Eğitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   Kütüphanelerde   ( 151 )   Şehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
Üye 1490
Online Üye 0

Mevlevi Musikisi

 Kitap Detayı Kitap No : K-  
Yazar Adı İlim Dalı Konusu Dili
T. E. Tasavvuf Türkçe
Özelliği Tercüme Eden
 
       
Makale No: 72 Hit : 10663 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazarına ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakkındaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Adı
1 Word by Word Picture Dictionary
2 Winning the Future : A 21st Century Contract with America
3 The Koran Handbook: An Annotated Translation
4 The Jerusalem Tract ( er Risaletül Kudsiyye Tercümesi)
5 Şiir Mecmuası
6 Sufism A Beginners Guide
7 Shariah Law An Introduction
8 Risalei Usuli Tarikat ve Biati Hazreti Mevlana
9 Risalei Mevlevi
10 Reformation of Islamic Thought
11 Nuts and Volts Magazine
12 Müntehabat Mecmuası
13 Muslim Networks from Hajj to Hip Hop
14 Minhacül Fukara
15 Mevlevi Tarikatı Silsilesi
16 Mevlevi Şeyhleri Silsilesi
17 Mevlevi Notaları
18 Mevlevî Âyinleri, Mevlana ve Sultan Divaninin Gazeli
19 Mevlevi Ayinleri Notası
20 Mevlevi Ayinleri Mecmuası (II)
21 Mevlevi Ayinleri Mecmuası
22 Mevlevi Ayinleri
23 Mevlevi Ayin Ve Nota Mecmuası
24 Mevlana Kütüphanesi Defteri
25 Menakibi Sultan Divani
26 Mecmûa
27 Mecmua
28 Kelile ve Dimne (Karataka ve Damanaka)
29 Islamic Political Identity in Turkey
30 Islamic Finance: Law, Economics, and Practice
31 Islam: Religion, History, and Civilization
32 Hodaynamag
33 HelpYourself Reading QURAN
34 Hamparsan Ayini Şerif Notaları I-II
35 Fuel Cell Technology Handbook
36 First Thousand Words in Arabic
37 eş Şiatul İsnaaşeriyye ve Tahriful Kuran / الشيعة الإثنى عشرية وتحريف القرآن
38 English for Academic Purposes
39 el Mucem el Vasit / المعجم الوسيط
40 el islam ve el ilm (İslam ve İlim Afgani ve Renanın Münazaraları) / الإسلام والعلم مناظرة رينان والأفغاني
41 el Hulel el Mevşiyye - el Hulel el Mevşiyye fi Zikri el Ahbari el Merrakuşiyye / الحلل الموشية في ذكر الاخبار المراكشية
42 East of the Jordan (Ürdün'ün Doğusu)
43 Conversational Arabic in 7 Days
44 Bebek Bakımı
45 Ayinnamag
46 Around The World In 80 Days ( 80 Günde Devri Alem)
47 Al-Mawrid: A Modern Arabic-English Dictionary / Al Mawrid
48 Al Mutarjim Al Kafi
49 A Vocabulary: Persian, Arabic and English
50 Pocket Drug Reference 2008

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Adı
1 Word by Word Picture Dictionary
2 Winning the Future : A 21st Century Contract with America
3 The Koran Handbook: An Annotated Translation
4 The Jerusalem Tract ( er Risaletül Kudsiyye Tercümesi)
5 Sufism A Beginners Guide
6 Shariah Law An Introduction
7 Reformation of Islamic Thought
8 Nuts and Volts Magazine
9 Muslim Networks from Hajj to Hip Hop
10 Islamic Political Identity in Turkey
11 Islamic Finance: Law, Economics, and Practice
12 Islam: Religion, History, and Civilization
13 HelpYourself Reading QURAN
14 Fuel Cell Technology Handbook
15 First Thousand Words in Arabic
16 English for Academic Purposes
17 East of the Jordan (Ürdün'ün Doğusu)
18 Conversational Arabic in 7 Days
19 Bebek Bakımı
20 Around The World In 80 Days ( 80 Günde Devri Alem)
21 Al-Mawrid: A Modern Arabic-English Dictionary / Al Mawrid
22 Al Mutarjim Al Kafi
23 A Vocabulary: Persian, Arabic and English
24 Pocket Drug Reference 2008

Yazara ait makaleler
# Makaleler Adı
1 Zaman Yolculuğu ile İlgili Problemler Üzerine Muhakeme Soruları Testi / TIME TRAVEL and Newly related problems
2 Yezidilik Ve Yezidiler
3 Velikovskye Göre Musa ve Firavunun Gerçek Hikayesi
4 Vaiz Ahmet Tomorun Firavunun İmanının Kabul Edilmemesiyle Alakalı Vaazı VİDEO İZLE
5 Türk Cihan Hakimiyeti Mefkuresi Hakimiyeti
6 Serçemeli Hattat Hacı Mustafa Necatiddin (K.S.)
7 Sabah Ezanı Okunurken Yemek İçmek Caiz Değildir / الشرب أثناء أذان الفجر
8 Prof.Dr. Ahmed Akgündüz Hocamızla Söyleşi
9 Osmanlıda Matbaa Niçin Gelişmedi?
10 Osmanlı Devleti ve Matbaa
11 Organ Naklinin Hükmü Konusunda Resmi kuruluş ve Dini Merkezlerin Yayınları
12 Müminler Allaha Tevekkül Etsin / وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
13 Mevlevi Musikisi
14 Mevlana Celaleddin Rumi
15 Matbaa Osmanlıya neden geç geldi?..
16 Matbaa Neden Osmanlı Devletine Avrupadan 272 Yıl Sonra Gelebilmiştir?
17 Malik Aksel İle Mülakat
18 Kürtaj (Çocuk Aldırma) ve Kürtajın Dînî Hükmü
19 Kızıldeniz Selamet ve Felaket Deryası
20 Kavli Leyyin
21 Kameri Ayın Tesbitinde Hilalin Görülmesi / دخول الشهرالقمري بين رؤية الهلال والحساب الفلكي
22 Kabul Edilmeyen İman Firavun İmanı
23 İlk Matbaa ve İbrahim Müteferrika
24 İlk Kuran Tefsiri Olarak Hz Ali nin Mushafı
25 İki Dua Klasiği Yeniden Yayınlandı
26 İbrahim Müteferrikanın Matbaasında Basılan Eserler
27 İbn Hacer el Heyteminin İslamda Helaller ve Haramlar adlı Eserinde Firavunun İmanı Meselesi
28 Hz. Musanın Kızıldenizi Geçişinin Sırrı
29 Hulefa i Raşidin Dönemi Bibliyografyası
30 Hilal Gözlemlerinde Birliğin Sağlanması / توحيد رؤية الهلال
31 Hesaplama Yöntemi ve Kesinliği İle İlgili Mulahazalar / الحساب الفلكي بين القطعية والاضطراب
32 Hazreti Musa Firavunun Sarayında
33 Göktürk Tarihinin Meseleleri Kültigin mi ? Költigin mi ?
34 Firavunun Müslümanlığı
35 Firavunun İmanı...
36 Farabiye Göre Peygamberlik / النبوة عند الفارابي
37 Fahruddin er Raziye Göre Firavunun İmanı Neden Kabul Olunmadı
38 Eşariyye Mezhebi Literatürü
39 Eski Eserler Deneme
40 Eleştiri Yorum 1988 nolu Makalenin Eleştirisidir
41 Early Ottoman Printing the Müteferrika Press
42 Dr. Emel Esin ve Eserleri
43 Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları Bibliyografyası (1924-2009)
44 Çocuk Düşürme ( Kürtaj )
45 Cevşen Sahih Değildir
46 Büyük Türk Bestekarı Dede Efendi II
47 Büyük Türk Bestekarı Dede Efendi I
48 Bir Oryantalistin Hayatı Ignaz Goldziher
49 Bir Medeni Kanun Olarak Mecelle
50 Bir Macar Türkoloğu Dr. Ignaz Kunoş ve Dilimiz ve Halk Edebiyatımız Üzerine Çalışmaları
51 Bir Dost Elinden M. Akifin Son Günleri
52 Benim Babam Kafatasçı Değildi
53 Bediüzzaman ve Abdurrahim Zapsu
54 Bediüzzaman Said Nursinin Cevşen İle İlgili Görüşleri
55 Azerbaycanın Güzellikler Şairi Aşık Elesger
56 Asiye Validemizin Şehid Edilmesi
57 Ahilik Dergahları Ve İcra Ettikleri Fonksiyonlar
58 Ahi Evrenin Tercemei Hali / ترجمة حال اخي اورن
59 Ahi - Osmanlı İlişkisi / علاقات جماعة أخي مع العثمانيين
60 3000 Yıllık Firavunun Cesedi VİDEO İZLE
61 Muhayyelatı Aziz Efendi

Yazar Hakkındaki Tanıtım Makaleleri
# Makaleler Adı

Özeti
husbands who cheat website dating for married men
what are aids symptoms hiv aids facts new hiv treatment
doxycycline doxycycline doxycycline
sumatriptan injection sumatriptan injection sumatriptan injection

Yayın Bilgileri
Yayınlandığı Kaynaklar Türk Edebiyatı Dergisi, cilt:1, sayı:12, s. 34.
Yayınlandığı Tarih Aralık 1972
Yayınlandığı Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazdır/Print]

Mevlana Mevlevi Musikîsi

Rebabî Sabahaddin Volkan    

Mevlana Celâleddin-i Rûmî Hazretlerinin, âlem-i âhirete intikallerinin yine bir yıl­dönümündeyiz. Bilindiği gibi, Mevlâna, yi­ne böyle bir Aralık ayının 17. günü akşamı, günün son ışıklarının, Konya'yı ufuklar boyu çevreleyen yumuşak tepeciklerin zirvelerin­de pırıldattığı bir saatte ruhlarını teslim eyle­mişlerdi.

Çocukluğunu ve gençlik yıllarını, Cihan Allamesi bir babanın koltuğu altında geliştiren ve in­sanlık cevherini, fikrî olgunluk ve bütünlüğünü, din ve dünya bilgilerini de vaktin âlimlerinden öğrenmek suretiyle elde eden Mevlana, Pederleri­nin ve Hocalarının vefatlarından sonra, onlardan boş kalan bütün o manevî mevkileri, o, ilim ve irfan kürsîlerini kendi şahsî kemâlât ve fuyûzâtı ile  doldurabilen bir din ve irfan ulusu olmuşdu. İçinde bulunduğu devrin, Selçuklu Sultanları  da dahil olmak üzere, Konya'da O'nu herkes candan seviyor ve O'na hürmet ediyor, bağlılık ve hayranlık gösteriyordu. Tedris kürsüsü karşısın­da adetleri binleri aşan talebeleri vardı. O, Kon­ya'da Selçukî Sultanından da ilerde sevilen ve sayılan bir   şahsiyet   oluvermişdi.

Ondaki bu İrfan ve Kemâlat dünyası bir sun, kendisi gibi bir başka Gönül Ulusu ile karşılaşıverince, O, bir Volkan gibi, bir anda indi­fa' hâline geçiverdi. Senelerin, uzun senelerin ruhuna, dimağına, hulâsa, bütün bir insanlık hüviyet ne teksif eylemiş olduğu manevî feyizler bir anda şahlanmış, gökleri kaplayan Gönül ate­şi ile, adetâ bir AŞK ÇERAĞI oluvermişdi. Mev­lâna, artık, sadece ilme, kuru şeriate, kayde bağlı olmakdan sıyrılıp çıkmış, kendi hudutları­nı çokdan aşmışlığın vecdi ve istiğrakı içersin­de (AŞK-I İLÂHÎ) vadisine kayıp gitmişdi. Ve işte ondan sonradır ki, kendini, bütün bir âleme tanıtan, nâmını lâyemût kılan beşer üstü mer­tebelerine yükselivermişdi.

artık, kendi gönül dünyasını dalgalandı­ran her intiba karşısında şiirler, ru­bailer, gazeller söyliyerek vecde kapı­lıyor ve semâ ediyordu. Bir gün, Selâhaddin-i Zerkubî'nin altın döğen çekicinin muttand ahengi, bir başka gün, herhangi bir köşe­den bucakdan akseden bir Rebâbın feryadı, bir başka gün, uzaklardan geceyi ihtizaza getiren bir Nay'ın sesi, O'nu çileden çıkarmağa kâfi gelebilen şeyler olmuşdu. Rebâblar, Naylar, hil­katin öz musikisi ile Konya Semâlarını ra'şelere ve velveleye verirken, O da, ruhunun susmayan ateşini ve Aslına karşı duymağa başladığı engin tahassürünü, bu seslerle coşturup taşırmağa ça­lışıyor, âşıkane sayhalar, pür vecd na'ralar sa­vurarak semâa başlıyor; dönüyor, dönüyor, yanı­yor,  yanıyordu...

Yüce Mevlâna, erişdiği o günkü mâ'na ve lâhût iklimin n, âdeta, "Bülbül-ü Şeydası" ol­muşdu. O, Selâhaddin-i Zerkubi'nin, Hüsameddin Celebi'nin, kendi şahsına karşı duyup izhâr et­tikleri hürmet, sevgi ve hayranlıklarının atmos­feri içerisinde, en beliğ sözlerini söylüyor; "Mes­nevi", "Fih-i-Ma-Fih", "Divan-ı Kebîr" gibi, ma'na ve şöhretler o günlerde olduğu kadar, sonradan da dünyayı tutup saracak ve sarsacak olan öl­mez eserlerini, bu İlâhi atmosfer içerisinde ibda ediyordu...

Ne hazindir ki, çok sevdiği, İlâhî Gönül Bağ­larıyla bağlanmış olduğu "ŞEMS" inin, bir anda parlayıp kısa bir zaman sonra da gözlerden kayboluveren bir nur gibi, kendi muhitinden koparılıp uzaklaştırılışı, O'nu büsbütün coştur­muş ve sanki, güle hasret çeken bülbüllerin en çilelisi, en dertlisi hâline koymuşdu.

Naylar, Rebâblar, durmadan feryâd ediyor ve O'nun gönlündeki hasret âteşini her an biraz daha körüklemiş ve arttırmış oluyordu. Yüce Mevlâna, bu feryatları, semâ'larıyla daha da coş­turuyor, irticalen söylemeğe başladığı âteşin ru­baileri ve hasretleri terennüm eden gazelleri ile bu gönül âyinlerini tarsîn diyordu.

Ve işte, bu suret ve bu şartlar muvacehe-sindedir ki, Mevlâna, İbâdetin musikî ile de ya­pılabileceğini, bütün bîr islâm âlemine haykırır olmuşdu. Fakat, ne hazindir ki, O'nun, bu gö­nül taşkınlıkları, devrinin kara câhilleri, yobaz şeriatçıları tarafından hiç de Müslümanlığa ya­kışır şeyler olarak isimlendirilemiyordu. Mevlâna'yı sevenlerle, O'nun bu tarzdaki davranışları­nı bir türlü hazmedip çekemiyenler, Konya'da, âdeta iki büyük ve ayrı kuvvet olmuşlardı. Her gün, her yerde bu durumun sert çekişmeleri yapılıyor ve dedikodular günden güne daha da büyüyordu. "— Nay ve Rebâb sesleri ezân-ı Mu­hammedi seslerini bastırır oldular!. Din ve şe­riatımız ne hâllere düştü!. Konyamız, bu utanç verici hallere daha ne kadar tahammül göste­recek!"   diye,   bağrışıp, çağrışanlar oluyordu.

Fakat, O Yüce İnsan, bütün bu sızlanmala­rın, kaynaşmaların hiç birine değer ver.r görün­müyordu. O, âdeta kendisine Allah tarafından il­ham olunanı yapıyor gibiydi ve hakikat de, za­ten öyle idi.

Evet Aziz Okuyucularım, Mevlânamız, müslümanlık gibi, dinlerin en şereflisi olan eşsiz bir dinde, musikînin de her vesile ile inkâr götür­meyecek olan bir mevkii bulunabileceğini, bütün o günkü ağır ithamlara, saldırılara rağmen, İs­lâm Âlemine duyurmağa çalışıyor ve bunun ön­cülüğünü yapıyordu. O'nun kötü ruhlu mu terızleri hiç düşünmüyorlardı ki, Ezan-ı Muhammedi baştan sonuna kadar İlâhî bir musikî idi. Allah’ın öz Kelâmı olan Kuran-ı Azîm-üş-şân'ın sesli olarak tilâveti, hele güzel bir sesden dinleniyor ise, ne muazzam bir musikî idi. Bütün bunla­rın dışında olarak, kuşların sesi, rüzgârların vah­şi uğultusu, gök yüzünün zaman zaman yıldırım savletleriyle yıkılırcasına sarsılışı, dalgaların kük-rercesine sahilleri döğüşü, bütün bunların hep­si, aslında birer tabiat musikisi, birer Hilkat senfonisi   değiller   mi   idi?

Yüce Pir Hazret-i  Mevlâna Celâleddin-i Rû-mî, sonraları kendi adlarına   izafeten   ih­das   olunan   "TARİKAT-I   MEVLEVİYYE" yi,  zaman-ı  saadetlerinde kurmuş  değil­lerdir. O'nun   bu   âşıkane   sema'iarına, musiki ile şahlanan engin vecidlerine,   irtihâllerini  müteakip» oğlu Sultan Veled zamanında  bir  şekil  verilmeğe başlanıldı  ve hele torunu Ulu Arif Çelebi dev­rinde ise bu teşebbüs, denebilir ki, son  ve kat'i şeklini almış oldu. Tanrı'nın ne büyük bir lûtfudur ki, Mevlânamızın tutuşdurmuş oldukları bu ilâhî Çerâğ, O'nun hayırlı haleflerinin ellerinde de aynı zindeği içersinde ve bütün İlâhî rumûzâtı ile yanma­sına devam etti. Bu suretle, ma'nevî sahada kur­muş olduklar» Gönül Şadırvanı, bütün bir insan­lık âlemine en güzel sesleri ile akıp çağlamakta, asırlar  boyunca  devam  edip  durdu.

REBÂB, NÂY ve KUDÜM sesleri, artık maz­but nağmeler çerçevesi içersinde feryadlarını du­yurur ve aks ettirir olmuşlardı. Sultan Veled Hazretlerinin ve Ulu Arif Çelebi'nin açtıkları çı­ngır ve geliştirdikleri bu usul ve kaidelerin ışığı altında yapılmakta olan Mevlevi Mukabelelerinde peşrevler, ayinler çalınıp okunmakta idi ve bü­tün bunları besteleyen mevlevî dervişleri, ilham­larını, O'nun ateşlemiş olduğu ilk çerağdan alı­yorlardı...

İşte böylece, tâ o günlerden bu günlere ka­dar, zaman boyunca akıp gelen hayat seli içeri­sinde Tarikat-ı Mevleviyye sâlikleri tarafından birçok kıymetli eserler ve âyinler bestelendi. İlk olarak bestelenmiş olan Âyîn-i Şerifin beste sa­hiplerinin isimleri ne hazindir ki, bilinememek­tedir. O şaheserleri bestelemiş olanlar, tarikat adabının büyük bir inceliği tezahürü olarak, bes­teledikleri eserlerin altlarına isimlerini koyma­yacak kadar, engin bir tevazu* göstermekle, her eserin, aslında, ancak Tanrı izni ve ilhamı ile bestelenebileceğim, kulda ise hiç bir kudret ve kuvvet iddiası olamayacağını, belirtmek istemiş­lerde.

Onlardan sonraki bestekârlar arasında daha da pek çok kıymetli kişiler vardır. Ezcümle, Köçek Mustafa Dedeler, Buhûrî Zade, Mustafa ltrî'ler, Solim-i Sâlisler, Hamamı Zade İsmail Dedeler ve daha niceleri bu meyanda sayılabilmektedir. Hü­lâsa, nağme motifleri, makam tasnifatı ve mütevvi" usulleri bakımından hiç şüphe yok ki, dün­yanın en zengin musikisi olan bu Dinî Musiki, bu suretle, Mevlâna gibi bir Dehânın tuttuğu gö­nül ışığı altında asırlara hükmeden bir musiki olmuştur.

BİZİM dinî ve klâsik musikimizi son zaman­larda tetkik etmekte olan Garb dünyası­nın müzikolokları, bizdeki nağme zenginliği­ne, motif güzelliklerine ve hele musikimiz n "MAKAMAT" sayesinde zapt-ü rapt'a alınış tarzı-na hayranlarını, takdirlerini belirtmektedirler. Hiç tereddüt etmeden denebilir ki, musikimizin ana hatlarıyle bestelenmiş bulunan en üstün şaheserleri, (Mevlevî Âyinleri) muhtevasında mevcut ve mazbut bulunmaktadır. Buna paralel olarak bizim Lâ Dinî musikimiz, hiç şüphe yoktur ki. o âyinlerden pek çok motifleri kendi bünyesine aktarmak surettiyle daha da zenginleşmiştir.

Mevlevî Tarikatının musikî ile olan derin ilg.si, zamanla diğer Tarikat sâliklerince de hoş karşılanmağa   başlanılmış   ve   Hanıkah   ve   tekke-

lerde yapıla gelen mukabelelerde, birbirinden gü­zel binlerce İlâhî, kudümlerin, nedbelerin, halilelerin, bendirlerin iştirak ettiği büyük korolar­la, yıllarca terennüm edilmişdir. Bu tip tekke­lerde, senenin arabî aylarına göre okunan ilâhi­ler, şuuller, nefesler, duraklar, kaside ve mer­siyeler, denebilir ki, bizim dinî musikimiz edebiyyatında, benzerleri artık bir daha ibda oluna­mayacak kadar üstün evsâfta birer şaheserler­dir.

Netice-i Kelâm olarak şunu diyebiliriz ki, yalnız dinî ve lâ-dinî musikimize hâmilik ve ön­derlik etmiş olması bakımından değil, eserleri ile de bütün Dünyayı teshir eylemiş, Allah ve Ha­kikat Aşkını, her dîn ve mezhepden olan beşeriyyet camiasının ruhuna aks ettirebilmenin sır­rına erişmiş olan Yüce Mevlâna'ya, insanlık âlemi pek çok  şeyler borçludur.

Ve artık, hiç şüphemiz yok ki, Mevlâna, üs­tün insani vasıfları, derinlemesine olan hakikat ilimleri bilgisi, engîn İlâhî Aşkı ile, Kur'an-ı Azîm-üş-Şanın   nurdan   muhtevasını,   Muhammedi Hakikatler, Dünya ufuklarına yaymak uğrunda, gelip   geçmiş olan,  mâyesi   İlâhî  Aşk'la yoğrulmuş

olan dîn ve  Hakikat ehli  büyüklerimizden biridir.

 

 

"MEVLÂNA  VE  REBÂB"

Babamı dinlerken...

İşte,  dinleyin!. Çalmakda  O, yine   hazîn,  hazin... Yine, Aşıklarını coşdurup ağlatmakda!. Çalanıyle   ses vermekde  için, için; Yine,   "MEVLÂNA"   dan   sözler   açmakda...

Bir Aşk,  bir Gönül   Hikâyesini   anlatmakda O!. Eşsiz bir Dehâ gibi yükselmekde   göke. Yaklaşdıkça Allaha, perde   perde, Ulvîleşir kırılan sesler, düşer gönülden gönle.

Çalıyor  Mahûr'dan, Rast'dan, Uşşak'dan   yine... Onda  sesler çağlayarak anlatmakda Aşkı!.. öyle bir Aşk ki, anlatmakda olduğu, Yalnız  bir şey,  yalnız  "O" nun Aşkı: Tanrı!

Her şey'i ile Mevlâna'yı tanzîr etmekde; Üç tel,  sap, bir yay  ve bir ceviz kabuğu! İnsan,   ölünceye   kadar   dinlemek   ister sesini; Dinleyip de ölmek istiyor, tutup Mevlâ yolunu.

Ve  işte, çılgın gönüllerin  rehzeni Rebâb; Son seslerini vermekde bu  kırmızı  zemine. Susmak üzre  olan bu, aslı Hind Rebâb; "MEVLÂNA" için hasretleri terennüm etmede!..

                                                                                                         ALİ  HAYDAR VOLKAN


Bu Makaleye Ait Eleştiri Makaleleri
# Makaleler Adı
Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 14.7.2009



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...