E─čitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   K├╝t├╝phanelerde   ( 151 )   ┼×ehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
├ťye 1490
Online ├ťye 0

el Menar Dergisi

 Dergi Detay─▒ Dergi No : D- 708  
Yaz─▒ ─░┼čleri M├╝d├╝r├╝ Sahibi / Kurucusu Yay─▒n Logosu Yay─▒n Dili
Fethi Za─čl├╗l M. Re┼č├«d R─▒z├ó Toplumsal, din├« ve ekonomik reformlar─▒ (─▒slahat) yayg─▒nla┼čt─▒rma, ─░sl├óm'─▒n din├« bir sistem olarak mevcut ┼čartlarla ├žat─▒┼čmad─▒─č─▒n─▒ ispatlama
Yay─▒nlanma Aral─▒─č─▒ T├╝r├╝
Ayl─▒k
abortion methods abortion clinics in ny articles on abortion
abortion pills over the counter website-knowledge.com when is it to late to get an abortion
abortion pill abortion pill abortion pill
bystolic coupon 2013 forest patient assistance bystolic generic alternative
drug coupon cialis trial coupon
 
K├╝lt├╝r, Siyas├«, Bulmaca,  
       
Dergi No: 708 Hit : 3579 Hata Bildirimi Tavsiye Et

Hakk─▒nda Bilgi

el-Menar Dergisi
 
Kahire'de 1898-1940 y─▒llar─▒ aras─▒nda yay─▒mlanan k├╝lt├╝rel ve siyasal dergi.
─░lk say─▒s─▒ 17 Mart 1898
'de sekiz sayfa ve haftal─▒k olarak ├ž─▒kan el-Men├ór bir y─▒l devam ettikten sonra ayl─▒k dergiye d├Ân├╝┼čt├╝.
─░lk say─▒s─▒ndan itibaren benimsenen prensipler ┼ču ┼čekilde a├ž─▒kland─▒: Hi├žbir grubun taraftar─▒ olmamak; ei-Men├ór'a sald─▒ran herhangi bir gazeteye cevap vermemek, tan─▒nm─▒┼č kimselerin fikirlerine hizmet etmemek.
Derginin ama├žlar─▒ da toplumsal, din├« ve ekonomik reformlar─▒ (─▒slahat) yayg─▒nla┼čt─▒rma, ─░sl├óm'─▒n din├« bir sistem olarak mevcut ┼čartlarla ├žat─▒┼čmad─▒─č─▒n─▒ ispatlama ┼čeklinde ortaya konmu┼čtu.
el-Men├ór'm di─čer bir kurulu┼č amac─▒ da Cem├óledd├«n-i Efg├ón├« ve Muhammed Abduh'un ├ž─▒kard─▒─č─▒ el-'Urvet├╝'l-v├╝┼čk├ó adl─▒ derginin metodunu s├╝rd├╝rmek, ├Âzellikle bu yay─▒m organ─▒n─▒n gayretlerini devam ettirmekti. Bunlar ─░sl├óm'a girmi┼č b├ót─▒l inan├žlar─▒ ve hurafeleri ortadan kald─▒rmak, mezhep taassubunu, evliya hakk─▒ndaki yanl─▒┼č inan├žlar─▒, tarikatlar yoluyla gelen bid'atlar─▒ yok etmek, de─či┼čik gruplar aras─▒nda ho┼čg├Âr├╝y├╝ geli┼čtirmek, halk─▒n e─čitim seviyesinin y├╝kseltilmesini, e─čitim reformuyla m├╝sl├╝man milletlerin ilerleme ve geli┼čmeye y├Ânelmelerini ve bu konuda di─čer milletlerle rekabet etmelerini te┼čvik ┼čeklinde ├Âzetlenebilir.
Dergi ba┼člang─▒├žta Osmanl─▒ Devleti'ne ba─čl─▒l─▒─č─▒n─▒, "Osmanl─▒ devlet gelene─či ve Sultan Abd├╝lhamid'in siyaseti benimsenmi┼č olup Devlet-i Aliyye ciddiyetle savunulacak, halifeye samimiyetle hizmet edilecektir" c├╝mlesiyle a├ž─▒klam─▒┼čt─▒.
─░lk anda kar┼č─▒la┼čt─▒─č─▒ g├╝├žl├╝kleri ├žabuk a┼čan el-Men├ór, Muhammed Abduh ve Em├«r ┼×ek├«b Arslan'─▒n reform yanl─▒s─▒ makaleleriyle M─▒s─▒r'─▒n yan─▒ s─▒ra di─čer Arap ve ─░si├óm ├╝lkelerinin ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n├╝ desteklemi┼č, Abdurrahman el-Kev├ókib├«'nin ├ťmm├╝'l-kur├ó adl─▒ kitab─▒n─▒, ayr─▒ca Kur'├ón-i Ker├«m tefsiri (Tefs├«r├╝'l-men├ór) ne┼črederek bu ├╝lkelerde kendini tan─▒tm─▒┼č ve okuyucu say─▒s─▒n─▒ artt─▒rm─▒┼čt─▒r.
el-Men├ór'da Ce-m├óledd├«n-i Efg├ón├«, Abdurrahman el-Kev├ókib├«, Muhammed Abduh. Cem├óleddin el-K├ós─▒m├« gibi d├╝┼č├╝n├╝rlerin yaz─▒lar─▒na yer verilmi┼č olmakla birlikte dergi genel olarak M. Re┼č├«d R─▒z├ó'n─▒n bir eseri mahiyetindedir. ─░lk y─▒llar─▒nda el-Men├ór'a Muhammed Abduh ve M─▒s─▒r meden├« mahkemeleri ba┼čkan─▒ Fethi Za─čl├╗l destek vermi┼č, dergi ├ľzellikle Muhammed Abduh'un sesi  ve onun fikirlerinin yay─▒c─▒s─▒ olarak g├Âr├╝lm├╝┼čt├╝r.

Re┼č├«d R─▒z├ó'n─▒n el-Men├ór paralelindeki ├žal─▒┼čmalar─▒ ─░sl├óm d├╝nyas─▒nda yank─▒ uyand─▒rm─▒┼č, Romanya'da bulunan R├╗h├ón├« ─░limler ve Psikolojik Ara┼čt─▒rmalar Cemiyeti 1933'te kendisine ┼čeref ├╝yeli─čine se├žildi─čini bildiren bir mektup yazm─▒┼č, ayr─▒ca ┼čarkiyat├ž─▒lar ve Avrupal─▒ ara┼čt─▒rmac─▒lar, el-Men├ór'm ─░sl├óm d├╝nyas─▒yla Fransa Afrikas─▒ ve Endonezya'daki etkilerinden ve buralardaki taraftarlar─▒n─▒n ├žoklu─čundan ├ľvg├╝yle s├Âz etmeye ba┼člam─▒┼člard─▒.

el-Men├ór'─▒n ilk otuz d├Ârt cildi otuz yedi y─▒ll─▒k bir s├╝re zarf─▒nda yay─▒mlanm─▒┼čt─▒r
(1898-1935).
Re┼č├«d R─▒z├ó'n─▒n 1935'te ├Âl├╝m├╝nden sonra XXXV. cildin ne┼čri alt─▒ y─▒ll─▒k bir zamana yay─▒lm─▒┼čt─▒r. Derginin zamanla sabitle┼čen b├Âl├╝mleri tefsir, makaleler, e─čitim ├ľ─čretim, fetvalar, haberier-yorumlar ve kitap tan─▒t─▒mlar─▒ndan ibarettir.
Re┼č├«d R─▒z├ó'n─▒n kitaplar─▒n─▒n b├╝y├╝k bir k─▒sm─▒ ├Ânce dergide tefrika edilmi┼č, ard─▒ndan kitap halinde bas─▒lm─▒┼čt─▒r.
Bu t├╝r eserlerinden baz─▒lar─▒ Te├«s├«i├╝'l-Men├ór, Muh├óveret├╝-mu┼člih ve'1-mukallid, el-Hil├ófe evi'l-im├ómet├╝'l-'uzm├ó ve Fet├ó-vd'd─▒r. el-Men├ór'm III. cildinden itibaren Muhammed Abduh'un tefsir dersleri Re┼č├«d R─▒z├ó'n─▒n tuttu─ču notlara dayan─▒larak ne┼čredilmeye ba┼članm─▒┼čt─▒r. Derginin X. cildinde tefsir Nisa s├╗resinin 125. ├óyetine kadar gelmi┼čti. Muhammed Abduh bu s─▒rada vefat etti─činden Re┼č├«d R─▒z├ó tefsire bizzat devam etmi┼č, daha ├Ânce k├╝├ž├╝k notlar d─▒┼č─▒nda il├óvede bulunmadan ├╝stad─▒n─▒n tefsirini kaleme al─▒p yay─▒mlarken bundan sonra kendine mahsus bir metotla tefsir faaliyetini s├╝rd├╝rm├╝┼čt├╝r.

el-Men├ór, tefsir ilminin teknik y├Ânlerine dalmadan Kur'├ón-─▒ Ker├«m'in muhtevas─▒n─▒ insanlara sunmay─▒ hedeflemi┼čtir. Muhammed Abduh "ilm├« tefsir" olarak adland─▒r─▒lacak olan, Kur'an'da modern ilimlerin temelini ara┼čt─▒ran e─čilimden yana g├Âr├╝n├╝rken Re┼č├«d R─▒z├ó bu tavra kar┼č─▒ daha ihtiyatl─▒ yakla┼čm─▒┼čt─▒r. el-Men├ór'm III ve IV. ciltlerinde ne┼čredilen "Muhave-ret├╝'l-mu┼člih ve"l-mukallid" adl─▒ yaz─▒lar─▒nda Re┼č├«d R─▒z├ó yenilik, ─▒sl├óh ve ─░sl├óm'da birlik gibi kendine ama├ž edindi─či temel konulara dair g├Âr├╝┼člerini kar┼č─▒l─▒kl─▒ konu┼čma ┼čeklinde ifade etmi┼čtir. Re┼č├«d R─▒z├ó'n─▒n T├╝rkiye'de hil├ófetin yetki alan─▒n─▒n s─▒n─▒rland─▒r─▒lmas─▒ ├╝zerine kaleme almaya ve ei-Menar'da 1922'de yay─▒mlamaya ba┼člad─▒─č─▒ hil├ófete dair makaleleri, bu konudaki klasik bilgilerin derlenmesi, tahlili ve tenkidinin yan─▒ s─▒ra birtak─▒m yeni fikirleri de i├žermektedir. Derginin ana b├Âl├╝mlerinden olan fetvalar k─▒sm─▒nda ise Re┼č├«d R─▒z├ó bir├žok din├« konuda fetva vermi┼čtir. ─░sl├óm d├╝nyas─▒n─▒n ├že┼čitli b├Âlgelerinden gelen sorular i├žin verilen fetvalar─▒n klasik fetva kitaplar─▒nda yer alanlardan farkl─▒ olarak delilli ve tart─▒┼čmal─▒ oldu─ču g├Âr├╝l├╝r.
Re┼č├«d R─▒z├ó'n─▒n ei-Menar'daki yaz─▒lar─▒n─▒ ve genel tutumunu iki merhaleye ay─▒rmak gerekir. Birincisi, 1898'den Muhammed Abduh'un vefat─▒na kadar (1905) siyasetten uzak kalarak sadece din├« ─▒slahat ├╝zerinde durdu─ču, gerek Osmanl─▒ gerekse ─░ngiliz siyasetiyle ilgili herhangi bir konuya girmedi─či d├Ânemdir. ─░kincisi siyas├« konulan ele ald─▒─č─▒ d├Ânem olup el-Menar'─▒n yay─▒n hayat─▒nda yeni b├«r y├Âneli┼čin ba┼člang─▒c─▒n─▒ te┼čkil eder. Re┼č├«d R─▒z├ó 1905 y─▒l─▒ndan itibaren Osmanl─▒lar'─▒ devlet b├╝nyesinde ├že┼čitli reformlar yapmaya, monar┼čiden do─čan bask─▒larla m├╝cadele etmeye ├ža─č─▒rm─▒┼č, me┼črut├« idareye ge├žilmesini istemi┼č ve el-Men├ór sayfalar─▒nda Sultan Abd├╝lhamid'e h├╝cum etmi┼čtir.
T├╝rkler'in di─čer Osmanl─▒ unsurlar─▒yla birlikte tek devlet ├žat─▒s─▒ alt─▒nda beraber olmas─▒n─▒ isteyen Re┼č├«d R─▒z├ó, her alanda demokrasinin h├ókim olabilmesi i├žin anayasa ruhunun yayg─▒nla┼čt─▒r─▒lmas─▒ do─črultusunda herkesi ─░ttihat ve Terakki Cemiye-ti'ni desteklemeye davet ediyordu. ─░ttihat ve Terakk├« Cemiyeti'nin T├╝rk├ž├╝l├╝k esas─▒na dayanan ger├žek niyeti ortaya ├ž─▒k─▒nca el-Men├ór ─░ttihat├ž─▒lar─▒n benimsedi─či Turanc─▒l─▒k ak─▒m─▒na kar┼č─▒ ├ž─▒km─▒┼čt─▒r.
Osmanl─▒ Devleti'n─░n iyice zay─▒flamas─▒ndan sonra el-Men├ór, Avrupal─▒lar'a kar┼č─▒ m├╝cadele etmek amac─▒yla ┼×erif H├╝seyin'in ba┼člatt─▒─č─▒ ayaklanmay─▒ destekledi. ├ç├╝nk├╝ el-Men├ór'a g├Âre bu ayaklanma ─░ttihat├ž─▒lar'a kar┼č─▒ bir hareketti. Ancak ┼×erif H├╝seyin'in ─░ngilizlerle gizli bir anla┼čma yaparak n├╝fuz alan─▒n─▒ geni┼čletme ve hil├ófetini il├ón etme niyetini ├Â─črenince ona ┼čiddetle h├╝cum etti ve kendi g├Âr├╝┼člerine daha yak─▒n buldu─ču Su├╗d├«ler'in taraf─▒nda yer ald─▒. I. D├╝nya Sava┼č─▒'n─▒n ard─▒ndan ├Âzellikle Hicaz b├Âlgesinin Abd├╝laz├«z b. Su├╗d'un h├ókimiyetine girmesiyle birlikte S├╝nn├« bir mezhep olarak kabul etti─či Vehh├ób├«li─či destekledi. Re┼č├«d R─▒z├ó'n─▒n bu noktaya gelmesinde Muhammed Abduh'un vefat─▒ndan sonra onun Hanef├«-M├ót├╝rid├« ├žizgisinden uzakla┼čarak Hanbel├« ├žizgisine y├Ânelmesi etkili olmu┼čtur.
Nitekim tevhid ilkesine ayk─▒r─▒ g├Âr├╝nen uygulamalara kar┼č─▒ e─░-Men├ór'in s├╝rekli sald─▒r─▒lar─▒ ─░bn Teymiyye'ye ve onun fetvalar─▒na dayan─▒yordu. Re┼č├«d R─▒z├ó'n─▒n bu y├Âneli┼činin di─čer bir yans─▒mas─▒ da Abduh'un ard─▒ndan tasavvufa kar┼č─▒ daha sert bir tav─▒r almas─▒ ┼čeklinde olmu┼čtur. Re┼č├«d R─▒z├ó, tasavvufun da f─▒k─▒h ve kel├óm gibi ─░si├óm├« esaslara dayand─▒─č─▒n─▒ kabul etmekle birlikte vahdet-i v├╝c├╗d, dinin temel ilkeleriyle ba─čda┼čmad─▒─č─▒n─▒ d├╝┼č├╝nd├╝─č├╝ baz─▒ te'-viller ve dinin zahiriyle uzla┼čt─▒r─▒lmas─▒n─▒ imk├óns─▒z g├Ârd├╝─č├╝ baz─▒ konularda bile m├╝r┼čide kay─▒ts─▒z ┼čarts─▒z itaat gibi hususlar─▒n tasavvufa eski din ve d├╝┼č├╝ncelerden ge├žti─či kanaatindedir.
 
Bibliyografya :
 
Charles C. Adams, ─░slam and Modemisin ─░n Egypt, Mew York 1968, s. 177-204; M. S├ó├╝h el-Merr├ók├╝┼č├«. Tefk├«ru Muhammed Re┼č'id R─▒z├ó, |bask─▒ yeri yok] 1985 (ed-D├ór├╝'t-T├╗nisiyye), s. 57-76; H├╝seyin b. Abdullah el-├ľmer├«, el-Men├ór oe'L-Yemen, D─▒ma┼čk 1408/1987, s. 13-22; Cevdet Ahmed Cevdet. Mecellet├╝'l-Men├ór ve e┼čer├╝-h├ó f├« kaz├óya'l-f─▒kri'l-─░sl├óm├« (doktora tezi, 1987), C├ómiat├╝'l-Ezher, K├╝ll─░yyet├╝'Mugat─░'l-Arabiyye; Ahmed Fehd Berek├ót e┼č-┼×ev├óbike, Muhammed Re┼č├«d R─▒z├ó, Amman 1409/1989; Muhammed Harb, es-Sult├ón 'Abd├╝lhamtd e┼č┼č├ón├«, Dima┼čk 1990, s. 261-264; M. Rec├ó├« Reyy├ón, "Re┼č├«d R─▒z├ó ve Mecellet├╝'l-Men├ór m├ó beyne 1898-1919", e(-Hay├ótii'l-fikr─▒yyef─▒'l-├╝l(├óy├ótl'i-─▒Ara-biyye e┼čn├ó'e'l-'ahdi't-'O┼čm├ón├« (n┼čr Abd├╝lcel├«l et-Tem├«m├«), Za─čv├ón 1990, s. 231-263; J. Bluhm-Warn. "al-Manar and Ahmad Soorkattie", ─░slam: Essays on Scripture, Thought and Society (n┼čr P. G. Riddel -T. Street). Leiden 1997, s. 295-308; E. Sirriyeh, Sufis and Anti-Sufis, Surrey 1999, s. 98-102; ─░brahim Ahmed e─░-Adev├«, Re┼č├«d R─▒z├ó el-im├óm el-m├╝c├óhid, Kahire, ts. (el-M├╝esseset├╝'l-M─▒sriyyet├╝'l-├ómme); Hayreddin Karaman, Ger├žek ─░sl├óm'da Birlik, ─░stanbul, ts. (Nesil Yay─▒nlar─▒), s. 115-167;J. Jomier, "al-Man├ór", Vl, 360-361.
Muhammed Harb

bystolic coupon site coupons for bystolic

Yazar Kadrosu

─░leti┼čim Bilgileri
Adres
Telefon
Faks
e-mail

Bas─▒m Bilgileri
Yay─▒nlayan Kurum / Matbaa
Yay─▒nland─▒─č─▒ ├ťlke M─▒s─▒r
Yay─▒nland─▒─č─▒ ┼×ehir Kahire
Yay─▒na Ba┼člad─▒─č─▒ Tarih 1898
Yay─▒n─▒ Sona Erdi─či Tarih 1940
Yay─▒n Say─▒ Adedi 34 cilt

Fihrist

Dergiye Kay─▒tl─▒ Makaleler
# Makaleler Ad─▒
Kullan─▒c─▒ Yorumlar─▒

! Yorum yazabilmeniz i├žin ├╝ye olmal─▒s─▒n─▒z.
├ťyelik i├žin l├╝tfen sayfan─▒n ├╝st k─▒sm─▒nda yer alan"├ťye Giri┼č | ├╝ye ol" linkine t─▒klay─▒n─▒z.

Kay─▒t Ekleyen / Eklenme Tarihi
S├╝meyye Abaci / 16.07.2014



Eski Eserler


Eski Eserler K├╝t├╝phanesine Ho┼čgeldiniz!

Hesap ─░┼člemleri

├ťye de─čil misiniz? ├ťye olun!

Eski Eserlere ├╝ye olarak, k├╝t├╝phanenimiz ve eserlerimiz hakk─▒nda payla┼č─▒mlardan hesab─▒n─▒z ├╝zerinden faydalabilirsiniz...