Eğitim Kurumu   ( 2141 )   في الكتب   ( 1659 )   في المؤلفين   ( 4831 )  
في المجلات   ( 786 )   في المكتبات   ( 151 )   في المدن   ( 182 )  
في المقالات   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
مجموع عدد الزوار
9129104
مجموع عدد الاعضاء 1490
Online Üye 0

Kadere İman ve Teklifin Sıhhati

 تفاصيل حول الكتاب رقم الكتاب : F-419  
Kadere İman ve Teklifin Sıhhati Nedir?
website women affair open
click women cheat on men what makes husbands cheat
bystolic coupon coupons for bystolic
abortion pill abortion pill abortion pill
abortion pill abortion pill abortion pill
gabapentin and alcohol addiction gabapentin and alcohol addiction gabapentin and alcohol addiction
bystolic free trial coupon open bystolic add on copay card
bystolic coupon 2013 forest patient assistance bystolic generic alternative


ميزات الطبعة العلم الموضوع
Hanefi Akaid Kader,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Bir Katılımcının Sorusu Önder Nar  
       
Fetva No: F-419 عدد الزيارة : 2796 الإبلاغ عن خطأ التوصية
   لمؤلف المقالة الكتب الكتب الألكترونية المقالات المقالات حوله    

الكتب للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

الكتب الالكترونية للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

المقالات للمؤلف
# اسم المقالة
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

المقالت للتعريف بالمؤلف
# اسم المقالة

Fetva Detayı   

Kadere İman ve Teklifin Sıhhati

Ebû Hanîfe kader ve kazaya imanın hak oluşunu akli ve nakli planda ispat ettikten sonra kadere iman ile teklifin çelişmediklerini ispata girişir.
Allah olacak olan her şeyi ezelde bilmiş, irade etmiş e takdir edip kaleme yazmasını emretmiş, kalem de olacak olan her şeyi yazmıştır. Bütün bunlar henüz insanlar yaratılmadan önce gerçekleşmiş, daha şer’î emirlerle mükellef tutulmalarından önce Levh-i Mahfuz’da kaydedilmişlerdir. Bütün bunların doğru olmaları teklifi, iptal etmeyeceği gibi kulların yaptıkları amellere mecbur olmalarını da gerektirmemektedir. Zira Allah’ın iki tür iradesi [1]ve iki tür emri vardır; iradesi ilmine göredir. Ve o ilmiyle olacak olan her şeyi hakkıyla bilmektedir. Ezelde eşyayı takdir ederken mükellef tutacağı kullarının nasıl irade edeceklerini bilmiş ve onu Levh-i Mahfuz’da yazmıştır.
“Dünya ve Ahirette hiç bir şey O’nun iradesi, kazası, kaderi ve Levh-i Mahfuz’da yazdığının dışında olmaz. Ama O’nun bu yazması vasfetmesi şeklindedir. Hüküm tarzında değil. [2]
İki tür iradesinden birincisi, mükellef mahlukun nasıl irade edeceklerini buna kulun iradesine tabi olan iradesi denilebilir.
Diğer iradesi kainatta olacak olan diğer şeylerle ilgili iradesidir ve mükellef olmayan mahluklarla alakalıdır. Bunu “Dünya ve Ahirette hiçbir şey onun iradesi dışında olmaz” genellemesinden anlıyoruz.[3]
İlahi “emirler” de iki türlüdür. Bunlardan birincisi “kevnî emirleri”dir. Mahlukatı bu emirleri yapıp-yapmama hürriyeti vermemiştir. Bunlar her halukâr da gerçekleşirler. İkincisi “şer’î emirleri”dir. Bunları yapıp-yapmamada mükellef mahluklar (insan-cin)’ın tercih imkanları vardır. [4]
İlahi irade ve emrin iki türlü olmalarının manası şudur:
Allah ilmi doğrultusunda mükellef tutacağı mahlukatı şer’î emirleri karşısında nasıl davranacaklarını bilmiş ve o bilgisine nazaran onların nasıl irade edeceklerini (vasfederek) levh-i mahfuza yazmıştır. Onların nasıl irade edip davranacaklarını daha onları yaratmadan bilip takdir etmesi kaderleridir. Buna göre iradesini mükellef kullarının iradesine tabi kıldığı alanda kullarının ne yapacaklarını, neyi tercih edeceklerini bilip o şekilde takdir etmesiyle onları şer’î emirlerle emredip nehyetmesi çelişmez. Çünkü iradesinin kullarının iradesine tabi olduğu alanda, onları (yapıp-yapmamada serbest bıraktığı) bir takım emir ve nehiylerle sorumlu tutmaktadır. Yani kaderin ezelde tayin olması demek, iradesini kullarının iradesine tabi kıldığında ve onların bir takım emir ve nehiylerle sorumlu tuttuğunda onların ne yapacaklarını ezeli ilmiyle bilmesi demektir. Bu bilgi vasıftır, mükellefleri kaderlerinde yazılı olana zorlayıcı bir nitelikte değildir.
Bununla birlikte ilmi değişmez olduğundan ve her şeyi hakkıyla bildiğinden, ezelde Allah ne bilip, takdir ettiyse kulun başına ancak o gelir. Takdir etmediği bir şey ise asla başına gelmez, vâki olmaz. [5]
Bu izaha göre kaderin hak oluşu ile bir kısım mahlukatın bir takım emir ve nehiylerle sorumlu tutulmaları çelişmez.
Ebû Hanîfe ilahi irade ve emirlerin iki türlü olduğundan hareketle kulun sorumluluğunu temellendirmekte ve ispat etmektedir. Mükellef mahlukların sorumluluklarının temeli; iradelerini Allah’ın emirleri doğrultusunda kullanıp kullanmamalarındadır. Kulun fiillerindeki sorumluluğu ise kendisinin iradesine tabi kılınan Allah iradesini ve kendisine fiil anında verilen kudreti iyi veya kötü bir fiili gerçekleştirmek için kullanmasındadır. Kul bu iradeyi ve kudreti kullandığında Allah onun irade ettiği fiili yaratır ve kul fiili işlemiş olur. Kulun yaratmadan yoksun olan ve özünde Allah tarafından verilen güç, irade ve azim olan fiiline (kesb) denir. Allah’ın kulunun iradesini irade edip onu vücuda getirmesine de (halk-yaratma) denilir. [6]
İşte Ebû Hanîfe’ye göre kulun sorumluluğunun temeli “kesb” diye isimlendirdiği bu fiildir. Ve kesb ile kaderin birbirleriyle çelişmeyen ilişkileri bu şekilde izah edilir.



[1] İbn-u Abdilberr, el-İntikâ s.164,165.
Ebû Hanîfe her şeyin Allah’ın ilmi ve iradesiyle olduğunu söylemektedir. (Bkz. İbn-u Abdilberr, el-İntikâ s.164) Ona göre Allah’ın iradesi olmasa hiçbir varlık irad edemez. El-Vasiyye s.73.’de kulların amellerini incelerken farzlar, nafileler ve günahlar şeklinde bir ayırım yapmakta ve nafilelerinde farzlarında günahlarında O’nun iradesiyle gerçekleştiğini ifade etmektedir. Yani her şey Allah’ın iradesiyle gerçekleşmektedir. Ama farzlar iradesiyle birlikte muhabbetiyle ve rızasıyla, günahlar iradesiyle ama muhabbeti ve rızasıyla değil hızlanı ile gerçekleşmektedir. Bunlara göre Ebû Hanife’nin Allah’ın iradesini kulun sorumluluk alanı ile alakalı olan ve olmayan iradesi olmak üzere ikiye ayrıldığını söylemek mümkündür. Kulun sorumluluk alanı ile alakalı iradesi de farzlarla, nafilelerle ve günahlarla alakalı iradesi olmak üzere üçe ayrılır. Krş. El-Vasiyye s.73.
[2] El-Fıkhu’l Ekber s.59
[3] El-Fıkhu’l Ekber s.59
[4] İbn-u Abdilberr, el-İntika, s.164k,265. Şer-i Emirler hakkında ayrıca bkz.Fıkhu’l Ebsat s.49; el-Beyâdî a.g.e.s.,154,155
[5] Krş.El-Fıkhu’l Ebsat s.38
[6] Bkz.El-Fıkhu’l Ekber s.60;el-Beyâdî, a.g..e.s,254. Krş. El-Fıkhu’l Ekber s.60; El-Fıkhu’l Ebsat s.38,39

  • click here website why do married men cheat
  • cheats infidelity in marriage married woman looking to cheat
  • free abortion pill dilatation & curettage pro life abortion
  • what are aids symptoms symptoms for aids/hiv new hiv treatment
  • manufacturer coupon for bystolic bystolic copay savings card
  • cialis coupon cialis coupon cialis coupon
  • Kullanıcı Yorumları

    ! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
    Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

    Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
    Sümeyye Abaci / 21.11.2014



    Eski Eserler


    Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

    Hesap İşlemleri

    Üye değil misiniz? Üye olun!

    Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...