Eğitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   Kütüphanelerde   ( 151 )   Şehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
Üye 1490
Online Üye 0

Kadınların İmam Olmasının Hükmü

 Kitap Detayı Kitap No : F-98  
Bayanlar kendi aralarında imam olabilirler mi?

Özelliği İlim Dalı Konusu
Hanefi Fıkıh Namaz,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
A.Rşd, Kemal Kıvrak Kıvanç, Önder Nar  
       
Fetva No: F-98 Hit : 3678 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazarına ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakkındaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

Yazara ait makaleler
# Makaleler Adı
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

Yazar Hakkındaki Tanıtım Makaleleri
# Makaleler Adı

Fetva Detayı   

Soru: "Mekruh"u bir netleştirsek hocam bu vesileyle. Mekruh, ibadetleri nötrleştiriyor mu? Mesela ecri 100 ise bir amelin kademe kademe azaltıyor mu? 80 50 20 10 1 0 gibi akıllara yakınlaştırmak için misal verdim.. Mesela kadınların -kadın kadına- cemaatle namaz kılmaları Hanefi'de mekruh, ama diğer mezheplerde değil. Biz kılıyoruz fırsat oldukça ya da uyuyoruz kılanlara. Bazıları şiddetli bu konuda "asla" diyorlar. Buhari'den bir hadis söylemişti ablamız bize hz. Aişe validemizin kıldırdığına dair, delil de var. Sadece bu konu değil, her alanda bu "mekruh" söylemini bir netleştirsek? Burada hanımlar (Suudi arabistanda), cemaatle namaza çok önem verirler. Cuma, bayram, cenaze hepsini kılarlar. Eşleriyle cumaya giderler. Hatta biz komşular bile bazen abdest alır namaz elbiselerimizi giyer komşuya ineriz ki birlikte kılalım namazı ablamız diyor ki hep, evde aile efradıyla mutlaka cemaatle kılın, sevap alın ama o Hanbeli. İşte ben de Hanefi'de mekruh olmasını anlamıyorum, öğrenmek istiyorum neden? Madem delil de varmış hadis, Aişe validemiz kadınlara imam olup kıldırmış?

el Cevab: Kuranda ki bir konu ile ilgili ayetin ya da efendimizin bir sözü emri yasaklaması ya da susmasının neye delil olduğu ve keskinlik derecesini araştıran fakihin; deliller ışığında meseleye baktığında mükelleflere yapın ya da yapmayın şeklindeki yansımasını ifade için geliştirdiği dini kavramlardan birisidir. Konu hakkındaki delil ve delillik derecesi bir fiilin kesinlikle terk edilmesini emreder mahiyetteyse fakih bundan haramlık hükmü çıkartır. Bu yasaklama içeriği var ama çok keskin değilse ve efendimizin uygulamalarında bazı esneklikler gözlemleniyorsa ilgili yasaklamayı haramlık tan mekruhluğa indirir. Haramlık yerine mekruhlukla nitelenen fiil harama yakınsa harama yakın mekruh helale yakınsa tenzihen mekruh şeklinde hükmü niteler.

Kadınlarımızın cemaatle namaza böyle önem vermeleri Allah’a kulluk arzularını göstermesi açısından çok güzel elhamdulillah.

Ek 1; Cemaatle namaz kılmak erkekler hakkında müekked sünnettir. Kadınların hakkında ise takriri sünnettir caizdir. Bunun sebebi kadınların islam fıkhında toplumda ki statüleri ve sorumluluklarının erkeklerinkinden farklı oluşudur. Hanefi fukahasından kadınların cemaatle namaz kılmalarına mekruh diyenler vardır. Kadınların cemaatle namaza iştirak sırasında gerekli cami adabını çoğu kere ihmal etmeleri ya da çocukları sebebiyle sıkıntı oluşturmaları sebebiyledir bu. Cemaate geliş ve gidişlerde oluşabilen uygunsuz ortam ve durumlar da bu tür fetvaları gerektirmiştir.  Peygamber efendimiz kadınların cuma ve bayram namazlarına getirilmesini ve onlara bu konuda izin verilmesini tavsiye etmişlerdir. (Evlilik çağında genç kızların özellikle aileleriyle bu namazlara gitmeleri de tavsiye edilmiştir. Bilinmeleri ve tanınmaları için) Vakit namazlara cemaat için katılmalarına da izin vermişlerdir. Hz. Aişe bunu ifade etmiş ama şöyle de dediği de olmuştur. Zamanımız kadınlarının nasıl davrandıklarını görse efendimiz onlarla alakalı bu iznini geri alırdı. (Tabiî ki bu söz uyarıdır. Efendimizin tavsiyesini iptal mahiyeti taşımaz.)

Ek 2; Kadının kadınlarla cemaat olması (şekil itibarıyla ); kadınlardan birisinin namaz safının orta yerinde diğer saftakilere göre bir adım önde ya da onlarla aynı sırada durarak saf tutmalarıyla olur. Ezan ve ikame yapsalar da olur yapmasalar da (yaparlarsa seslerinin yabancılar tarafından duyulması durumu ihtilaflıdır). İmam durumunda ki kadın sesli namazlarda sesli, sessiz namazlarda sessiz okur. Diğer cemaate uyan hanımlar da tek baslarına namazlarını nasıl kılıyorlarsa öyle kılarlar namazlarını.

Ek 3; Kadınlar aile ortamlarında da namaz kılabilirler. Kadınlar kendilerine namaz kıldıracak bir erkeğin arkasında da namaz kılabilirler (imamdan başka erkek olmasa bile ). Kadının erkeğe imamlık yapması kesinlikle caiz değildir.

Ek 4; Hanbeli mezhebi devlet deneyimi olmayan bir mezheptir. Suudi Arabistan krallığı döneminde Hanbeli mezhebi üzerine fetva veren ilim adamları devlet yönetimiyle tanışmışlardır. Mali acıdan var olan ferahlık ve genişlik durumu onları bazen vakıada sıkıntı oluşturabilen fetvalar vermeye götürmekte ama uygulama da karşılaşılan zorluklar onları diğer fakihlerin çizgilerine geri çekmektedir.
Cemaatle namaz konusu bunlardandır. Efendimizin cuma ve bayram namazlarına kadınlarınıza izin verin demesi ince bir ayar içerir. Cemaatle namazı kadınlara emretmemiş biz de kılabilir miyiz diyen eşlerine ve kadınlara nasıl kılacaklarını öğretmiş ve izin vermiştir. Müekked sünnetmiş gibi kadınları cemaatle namaza teşvik etmemiştir. Siz oradasınız işte bir düşünün kadınların 5 vakit namazı cemaatle kılmak isteseler karşı karşıya kalacakları sorunları. Kanaatimce kadınların cemaatle namaz kılmak için evlerinden çıkıp bir evde ya da ortamda bulunmaları sünnet değildir. Kendilerine izin verilen boyut, bir arada yaşayan kadınların namazlarını hep birlikte kılarak aynı zamanda cemaat sevabını da kazanmalarının temin edilmesidir. Degişik münasebetlerle bir araya gelen kadınların birlikte namaz kılarak cemaatle namaz sevabını da kazanmalarının teminidir. Hanefi fukahası da zaten buna mekruh dememektedirler. Dikkat edilsin, kadınlara efendimiz erkekler gibi cemaatle namazı emretmemiştir.
Kadınların kadın kadına olan avretleriyle alakalı serbest fetvaları ve ev ortamında ve okul ortamında bulunurken örtünmeyle alakalı mübahlık sınırlarını zorlayan fetvaları bugün kanaatimce suud toplumunda bir hayli sıkıntılı durumların oluşmasını beraberinde getirmiştir. Cemaatle namazla alakalı çok iyi betimlenmemiş sünnetlik hükümlü tavsiyelerini bu bağlamda görüyorum.

Mülahaza: Kemal Kıvrak Kıvanç
-Bence kadınlarin imamliklari uygun degil.


el Cevab: Bir kadın erkeklere namaz imamı olamaz. (Devlet başkanı da olamaz)

-Kadınların evlerinde cemaatle namaz kılmaları rivayetlerde vardır. Efendimiz nasıl kılacaklarını öğretmiştir. Kadın ezan okumaz, tek başına kıldıkları gibi davranırlar ve aralarından birisi safta bir adım kadar öne çıkar ve namaz imamı gibi davranır.

-İçinde bulunulan hanede imamlık yapacak bir erkek varsa onun imam olup kadınların uygun bir yerde saf tutarak ona uymaları daha uygundur.

-Sitede yeniden okudum cevabınızı "Hanefi'nin mekruh dediği zaten bu değil" demişsiniz, nedir o zaman? Bir de imam olan kadının arkasındaki hanim cemaat nasıl tek başına kılıyor gibi davranacak ki anlamadım? Normal susup beklemeyecek miyiz? O rükuya gidince biz de gitmeyecek miyiz?

el Cevab: Kadın imamın arkasında ona uyan kadın tek başına namaz kıldığında okuduklarını okur ama içinden okur, namazın iftitah tekbiri, kıyam, rüku secde ve oturuş ve selamlarında imama uyar, demek istedim

- Ama neden okuyor? İmam olan hanim zaten okuyor, normal erkek imama uyar gibi neden kılınmasın?

el Cevab: Hanefiler kadının imamet ehlinden olmadığını esas kabul ederler. Bu çerçevede kadınların cemaatle namazı esasen talim bile edilmez. Ama asrı saadette ki bazı hanım sahabelerin ricası üzerine efendimizin onlara izin vermesi de bir vakıa olduğundan ve efendimiz de bu izni sadece o kadınlara özel mi verdi kesin bir netlik olmadığından. Müslüman kadınların eşleri ya da çocukları bile olsa müslüman erkeklere imamlık yapmaları durumu hiç vaki olmadığından, kadınların cemaati cemaat sevabı kazanma kasıtları çerçevesinde değerlendirilmiş ama imama uysalar da fert namazı kıldıkları gibi namazı kılmaları uygun görülmüştür.

- Şimdi böyle yapmadığımız namazlar ne olacak?

el Cevab: ''Kim bir imama uyarsa imamın okuyuşu onun için de okumadır'' hadisini size sorulduğunda söylersiniz. Kaynaklarını birazdan yazarım.

-Fetvayı kimden aldıysanız, o fetva ehliyetine sahipse namazlarınız sahih olur. Zira 4 hak mezhepten bir fetvaya ameliniz uyuyor.

-Ama fetva ehliyetinde olmayanların fetva ehliyetinde olanlara uymaları ile alakalı sizleri daha önceleri bilgilendirmiştim.

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 19.5.2019



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...