Eğitim Kurumu   ( 2141 )   في الكتب   ( 1659 )   في المؤلفين   ( 4831 )  
في المجلات   ( 786 )   في المكتبات   ( 151 )   في المدن   ( 182 )  
في المقالات   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
مجموع عدد الزوار
9129104
مجموع عدد الاعضاء 1490
Online Üye 0

Zekat,Fitre ve Sadaka İle İlgili Bazı Sorular Ve Cevapları

 تفاصيل حول الكتاب رقم الكتاب : F-109  
Borç Verilen Paranın Zekâtı, Anne Babaya Verilen Borç Zekât Hesaplaması Sırasında Dikkate Alınmak Durumunda mıdır, Dilencilere Sadaka Vermek, Zekât Verme Edepleri, Lüks Hayat Yaşamanın Hükmü, Kira Gelirlerinden Zekât Verilmesinin Hükmü, Sadaka Kimlere Verilir?

ميزات الطبعة العلم الموضوع
Hanefi Fıkıh Zekat, Sadaka, Fitre,
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Z.Aktürk, A. Kaya, S.Ç.Bağcı, B.T.Doganay, G.Tekin, R. Ay, M.Biçer, E.Sönmez Önder Nar  
       
Fetva No: F-109 عدد الزيارة : 11302 الإبلاغ عن خطأ التوصية
   لمؤلف المقالة الكتب الكتب الألكترونية المقالات المقالات حوله    

الكتب للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

الكتب الالكترونية للمؤلف
# اسم الكتاب
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

المقالات للمؤلف
# اسم المقالة
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

المقالت للتعريف بالمؤلف
# اسم المقالة

Fetva Detayı   

1-Soru: Oturduğumuz evi satıp bir arazi aldık arazi 5 yıldır duruyor üstünden her hangi bir gelir elde etmiyoruz ileriye dönük tekrar satıp ev almayı planlıyoruz nasip olursa bu mülkiyete zekât düşer mi? Sahip olduğumuz bir dükkanımız var mülkiyeti bizim ama kirada her ay kirasını alıyoruz aldığımız kira gelirinden zekât vermemiz gerekir mi?

el Cevab: Ev asli ihtiyaçlardandır. Eve zekât düşmez.
- Dükkanı ticaret için aldıysanız (alıp satarak para kazanmak için) zekât gerekir. Yatırım için aldıysanız (arsanız örneğinde olduğu gibi) arsanın mülkiyeti sebebiyle zekât gerekmez.
- Dükkanınızı (mülk edinmek için olan dükkanınızı) kiraya verirseniz, kira geliri üzerinden zekât veririsiniz.

Babadan miras kalma 1 dairem var yalnız kira getirisi yok abim oturuyor içinde zekât düşer mi?

el Cevab: Ev asli ihtiyaçlardandır. Kendiniz oturursunuz kardeşinize izin verirsiniz her ikisi de mubahtır. Zekât gerekmez.
- Yatırım için olan asli ihtiyaç dışında bir ev ise onu belirtmemişsiniz.

2-Soru: Zekât verecek kadar mala sahip olan kimse o malı anne babasına borç olarak verdiyse yinede zekâtını vermeli midir?

el Cevab: Borç verilen paralarda geri ödenme ümidi kuvvetliyse zekâtı verilmesinin şartları da oluşmuşsa zekâtı verilir. Anne babaya hibe edildiyse zekâtta hesaplanmaz. Anne baba aldıysa ve geri vermeme ihtimali varsa zekâtta hesaplanmayabilir. 

3-Soru: Ben üniversite öğrencisiyim. Benim yaşımda bazı gençler dilencilik yapıyor ve bizlerde bazen veriyoruz. Bu dilencilik yapan gençler de sigara vb. alıyorlar biz bu verdiğimiz paradan mes'ul müyüz?

el Cevab: Sadaka Allah rızası için verilir ve Allah’ın rızasına uygun olduğu düşünülen yerlere harcanmalıdır.
Allah’ı kasd ederek vermek sizin sorumluluğunuz, Allahın razı olacağı şekilde kullanmak verdiğinizin sorumluluğudur.

4-Soru: Zekât ve ya fitre verirken kişiye zekât ya da fitre olduğunu söylemek gerekir mi?

el Cevab: Söylerseniz uygundur. Önemli olan zekât verilme şartlarına uygun verilme haline dikkat etmektir. Fitrede de durum aynıdır.
 
5-Soru: Zekât ve sadakayı verdikten sonra lüks yaşamak caiz midir? Bir müslüman dublex villada oturup, pahalı kıyafetler giyebilir mi?

el Cevab: Caizdir. Rızkı veren darlıkla ve genişlikle imtihan eden Allah’tır.
Pahalı ev ve arabalar ticari metadır. Paraya para kazandırır. Satın alınmaları ve kullanılmaları ticari prestijdir. Caizdir. Ama yeme içme ve diğer işlerdeki ticari getirisi olmayan gereksiz lüks harcamalar israfdır. Uzak durulmalıdır.

6-Soru: Kiraya verdiğimiz bir evimizin gelirinin zekâtının da verilmesi gerektiğini bilmeden 7 yıl zekât vermedik verilmeyen bu zaman içindeki zekâtları nasıl hesaplamamız lazım?

el Cevab: Kira geliriniz asli ihtiyaçlarınıza harcandıysa zekât gerekmez. Hatırladığınız kadar asli ihtiyaçların dışındaki biriken paranın üzerinden bir sene geçtiği halde harcamadıysanız 7 senelik takribi rakamları belirleyin. Ya da son seneyi esas alarak diğer senelere uygulayın.

7-Soru: Kişi, eşinin ödemekle sorumlu olduğu zekâtı kendisi ödemiş olsa (eşinin mal varlığında bir azalma meydana gelmese), zekât ödenmiş, eş sorumluluktan kurtulmuş olur mu?

el Cevab: Kadın erkeğe erkek kadına (eşler birbirlerine haber vererek) bunu yapabilirler.
Zekâtı verirken ben senin yerine zekâtını ödedim diye bilgi vermelidir. Veren eş bu malı önce eşine hibe etmiş sonra eşi adına onun malından yine onun malının zekâtını ödemiş olacaktır.
Örnek olarak eşinin nisab miktarını geçen ve zekât düşen bir miktar altını olduğunu varsayalım. Zekâtını ödemek için nakit parası yok diyelim. Sırf kendi malından ödemek istese altınını bozdurup zekâtını vermek durumunda olacaktı. Ama eşi, yukarıda anlattığım çerçeve zekât miktarını onun adına verirse altının zekâtı verilmiş olacaktır.
Eşler birbirlerine verdikleri genel izin çerçevesinde de birbirlerinin borçlarını ve zekâtlarını ödeyebilirler. Ve her yapılan işlemde ve her sene ayrıca birbirlerinden izin almaları gerekmeyebilir.
Erkeğin kadının malında tasarruf yetkisi varsa o yetkiyle de eşinin malından eşinin zekâtını ödeyebilir.

8-Soru: selamun aleykum hocam, bir kadın eşi tarafından terkedilmiş evi yok. Kadının babası kızına ve torunlarına teres katında yer vermiş bakıyor. Bu kadın 2 yıl önce 10 bin tl parasını babasına verip bir arsa aldırıyor ve şuan bu arsadan başka hiç bir geliri yok arsanın değeri şuan 40 bin tl. Arsasını hiç satmıyor belki iyi bir değere ulaşırda onunla çocuklarıyla birlikte sığınacağı bir ev alma hayalini kuruyorlar. Şimdi öncelikle bu kadın bu arsanın zekâtını verecek mi ve bu aileye zekât yada fitre verilir mi? Hiç bir geliri yok anne baba ve kardeşlerinin yardımıyla geçiniyor.

el Cevab: -sahip olunan arsa ya zekât düşmez.
-asli ihtiyaçlardan olan eve zekât düşmez
-anlattığınız çerçevede bir kadın ve çocuklarına zekât ve fitre verilebilir.
-kadınlar kocaları tarafından meşru bir mazeret olmaksızın boşanmamalıdır.
-boşanan kadınların çocuklarının velayeti islama göre babadadır. Baba nafaka vermek durumundadır.
-kadınlar allahtan korkan ve emirlerine uyan erkeklerle evlenmelidirler ki bu tür sıkıntılı durumlar en az sayıda oluşsun ya da hiç oluşmasın


9-Soru: hocam bir bayana düğününde alınan altınların , çeyiz olduğunu ve bunlara zekât verilmeyeceğini duymuştum , ayrıca konusu geçtiğindede çevremdeki insanalr tasaruf vede yatırım için evlilkte yapılmadığından zekât gerektirmediğ hep konuşulmuştur açıkcası bende zekâtını ödemedim , bana yardımcı olurmusunuz zekâtını vermem gerekirmi? 

el Cevab: hanefilere göre çeyiz altını ve kadınların özel ziynet eşyalarına zekât düşer.

Hocam ben 20 yıldır ödemiyorum ,geriye dönük yılların ödemesini yapıcakmıyım ?

el Cevab: asli ihtiyaçlar(ev , binek araba,iş yeri , meslek icrası için gerekli alet edevat ) ve bir senelik diğer temel ihtiyaçlara (ailenin beslenme ,giyim , sosyal giderleri, okul masrafları , temizlik , güzellik bakım gibi giderleri , ödenecek borç , bakmakla yukumlu olunan anne babanın ve diğer bireylerin giderleri = varsa
bunlardan sonra nisab miktarı mala sahip iseniz ve bu mmala sahip olmanızın izerinden 1 hicri sene geçtiyse sahip olduğunuz ziynet eşyaları sebebiyle zekât düşer yani zekât vermeniz gerekir.


10-Soru: Peşinatının bir kısmı verilmiş, kalan kısmı da teslimde ödenmek üzere satın alınan ev için bekletilen paraya zekât düşer mi?

el Cevab: asli ihtiyaçlardan sonra nisap miktarına ulaşan mal üzerinden zekât verilir. Ev asli ihtiyaçlardandır. Evin parasına zekât düşmez.

Paranın sadece "ev alma niyetiyle" kenarda tutulması yeterli olur mu?

el cevab: ''ev alma niyeti '' diye bir şey yok. Sorulan sorudaki hal ev borcunun parasıdır. Zekât düşmez.
Tabii ev var, ev var... İhtiyacı karşılayacak normal bir evin parasına zekât düşmez.

11-Soru: Başkasına borç verilen malın zekâtını vermek gerekir mi?

el Cevab: Başkasına verilen borcun zekâtını vermek zekât verme şartları oluşmuşsa gerekir. Zekât verme sorumluluğu bir mükellefin belirli şartların tevafür etmesiyle üzerine farz olur.
- Asli ihtiyaçlarına sahip olacak
- Hayatını idame ettirmekle alakalı ihtiyaçlarından arta kalan para ya da malının nisab miktarını aşması
- Üzerinden bir sene geçmesi
Borç olarak verdiği para sahip olunan maldır. Borç verdiği şahısın geri verme durumu normal şartlar altında ümid ediliyorsa para geri iade edilmese bile zekâtı verilir.

12-Soru: Kişi usul ve furuuna zekât veremez deniyor ancak, kişi gelinine ihtiyaç sahibiyse verilebilir diyen var. o zekâttan icabında kişinin oğlu ve torunları da yiyecek. Burada bir sıkıntı yok mu? Kaynak göstererek cevap verir misiniz?

el Cevab: Doğrudur. Gelinine zekât veren insan gelinin oğuldan ayrılığı durumunda verir yoksa yardım eder .
Bu durum varsa gelinin mülküdür. Kim olsa yiyebilir.

13-Soru: Sadakayı verirken çok fakir birine mi vermemiz gerekiyor ögrenciye versek sadaka olur mu?

el Cevab: Sadaka verilecek şahıs ya da şahısların en fakirler olması şart değildir. Sadaka verilecek halde olmalarını gözlemlemeniz yeterlidir. Sadakada aile bireylerinden komşulara ve mahalle halkından şehirde yaşayanlara doğru bir sıralama gözetmek efendimiz tarafından tavsiye edilmiştir.
 
14-Soru: Bir ürününün öşrünü veren bir kişi ürününü satıp paraya çevirdikten sonra ayrı yeten o paranın da zekâtını vermesi gerekir mi?

el Cevab: Öşür zaten zekât demek. Zekâtı verilmiş malın zekâtı olmaz. Ancak bu paraya zekât şartları çerçevesinde kalırsa 1 sene dolunca zekât düşer.

15-Soru: Fitre verilecek insana ramazan ayı içinde ulaşmak imkanı yoksa bu fitremdir diyerek ramazandan sonra verilmek üzere para ayrılsa bu fitre ibareti yerine gelmiş olur mu ?

el Cevab: Yerine gelmiş olur

16-Soru: Memur bir kişinin yada aylık düzenli geliri olan kişin zekâtı nasıldır.(bir sene de o para üzerine para ekleniyor bu eklenenler birlikte mi verilecek yoksa ay ay hesap mı yapılacak? 
2.soru: 30 milyar parası olan kişi altı ay sonra 50 milyar olan bu paranın 20 milyarının zekâtı birlikte mi ayrı mı verilir?

el Cevab: Asli ihtiyaçlarından başka nisap miktarı mala sahip olan ve bu sahip olmanın üzerinden bir sene geçen malın üzerinden sahibine belirli miktarlarda zekât vermesi farz olur.
2. Sorunuz; bu 20 milyar parası olan kişinin asli ihtiyaçları, ev araba, aylık ve senelik yeme içme giyim okul ve mesleğiyle alakalı ihtiyaçları karşılandıktan sonramı bu paraya sahip yoksa nasıl, belirtin.


Mesela; ben ihtiyaçlarımı karşıladıktan sonra kenara 1 ya da 2 milyar atıyorum her ayın kendi zamanı olacak yoksa ilk ay bunların başlama zamanı mı olacak ki bir sene geçtiğinde yekünün 40 da 1 biri verilsin. 2 sorum bu paralar asli ihtiyacın dışında sermaye gibi bir şey.

el cevab: İhtiyaç fazlası paranızdan nisaba ulaşan miktarın üzerinden bir sene geçince üzerinize zekât gerekir. Sene içinde nisabı aşan ve eklenen para sene sonunda zekât hesaplanırken toplam para üzerinden hesap yapılır.

17-Soru: Değeri düşen altının zekâtı verilir mi? Malumunuz altın bir senedir değer kaybediyor. Hükmen artma özelliğini kaybetmiştir.

el Cevab: Altının zekâtında nisabı esas alınır kıymeti değil.

18-Soru: Altınları zekâtı verilecek hesaplanmış 18 milyar tutuyor bu kişinin 8 milyara yakında borcu var çalışmıyor emeklisi var oda anca evin masraflarına gidiyormus, kısacası borcun varsa zekâttan düşülür mü?

el Cevab: Önce borcu hesaplanır. Nisab miktarından fazla zekâta tabi malı hesaplanır. Borcu bu miktardan düşüldükten sonra arta kalan kısım para nisabı aşıyorsa ve bir sene üzerinden geçtiyse zekâtı verilir.
 
19-Soru: İnternet uzerinden , kredi kartiyla zekat verilir mi?

el Cevab: Zekat verilmesi ile alakalı bütün diğer şartları dikkate alan birisi paranın ulaştırılması usulünü kredi kartı ile ödeme yaparak yapsa bu caizdir.
- Kredi kartı faizli işlem yapmamalı, faizli işlem ile kredi alınarak zekat ödenmemeli. Kurum ya da vakıflara zekat depo edilmemeli sahiplerine temlik edilmek suretiyle zekat ödemesi yapıldığından emin olunmalıdır.
-Faiz alana, verene, şahitliğini yapana, yazısını yazana... vb caiz mi ki kredi kartı caiz olsun. Bir defa faizle iştigal edenlerden uzak durmak gerekmez mi?
el Cevab: Esasen faizle iş yapan kurum ve bireylerden faizsiz alışveriş yapmak caizdir.
Ama müslüman ve islam hayat siyaseti açısından alışverişte islam ölçüleri korunsa bile faizcilerden elden geldiğince uzak durmak onlara kazandırmamak gerekir.
--Maslahat müslümanlardan yana ise gayri müslimlerle ve müslüman günahkarlarla alışveriş cazidir.
- Faizli işlem yapan bankalardan uzak durmak esastır. İhtiyaç duyanlar için faizli işlem yapan bankalardan faize bulaşmadan işlem yapmak mümkünse kartlarını kullanmak caiz olur. Dikkat edin, ihtiyaç halindeki cevaz hali Allah’ın ilminde kitap ve sünnet ölçülerine göredir ve kendinizi kandırsanız etrafınızı kandırsanız da ilahi hesab ve muhasebe yanılmaz.


20- Soru: Zekat verirken, zekatının bir kısmını evinde alınmış hiç kullanılmamış etiketli giysileri ihtiyaç sahibine verse, üzerini para olarak verse, o eşyalarda zekat veya fitre yerine geçer mi?
el Cevab: Bu eşyaların zekat olarak verilmesi caiz olur. Mağaza fiyatı değil ikinci el fiyatı esas alınmalı ve kullanılmamış olmaları önemsenmelidir.
-Fitre olarak verilemezler. Sadece yiyecek veya mukabili ücret fitre olarak verilmelidir.

21-Soru: Bir arkadaşın kredi kartı borcu var birisi zekat vermiş bu parayla kart borcumu ödesem olur mu diyor (zekat olduğu için faize vermek doğru olur mu fakat vermezsem borcum katlanacak diyor)?
el Cevab: Kart borcunu ödeyebilir.

22-Soru: Bizim yazlık gibi bir evimiz var kışın altı ay gibi bir süre ücretsiz ihtiyacı olan bir yakinimiza veriyoruz bu evin zekatını vermeli miyiz?
el Cevab: Yazlık eve zekat düşmez


23-Soru: Hocam kişi eline geçen nisab miktarı paranın zekâtını hemen mi verir Evlerde biriktirilen. Çeyiz ürünlerinden el işi tülbent halı gibi şeylerden zekât verilir mi? Bu gibi şeyler zekât hesaplanırken miktarı zekâta dahil edilir mi?

el Cevab:
1-Zekât bazı şeylerde hemen verilir çoğu zekât verilecek kalemlerde 1 hicri sene geçmesi gerekir.
2-Ev eşyaları ve yazdıklarınız zekâta tabi değildir. 

24-Soru: Bir ailede eşler çalışıyor bir arabaları var erkek işe giderken kullanıyor bayanın da işe giderken araca ihtiyacı var fakat eşiyle ters istikamette. Bayan kendisine araba alsa bu durumda arabaya zekât düşer mi?

el Cevab: Aile bireylerinin her birisinin araçlarına asli ihtiyaç olduğundan zekât düşmez.

25- Soru: Bir kişi fakir birine borç verse. Fakir kişi bu borcu ödeyemese, borç veren bunu zekâtına sayabilir mi? Yoksa önce zekât verip sonra ondan borcunu ödemesini mi istemelidir?

el cevab: Zekâtına sayabilir bunu ona söyler.
Not: Zekâta sayamaz, şeklindeki görüşü yazan grup üyelerinin itirazları ilmi alt yapısı olan bir itirazdır. Zekâtına sayabilmesi hakkındaki fetva İbn Hazm ve sahabeden bazılarından gelen biri anlayışa dayanmaktadır. Yusuf el Karadavi, Ali Cuma Muhammed, gibi çağdaş ilim adamlarının fetvaları da bu çerçevededir.

26-Soru:  Bir arkadaşımız var kirada oturuyor kocası emekli bazen çalışıyor, bazen çalışmıyor, 2 çocuğu var biri özürlü rahat bir geçimleri yok; zekât kabul edebilir mi?

el Cevab: Nisab miktarı mala sahip olan ama buna sürekli sahip olmayana, nisab miktarının altında bir mala sahip olana fakir denilir.
-Hiç bir şeye sahip olmayana miskin denilir.
Zekât müslümanların zenginlerinden alınıp, ayette belirtilenlere verilir.
" Fakirlere, miskinlere, zekât memurlarına, gönülleri İslam'a ısındırılanlara, esir ve kölelere, borçlulara, Allah yolunda olanlara, yolculuk sırasında dara düşmüş yolculara verilir." [1]
Zekât müslümanlardan alınıp müslümanlara verilir.
Ama;
-Gayri müslimlere ancak islam olmaları ümid edilirse verilebilir.
İslam ülkesinde yaşayan anlaşmalı gayri müslimlere verilmesinin hükmü ihtilaflıdır.
Bahsettiğiniz ailenin durumu fakirlik ölçülerine uyuyorsa (ki öyle anlaşılıyor) zekât alabilirler.

27-Soru: Bir kimse nisap miktarı mala sahip olsa ve üzerinden 1 yıl geçse. Daha sonra malı çoğalsa, zekât vereceği zaman 1 yıl geçen miktarın zekâtını mı verecek yoksa zekât verirken malı ne kadarsa hepsinin mi zekâtını verecek... Mesela 50 bin lirasının üzerinden 1 yıl geçmiş, zekât vereceğine yakın parası 100 bin lira olmuş şimdi bu kişi zekât verirken nasıl hesaplaması lazım?

el Cevab: Nisap miktarında bir mala bir sene (hicri yıla göre) sahip olunması durumunda bu mal bir şekilde artsa durum nedir?
Zekât verme vakti geldiğinde sahip olunan toplam mal ya da para miktarı üzerinden hesaplama yapılır.
Hibe, vasiyet ya da miras yoluyla artmış mal da bütüne dahil edilir. [2]

28-Soru: 653 kilo ürün alan birisi, zekâtını verirken mazot, gübre, işçilik gibi masrafları da çıkardıktan sonra mı zekâtını verecek yoksa 653 kiloya ulaştığı için, bunları çıkarmadan mı ödeyecek?

el Cevab: Ürünün cinsi nedir? Sulama ilaçlama gerektiriyor mu ve başka ek masrafları var mı belirtin.
-Misal 653 kilo domates. Buna gübre işçilik vs de gider.

el Cevab: Sulama ve benzer masraf yapılmadan elde edilen ürünlerde 1/10 zekât verilir.
Sulama gerektiren ve sulama için ücret ödenen ürünlerde 1/20 zekât verilir.
Yapılan ekstra masraflar düşülerek mi yoksa nisaba ulaşan miktar üzerinden genel olarak mı zekâtın çıkarılacağı konusunda ihtilaf vardır.
Nisaba ulaşan ana ürün üzerinden zekâtın çıkarılması ve ekstra masrafların düşülmemesi racih olan görüştür. 1/10 miktarından 1/20 miktarına zekâtın düşürülmüş olması zaten bu masrafların gözetilmesinden dolayıdır. [3]


29-Soru: Ben gecen ay 100 gr. altın aldım bunun zekâtı var mıdır?

el Cevab: Nisab miktarını (80 gram altın ) aşmış üzerinden de 1 sene geçmiş altına zekât düşer.


30-Soru: Alınan bir arsanın zekâtı şuan ki değeri üzerinden mi yoksa alındığı zaman ki fiyatı üzerinden mi verilmelidir?

el Cevab: Alış fiyatından hesaplanır. Satış fiyatından da hesaplanması caizdir.[4]


31-Soru: Fitre verilecek insana ramazan ayı içinde ulaşmak imkanı yoksa bu fitremdir diyerek ramazandan sonra verilmek üzere para ayrılsa bu fitre ibareti yerine gelmiş olur mu?

el Cevab: Yerine gelmiş olur.


32-Soru: Değeri düşen altının zekâtı verilir mi? Malumunuz altın bir senedir değer kaybediyor. Hükmen artma özelliğini kaybetmiştir...

el Cevab: Altının zekâtında nisabı esas alınır kıymeti değil.


33-Soru: Eşimin 3 arabası var bunlarla alım satım yapıp ticaret yapıyor kendisi kaportacı hamdolsun zekât verecek kadar birikmiş paramız var ama her ay da taksit ödüyoruz zekâtımızı borcu düşüp geri kalanının zekâtını vermemiz gerektiğini söylüyor borcu hesapladığımızda da zekât vereceğimiz kadar para kalıyor 3 arabadan birine biniyoruz ama eşim kaportacı olduğundan bindiğimiz arabayı da satıp kar yapıyor tekrar alıyor tekrar satıyor. Bana göre bindiğimiz arabayla ticaret yaptığımız için zekât gerekir diye düşünüyorum şimdi biz kar yaptığımız paranın mı yoksa 3 arabayı da sattığımızı düşünerek mi zekât vereceğiz. Bana göre şuan arabaları satmasak da biz onlardan ticaret yaptığımız için zekât vermeliyiz. 

el Cevab: Bileziklerinizden ziynet içinse nisap miktarını aşıyorsa zekat gerekir.
Bileziklerinizi ev almak için ayırırsanız o zaman gerekmez.
Bileziklerinizi eşinize ziynet eşyası olarak borç verdiyseniz zekât gerekir. 
Ev alması için ayırdıysanız sonra eşinize borç verdiyseniz zekât gerekmez. Ama eşiniz onları ticarette kullanır da para kazanırsa kazandığı para nisabı aştığında ve üzerinden bir sene geçtiğinde nisap miktarı üzerindeyse zekâtını vermesi gerekir. 
 Sizin ev parası olarak ayırdığınız bileziklerden üç araba alsa birini binek için kullansa diğerlerini ticaret için kullansa binek ten zekât vermez diğerleri zekât şartları oluşursa zekâta tabidir.

34- Soru 1: Teyzemin üç çocuğu var çocukların babası uzun vakittir vefat etti. Ellerinde 10 milyar var buna zekat düşer mi?
Soru 2: Abim, 30 milyar topladı şu ana dek evlilik için topluyor aynı şekilde buna da zekat düşer mi?

el Cevab:
Bu soruların cevapları mezheplere göre farklılık arz edebilir.  
Vefat eden şahsın çocuklarına ortak kalmış olan bu para ve diğer miras feraiz (miras) hukuku kurallarına göre pay edilir. Paylaşımdan sonra her bir mirasçının kendine ait bir evi, binek arabası ve aylık harcamalarına yetecek maaş veya geliri var mı ona bakılır. Bunlar varsa her mirasçının payına düşen miktar nisap miktarına ulaşıyor mu ve o şahsın mülkiyetine geçmesinden itibaren bir hicri yıl geçti mi ona bakılır. 
--- Mirasçıların asli ihtiyaçları yoksa bu paradan zekat düşmez. 
--- Mirasçıların asli ihtiyaçları tamamsa bu paradan paylarına düşen miktar bir sene geçmesinden sonra zekata tabi olacaktır.
C2.Evlilik için biriktirilen paraya zekat düşmez. Bu asli ihtiyaçlardandır.


[1] Tevbe 60
[2] el Mavsili el İhtiyar. I.102
[3] el Merğinani , el Hidaye I. 118; İbnul Humam, Fethul Kadir II.8,9
[4] el Kasani, Bedayıus Sanai II. 417-418

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 19.5.2019



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...