f EskiEserler | Eski Eserler | Eskieserler.com
E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

Sinan Pa┼ča K├╝lliyesi - Afyonkarahisar

 E─čitim Kurumu Detay─▒ No : E- 2044  
Kurucusu Kurulu┼č Tarihi E─čitim Dili ┼×ehir / ├ťlke
1525 Afyonkarahisar / T├╝rkiye
├ľzellik T├╝r├╝
Cami, T├╝rbe, A┼čhane, S─▒byan Mektebi  K├╝lliye 
Adres Web
,
       
Kurum No: 2044 Hit : 5063 Hata Bildirimi Tavsiye Et

   Kuruma ait Dergileri K├╝t├╝phaneleri Fak├╝lteleri ├ťniversitesi ─░lgili Kurumlar Tezler


E─čitim Kurumuna ait Dergiler

E─čitim Kurumuna ait K├╝t├╝phaneler

E─čitim Kurumuna Ait Akademik Birimler

Universite 

ilgili kurumlar 

E─čitim Kurumuna ait Tezler

├ľzeti

Hakk─▒nda Bilgi

Sinan Pa┼ča K├╝lliyesi - Afyonkarahisar

AfyonkarahisarÔÇÖ─▒n Sinanpa┼ča il├žesinde XVI. y├╝zy─▒la ait k├╝lliye
.
Sinan Pa┼ča Camii, c├╝mle kap─▒s─▒ ├╝zerindeki kit├óbesinden ve vakfiyesindeki kay─▒ttan ├Â─črenildi─čine g├Âre 931 (1524-25) y─▒l─▒nda in┼ča edilmi┼čtir. Yerin ad─▒ asl─▒nda S─▒├žanl─▒ iken Sincanl─▒ olarak de─či┼čtirilen ve resm├« ad─▒ son y─▒llarda Sinanpa┼čaÔÇÖya ├ževrilen k├╝├ž├╝k bir yerle┼čim yerinin i├žinde bulunan bu cami esas─▒nda bir tabh├óneli cami, t├╝rbe, a┼čhane-imaret ve b├╝y├╝k ihtimalle bir s─▒byan mektebinden olu┼čan bir k├╝lliye halinde yap─▒lm─▒┼čt─▒r. XVI. y├╝zy─▒lda Osmanl─▒ tarihinde ├žok say─▒da Sinan Pa┼ča bulunmaktad─▒r. Bu k├╝lliyenin b├ónisi olan Sinan Pa┼čaÔÇÖy─▒ Edip Ali Baki, vakfiyede okunan ÔÇťCel├ól├╝ddevle veÔÇÖdd├«nÔÇŁ ibaresini bir ├Ân ad olarak kabul ederek Cel├óleddin Sinan Pa┼ča ┼čeklinde yazmay─▒ teklif etmi┼č ve bu teklif ba┼čkalar─▒ taraf─▒ndan da benimsenmi┼čtir. Yine ayn─▒ yazar, 1047 (1637-38) tarihli ┼čeriyye sicilindeki bir fermanda ona Lala Sinan Pa┼ča denildi─čine de i┼čaret eder. Halbuki Evliya ├çelebi, Sinan Pa┼čaÔÇÖya ÔÇťGaziÔÇŁ lakab─▒n─▒ vermi┼čtir. Her nedense baz─▒lar─▒nca Sinan Pa┼čaÔÇÖn─▒n Akkoyunlu ailesinden Uzun HasanÔÇÖ─▒n o─člu Mehmed BeyÔÇÖin o─člu oldu─ču yolunda bir iddia ortaya at─▒lm─▒┼čt─▒r. Fakat bu iddiay─▒ do─črulayacak sa─člam hi├žbir dayanak yoktur. Edip Ali BakiÔÇÖnin tekrarlad─▒─č─▒ bir halk rivayetine g├Âre Sinan Pa┼ča, ├çath├Ây├╝kÔÇÖten bir ├žoban olarak hayata at─▒lm─▒┼č ve Yavuz Sultan Selim'in g├Âz├╝ne girerek vezir yap─▒lm─▒┼čt─▒r. Bu rivayetin de sa─člam bir esas─▒ yoktur. Sicill-i Osm├ón├«'de bir├žok Sinan Pa┼ča an─▒lmakta, ancak bunlar─▒n Sincanl─▒ÔÇÖdaki imaretin kurucusu ile ba─člant─▒s─▒ tesbit edilememektedir. Bunlar─▒n aras─▒nda 932ÔÇÖde (1525-26) ─░ranÔÇÖda ┼čehid d├╝┼čen bir Sinan Pa┼ča dikkati ├žekmekteyse de elde yine yeterli bir delil bulunmamaktad─▒r. Vak─▒flar Genel M├╝d├╝rl├╝─č├╝ Ar- ┼čiviÔÇÖnde s├╗reti bulunan vakfiyeden Kan├╗n├« Sultan S├╝leyman devri vezirlerinden Sinan Pa┼čaÔÇÖn─▒n b├ónisi oldu─ču anla┼č─▒lan imaret hakk─▒nda ┼čunlar yaz─▒l─▒d─▒r; ÔÇŁ... Karahi- sar─▒s├óhib ┼čehrine ba─čl─▒ S─▒├žanl─▒-├ób├ód nahiyesi hudutlar─▒ i├žinde bulunan ├çath├Ây├╝k k├Ây├╝nde yapt─▒rd─▒─č─▒ imaretin b├╝t├╝n├╝n├╝ vakfetti. Bu imaret bir cuma mescidine, gelip giden m├╝sl├╝man misafirlerin yatmas─▒ i├žin iki eve, bir Kur'an okuluna, bir mutfa─ča, bir f─▒r─▒na, bir mahzene veya bir ambara, gelen misafirlerin ve fakirlerin hayvanlar─▒ i├žin bir tavlaya, buralardaki aletlere, e┼čyaya, yollara m├╝temmim ve t├óbi yap─▒lara ...ÔÇŁ
Evliya ├çelebi bu k├╝lliyenin yap─▒m─▒ndan 140 y─▒l sonra 1671 ÔÇÖde ├ž─▒kt─▒─č─▒ bir seyahatinde u─črad─▒─č─▒ Karye-i Sinan Pa┼čaÔÇÖn─▒n 200 h├ó- neli bir m├╝sl├╝man k├Ây├╝ oldu─čunu ve Karahisar pa┼čas─▒n─▒n voyvodal─▒─č─▒ h├╝km├╝nde bulundu─čunu, haftada bir b├╝y├╝k pazar─▒ kuruldu─čunu belirtir. Evliya ├çelebi imaretin kurucusunu Gazi Sinan Pa┼ča ad─▒yla yazmakta, imareti te┼čkil eden yap─▒lar─▒n kubbelerinin kur┼čun kapl─▒ oldu─čuna i┼čaret etmektedir.
K├╝lliyenin c├╝mle kap─▒s─▒ kemeri ├╝zerindeki esas kit├óbesinin alt─▒nda boya ile yaz─▒lm─▒┼č ikinci bir kit├óbe yer almaktad─▒r. Boya ile yaz─▒lm─▒┼č manzum kit├óbenin gerek ifadesinde gerek iml├ós─▒nda tam anla┼č─▒lamayan bir durum vard─▒r. Tarihi de silik├že olmakla beraber tahminimize g├Âre ├╝stteki esas kit├óbenin benzeri olup 932 (1525- 26) olarak te┼čhis edilebilmektedir. ─░├žinde gizli baz─▒ m├ónalar oldu─ču san─▒lan bu kit├óbenin esas yap─▒ kit├óbesinden k─▒sa bir s├╝re sonra yaz─▒lmas─▒na bir anlam verilememektedir. Ayr─▒ca caminin d─▒┼č─▒nda k─▒ble duvar─▒n─▒n sa├ža─č─▒ dibinde a┼ča─č─▒dan olduk├ža zor okunabilen ge├ž d├Âneme ait ├╝├ž├╝nc├╝ bir kit├óbe bulunmaktad─▒r. Mihrab─▒n tam ├╝st├╝ne isabet eden yuvarlak pencerenin hizas─▒nda sivri ├╝├žgen ┼čeklinde bir al─▒nl─▒k i├žerisine bir mermer levha ├╝zerine i┼členmi┼č ├╝├ž sat─▒rl─▒k bu kit├óbeden caminin Sinan Pa┼ča ailesine mensup Necib N├╗ri Efendi ad─▒ndaki bir ki┼činin himmetiyle 1293ÔÇÖte (1876) tamir ettirildi─či ├Â─črenilmektedir. Kit├óbede bu tamirin Sultan Murad d├Âneminde yap─▒ld─▒─č─▒ haber verilmektedir. Bu durum son derece ilgi ├žekicidir. Burada ad─▒ ge├žen padi┼čah V. MuradÔÇÖd─▒r. Bilindi─či gibi V. Murad 1876 y─▒l─▒n─▒n 30 May─▒s g├╝n├╝ Osmanl─▒ taht─▒na ge├žmi┼č ve ancak ├╝├ž ay s├╝ren bir padi┼čahl─▒ktan sonra 31 A─čustosÔÇÖta hal'edil- mi┼čtir. Kit├óbede padi┼čah V. MuradÔÇÖ─▒n ad─▒ ve tarih hi├žbir ┼č├╝pheye yer vermeyecek ┼čekilde belirlidir. Yaln─▒z doksan ├╝├ž g├╝n OsmanlI taht─▒nda bulunan V. MuradÔÇÖ─▒n ad─▒na AnadoluÔÇÖnun bu ├╝cra kasabas─▒ndaki bir hay─▒r eserinde rastlanmas─▒ ger├žekten ┼ča-┼č─▒rt─▒c─▒ bir durumdur. Sinan Pa┼ča CamiiÔÇÖnin tamirinin 1876 y─▒l─▒n─▒n Haziran-A─čus- tos aylar─▒ i├žinde tamamland─▒─č─▒n─▒ bu bak─▒mdan kesin olarak s├Âylemek m├╝mk├╝nd├╝r. Di─čer taraftan bu kit├óbenin ├ódeta g├Âr├╝lmez bir yere yerle┼čtirilmesinde de V. MuradÔÇÖ─▒n k─▒sa s├╝ren saltanat─▒n─▒n pay─▒ olmal─▒d─▒r. Tamiri yapt─▒ranlar V. Murad ad─▒n─▒ veren kit├óbeyi de─či┼čtirmeyi do─čru bulmam─▒┼člar, fakat onu a┼ča─č─▒dan g├Âr├╝lmez ve okunmaz bir yere yerle┼čtirmeyi ihtiyata uygun bulmu┼člard─▒r. Bu ta┼č kit├óbede manzum tarihi yazan Feyz├« ad─▒nda bir ┼čairdir. Fakat Edip AliÔÇÖnin i┼čaret etti─čine g├Âre Af- yonkarahisarl─▒ ├çizmeciz├óde Osman R├ó┼čid Efendi ad─▒ndaki bir ┼čairin de bu tamirle ilgili bir tarihi bulunmaktad─▒r. Bu manzum tarihte de ayn─▒ tarih verilmektedir. Burada yatan k├╝lliyenin kurucusu Sinan Pa┼čaÔÇÖ- n─▒n ba┼č ve ayak ┼č├óhideierinde de yaz─▒lar vard─▒r.
K├╝lliye ile ilgili olarak Edip Ali Baki taraf─▒ndan on d├Ârt sayfal─▒k bir monografya 1947 y─▒l─▒nda yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r. 1951'de ─░stanbulÔÇÖdaki Ak┼čam gazetesinde ├ž─▒kan bir yaz─▒da buraya ait vak─▒flarda bir miktar paran─▒n bulundu─ču haber verilerek bununla ba┼čta t├╝rbe olmak ├╝zere k├╝lliyenin tamirine ba┼članaca─č─▒na i┼čaret ediliyordu. Ancak bu i┼člerin ne dereceye kadar ger├žekle┼čtirildi─či bilinemez. 1960 y─▒llar─▒na do─čru ek binalardan baz─▒lar─▒nda yeni tamirler ya-p─▒lm─▒┼čt─▒. T├╝rbe d├╝zenlenmi┼čse de caminin baz─▒ k─▒s─▒mlar─▒nda ├Ânemli ├Âl├ž├╝de bak─▒ms─▒zl─▒k izleri dikkati ├žekiyordu.
K├╝lliyenin merkezi olan cami Osmanl─▒ din├« mimarisinin XIV ve XV. y├╝zy─▒llarda ├žok say─▒da ├Ârne─čine rastlanan, fakat XVI. y├╝zy─▒l─▒n ilk yar─▒s─▒ i├žlerinde art─▒k yap─▒m─▒na devam edilmeyen z├óviyeli (tabh├óneli) camilerin sonuncular─▒ndan biridir. Tabh├óne mek├ónlar─▒nda gezgin dervi┼člerin misafir edildi─či bilindi─či gibi Sinan Pa┼ča CamiiÔÇÖnin esas kit├óbesinde de bu husus a├ž─▒k├ža belirtilmektedir. T├órih bak─▒m─▒ndan bu yap─▒ya en yak─▒n ├Ârnekler aras─▒nda DiyarbekirÔÇÖde B─▒y─▒kl─▒ Mehmed Pa┼ča taraf─▒ndan 922-927'- de (1516-1521) yapt─▒r─▒lan F├ótih Pa┼ča Camii. ─░stanbulÔÇÖda 929ÔÇÖda (1523) tamamla
nan Sultan Selim K├╝lliyesi, RodosÔÇÖun 1523'- te fethinin arkas─▒ndan in┼ča edilen S├╝leymaniye Camii ve SilivriÔÇÖde 927ÔÇÖde (1521) yap─▒lan P├«r├« Mehmed Pa┼ča Camii, Saray- bosnaÔÇÖda 937ÔÇÖde (1530) in┼ča edilen Gazi H├╝srev Bey ─░mareti, nihayet HalepÔÇÖte 952ÔÇÖ- de (1545) biten H├╝sreviyye ─░mareti yer almaktad─▒r. MalatyaÔÇÖn─▒n yak─▒n─▒nda Fethiye k├Ây├╝nde Kan├╗n├« Sultan S├╝leyman devrinde yap─▒lan imaret de bu gruba al─▒nmal─▒d─▒r. Bunlar─▒n hepsi, Sinan Pa┼ča ─░maretiÔÇÖnde oldu─ču gibi yap─▒n─▒n kuzey cephesinde boydan boya b├╝t├╝n binan─▒n geni┼čli─čince uzanan kubbeli bir son cemaat yerine sahiptir. Yanlarda sadece d├Ârt k├Â┼če planl─▒ birer tabh├óne odas─▒ bulunmaktad─▒r. Daha erken ├Ârneklerde g├Âr├╝len, ├╝zeri kubbe ile ├Ârt├╝l├╝ bir avlu h├ót─▒ras─▒ olan ortas─▒ ┼čad─▒rvanl─▒, namaz mek├ón─▒na g├Âre d├Â┼čemesi daha al├žak olan, kubbesi ayd─▒nl─▒k fenerli avlu b├Âl├╝m├╝ art─▒k tamamen ortadan kalkm─▒┼čt─▒r. Buna kar┼č─▒l─▒k cami olarak kullan─▒lan esas namaz mek├ón─▒nda k├óh basit, d├Ârt k├Â┼če ve kubbe ile ├Ârt├╝l├╝ bir mek├ón tatbik edilmi┼č, k├óh bu k─▒s─▒mda genel cami mimarisinin geli┼čmesine uygun bi├žimde yeni ┼čekiller denenmi┼čtir. Sincanlfda Gazi-Lala Sinan Pa┼ča ─░mareti bu ikinci gruba girmektedir. Ortadaki namaz mek├ónlar─▒ de─či┼čik ve genel cami mimarisinin ak─▒m─▒na ayak uyduran bi├žimdedir. SilivriÔÇÖde P├«r├« Mehmed Pa┼ča ile SaraybosnaÔÇÖda Gazi H├╝srev Bey imaretleri mihrap k─▒sm─▒nda yar─▒m kubbeli bir b├Âl├╝m├╝n kat─▒lmas─▒ suretiyle daha de─či┼čik bir ┼čekil alm─▒┼č, DiyarbekirÔÇÖde F├ótih Pa┼ča Camii ise ─░stanbul'un sel├ótin camilerinde uygulanan d├Ârt p├óyeli, d├Ârt yar─▒m kubbeli ┼čeklin bir benzeri olarak meydana getirilmi┼čtir. Halbuki Sinan Pa┼ča ─░maretiÔÇÖnde daha de─či┼čik bir bi├žim kullan─▒lm─▒┼č ve birbirini takip eden, enine geli┼čen iki mek├ón in┼čas─▒ suretiyle bu namaz b├Âl├╝m├╝ meydana getirilmi┼čtir. Ortadaki kare b├Âl├╝mler kubbelerle ├Ârt├╝lm├╝┼č, yanlarda kalan dar b├Âl├╝mler daha al├žak yar─▒m kubbelerle kapat─▒lm─▒┼čt─▒r. B├Âylece Sinan Pa┼ča ─░maretiÔÇÖnin cami k─▒sm─▒ tabh├óneli camiler aras─▒nda ├žok de─či┼čik bir ┼čekil kazanm─▒┼čt─▒r.
Cami k─▒sm─▒n─▒n T├╝rk sanat─▒ mimarl─▒k tarihi i├žindeki durumu Semavi EyiceÔÇÖnin makalesinde etrafl─▒ ┼čekilde a├ž─▒klanm─▒┼čt─▒r (bk. bibi.) Caminin i├žinin ├žok ge├ž bir devirde b├╝y├╝k ├Âl├ž├╝de de─či┼čikli─če u─črad─▒─č─▒ anla┼č─▒lmakta ve orijinal hi├žbir tezyinat g├Âr├╝lmemektedir. Yine ge├ž bir devirde yap─▒ld─▒─č─▒ anla┼č─▒lan bir mihrap bulunmaktad─▒r. Bu mihrab─▒n da s├╝slemesi d├Ânemin mimarisine ayk─▒r─▒ bir s├╝sleme ile g├Âz├╝ rahats─▒z edecek derecede a┼č─▒r─▒ motif ve renklerle bezenmi┼čtir. Ayn─▒ ├╝sl├╗p minberde de farkedilir. Caminin i├žinin 1876 tamirinde ├žok de─či┼čtirilmi┼č oldu─ču anla┼č─▒ld─▒─č─▒ gibi ayn─▒ husus minaresinde de farkedilmektedir. K├╝rs├╝ muntazam ta┼č-tu─čla ├Âr├╝l├╝ sekizgen bi├žimli olup yuvarlak g├Âvdeye ge├ži┼č pabu├ž k─▒sm─▒nda tu─čladan ├╝├žgenler yard─▒m─▒yla sa─članm─▒┼čt─▒r. Bunun da ├╝zerinde bir bilezikle ba┼člayan g├Âvde y├╝kselir. ┼×erefe ├ž─▒kmas─▒ konsollar halindedir ve aralar─▒nda 1876 onartm─▒nda yap─▒lan pencere al─▒nl─▒klar─▒ gibi ├╝├žgen s├╝slerin bulunmas─▒ g├Âvde ile ┼čerefenin ayn─▒ tamirde yenilendi─činin i┼čareti olsa gerektir. ┼×ad─▒rvan da bug├╝nk├╝ haliyle orijinal de─čildir. Belki havuz k─▒smen eski olabilir. ├ťzerini koruyan sundurma ah┼čap direklere oturan ah┼čap ├žat─▒ halindedir.
Avlunun sa─č taraf─▒nda ve avlu duvar─▒na biti┼čik olarak in┼ča edilmi┼č tek kubbeli bir yap─▒ bulunmaktad─▒r. Avluya bakan cephesinin bir kenar─▒nda bir kap─▒s─▒ ve bir penceresi olan bu binan─▒n ne oldu─ču bilinmemektedir. Baz─▒lar─▒ buna misafirhane demekteyse de kanaatimizce bu do─čru olamaz. Misafirhane do─črudan do─čruya caminin iki yan─▒na biti┼čik olan tabh├óne odalar─▒d─▒r. Bu tek kubbeli mek├ón─▒n bir s─▒byan mektebi olmas─▒ m├╝mk├╝nd├╝r. Nitekim Sinan Pa┼čaÔÇÖn─▒n vakfiyesinde burada bir mektep oldu─ču bildirilmektedir. 1968 y─▒l─▒nda yap─▒lan restorasyonun pek ba┼čar─▒l─▒ oldu─ču s├Âylenemez.
A┼čhane-imaret binas─▒ avlunun sa─č taraf─▒nda bir s─▒ra ├╝zerinde dizilmi┼č, hepsi de be┼čik tonozlarla ├Ârt├╝l├╝ de─či┼čik ├Âl├ž├╝lerde d├Ârt mek├óndan ibarettir. Bunlar─▒n ├╝├ž├╝ birer kap─▒ ile avluya a├ž─▒lmaktad─▒r. Bir tanesinin d─▒┼čar─▒ya ba─člant─▒s─▒ yoktur. Bu en kuzeydeki mek├ón─▒n i├žine ancak ikinci mek├óndan girilebilmektedir. Bu ilk odan─▒n sadece iki mazgal bi├žiminde penceresinin olmas─▒ bunun vakfiyede ad─▒ ge├žen mahzen olmas─▒ ihtimalini hat─▒ra getirir. ─░kinci mek├ón hem d─▒┼čar─▒ ile hem de birinci ve ├╝├ž├╝nc├╝ odalarla ba─člant─▒l─▒d─▒r. Bunu takip eden ├╝├ž├╝nc├╝ oda ise sadece ikinci mek├óndan ge├žilen bir b├Âl├╝md├╝r. Avluya a├ž─▒lan geni┼č bir penceresi ve oca─č─▒ vard─▒r. Nihayet d├Ârd├╝nc├╝ mek├ón tamamen ayr─▒ olup bunun da d─▒┼ča ba─člant─▒ sa─člayan bir kap─▒s─▒ ve oca─č─▒ vard─▒r. Bu d├Ârt mek├ónl─▒ ek binan─▒n a┼čhane-imaret olmas─▒ kuvvetle muhtemeldir. A┼čevinde adam ba┼č─▒na sabah ak┼čam birer ekmek, 30 dirhem bal, 50 dirhem karabiberli pirin├ž pilav─▒, 25 dirhem et verilmesi, ramazan, cuma ve kandil g├╝nlerinde bunlara zerde il├óve edilmesi gerekti─či vakfiyesinde kaydedilmi┼čtir.
Avlu kap─▒s─▒n─▒n hemen sa─č─▒nda bug├╝n biraz ├žukurda kalm─▒┼č olan Sinan Pa┼čaÔÇÖn─▒n a├ž─▒k t├╝rbesi vard─▒r. D├Ârt s├╝tuna dayanan d├Ârt kemer ├╝zerinde k├╝├ž├╝k bir kubbe bulunmaktad─▒r. T├╝rbenin avlu duvar─▒ d─▒┼č─▒ndaki yola bakan cephesinde kemerin ├╝st taraf─▒nda bulunan ├žok silinmi┼č, bozulmu┼č, yumu┼čak ta┼ča i┼člendi─či i├žin okunmas─▒ hemen hemen imk├óns─▒z olan kit├óbe t├╝rbenin ge├ž bir devirde de─či┼čikli─če u─črad─▒─č─▒n─▒, hatta belki kubbesinin yeniden yap─▒ld─▒─č─▒n─▒ g├Âstermektedir. Bu bozuk kit├óbedeki tarihin 1314 (1896) oldu─ču san─▒lmaktad─▒r. Ayr─▒ca kitabede bir ay-y─▒ld─▒z motifinin bulunmas─▒ da bunu do─črular mahiyettedir. Bu duruma g├Âre t├╝rbenin kubbesi ├žok ge├ž bir devirde b├╝y├╝k bir tamir ge├žirmi┼č olmal─▒d─▒r. T├╝rbenin i├žinde mermer bir lahit, ba┼č ve ayak ┼č├óhideleri mevcuttur. Bu ta┼člar dikkatli ve iyi bir ta┼č i┼č├žili─čine sahiptir. Ayak ┼č├óhidesinde babas─▒n─▒n ad─▒n─▒n Mehmed oldu─ču ve ┼čehiden 932 (1525-26) y─▒l─▒nda vefat etti─či bildirilmektedir. ┼×ehid denilmesi de ayr─▒ca dikkat ├žekicidir. Bu s─▒fat bug├╝n sava┼čta hayat─▒n─▒ kaybedenlere verildi─či gibi o devirde bazan idam edilen vezirler i├žin de kullan─▒lmaktad─▒r. Ayn─▒ ┼čekilde kubbeyi ta┼č─▒yan d├Ârt s├╝tunun ba┼čl─▒klar─▒ da itinal─▒ bir i┼č├žilikle i┼členmi┼č olmakla beraber bunlar─▒n tamamlanmadan b─▒rak─▒ld─▒─č─▒ ayr─▒ca dikkati ├žeker.
─░maretin avlusunda avlu kap─▒s─▒ndan camiye uzanan yolun solunda tek ba┼č─▒na bir de mezar bulunmaktad─▒r. Bu mezar, kal─▒n mermer levhalardan olu┼čan lahitle nis- betsiz bir ┼čekilde ba┼č ve ayak ucuna dikilmi┼č iki silindirik ta┼čtan olu┼čmaktad─▒r. Ancak bu ta┼člar─▒n ├╝zerinde mezar─▒n kime ait oldu─čunu belirtecek hi├žbir yaz─▒ mevcut de─čildir. Lahit k─▒sm─▒nda olduk├ža itinal─▒ birtak─▒m i┼člemeler bulunmas─▒na kar┼č─▒l─▒k ┼č├óhi- delerin tamamen bo┼č olmas─▒ gariptir. Lahdin ├╝zeri de bir kapakla kapat─▒lm─▒┼čt─▒r. Bilinmeyen bir tarihte ger├žek kit├óbeli ┼č├ó- hidelerin yok oldu─čuna ihtimal verilebilir. Belki de Sinan Pa┼čaÔÇÖn─▒n kabrinin ├╝st├╝nde g├Âr├╝len mermer kavuk buraya aitti. Bir halk rivayetinde bu kabrin Sinan Pa┼čaÔÇÖn─▒n hocas─▒na ait oldu─ču ileri s├╝r├╝l├╝rse de bu s├Âylentiyi do─črulayacak bir bilgi elde edilememi┼čtir.
Sinan Pa┼ča K├╝lliyesiÔÇÖnin bir par├žas─▒ olan hamam ise k├╝lliyenin biraz uza─č─▒nda bulunmaktad─▒r ve tek hamamd─▒r. D─▒┼č mimarisi pek a├ž─▒k├ža g├Âr├╝lememekte, soyunma yeri ise ge├ž bir d├Âneme ait oldu─čunu g├Âstermektedir. Bir ─▒l─▒kl─▒k b├Âl├╝m├╝nden sonra gelen s─▒cakl─▒k k─▒sm─▒ d├Ârt eyvan ┼čemas─▒na g├Âre in┼ča edilmi┼č olmakla beraber bir eyvan yap─▒lmad─▒─č─▒ndan ├╝├ž eyvanl─▒ olarak kalm─▒┼čt─▒r. Dolay─▒s─▒yla sadece iki halvet h├╝cresine sahiptir. Hamam─▒n bat─▒ cephesine biti┼čik ├žok yeni tarihlere ait bir de ├že┼čme g├Âr├╝l├╝r. Bu ├že┼čmenin ta┼član eski i┼členmi┼č par├žalardan olu┼čmaktad─▒r. ├ľ─črenildi─čine g├Âre orijinal esas ├že┼čme hamam─▒n giri┼č cephesine biti┼čik olarak yap─▒lm─▒┼čken 1953- 1955 y─▒llar─▒nda buradan s├Âk├╝lm├╝┼č ve mimari par├žalar─▒n bir araya getirilmesi suretiyle bug├╝n g├Âr├╝len h├╝viyetsiz ├že┼čme binaya yap─▒┼čt─▒r─▒lm─▒┼čt─▒r.

 


Kadrosu

Mezunlar─▒

Fihrist 
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
S├╝meyye Abaci / 23.11.2014



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...