Eğitim Kurumu   ( 2141 )   Kitaplarda   ( 1659 )   Yazarlarda   ( 4831 )  
Dergilerde   ( 786 )   Kütüphanelerde   ( 151 )   Şehirlerde   ( 182 )  
Makalelerde   ( 2196 )   Multi Media   ( 323 )   Fetvalar   ( 893 )  
Hit
9129104
Üye 1490
Online Üye 0

İlim Talep Edenlerin Mezheplerle Amel Etmeleri

 Kitap Detayı Kitap No : F-1016  
İlim Talep Edenlerin Mezheplerle Amel Etmeleri Hakkında Bilgi
bystolic savings card bystolic coupon 2014
amoxicillin amoxicillin amoxicillin
abortion pill abortion pill abortion pill
gabapentin cost at walgreen gabapentin cost at walgreen gabapentin cost at walgreen
cialis discount coupon cialis coupon coupons for prescription drugs


Özelliği İlim Dalı Konusu
Hanefi Fıkıh
Soru Soran Cevaplayan Hoca
Bir Katılımcının Sorusu Önder Nar  
       
Fetva No: F-1016 Hit : 1479 Hata Bildirimi Tavsiye Et
   Makale Yazarına ait Kitaplar E-Kitaplar Makaleler Hakkındaki Makaleler    

Yazara ait kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع
2 Allah / الله

Yazara ait e-kitaplar
# Kitap Adı
1 Şazeliyye Tarikatının Esasları / ترجمة النور الساطع والبرهان القاطع

Yazara ait makaleler
# Makaleler Adı
1 Yezidilik Hak Dinlerden midir? Yezidilere Yardım Edilmesi Caiz midir?
2 Yeniçağ Dini ( Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler II )
3 Vasıl b. Atanın Ra Hutbesi / خطبة الراء لواصل بن عطاء المعتزلي
4 Tefriciyye Salatı ve Şirk Olması İddiası
5 T.C Diyanet İşleri Başkanlığının Organ Naklinin Caiz Olduğuna Dair 3 Mart 1990-13 Sayılı Fetvası
6 Sosyalizm ve Din Üzerine
7 Sevginle Yanmadan Aldığım Bir Nefes Yoktur
8 Selef Selefiyye Kavramları ve Türkçe Akaid Kitaplarındaki İçeriği / مفهوم السلف و السلفية و استعمالاتها لدي الاساتذة الاتراك و المصادر التركية الاعتقادية
9 Rüya ve İstiharenin Dindeki yeri
10 Ölümden Sonra Hayat ( Yeni Bulgular )
11 Men Ente ( Sen Kimsin )
12 Kureyşilik Şartı Konusunda Mezheplerin İhtilaf Etme Sebepleri
13 Kurana Göre Sünnetin Korunmuşluğu ve Delilleri
14 Kuran Öğretimini Ücretle Yapmanın Cevazını Örfe Dayalı Hükümler Başlığı Altında İncelemesi Hakkında
15 Kadınların Sünneti Meselesi / حكم الختان عند أهل العلم
16 İnsan Bilinmezi ( Dr. Alexis Carrel’in Görüşleri Üzerine Değerlendirmeler I )
17 İmamlar Kureyşten Olacaktır Hadisiyle Alakalı Yüz Rivayet / مائة رواية حول قرشية الخليفة
18 İmam Suyutinin el İtkan fi Ulumil Kuran İsimli Eseri Hakkında / حول كتاب الاتقان في علوم القرأن للسيوطي
19 İmam Ebu Hanifenin Kelamcılığı
20 İmam Ebu Hanife’ye Göre Hz. Muhammed sas in Peygamberliğine İmanın Hükmü
21 İlhad Dini ( Tanrı Tanımazlık ) Ateizm
22 İbn Kudamenin Haberi Sıfatların Manalandırılmasıyla Alakalı Görüşleri
23 Haberi Sıfatlara İmanda Mananın Allahın İlmine Havale Edilmesi Metodu
24 Evrenin Mekanik Yorumu ( Sebeplilik-Sonuçluluk Kanununun Eleştirisi )
25 Ehli Kitabın Peygamberimize İman etmeden Cennete Girmesi İnancının Hükmü
26 Din ve Bilim
27 Dad Harfi İle Zı Arasındaki Fark Ve Türkiye De Yaygın Olan Zı Kullanımının Kökeni
28 Çağımız ve İslam
29 Bertrand Russellin Görüşleri Hakkında

Yazar Hakkındaki Tanıtım Makaleleri
# Makaleler Adı

Fetva Detayı   

İlim Talep Edenlerin Mezheplerle Amel Etmeleri

Öğrenme merhalesinde uygun olan tavır
Araştırma ve tercih durumuna ulaşanların tavrı
İctihad edecek durumda olanların tavrı
Öğrenme merhalesinde hocanın gösterdiği kadarıyla ve delillerin tamamına değil bir kısmına itila edilir. Henüz delillerin hakkında bilgilenme dönemi olduğundan bu dönemde tabi olduğu mezhebin fetvasına bağlı kalmak daha uygundur. Baksa birisi kendisine soru sorarsa da hangi mezhebe göre amel ediyorsa o mezhebin fetvasını ona söylemek uygundur.
Araştırma ve tercih durumuna ulaşanlar iki turludur. Birincisi bir hocanın ya da birkaç hocanın fetvasına ve delillerine ve o delillendirmelerin her birinin kritiğine itila edilir. Araştırmacı burada başkalarının bulduğu ve delillendirdiği fetvalardan birine meyleder. Bu durum aslında ictihad yeteneğini tam elde etmemiş bir ilim adamının kendisini ve araştırmasının etkisinde kalarak konu hakkında kanaat oluşturması demektir. İctihadın kendinde olması gereken altyapısı henüz oluşmamasına rağmen oluşmuş hissine kapılınması normaldir. Bağlı olduğu mezhebin delilinin zayıf eğilim duyduğu hocanın kanaatinin daha güçlü olduğu hissinin tesiri altındadır. Günümüzdeki birçok mezhepte tercih ve ictihad denemesi sahibi bu noktadan itibaren taklidi bırakıp ictihad etmektedirler. 

İkincisi; kuranı bastan sona ya da en azından ahkam ayetleri itibarıyla tetebbu etmiş, sünnetin naslarını sened ve metin tenkidiyle kritik etme yeteneğini kazanmış ya da en azından ahkam hadislerini sened ve metin tenkidiyle hazmetmiş ilim adamı. Bu durumda olan Fıkıh, Usulü Fıkıh, Hadis, Usulü Hadis, Tefsir, Ulumul Kuran, Lügat, Siyret, Tarih gibi ilimlerin ana klasiklerini de okuyup tetebbu sahibi olmuş olmalıdır ki tartışılan konular hakkında anlama sorunu ya da algılama zafiyetinden kurtulabilsin. 
Bu duruma ulaşan ictihad ehliyeti sahibidir. Ve araştırmalarında araştırmasının sonucu mezhebinden farklı olursa kendi araştırmasının neticesiyle amel etmelidir. Başkalarına da fetva verilirken benim araştırmam budur. Mezhep bu şekildedir diyerek bilgilendirme yapabilir. Bu seviyede bir ilim adamının sohbetinde bulunanlar onun mezhebiyle amel edebiliriler.
İctihad yeteneğini kazanmışlar. Bunların her konuda mezhebi vardır. Avam dilerlerse bunların fetvalarıyla da amel edip onların mezhebine tabi olabilirler. 
İctihad yeteneğine ulaşanların kısmi ictihad altyapısına ve tamamen ictihad alt yapısına ulaşmaları durumu da söz konusudur. Bazı usulcüler kısmı ictihada ulaşanların mezheplerine bağlı kalması gerektiğini bazıları da kısmen ictihadın caiz olacağını sahibinin de kısmi müctehid sayılacağını söylemişlerdir.
Bu konu hakkındaki Hanefi, Hanbeli, Şafi ve Malikilerin arasındaki yaygın uygulama kısmi ictihada ulaşanların mezhepleri bünyesinde kalmaları ve ictihad iddia etmemeleridir. Yakın dönem Hanbeli uleması ve aralarındaki ehli hadis ekolu mensupları bu eğilimin dışındadırlar. Onlar hadis sahihse onunla amel etmek gerekir derler bu sözün manası hoş ama alt yapısı sığ bir söz olduğu kanaatindeyim. Müctehidin söyleyeceği sözü avam haddini bilmeden söylerse - ki vakıa bu şekildedir.
-Netice hezeyan olur.

Mülahaza: soruyu biraz daha netleştirin. 
Hangi ilimler ve hangi metinler mi okunmalı diye sordunuz.
Tefsir tahlili ve tefsir mavdui eğitimi görmekte olan bir talebeye neler tavsiye edersiniz 
Kuranı Kerimde Sened almak bir hafız için ne kadar önemlidir?

el Cevab: Mecmuu muhimmatil mutun isimli eserde toplanan metinler ve onların şerhleri denilebilir. Yine imam Suyuti ve es Sekkaki’nin okunması gereken ilimleri özetledikleri risaleleri var.
Klasik bir rivayet ve dirayet tefsir okumadan yeni taksim tefsir ilimlerine girmeyin derim tefsir de lügat olarak keşşafi rivayet ve dirayet olarak olarak Taberiyi daha mubasat istiyorsanız eş Şevkani’nin Fethul Kadirini okuyup bitirin. Ulumul Kuran’dan da mutlaka okumalısınız. 
Kelam mustalah lügat mantık bilmeden usulü fıkha geçmeyin geçerseniz ancak bildiklerinizi anlarsınız bilmedikleriniz gene öylece kalır.
Kuran senedine sahip olmak en büyük şereflerdendir. Hameletuş Şeriadan olursunuz.

Mezheplerin Dindeki Yeri İçin Tıklayınız; 

 

Kullanıcı Yorumları

! Yorum yazabilmeniz için üye olmalısınız.
Üyelik için lütfen sayfanın üst kısmında yer alan"Üye Giriş | üye ol" linkine tıklayınız.

Kayıt Ekleyen / Eklenme Tarihi
Sümeyye Abaci / 1.3.2016



Eski Eserler


Eski Eserler Kütüphanesine Hoşgeldiniz!

Hesap İşlemleri

Üye değil misiniz? Üye olun!

Eski Eserlere üye olarak, kütüphanenimiz ve eserlerimiz hakkında paylaşımlardan hesabınız üzerinden faydalabilirsiniz...