Eğitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   Kütüphanelerde   ( 151 )   Şehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
Üye 1490
Online Üye 0

Bayanların Örtünme Adabı

 Kitap Detayı Kitap No : F-62  
Hocam zamanımızda ki bayanların çoğu kot pantolon çoğunlukla dar, baş örtüsünde topuz, yüzde makyaj, boyunları görünecek şekilde başörtüsü örtmektedir. Bunları yapan kişiler dinimize göre örtünmemiş mi sayılırlar? Bu kişilerin yanlışlığı nasıl uyarılmalıdır? Örtünme adabı dışı şeyler bu kişilere sadece sevap konusunda eksiklik mi oluşturur yoksa tamamen yok mu sayar?

Özelliği İlim Dalı Konusu
Hanefi Fıkıh Örtünme,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Barış Bulut, Merve Konuk, Kemal Seher Özkan, Önder Keremoğlu, Nur, N.A. Aşçı, Önder Nar  
       
Fetva No: F-62 Hit : 4528 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazarına ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakkındaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

Yazara ait makaleler
# Makaleler Adı
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

Yazar Hakkındaki Tanıtım Makaleleri
# Makaleler Adı

Fetva Detayı   

 

Soru: Hocam zamanımızda ki bayanların çoğu kot pantolon çoğunlukla dar, baş örtüsünde topuz, yüzde makyaj, boyunları görünecek şekilde başörtüsü örtmektedir. Bunları yapan kişiler dinimize göre örtünmemiş mi sayılırlar? Bu kişilerin yanlışlığı nasıl uyarılmalıdır? Örtünme adabı dışı şeyler bu kişilere sadece sevap konusunda eksiklik mi oluşturur yoksa tamamen yok mu sayar?

el Cevab: Kot pantolon, yüze makyaj, süslenme hükmünde fiillerdir. Bunlar dış kıyafet olarak kullanılmaları caiz olmaz.
-Yüz temizliği temizlik ve bakımdır ama yüze güzellik katan bakım yapılması ve makyaj süslenmedir. Dışarıya çıkarken yabancı erkeklerin bulunduğu ortamlara bu şekilde çıkılması ve bu süslenmeyle bulunulması caiz olmaz.
-Boyunların ve diz kapağı altı hariç bedenin üst kısmının vücut hatlarına yapışacak şekilde kıyafetlerle dış ortamlarda bulunulması vücudun örtülmesi hakkındaki emre muhalefet olur. Kadının elbisesi avretini belli etmemelidir. Belli ederse hadiste ifade edilen ''kasiyatun ariyat'' örtülü çıplaklar, nitelemesi tahakkuk eder. Dindar bir insan efendimizin bu uyarısını dikkate alarak giyinmelidir.

-Evlilik çağındaki genç kızların kendilerinin evlilik çağında olduklarını hissettirecek şekilde giyinmeleri caizdir.

Güzelliklerine davet edecek şekilde alımlı ve nezih olduklarını hissettirecek şekilde giyimleri caizdir. Giyimlerinde daha serbest olmaları caizdir. Bütün bunlar evlilik çağında olmalarının fark edilmesi içindir.

Genç kızların bakımlı olmaya ve bakım edeplerine özen göstermeye önem vermeleri ilerdeki aile huzuru için önemlidir. Bu örtünmede ki dikkatsizlikle ve örtmeleri gereken vücut azalarını açıkta bırakmakla değil; daha bakımlı, daha özenli giyinmeleri ve giydirilmeleri suretiyle olmalıdır. Yine evli hanımların dikkat edeceği dikkat çekecek şekilde renk ve tarzlı elbiseler giymemek konusunda evlilik çağındaki genç kızlar serbest bırakılmalıdır.
İslâm da ki kadınların örtünme değerleri bellidir ve her kadın bununla mükelleftir. Ama genç kızların dar ve şeffaf olmayan ama vücudu dış elbise ve abaye kadar örten elbiselerle yetinmeleri de caiz olur. Ama evli hanımların mutlaka dikkat çekmeyecek dar olmayan, kadın olarak üzerlerine dikkati çekmeyecek sadelik ve albenisiz kıyafetler konusunda titiz olmaları kesinlikle gereklidir. Medeni ve kültürel değerlerimizle örtüşecek ölçülere de dikkat ederek genç kızların dış elbise giymemeleri de caiz olur.

Mülahaza:
Nasıl caizdir, kaynak gösteriri misiniz ?
Böyle bir şey olsaydı efendimiz zamanında bir evde genç kız olduğuna dair o evin damına neden bayrak asılırdı ki zaten kızlar sokakta bayrak gibi dolanıyorsa buna neden hacet duyulmuş?

el Cevab: kaynak veririm elbette
Ama örtünme bilgileriniz çerçevesinde bunları bilmeniz gerekir zaten.
Dış elbise pardösü, abaye, ferace, çarşaf, ihram ev içinde giyilen eşe hitap eden ve süslü elbiseler ya da dar elbiseler giyimine imkân veren bir düzenlemedir. Evlerinde böyle kıyafetler giyen hanımlar dışarı çıkarken süslenme niteliğindeki elbiselerinin üzerini örterler. Ama dış elbise formatında olan ev elbisesiyle dışarı çıkılabilir. Evli olan hanımlar bu tür elbiselerle dışarı çıkmamalıdır. Ama genç kızların çıkması caizdir dedim o kadar. Yazdıklarımda üç ünsur var;
Birincisi genç kızlara ve evlilik çağındakilere dış kıyafet konusundaki daha toloreli davranılmasının caiz olması
İkincisi dış kıyafet konusunda genç kız evli kadın ayrımı yapılmasıdır.
Üçüncüsü süslenme nedir ve kadın kıyafetinde neler süslenme sayılır neler sayılamaz konusudur.

Mülahaza:
Osmanlı zamanında kızlar beline yastık koyar. Yaşlı gözükmek için. Ama hocamız burada dar giymeye caizdir diyor. Dışarıda dar giyinen renkli giyinen kapalı açıklardan daha iğrençler.

el Cevab: Genç kızların dar giyinmesi caizdir demedim demiyorum. Dış elbise konusunda dış elbise hükmünde olan yani dar olmayan ama stili itibarıyla dış elbisenin fonksiyonunu yerine getiren ama dış elbise olmayan elbiselerle dışarı çıkmaları caizdir dedim.
Genç kızların pazarlanması veya göz zevkine hitap eder şekilde giyinmelerinden bahsetmiyoruz. Bu zaten örtünme emriyle örtüşmez. Hür müslüman genç kızlar aynı diğer hür müslüman evli kadınlar nelerle mükellefse onlarla mükelleftirler.

Talik:
Bilinmesi gerekenler ile ilgili bir hatırlatma:
1- Kadınların ve genç kızların evlerinden gerekmedikçe ayrılıp tek başlarına gezintiye çıkmaları ilgili ayetler ve hadisler çerçevesinde caiz değildir.
-Kadınların ve genç kızların sefihlerin bulundukları ortamlara ihtiyaçları olmaksızın gitmeleri caiz değildir.
2- Evden çıkarken kadınların ziynetlerini örtmeleri gerekir. Kadının ziyneti bütün bedenidir. Eller yüz ve ayaklar fitne endişesi olmadığında açık olabilir.
3- Kadının ziynetlerini gösteren tarzda dikilmiş dar şeffaf elbiselerle dışarı çıkması, ilgi çekici renkler kullanılmış elbiselerle dışarı çıkması, güneş gözlüğü kullanması değerli cep telefonu alımlı saat ve çanta pahalı ve albenili ayakkabılar kullanması topuklu ayakkabılar giymesi ziynet sayıldığından bunlarla da yabancı erkeklerin arasında dolaşamaz.
4- Koku, parfüm sürünmesi durumunda, göze makyaj ya da kalıcı makyaj ile yanak dudak kaş süslemesi yaptırdıysa bunları göstermesi süslerini göstermesi manasına gelir. Koku sürünerek dışarıya çıkan kadın geri dönünceye kadar büyük günah işliyor hükmündedir.
5- Eşinin iznini almadan ancak hayati zaruret, sıla-i rahim ve yemek içmek zarureti, ya da aç kalma durumunda çalışıp para kazanmak için dışarı çıkabilir. Bu durumların dışında eşinin iznini almadan çıkan kadın naşiz durumundadır. Nuşuz da büyük günahtır. Hatta boşanma sebebidir.
6- Dış elbise kullanılması esastır. Dış elbise giymeden dışarı çıkmak haramdır. dış elbise çarşafta olduğu gibi gösterişsiz, geniş, bütün vücudu sarmadan örten, koyu renkli olmalıdır.
7- Okullarda kız erkek karışık eğitime gidilmesi haramdır. Bu durumdaki okullara kız çocuklarının da erkek çocuklarının da gönderilmesi haramdır.

Sizin ihtiyacınız olan bu ana hükümlerdir. Benden bunları da tekrar etmemi istediğiniz anlaşılıyor. İşte onları da yazdım.

Mülahaza:
Bu kadar uzatarak yazmak yerine Ahzab ve Nur surelerindeki ayetleri ve konuyla ilgili hadisi yazsaydınız yeterli olurdu. Şunu da belirteyim ne ayette ne de hadiste evli-bekar ayrımı yoktur. Eğer bu şekilde ayırırsanız bir çok insanın kafasında soru işareti bırakırsınız. Hijab kelimesinin anlamını iyice hazmedip öyle açıklamak lazım. Medine Üniversitesinde islam hukuku, Shariah okumuş alimlerin konferanslarında bulundum, bu insanlar Arapaçayı yalayıp yutmuş kişiler, hiç birisinden bu tür ifadeler duymadım. Amaç eleştirmek değil; yapıcı olmak, zaten böyle bir şey talibul-ilme yakışmaz.

el Cevab: Şunu da belirteyim ne ayette ne de hadiste evli-bekâr ayrımı yoktur diyorsunuz. İslam fıkhında da hadislerde de çok sayıda konuda evli kadın ile evlenmemiş kadın ayrımı vardır. Baliğ olmayan kızın nikâhı, baliğ olunca nikahı, dul kadınların nikahı ile ilgili onlarca farklı hüküm vardır.
Evli iken zina eden kadın ile dul ya da bekârken zina eden kadının hükmü farklıdır. Evlilik tecrübesi ile tecrübesi olmayanın şahitliklerinden daha fıkhın her babında neredeyse size yüzlerce farklı hüküm gösterilebilir.

Mülahaza:
Hocam abayeden kastınız nedir ve bele kadar olan bir ceket dış örtü sayılır bir de kadınların pantolon giymesinin hükmü nedir bazılarının dediği gibi erkeklere benzemiş sayılır mı?

el Cevab: Başdan ayak topuğuna kadar inen tek parçalı ya da iki parçadan oluşan, ev elbiselerini örten kıyafete abaye denilmektedir.

Vücudu saran ve boyun, göğüs, bel, kalça, baldır, bacak gibi azaları sararak kapatan ve hacimlerini belli eden her kıyafetten örtmesi yapmaktadır. Ama şekil ve hat endam örtmesi yapmamaktadır. Bu sebeple endam ve şekil de avret olduğundan örtünme ayetindeki emri tam karşılaşmamaktadırlar.
Ceket, pantolon, yelek, etek, etek pantolon, tshört vs. kadın kıyafeti türlerinden bu vasıflarda birini veya birkaçını giyen bir kadın örtünmenin tam olabilmesi için dış kıyafete ihtiyaç duyar.

-Avreti belli etmeyip örten, kadını erkeğe benzetmeyen, kadını gayri müslimlere benzetmeyen her kıyafet islami örtünmedir.

Bunlardan gayri müslim kadınların da giydikleri kıyafetleri giyilmesi onlara özel değilse caizdir. Bu bağlamda kot pantolon, mini etek, iç çamaşırlarla alakalı her türlü model, ev kıyafetleri ile alakalı her türlü kapalı ya da açık modelin giyilmesi caizidir. Ama kimlerin yanında hangi şeylerin giyileceğinin hükümleri farklıdır.
Sadece eşin yanında giyilmesi caiz olanlar vardır. Aile ortamında giyilmesi caiz olacak giyim ölçüleri vardır. Kadınlar arasında caiz olabilecek şeyler vardır. Bunlar başkalarının yanında caiz olmayanlara dikkat edilmesi durumunda caiz olurlar. Yoksa haram ya da mekruh olurlar.

Evde aile ortamında caiz olabilecek şeyle balkona çıkılması dış ortam olduğundan caiz olmaz. Yine bahçeye çıkılması ya da çarşıya çıkılması da caiz olmaz.
Eşofmanla ortalıkta gezen kadınlar ve kızlar vardır. Hep kara kara düşündürür insanı. Nerede ne giyeceğini öğrenmeden caizi caiz olmayan formatta kullananlar iç acısıdır.

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 18.5.2019



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...