Eğitim Kurumu   ( 2141 )   في الكتب   ( 1659 )   في المؤلفين   ( 4831 )  
في المجلات   ( 786 )   في المكتبات   ( 151 )   في المدن   ( 182 )  
في المقالات   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
مجموع عدد الزوار
9129104
مجموع عدد الاعضاء 1490
Online Üye 0

Toruna Zekat Verilir mi, Oğlundan Boşanmış Olan Gelinine Zekat Verebilir mi

 تفاصيل حول الكتاب رقم الكتاب : F-121  
Dede zekâtını kursta okuyan ihtiyaç sahibi torununa verebilir mi?

ميزات الطبعة العلم الموضوع
Hanefi Fıkıh Zekat,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Nur-u Dilara, Arif Karakurt Önder Nar  
       
Fetva No: F-121 عدد الزيارة : 11372 الإبلاغ عن خطأ التوصية
   لمؤلف المقالة الكتب الكتب الألكترونية المقالات المقالات حوله    

الكتب للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

الكتب الالكترونية للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

المقالات للمؤلف
# اسم المقالة
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

المقالت للتعريف بالمؤلف
# اسم المقالة

Fetva Detayı   

Soru: Dede zekâtını kursta okuyan ihtiyaç sahibi torununa verebilir mi?

el Cevab: verilmez.
Ama;
-Babası varken bakmakla yükümlü olmaz. Bu durumda verme vechi oluşur.
-Fi sebilillah sınıfı kapsamında verebilir diyenlere göre verilebilir.
-Cihad edenlere verilecek payı ilim tahsil edenlere kadar genişletenlere göre verebilir.

Yani, ailesinden olması sebebiyle zekât veremeyecek iken, bakmakla yükümlü olmadığı durumda iken dede torununa zekât verebilir mi, babası varken dedeye torununun velayeti düşmez. Bu açıdan zekâtını torununa verebilmesinin vechi oluşur.
Allah yolunda ilim tahsil ediyorsa bu durumda esasen yine bakmakla yükümlü olduğu kimselere zekât vermez ama bazı fakihler Allah yolunda taat durumunda olanlara bakmakla yükümlü akrabalarından olsalar bile ''ayrım yapılmayıp zekâtın bu açıdan verilebileceğini söylemişlerdir.

Esasen verilmez iken bu açıdan verilebilir diyenleri ima ederek ''zekâtın dar olan verilebilirlik sınırını genişletenlere göre verilebilir'' dedim.

Başka bir hocaya sorduğunuz ve cevabını bildiğiniz soruları sormamalısınız.
Daha önce bu soruyu cevaplamıştım, aşağıdadır;

Allah Yolunda Taatle Meşgul Muhtaçlar
Allah yolunda olmaktan kasıt; Allaha taat ile alakalı işlerle uğraşmaktır. Bunlardan da muhtaç olanlara sadece zekât düşer.
İmam Ebu Yusuf Allah yolunda olanlardan kasdın sadece muhtaç mücahidler olduğunu, İmam Muhammed’de bunlardan kasdın fakir hac yolcusu olduğunu fetvaya bağlamışlardır.
Allah yolunda ilim tahsil edenler ve taatlerle meşgul olup da muhtaç durumda olanlar hanefi mezhebinde bir görüşe göre zekât verilecekler grubuna girer...

Allah yolunda olanlardan muhtaç olanlara zekât verilir. Allah yolunda olanlar teriminden mücahidler anlaşılmıştır. Mücahidlerden zengin olanlara zekât verilmez. Ama muhtaç olanlara zekât verilir.
Memleketinde hali vakti yerinde olsa da cihada çıkarken elbise silah, yol azığı, binek gibi şeylere ihtiyacı olan zengine de zekât malı cihada çıkacağı zaman verilir. [1]

Mülahaza: Bazı kurslar cemaatlerden zekât toplayıp devir yapıyorlar ve zekâtı kursta kullanıyorlar bu caiz mi?

el Cevab: Cemaatler zekât toplayamaz. Vekâlet ile zekâtı verilecek olanlara ulaştırabilirler. Vekâlet şahıslara verilirse daha uygun olur. Zekâtı şahıslara ulaştırmak üzere vekâlet alan adam zekâtı ulaştırmazsa vebal altında kalır.
Kursta okuyan çocukların kurslara para ödemesi gerekiyorsa, ödeyecekleri para yerine onlara dağıtılan zekâtı onlardan alırlarsa bunun caizlik vechi vardır. Zekât verilen şahıs parasını istediği şekilde sarf eder. Ama onları zorlarlarsa ya da tehdit ederlerse bir tür gaspçı durumuna düşerler.
zekât parasını bu şekilde kurs hizmetlerine kullanmak kesinlikle caiz olmaz.

Cemaatlere Zekât Verilmesinin Hükmü İçin Linki Tıklayınız;

Soru: Kişinin oğluyla gelini boşanmışlar birde çocukları var. Çocuk annesinde kalıyor. Çocuk ve annesinin durumları kötü bu kişi çocukla annesine yani eski gelinine zekât verebilir mi? Ben torununa veremez dedim ama eski gelininde şüpheliyim.
2. soru: Kişi kayın pederine ve kaynanasına zekât verebilir mi kayınlarda buna dahil?

el Cevab:
Gelinine verebilir. Torununa veremez.
Kayınpederine kaynanasına ve kayınlarına üzerlerinde zekât şartları oluşuyorsa verebilir.
el usul (baba ve anne ve anne babalarına) ve furu (çocuklar ve çocukların çocukları)na; bakmakla yükümlü olduğu insanlardan olmaları sebebiyle zekât düşmez. [2]

Ek: Usul ve furu mensupları, zekâtın verileceği sınıflardan borçlular ve mücahidler konumunda olduklarında bu iki sınıftan olmaları açısından zekât alabilirler mi?
Problem borçlular açısından bakılması ön şartı üzerine bina edilmiş. Mücahidlere verilmesi de yine aynı.

 


[1] Bedayi II.472
[2] el Meydani, el Lubab fi Şerhil kitab I.155; el Kasani Bedaius Sanai, II.43 vd.

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 23.05.2019



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...