Eğitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   Kütüphanelerde   ( 151 )   Şehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
Üye 1490
Online Üye 0

Hocam Prof. Ali Alpaslan

 Kitap Detayı Kitap No : K-  
Yazar Adı İlim Dalı Konusu Dili
Savaş Çevik Yazar Hakkında Türkçe
Özelliği Tercüme Eden
 
       
Makale No: 1561 Hit : 7281 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazarına ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakkındaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Adı

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Adı

Yazara ait makaleler
# Makaleler Adı
1 Türkler ve Yazı
2 Prof. Emin Barın
3 Kaligrafinin Kullanım Alanları
4 Hocam Prof. Ali Alpaslan
5 Hat Sanatının Grafik Sanatlardaki Yansımaları
6 Hat Sanatımızdaki Klasik ve Modern Uygulamalar Hakkında Bazı Düşünceler
7 Emin Barın ve Hat Sanatı

Yazar Hakkındaki Tanıtım Makaleleri
# Makaleler Adı

Özeti
read here wifes that cheat unfaithful wives
cheats women who cheat on husbands married woman looking to cheat
free abortion pill questions about abortion pro life abortion
what are aids symptoms symptoms for aids/hiv new hiv treatment
abortion methods dilatation and curettage hysteroscopy articles on abortion
bystolic savings card bystolic free trial coupon bystolic coupon 2014
gabapentin use in psych gabapentin use in psych gabapentin use in psych
sumatriptan injection sumatriptan injection sumatriptan injection
drug coupon cialis trial coupon

Yayın Bilgileri
Yayınlandığı Kaynaklar www.savascevik.com
Yayınlandığı Tarih
Yayınlandığı Dergi
Sanal Dergi
Makalenin Linki

Makale Metni   [Yazdır/Print]

Hocam Prof. Ali Alpaslan

 

Geçtiğimiz günlerde kaybettiğimiz hocamız rahmetli Prof. Ali Alpaslan Beyefendiyi tanıyanlar, onun son dönem Türk edebiyat ve hat sanatındaki yerini çok iyi bilirler. Hocamızın Fars Dili ve Edebiyatı Bölümündeki önemi şüphesiz,edebiyat ile ilgilenenler tarafından takdir edilecektir.

 

Konum gereği hocamın bu tarafını anlatmaya mezun değilim. Ama, hat sanatı ile ilgili bir kişi olarak beni ilgilendiren yönüne, yani hat sanatındaki yönüne kısaca vurgu yapmak isterim. Çünkü, hat sanatımızın celî dîvânî ve dîvânî yazı türlerini kendisinden meşketmiş ve uzunca süre birlikte olmuş şanslı bir kişi olarak, önemli bazı hususiyetlerinin aktarılması faydalı olacaktır.

 

Hocamız, hat sanatında yer alan rika, tâlîk, dîvânî ve celî dîvanî yazıları hakkıyla yazmış bir hattattır. Ayrıca her tür yazı çeşidini tanımak, okumak ve hat tarihi konusundaki kitap ve makaleleriyle de derin bir araştırmacı olduğu,kendisini tanıyan ve hat meraklılarınca bilinmektedir. Hat tarihini yazmak, bizzat hattat olanlarca ele alındığında, tam anlamıyla gerçek ve yaşayan bir araştırma olmakla yerini bulur.

 

Hocanın uzun yıllar Tahran Üniversitesi’nde öğrenim görmesi dolayısıyla, tâlîk yazının bütün inceliklerine vâkıf olması çok önemlidir. Üstelik, son devrin usta tâlîk hattatı Necmettin Okyay’dan ders alması da buna eklenirse,hocanın tâlîk konusundaki tecrübesini tahmin edebiliriz.Ancak burada çok önemli bir hususu vurgulamak istiyorum. Günümüz hattatları tâlîk yazsa da, şikeste dediğimiz bir kırma tâlîk cinsi vardır ki bunu ülkemizde hakkıyla yazan yoktur. Hocanın özelliklerinden birisi, belki de en önemlisi, şikeste yazıyı çok rahatlıkla ve acem kıvraklığı ile yazabilmesidir. Hat sanatında her cins yazıyı yazabilmek için yıllarca meşketmek gerektiği düşünüldüğünde, Ali Hoca’nın bu konudaki yeteneği anlaşılacaktır. Başka bir husus da vardır ki, hocalık yönü her iyi hattat, iyi hoca olmayabilir. Bu başlıbaşına özel bir yetenek gerektirir. Bildiğini öğretebilmek ancak gerçek hocalar için söz konusudur. Ali Hoca’nın da müstesnâ yönlerinden biri de işte bu gerçek hocalık yönünün olmasıdır. Kendisinin İstanbul Üniversitesi,Edebiyat Fakültesi’nde hocalık yapmış olması dolayısıyla öğretme yeteneğinin,hat sanatını öğretirken de oldukça tebarüz etmiş olduğunu biliyoruz. Genellikle sulu mürekkeple harf çıkartmalarını, yani düzeltmelerini yapar ve bu arada gayet detaylı bir şekilde harfin anatomik yapısını tarif ederdi.

 

Ali Hoca’nın son devir hat tarihimizdeki müstesnâ yerini almasında başka bir özelliğini belirtmemiz gerekecektir. Rahmetli ünlü hattatımız meşhur Halim Özyazıcı’dan sonra Dîvânî ve Celî Dîvânî yazılarını ne yazan ne de öğreten bir hat sanatkârı mevcut değildi. Zaten örnek sayılabilecek meşkleri bulmak da zordu. Bu dönemde, bugün yaşayan hattatların yukarıda zikredilen iki yazıyı yazabilmeleri, ancak merhum hocamız sayesinde mümkün olabilmiştir. Çünkü hoca, Halim Hoca’dan elde ettiği bu iki yazı türü meşklerinin hem yayılmasına ve basılmasına vesile olmuş, hem de genç hattatlara bu yazıları meşkederek öğretmiştir.Diyebiliriz ki bu yazıların kaybolmasına engel olmuştur. Çok önemli bir hizmet olan bu hususu özellikle belirtmek yerinde olacaktır.

 

Kendisine yaptığı bu hizmetlerden dolayı şükran borçluyuz. Hocamızı burada bir kez daha rahmetle anıyor, cennette yazılarını tekrar görmeyi umut ediyoruz.


Bu Makaleye Ait Eleştiri Makaleleri
# Makaleler Adı
Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Nurgül Çepni / 25.7.2009



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...