Eğitim Kurumu   ( 2141 )   في الكتب   ( 1659 )   في المؤلفين   ( 4831 )  
في المجلات   ( 786 )   في المكتبات   ( 151 )   في المدن   ( 182 )  
في المقالات   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
مجموع عدد الزوار
9129104
مجموع عدد الاعضاء 1490
Online Üye 0

Günümüzde Seferiliğin Hükmü ve Bayanların Yalnız Yolculuk Yapmasının Hükmü

 تفاصيل حول الكتاب رقم الكتاب : F-265  
Malum 90 km yolculuk yapan ve üç günden az kalmaya niyet eden kişi seferi sayılıyor ve farz namazlarını iki rekat kılıyor. Bu namazların sünneti kılınır mı? Bir de o zamanlarda yolculuk meşakkatliymiş, insanlar deve sırtında yolculuk yapıyormuş, o yüzden böyle bir kolaylık gelmiş. Simdi ise insanlar yolculuk yaparken hiç yorulmuyorlar dolayısıyla farzın tümünü kılabilirler diyebilir miyiz? Ya da Peygamber (sav) zamanında yol durumu emniyetli olmadığı için kadınlar mahremsiz yolculuk yapamıyorlarmış, şimdi ise uçak ve otobüs var dolayısıyla yol emniyeti var. Kadınlar her yere gidebilir diyebilir miyiz? Zamanın değişkenliği yüzünden şartları kendimizce değiştirmemiz ne kadar doğrudur?

ميزات الطبعة العلم الموضوع
Hanefi Fıkıh Seferilik, Yolculuk,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Hilâl Kantarcı Önder Nar  
       
Fetva No: F-265 عدد الزيارة : 4083 الإبلاغ عن خطأ التوصية
   لمؤلف المقالة الكتب الكتب الألكترونية المقالات المقالات حوله    

الكتب للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

الكتب الالكترونية للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

المقالات للمؤلف
# اسم المقالة
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

المقالت للتعريف بالمؤلف
# اسم المقالة

Fetva Detayı   

Soru: Malum 90 km yolculuk yapan ve üç günden az kalmaya niyet eden kişi seferi sayılıyor ve farz namazlarını iki rekat kılıyor. Bu namazların sünneti kılınır mı? Bir de o zamanlarda yolculuk meşakkatliymiş, insanlar deve sırtında yolculuk yapıyormuş, o yüzden böyle bir kolaylık gelmiş. Simdi ise insanlar yolculuk yaparken hiç yorulmuyorlar dolayısıyla farzın tümünü kılabilirler diyebilir miyiz?
Ya da Peygamber (sav) zamanında yol durumu emniyetli olmadığı için kadınlar mahremsiz yolculuk yapamıyorlarmış, şimdi ise uçak ve otobüs var dolayısıyla yol emniyeti var. Kadınlar her yere gidebilir diyebilir miyiz?
Zamanın değişkenliği yüzünden şartları kendimizce değiştirmemiz ne kadar doğrudur?

 

el Cevab: Sefer halinde de nafileler ve sünnetler kılınabilir. Seferi olanların namazlarını kısaltmalarının illeti meşakkat değildir. Allah Teala’nın emri ve peygamberimizin açıklaması bu şekildedir. Bu sebeple ulaşım vasıtalarının yolculuk meşakkatini ortadan kaldırması seferilik hükümlerini değiştirmez. Allah’ın size lutfettiği kolaylığı kabul edin. (Lütfen)
Allah size kolaylık diliyor. Bakara 185 ayetini ve peygamberimizin Allah Teala kullarının onlara verilen ruhsatları yapmalarından hoşnut olur hadisini hatırlayalım...

Kadınların yol emniyeti olsa da mahremsiz yolculuğa çıkması caiz değildir.

 لا تسافر المرأة إلا مع ذي محرم


"Kadınlar mahremsiz yolculuğa çıkmasınlar"[1] hadisi var.  Buhari ve Muslim hadisidir.


 لا يحل لامرأة تؤمن بالله واليوم الآخر أن تسافر مسيرة ليلة إلا معها رجل ذو حرمة منها  


Yine Allaha ve ahiret gününe iman eden bir hanım yanında bir mahrem olmaksızın yolculuğa çıkmasın... hadisi var.
Allah Teala kadınların cihadı olan haccı bile mahremi yoksa kadınlara farz kılmamıştır. Bu çerçeve de siz takatiniz yettiği kadar Allah’ın rızasının olduğu şekilde davranmaya çalışın, takatiniz aşan durumlarda da riskli bir iş yapma durumunda olduğunuzun bilinciyle hareket edin...
Her yere gitmeyin tabii... Şartlar değişince hükümlerde değişir ölçüsü; fıkhi bir kural ya da anlatım biçimidir. Kastedilen ise fakihin fetva verirken içinde bulunulan hali ve onun dindeki yerini göz önünde bulundurarak fetva vermesidir.
Hamile bir kadın sebepsiz yere çocuğu aldırmak isterse fakih haramdır der. İlgili naslar sebebiyle... Ama annenin sağlığı hayati tehlike sınırlarına ulaştıysa o şartları göz önünde bulundurarak çocuğun aldırılması fetvasını verir. Şartlar değiştiğinde (hükümleri kafasına göre değil efendimizin bilinen emirleri ve uygulamaları ya da ayetlerdeki ilgili hükümleri çerçevesinde) fetvasını değiştirir. Yani fetvaları değiştirmek fakihin işidir.
 


[1] el Buhari, es Sahih h no: 1029; ve Muslim, es sahih h no: 2390; Ebu Davud es Sünen, h no: 1469; Ahmed b. Hanbel, el Musned h no: 4476; el Beyhaki, es Sünen el Kubra h no: 4974

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 1.2.2020



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...