Eğitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   Kütüphanelerde   ( 151 )   Şehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 894 )  
Hit
9129104
Üye 1490
Online Üye 0

Kadınlar Ve Genç Kızların Evlerinden Çıkarken Velilerinden İzin Almaları Gereğinin Delilleri

 Kitap Detayı Kitap No : F-1063  
Kadınlar Ve Genç Kızların Evlerinden Çıkarken Velilerinden İzin Almaları Gereğinin Delilleri Hakkında bilgi verir misiniz?
progesterone progesterone progesterone
abortion pill abortion pill abortion pill
drug coupon cialis trial coupon


Özelliği İlim Dalı Konusu
Hanefi Fıkıh
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Bir Katılımcının Sorusu Önder Nar  
       
Fetva No: F-1063 Hit : 1951 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazarına ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakkındaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

Yazara ait makaleler
# Makaleler Adı
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

Yazar Hakkındaki Tanıtım Makaleleri
# Makaleler Adı

Fetva Detayı   

Kadınlar Ve Genç Kızların Evlerinden Çıkarken Velilerinden İzin Almaları Gereğinin Delilleri:
I-Ayetler:
1- '' Evlerinizde durun, cahiliye kadınları gibi dışarı çıkmayın...'' [1]
و قرن في بيوتكن و لا تبرجن تبرج الجاهلية الأولى و أقمن الصلاة و ءاتين الزكاة و أطعن الله و رسوله
2- ''Erkekler kadınlar üzerine yönetici kılındılar...'' [2]
الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ فَالصَّالِحَاتُ قَانِتَاتٌ حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ

II-Hadisler: 
1-Aile Hayatında Kadının Konumu Erkeğin Yardımcılığıdır. Aile Reisliği Ve Aile İdaresi Erkeğe Allah Tarafından Verilmiş Bir Yetkidir. 
Abdullah (ra)dan:
''Hepiniz yöneticisiniz ve hepiniz yönettiklerinizden Allah’a karşı sorumlusunuz. İnsanların yöneticisi olan başkan onları yönetmekten sorumludur. Erkek aile fertlerinden sorumludur. Onlarla alakalı sorumluluklarından hesaba çekilecektir. Kadın (eş) eşinin evinden ve çocuklarından eşine karşı sorumludur. Onlarla alakalı sorumlulukları sebebiyle hesaba çekilecektir... dikkat edin. Hepinizin sorumlulukları vardır ve sorumluluklarından herkes hesaba çekilecektir.'' [3]

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : " كُلُّكُمْ رَاعٍ فَمَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ ، فَالْأَمِيرُ الَّذِي عَلَى النَّاسِ رَاعٍ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ ، وَالرَّجُلُ رَاعٍ عَلَى أَهْلِ بَيْتِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُمْ ، وَالْمَرْأَةُ رَاعِيَةٌ عَلَى بَيْتِ بَعْلِهَا وَوَلَدِهِ وَهِيَ مَسْئُولَةٌ عَنْهُمْ ، وَالْعَبْدُ رَاعٍ عَلَى مَالِ سَيِّدِهِ وَهُوَ مَسْئُولٌ عَنْهُ ، أَلَا فَكُلُّكُمْ رَاعٍ وَكُلُّكُمْ مَسْئُولٌ عَنْ رَعِيَّتِهِ " .
 
Ek: diğer rivayet: [4]
كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته الأمير راع الرجل راع على أهل بيته المرأة راعية على بيت زوجها وولده
 
Ek: diğer rivayet: [5]
كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته الإمام الذي على الناس راع وهو مسئول عن رعيته الرجل راع على أهل بيته وهو مسئول عن رعيته المرأة راعية على أهل بيت زوجها وولده وهي مسئولة عنهم عبد الرجل راع على مال سيده وهو مسئول عنه كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته

Bu Hadisin Delil Olma Açısı: 
Bu hadis erkeklerin eşleri üzerinde kendilerine taat hakları olduğuna ve kullandıkları bu yetkinin Allah tarafından kendilerine verildiğine ve bu yetkiyi kullanmakta Allah’ın emrettiği çerçevede görev ve sorumluluklarını yerine getirmekten ahiret günü hesaba çekileceklerine delildir. 
Yine bu hadisi şerif kadınların eşlerine karşı onların evlerinden ve sahip oldukları mallardan ve çocuklarından ve onlara bakmaktan sorumlu olduklarına ve bu sorumluluklarını yapıp yapmadıklarından dolayı ahiret günü hesaba çekileceklerine delildir. 
 
Erkeğe Verilen İdare Etme Yetkisinin Kadına Devredilmesi Büyük Günahtır.
''Erkekler kadınlara itaat ettiklerinde helak olurlar.'' [6]
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " هَلَكَتِ الرِّجَالُ حِينَ أَطَاعَتِ النِّسَاءَ 

Bu konudaki rivayetleri gerek olursa buraya yazacağım.
 
1-Allah Teala Erkeklere Haklar Vermiştir Kadınlara Da Haklar Vermiştir.Müminler Bunlara Saygı Göstererek Allah'a Kulluk Ederler. Kadınlar Erkeklere İtaat Etmekle Emredilmişlerdir.
-Süleyman b Amr b Ahvas (ra)dan:
Veda haccında efendimizi şöyle derken işittim. Kadınlara iyi davranın Allah onları sizlere yardımcılar olarak lutfetmiştir... Kadınlarınız size itaatkâr oldukları sürece onlar üzerinde aşırı davranmayın kadınlarınızın sizin üzerinizde hakları vardır. Sizin de onlar üzerinde haklarınız vardır. Evlerinize sizin hoşunuza gitmeyecek insanları kabul etmemeleri ve yataklarınıza sizin razı olmayacağınız insanları oturtmamaları sizin onların üzerinizdeki haklarınızdandır. Onlara hoş muamele etmeniz, yeme ve içmelerinde(hayat standartlarında) onlara razı olabilecekleri imkânlar sunmanız da onların sizin üzerinizdeki haklarındandır. [7]
عن سليمان بن عمرو بن الأحوص حدثني أبي أنه شهد حجة الوداع مع رسول الله صلى الله عليه وسلم فحمد الله وأثنى عليه وذكر ووعظ ثم قال : استوصوا بالنساء خيرا فإنهن عندكم عوانٍ ليس تملكون منهن شيئا غير ذلك إلا أن يأتين بفاحشة مبينة فإن فعلن فاهجروهن في المضاجع واضربوهن ضربا غير مبرح فإن أطعنكم فلا تبغوا عليهن سبيلا إن لكم من نسائكم حقا ولنسائكم عليكم حقا فأما حقكم على نسائكم فلا يوطئن فرشكم من تكرهون ولا يأذن في بيوتكم لمن تكرهون ألا وحقهن عليكم أن تحسنوا إليهن في كسوتهن وطعامهن

Hadisin Delil Olma Açısı: 
Kadınlar eşlerinin izni olmadan evlerine misafir kabul etmezler. Bu erkeğin (eşin) onların üzerindeki haklarındandır. 
Hadis erkeğin kadına izin verme yetkisini isPat eder. İzin verme yetkisi bu konuda aile reisi olması sebebiyle erkeğe verilen bir yetkidir. 
Eve misafir kabul etme de eşinden izin alması gerekiyorsa evden çıkarken de eşinden izin alması gerekir.

2-Kadının Eve Misafir Alırken Eşinden İzin Alması 
''Kadının işinden izin almadan eve insan kabul etmesi helal olmaz. Eşinden izin almadan nafile oruç tutması helal olmaz.'' [8]
لا يحل للمرأة أن تصوم وزوجها شاهد إلا بإذنه ولا تأذن في بيته إلا بإذنه

3-Kadınlara Erkeklere İtaatı Emreden Allahtır. Erkeklere Allahın Emirleri Çerçevesinde Taat Etmek Allaha İtaat Kabilindendir. 
-''Allah'a yemin olsun ki, bir kadın eşinin hakkını yerine getirmedikçe rabbinin üzerindeki hakkını eda etmiş olmaz...'' [9]
والذي نفس محمد بيده لا تؤدي المرأة حق ربها حتى تؤدي حق زوجها ولو سألها نفسها وهي على قتب لم تمنعه

4- Kadınların Hoş Tutulmaları ,Hayatlarını Düzenlerken Onlara Hayatın Daraltılmaması Onların Erkekler Üzerindeki Haklarındandır. Kadınlara Genişlik Verilmesi Salih Amellerdendir. 
Peygamber efendimiz mescidlere namaza devam etmek isteyen hanımlara eşlerinin izin vermesini emretmiştir.
''Kadınlarınız sizden geceleyin mescide çıkmak için izin isterlerse onlara izin verin''  [10] sözü.

إِذَا اسْتَأْذَنَكُمْ نِسَاؤُكُمْ بِاللَّيْلِ إِلَى الْمَسْجِدِ فَأْذَنُوا لَهُنَّ 

Delil Olma Açısı: 
Peygamberimiz kadınlar izin istediklerinde demektedir. ''İzin almak gereği'' olmasa erkeklere ve veli ye bu yetki verilmemiş olsa bu yetkinin kullanılması konusunda erkeklere tavsiyede bulunulmazdı.

5-Peygamberimiz Kadınlara Eşlerinden İzin Almadan Evden Çıkmamalarını Emretmiş Ve İzin Almadan Evden Çıkmaktan Sakındırmıştır.
İbn Omer (ra)dan: 
''Efendimize Erkeğin eşi üzerindeki hakkı nedir diye sordum. Evden onun izni olmaksızın çıkmamasıdır. Bunu yaparsa melekler ve rahmet melekleri ve gazab melekleri tevbe edinceye kadar ona lanet ederler. Ey Allah’ın Rasulü ya eş ona(izin vermemek suretiyle) zulmediyorsa dedim. Zulmediyor olsa bile cevabını verdiler...'' [11]
عَنِ ابْنِ عُمَرَ ...قَالَتْ : يَا نَبِي الله مَا حَقُّ الزَّوْجِ عَلَى امرأته ؟
قَالَ : لاَ تَخْرُجَ مِنْ بَيْتِهِ إِلا بِإِذْنِهِ ، فَإِنْ فَعَلَتْ : لَعَنَتْهَا مَلاَئِكَةُ اللهِ وَمَلاَئِكَةُ الرَّحْمَةِ وَمَلاَئِكَةُ الْغَضَبِ حَتَّى تَتُوبَ ، أَوْ تراجع .
قَالَتْ : يَا نَبِيَّ اللهِ : فَإِنْ كَانَ لَهَا ظَالِمًا ؟ 
قَالَ : وَإِنْ كَانَ لَهَا ظَالِمًا . 
قَالَتْ : وَالَّذِي بَعَثَك بِالْحَقِّ لاَ يَمْلِكُ عَلَيَّ أَمْرِي أَحَدٌ بَعْدَ هَذَا أَبَدًا مَا بَقِيتُ " 

6-Erkeğin Hanımı Üzerindeki Haklarından Birisi Eşinin Ondan İzin Almadan Evden Çıkmamasıdır.
İbn Abbas (ra)dan:
Has'am kabilesinden bir kadın efendimize sordu: eşin hanımı üzerindeki hakları nedir?... Efendimiz; eşinin izni olmadan evinden çıkmamasıdır. İzin almadan çıkarsa melekler ona eve dönünceye ya da tevbe edinceye kadar lanet ederler, buyurmuştur. [12]
ومن حق الزوج على الزوجة أن لا تخرج من بيته إلا بإذنه ، فإن فعلت ذلك لعنتها الملائكة حتى ترجع أو تتوب

5 Ve 6 Nolu Hadislerin Delil Olma Açısı: 
Efendimize has'am kabilesindne gelen bir kadın kadınların erkekler erkeklerin kadınlar üzerindeki haklarını sorunca efendimiz kadının eşinin izni olmadan evden çıkması durumunda rahmet ve gazab meleklerinin kendisine beddua edecekleri gibi latif bir cevap vererek kadının velisinin iznini almadan evinden dışarı çıkmaması gerektiğini söylemiştir.

7-Kadının Eşine İtaatı Dini Sorumluluklarındandır. 
Evden Çıkarken İzin Alması Da Dini Sorumluluklarındandır
İbn Ömer (ra)dan: Efendimiz buyurdular ki;
İki sınıf insanın namazı başının üstünden daha yukarı çıkmaz. (Amalleri fayda vermez. Kabul olmaz) Bunlardan birisi de eşine isyankar olan kadındır. Bu durum tevbe edene kadar devam eder. [13] 
وعن ابن عمر رضي الله عنهما قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم اثنان لا تجاوز صلاتهما رؤوسهما عبد أبق من مواليه حتى يرجع وامرأة عصت زوجها حتى ترجع 

8-Kadın Anne Babasını Ziyaret Edeceği Zaman Bile Eşinden İzin Almalıdır. Hz. Aişe Nin Ameli Buna Delildir. 
Aişe (ra)dan:
''Bana anne babamı ziyaret etmem için izin verir misin ey Allahın Rasulü'' [14]
أن عائشة رضي الله عنها قالت للنبي صلى الله عليه وسلم : ( أتأذن لي أن آتي أبوي

9- Kadının Eşinin Allah Tarafından Kendisine Verilen Haklarına Hürmet Etmesi İmandandır. 
Muaz b. Cebel (ra)dan: Efendimiz, Mümin bir kadın eşinin hakkını ona vermediği müddetçe imanın lezzetini tatmaz, buyurmuşlardır. [15] 
ولا تجد امرأة حلاوة الإيمان حتى تؤدي حق زوجها

10-Kadının Eşine İtaat Etmesi Ve İzin Alması Onu Alçaltıcı Bir Durum Değildir.
İslam Dininde Kadının Eşine İtaat Etmesi Kadına Cennet Kazandıran 4 Büyük Amelden Birisidir. [16] 
إذا صلت المرأة خمسها وصامت شهرها وحصنت فرجها وأطاعت زوجها قيل لها ادخلي الجنة من أي أبواب الجنة شئت

11- Mazeretsiz Olarak Erkekten Boşanmyı Talep Eden Kadın Kötü Ahlaklıdır. 
Kadının eşine kırılıp sebepsiz yere boşamasını istemesi kötü ahlaktır.
efendimiz (sa) bu konuda: Sebepsiz yere eşinin kendisini boşamasını isteyen kadın cennetin kokusunu alamaz (giremez) buyurmuşlardır. [17] 
أيما امرأة سألت زوجها طلاقا من غير بأس فحرام عليها رائحة الجنة

Sonuç:
Yukarıda ifade edilen ayetler ve kadının ailedeki konumunu ve sorumluluklarını gösteren hadisler ve kadının eşinden izin alması ve ona itaat etmesini ifade eden hadisi şeriflerin genel hükmüne göre;
Bir kadın (velisi)nin izni olmadan evden çıkmaz. 
Eve misafir almaz. 
Onun bilgisi dahilinde ve idaresi sınırları içerisinde kalarak onun evini idare eder, malına sahip çıkar,
çocuklarına ve bakmakla yükümlü olduğu insanlara karşı eşinin verdiği görevleri elinden geldiğince yerine getirir. 
Kadının eşinden, genç kızın velisinin izninden bağımsız olarak onun gösterdiği evin dışına çıkması veya orada kalması, velisine isyan edip işe girmesi ve tek başına ya da arkadaşlarıyla müstakil evde kalması ''NUŞUZ'' olur ve haramdır.

12- Fakihlerin Fetvaları:
Kadının eşinin izni olmadan anne babasının ziyaretine çıkması haramdır. 
-el Iraki, Tarhut Tesrib VIII.58:
-İbn Hacer el Askalani’nin fetvası: Kadın eşinin evinden ancak onun izniyle çıkar.
المرأة لا تخرج من بيت زوجها إلا بإذنه 
İbn Hacer el Askalani, Fethul Bari, II.347
-İbn Kudamenin fetvası: Kadının eşine itaati anne babasından daha önceliklidir. Eşinin ona bu konuda izin vermesi durumu müstesnadır.
طاعة زوجها أوجب عليها من أمها إلا أن يأذن لها
İbn Kudame, el Muğni, VII. 295


 



[1]  el Ahzab 33
[2]  en Nisa 34
[3]  el Buhari, es Sahih, h no: 2380;  Müslim, es Sahih, h no: 3414; Ebu Davud, es Sünen, h no: 2542;
Ahmed b. Hanbel, el Müsned, h no: 5021; et Tabarani, Müsnedu'ş -Şamiyyin, h no:2883.
[4]  el Buhari, es Sahih, h no: 4826: 
[5]  el Buhari, es Sahih, h no: 6632.
[6]  Ahmed b Hanbel, el Müsned, H no: 19979
[7]  İbn Mace, es Sünen, hno 1851; et Tirmizi, es Sünen, hno 1163 
[8]  el Buhari, es Sahih, hadis no: 4899
[9]  İbn Mace, es Sünen, h no: 1853
[10]  el Buhari, es Sahih, H no: 821
[11]  Ahmed b Hanbel , el Müsned, h no: 813; el Beyhaki, es Sünen el Kubra , VII.292;
[12]  el Bezzar, el Müsned, II.177; Ebu Ya'la , el Musned, IV.340.
[13]  el Hakim, el Mustedrek ala's-Sahihayn, h no: 7394; et Tabarani, el Mucemu'l-avsat, h no: 3749;  İbn Hacer el Askalani, İthafu'l-mehara, h no: 9808.
[14]  el Buhari, es Sahih, h no: 4141; Muslim, es Sahih, h no: 2770
[15]  el Hakim, el Müstedrek ala's-sahihayn, IV. 172
[16]  Ahmed b Hanbel ,el Musned h no: 1595; İbn Hacer el Askalani, İthaful Mehara, h no: 12893; et Tabarani, el Mucem el Avsat hno: 9036;
[17]  et Tirmizi, es Sünen, h no: 1104; Ebu Davud, es Sünen, h no: 1902; İbn Mace, es Sünen, h no: 2045

 

  • cialis coupon cialis coupon cialis coupon
  • bystolic generic name what is the generic for bystolic
  • Kullanıcı Yorumları

    ! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
    Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

    Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
    Sümeyye Abaci / 10.2.2016



    Eski Eserler


    Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

    Hesap İşlemleri

    Üye değil misiniz? Üye olun!

    Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...