Eğitim Kurumu   ( 2141 )   في الكتب   ( 1659 )   في المؤلفين   ( 4831 )  
في المجلات   ( 786 )   في المكتبات   ( 151 )   في المدن   ( 182 )  
في المقالات   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
مجموع عدد الزوار
9129104
مجموع عدد الاعضاء 1490
Online Üye 0

Denizden Çıkan Her Türlü Canlıyı Yemenin Hükmü

 تفاصيل حول الكتاب رقم الكتاب : F-81  
"Yine denizden taze et (balık) yiyesiniz ve ondan takındığınız süs eşyasını çıkarasınız diye, denizi emrinize veren Allah'tır. Gemilerin denizde suyu yararak gittiklerini görüyorsun. Lütfundan rızık aramanız ve şükretmeniz için Allah böyle yapmıştır." (Nahl Suresi 14) Hocam bu ayette deniz ürünlerinden faydalanılacağımız belirtilmiş fakat midye, istiridye gibi ürünlerinde yenmesi hakkında bir çok söylenti var helal mi haram mıdır? Haram ise bu ayette neden bu şekilde belirtiliyor?

ميزات الطبعة العلم الموضوع
Hanefi Fıkıh Yiyecek-İçecek,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Mesut Keskiner Önder Nar  
       
Fetva No: F-81 عدد الزيارة : 3102 الإبلاغ عن خطأ التوصية
   لمؤلف المقالة الكتب الكتب الألكترونية المقالات المقالات حوله    

الكتب للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

الكتب الالكترونية للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

المقالات للمؤلف
# اسم المقالة
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

المقالت للتعريف بالمؤلف
# اسم المقالة

Fetva Detayı   

Soru: "Yine denizden taze et (balık) yiyesiniz ve ondan takındığınız süs eşyasını çıkarasınız diye, denizi emrinize veren Allah'tır. Gemilerin denizde suyu yararak gittiklerini görüyorsun. Lütfundan rızık aramanız ve şükretmeniz için Allah böyle yapmıştır." (Nahl Suresi 14) Hocam bu ayette deniz ürünlerinden faydalanılacağımız belirtilmiş fakat midye, istiridye gibi ürünlerinde yenmesi hakkında birçok söylenti var helal mi haram mıdır? Haram ise bu ayette neden bu şekilde belirtiliyor?

el Cevab: Denizin av hayvanlarının yenilmesi helal kılınmıştır. [1]

أُحِلَّ لَكُمْ صَيْدُ الْبَحْرِ وَطَعَامُهُ مَتَاعاً لَكُمْ وَلِلسَّيَّارَة  
 

Yenilmesi haram olanlarla alakalı genel hüküm içeren ayeti kerime deniz ürünleri hakkında da geçerlidir. Buna göre kötü ve müneffir hayvanlar av hayvanlarından değildir ve helallik kapsamına girmezler.[2]

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنْزِيرِ 

حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ الْمَيْتَةُ وَالدَّمُ وَلَحْمُ الْخِنزِيرِ وَمَا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَالْمُنْخَنِقَةُ وَالْمَوْقُوذَةُ وَالْمُتَرَدِّيَةُ وَالنَّطِيحَةُ وَمَا أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ مَا ذَكَّيْتُمْ وَمَا ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَأَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالأَزْلامِ ذَلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِي الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَرَضِيتُ لَكُمْ الإِسْلامَ دِيناً فَمَنْ اضْطُرَّ فِي مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجَانِفٍ لإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ   


Allah pis şeyleri haram kılmıştır. [3]

وَيُحَرِّمُ عَلَيْهِمْ الْخَبَائِثَ 


Ayetleri çerçevesinde biz hanefiler deniz ürünlerinden av hayvanlarının ve adeten avlanmasına izin verilen hayvanların yenilmesine helal diyoruz. [4]

وَهُوَ الَّذِي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِيّاً 

Ayetindeki lahmen tariyyen temiz lezzetli et demektir. Bu da denizin av ürünlerinin belirlenmesinde esas alınan sıfattır, özelliktir.


Soru: Fakat midye de bir nevi av kısmına girmez mi mesela iyi midyeyi çıkarmak için denizin altında onu bulunduğu yerden çıkarma zahmeti de bir nevi av gibi uğraş ile olmaz mı?

el Cevab: Yukarıda ifade ettiğim gibi hanefi fukahasına göre av ürünleri balık ve balık türevleridir.
Diğer deniz ürünleri diğer mezheplerde kısmen ve ya tamamen helaldir şeklinde fetvaya bağlanmıştır. Bu şafii ve malikiler görüşüdür.
Şaffi mezhebi hakkında bkz.[5]
Maliki mezhebi hakkında bkz.[6]

Hanbeliler kurbağa timsah yılan gibi hayvanlar yenilmez diğer deniz ürünlerinin yenilmesi caizdir fetvasını vermişlerdir. [7]

Mezhepler arasında canının istediğine uygun fetvayı tercih etmek kişinin hevasına tabi olması demek olduğundan haramdır.
Mezheplerden birisine tabi olmak hem ibadetler, hem muamelat hem de cezai işlemler hukukunda müctehid olmayan müslümanlara seddi zeria gereği gereklidir. Hanefi mezhebi fetvalarına göre Allah’a kulluk eden bir müslüman fetva sorduğu hoca kendisine fetva verirse diğer mezheplerden birisiyle gerekli durumlarda amel edebilir.

 


[1] Maide Suresi: 56
[2] Maide Suresi: 3
[3] Araf Suresi: 157
[4] el Kasani, Bedaius Sanai V.35
[5] Muğnil Muhtac IV.291
[6] eş Şerh el Kebir II.113
[7] ibn Kudame Haşiyet el Mugni' III.529

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 19.5.2019



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...