Eğitim Kurumu   ( 2141 )   في الكتب   ( 1659 )   في المؤلفين   ( 4831 )  
في المجلات   ( 786 )   في المكتبات   ( 151 )   في المدن   ( 182 )  
في المقالات   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
مجموع عدد الزوار
9129104
مجموع عدد الاعضاء 1490
Online Üye 0

Namazda Duruş Şeklimiz Nasıl Olmalı,Bayanlar Nasıl Namaz Kılmalı,Secdenin Nasıl Yapılması Gerektiği

 تفاصيل حول الكتاب رقم الكتاب : F-136  
-Bir cami yazısında diyor ki secdedeyken eğer ayak parmaklarının arka tarafı yere gelmezse namaz olmaz diyor. Yani ayak parmaklarının ucu değse veya ön tarafı secdedeyken yere konulsa namaz olmaz diyor. Bu konuyu açıklar mısınız? Ayak parmak uçlarının kıbleye dönük olmasının hükmü nedir ? Yani namazın olmama gibi bir durum var mı? -Namaz kılarken secdeye gidildiğinde" Köpek gibi ellerini yere sermesin" deniliyor bir hadiste bundan kasıt nedir?

ميزات الطبعة العلم الموضوع
Hanefi Namaz,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Barış bulut, Zeynep Yayla, Songul Aslan Yurukoglu Önder Nar  
       
Fetva No: F-136 عدد الزيارة : 8962 الإبلاغ عن خطأ التوصية
   لمؤلف المقالة الكتب الكتب الألكترونية المقالات المقالات حوله    

الكتب للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

الكتب الالكترونية للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

المقالات للمؤلف
# اسم المقالة
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

المقالت للتعريف بالمؤلف
# اسم المقالة

Fetva Detayı   

Soru: Bir cami yazısında diyor ki secdedeyken eğer ayak parmaklarının arka tarafı yere gelmezse namaz olmaz diyor. Yani ayak parmaklarının ucu değse veya ön tarafı secdedeyken yere konulsa namaz olmaz diyor. Bu konuyu açıklar mısınız? Ayak parmak uçlarının kıbleye dönük olmasının hükmü nedir ? Yani namazın olmama gibi bir durum var mı?

el Cevab: Secdede esas olan, alnın bir kısmının ya da tamamının yere temasıdır. Bu gerçekleştiğinde temelde ''secde''tahakkuk etmiş olur.
Hanefi fukahasından ayakların secdedeyken her ikisinin de yerde temas halinde kalmasının farz olduğu fetvasını verenler vardır. [1]
Fetva ya bağlanmış olan ise; bunun sünnet olmasıdır. Buna göre terk edilmesi durumunda namaz batıl olmaz sevabı eksik olur.
Namaz da ellerin ve ayakların parmaklarının da kıble cihetine dönük tutulması da sünnettir. Bu yazdıklarım hanefi fıkhına göredir. [2]

Secde de 7 şey üzerine secde edilmesiyle alakalı hadis:

عن ابن عباس رضي الله عنهما أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال : (أُمِرْتُ أَنْ أَسْجُدَ عَلَى سَبْعَةِ أَعْظُمٍ : ععَلَى الْجَبْهَةِ - وَأَشَارَ بِيَدِهِ عَلَى أَنْفِهِ ، وَالْيَدَيْنِ ، وَالرُّكْبَتَيْنِ ، وَأَطْرَافِ الْقَدَمَيْنِ) .

İbn Abbas (ra)dan:

‘’Yedi kemik üzerine secde etmekle emrolundum. Alın -eliyle burnunu da alından saydığını işaret etti- iki el, iki diz, iki ayağın baş tarafları ...’’  [3]
Ayaklar havada olsa bile hanefilerde racih fetvaya göre namaz bozulmaz.
Ayakların yere yapışık olması sünnettir. Ayaklardan baş parmakların bile yere değiyor olması sünnetin yerine getirilmiş olmasına yeterlidir.
En güzel olan ise yukarıda belirttiğim gibi bütün ayak parmaklarının ve ayak parmaklarından hemen sonra gelen kemiğin yere temas halinde kalması ve burun namaz edası sırasında da yönlerinin kıbleye dönük kalmasıdır.

Mülahaza: Songul Aslan Yurukoglu
Soru: Ömer Nasuhi Bilmen hocanın ilmihali bildiğim kadarıyla bir çok ilmihalin toplanmış ve kısaltılmış halidir. Demek ki toplamda ağır gelen görüş bu şekildedir demek istemiş…

el Cevab: Ömer Nasuhi hocanın naklettiği görüş gayet uygun bir dille kaleme alınmıştır. Yanlış değildir. ''Caiz değildir'' demiş.
Soruya namaz batıl olur mu açısından sorulduğundan batıl olup olmayacağı açısından cevap verdim.
Yukarıda da ifade ettiğim gibi rach olan ayakların yere temasının sünnet olmasıdır. Buna göre ayaklar yere temas ettirilmese de namaz sahih olur. Sünnet terk edildiği için. Ama sünnetin terk edilmesi caiz değildir. Hoca sünneti de dikkate alarak büyüklüğüne yakışır bir ifade kullanmış.


Soru: Namaz kılarken secdeye gidildiğinde "Köpek gibi ellerini yere sermesin" deniliyor bir hadiste bundan kasıt dirsekleri yere koymamak mı çünkü bayanların dirsekle beraber ellerini yere koymaları gerektiğini biliyorum hatta önce dirsek sonra eller koyulur.

el Cevab: Namaz hareketlerini efendimizin tanımlamalarında o dönem insanının normal hayatlarından örnekler vererek maksadını anlattığını görüyoruz.
Deve gibi, köpek gibi, tilki gibi,... Yapmasın deyip nasıl yapılacağını öğretmiştir.
Köpeğin oturuş şeklinde dirsekler yere yayılır. Siz secde ederken dirseklerinizi yere yaymadan secde edin. Manası secdenin şeklinin öğretilmesi içindir.
Kadınlarda ise namaz kıldıkları yerde yabancılarında bulunabilmesi göz önünde bulundurularak secde esnasında vucud azaları en belli olmayacak ya da en az belli olacak şekilde secde etmeleri söz konusudur.
Erkeklerin saflarından uzak durmaları mescidi haram mescidi nebi gibi büyük mescidlerde cuma ve bayram namazlarında yeterli olmayabiliyor bu çerçevede vücudunu en belli etmeyecek şekilde secde şartlarını yerine getirirler.
Ayaklar sabit, sonra diz sonra eller sonra alın ve önce alın ve sonra eller sonra diz...
Münferid namazlarda caizdir. Cemaatle namazda ise evde kılıyorlarsa;
Yanlarında erkek varsa imam öde durur, arkasında erkek durur, arkasında kadın durur.
Yanlarında erkek yoksa imam önde durur kadın gerisinde durur.

Not: Erkeklerin vakit namazlara iştirakleri müekked sünnettir. Evlerde vakit namazın cemaatle kılınması gibi durum ancak meşru bir mazeret varsa caiz olur.
İşin aslı böyledir. Ama ülkemizde vaziyet böyle değildir henüz.


Soru Sahibi: Zehra Asil Ay
Soru: Hocam kadınların rükuda dizlerini biraz büküp sırtlarını yukarı doğru meğilli yutarlar ilmihallerde bu şekilde yazıyor, kadınların bu şekilde rükuyu yapmasının namazı bozacağına rükuda bellerini % 90 eğilmesi gerektiği söyleniyor, secdede ise dirseklerin biraz yukarı doğru kalkması gerektiği de söyleniyor bunları delil ve kaynaklarla bayanların rüku ve secdede duruş pozisyonlarını izah eder misiniz?

el Cevab: Kadınların namazının aynı erkeklerin kıldığı gibi olduğunu söyleyen fakihler de vardır. 
Kadınların namaz harekat ve sekenatında tesettürü esas alarak rüku ve secdede erkeklerden daha farklı duruşlarının olduğunu söyleyenlerde vardır. 
Bu fetvalar sahabenin amellerine kadar dayandırılmaktadır. 
Rükuda erkeklerden farklı olarak keskin bir duruş yerine vücudu çok belli etmeyecek bir hareket tarzıyla rükuya gidilmelidir. 
Secdede erkekler gibi dirsekler hafif yana ve yere yapışık olmaması ve dirseklerle dizlerin arasında mesafe bırakılması yerine daha kısa mesafeye secde kollar dizlere değecek şekilde koyma ve neredeyse diz üstü oturuşta yere kapaklanma gibi bir secde şekli tercih edilmelidir. Bu farklılıktaki temel kriter secdede kadının vücudunun en örtünmeye uygun şekilde olmasını temindir.

 


[1] el Merginani, el Hidaye, I.54
[2] el Baberti el İnaye Şerhul Hidaye I.214
[3] el Buhari es Sahih, hno 812 ;İbn Hacer,Fethu’l-Bari III.203;en Nevevi, el-Mecmu, III.423

 

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 24.5.2019



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...