ele dokunmak (musafaha) caiz olmal─▒d─▒r.

6- Esasen Kur'an'da veya sünnet kayna─č─▒nda aç─▒klanm─▒┼č böyle bir gerekçenin bulunmad─▒─č─▒n─▒, bunu f─▒k─▒hç─▒lar─▒n kendi ictihadlar─▒na (yorumlar─▒na) dayanarak söylediklerini yukarda zikrettik.

7- Özellikle yabanc─▒ kad─▒nlar ellerini uzatt─▒klar─▒nda Müslüman erkekler kar┼č─▒ taraf─▒n iman─▒na, din duyusuna zarar vermemek için musafaha yapmal─▒d─▒rlar.

Kad─▒nlarla Tokala┼čman─▒n Caiz Oldu─čunu Söyleyenlerin Delillerinin Kriti─či;

─░ddia 1: -"Allah Rasulü (s.a.) kad─▒nlarla musafaha yap─▒lmas─▒n─▒ haram k─▒lm─▒┼čt─▒r denilmektedir ama peygamberimizin bunu haram k─▒ld─▒─č─▒na dair hadis yoktur.

Kritik: -Kad─▒nlarla tokala┼čmak efendimiz taraf─▒ndan men edilmi┼č, elin zinas─▒ olarak nitelenmi┼č, hiçbir suretle de yap─▒lmam─▒┼č, özellikle uzak durulmu┼č bir fiildir. Bu caiz olsa, haram olmasa efendimiz bundan ┼čiddetle sak─▒nmaz ve ömrü boyunca uzak durmazd─▒.

-Efendimiz yukar─▒da kaynaklar─▒yla al─▒nt─▒lad─▒─č─▒m─▒z hadis rivayetlerinde, defalarca ortam olu┼čmas─▒na ra─čmen kad─▒nlarla tokala┼čmam─▒┼č, ''bizimle tokala┼čarak beyat etmeyecek misin'' diye tokala┼čmak taleb edilmesine ra─čmen, ''ben kad─▒nlarla tokala┼čmam'' , buyurmu┼čtur. Bu davran─▒┼ča muhalafet eden hiçbir sahabi yoktur. Bu ise kad─▒nlarla tokala┼čman─▒n hükmünü beyan eden aç─▒k bir delildir.

-Aç─▒kça tokala┼čmaya davet edilmi┼čken, bundan geri durup tokala┼čmamas─▒; peygamberimizin bunu haram k─▒ld─▒─č─▒na dair delil yoktur, ┼čeklindeki nitelemeyi çürütür.

─░ddia 2: -"Erkek, kendisiyle evlenmesi caiz olan bir kad─▒nla tokala┼č─▒rsa, ahirette avucunun içine k─▒zg─▒n demir/c─▒va eriyi─či konarak cezaland─▒r─▒laca─č─▒" n─▒ ifade eden söz hadis de─čildir, uydurmad─▒r.

Kritik: Bu rivayeti ┼čurunbilali konuyla alakal─▒ olarak nakletmi┼čse de ─░mam ez Zeylai hadisi bu ┼čekilde bulamad─▒m demi┼č ayn─▒ ┼čekilde ─░bn Hacer el Askalani bulamad─▒m demi┼čtir.

- ''Kad─▒nlarla tokala┼čmak caizdir'' demek için bir asl─▒ olmayan ya da bulunamayan rivayete dayanarak bu rivayet as─▒ls─▒zd─▒r, o halde onun üzerine bina edilen hükümde as─▒ls─▒z olur demek; cevaz verenlerin delillendirmelerinde ki ciddiyetsizli─če delil olsa gerektir.

-Eline c─▒va eriyi─či konur... ┼čeklindeki tercümesi de gayet ilginçtir.

-Ma’kal b. Yesar hadisi, (''sizden birinizin kendisine dokunmas─▒n─▒n helal olmad─▒─č─▒ bir kad─▒na dokunmas─▒ndansa ba┼č─▒na demirden bir tarakla vurulmas─▒ ye─čdir'') sahihtir. Acaba ondan niye sarf─▒ nazar edilmi┼čtir.

Elin zinas─▒ ise dokunmak temas etmektir. Ebu Hureyre hadisi sahihdir. Acaba niçin dikkate al─▒nmam─▒┼čt─▒r.

─░ddia 3: -Peygamberimizin, kad─▒nlarla -bey'at yaparken- el ele tutmad─▒─č─▒ ┼čeklinde bir bilgimiz var. Bu, haram k─▒ld─▒─č─▒n─▒ göstermez; ba┼čka delillere ihtiyaç vard─▒r.

Kritik:- ''Peygamber size ne getirdiyse onu al─▒n nelerden sak─▒nd─▒rd─▒ysa ondan uzak durun'' ayeti;
sebebiyle efendimizin ömür boyu uzak durmu┼č oldu─ču bir fiil, tokala┼čma davetini geri çevirmesi, elin zinas─▒ kad─▒n─▒n tenine de─čmektir demesi, sizden birinizin kendisine dokunmas─▒n─▒n helal olmad─▒─č─▒ bir kad─▒na dokunmas─▒ndansa ba┼č─▒na demirden bir tarakla vurulmas─▒ ye─čdir, demesi kar┼č─▒s─▒nda ba┼čka bir delil aramak durumunda olan insan─▒n fetvas─▒ ihtiyatla kar┼č─▒lanmay─▒ gerektirir.

-Mesele, -haramd─▒r diyebilmek için konu hakk─▒nda apaç─▒k hüküm ifade eden nas gerekir- meselesi olsayd─▒, bu tereddütün usulu f─▒k─▒h aç─▒s─▒ndan bir vechi olabilirdi.

Ama böyle bir tereddüt izhar edip, akabindede mahzurlu oldu─čuna dair onca sübut bulmu┼č hadis varken ''caizdir'' hükmüne var─▒l─▒nca, bunun ya┼čad─▒─č─▒ toplumdaki dinle ve de─čerleriyle kendilerini kay─▒tlamayan ┼čah─▒slar─▒n hassasiyetlerini dikkate almaktan kaynaklanan bir kas─▒tl─▒ hata ve kompleksin sonucu oldu─ču izlenimi insanda uyanmaktad─▒r.

─░ddia 4: -Peygamberimizin ve sahabenin ya┼čl─▒ kad─▒nlarla musafaha (tokala┼čma) yapt─▒klar─▒ biliniyor.

Kritik: Böyle bir delillendirme yapmak ''tart─▒┼čma zemininin d─▒┼č─▒na ç─▒kmak'' olacakt─▒r. Ve k─▒yaslama hatal─▒d─▒r.

Ya┼čl─▒ han─▒mlar ''iyas ya┼č─▒''na ula┼čm─▒┼č kad─▒nlard─▒r. Onlar─▒n hakk─▒ndaki kolayl─▒klar sabittir.

Bizim, üzerinde tart─▒┼čt─▒─č─▒m─▒z mesele ise; ┼čehvet duyulsa da duyulmasa da akil bali─č bir erke─čin, akil bali─č bir kad─▒nla tokala┼čmas─▒na cevaz verilmesi meselesidir.

─░ddia 5: -F─▒k─▒hç─▒lar "kad─▒nla erke─čin musafahas─▒" konusunu "k─▒yas" ile hükme ba─člam─▒┼člar ┼čehvetin söz konusu olmad─▒─č─▒ durumlarda ele dokunmak (musafaha) caiz olmal─▒d─▒r.

Kritik: Bu delillendirme de bugünün medeni hayat normlar─▒na göre ya┼čayanlara, islam─▒ güzel gösterme endi┼česinin ürünüdür.

-F─▒k─▒hç─▒lar─▒n bu hükmü k─▒yasla söylemi┼č olmalar─▒ da nedir. Ortada aç─▒k bir uyar─▒ ve efendimizin asla yapmay─▒p ┼čiddetle kaç─▒nd─▒─č─▒ bir fiil vard─▒r. Ve efendimizin ┼čiddetle kaç─▒nmas─▒ usul u f─▒k─▒h kurallar─▒ aç─▒s─▒ndan tahrim, haraml─▒k karinelerindendir. Ayeti kerimede ''zinaya yakla┼čmay─▒n'' el ─░sra 32 buyurulmu┼čtur. Bu zina etmeyin denilmesinden daha keskin ve hikmetli bir yasaklamad─▒r. Ayet zinaya götürecek amel ve konumlarda bulunmaktan ve yapmaktan men içermektedir. Tokala┼čman─▒n yasaklanmas─▒ da bu çerçeve de mütalaa edilmelidir.

─░ddia 6: -Esasen Kur'an da veya sünnet kayna─č─▒nda aç─▒klanm─▒┼č böyle bir gerekçenin bulunmad─▒─č─▒n─▒, bunu f─▒k─▒hç─▒lar─▒n kendi ictihadlar─▒na (yorumlar─▒na) dayanarak söylediklerini yukarda zikrettik.

Kritik: Bir konuda bir delil olarak öne sürülen verinin butlan─▒ndan iddian─▒n ispat─▒ da butlan─▒ da gerekmez. Bu tür durumlarda di─čer delillere bak─▒l─▒r. Ama konu hakk─▒nda ba┼čka delil yokmu┼č gibi zay─▒f oldu─ču vehmedilen delillendirmenin üzerine asr─▒ saadetten bu güne müslümanlar─▒n amel edegeldikleri yabanc─▒ kad─▒nla tokala┼čmaktan kaç─▒nmak ameli reddedilmekte, laik bak─▒┼č aç─▒s─▒ paralelinde bir kad─▒n erkek ili┼čkisi hukukuna yol ve imkan aranmaktad─▒r.

─░ddia 7: - Özellikle yabanc─▒ kad─▒nlar ellerini uzatt─▒klar─▒nda Müslüman erkekler kar┼č─▒ taraf─▒n iman─▒na, din duyusuna zarar vermemek için musafaha yapmal─▒d─▒rlar.

Kritik: Müslüman erkekler Müslüman kad─▒nlarla tokala┼čmas─▒n manas─▒ da ç─▒kabilecek bir söz ne derece ilmidir.

Gayrimüslim olan ya da dindar olmayan kad─▒nlarla tokala┼č─▒n tavsiyesinde bulunma manas─▒na gelen ne hazin bir söz.


Ek de─čerlendirme:

Genç kad─▒n ve genç erkek ┼čehvet duymadan tokala┼čsalar buna mani bir dini nas yoktur ┼čeklindeki cevaz verenlerin delillendirmesinin ele┼čtirisi için ┼ču örne─čin ironisi sizler için epeyce ayd─▒nlat─▒c─▒ olacakt─▒r.

Genç bir kad─▒nla genç bir erkek dans edecek olsalar, dans türü de halk oyunu olsa, sadece arada bir erkekle kad─▒n el ayalar─▒n─▒ birbirlerine de─čdirerek ya da vurararak kar┼č─▒l─▒kl─▒ ya da yan yana dans etseler, bu dans da okuldaki e─čitsel ve tercihli olarak kat─▒l─▒nan bir ders gere─či olsa; bu kad─▒nla bu erke─čin ellerini birbirlerine de─čdirmeleri caiz olur mu?

- Bu soruya cevaz verenlerin, - caizdir çünkü peygamberimizden aç─▒k bir yasaklama yok sözlerini ve di─čer delillendirmelerini uygulasak; cevab─▒n vehameti ortaya ç─▒kar.

-Kad─▒n erkek tokala┼čmas─▒nda zaruretten bahsedilemez. Efendimiz kesinkes yasaklamad─▒ da denilemez.

-Birbirleriyle evlenmeleri caiz olan kad─▒n ve erkekler birbiriyle oynayabilirler ama oyna┼čamazlar denilemez. Halk oyunu oynarlar ama bu oyunda sadece ellerini de─čdirebilirler denilemez. Halk oyunu olabilir ama tango vs. oynayamazlar denilemez.

-Ellerini birbirlerine de─čdirmeleri gereken bir oyun oynayabilirler ama tesettüre riayet etmeliler denilse ne kadar komik olursa, ┼čehvet duymamalar─▒ ┼čart─▒yla tokala┼čmalar─▒na bir engel nas bilinmemektedir demekte o kadar komik olacakt─▒r.


Mülahaza: Peygamber (s.a.v) kad─▒nlarla tokala┼čmam─▒┼čt─▒r. Alimlerin bir k─▒sm─▒ efendimiz (s.a.v)'─▒n bu tavr─▒n─▒n ┼čahs─▒ ile alakal─▒ oldu─čunu söylemi┼čler ancak baz─▒lar─▒ ise ba─člay─▒c─▒ olduklar─▒n─▒ zikretmi┼člerdir. Zaruret yoksa el s─▒k─▒┼čmamak ihtiyata en uygun olan─▒d─▒r.

el Cevab:
Düzeltme 1:
Ersan Urcan'─▒n notunda, bir yanl─▒┼č ifade vard─▒r. Alimlerin bir k─▒sm─▒n─▒n, peygamberimizin tokala┼čmamas─▒n─▒n kendine özel bir hüküm oldu─čunu söylemeleri diye bir ┼čey yoktur. Bunu söyleyenler son dönemdeki laik-demokratik ülkelerde ya┼čayan ve devlet görevleri bulunan akademisyenlerdir. 
-─░slam alimlerinden bu güne kadar bu harama cevaz veren olmam─▒┼čt─▒r.

Düzeltme 2:
Zaruret kavram─▒ hakk─▒ndad─▒r. Zaruret, bir Müslüman─▒n yapmad─▒─č─▒ takdirde ölece─či ya da bir uzvunun telef olaca─č─▒ ya da bedeninde kal─▒c─▒ bir hasar─▒n olu┼čaca─č─▒ bir durumla kar┼č─▒ kar┼č─▒ya kald─▒─č─▒nda; o durumdan kurtulmas─▒ için baz─▒ haramlar─▒ yapmas─▒ halidir.  -gülünç bir durumdur ki; kad─▒nlarla tokala┼čmakta bir beis yoktur diyenler, konu hakk─▒nda yasaklay─▒c─▒ bir hüküm yoktur. Efendimiz tokala┼čmam─▒┼čt─▒r ama yasaklamam─▒┼čt─▒r, diyerek cevaz fetvas─▒ verdikten sonra zaruret durumu olu┼čtu─čunda kad─▒nlarla tokala┼čmak caizdir, gibi sözler söylüyorlar. Zaruret demek o fiilin ya da sözün haram oldu─čunu pe┼činen itiraf etmeyi gerektirir... 

-Zaruret bir ''─░slam f─▒kh─▒'' kavram─▒d─▒r ve manas─▒; ''kar┼č─▒n─▒zdaki insan yanl─▒┼č anlayacaksa, baz─▒ haramlar─▒ i┼čleyebilirsiniz'' demek de─čildir.

Müslümanlar bilirler ki; Allah’a isyan edilerek mahlukunun gönlünü yapmak gibi bir fiil özülmemi┼č bilakis yerilmi┼čtir k─▒nanm─▒┼čt─▒r.

Buras─▒ bir ─░slam memleketidir. Ve bu memleketin insanlar─▒ndan kad─▒n erkek tokala┼čmas─▒n─▒n haraml─▒─č─▒n─▒ bilmeyen yoktur. Yabanc─▒ bir kad─▒n─▒ öpmenin haram oldu─čunu bilmeyen de yoktur. Zina etmenin haram oldu─čunu bilmeyen de yoktur.

-Ama zaman─▒n ak─▒┼č─▒ içerisinde devlet dairelerinde ba┼čörtüsü yasaklanm─▒┼č, namaz k─▒lmak yasaklanm─▒┼čt─▒r. Bir insan Müslüman m─▒ (dindar m─▒ ) de─čil mi anlamak için ateist yöneticiler, dindar çal─▒┼čanlara eziyet için onlar─▒ kad─▒nlarla tokala┼čmak durumu gibi durumlarda b─▒rakm─▒┼člard─▒r. (Allah onlar─▒ affetmesin. âmin)

Bu durum zarurete girer mi diye tart─▒┼č─▒lm─▒┼č, i┼čte o zaman.

-Önce baz─▒ ihtiyaçlar zaruret mesabesindedir, kaidesi öne sürülerek devlet görevlerinden at─▒lmamak için memurlara kerhen amirlerinizle tokala┼čabilirsiniz fetvas─▒ verenler olmu┼čtur. 

Bu konu┼čtu─čumuz konular din konular─▒d─▒r. Ve iyi bilmedi─činiz bir konuda ''bu haramd─▒r, bu helaldir demekten uzak durman─▒z gerekir. 

Mülahaza: 
-Önder karde┼č ana kaynaklara bakarsan bir cariyenin peygamber (s.a.v.)in elinden tutup bir yere götürdü─čü ile alakal─▒ ibareleri de görürsünüz. Fetavel muas─▒ra diye Zuhayl─▒'n─▒n bir eseri var orada da bu fetva sorulmu┼čtu. Uygun bir ┼čey demedik zaten. Sadece bir ┼čeyin haram olmas─▒ için ya ayet laz─▒m ya da delaleti ve Subuti kati bir nas olmal─▒... Mesela sakal kesmenin haram oldu─čunu söyleyenler de ayn─▒ hataya dü┼čüyor... Sakal b─▒rakmak sünnetir ama kesmek haramd─▒r diyemezsiniz... Ayr─▒ca ayette la tesu─▒fu els─▒netukum haza helalun ve haza haramun. Litefteru alAllah─▒l kez─▒b.... Umar─▒m mesaj anla┼č─▒lm─▒┼čt─▒r... 

el Cevab:
Cariye efendimizin cariyesi mi? (Kaynaktan tam al─▒nt─▒ yap─▒n ki bakabileyim. Cariye küçük k─▒z çocu─ču manas─▒na kullan─▒l─▒r. Her iki halde de cariyenin elini tutmak tart─▒┼čma d─▒┼č─▒d─▒r. Giri┼č bölümünü tekrar okuyun.)

Bir ┼čeyin haram olmas─▒ için tek kural konu hakk─▒nda haramd─▒r ┼čeklinde bir delil olmas─▒ laz─▒md─▒r m─▒ diyorsunuz. Elbette böyle bir ┼čey söz konusu de─čildir. Çünkü kad─▒nlar erkeklerle tokala┼čmas─▒n diye bir hadis yoktur.

Sizin ifadenize göre tokala┼čman─▒n haraml─▒─č─▒n─▒n anla┼č─▒lmas─▒ için ''tokala┼čmak haramd─▒r'' ┼čeklinde ayet ya da mütevatir hadis mi olmas─▒ laz─▒m. Giri┼č bölümünde ifade ettim. Meselenin özü, evlenmesi caiz olan belirli niteliklerdeki kad─▒n ve erke─čin ten temas─▒ aç─▒s─▒ndan durumlar─▒n─▒n hükmüdür. 

Ten temas─▒ haram m─▒d─▒r helal midir? Ten temas─▒ belirli ┼čartlarda haramd─▒r. Zina nikah akdi olmaks─▒z─▒n olan ten temas─▒d─▒r. E─čer cinsel ili┼čki içerirse ayr─▒ca had cezas─▒ gerektirir bir büyük günah olur.  Tokala┼čman─▒n, öpü┼čmenin, el öpmenin, koklaman─▒n, videosunu seyretmenin hükmünü de yine bu asla göre veriyoruz ve onlarda haramd─▒r.  ─░slam fukahas─▒ da bu aç─▒dan belirli bir çerçevede tokala┼čmak haramd─▒r demi┼člerdir. Mesele de buradan sonra ba┼čl─▒yor. Kad─▒nlarla erkekler tokala┼čabilirler mi diye bakt─▒─č─▒m─▒zda efendimizin ben kad─▒nlarla tokala┼čmam dedi─či ve hiçbir yabanc─▒ kad─▒nla tokala┼čmad─▒─č─▒ sabittir. Elin zinas─▒ da tokala┼čmakt─▒r hadisi de sabittir.  Bunlar─▒ yukarda aç─▒klam─▒┼čt─▒m. Aç─▒klad─▒─č─▒m konular konu hakk─▒nda apaç─▒k nas olmad─▒─č─▒n─▒ ifade eder niteliktedir.  

Ama konu hakk─▒ndaki hüküm efendimizin davran─▒┼č─▒ ve tokala┼čmak isteyenleri reddetmesi, istekler kar┼č─▒s─▒nda ay─▒p olur utan─▒rlar vs. diye dü┼čünmemesi, ┼čiddetle kaç─▒nmas─▒ haraml─▒k karineleridir. Ben kad─▒nlarla tokala┼čmam sözü de konu hakk─▒nda apaç─▒k bir tav─▒rd─▒r. O dönem ortam─▒nda zinaya yakla┼čmay─▒n denilerek zina fiilen i┼členirken yasaklanm─▒┼č zinan─▒n öncüsü fiiller de min babi evla yasaklanm─▒┼čt─▒r. ''Allaha iftira etmek.'' ile alakal─▒ ayeti bu konuda yazman─▒z ise nezaketsiz bir delillendirme olmu┼č. Yazd─▒klar─▒m─▒ delilleriyle yazd─▒m. Vechul istidlallerle yazd─▒m. 

Tek haraml─▒k hükmü verme asl─▒; bir konudaki aç─▒k nas olmas─▒d─▒r laf─▒; mebadi seviyesinde usul okumu┼č bir adam laf─▒d─▒r. Allaha iftira ise lanet sebebidir. Bu yaz─▒lanlar─▒ yazan bir insan Allah’a iftira etmekten korkmayacak bir insana m─▒ benziyor.

Ayeti nereden ald─▒n─▒z acaba ayetleri bir konu da delil olarak kullan─▒rken de ayetleri yazarken de do─čru yazmal─▒s─▒n─▒z. Böyle yazm─▒┼čs─▒n─▒z. '' La tesu─▒fu els─▒netukum haza helalun ve haza haramun. Litefteru alAllah─▒l kez─▒b.... '' Ama ayetin do─čru yaz─▒l─▒┼č─▒ söyle olmal─▒d─▒r. 

┘ł┘Ä┘äěž┘Ä ě¬┘Ä┘é┘Ć┘ł┘ä┘Ć┘łěž┘ĺ ┘ä┘É┘ů┘Äěž ě¬┘ÄěÁ┘É┘ü┘Ć ěú┘Ä┘ä┘ĺě│┘É┘ć┘Äě¬┘Ć┘â┘Ć┘ů┘Ć ěž┘ä┘ĺ┘â┘Äě░┘ÉěĘ┘Ä ┘ç┘Äě░┘Äěž ěş┘Ä┘äěž┘Ä┘ä┘î ┘ł┘Ä┘ç┘Äě░┘Äěž ěş┘Äě▒┘Äěž┘ů┘î ┘ä┘Ĺ┘Éě¬┘Ä┘ü┘ĺě¬┘Äě▒┘Ć┘łěž┘ĺ ě╣┘Ä┘ä┘Ä┘ë ěž┘ä┘ä┘Ĺ┘ç┘É ěž┘ä┘ĺ┘â┘Äě░┘ÉěĘ┘Ä ěą┘É┘ć┘Ĺ┘Ä ěž┘ä┘Ĺ┘Äě░┘É┘Ő┘ć┘Ä ┘Ő┘Ä┘ü┘ĺě¬┘Äě▒┘Ć┘ł┘ć┘Ä ě╣┘Ä┘ä┘Ä┘ë ěž┘ä┘ä┘Ĺ┘ç┘É ěž┘ä┘ĺ┘â┘Äě░┘ÉěĘ┘Ä ┘äěž┘Ä ┘Ő┘Ć┘ü┘ĺ┘ä┘Éěş┘Ć┘ł┘ć┘Ä {ěž┘ä┘ćěş┘ä/116}
 


[1] el Elbani, Sahih el Camii's-sa─čir, ─▒─▒.1205 h no: 7177 2 el Elbani, Sahih el Camiis Sa─čir, II. 1205 7177. Ayr─▒ca bkz. et Ter─čib ve't-Terhib, ─▒─▒. 39 s. 
[3] ─░bn Hacer el Askalani, Fethul Bari, x─▒.504. Ayr─▒ca bkz. Ahmed b. Hanbel, el Müsned, II.349 ; el Iraki, Tarhu't-Tesrib, VIII.21.
[4] en Nevevi, ┼×erh Sahih Müslim, XVI. 205 vd.
[5] en Nevevi, ┼×erh Sahih Müslim, XIV. 139 s.
[6] Ebu Davud, es Sünen, II.246; et Tirmizi, es Sünen, v.101; Ahmed b. Hanbel, el Müsned, v. 353; el Hakim, el Müstedrek III. 194.
[7] et Tirmizi bu rivayete hasen –sahih derecesindedir hükmünü vermi┼čtir. et Tirmizi, es Sünen, IV. 152 s. ─░bn Kesir bu rivayete sahihtir demi┼čtir. ─░bn Kesir, Tefsiru'l-Kurani'l-azim, IV.352 s.
Bu hadis hakk─▒nda bkz. ─░bn Abdurrezzak, el Musannef, VII.6s. H no: 9826.
[8] Ahmed b. Hanbel, el Müsned, II. 213 s.; ─░mam el Munavi bu hadisin senedinin hasen derecesinde oldu─čunu ifade eder. el Munavi, Feydul Kadir, V. 186 s.
[9] Bkz. ─░bn Hacer,Telhis el Habir ,IV. 169 s.
[10] Bkz. ─░bn Hacer, Fethul Bari XIII. 204; kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒n; ─░bn Hacer, el ─░sabe IV.235 ; ─░mam Malik, el Muvatta 1842; ─░bn Mace, es Sünen,H no: 2874 .
[11] el Mümtehine 10 
[12] el Kurtubi, Ahkamu'l-Kuran XVIII. 62 s.; Bu konudaki Buhari'nin rivayeti için Fethu'l-bari ┼čerh Sahih el Buhari , XI. 345 vd.; en Nevevi, ┼čerh Sahih Müslim'e XIII.10 s. müracaat edilebilir.
[13] ─░bn Hacer,Fethul Bari ┼×erh Sahih el Buhari , X. 261 s.; en Nevevi, ┼čerh Sahih Müslim XIII. 10 .Ayr─▒ca bak─▒n─▒z el Elbani , Sahih Sünen ibn Mace, h no: 2324.
[14] el Merginani, el Hidaye, VIII. 460 - (el Hidaye maa Tekmilet ┼čerh Feth el Kadir)
[15] es Semerkandi, Tuhfetul Fukaha, III:334 s.
[16] el Meydani, el ─░htiyar li ta'lil el Muhtar , IV. 156 s.
[17] ibn Abidin, el Ha┼čiye  VI. 367
[18] ez Zeylai, Tebyinul Hakayik ,VI.18
[19] el Kasani, el Kasani Bedaius Sanai, VI .2959.
[20] el Kurtubi, Ahkamul Kuran, IV. 1791; Ar─▒dat el Ahvazi VII. 95; el Munteka ┼×erhul Muvatta; VII. 308.
[21] en Nevevi, el Ezkar, 228 s.; ─░bn Hacer ,Fethul Bari XVI. 330 s.
[22] Menaru's Sebil II.142 
[23] en Nizam el ─░ctimai fil ─░slam s. 35

Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
S├╝meyye Abaci / 23.05.2019



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...